Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:28

Femek2902 schreef:
Er was een Duitse adel familie die zoveel inteelt bevatte dat verschillende leden van de familie zo misvormt waren dat ze niet zelfstandig konden eten. (Ik ben de naam kwijt en kan het zo 1,2,3, niet meer vinden, dus als iemand dit weet graag).

De Habsburgers? :+ (Die overigens niet Duits waren - sowieso is de natiestaat met bijbehorende nationaliteiten iets van de laatste pakweg 200 jaar. :P )

Speaking of natiestaten: iedereen spreekt met een accent en in een dialect. Vaak is dat een prestigedialect dat bij het vormen van natiestaten is "opgelegd" door de heersende klasse.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:33

axel_1997 schreef:
Tiquira_Jill schreef:
Dat sommige vrouwelijke hyena's een nep piemel hebben en dat zelfs de pasgeboren vrouwlijke teefjes boven de volwassen reuen staan. :')


Ik kan het mis hebben maar ik denk niet dat hyena's als reuen en teefjes aangeduid worden. Want nog een nutteloos feitje: Hyena's zijn geen hondachtigen. Het zijn meer een soort overgroeide mangoesten. Denk aan een giechelend stokstaartje met hele grote tanden. }>

Maar nogmaals, ik kan het mis hebben. Een olifant is immers ook geen rund. En toch zijn dat koeien en stieren. Zoölogie is een raar vak. :+


Sorry, dat weet ik dan weer niet. :o

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:39

Katten mauwen alleen tegen mensen en niet tegen elkaar. Mauwen wordt als kitten gedaan om de moeder te laten weten dat het iets nodig heeft. Omdat wij mensen er dus zo goed op reageren blijven ze het tegen ons doen als ze ouder worden :')

Wist je dat katten, net zoals paarden, kunnen flemen? Ze kunnen niet hun lip omhoog trekken, maar hun mond hangt dan even half open. Mijn eigen kat Nina is hier een voorbeeld van. Op deze foto was ze aan het flemen omdat ze aan haar eigen kont had gesnuffeld :')
Afbeelding

Flemen hoort echt niet alleen bij paarden. Het hoort ook bij heel veel andere grote planteneters zoals geiten, schapen, herten etc. En dus ook katten :')

Wist je dat het spinnen van een kat letterlijk het herstel van een lichaam kan versnellen?

Nu even wat gore feitjes omdat ik het leuk vindt om mensen vieze gezichten te laten trekken :+

Wist je dat we allemaal gemiddeld zo'n 15 tot 30 scheten per dag laten? Heel veel scheten voel je zelf niet eens :=

Wist je dat in onze mond gemiddeld meer bacteriën zitten dan aan de onderkant van een WC bril? :+
Ga nu nog maar eens je partner zoenen _O-

Wist je dat er in je bed en overal een hele hoop kleine micro beestjes rondlopen die je met het blote oog niet kunt zien? Hoe meer stof er ergens op ligt, hoe meer beestjes. En omdat wij mensen lekker warm zijn maakt het bed een perfecte plek voor beestjes om te zitten. Daarom is het geadviseerd om altijd even je bed te laten luchten en eventueel de raam even open te zetten als je uit bed komt.
Ben benieuwd wie er vannacht nog in bed durft te liggen :')

Nog wat leuke feitjes over de ruimte
Wist je dat de rode vlek op Jupiter gewoon een supergrote storm is, die ongeveer 2 tot 3 keer zo groot is als onze hele planeet?

Wist je dat onze maan groter is dan pluto?

Wist je dat, door de zwaartekrachr van Jupiter, onze aarde eigenlijk beschermd wordt? Tussen mars en Jupiter in zit een ring met allemaal astroïdes en kometen. Ze blijven vooral in de ring omdat Jupiters zwaartekracht ze daar houdt.

Wist je dat de zon maar een zandkorreltje is vergeleken met de grootste ster die ze tot nu toe hebben gevonden? Kun je even na gaan hoe klein we zijn :+
Even ter vergelijking, de aarde is net iers groter dan een zandkorreltje vergeleken mer de zon :=
Volgende keer dat je schulden hebt moet je daar maar eens aan denken. Dan lijken jou schulden ineens niet meer zo'n groot probleem :')

Ik moet even nadenkem, maar ik weet nog heel wat meer leuke feitjes :j

Ik kom nu met nog eentje:
Dolfijnen spelen soms met "pufferfish" (ben de nederlandse term even kwijt :') ) puur om high te worden. Het gif van deze vissen dood de dolfijnen niet, maar ze worden er wel high van _O-

