Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:35

Sheran schreef:
nikkel schreef:
Er is maar 1 oplossing voor dit probleem, iedereen afscheid nemen van zijn/of haar sociaal leven.

Denk niet dat, dat door gaat.


Je zegt het ironisch maar het is wel wat je grotendeels moet doen en wat ik, en héél veel anderen met mij, hebben gedaan. Gewoon uit solidariteit en omdat het de logische keuze was.

Dus bedankt voor het negeren van die groep.

Tijdelijk op een laag pitje is heel wat anders dan afscheid nemen…

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:36

Er zijn nogal wat verschillen van mening over wat een laag pitje is :P

friezenfan2

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:37

mijn sociaal leven is al 2 jaar zo goed als dood om te zorgen dat ik het niet krijg en mijn cliënten veilig te stellen. Dus het kan wel maar fijn om te horen dat niemand anders zo denkt behalve die paar die dit ook doen.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:37

Sheran schreef:
Er zijn nogal wat verschillen van mening over wat een laag pitje is :P

Dat klopt. Maar zolang je daarover nog kan discussiëren heb je geen afscheid genomen.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:39

Wat versta jij dan onder 'afscheid nemen'?

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:41

Mijn sociaal leven is ook op een heel laag pitje, maar het scheelt dat was al niet veel. Echter totaal uitschakelen is toch wel het andere uiterste.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:43

Ik ben blij dat we van het zomer nog een feest hebben kunnen geven. Ik ben echt geen fan van feesten en partijen normaal gesproken. Maar ik mis het samen zijn nu toch veel meer dan ik ooit gedacht zou hebben.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:45

Sheran schreef:
Wat versta jij dan onder 'afscheid nemen'?

In relatie tot je sociale leven het compleet afscheiden daarvan. Afscheid nemen doe je niet half.

Veel mensen hebben nu afscheid genomen van een deel van hun sociale leven (=op een lager pitje gezet). Ze zien minder mensen, maar nog steeds wel een paar. Bijvoorbeeld ouders, buren en goede vrienden.

friezenfan2

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:46

Nope ik zei zo goed als iemand en alleen als het echt 'moet' ga ik langs mijn ouders.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:49

Ik mis het ook erg! En dat constante opletten is ook zo slopend. Het vervelendste in deze tijd vind ik dat je niet zomaar bij kwetsbaren langs kan gaan (gaat een heel proces van heel voorzichtig doen aan vooraf) en dat je altijd rekening moet houden met quarantaines zodat je eerlijk nergens naar uit kan kijken... Gelukkig voor mij hoef je nu met een booster niet meer in quarantaine, anders had ik al 2x in de laatste 2 weken thuis gezeten.

@996981: ik doelde ook op dingen als verplicht werk (je ziet collega's, maar niet echt vrijwillig bv) of je hebt een partner thuis... Daarover verschillen de meningen wel.

Daarbij merk ik bij collega's dat ze vinden dat ze heel weinig contacten hebben terwijl ze iedere week wel een stuk of drie mensen zien, terwijl andere kennissen van mij al sinds vorig jaar maart in huis zitten en in totaal 4x iemand hebben gezien (wel programmeurs, dus dat scheelt, waren al geen sociale beesten :') )

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:51

Mensen zijn in principe sociale dieren.
De een meer dan de ander (er zijn immers ook kluizenaars) . Ik vraag me af in hoe verre toenemend maatschappelijk geweld in feite hetzelfde is als paarden die aggressief worden als ze alleen zonder maatjes in hun weitje staan.

Hier nog een recent artikel over aggressie toename bij lock-downs:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5321000901

Ik vind de eenzaamheid die veel mensen nu hebben haast nog het ergste van de hele pandemie. Heel treurig.
Tijdens eerdere golven probeerde ik dan meestal een wandeling te maken met iemand die door bijv. zwangerschap even heel erg moest oppassen. Dan heb je toch wat aanspraak en meteen ook lichaamsbeweging.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:59

Ik zet mijn sociaal leven absoluut niet op een laag pitje, maar ik denk wel na over wat ik doe en met wie. In die zin ben ik wel voorzichtig vind ik zelf.

Ik heb een aantal vaste mensen die ik geregeld zie. Enkel bij hen vaak zonder te letten op afstand, want dat is toch niet te doen. Onze kinderen gaan intensief met elkaar om en die hoeven geen afstand van elkaar te houden. Dat vind ik ook niet wenselijk. En voor mezelf vind ik het ook niet wenselijk om steeds bezig te zijn met afstand bij hele goede vrienden en dichte familie. Dit is een select groepje en wij voelen ons daar allemaal prima bij.

Gisteren zijn we naar de bios in Antwerpen geweest, waar alles keurig geregeld was. Verder eten we geregeld bij elkaar en blijven dan gezellig wat tv kijken enz. Ik vind het veel te ingrijpend om mijn privéleven stil te leggen en al helemaal om dat van mijn kinderen ernstig te beperken. Dus geen grote feesten, maar gewoon toch in beperkte kring en klein bij elkaar de gezelligheid opzoeken hoor.

