Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:36

Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

Die ontvolg of verwijder ik, afhankelijk van de relatie.
Zo heb ik gister iemand van LinkedIn verwijderd die enthousiast werd van een artikel waar ze ivermectine promoten en suggereren dat er meer oversterfte is door vaccineren. Dat was een wetenschappelijk opgeleid iemand. Sorry, maar dan neem ik je niet serieus.
Als je op een ok werkt, dan weet je wat er op de ic ligt..

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:50

bigone schreef:
Vervelende is dat er blijkbaar minimaal twee waarheden zijn, van de medische wetenschap en van een salsa danser en politieke outlaw. Dan zet ik mijn pijlen op de wetenschap en de vrienden die de salsa danser of outlaw geloven blijven maar even op afstand. Ik vind het prima dat ze wat anders geloven maar vind het gewoon niet slim.


En dat wil je even duidelijk hebben. Dat je de mensen die "anders denken" de salsa danser vind.

Prima ik vind ook het e.a. punt wat we gemaakt wilde hebben is dat je een andere gedachtegang zou kunnen accepteren. Dat doe je niet als je de ander "dom" noemt.

Je weet helemaal nog niet wat dom is. Ik ben Iig ondanks dat ik nu Corona heb. Blij dat ik niet gevaccineerd ben en dat dat nog altijd een eigen keuze is. Welke keuzes andere mensen maken dat is aan ieder zelf en daarover ga ik niet oordelen.

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:01

kamsel schreef:
Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

Die ontvolg of verwijder ik, afhankelijk van de relatie.
Zo heb ik gister iemand van LinkedIn verwijderd die enthousiast werd van een artikel waar ze ivermectine promoten en suggereren dat er meer oversterfte is door vaccineren. Dat was een wetenschappelijk opgeleid iemand. Sorry, maar dan neem ik je niet serieus.
Als je op een ok werkt, dan weet je wat er op de ic ligt..


Misschien heeft die persoon het bij het juiste eind als het gaat over "oversterfte" dat is pijnlijk om te lezen. Maar kennelijk is het iemand met een wetenschappelijke studie, die ook nog eens op de IC werkt en een ander licht op de situatie wil laten schijnen. Wanneer is het "onjuiste informatie? Is dat omdat het niet aansluit bij de gedachtegang van velen? Verreweg de meeste mensen laten zich een waarheid aanpraten.

In de tijd dat Hiv er net was werd er ook gewezen naar mensen die andere dingen riepen. Ook mensen met een wetenschappelijke achtergrond.

Verder schijnt het dat ivermectine wel degelijk bewezen werking heeft.
En daar wordt dan ook steeds meer over gesproken. Ook vanuit de medische wereld.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:01

BeFunny schreef:
bigone schreef:
Vervelende is dat er blijkbaar minimaal twee waarheden zijn, van de medische wetenschap en van een salsa danser en politieke outlaw. Dan zet ik mijn pijlen op de wetenschap en de vrienden die de salsa danser of outlaw geloven blijven maar even op afstand. Ik vind het prima dat ze wat anders geloven maar vind het gewoon niet slim.


En dat wil je even duidelijk hebben. Dat je de mensen die "anders denken" de salsa danser vind.

Prima ik vind ook het e.a. punt wat we gemaakt wilde hebben is dat je een andere gedachtegang zou kunnen accepteren. Dat doe je niet als je de ander "dom" noemt.

Je weet helemaal nog niet wat dom is. Ik ben Iig ondanks dat ik nu Corona heb. Blij dat ik niet gevaccineerd ben en dat dat nog altijd een eigen keuze is. Welke keuzes andere mensen maken dat is aan ieder zelf en daarover ga ik niet oordelen.



Niet slim is niet meteen hetzelfde als dom, dus niet meteen zo aanvallend doen op bigone!

Niet slim is in deze context bedoeld als dat big one de keus die ze maken onverstandig vind. Dat is haar mening en die mag ze hebben, want ze zegt netjes dat “ik vind” en niet als feit.

Het is niet eerlijk om haar het woord “dom” in de mond te leggen, want dat heeft ze niet gebruikt.

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:04

Be funny , Ivermectine doet een klein beetje , in landen waar de bevolking zo ongeveer allemaal wormen heeft. Zonder die wormen heeft je lichaam iets meer weerstand, heb jij wel eens een worm besmetting gehad?

