Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:06

Mijn mini nectarine boompje heeft dit soort plekken op haar bladeren. Weet iemand wat dit is?

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3578
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:04

In het park waar ik naast woon staat een kippenren met plm 15 Barnevelder kippen. Nu viel het mij op dat al deze kippen een kale en heel rode kont hebben.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Wij hebben jaren een toompje van 3 Barnevelders gehad, maar bij hen ( :D ) dit nooit gezien

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:15

Snippergroen schreef:
Mijn mini nectarine boompje heeft dit soort plekken op haar bladeren. Weet iemand wat dit is?

[ [url=m/U1QRWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Krulziekte, helaas. Mijn perzik is ook altijd de dupe. Heel erg moeilijk te bestrijden.

Froukje_J

Berichten: 2223
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:32

Weet iemand toevallig wat dit jaar de "regels" zijn ivm vlaggen en bevrijdingsdag op een zondag?

Wij hebben hier als hofje een gezamenlijke vlaggenmast en ik regel/doe het vlaggen altijd...
Maar wil wel de goede dingen doen

rien10
Berichten: 14792
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:49

Eerste hit op Google: Over het algemeen geldt dat wanneer een officiële vlagdag op een zondag valt, het meestal een dag later gevierd wordt en daarom gaat ook een dag later de vlag uit. Dodenherdenking (4 mei) en Bevrijdingsdag (5 mei) zijn uitzondering op deze regel.

Snippergroen

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:39

Century schreef:
Snippergroen schreef:
Mijn mini nectarine boompje heeft dit soort plekken op haar bladeren. Weet iemand wat dit is?

[ [url=m/U1QRWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Krulziekte, helaas. Mijn perzik is ook altijd de dupe. Heel erg moeilijk te bestrijden.


Ah dank je wel! Ik vond hem er al erg ongelukkig uit zien zo. Boompje kwam qua bladvorming lang niet zo sterk op gang als mijn andere bomen. Hij had wel mega veel bloesem eerder dit voorjaar dus kijken wat er nog te redden valt..

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:29

De bestuurder van de personenauto reed vanuit Meijel naar Nederweert en wilde een vrachtwagen en het landbouwvoertuig inhalen. Tijdens het inhalen sloeg de bestuurder van het landbouwvoertuig af naar de Scheidingsweg. De twee voertuigen kwamen hierdoor met elkaar in botsing.


Maar hoe zit dit nu verzekeringstechnisch?
Wie is er nu fout?
Afdraaiend verkeer dat niet goed in de spiegel heeft gekeken, of inhalend verkeer dat een knipperlicht heeft gemist? En als er geen knipperlicht aanstond, is het dan weer anders?

Echt serieuze vraag. Nadat ik heb gelezen dat het waarschijnlijk goed gaat met de betrokken mensen, dat is het belangrijkste.

Ik zie op fb de meeste de inhaler de schuld geven als in geen geduld enz. Maar ik vraag me dat dus af....

https://meijel24.nl/2024/04/30/landbouw ... erterdijk/

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:38

Volgens mijn interpretatie van het verkeersreglement is het landbouwvoertuig aansprakelijk.
Artikel 18.1 van het Nederlandse verkeersreglement stelt: "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:40

Kijk! Bedankt.
Dat dacht ik dus ook, dat je nooit zomaar mag afslaan.
Je daarom ook moet spiegelen en over je schouder moet kijken.

Maar iedereen was daar zo bezig de auto als gehaaste idioot neer te zetten

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:45

Ach ja, Facebook :D Alsof iedereen wel achter een landbouwvoertuig blijft tuffen tegen 30 per uur.

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:47

Nee ik niet iig.
Ik dacht nog bij dit ongeval, dit had ik ook kunnen zijn.... kwam namelijk over die weg, of althans, stuitte op de afsluiten, een poosje later.

BowoJarig
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:51

Er is wel een ander detail. Het ziet er naar uit dat het een doorgetrokken streep is. De auto had daar dus helemaal niet mogen inhalen en zit dus fout.

xPabloBokt

Berichten: 9487
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:55

Ja, ik wilde ook net reageren. Geen enkele zaak is zo zwart wit als één wetsartikel het omschrijft. Ik heb ook de foto's bekeken en het was daar inderdaad niet toegestaan om in te halen. De onderbroken streep is daar alleen voor afslaand verkeer dat de weg verlaat of betreedt.

Daarnaast van mij persoonlijk ook het vraagteken of het verstandig is om zowel een vrachtwagen als een landbouwvoertuig, welke beide een gigantische dode hoek hebben, in één manoeuvre in te halen. Dat alles ook nog bij een intersectie van een zijweg met de hoofdbaan.