Wij hebben ons laten vaccineren en zijn geen risicogroep, bij klachten of twijfel testen wij en laten dit netjes aan anderen weten.
Uiteindelijk gaan we er denk ik toch niet aan ontkomen. Helemaal met kinderen. Mijn oudste verteld net dat er inmiddels 3 klasgenoten zijn met een positieve ggd test en nu een 4e met een positieve zelftest in haar klas. Niemand ziek, slechts hele milde klachten. We hebben nog niets van school gehoord, maar de mentor zit ook in hun appgroep. Ik verwacht dat ze thuis online les gaan krijgen deze week.
Ook bij de jongste op de basisschool aardig wat besmettingen.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:20

Interessant Sizzle.

Ik merk ook bij mezelf stond een verschuiving naarkwaad/chagrijnig worden op anderen. (In de zin van: als jíj nou gewoon thuis was gebleven had ík nog iemand kunnen zien' en 'als jij nou óok even wat inlevert hoef ik het niet aldoor te doen'). Vervelend.

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:23

Sizzle schreef:
De een meer dan de ander (er zijn immers ook kluizenaars) . Ik vraag me af in hoe verre toenemend maatschappelijk geweld in feite hetzelfde is als paarden die aggressief worden als ze alleen zonder maatjes in hun weitje staan.

Niet echt volgens mij: de mensen die het meeste agressie tonen zijn NIET de mensen die het meeste eenzaamheid ervaren of zichzelf het meest moeten ontzeggen.

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:25

Ik heb ook wel echt een flinke tijd fysieke contacten flink verminderd. Enige contact buiten mijn ouders en zusje en werk was dan mijn beste vriendin. Maar we spraken dan altijd buiten af en gingen dan sporten. Nu bouw ik het wel wat meer uit , maar wel met mensen waarvan ik weet dat ze ook voorzichtig zijn. En nee ik ben er geen vrienden door kwijt geraakt omdat ik dat op een lager pitje had gezet. Met de rest hield ik online contact. Iedereen had er begrip voor dus geen problemen mee gehad.

Ik kan overigens heel goed alleen zijn , en mijzelf vermaken. Ik moest ook veel werken in die periode , kon nog gewoon naar stal en mountainbiken. Weinig momenten gehad dat ik dacht goh ik moet nu met iemand afspreken of naar een restaurant toe.

Ik vindt het overigens ook belangrijk dat je je zelf alleen kunt redden zonder daarbij anderen constant nodig te zijn. De moeilijkste paden bewandel je toch grotendeels alleen. Ik vindt het in ieder geval een fijne eigenschap om te hebben , en in deze periode waardeer ik dat enorm.

Edit: Toename van boos zijn / agressie merk ik nu bij één vriendin. Gelukkig ziet ze het zelf in en is ze al druk bezig met het krijgen van psychische hulp om wat beter met alles om te kunnen gaan ( corona is slechts een klein deel waardoor het boos zijn is ontstaan).
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 23-01-22 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:26

Hier is het sociale leven altijd doorgegaan..met kwetsbaren wel aangepast, maar er is gelukkig ook gewoon een hoop te vieren geweest de afgelopen twee jaar.

Anders wordt je toch doodongelukkig?

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:26

Die agressie was weer prima te zien in Brussel vandaag. En daar word ik agressief van, stelletje asociale eikels.

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:29

Sunnda schreef:
Hier is het sociale leven altijd doorgegaan..met kwetsbaren wel aangepast, maar er is gelukkig ook gewoon een hoop te vieren geweest de afgelopen twee jaar.

Anders wordt je toch doodongelukkig?



Geen last van , wat ik zeg ik ben geen anderen nodig om gelukkig te zijn. Dat heb ik wel geleerd uit een andere periode maar dat is weer een ander verhaal. Haal nu heel veel voordeel uit die periode.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:31

Zebrastreep schreef:
Sunnda schreef:
Hier is het sociale leven altijd doorgegaan..met kwetsbaren wel aangepast, maar er is gelukkig ook gewoon een hoop te vieren geweest de afgelopen twee jaar.

Anders wordt je toch doodongelukkig?



Geen last van , wat ik zeg ik ben geen anderen nodig om gelukkig te zijn. Dat heb ik wel geleerd uit een andere periode maar dat is weer een ander verhaal. Haal nu heel veel voordeel uit die periode.

Dat is fijn (al geloof ik dat echt helemaal geen mensen nodig hebben uiterst zeldzaam is), maar het overgrote deel van de mensen zijn sociale beestjes die afhankelijk van hun behoeftes graag contact hebben met anderen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:36

Sunnda schreef:
Hier is het sociale leven altijd doorgegaan..met kwetsbaren wel aangepast, maar er is gelukkig ook gewoon een hoop te vieren geweest de afgelopen twee jaar.

Anders wordt je toch doodongelukkig?