Als we het over dolfijnen hebben, her zijn (een van de) enige dieren, buiten mensen, die seks hebben voor de lol.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:40

Femek2902 schreef:
Het geluid dat kikkers/padden maken is eigenlijk een roep om seks. Sowieso veel dierengeluiden zijn om vrouwtjes aan te trekken, leuk om aan te denken als je op een mooie lentedag is een bos vol geluid loopt. Vogel: Ik wil neuken. Andere vogel: ik ben beter, neuk mij! <<)


Dit weet je dan eigenlijk al wel maar het is zo grappig hoe jij dat formuleert :')

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:41

Earth schreef:
Femek2902 schreef:
Het geluid dat kikkers/padden maken is eigenlijk een roep om seks. Sowieso veel dierengeluiden zijn om vrouwtjes aan te trekken, leuk om aan te denken als je op een mooie lentedag is een bos vol geluid loopt. Vogel: Ik wil neuken. Andere vogel: ik ben beter, neuk mij! <<)


Dit weet je dan eigenlijk al wel maar het is zo grappig hoe jij dat formuleert :')

Mijn vriend en ik maken altijd de grap dat vogels elkaar uitschelden :')

Dan zeg ik: oh wat maken de vogels toch mooie geluidjes.
Mijn vriend: dat weet jij toch niet? Wie weet schelden ze elkaar uit

Annemeik

Berichten: 4247
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:47

Een man met 1 bal noem je een bikkel.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:52

Spruit schreef:
En door die pseudopenis van vrouwelijke hyena's overlijdt tot 60%van de jongen tijdens de geboorte en zo'n 18% van de vrouwtjes die voor de eerste keer bevallen.

Dat er dikkopjes/'kikker'visjes zijn die, afhankelijk van de omstandigheden waarin ze leven, van een omnivoor veranderen in carnivoren, inclusief een bek met tandjes en andere fysieke aanpassingen!

https://www.newscientist.com/article/dn ... -a-killer/


Ooh waardoor sterven ze dan??

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:52

Martin Luther King Jr en Anne Frank zijn in hetzelfde jaar geboren.

Een giraffe kan langer zonder water dan een kameel.

In de dertiende eeuw besloot paus Gregory de zesde, dat katten en dan voornamelijk zwarte, demonisch waren en een incarnatie waren van de duivel. Dit zorgde ervoor dat in heel europa alle katten werden uitgemoord. Hierdoor nam de ratten populatie in europa enorm toe, die op hun beurt de pest hielpen verspreiden een paar decennia later.

Heroine werd vroeger verkocht als medicijn tegen hoofdpijn en hoesten.

Vroeger voor de wekker bestond had je de peashooters. Mensen die je inhuurden om 's ochtends je wakker te maken door erwten tegen je raam te schieten met een blaas pijp.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:57

xLaraaj schreef:
Spruit schreef:
En door die pseudopenis van vrouwelijke hyena's overlijdt tot 60%van de jongen tijdens de geboorte en zo'n 18% van de vrouwtjes die voor de eerste keer bevallen.

Dat er dikkopjes/'kikker'visjes zijn die, afhankelijk van de omstandigheden waarin ze leven, van een omnivoor veranderen in carnivoren, inclusief een bek met tandjes en andere fysieke aanpassingen!

https://www.newscientist.com/article/dn ... -a-killer/


Ooh waardoor sterven ze dan??


De pseudopenis maakt deel uit van de vagina. Dus de pups worden geboren door de penis. Bij veel hyena’s die voor de eerste keer pups krijgen, resulteert dit in uitscheuren. Veel hyena vrouwtjes bloeden dan dood. En pups kunnen stikken omdat ze klem komen te zitten.

De pseudopenis maakt het paren overigens ook heel moeilijk. Probeer dan maar eens raak te schieten als hyena man! :+

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:01

Citaat:
Katten mauwen alleen tegen mensen en niet tegen elkaar.

Ik heb 2 katten die naar elkaar mauwen als ze elkaar zoeken.
Ook kunnen ze bij elkaar zitten en mauwen ze om de beurt tegen elkaar.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:12

Brainless schreef:
Citaat:
Katten mauwen alleen tegen mensen en niet tegen elkaar.

Ik heb 2 katten die naar elkaar mauwen als ze elkaar zoeken.
Ook kunnen ze bij elkaar zitten en mauwen ze om de beurt tegen elkaar.

