Wildgroei aan coaches

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:26

Mazida schreef:
Een kleine ergernis, op dit moment ken ik mijn netwerk meerdere mensen die zich aan het omscholen zijn tot coach, een vrouwencoach, een leefstijlcoach, je-leven-veranderen-coach, kindercoach...

Eigenlijk is het ook heel makkelijk als je wat anders wilt, studies tot psycholoog, maatschappelijk werker, pedagoog etc. duren allemaal lang en iedereen mag zich coach noemen :') . En dan doe je nog een leuke cursus en dan ga je zo aan de slag :Y) .

De coaches die ik ken hebben ook allemaal zware gebeurtenissen meegebracht, die gebruiken ze nu om adviezen te geven en daarom hebben ze nu de wijsheid in pacht :Y) .

Ach en iedereen moet het zelf weten, maar voegen al die coaches wat toe? Is een coach beter dan een echte psycholoog? Nou, mijn ergernis een keer geuit *\o/* en wat vindt Bokt?


Tja, onbeschermde titel. Dus iedereen mag zichzelf coach noemen op zo’n beetje elk vakgebied. Ik ben zelf Grascoach. Ik wordt ingehuurd door veeboeren om gras te coachen. Dat gras groeit vaak slecht nadat het heeft ervaren hoe familieleden en buren werden opgegeten door koeien. Traumabegeleiding eigenlijk. Doe er soms ook onkruid bij.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:31

Dinopino schreef:
Is een beetje dezelfde vraag als wat is een goede rijinstructeur. Eentje die een diploma heeft of iemand die zelf ervaringen heeft opgedaan in de wedstrijdsport met diverse paarden. Heb je iets meegemaakt en je wilt het van je afschudden, dan kan je vriend of vriendin of moeder je coach zijn. Persoonlijk denk ik dat je je hulp vindt bij diverse mensen die je in het leven tegenkomt. Wanneer de hulp bij je past, of het nou professioneel is of via een vriend, is niet belangrijk. Jij beslist zelf waar je leven heen gaat.

Wanneer ik een verslaving heb, denk ik dat een ervaringsdeskundige mij waarschijnlijk meer helpt dan een ander. Ik zie en geloof dan ook dat er een oplossing is. Wanneer ik niet weet wat ik met mijn leven wil kan misschien iemand met opleiding en methode die me aanstaat verder helpen. is toch ieders vrije keuze. Een groot aanbod is toch gewoon luxe. Dan kun je kijken of en wat bij je past.

Ik ben er vast van overtuigd dat we in de toekomst geen coaches meer nodig hebben. Wanneer de bewustwording groter wordt en de drang naar compensatie voor je huidige leven daardoor ook verdwijnt, zal je zien dat er steeds mensen gelukkiger worden.
Ik denk dat het gevaar er ook in schuilt dat niet iedereen even goed het kaf van het koren van scheiden.

Rambam had een tijdje terug een interessante aflevering hierover 'Heel Holland coacht'.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:40

Ik heb op mijn werk een coachings opleiding gekregen, nadat ik een functie kreeg waarin ik een deel van mijn tijd mag gebruiken om mijn teamgenoten mag coachen, naast een soort brugfunctie tussen beleid en uitvoering en voor een deel doe ik dan de gewone algemene werkzaamheden die we allemaal doen.

Ik heb als mens heel veel van die opleiding geleerd.
Geleerd ook waar mijn beperkingen als coach liggen.
En ik weet 1 ding, in mijn werk vind ik het coachen van collega's een leuke aanvulling op mijn andere taken, maar ik zou het nooit als enige werkveld willen doen.

Ik hou het dus ook beperkt tot het coachen van mijn collega's (waar die dat willen, want je kunt ook alleen maar iemand coachen die dat zelf wil) en ga echt niet voor mezelf beginnen als coach.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:49

SjonnieZ schreef:
Ik zie om mij heen ook het aantal coaches toenemen.
Wat mij opvalt is dat het veelal mensen Zijn die allen met zichzelf worstelen.

Ik vind het een levensgevaarlijke beroepsgroep.


Eens. Net als 'ervaringsdeskundigen'. Het kan prima werken als iemand een gedegen opleidings achtergrond heeft. Of serieuze beroeps ervaring maar vaak is er een loi 'tje van een half jaar gevolgd n.a.v. een eigen life event.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:06

Dus wanneer ik met een buurman praat, die zijn ervaringen met mij deelt en helpt is het toch ook een soort coach. Denk dat een mens prima in staat is om de voor hem of haar passende persoon te vinden. Een beetje vertrouwen hebben in je eigen oordeelsvermogen. Een goede opleidingsachtergrond is ook geen garantie. Begrijp niet wat er levensgevaarlijk is aan een coach?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:12

Dinopino schreef:
Dus wanneer ik met een buurman praat, die zijn ervaringen met mij deelt en helpt is het toch ook een soort coach. Denk dat een mens prima in staat is om de voor hem of haar passende persoon te vinden. Een beetje vertrouwen hebben in je eigen oordeelsvermogen. Een goede opleidingsachtergrond is ook geen garantie. Begrijp niet wat er levensgevaarlijk is aan een coach?

