Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:39

Terecht :))

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:17

Prrrr schreef:
Hoe kom ik aan lieveheersbeestjes?

Bidden tot Onze Lieve Heer

:')

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:23

Ik denk dat bestellen sneller gaat O:)

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:23

Picopico schreef:
Prrrr schreef:
Hoe kom ik aan lieveheersbeestjes?

Bidden tot Onze Lieve Heer

:')


Ik kan me niet herinneren dat bladluizen tot een van de zeven plagen behoorden -O-

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:12

Wat ik me afvraag he.. Ik drink graag Sprite en dan met name sinds Sprite Zero de standaard is. In de supermarkten is bijvoorbeeld geen Sprite met suiker meer te vinden en is Sprite Zero de gewone Sprite geworden zegmaar. Nu was ik afgelopen weekend op een feest, waar ze Sprite schonken uit zo'n tap (postmix). Zo eentje waar je de beker tegen een hendel drukt. Is dat dan nu ook Sprite Zero, of is dat nog de 'oude' Sprite? In dit geval stond er gewoon 'Sprite' op het kaartje, maar in principe gaat Sprite Zero nu ook door het leven als Sprite..

:D

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:19

Prrrr schreef:
Wyb_ster schreef:
Random vraagje, maar kan iemand mij hier toevallig uitleggen hoe sorteren op "relevantie" in een zoekmachine werkt (meer specifiek: https://www.rechtspraak.nl)? Ik weet dat Google niet alleen zoekt op de zoekterm (in mijn geval 1 woord), maar ook op filmpjes en afbeeldingen, maar dat gaat voor deze website niet op want het zijn alleen teksten. Ik sorteer handmatig per rechtbank, dus daar is het ook niet op. Het is in ieder geval niet zo dat het aantal teksten/uitspraken waarin de term vaker voorkomt hoger staat, dat wisselt echt


Relevantie wordt bepaald door een algoritme, aan de hand van je zoektermen, de volgorde daarvan en de mate waarin je zoektermen voorkomen in een uitspraak.

Als ik op mijn eigen naam zoek vindt de zoekmachine de uitspraken van hoven belangrijker dan de uitspraken van rechtbanken en daarbinnen nieuwere uitspraken belangrijker dan oudere. Hij plaatst de uitspraken waarvan cassatie is ingesteld(die staan niet op mijn naam) ook hoger dan de andere. En binnen de hofuitspraken heb ik de indruk dat bepaalde rechters ook hoger ranken dan andere.

Als ik op zoektermen zoek kan ik er minder lijn in ontdekken. Nieuwer vaak hoger dan ouder, maar lang niet altijd, HR/hof ook hoger dan rechtbank, maar heel erg afhankelijk van het onderwerp. Het lijkt te gaan hoe zwaar je zoekterm weegt in de uitspraak. Bij zoeken sorteer ik dan ook meestal op laatst gewezen eerst. Dan weet ik tenminste waar ik naar zit te kijken :=


Ontzettend bedankt! Hier kan ik mee verder. Ode aan Bokt _/-\o_

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 01:07

Tot welk tijdstip mag je nog hoeveel dB last hebben van een festival 7 km verder? Ik heb voor de grap naar eens een meter aangezet en kom, op dit tijdstip, uit op 40-60 dB. Liggend in bed, raam en deuren gesloten.

Gisteren was er ellende, morgen wordt nog erger. Is hier eigenlijk wet- of regelgeving (en een meld punt) voor?

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 01:22

Ligt aan de vergunning en de gemeente

https://www.ozhz.nl/themas/geluid/horec ... bel%20zijn.
Citaat:
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), ’s avonds 45 decibel, en in ’s nachts 40 decibel zijn. Geeft u als (horeca-)ondernemer of sportvereniging een feestje? En heeft u daarvoor een ontheffing via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)? Dan mag de muziek harder.