Ik heb mij er in het begin wel streng aan gehouden. Ook aan dat bezoekadvies van 1 persoon destijds. Ik kon nergens met de kinderen heen en andersom was dit voor bezoek richting ons ook zo. Wij spreken vaak met de kinderen af. En het voelde niet leuk richting de kinderen om ze alleen thuis te laten en alleen dan op visite te gaan. Toen dus amper mensen gezien. Toen was er ook de avondklok. Ik zat al niet lekker in mijn vel en toen heb ik wel een hele slechte periode gehad. Ik was echt doodongelukkig. Ik herkende toen ook de boosheid richting anderen, paniekgevoelens enz.

Dat nooit meer! Ik blijf lekker op aangepaste wijze mijn ding doen en de kinderen ook. Helemaal met omikron + vaccinaties vind ik mijn sociaal leven enorm beperken zoveel ingrijpender dan het risico van corona. Ik sta er zoveel relaxter in. Op het moment kan ik me niet meer druk maken om wat anderen doen. Ik houd me daar niet meer mee bezig. Ik volg lekker mijn gevoel. Ik let gewoon wat op. En mochten we corona krijgen, dan is dat zo. Als we het krijgen verwacht ik dat het wel via school zal zijn en daar heb ik toch geen invloed op.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-01-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:36

Sunnda schreef:
Zebrastreep schreef:



Geen last van , wat ik zeg ik ben geen anderen nodig om gelukkig te zijn. Dat heb ik wel geleerd uit een andere periode maar dat is weer een ander verhaal. Haal nu heel veel voordeel uit die periode.

Dat is fijn (al geloof ik dat echt helemaal geen mensen nodig hebben uiterst zeldzaam is), maar het overgrote deel van de mensen zijn sociale beestjes die afhankelijk van hun behoeftes graag contact hebben met anderen.


Het zit aardig bij mij in de familie. Ik lijk wat dat betreft aardig op mijn tante. Ik kan ook echt oprecht genieten van alleen zijn dat moment pak ik ook zeker elke dag even. Anders wordt ik zwaar overprikkeld en dan gaat het juist niet lekker :') Verder ben ik wel normaal hoor haha

Pandora2
Berichten: 19878
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:39

Sizzle schreef:
Frankrijk last ook weer lekker zien waar de prioriteiten liggen. Ze hebben de regels voor sporters maar even aangepast. Djocovic mag nu gewoon komen spelen.


Meen je niet :+
Ik las van de week nog in de krant dat alle topsporters volledig moeten gevaccineerd zijn of ze mogen op frans grondgebied niet aan wedstrijden deelnemen.

De ziekenhuisopnames stijgen hier ook weer. Maar de groep mensen die opgenomen worden met corona kent de grootste stijging.
Die omwille van corona een stuk minder.

friezenfan2

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:40

Ik ben niet doodongelukkig en doe het juist goed op alleen zijn. Toch 1 voordeel van een introvert zijn.

En voor mijn werk ben ik in contact met mensen hé dus ik kom wel aan mijn sociale contacten op die manier.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:43

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
De een meer dan de ander (er zijn immers ook kluizenaars) . Ik vraag me af in hoe verre toenemend maatschappelijk geweld in feite hetzelfde is als paarden die aggressief worden als ze alleen zonder maatjes in hun weitje staan.

Niet echt volgens mij: de mensen die het meeste agressie tonen zijn NIET de mensen die het meeste eenzaamheid ervaren of zichzelf het meest moeten ontzeggen.


Hoe weet je dat?
Ik heb het niet specifiek over rellen.
De agressie bij de noodopname is ook sterk verhoogd.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:43

Ik kan goed alleen zijn en kan daar ook echt van genieten op zijn tijd. Maar ik wil met regelmaat ook echt mensen en gezelligheid om me heen hoor. Gezellig met wat vrienden een biertje drinken bij iemand thuis. Of net als gisteren met vrienden en de kinderen naar de bios en daarna bij iemand thuis gezellig een hapje eten. Ik ben toch wel een sociaal dier op dat vlak.

Ik merk juist niet dat ik mijn sociale contacten haal uit mensen die ik zie tijdens werk. Natuurlijk is dat sociaal contact, maar ik wil toch echt graag op zijn tijd vrienden om me heen. Gelukkig is iedereen anders. Ik denk juist in deze pandemie dat het goed is jezelf daarin niet teveel te veranderen.


Over agressie … alhoewel agressie nooit goed te praten valt, kan ik me in ziekenhuizen wel situaties voorstellen waarin ik begrijp dat mensen hevig geëmotioneerd raken en wanhopig zijn. Stel dat een geliefde op de ic ligt en je mag er niet bij. Of stel dat je opgenomen bent met een miskraam/buitenbaarmoederlijke zwangerschap en je partner mag niet bij je zijn. Stel een geliefde ligt op sterven en je mag geen afscheid nemen. Allemaal wel voorbeelden van situaties waarin ik hoop dat er meer menselijkheid gaat komen en er meer toegelaten gaat worden. Nogmaals ik praat agressie niet goed, dat mag nooit. Maar ik begrijp wel dat sommige regeltjes mensen tot wanhoop drijven en hevige emoties oproepen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-01-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt