Huis in Zweden leeggeroofd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:41

Mag de ongelofelijke lijer die dit op zijn geweten heeft een hele nare toekomst tegemoet gaan.

Van de week werden mijn ouders opeens gebeld door onze buurman in Zweden dat er was ingebroken. Bij hemzelf was dit namelijk het geval, waarna hij een rondje om ons huis gelopen is en constateerde dat onze ramen ook geforceerd waren. Uiteraard hebben we toen meteen een dorpsbewoner gebeld die de sleutel heeft of hij polshoogte wilde gaan nemen, en of hij de politie wilde bellen. Die namen het gelukkig zeer serieus op en zijn met twee grote bussen langsgeweest om forensisch onderzoek te doen.

Mijn ouders waren zelf nog in Nederland en zijn ondernemers. Maar je moet er toch heen, je mooie, geliefde huis daar in de kou laten staan is geen optie. Dus de hele toko dicht, en met enorm veel vragen zijn ze vertrokken naar Zweden. Een ontzettend dubbel gevoel; aan de ene kant het "eindelijk, we gaan weer voor het eerst dit jaar naar Zweden" gevoel, en aan de andere kant hou je je hart vast voor wat er aangetroffen gaat worden. Ik zou zelf ook absoluut mee zijn gegaan, maar ik ben net geopereerd en dit was dus helaas geen optie in verband met controles en herstel.

Op de heenweg nog zulk mooi weer, alsof er niets aan de hand is...
Afbeelding


Zojuist zijn ze gearriveerd. Ik was erbij op facetime. Zo kon ik er toch een beetje voor ze zijn. Want naast dat het mij zelf natuurlijk pijn doet, doet het me vooral ontzettend veel pijn om te zien hoeveel pijn het mijn lieve ouders doet. Ze hebben 15 jaar lang helemaal zelf dit huis verbouwd, in zijn oude, originele staat hersteld, er zo ontzettend veel liefde in gestopt en zoveel mensen met zoveel gastvrijheid ontvangen. Het is een fantastische plek. En dan zijn er een paar paasei die er met hun vuile tengels aan durven te zitten. Ik snap niet hoe je dat kan doen of hoe je zo kunt zijn.


Afbeelding
Mijn jeugdkamertje. Het voelt heel onwerkelijk dat hier iemand die ik niet ken en die niet welkom was heeft rond heeft gelopen en alles uit de kasten heeft getrokken. Er zijn hier zoveel herinneringen, en die voelen nu echt bevuild.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Deze paar foto's zijn echt pas het kleine tipje van de ijsberg. Alles in het hele huis is omgekeerd, leeggehaald en overhoop gehaald. De chaos is niet te overzien. Hoe ze dit samen binnen een weekje op gaan ruimen weet ik niet, ik hoop volgende week zelf af te kunnen reizen ondanks alles en ook te kunnen gaan helpen. Voor nu ben ik best bang dat ze 's nachts terugkomen terwijl mijn ouders daar alleen zijn. Ze hebben twee katten bij zich maar geen hond ofzo. Dat zou me wel gerust stellen. Er waren namelijk veel grote spullen klaargezet bij de deur om dan makkelijker mee te kunnen nemen. Ik ben zo bang dat ze die alsnog komen halen en mijn ouders iets aandoen.


Er is "gelukkig" vrijwel niets kapot, enkel twee van de ramen die mijn vader helemaal zelf in originele stijl gemaakt heeft zijn geforceerd. Ook zijn alle thermostaat kranen van de muur geschroefd. Godzijdank laten we het huis "bevriezen" 's winters en wordt het volledig afgetapt. Er is dus geen waterschade. Verder is er ook niet veel weg; vooral kandelaars en koperen pannetjes enzo die gewoon bij de Loppis gehaald waren. Ze waren duidelijk op zoek naar iets van waarde, en dat was er niet. Enkel het fornuis, maar dat weegt 1500 kilo en schuif je niet zomaar de deur uit.