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:05

Daphara schreef:
BeFunny schreef:

Vervelende is dat er blijkbaar minimaal twee waarheden zijn, van de medische wetenschap en van een salsa danser en politieke outlaw. Dan zet ik mijn pijlen op de wetenschap en de vrienden die de salsa danser of outlaw geloven blijven maar even op afstand. Ik vind het prima dat ze wat anders geloven maar vind het gewoon niet slim.

En dat wil je even duidelijk hebben. Dat je de mensen die "anders denken" de salsa danser vind.

Prima ik vind ook het e.a. punt wat we gemaakt wilde hebben is dat je een andere gedachtegang zou kunnen accepteren. Dat doe je niet als je de ander "dom" noemt.

Je weet helemaal nog niet wat dom is. Ik ben Iig ondanks dat ik nu Corona heb. Blij dat ik niet gevaccineerd ben en dat dat nog altijd een eigen keuze is. Welke keuzes andere mensen maken dat is aan ieder zelf en daarover ga ik niet oordelen.



Niet slim is niet meteen hetzelfde als dom, dus niet meteen zo aanvallend doen op bigone!

Niet slim is in deze context bedoeld als dat big one de keus die ze maken onverstandig vind. Dat is haar mening en die mag ze hebben, want ze zegt netjes dat “ik vind” en niet als feit.

Het is niet eerlijk om haar het woord “dom” in de mond te leggen, want dat heeft ze niet gebruikt.


Dat is wel mijn interpretatie. Maar interpreteren mag zo lang het aansluit bij een gedachtegang. En daar gaat het nou juist om hè. En niet banketstaaf bedoeld maar jij zou niet meer op mij reageren want had mij op je foeilijst.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:06

BeFunny schreef:
kamsel schreef:
Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

Die ontvolg of verwijder ik, afhankelijk van de relatie.
Zo heb ik gister iemand van LinkedIn verwijderd die enthousiast werd van een artikel waar ze ivermectine promoten en suggereren dat er meer oversterfte is door vaccineren. Dat was een wetenschappelijk opgeleid iemand. Sorry, maar dan neem ik je niet serieus.
Als je op een ok werkt, dan weet je wat er op de ic ligt..


Misschien heeft die persoon het bij het juiste eind als het gaat over "oversterfte" dat is pijnlijk om te lezen. Maar kennelijk is het iemand met een wetenschappelijke studie, die ook nog eens op de IC werkt en een ander licht op de situatie wil laten schijnen.

In de tijd dat Hiv er net was werd er ook gewezen naar mensen die andere dingen riepen. Ook mensen met een wetenschappelijke achtergrond.

Verder schijnt het dat ivermectine wel degelijk bewezen werking heeft.
En daar wordt dan ook steeds meer over gesproken. Ook vanuit de medische wereld.


Oh alsjeblieft niet een Ivermectine discussie hier, daar is dit niet het topic voor! Daarnaast is kamsel helemaal vrij om mensen te verwijderen van haar socials als hun mening haar niet aanstaat om wat voor een reden dan ook.

Ik merk dat je nog steeds regelmatig weer inhoudelijk de discussie zoekt en daarmee off topic gaat, aub on topic blijven!

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:07

bigone schreef:
Be funny , Ivermectine doet een klein beetje , in landen waar de bevolking zo ongeveer allemaal wormen heeft. Zonder die wormen heeft je lichaam iets meer weerstand, heb jij wel eens een worm besmetting gehad?


Uhm volgens mij hadden wij het over Corona en wat ivermectine betreft. Dat zit verwerkt in andere medicatie. Wat zeker interessant is om meer over te lezen. Ivm het af te doen als wormen middel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:10

BeFunny schreef:
Dat is wel mijn interpretatie. Maar interpreteren mag zo lang het aansluit bij een gedachtegang. En daar gaat het nou juist om hè. En niet banketstaaf bedoeld maar jij zou niet meer op mij reageren want had mij op je foeilijst.


Als jij nou eens zou stoppen met uitlokken van off topic discussies, zou ik ook niet op jou hoeven reageren.

Aub de Ivermectine discussie in een ander topic bespreken!

