Wildgroei aan coaches

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:16

Door de reacties op mijn wandelcoach heb ik even meer informatie gezocht.

De beste vrouw is 30 jaar werkzaam geweest als lerares en begeleider op de pabo.
Dus in dit geval zou ze best andere mensen wat aan kunnen leren, daar ben ik best van overtuigd.

De eerste keer dat ik het las dacht ik alleen van wait whut?
Juist ook omdat de gekste coach benamingen her en der uit de grond schieten.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:20

_CS_ schreef:
Door de reacties op mijn wandelcoach heb ik even meer informatie gezocht.

De beste vrouw is 30 jaar werkzaam geweest als lerares en begeleider op de pabo.
Dus in dit geval zou ze best andere mensen wat aan kunnen leren, daar ben ik best van overtuigd.

De eerste keer dat ik het las dacht ik alleen van wait whut?
Juist ook omdat de gekste coach benamingen her en der uit de grond schieten.

Nou, zelfs dat is geen garantie.
Ik heb les gehad van docenten die het na 30 jaar nog steeds niet over konden brengen maar ook van broekies die weliswaar de wereld aan ervaring misten maar wat ze wisten tot in de puntjes konden uitleggen en over brengen. Waar ik na 30 jaar arbeidservaring nog steeds iets aan heb......

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:22

Da's het probleem met de gekste coach benamingen, die dekken vaak de lading niet.

Zo is een wandelcoach niet iemand die je leert wandelen maar iemand die tijdens een wandeling, bij voorkeur in de natuur en zonder meeluisteraars in de directe omgeving, met de coachee het coachgesprek aangaat.

Datzelfde geldt voor paardencoaches, die coachen ook geen paarden maar coachen menselijke coachees met behulp van paarden.

Zoals in heel veel andere beroepen heb je ook onder de coaches mensen die het kunnen en mensen die het niet kunnen. Is best lastig om er een goede uit te pikken waar je wat aan hebt. Een goede coach (maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld consultants die door een bedrijf worden ingehuurd om een klus te klaren) maakt zichzelf misbaar.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:25

VuurVleugels schreef:
Gini schreef:
Dat is gekend, er zijn vele beroepen die je kan doen zonder opleiding. Aanleg is ook een groot goed. Niet iedereen met een opleiding heeft aanleg, interesse of slaagt magna cum laude. Niet iedereen zonder opleiding is goed.
En als je een 'slecht' exemplaar tegenkomt, dan ben je gesjareld: of dat nu je loodgieter, je huisarts of je coach is.


Ja maar het ergste wat er kan gebeuren bij een slechte loodgieter is dat er een pijp doorbreekt. Met een slechte huisarts kan er veel meer gebeuren, maar daar is doorgaans meer toezicht op. Met een slechte coach kan iemand stoppen met hulp zoeken en er een eind aan maken.


Het allerslechtste scenario bedenken en daar een hele beroepsgroep op afschrijven is natuurlijk niet de bedoeling mag ik hopen?
Ook een loodgieter kan wel wat erger aanrichten dan 'enkel een pijp breken'. Chirurgen maken ook fouten, zelfs fouten die mensenlevens kosten en nee, niet alleen menselijke fouten waar je nog begrip voor kunt opbrengen, maar ook fouten die voortkomen uit een laksheid of uit het niet doorverwijzen daar waar dat had gemoeten (zichzelf god wanen).
Als je het allerslechtste scenario neemt dat je kan bedenken, dan kan iedere beroepsgroep levensgevaarlijk zijn.

Cubone

Berichten: 6233
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:59

Met name financiële coaches zijn erg met hun “rijk worden zonder iets ervoor te hoeven doen”. Echt alles in mij schreeuwt SCAAAAAMMMM als ik daarvan een reclame zie :')

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:13

Gini schreef:
VuurVleugels schreef:

Ja maar het ergste wat er kan gebeuren bij een slechte loodgieter is dat er een pijp doorbreekt. Met een slechte huisarts kan er veel meer gebeuren, maar daar is doorgaans meer toezicht op. Met een slechte coach kan iemand stoppen met hulp zoeken en er een eind aan maken.