Maar al dat materiale maakt me niet zo uit eigenlijk. Deze plek, dit thuis, is voor mij altijd een veilige plek geweest. Een plek waar ik even tot mezelf kan komen en alles los kan laten. En nu heeft daar iemand aangezeten. Dat idee is zo verschrikkelijk naar. Dit is het levenswerk van mijn ouders, hetgeen wat achterblijft als zij er later niet meer zijn. De vloeren waar ik overheen loop zijn geverfd door mijn moeder, overal is timmerwerk gemaakt door mijn vader. Zij zijn als het ware het huis. En dat is aangetast.

Wat ik wil met dit topic weet ik niet zo goed. Ik wil het vooral van me afschrijven denk ik. Ik realiseer me nog niet zo goed dat dit gebeurd is. Ik wil er vooral gewoon graag heen en helpen en er zijn voor mijn ouders.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:46

Allereerst; jeetje TS, ik snap heel goed dat je je zo voelt. Ik hoop dat het allemaal snel een plek krijgt. De foto's willen bij mij echter niet laden (geen idee of anderen hier ook last van hebben?). Ik hoop dat de plek snel weer als een veilig thuis zal gaan voelen :knuffel:.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:54

Kristy1998x schreef:
Allereerst; jeetje TS, ik snap heel goed dat je je zo voelt. Ik hoop dat het allemaal snel een plek krijgt. De foto's willen bij mij echter niet laden (geen idee of anderen hier ook last van hebben?). Ik hoop dat de plek snel weer als een veilig thuis zal gaan voelen :knuffel:.


Dankjewel. :)

(Wat gek, de foto's laden bij mij wel. In eerste instantie overigens ook niet.)

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 01:02

Wat vreselijk.. Heel veel sterkte voor jouw ouders en ook voor jou! :(:)

Ik zie de foto's wel trouwens.. Wat een rotzooi hebben ze ervan gemaakt.. :( Ik snap niet dat er mensen zijn die andere mensen dit aan kunnen doen.

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 01:39

Ik zie de foto's wel.
Wat een stelletje asociale kloojos.
Sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 01:55

Holy crap... Ze hebben ook echt ALLES overhoop gehaald :oo
Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt! Het hoort een veilig plekje te zijn en daar is nu opeens weinig meer van over.
Heel veel sterkte!

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:16

Het is gewoon zwaar k*t, en de schrik en het nare gevoel moeten slijten. Maar ik denk niet dat ze terug komen, vooral niet als ze zien dat het bewoond is en er auto’s staan. Inbrekers zijn over het algemeen heel laf en angstig. Dat overhoop gooien is gewoon knudde, dat hebben ze hier ook gedaan. Alles uit de kasten en op de grond. De eerste nachten slaap je k*t en word je snel wakker maar het gevoel slijt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:24

Caira schreef:
Het is gewoon zwaar k*t, en de schrik en het nare gevoel moeten slijten. Maar ik denk niet dat ze terug komen, vooral niet als ze zien dat het bewoond is en er auto’s staan. Inbrekers zijn over het algemeen heel laf en angstig. Dat overhoop gooien is gewoon knudde, dat hebben ze hier ook gedaan. Alles uit de kasten en op de grond. De eerste nachten slaap je k*t en word je snel wakker maar het gevoel slijt.
niet elke inbreker is laf en angstig.

Ze hebben spullen klaargezet dus wouden zeker wel terugkomen.
Homejackings zijn ook nog steeds voorkomend en dan ben je dus wel gewoon thuis he.

