Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:41

Muurverf op hout wil ook nog wel eens blijven afgeven, vooral als je het met een vochtig doekje afneemt om het schoon te maken, is mijn ervaring.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:47

Een vriendin vertelde dat een bekende die vegan was, weer vlees eet omwille van gezondheid. Hij zei ook dat veel essentiële vitamines / mineralen niet als vegan supplementen te krijgen zijn.
Ik ben best benieuwd welke dat dan zijn? Heeft iemand hier enig idee? Of welke niet vegetariër- vriendelijk te verkrijgen zijn?
Ging ook deels over het mentale, verder weet ik niet wat zijn klachten zijn.

Ik ken hem niet goed genoeg om dat te vragen :') Maar vind supplementen etc interessant dus ben benieuwd.
De discussie over vegan ongezond, alles uit voeding halen ipv supplementen, hier buiten laten.

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:34

Vegan en vegetarisch zijn natuurlijk andere dingen, zowel in belangrijkste mogelijke tekorten als supplementen/vervangingen die beschikbaar zijn. Over welke van de 2 heb je het specifiek?

Jet

Berichten: 12057
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:46

thequeensmum schreef:
Jet schreef:
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar foto's, dat zegt vaak wel meer.

Dan zitten er waarschijnlijk ook wel teveel op een te kleine ruimte, dus dan kan het ook stresspikken zijn inderdaad: https://www.landleven.nl/inspiratie/tui ... r-dummies/ .


Ik ben er vanmorgen nog even langs gelopen.
Heb 20 kippen geteld die ruim 30m2 tot hun beschikking hebben. Meer dan ik dacht dus.
Een haan loopt er niet bij. Kan helaas geen goede foto maken, het hok en de ren staan in een omheind stuk dat is afgesloten.

[ [url=m/zCXgot.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4O8JGT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet niet of het zo enigszins te zien is? Zo lopen ze er praktisch allemaal bij


Ik vrees dan toch voor luizen of mijten:
Citaat:
4. Mijten of luizen
Typische kale plekken voor mijten en luizen vind je op de plekken waar de kip zelf bij kan: de zijkant van de kont en het middelste deel van de rug. Als je kippen jeuk hebben door mijten of luizen, dan kan het zijn dat ze zichzelf blijven pikken om de jeuk weg te krijgen.
Kale plekken bij kippen
Een ander typisch kenmerk van (veer)luizen zijn kapotte veren. De veerluizen beschadigen de veren namelijk. Om erachter te komen of jouw kippen last hebben van mijten en luizen is het belangrijk om zowel de kip als het hok goed te bekijken. Controleer hiervoor: de onderkant van de zitstok, de hoeken van het nachthok, de huid van de kip en het gebied rond de cloaca op kleine beestjes.


Een stukje uit de eerste link die ik plaatste.

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:47


Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:58

Bowo schreef:
Vegan en vegetarisch zijn natuurlijk andere dingen, zowel in belangrijkste mogelijke tekorten als supplementen/vervangingen die beschikbaar zijn. Over welke van de 2 heb je het specifiek?


Ik benoem vega omdat meer mensen daar misschien wat over weten.

De 'discussie' over welke te korten een vegan mogelijk heeft, wil ik hier buiten laten want dan wordt het heel lang.
Die bekende zei dat een van zijn overwegingen om weer dierlijke producten te gaan eten, was omdat er er amper vegan supplementen waren. Maar zover ik weet is 'alles' vegan te verkrijgen? Zelfs Collageen en omega 3 (en van die laatste weet ik dat het ook top producten zijn).

Ik weet zijn klachten, tekorten en voedingspatroon natuurlijk niet (alleen dat hij wel gezond at, niet vegan junkfood).
Want als je 10 supplementen per dag moet nemen veranderd dat wel de zaak natuurlijk ipv 2 vitamines per dag zegmaar.

thequeensmum
Berichten: 3577
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:16

@ Jet. Dank je wel. Ik ga zondag voor twee weken weg, maar zal vrijdag eens proberen de verantwoordelijke persoon of personen te pakken te krijgen

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:30

Ik heb nog iets dat ik me afvraag.

Stel je sluit netjes voor 31 december een nieuwe zorgverzekering (bij andere verzekeraar dan het jaar ervoor) af voor jezelf en je kind onder de 18 (die dus gratis mee verzekerd is dan) maar de inschrijving van je kind is niet goed doorgekomen bij de verzekeraar. Dit valt je niet op (om welke reden dan ook) en een paar maanden later kom je er pas achter en wordt kind alsnog erbij geschreven, op ingangsdatum die dag, dus een paar maanden na het begin van het jaar.