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:12

Daphara schreef:
BeFunny schreef:

Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

Die ontvolg of verwijder ik, afhankelijk van de relatie.
Zo heb ik gister iemand van LinkedIn verwijderd die enthousiast werd van een artikel waar ze ivermectine promoten en suggereren dat er meer oversterfte is door vaccineren. Dat was een wetenschappelijk opgeleid iemand. Sorry, maar dan neem ik je niet serieus.
Als je op een ok werkt, dan weet je wat er op de ic ligt..


Misschien heeft die persoon het bij het juiste eind als het gaat over "oversterfte" dat is pijnlijk om te lezen. Maar kennelijk is het iemand met een wetenschappelijke studie, die ook nog eens op de IC werkt en een ander licht op de situatie wil laten schijnen.

In de tijd dat Hiv er net was werd er ook gewezen naar mensen die andere dingen riepen. Ook mensen met een wetenschappelijke achtergrond.

Verder schijnt het dat ivermectine wel degelijk bewezen werking heeft.
En daar wordt dan ook steeds meer over gesproken. Ook vanuit de medische wereld.


Oh alsjeblieft niet een Ivermectine discussie hier, daar is dit niet het topic voor! Daarnaast is kamsel helemaal vrij om mensen te verwijderen van haar socials als hun mening haar niet aanstaat om wat voor een reden dan ook.

Ik merk dat je nog steeds regelmatig weer inhoudelijk de discussie zoekt en daarmee off topic gaat, aub on topic blijven!


Uhm je gaat zelf zo vaak offtoppic en wat is off toppic? Voor jou is on toppic het geen waar jij het over wilt hebben.

Laten we gewoon de discussie volwassen voortzetten. Want je reageert echt bijzonder kinderachtig. Net als dat je mij op je foeilijst had ;) Staat je overigens wel volledig vrij hoor ;)

Natuurlijk mag iemand mensen van de sociale negeren of verwijderen.

De discussie over ivermectine en oversterfte is echter bijzonder interessant. Al heb ik die niet dit toppic in gebracht. Echter vind ik dat benoemd mag worden dat dat interessant is of Iig dat ik dat vind.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:17

BeFunny schreef:
kamsel schreef:
Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

Die ontvolg of verwijder ik, afhankelijk van de relatie.
Zo heb ik gister iemand van LinkedIn verwijderd die enthousiast werd van een artikel waar ze ivermectine promoten en suggereren dat er meer oversterfte is door vaccineren. Dat was een wetenschappelijk opgeleid iemand. Sorry, maar dan neem ik je niet serieus.
Als je op een ok werkt, dan weet je wat er op de ic ligt..


Misschien heeft die persoon het bij het juiste eind als het gaat over "oversterfte" dat is pijnlijk om te lezen. Maar kennelijk is het iemand met een wetenschappelijke studie, die ook nog eens op de IC werkt en een ander licht op de situatie wil laten schijnen. Wanneer is het "onjuiste informatie? Is dat omdat het niet aansluit bij de gedachtegang van velen? Verreweg de meeste mensen laten zich een waarheid aanpraten.

In de tijd dat Hiv er net was werd er ook gewezen naar mensen die andere dingen riepen. Ook mensen met een wetenschappelijke achtergrond.

Verder schijnt het dat ivermectine wel degelijk bewezen werking heeft.
En daar wordt dan ook steeds meer over gesproken. Ook vanuit de medische wereld.


Bijzonder om te lezen hoe je mijn woorden verdraaid..

prompter

Berichten: 11296
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:19

Nou ik toch weer op bokt ben, en helemaal on topic: ja, ik ben sommige mensen met andere ogen gaan bekijken. Vooral mensen die ineens helemaal in de complottheorieën zijn gedoken, al is dat gelukkig maar een kleine minderheid. Hier op het werk zijn de meeste mensen gevaccineerd, een aantal niet en hoewel ik pro vaccinatie ben, vind ik dat helemaal prima. Maar de mensen die ineens gingen roepen dat het misschien wel gevaarlijk was om bij gevaccineerden in de buurt te zijn "omdat er deeltjes over konden gaan springen", daar heb ik me wel behoorlijk over verbaasd ja, die bekijk ik nu toch wel anders.