Je hebr van die uitzonderingen :+

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:13

Ze sporen ook niet hoor :D

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:19

Earth schreef:
Femek2902 schreef:
Het geluid dat kikkers/padden maken is eigenlijk een roep om seks. Sowieso veel dierengeluiden zijn om vrouwtjes aan te trekken, leuk om aan te denken als je op een mooie lentedag is een bos vol geluid loopt. Vogel: Ik wil neuken. Andere vogel: ik ben beter, neuk mij! <<)


Dit weet je dan eigenlijk al wel maar het is zo grappig hoe jij dat formuleert :')


Hahah ik blijf het enorm grappig vinden om mensen hiermee te schokkeren :Y) Mensen hebben toch de neiging om geluiden van kikkers of vogels erg gezellig te vinden, dus als ze dan bijna kirrend zeggen dat ze het geluid van de kikkers zo leuk vinden kan ik het niet laten om dit te vertellen :')

Het heeft hetzelfde effect als heel plat uitleggen dat een ruin een hengst zonder ballen is :')


Mkango schreef:
Femek2902 schreef:
Er was een Duitse adel familie die zoveel inteelt bevatte dat verschillende leden van de familie zo misvormt waren dat ze niet zelfstandig konden eten. (Ik ben de naam kwijt en kan het zo 1,2,3, niet meer vinden, dus als iemand dit weet graag).

De Habsburgers? :+ (Die overigens niet Duits waren - sowieso is de natiestaat met bijbehorende nationaliteiten iets van de laatste pakweg 200 jaar. :P )

Speaking of natiestaten: iedereen spreekt met een accent en in een dialect. Vaak is dat een prestigedialect dat bij het vormen van natiestaten is "opgelegd" door de heersende klasse.


Jaa die bedoelde ik! Dit was wel een feitje die ik via via had gehoord, en na een Google search lijkt het enigszins overdreven te zijn..

Ilse_123

Berichten: 3787
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 00:29

axel_1997 schreef:
Gwenvd schreef:
Je voet is net zo lang als je onderarm


Ik moest het toch even controleren! Net niet. :D Mijn onderarm is twee vingerbreedtes langer dan mijn voet.

Tiquira_Jill schreef:
Dat sommige vrouwelijke hyena's een nep piemel hebben en dat zelfs de pasgeboren vrouwlijke teefjes boven de volwassen reuen staan. :')


Ik kan het mis hebben maar ik denk niet dat hyena's als reuen en teefjes aangeduid worden. Want nog een nutteloos feitje: Hyena's zijn geen hondachtigen. Het zijn meer een soort overgroeide mangoesten. Denk aan een giechelend stokstaartje met hele grote tanden. }>

Maar nogmaals, ik kan het mis hebben. Een olifant is immers ook geen rund. En toch zijn dat koeien en stieren. Zoölogie is een raar vak. :+



Bij heel veel dieren loopt het een beetje door elkaar... Bij antilopen gebruiken ze bijvoorbeeld bok en geit (wat dus eigenlijk betekend dat een vrouwelijke geit een geit geit is :') ) maar bij koe antilopen als de gnoe is het ineens weer stier en koe. Bij giraffen gebruiken ze hengst en merrie, maar het jong is vaak weer een kalf. Hier gebruiken ze bij de hyena's gewoon mannetje en vrouwtje, dat is meestal duidelijk, al noemen ze de jongen soms wel weer pups, maar het zijn inderdaad geen hondachtigen.


Nog een leuke qua familie lijnen, een nijlpaard zit het dichtst in de buurt van de walvissen.

Oh en ze hebben laatst een 3e soort olifant toegevoegd. Eerst had je Afrikaanse en Aziatische, maar de Afrikaanse is nu gesplitst in de savanne olifant en de bos olifant. Op basis van nieuw genetisch onderzoek, leefgebied en sociale structuur.

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:06

Bij een soort diepzee hengelvis is het vrouwtje een stuk groter dan het kleine mannetje. Dit mannetje bijt zich vast in het vrouwtje als hij haar tegenkomt en "versmelt" met het vrouwtje (alleen testikels blijven over) om zo steeds nieuwe nakomelingen te kunnen krijgen.

Waar ik na jaren achterkwam is dat de KNAB bank, de naam gewoon achterstevoren is gebruikt :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:09

poes schreef:
En dat papegaaien voor de lol wel eens ondersteboven vliegen?

Dat heb ik raven hier zien doen. Echt, je gelooft je eigen ogen niet...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:17

ista schreef:
[]

Ze hebben inderdaad geen volwaardige placenta, maar wel een navelstreng richting een soort dooierzakje (voor het geval jíj het nog niet snapt). Myth busted dus helaas....