Dus gehaaste idioot.. nee, niet persé. Maar het verkeersinzicht was hier niet op zijn best, denk ik.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 01-05-24 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:56

Ik zie korte onderbroken strepen ter hoogte van het kruispunt en voor de rest lange onderbroken strepen, wat is het verschil?

xPabloBokt

Berichten: 9487
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:58

Oh ja, nu zie ik het inderdaad. De dronefoto vertekent, daar lijkt het een ononderbroken streep.

Desondanks blijft mijn persoonlijke twijfel staan of het verstandig was om deze inhaalactie op deze specifieke plek uit te voeren. Ik denk dat het verdict echt af hangt van de overige omstandigheden buiten de wegenverkeerswet om.

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:03

Nee is daar geen doorgetrokken streep en ook overzichtelijk als zijnde geen bocht.
Daarnaast is het daar rond dit tijdstip niet druk en al helemaal niet vanuit de zijwegen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-05-24 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:06

Van wat ik uit de foto's opmaak zie ik een toch wel redelijk lange, rechte weg. Als er dan een voertuig 30-40 per uur rijdt, toegelaten snelheid is hoger en er komt geen tegenligger aan, zie ik niet in wat de bestuurder van de auto nog meer had kunnen doen om te anticiperen.

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:15

Je mag daar 80. Dus inhalen is in principe zo gedaan.

Jet

Berichten: 12064
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:19

Als het lange onderbroken strepen zijn op het midden van de weg, maar je daar wel landbouwvoertuigen inhalen maar geen auto's en vrachtauto's etc. naar mijn idee. Dus de bestuurder van de personenauto had sowieso daar de vrachtwagen niet mogen inhalen en was daardoor dus al fout naar mijn idee. Als hij recht achter de tractor had gereden, had hij misschien wel gezien dat deze af zou slaan en dan dus niet daar ingehaald. Mocht hij recht achter de tractor hebben gereden en hij gaat met knipperlicht aan inhalen als de tractor geen richtingaanwijzer zichtbaar heeft knipperen is de tractorchauffeur fout.
Daarbij komt dus kennelijk dat de autobestuurder inhaalde op een kruising en dat is voor zover ik weet sowieso al een no go.
Laatst bijgewerkt door Jet op 01-05-24 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kairos
Berichten: 2732
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:25

Gini schreef:
Van wat ik uit de foto's opmaak zie ik een toch wel redelijk lange, rechte weg. Als er dan een voertuig 30-40 per uur rijdt, toegelaten snelheid is hoger en er komt geen tegenligger aan, zie ik niet in wat de bestuurder van de auto nog meer had kunnen doen om te anticiperen.

Voor/na de afslag inhalen om zo het risico te minimaliseren?

Maar het lijkt mij op de dronefoto’s dat het een doorgetrokken streep is tot de afsla mogelijkheid (daar onderbroken, want je mag afslaan). Op foto 5 & 8 zie je het ook wel duidelijk.

Ik kan hem juridisch niet onderbouwen, maar lijkt me eerder fout van de personenauto (Dan wel een art 5 Wvw) door twee grote voertuigen in een manoeuvre in het halen. Maar zou ook heel goed kunnen dat diegene het landbouwvoertuig te laat gezien heeft door de vrachtwagen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:28

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België mag je op een voorrangsweg inhalen ook als er andere straten op uit komen. Vandaar de haaientanden voor de zijstraten.

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:34

Hier ook Gini. Je mag daar gewoon inhalen.
Is een gewone voorrangsweg.
Geen verboden voor welk voertuig dan ook om in te halen.
Je mag er 80.

Hier zie je iets verder de afslag, dus geen doorgetrokken streep.

Afbeelding

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:41

Jet schreef:
Als het lange onderbroken strepen zijn op het midden van de weg, maar je daar wel landbouwvoertuigen inhalen maar geen auto's en vrachtauto's etc. naar mijn idee.


Ik heb een rondje gegoogeld en vind nergens terug dat je geen auto of vrachtauto mag inhalen bij onderbroken strepen?

DuoPenotti

Berichten: 30038
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:43

is ook niet

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/ ... -op-de-weg
nummer 2
2. Dubbele witte middenstreep zonder groen
80 kilometer per uur is hier de maximumsnelheid, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Ook nu geldt: is-ie onderbroken, dan mag je inhalen. Is-ie doorgetrokken, dan uiteraard niet.

Jet

Berichten: 12064
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:50

Nee, klopt inderdaad, ik heb dat altijd verkeerd bedacht. Er staan bij die weg ook vast geen borden waarbij inhalen van alle verkeer behalve landbouwvoertuigen is verboden, dus dan zou er gewoon ingehaald mogen worden, maar naar mijn idee nog steeds niet op een kruising.