Ts ik voel met je mee, zeker goed om het ook van je af te schrijven ipv ermee te blijven zitten.
Sterkte en met je ouders komt het vast goed.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:41

Jeetje zeg, die zijn echt op hun gemak te werk gegaan vreselijk!
Je huis is je veilige haven en dat hebben zij stukgemaakt, snap heel goed dat je des duivels bent.
Sterkte voor je ouders Y;(

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:10

Wat verschrikkelijk. Bij mij is er naast een tv en een iPad ook niks van waarde te halen maar ik zou het zo erg vinden als mijn huisje overhoop zou zijn gehaald en er vreemden met hun handen aan mijn spulletjes hadden gezeten. In mijn huis staan meer dingen die emotionele waarde hebben en alleen het idee al dat ze daar aan zouden zitten of kapot zouden maken…..
Heel veel sterkte Soepblik!

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:26

Jeetje wat vreselijk, bij mijn oom hebben ze toen zelfs de houtkachels meegenomen. Sindsdien laat hij het huis niet meer voor langere tijd onbeheerd achter.

Hoe zijn je ouders er nu onder ?

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:55

Wat verschrikkelijk. Ik kan me voorstellen dat dit heftig is, je eigen plekje waar zo maar iemand loopt rond te neuzen en alles overhoop haalt. Stelletje klojo's zijn het, je zou ze.

Sterkte voor jou en je ouders!

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:18

Art_Ificious schreef:
Caira schreef:
Het is gewoon zwaar k*t, en de schrik en het nare gevoel moeten slijten. Maar ik denk niet dat ze terug komen, vooral niet als ze zien dat het bewoond is en er auto’s staan. Inbrekers zijn over het algemeen heel laf en angstig. Dat overhoop gooien is gewoon knudde, dat hebben ze hier ook gedaan. Alles uit de kasten en op de grond. De eerste nachten slaap je k*t en word je snel wakker maar het gevoel slijt.
niet elke inbreker is laf en angstig.

Ze hebben spullen klaargezet dus wouden zeker wel terugkomen.
Homejackings zijn ook nog steeds voorkomend en dan ben je dus wel gewoon thuis he.

Ts ik voel met je mee, zeker goed om het ook van je af te schrijven ipv ermee te blijven zitten.
Sterkte en met je ouders komt het vast goed.


Ja dit is echt heel behulpzaam voor TS want die heeft nog niet genoeg spanning. Spullen klaarzetten is niet gek in een vakantiehuis want als er niemand woont is terug komen makkelijk. Maar bewust een confrontatie opzoeken gebeurt zelden, helemaal niet als er weinig dingen van waarde zijn. Dus er is geen noodzaak om mensen extra bang te maken

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:21

Verschrikkelijk en helaas ken ik het gevoel. Toen ik klein was is er ingebroken bij ons en op vakantie heb ik een keer tegenover een inbreker gestaan. Het haalt zo je gevoel van veiligheid weg. Je huis is je veilige plek en daar hebben ze met hun fikken vanaf te blijven. Helaas blijf ik angstig als ik echt alleen ben zonder hond. Gelukkig hebben we die maar op vakantie heb ik er echt last van als ik alleen even moet zijn in de avond. Het is jaren geleden maar het blijft altijd bij je. Heel veel sterkte voor je ouders en jezelf.Dikke knuf

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:31

Oo dit is zo verschrikkelijk naar! Ik snap je gevoel helemaal! Wij zijn een jaar met de camper op reis geweest en toen in Portugal hebben ze de camper open gebroken. Alles was overhoop en alles van waarde meegenomen (we waren 1,5 uur weg). Ik snap heel goed hoe je je voelt. Mensen hebben met hun vieze schoenen over je kleding gelopen, alles wat voor jou waarde heeft in het rond gesmeten. Dat is echt het meest nare van alles…sterkte met het opruimen, maar ook het verwerken!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:34

Heel herkenbaar helaas ... Wij wonen in Spanje en in onze regio zijn heel veel vakantiewoningen, de meesten redelijk op afstand van de bebouwde kom. Elk jaar zijn er weer inbraakgolven, ze weten precies wanneer mensen niet thuis zijn, hangen bijvoorbeeld plastic tasjes aan je hek en als die drie dagen blijven hangen, slaan ze toe. Of andere trucjes. Ook daar foto´s van huizen die volledig overhoop gehaald worden. Echt zo naar!