Ik denk dat we in de huidige maatschappij te weinig echt met elkaar in gesprek gaan.
Het is, denk ik, vrij oppervlakkig vaak tussen mensen. Pijn wordt niet snel gedeeld tussen mensen, het heeft te weinig plek in onze maatschappij.
Ik denk dat veel mensen praten met een coach of psycholoog en dat die gesprekken vaak ook kunnen worden gevoerd tussen mensen zelf. Maar dan moet er wel verbinding zijn en een veilig gevoel.

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:17

Dinopino schreef:
Dus wanneer ik met een buurman praat, die zijn ervaringen met mij deelt en helpt is het toch ook een soort coach. Denk dat een mens prima in staat is om de voor hem of haar passende persoon te vinden. Een beetje vertrouwen hebben in je eigen oordeelsvermogen. Een goede opleidingsachtergrond is ook geen garantie. Begrijp niet wat er levensgevaarlijk is aan een coach?

Aan goede adviezen is niet veel mis. Ik krijg ook tips van collega's, ouders, vrienden, buren... You name it ;)

Maar een coach wordt er vaak bij geroepen als iemand extra hulp nodig heeft. En op het gebied van mentale gezondheid vind ik dat soms best tricky ;) Sommige tips/tricks zorgen alleen maar voor meer problemen. Een goede ervaren coach of psycholoog kan inschatten in hoeverre iemand belast kan worden met hulp. Sommige dingen zijn heel lastig voor een cliënt, en je wilt niet de beerput van ellende in 1x opentrekken als die cliënt dat niet aan kan. En dat is een stukje feeling, ervaring en opleiding die niet iedereen heeft. En dat maakt het in mijn ogen een risico.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:19

Ts waarom erger jij je aan de wildgroei van coaches heb je er slechte ervaringen mee? Een coach begeleidt en ondersteunt veel mensen doen dat.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 19:28

@Marleen: dat staat in de opening, ik ken nu zoveel mensen die coach worden dat ik er allergisch voor aan het worden ben :') . En het is altijd hetzelfde verhaal: Burn-out gehad of zwaar ongeval of ... Life-change-moment en dan word je coach om ander te helpen. Heel nobel hoor maar ik houd niet zo van deze hype.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:30

[code][/code]
Kookaburra schreef:
Dinopino schreef:
Dus wanneer ik met een buurman praat, die zijn ervaringen met mij deelt en helpt is het toch ook een soort coach. Denk dat een mens prima in staat is om de voor hem of haar passende persoon te vinden. Een beetje vertrouwen hebben in je eigen oordeelsvermogen. Een goede opleidingsachtergrond is ook geen garantie. Begrijp niet wat er levensgevaarlijk is aan een coach?

Aan goede adviezen is niet veel mis. Ik krijg ook tips van collega's, ouders, vrienden, buren... You name it ;)

Maar een coach wordt er vaak bij geroepen als iemand extra hulp nodig heeft. En op het gebied van mentale gezondheid vind ik dat soms best tricky ;) Sommige tips/tricks zorgen alleen maar voor meer problemen. Een goede ervaren coach of psycholoog kan inschatten in hoeverre iemand belast kan worden met hulp. Sommige dingen zijn heel lastig voor een cliënt, en je wilt niet de beerput van ellende in 1x opentrekken als die cliënt dat niet aan kan. En dat is een stukje feeling, ervaring en opleiding die niet iedereen heeft. En dat maakt het in mijn ogen een risico.



Als ik zie hoeveel mensen al opknappen van een keer praten of juist leren praten over gevoel, emotie en pijn. Dat het vaak de eerste keer is, ze hebben het nooit geleerd. Er werd thuis niet gepraat en via anderen hebben ze het ook niet geleerd.
Als je dan klem komt te zitten en je komt bij een coach, je laat je praten en hoort je aan. Dan zal het je helpen. Maar dat kan je ook bij een buurvrouw, oom, collega. Whatever. Het uitspreken is al het meest helpend.

Verder wroeten en graven, gericht behandelen is geen werk voor een coach. Maar aanhoren, wat simpele handvatten geven over leefstijl, das prima passend bij een coach. Die tips vind je ook op internet.