Het allerslechtste scenario bedenken en daar een hele beroepsgroep op afschrijven is natuurlijk niet de bedoeling mag ik hopen?
Ook een loodgieter kan wel wat erger aanrichten dan 'enkel een pijp breken'. Chirurgen maken ook fouten, zelfs fouten die mensenlevens kosten en nee, niet alleen menselijke fouten waar je nog begrip voor kunt opbrengen, maar ook fouten die voortkomen uit een laksheid of uit het niet doorverwijzen daar waar dat had gemoeten (zichzelf god wanen).
Als je het allerslechtste scenario neemt dat je kan bedenken, dan kan iedere beroepsgroep levensgevaarlijk zijn.


Ja, maar zou jij het leuk vinden als jouw huisarts of chirurg maar een cursus van 3 dagen, of laten we gul zijn, 3 weken had gevolgd? En zeg je dan ook "ach ja aan iedere beroepsgroep kleven risico's"?

Maar nogmaals ik ben er niet tegen, als het gaat om dingen als "ik zit niet goed in mijn vel". Ik ben ertegen als het om complexere dingen gaat.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:23

Mazida schreef:
Een kleine ergernis, op dit moment ken ik mijn netwerk meerdere mensen die zich aan het omscholen zijn tot coach, een vrouwencoach, een leefstijlcoach, je-leven-veranderen-coach, kindercoach...

Eigenlijk is het ook heel makkelijk als je wat anders wilt, studies tot psycholoog, maatschappelijk werker, pedagoog etc. duren allemaal lang en iedereen mag zich coach noemen :') . En dan doe je nog een leuke cursus en dan ga je zo aan de slag :Y) .

De coaches die ik ken hebben ook allemaal zware gebeurtenissen meegebracht, die gebruiken ze nu om adviezen te geven en daarom hebben ze nu de wijsheid in pacht :Y) .

Ach en iedereen moet het zelf weten, maar voegen al die coaches wat toe? Is een coach beter dan een echte psycholoog? Nou, mijn ergernis een keer geuit *\o/* en wat vindt Bokt?


Ik vind het een kwalijke zaak dat men zich zo coach mag noemen en kwetsbare mensen mag helpen. Ik heb hier onderzoek naar gedaan vanuit meerdere regionale opdrachtgevers. Ook gaat er regelmatig wat mis, omdat er geen controle of kwaliteitskeurmerk wordt gehanteerd, waardoor mensen nog meer beschadigd worden. Maar net zoals hoefsmid/bekapper mag iedereen zich ook zomaar benoemen.

Ik vind het een kwalijke zaak dat door een cursus met veelal kwetsbare mensen mag werken. Als aanvulling op eerdere studies zou ik het nog wel begrijpen, maar ik vind dat er controle op uitgeoefend moeten worden op de kwaliteit..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:26

Een kennis heeft een dure cursus gevolgd bij een vagina coach.
Ik geloofde niet dat het bestond en ben eens gaan googlen, maar het bestaat echt :P

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:31

Een vagina coach? Wil ik weten wat die doet?

Ik krijg tegenwoordig echt helemaal de kriebels van mensen die anderen ‘in hun kracht zetten’ of ‘bevlogen’ zijn. Vooral op LinkedIn word je er dood mee gegooid.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:33

Gizeppie schreef:
Mazida schreef:
Een kleine ergernis, op dit moment ken ik mijn netwerk meerdere mensen die zich aan het omscholen zijn tot coach, een vrouwencoach, een leefstijlcoach, je-leven-veranderen-coach, kindercoach...