Het enige wat helpt, zeker bij vakantiehuizen, is investeren in een goed alarm en dan bedoel ik niet dat goedkope alarm wat jou belt als je in België of Nederland zit (wat velen dus doen). Dan moet je alsnog zelf de politie belleen en de weg uitleggen en noem maar op. Bij ons werkt alles via een centrale en GPS-coördinaten. Ons alarm kost ons 70 euro per maand, maar ook wij zijn regelmatig een paar weken of soms maanden weg. Er hangen camera´s met detectie binnen én buiten. Als er maar een kat over het terrein loopt, gaat het alarm al af en kunnen zowel wij als de centrale direct meekijken. Daarnaast worden we meteen gebeld (afspraak is dat dat trouwens voor de kat niet meer nodig is). Als wij aangeven dat we er niet zijn of dat we niet weten wie er loopt, wordt direct de politie ingeschakeld. Ze kunnen ook door de camera´s de inbrekers waarschuwen dat ze op beeld staan en dat de politie onderweg is. Kost wat ... maar voelt goed.

En veel licht rondom het huis. Wij wonen gelukkig wel op 100 meter van het dorp, dus het valt meteen op als onze lichten het niet doen: Dat is deze week al twee keer gebeurd, ons regio en regen is een slechte combinatie. Beide keren hebben we het zelf snel gezien op de camera´s en is onze sleutelhouder de stop weer goed gaan zetten in de stoppenkast. Onze achterbuurman zit wat hoger op de berg en kan ons huis goed zien en appt me ook als er wat vreemds is. Hangt er wat aan ons hek, al is het maar een folder, dan neemt hij het mee.

Het klinkt allemaal overdreven, maar het is echt nodig, bij ons wel in elk geval. Ik snap heel goed hoe verschrikkelijk het moet zijn om je huis zo aan te treffen. Het is ons in die 11 jaar gelukkig nog nooit gebeurd, maar ook ik moet dat afkloppen. We doen er in elk geval alles aan om het te voorkomen.

Sterkte, dit heeft echt even tijd nodig. En over alarm: wij zijn overgestapt van Verisure naar ADT, om diverse redenen :-)

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 11:19

Wat een afschuwelijke verhalen hier allemaal. :( Het leed is zo groot.

Mijn ouders zijn gelukkig erg pragmatisch en gaan gewoon aan de slag. Eerst de verzekering bellen, opgeven wat weg is, en met opruimen zijn ze al begonnen. Helaas is de gegraveerde kurkentrekker die ik mijn vader ooit voor z'n verjaardag had gegeven weg. :(


Dat alarm gaan we zeker installeren. En ook is m'n pa erachter hoe ze de ramen hebben kunnen forceren, en gaat daar ook gelijk maatregelen voor nemen. Enige is dat hij niet weet hoe hij binnen een week tijd alle sloten moet vervangen. Ik ga even in het Zweden topic vragen of iemand een goede slotenmaker kent.




Het zijn trouwens ook nog eens gewoon ongelofelijk domme dieven. Het bestek wat best wat waard was hebben ze laten liggen, maar het handdoekenrekje van de ikea van 10 euro hebben ze er wel afgeschroefd? :')


Afbeelding



We denken ook dat de die en erg bijgelovig moeten zijn geweest. Er is namelijk een hele grote servieskast met allemaal "kostbaarheden" (in hun ogen), en die is onaangetast als enige in het hele huis. Best apart, MAAR. Om een geintje uit te halen met mijn broer heb ik twee jaar geleden mijn gezicht op ware grote uitgeprint en onder de deken in m'n broer z'n bed gelegd (die zich helemaal wezenloos is geschrokken uiteraard). We hebben "mijn gezicht" toen voor de grap in die kast gezet tussen de spullen, en het is daar altijd blijven staan. Ziet er best creepy uit. :') zou het?