Aanvulling: https://ondernemersplein.kvk.nl/algemen ... ening-apv/

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:53

Bowo schreef:
Ligt aan de vergunning en de gemeente

https://www.ozhz.nl/themas/geluid/horec ... bel%20zijn.
Citaat:
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), ’s avonds 45 decibel, en in ’s nachts 40 decibel zijn. Geeft u als (horeca-)ondernemer of sportvereniging een feestje? En heeft u daarvoor een ontheffing via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)? Dan mag de muziek harder.


Aanvulling: https://ondernemersplein.kvk.nl/algemen ... ening-apv/

Dit zijn de algemene geluidsregels voor een (horeca)bedrijf. Bijvoorbeeld voor een discotheek met muziekgeluid. Niet de regels voor een festival wat een keertje op een weilandje plaatsvindt. Daarvoor is de volgende website interessant: https://www.infomil.nl/onderwerpen/gelu ... enementen/

Dus het is even afhankelijk van de locatie en situatie wat er van toepassing kan zijn. Is er een evenementenvergunning verleend?

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:20

Daar ga ik gezien de grootte van het evenement wel vanuit Kookaburra.
Ik kon het gister bij mij op het erf zelfs goed horen en ik zit nog wel 2 tot 3 km hemelsbreed verder weg. In huis merk ik er weinig van overigens en ik stoorde me er buiten ook niet aan, maar was wel blij dat ik daar niet op het terrein stond :+

Volgens de algemene info op de site van de gemeente wordt de algemene norm van 103 decibel aangehouden. Vanaf volgend jaar moet er ook ontheffing verleend worden in het kader van de wet Natuurbescherming. Ik weet niet wat de norm van dichtbij een natura 2000 gebied in dat kader is, maar dat zou nog weleens invloed kunnen gaan hebben.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:49

Een kruising tussen 2 hondenrassen is een bastaard.Maar waarom kan dan soms een kruising tussen 2 paardenrassen wel bij 2 stamboeken ingeschreven worden?Het veulen is toch een bastaard?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:50

Ik gun het ze op zich best, en overlast hou je altijd wel, maar ik vond het vannacht echt wel een beetje te veel worden eerlijk gezegd :o. Maar blijkbaar mag het dus. Fijn, dat wordt vanavond nog een nacht weinig slaap :+

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:59

Snippergroen schreef:
Wat ik me afvraag he.. Ik drink graag Sprite en dan met name sinds Sprite Zero de standaard is. In de supermarkten is bijvoorbeeld geen Sprite met suiker meer te vinden en is Sprite Zero de gewone Sprite geworden zegmaar. Nu was ik afgelopen weekend op een feest, waar ze Sprite schonken uit zo'n tap (postmix). Zo eentje waar je de beker tegen een hendel drukt. Is dat dan nu ook Sprite Zero, of is dat nog de 'oude' Sprite? In dit geval stond er gewoon 'Sprite' op het kaartje, maar in principe gaat Sprite Zero nu ook door het leven als Sprite..

:D



De oude sprite bestaat niet meer. Is allemaal verandert in minder suiker meuk. Ik sprak een vertegenwoordiger van het spul en die vertelde dat. Volgens hem kon je het verschil trouwens echt niet proeven. Wel dus. mijn man lustte de oude sprite graag en vind deze meuk niet te zuipen!

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:25

fohadie schreef:
Snippergroen schreef:
Wat ik me afvraag he.. Ik drink graag Sprite en dan met name sinds Sprite Zero de standaard is. In de supermarkten is bijvoorbeeld geen Sprite met suiker meer te vinden en is Sprite Zero de gewone Sprite geworden zegmaar. Nu was ik afgelopen weekend op een feest, waar ze Sprite schonken uit zo'n tap (postmix). Zo eentje waar je de beker tegen een hendel drukt. Is dat dan nu ook Sprite Zero, of is dat nog de 'oude' Sprite? In dit geval stond er gewoon 'Sprite' op het kaartje, maar in principe gaat Sprite Zero nu ook door het leven als Sprite..

:D



De oude sprite bestaat niet meer. Is allemaal verandert in minder suiker meuk. Ik sprak een vertegenwoordiger van het spul en die vertelde dat. Volgens hem kon je het verschil trouwens echt niet proeven. Wel dus. mijn man lustte de oude sprite graag en vind deze meuk niet te zuipen!


Niet verwacht het verlossende antwoord te krijgen.. super bedankt! :D en je proeft wel degelijk het verschil. Ze zeiden het zelfde ook over Coca Cola Zero, dat je het verschil met gewone Coca Cola niet zou proeven, maar dat proef je echt wel.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:08

Snippergroen schreef:
Niet verwacht het verlossende antwoord te krijgen.. super bedankt! :D en je proeft wel degelijk het verschil. Ze zeiden het zelfde ook over Coca Cola Zero, dat je het verschil met gewone Coca Cola niet zou proeven, maar dat proef je echt wel.


Oh met cola proef je het idd echt wel. Super irritant ook dat ze overal de light er uit gooien en vervangen voor de zero. De zero vind ik echt zo vies.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:09

Ik vind de zero’s juist veel lekkerder. Grappig dat smaken zo verschillen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:13

Veulen84 schreef:
Snippergroen schreef:
Niet verwacht het verlossende antwoord te krijgen.. super bedankt! :D en je proeft wel degelijk het verschil. Ze zeiden het zelfde ook over Coca Cola Zero, dat je het verschil met gewone Coca Cola niet zou proeven, maar dat proef je echt wel.


Oh met cola proef je het idd echt wel. Super irritant ook dat ze overal de light er uit gooien en vervangen voor de zero. De zero vind ik echt zo vies.



Ik heb een tijdje terug een docu gezien die uitlegt waarom je altijd het verschil proeft. De details weet ik niet meer en ook niet of het echt helemaal zo werkt. Maar de uitleg was dit.

Suiker triggert je smaakreceptor na een specifiek aantal milli?/micro?/pico? -seconden en trekt dan ook weer in een bepaalde tijd weg. Andere zoetstoffen triggeren net iets eerder of later en blijven wat langer of korter hangen. En omdat suikers al zo lang het leven bestaat een belangrijke energiebron zijn kan je brein haarfijn uitmaken of het met echte suiker of een surrogaat te maken heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:56

Die theorie is leuk, maar gaat natuurlijk niet op voor het verschil tussen light en zero. In beiden zit geen suiker namelijk.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 03:41

In light zit toch suiker maar minder dan in gewoon?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:55

Nee, in light zit ook geen suiker, net als in de zero. Overigens zegt coca cola zelf ook dat light anders smaakt dan zero: light heeft een eigen smaak, zero probeert zo veel mogelijk hetzelfde te smaken als de regular. En dáárom is het nou ook net een beetje jammer dat op zo veel plekken de light vervangen wordt door zero voor de mensen (zoals ik) die light drinken omdat ze dat nou eenmaal lekkerder vinden dan de normale versie, en niet om de 0 kcal.....

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:12

Dat dus idd Lalidan. Ik vind de zero ook echt te zwaar smaken. De bedrijven die dit doen hebben zich ook niet gerealiseerd dat de zero in de toekomst de gewone cola moet gaan vervangen, niet de light.

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:06

Ze hebben de belasting over mijn vakantiegeld in de verkeerde schaal berekend, komt dat boven bij de belastingaangifte volgend jaar of moet mijn werkgever dat regelen?

Deze week zelf vakantie dus niet op kantoor om t te vragen

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:31

Is er een centraal topic voor vragen over graasmaskers, zoals die er bijvoorbeeld over dekens is?

DuoPenotti

Berichten: 29987
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:20

marley93 schreef:
Is er een centraal topic voor vragen over graasmaskers, zoals die er bijvoorbeeld over dekens is?

ik denk van niet
alleen maar losse topics

vikawiek

Berichten: 1523
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:08

In het Paarden met overgewicht topic wordt er wel heel veel over alle opties gesproken