Och, als je de definitie van een navel ZO groot maakt tsja, dan kun je argumenteren dat alles met een dooierzak, inclusief vogels en vissen een "navel" heeft :z
Wijs me de navel van een volwassen kangeroe aan en ik geef je gelijk...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:17

Over olifanten dan maar weer: wist je dat de druk van een olifantenpoot lager is dan de druk van een stiletto van een vrouw van 60kilo?

Olifanten maken een erg laag geluid dat wij niet horen waarmee ze over grote afstanden communiceren.

Olifantenkerkhoven bestaan. Maar olifanten gaan er niet bewust heen. Doorheen hun leven verslijten ze hun maaltanden en komen er vervangende tanden. Eens die op zijn kan de olifant enkel nog zacht voedsel eten, dit groeit doorgaans naast rivieren. Hier sterven ze uiteindelijk. En ontstaan dus de kerkhoven.

Olifanten herkennen de botten van vrienden en familie en zullen deze even vasthouden en betasten als ze langskomen.

Olifanten geven ervaringen door van generatie op generatie. In landen waar ze pakweg 30-50 jaar geleden frequent bejaagd werden, zullen de oudere dieren de angst voor mensen doorgeven aan de jongere dieren. Het duurt enkele generaties voor dit effect wegebt. Om deze reden worden overschotten altijd per volledige familie geruimd inmiddels …

De zwarte neushoorn is enorm bijziend.

Zwarte en witte neushoorn hebben niets te maken met kleur maar met een vertalingsfout. White rhino komt eigenlijk van wide : breed. De witte neushoorn heeft immers een brede mond, de zwarte een smalle spitse mond.

Olifanten koelen af door te wapperen met hun oren. Deze zitten vol haarvaten. Door te wapperen koelt het bloed in de haarvaten af en dit wordt door het lichaam gepompt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:27

poes schreef:
Zwarte en witte neushoorn hebben niets te maken met kleur maar met een vertalingsfout. White rhino komt eigenlijk van wide : breed. De witte neushoorn heeft immers een brede mond, de zwarte een smalle spitse mond.
Het komt eigenlijk van 'wijd,' dus uit het Nederlands/Afrikaans. ;)

Galja

Berichten: 1006
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:27

oomens schreef:
Fruit is overigens vooral een culinaire categorie. Botanisch gezien is een tomaat gewoon een bes, net als aubergine of komkommer. Noemen we die ook fruit?.

Vruchtgroentes :+
En daar vallen ook oa pompoenen en meloenen onder.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:29

Een giraf heeft, net als de mens, maar 7 halswervels.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:31

O en kameleons scheiden een slechte geur af bij stress. Helaas herkennen roofdieren deze. Als je een kameleon dus oppakt teken je vaak zijn doodvonnis. Afblijven is de boodschap.

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen feilloos kunnen ruiken welk t shirt van hun man is gedragen.

Vogels proeven geen pittig en je kunt ze dus pure pepertjes voeren.

Paarden hebben geen galblaas en kunnen dus geen vet verteren.

Katten negeren je vaak bewust zo blijkt uit onderzoek.

Nieuwsgierig of een schorpioen giftig is? Grote klauwen vooraan tegenover klein staartje betekent vaak niet of weinig giftig. Omgekeerd betekent zeer giftig.

Orkas uit verschillende families spreken elkaars taal niet en dat maakt het extra zielig om ze in gevangenschap in zelf gecreëerde groepen te houden.

Xtc werd ooit ingezet bij psychotherapie om makkelijker te praten en inzichten te verkrijgen.

Freud heeft wrs al zijn patiënten uitgevonden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:31

Mkango schreef:
poes schreef:
Zwarte en witte neushoorn hebben niets te maken met kleur maar met een vertalingsfout. White rhino komt eigenlijk van wide : breed. De witte neushoorn heeft immers een brede mond, de zwarte een smalle spitse mond.
Het komt eigenlijk van 'wijd,' dus uit het Nederlands/Afrikaans. ;)


Juist klopt!

axel_1997

Berichten: 1793
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:44

poes schreef:
Paarden hebben geen galblaas en kunnen dus geen vet verteren.


Hebben ze alleen geen galblaas of produceert de lever ook geen gal? Een blaas dient slechts voor opslag.

Zelfs als een paard echt geen gal maakt hoeft dat nog niet te betekenen dat vet niet verteerd wordt.
Gal is een emulgator die het vet in kleine druppels verdeelt voor een gemakkelijke vertering. Maar het is lipase dat door de dunne darm geproduceerd wordt dat het vet echt verteerd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:46

Aha die nuancering ken ik niet! Weet jij het?