Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 05:51

Ben heel benieuwd of je reactie krijgt.

Ik vind het wel wat vreemd omdat het dicht bij een pad is.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:24

Heb gehoord dat ze dit jaar te weinig voedsel kunnen vinden in het bos wellicht zijn er gewoon meer overleden daardoor?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:00

Anoeska27 schreef:
Voorheen kwam je met de zwarte paaltjesroute op/bij Loenermark ook langs een knekelplaats. Ik begreep dat de zwarte route er niet meer is en weet niet of de nieuwe route er ook langs komt. Maar daar kwamen ook nog wel eens geschokte reacties op, terwijl het op de borden netjes stond aangegeven.

Edit: dit is een interessanter artikel om te lezen: https://www.rd.nl/artikel/486735-dode-d ... ere-dieren


Ik wilde dit stuk lezen maar het is van het reformatisch dagblad en die hebben zondagsrust. Ik kreeg er wel een gratis psalm bij :')

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:14

Ik meen dat er afgelopen jaar te weinig voedsel was.
En dit jaar zijn ze al begonnen met het het jagen.

Maar wat ik in een eerdere reactie lees over een kadaverplaats klinkt mij logischer.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 10:10

Naar aanleiding van de opmerking van Supervixen besloten om mijn uitleg naar de locatie weg te halen. Ookal is het vrij gebied en heel makkelijk toegankelijk zonder de natuur te beschadigen daar, zou ik het ook vervelend vinden als het er opeens heel druk gaat worden.

Mochten mensen toch graag willen weten waar het is, dan mag je mij een pb'tje doen.
Laatst bijgewerkt door DewiRox op 14-11-21 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 10:15

Storm schreef:
Anoeska27 schreef:
Voorheen kwam je met de zwarte paaltjesroute op/bij Loenermark ook langs een knekelplaats. Ik begreep dat de zwarte route er niet meer is en weet niet of de nieuwe route er ook langs komt. Maar daar kwamen ook nog wel eens geschokte reacties op, terwijl het op de borden netjes stond aangegeven.

Edit: dit is een interessanter artikel om te lezen: https://www.rd.nl/artikel/486735-dode-d ... ere-dieren


Ik wilde dit stuk lezen maar het is van het reformatisch dagblad en die hebben zondagsrust. Ik kreeg er wel een gratis psalm bij :')


Haha meen je! Kan je die mooi voorlezen bij de kadavers

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:17

_O-

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:19

Oh daar loop ik heel vaak hard.
Er worden zwijnen/herten geschoten en dan vaak op plekken neergelegd waar geen mensen horen te komen.
Op het Herikhuizerveld bij Velp ben ik ook járen geleden over het veld gelopen bij de wildpost. Daar zijn we toen ook zoveel botten van zwijnen tegengekomen.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim dat je de plek deelt, want nu gaan er zeker mensen van het pad af om naar die botten te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:20

Nee joh, lekker laten liggen, mensen! Dan hebben de kleinere beestjes er ook nog wat aan. :)

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:30

DewiRox schreef:
Naar aanleiding van de opmerking van Supervixen besloten om mijn uitleg naar de locatie weg te halen. Ookal is het vrij gebied en heel makkelijk toegankelijk zonder de natuur te beschadigen daar, zou ik het ook vervelend vinden als het er opeens heel druk gaat worden.

Mochten mensen toch graag willen weten waar het is, dan mag je mij een pb'tje doen.


Tof dat je het weggehaald hebt, ik kom al zo vaak mensen en vooral mtbers tegen die op plekken komen waar ze niet mogen komen..

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 10:33

Supervixen schreef:
Oh daar loop ik heel vaak hard.
Er worden zwijnen/herten geschoten en dan vaak op plekken neergelegd waar geen mensen horen te komen.
Op het Herikhuizerveld bij Velp ben ik ook járen geleden over het veld gelopen bij de wildpost. Daar zijn we toen ook zoveel botten van zwijnen tegengekomen.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim dat je de plek deelt, want nu gaan er zeker mensen van het pad af om naar die botten te zoeken.


Wel interessant om te lezen dat het dus vaker voorkomt dat je zo'n veld tegen het lijf loopt! Ik zag helaas, aan het zakdoekje dat bij de boom lag, dat ik niet de enige ben geweest die daar van het pad is geweken voor een sanitaire stop. Dat is een andere discussie, maar als mensen dat soort 'troep' nou eens meenemen in plaats van botten..