Wat gebeurt er dan met de kosten die gemaakt zijn in die eerste maanden....?
Wordt daarvoor dan geen vergoeding gegeven...? Wat dan als je bvb. een kind hebt dat wekenlang in het ziekenhuis heeft gelegen met 1 of ander groot probleem en hoge kosten in het begin van dat jaar....?

Nieuwe verzekering is pas daarna in gegaan dus zij vergoeden dan niet denk ik. En lijkt me sterk dat oude verzekering er nog iets mee doet want daar is ook niemand meer verzekerd / premie aan het betalen, al een paar maanden. Die polis werd immers opgezegd toen de ouder elders een zorgverzekering afsloot.

Zit je dan als ouder zelf met die volledige kosten....?

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:48

Bienotje schreef:
Weet iemand of je muurverf op een kastje van hout kunt gebruiken?

Ik heb de muurverf gemengd op juiste kleur nog staan, gaat om 1 plankje waarbij ik lakverf nieuw aanmelden kostbaar grapje vind.


Vraag Bellatrix _O-
Die doet dit nog weleens. :')
Tja, het kan maar het is niet geschikt voor hout. Het kan inderdaad blijven afgeven en kan makkelijker bladderen.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:33

Ik heb in mijn outlook per ongeluk de mail zelf ingezoomd staan (dus niet de pagina, alleen de geopende mail). Weet iemand hoe je deze weer normaal krijgt?

Al gevonden! Altijd ruzie met Outlook :')

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:09

pmarena schreef:
Ik heb nog iets dat ik me afvraag.

Stel je sluit netjes voor 31 december een nieuwe zorgverzekering (bij andere verzekeraar dan het jaar ervoor) af voor jezelf en je kind onder de 18 (die dus gratis mee verzekerd is dan) maar de inschrijving van je kind is niet goed doorgekomen bij de verzekeraar. Dit valt je niet op (om welke reden dan ook) en een paar maanden later kom je er pas achter en wordt kind alsnog erbij geschreven, op ingangsdatum die dag, dus een paar maanden na het begin van het jaar.

Wat gebeurt er dan met de kosten die gemaakt zijn in die eerste maanden....?
Wordt daarvoor dan geen vergoeding gegeven...? Wat dan als je bvb. een kind hebt dat wekenlang in het ziekenhuis heeft gelegen met 1 of ander groot probleem en hoge kosten in het begin van dat jaar....?

Nieuwe verzekering is pas daarna in gegaan dus zij vergoeden dan niet denk ik. En lijkt me sterk dat oude verzekering er nog iets mee doet want daar is ook niemand meer verzekerd / premie aan het betalen, al een paar maanden. Die polis werd immers opgezegd toen de ouder elders een zorgverzekering afsloot.

Zit je dan als ouder zelf met die volledige kosten....?


Gaat dat niet hetzelfde als bij inschrijven baby’s? Kan ook met terugwerkende kracht tot 3 of 4 maand omdat je je kind nog niet had opgegeven.

Kinderen tot 18 zijn best goed beschermd in ons zorgstelsel. Bovendien was het je fout niet toch?
Mocht je in de problemen raken. Je zorgverzekeraar kan je te woord staan en anders je rechtsbijstand wel.

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:17

Nouja bij ons speelt de situatie niet gelukkig. Ik heb wel bij CZ een zorgverzekering afgesloten met die kleine erbij. Zelf ook geen polis ontvangen maar wel een mail, ik ging er vanuit dat het gewoon geregeld was. Maar nu bleek een ruime week geleden dat het niet zo was en die kleine helemaal niet bijgeschreven stond, ik schrok me rot :=

Meteen gebeld en het alsnog geregeld. Vriendelijke mevrouw aan de telefoon was er niet bepaald ondersteboven van :P Het leek niet echt een bijzonder verschijnsel voor d'r.... Maar nu kreeg ik een brief van CZ waarin staat dat hij vanaf de datum van het bellen via hen verzekerd is, en de maanden daarvoor niet.

Gelukkig is er niets gebeurd..... ik heb wel een rekening waarvan ik een paar tientjes terug zou krijgen maargoed dat is het ergste niet natuurlijk. Maar ik vraag me dus wèl af wat er zou gebeuren bij een gezin dat wèl in zo'n situatie de pech heeft dat kind duizenden euro's aan ziekenhuiskosten maakt :=

Ik bedoel, als het ons al niet opvalt dat het blijkbaar niet goed geregeld is..... ik begon me wel af te vragen wanneer we nou eindelijk eens een polis / pasje zouden krijgen maargoed het geld werd maandelijks afgeschreven dus dan denk je dat het wel okee is :=

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:29

Nyaleti schreef:
Bowo schreef:
Vegan en vegetarisch zijn natuurlijk andere dingen, zowel in belangrijkste mogelijke tekorten als supplementen/vervangingen die beschikbaar zijn. Over welke van de 2 heb je het specifiek?


Ik benoem vega omdat meer mensen daar misschien wat over weten.

De 'discussie' over welke te korten een vegan mogelijk heeft, wil ik hier buiten laten want dan wordt het heel lang.
Die bekende zei dat een van zijn overwegingen om weer dierlijke producten te gaan eten, was omdat er er amper vegan supplementen waren. Maar zover ik weet is 'alles' vegan te verkrijgen? Zelfs Collageen en omega 3 (en van die laatste weet ik dat het ook top producten zijn).

Ik weet zijn klachten, tekorten en voedingspatroon natuurlijk niet (alleen dat hij wel gezond at, niet vegan junkfood).
Want als je 10 supplementen per dag moet nemen veranderd dat wel de zaak natuurlijk ipv 2 vitamines per dag zegmaar.


Het probleem is inderdaad niet dat het niet vegan te verkrijgen is. Supplementen die je als vega(n) nodig hebt zijn ook vegan te koop, juist ook als makkelijke multi-vitamine voor vegan diëten. B12 is de klassieker omdat dat echt niet in ‘clean’ plantaardig eten te krijgen is, maar vaak zijn bijv vegan burgers of drankjes er alsnog mee verrijkt. Hoeveel andere supplementen je als vegan nodig hebt hangt echt af van je voedingspatroon. IJzer, calcium, B3, D, omega3 zou je bijv. kunnen missen, maar die zou je als non-vegan ook tekort kunnen komen als je dieet op een bepaalde manier is opgebouwd. En andersom, als je je dieet als vegan op een bepaalde manier opbouwt hoef je die tekorten ook niet te hebben.
Als hij bijv ook nog voedselallergieen heeft of bepaalde soorten voeding niet lust/niet vaak kan of wil eten kan ik me voorstellen dat dat misschien een mentaal dingetje wordt; supplementeer ik wel genoeg of juist teveel? Al die supplementen zijn ook niet gratis natuurlijk en hoewel het niet de wereld hoeft te kosten kan dat misschien ook meespelen.

Love_Rosie

Berichten: 1502
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:16

Hoe weet ik nou of ik mijn belasting aanslag moet betalen of dat ik het terug krijg :+

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:28

Omdat er op staat te ontvangen of te betalen?

Love_Rosie

Berichten: 1502
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:47

Nee dat staat er niet.. het gaat er om of er een - voor staat of niet maar ik weet niet bij welke het nou betalen is en bij welke terugkrijgen

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:51

Love_Rosie schreef:
Nee dat staat er niet.. het gaat er om of er een - voor staat of niet maar ik weet niet bij welke het nou betalen is en bij welke terugkrijgen


Volgens mij is het dan als er een - voor staat dat je moet betalen.

Wij krijgen terug en er staat bij ons te ontvangen of te verrekenen en dan het bedrag.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:14

Een min is terugkrijgen

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:14

[quote="Love_Rosie"]Hoe weet ik nou of ik mijn belasting aanslag moet betalen of dat ik het terug krijg :+[/quote


Dat stond erbij toen je de aanslag invulde: te ontvangen of te berekenen bedrag en dan het bedrag. Dan staat er ook bij binnen hoeveel tijd het van je rekening gehaald wordt of wanneer het gestort wordt. Ik mag ruim €50,00 betalen omdat mijn baas te weinig belasting ingehouden heeft van mijn loon. ;(

Love_Rosie

Berichten: 1502
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:19

Er staat idd te ontvangen of te verrekenen.. dus dan krijg ik het terug? Het is nogal een bedrag, vandaar :+

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:46

Mizora schreef:
Een min is terugkrijgen


Bij mij staat er nooit een min maar heb het altijd terug gekregen en nooit hoeven betalen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:57

Love_Rosie schreef:
Er staat idd te ontvangen of te verrekenen.. dus dan krijg ik het terug? Het is nogal een bedrag, vandaar :+

Ja.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:43

Kan bijv zijn dat er je al tussentijds voorlopige teruggaves hebt gehad of dat er nog iets open staat. En dan verrekenen ze dat met je teruggave.
Misschien is dat bij jou het geval.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:45

Handeling behoorlijk buiten mijn comfortzone, maar ik wil het ‘aan’….: als ik een lamp wil vervangen, en de schakelaar aan de muur uitdoe van die lamp, dan kan ik die lamp dan veilig vervangen?

DuoPenotti

Berichten: 30013
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:52

Ja die kun je veilig vervangen.
Zelfs als hij aan staat en je houd gewoon het peertje vast gaat er niks gebeuren, als dat hij aangaat als hij contact maakt.