Eigenlijk is het ook heel makkelijk als je wat anders wilt, studies tot psycholoog, maatschappelijk werker, pedagoog etc. duren allemaal lang en iedereen mag zich coach noemen :') . En dan doe je nog een leuke cursus en dan ga je zo aan de slag :Y) .

De coaches die ik ken hebben ook allemaal zware gebeurtenissen meegebracht, die gebruiken ze nu om adviezen te geven en daarom hebben ze nu de wijsheid in pacht :Y) .

Ach en iedereen moet het zelf weten, maar voegen al die coaches wat toe? Is een coach beter dan een echte psycholoog? Nou, mijn ergernis een keer geuit *\o/* en wat vindt Bokt?


Ik vind het een kwalijke zaak dat men zich zo coach mag noemen en kwetsbare mensen mag helpen. Ik heb hier onderzoek naar gedaan vanuit meerdere regionale opdrachtgevers. Ook gaat er regelmatig wat mis, omdat er geen controle of kwaliteitskeurmerk wordt gehanteerd, waardoor mensen nog meer beschadigd worden. Maar net zoals hoefsmid/bekapper mag iedereen zich ook zomaar benoemen.

Ik vind het een kwalijke zaak dat door een cursus met veelal kwetsbare mensen mag werken. Als aanvulling op eerdere studies zou ik het nog wel begrijpen, maar ik vind dat er controle op uitgeoefend moeten worden op de kwaliteit..

VVD gestemd?

Het is wel de beslissing van onze regenten om allerlei beroepen uit het gereguleerde circuit te halen. Hoefsmeden is daar een dichtbij-voorbeeld van maar doordat de ruimte geschapen is in de regelgeving, zijn er altijd mensen die erin duiken. Dat het vervolgens diverse CAO's binnen geslopen is, helpt hierbij uitstekend.

In mijn vak: vroeger moest een installateur allerlei diploma's en erkenningen hebben. Allemaal weg gevaagd. Je mag een rol draad en een rol verwarmingsbuis gaan halen bij de winkel en jezelf installateur noemen.
Dat je vervolgens je toko niet verzekert krijgt omdat verzekeraars eisen gaan stellen aan jouw vakbekwaamheid is feitelijk te belachelijk voor woorden!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-12-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:34

@Druif01: Die voorkomen oa incontinentieproblemen :j

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:35

Cayenne schreef:
@Druif01: Die voorkomen oa incontinentieproblemen :j

Nee.. ik heb er 1 gehoord waarbij je leert je vagina open te stellen en naar haar te luisteren. }:0

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:42

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:
Het allerslechtste scenario bedenken en daar een hele beroepsgroep op afschrijven is natuurlijk niet de bedoeling mag ik hopen?
Ook een loodgieter kan wel wat erger aanrichten dan 'enkel een pijp breken'. Chirurgen maken ook fouten, zelfs fouten die mensenlevens kosten en nee, niet alleen menselijke fouten waar je nog begrip voor kunt opbrengen, maar ook fouten die voortkomen uit een laksheid of uit het niet doorverwijzen daar waar dat had gemoeten (zichzelf god wanen).
Als je het allerslechtste scenario neemt dat je kan bedenken, dan kan iedere beroepsgroep levensgevaarlijk zijn.


Ja, maar zou jij het leuk vinden als jouw huisarts of chirurg maar een cursus van 3 dagen, of laten we gul zijn, 3 weken had gevolgd? En zeg je dan ook "ach ja aan iedere beroepsgroep kleven risico's"?

Maar nogmaals ik ben er niet tegen, als het gaat om dingen als "ik zit niet goed in mijn vel". Ik ben ertegen als het om complexere dingen gaat.


Je draait mijn beredenering lichtjes om. Ik zeg niet zomaar: ach, aan iedere beroepsgroep kleven risico's, klaar en door. Ik zeg dat als je uitgaat van het allerslechtste scenario, dan kan ieder beroep serieuze en levensgevaarlijke consequenties hebben. Als we incapabiliteit als maatstaf nemen, dan is iedere beroepsgroep levensgevaarlijk. Dus ja, een incapabele coach is levensgevaarlijk. Maar zijn alle coaches incapabel?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:51

Kookaburra schreef:
Zal ik nog sterker vertellen? De term 'psycholoog' is niet eens beschermd. Dus ik zou mijzelf psycholoog kunnen noemen. Staat vast leuk achter mijn boktnaam. :x

De 'online psychologenpraktijken' schieten nu ook als paddestoelen uit de grond. En veelal is hulp daar niet verzekerd. (That does ring a bell...) Nu met de maatschappelijke druk en de onzekerheid ivm corona vind ik dat serieus spannend. Er is voor psychologen werk genoeg... Maar laat dat werk ook doen door mensen met relevante opleidingen en vlieguren.

Wat info over wel/geen beschermde titels:
https://www.psynip.nl/studenten/carrier ... istraties/


En hetzelfde gevoel krijg ik inderdaad bij therapeuten en coaches op 'mentale gezondheid'-gebied. Fijn als iemand een ander daadwerkelijk kan helpen. Heel fijn. Maar ik zie ook een risico in het helpen van mensen terwijl je die ervaring niet hebt...

Dat zit iets complexer. :) Psycholoog an sich is idd niet beschermd. Maar wil jij jezelf "klinisch psycholoog noemen" dan heb je wel een diploma nodig. Gezondheidspsycholoog is eveneens beschermd. Je mag jezelf therapeut noemen maar niet psychotherapeut.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:58

Gini schreef:
VogeltjeM schreef:
Ja, maar zou jij het leuk vinden als jouw huisarts of chirurg maar een cursus van 3 dagen, of laten we gul zijn, 3 weken had gevolgd? En zeg je dan ook "ach ja aan iedere beroepsgroep kleven risico's"?

Maar nogmaals ik ben er niet tegen, als het gaat om dingen als "ik zit niet goed in mijn vel". Ik ben ertegen als het om complexere dingen gaat.


Je draait mijn beredenering lichtjes om. Ik zeg niet zomaar: ach, aan iedere beroepsgroep kleven risico's, klaar en door. Ik zeg dat als je uitgaat van het allerslechtste scenario, dan kan ieder beroep serieuze en levensgevaarlijke consequenties hebben. Als we incapabiliteit als maatstaf nemen, dan is iedere beroepsgroep levensgevaarlijk. Dus ja, een incapabele coach is levensgevaarlijk. Maar zijn alle coaches incapabel?

Het punt is dat je helemaal niet kunt zeggen dat de coach incapabel is, omdat er helemaal geen regels of richtlijnen voor zijn... omdat iedereen zich coach mag noemen en er geen norm voor is, kun je ook niet zeggen dat diegene dan capabel of incapabel is.
Maar zoals de patient in ieder geval nog beschermd wordt door het tuchtrecht bij bijvoorbeeld BIG-beschermde beroepen, is er bij coaches niks, nakkes, nada aan rechtsbescherming.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:06

Cayenne schreef:
@Druif01: Die voorkomen oa incontinentieproblemen :j


Ook weer zoiets dus.. Een bekkenfysiotherapeut gaat er jaaaaren voor naar school, maar een coach zal het je wel even vertellen na een cursusje van 6 weken :?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:29

Vuurvleugeltje zou een frustratiecoach niet wat voor je zijn? Zich zo opwinden over iemand is niet gezond.
Zonde van je dag. Of misschien toch een wandelcoach. Zweden heeft zo veel mooie natuur.

Verschrikkelijkste coachvraag die ik gehoord heb is: Wat doet dat met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:35

Dinopino schreef:
Vuurvleugeltje zou een frustratiecoach niet wat voor je zijn? Zich zo opwinden over iemand is niet gezond.
Zonde van je dag. Of misschien toch een wandelcoach. Zweden heeft zo veel mooie natuur.

:D :D :D

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:50

Cubone schreef:
Met name financiële coaches zijn erg met hun “rijk worden zonder iets ervoor te hoeven doen”. Echt alles in mij schreeuwt SCAAAAAMMMM als ik daarvan een reclame zie :')

Deze mensen inderdaad.
En de instagram coaches die zich richten op toch wat kwetsbare mensen en dan die ook nog dingen verkopen die wel/niet werken (vaak alternatief zoals yoni eieren) . De groep die ook op de pagina onpersoonlijke groei staat zegmaar :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:53

SincereQ schreef:
vaak alternatief zoals yoni eieren

WAAROM moest ik dat nou googlen... :')

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:15

Kuggur schreef:
SincereQ schreef:
vaak alternatief zoals yoni eieren

WAAROM moest ik dat nou googlen... :')

Nou, Daarom. Omdat waarschijnlijk jouw eerste vraag ook is: waarom dan?

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:19

Ragdollcat schreef:
Voor elke scheetje is er een coach, hou op zeg!

Ik neem ze niet serieus!
Heb er velen die ik ken en zijn ermee gestopt.
Zegt genoeg toch!
:D


Een schijtcoach! :+

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:00

Er is ook een bewustzijn coach !
https://thegreenguide.nl/coaching/.
Het zwakste punt met alle coaching dingen, vind ik dat het beeld geschapen wordt dat het leven probleemloos kan zijn. Hier ook: wat is er mis met schuldgevoel op zijn tijd? Dat is soms echt terecht, alleen psychopaten hebben nooit schuldgevoelens.
En bij heel veel mensen is de innerlijke wijsheid erg beperkt, je iets aantrekken van anderen is dan best een goed idee.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:15

Dammie schreef:
Er is ook een bewustzijn coach !
https://thegreenguide.nl/coaching/.
Het zwakste punt met alle coaching dingen, vind ik dat het beeld geschapen wordt dat het leven probleemloos kan zijn. Hier ook: wat is er mis met schuldgevoel op zijn tijd? Dat is soms echt terecht, alleen psychopaten hebben nooit schuldgevoelens.
En bij heel veel mensen is de innerlijke wijsheid erg beperkt, je iets aantrekken van anderen is dan best een goed idee.


Heel goed punt. Net als in dat veel coaches ons laten geloven dat het leven volledig maakbaar is: je moet investeren, mediteren, jezelf ontwikkelen, uitpluizen en een beter mens worden en dan komt alles goed.
Onzin, het leven loopt zoals het loopt en onze invloed daarop is soms maar minimaal. Pijn, verdriet en verlies hoort er nu eenmaal in meer of mindere mate bij. Ik vind het een kwalijke ontwikkeling.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:33

Silenna schreef:
Dammie schreef:
Er is ook een bewustzijn coach !
https://thegreenguide.nl/coaching/.
Het zwakste punt met alle coaching dingen, vind ik dat het beeld geschapen wordt dat het leven probleemloos kan zijn. Hier ook: wat is er mis met schuldgevoel op zijn tijd? Dat is soms echt terecht, alleen psychopaten hebben nooit schuldgevoelens.
En bij heel veel mensen is de innerlijke wijsheid erg beperkt, je iets aantrekken van anderen is dan best een goed idee.


Heel goed punt. Net als in dat veel coaches ons laten geloven dat het leven volledig maakbaar is: je moet investeren, mediteren, jezelf ontwikkelen, uitpluizen en een beter mens worden en dan komt alles goed.
Onzin, het leven loopt zoals het loopt en onze invloed daarop is soms maar minimaal. Pijn, verdriet en verlies hoort er nu eenmaal in meer of mindere mate bij. Ik vind het een kwalijke ontwikkeling.

Het zijn niet alleen de coaches die ons dat wijs proberen te maken; het hele media-circus is gericht op die maakbaarheid, al lang voordat de coach uitgevonden was......