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:02

Gelukkig wordt het afval inmiddels ook alweer wat minder. In het begin van de coronatijd lag het hele bos vol met zakdoeken. Er was immers tijdens de persconferentie gezegd dat je papieren zakdoekjes direct na gebruik moest weggooien en als er geen prullenbak voorhanden is dan doe je dat kennelijk gewoon langs de paden in het bos |o

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:11

Volgensmij is mysterie al redelijk opgelost ;-)

Toen ik twee jaar terug tegen een wild zwijn aan was gereden, kwam de wildbeheerder die halen. Hij zei toen gelijk al als het niet zo'n harde klap was geweest dat het dier nog aangeboden zou worden voor consumptie. Maar in dit geval zou het zwijn ergens terug gelegd worden in de bossen als voedsel voor oa dassen enzo :j

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:46

Wel apart dat de hoektanden er uit zijn.

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:21

Is Rozendaalsche veld geen Natuurmonumenten?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:27

Ik las dat er in Duitsland aardig wat Aujeszky gevonden wordt bij de wilde zwijnen, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Geen idee of er in Nederland al meldingen van gevonden zijn.

Anoniem

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:55

Kan me niet voorstellen dat ze geinfecteerde dieren die schadelijk kunnen zijn voor andere dieren, daar neer leggen?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:35

Heb je al antwoord gehad?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:53

Het gebied wordt niet beheerd door SBB maar door Natuurmonumenten.

Dus ik denk niet dat je van SBB bericht gaat krijgen eerlijk gezegd.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:02

Kunnen stropers zijn geweest, kan de boswachter zijn geweest.
Hier in het bos hebben we een aantal jaren terug ook best veel dode zwijnen gehad, sommige lagen strak langs het pad, sommige een paar meter van het pad af. Een enkeling was met een aantal dagen compleet weg, op de hoeven en dikke beenderen na. Of nog wat haar. Sommige bleven liggen onaangeraakt door de andere dieren dus daar zal vast wat mee zijn geweest. Boswachter is ingelicht geweest maar nooit een antwoord op gehad. Wij hebben hier in de bossen wel een tijdlang stropers gehad die zijn gepakt. Wist aan de andere kant van het bos ook een plek waar zij de restanten dumpten van wat ze niet konden gebruiken, was daar ook niet echt fris zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:13

Oh botjes <3 is mijn eerste reactie (rare verzamelhobby hier).. zou idd goed een kadaverplaats kunnen zijn. Zeker als ze in verschillende stadia zijn.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:17

Denk niet dat het een wolf is geweest - wolven kauwen de botten niet kapot, die hebben daar geen sterk genoege kaak voor. Althans, dat is wat we in Zweden aangeleerd krijgen. We hebben ooit in Zweden een half opgegeten hert in de tuin gehad, en daar waren ook de ribben van versplinterd enzo. Een expert vertelde dat dat een Lynx was geweest aangezien een wolf dat niet kan.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 18:04

Muze schreef:
Heb je al antwoord gehad?


Ik heb reactie gehad dat ze het zouden doorsturen naar de boswachter van dat gebied en dat ze me op de hoogte brachten als ze wat weten!

Maar stropers? Vanwege de tanden of voor vlees?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:18

Ik kwam toevallig deze tweet tegen van een beheerder van Natuurmonumenten, op de Zuid-Veluwe. Kan dus heel goed om dezelfde zwijnen gaan.
Het is een slecht beukennootjes en eikel jaar geweest, dus verzwakte zwijnen, zeker met een grote populatie na een paar goede jaren.

https://mobile.twitter.com/ftheunissen3 ... 7163122694

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:58

Wij zijn enkele weken terug met het mennen een creperend zwijn tegen gekomen. Lag dus dood te gaan in de buurt van het pad. Boswachter was er met 20 minuut en het dier is netjes afgeschoten. Boswachter gaf aan dat het een slecht jaar is geweest qua voedsel en er een enorm overschot is (vorig jaar weinig kunnen afschieten) waardoor veel zwijnen gewoon dood gaan van de honger. Zulke dieren worden in het bos neergelegd en kunnen niet meer voor consumptie worden gebruikt.

Dit dier werd dus ook nog wat verder het bos in gesleept en verder niets. Kan me voorstellen dat de meeste afgeschoten zwijnen niet meegenomen worden voor consumptie gezien hun conditie dus dan zal er aardig wat in het bos liggen.