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:39

Wat verschrikkelijk zeg! Je arme ouders!

In welke provincie of Komun staat het huis? Misschien dat onze vrienden uit Örebrolän in de buurt wonen en een goede slotenmaker kennen. Als het een kwestie is van echt alleen sloten vervangen zou ik naar de dichtstbijzijnde Bygmax, Bauhaus of Jula gaan.

Wij hebben ons huis in Zweden uitgerust met een gigantische schijnwerper op bewegingssensor die zijn stroom uit een zonnepanneeltje haalt. Ook n.a.v. een inbraak in de schuur. Ons hele huis staat nog vol in de verbouwing dus in het huis zelf is niets van waarde. Maar de schuur hebben we helemaal vol staan met gereedschap e.d. Uiteindelijk hebben ze alleen een bosmaaier en een tank diesel gejat terwijl er een complete keuken staat incl. alle apparatuur en enorm veel duur gereedschap.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 13:12

Het huis staat in Värmland. Probleem is dat het ontzettend oud is en veel sloten in originele staat waren. Ook echt met van die oude sleutels. Ontzettend zonde om die nu te moeten vervangen. Vandaar dat we hopen dat er wellicht een slotenmaker is die daar raad mee weet.

Zo'n bouwlamp is wel een idee, ja.





Afbeelding
Dit is toch in en in triest. :( Die had ik 'm voor zijn verjaardag gegeven.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:37

Vanuit mijn, voormalig, werk helaas veel te maken gehad met woninginbraken en de impact op de bewoners is enorm! Onderschat het niet en laat dat gevoel er ook zijn. Iemand is in jullie veilige bubbel gekomen en heeft alles aangeraakt en dat voelt vies. Geef jezelf de tijd om dit een plekje te geven! Heel veel sterkte!

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:40

Wat verdrietig.
Waarde van de spullen die gestolenzijn zal quua geldwellichtmeevallen.
Emotionele schade is veel groter.

Heel veel sterkte.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:42

Jeetje wat onwijs verdrietig!! ;(
ik snap je boosheid helemaal, spullen die weg zijn is vervelend, maar ik kan me voorstellen dat het onveilige gevoel wat je er aan over houdt nog vele malen erger is.

Sterkte! Y;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:45

:(:) -:(- gewoon zo grrrrr. Hopelijk krijgen ze het voor elkaar in deze week de boel wat te herstellen en op te lossen.

Dergelijke ravage trof ik ook aan bij mijn ouders die toen net een dag weg waren. We werden gebeld en zijn gaan kijken. Echt alles lag overhoop. Ondergoed, sokken, idd ook beddengoed, papierwerk enz %)

Enige buit de piekenpijp met 40 gespaarde guldens.

De geestelijke en daarna ook lichamelijke schade was een ander verhaal. De dag later kreeg mijn vader een zeer ernstig hartaanval door de ellende wat hem bijna het leven heeft gekost. |( en het gevoel van onveiligheid daarna voor lang.

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Re: Huis in Zweden leeggeroofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:56

Sterkte :* Ik ken mensen in de buurt van Karlstad, als dat een beetje in de buurt is kan ik ze vragen om een slotenmaker als je wilt.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:24

Hé bah, zo naar om mee te maken! Gelukkig is de financiële schade niet zo groot. Maar jullie gevoel van je veilige thuis is wel aangetast.

Ik heb een tijdje in een vakantiehuisje gewoond. Twee dagen nadat ik er weg was zijn er ook inbrekers geweest. Al die tijd hebben ze het blijkbaar in de gaten gehouden, terwijl ik er woonde. Nu nog steeds check ik al mijn sloten 3 dubbel als ik weg ga. Dus ik snap dat je het even van je af wilt schrijven. Hopelijk kunnen je ouders het snel weer netjes maken en voelt het weer als veilig huis.