En nee ik ben geen coach.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:32

Kookaburra schreef:
Dinopino schreef:
Dus wanneer ik met een buurman praat, die zijn ervaringen met mij deelt en helpt is het toch ook een soort coach. Denk dat een mens prima in staat is om de voor hem of haar passende persoon te vinden. Een beetje vertrouwen hebben in je eigen oordeelsvermogen. Een goede opleidingsachtergrond is ook geen garantie. Begrijp niet wat er levensgevaarlijk is aan een coach?

Aan goede adviezen is niet veel mis. Ik krijg ook tips van collega's, ouders, vrienden, buren... You name it ;)

Maar een coach wordt er vaak bij geroepen als iemand extra hulp nodig heeft. En op het gebied van mentale gezondheid vind ik dat soms best tricky ;) Sommige tips/tricks zorgen alleen maar voor meer problemen. Een goede ervaren coach of psycholoog kan inschatten in hoeverre iemand belast kan worden met hulp. Sommige dingen zijn heel lastig voor een cliënt, en je wilt niet de beerput van ellende in 1x opentrekken als die cliënt dat niet aan kan. En dat is een stukje feeling, ervaring en opleiding die niet iedereen heeft. En dat maakt het in mijn ogen een risico.


Een joekel van een risico.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:34

Maflinger_S schreef:
Precies, de ene helft van Nederland coacht de andere helft.


Inderdaad haha. Er is misschien ook wel behoefte aan een coach die je coacht bij het vinden van een coach *\o/* .

Ik denk dat het belangrijk is wat voor achtergrond iemand heeft en wat voor specifieke coach opleiding hij/zij gevolgd heeft. Bedenk ook dat er een onderscheid is tussen coachen en therapie!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:36

:Y)

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:37

Kaus schreef:
:Y)

[ [url=m/JyJ8kr.jpg]Afbeelding[/url] ]



Waar dit topic je wel niet heen coacht

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:37

Ik zie het vooral met paardencoaches, zo zag ik een oude bekende van me coaching aanbieden met haar paarden. Maar ik ken de paarden, heb ze een jaar verzorgd, en die paarden zijn absoluut geen geschikte coaching paarden.. eenkennige, in zichzelf gekeerde dieren. Heel bijzonder.

Ik kom zelf bij een leefstijl coach, maar wel 1 die me aangeraden werd door de zorgverzekeraar en die verschillende opleidingen heeft afgerond gericht op voeding en gedrag. Dat vond ik een belangrijk punt.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:38

Cowboy55 schreef:
Tja, onbeschermde titel. Dus iedereen mag zichzelf coach noemen op zo’n beetje elk vakgebied. Ik ben zelf Grascoach. Ik wordt ingehuurd door veeboeren om gras te coachen. Dat gras groeit vaak slecht nadat het heeft ervaren hoe familieleden en buren werden opgegeten door koeien. Traumabegeleiding eigenlijk. Doe er soms ook onkruid bij.

_O-

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:43

Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:59

_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x

Ik ga morgen wandelen met een bekende. Zij herstellende van een ongeval. Ik van stress. Zouden we nu elkaars coach zijn?

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:02

Kookaburra schreef:
_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x

Ik ga morgen wandelen met een bekende. Zij herstellende van een ongeval. Ik van stress. Zouden we nu elkaars coach zijn?



Nee de term daarvoor is buddy :j

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:03

Kookaburra schreef:
_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x

Ik ga morgen wandelen met een bekende. Zij herstellende van een ongeval. Ik van stress. Zouden we nu elkaars coach zijn?

Als jullie elkaar ervoor betalen :D

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:03

_O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:05

Sinds ik weet dat er zoiets is als een koelkastcoach, heb ik de Westerse maatschappij opgegeven.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:06

Nou ik hoor hier niet iemand die slechte ervaring heeft met een psycholoog, coach of buurman. Dus waar is het probleem. Er spuien ook veel rijleraren uit de grond. Een beetje vertrouwen in de volwassenheid van een persoon. Ik zie een cowboy55 niet zo snel naar een coach rennen. Als het klikt met iemand wat is het probleem? Ook denk ik is een bepaalde opleiding ook niet garant voor de hulp voor iemand. Wanneer het tussen beiden niet klikt.

En wat is in een name. Een buurman kan ook een ervaringsdeskundige zijn.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 29-12-21 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:07

Is dat niet een logisch gevolg omdat de wachtrijen bij de GGD nu zo lang zijn?
Dat die gaten opgevuld worden met mensen die kunnen bijstaan bij minder heftige problemen/persoonlijke groei.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:10

Volgens mij zit er ook een heel verdienmodel achter al die online coaches. Een hele piramide dacht ik zelfs. Waarbij mensen een cursus volgen bij een coach, waar ze dik voor betalen. Om dan zelf weer mensen een dure cursus van de coach aan te smeren.
Dus dan krijg je coaches die coaches coachen. :+