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:22

Ja die complotjes zijn echt verschrikkelijk. Een zwager en die was getrouwd met mijn overleden zus, overleden aan lonkanker op haar 42 ste. En die rookte. En de zwager ook. Maargoed de vaccinatie daar is van alles mee. Ik als niet gevaccineerde ben daar ook klaar mee hoor dat soort gekkigheid. En kan me helemaal voorstellen dat elk weldenkend mens dat wel zo'n beetje heeft.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2972
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:22

wilmatj schreef:
Ik heb meerdere redenen van niet vaccineren, maar de reden dat er zo hard op gedramd wordt.. Zonder te willen investeren in de zorg ( op welke manier dan ook ) zorgt bij mij voor argwaan. En ik snap soms niet dat andere die argwaan niet hebben. Het is toch in ieder geval bijzonder te noemen? Als er op alle vlakken hun best gedaan werd om het virus te bestrijden, had ik al 1 reden minder om mij niet te laten vaccineren en had ik mijn andere belangrijke reden kunnen laten onderzoeken.


Hoe kom je erbij dat er niet geinvesteerd wordt in de zorg?
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... orgstelsel

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:07

kamsel schreef:
Prima dat iemand een andere mening heeft, voor mij ligt de grens bij het verspreiden van niet correcte informatie.

.


Daar gaat het om. Altijd zijn er mensen geweest die bij van alles en nog wat onzin verspreidden. Alleen had dit niet zoveel gevolgen. Door social media hebben deze mensen opeens een enorm podium gekregen. Door de algoritmes krijgen mensen steeds meer van het zelfde. Dus krijg ik veel van science (officieel wetenschap) zo krijgt iemand anders veel van dat wat bv niet klopt. Facebook en andere platforms helpen ook niet bepaald mee.

Ik ben 63 jaar en die hausse die misinformatie heet, die enorm grote vormen aanneemt en de maatschappelijke politieke invloed die dit heeft is gigantisch. Dit gaat verder als het niet met elkaar eens zijn.

Kijk als iemand tegen mij zegt, ik wil me niet laten vaccineren want ........is daar niets mis mee. Maar als iemand begint dat vaccineren het risico op covid verkleint dan klopt dat niet met de feiten.

Het probleem is in deze tijd dat feiten, dat wetenschap er niet meer toe doen, is onbelangrijk. Allerlei gevoelens, allerlei conspiracy theorie daar en tegen daar moet iedereen respect voor hebben.
Er zijn op dit moment (jonge) mensen die in zo'n aparte wereld leven, dat ik zelfs hun taal, dat wat ze willen vertellen niet meer kan volgen. Ik weet absoluut niet waar ze het over hebben, ze leven in zo'n aparte wereld die zo niet strookt met de feiten, de werkelijkheid etc dat het gewoon zorgelijk is en eng.
En nee, dat heeft niet met mijn leeftijd te maken want mijn studerende kleinkinderen kan ik 100% volgen maar die houden zich (gelukkig) ook aan de feiten en leven niet in die fantasy wereld.

Als daar dan door mij bv of iemand anders op gewezen wordt, dan ben ik opeens vijandig, niet tolerant, want het wordt zo gevoeld en wie ben ik dat ik zo durf te denken?

Ik ga dus volledig mee met Kamsel.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:11

Pien volgens mij heb je een foutje, je zegt dat het niet klopt dat vaccineren het risico op COVID verkleint :))

Ik vind het ook best vreemd dat mensen wetenschap gelijk stellen met ‘zo maar een mening’. Respect hebben voor dat anderen een andere mening hebben is prima, maar waarom zou ik respect moeten hebben voor die mening zelf, als het neerkomt op “ik vind dat het gras pimpelpaars is want (persoon zonder de achtergrond om er iets van te kunnen zeggen) zegt dat! Je moet mijn mening respecteren want het kan goed zijn dat het gras pimpelpaars is”.

Je mening is een niet kloppend feit. Waarom zou ik die accepteren of respecteren? Het zit gewoon niet op hetzelfde niveau als feiten van de wetenschap, wat sommigen hier wel beweren…


PS: even een verduidelijking. ik probeer het verschil te benoemen tussen het mogen hebben van een andere mening (dat respecteer ik), en de mening zelf (dus de informatie die gedeeld wordt). (Die respecteer ik niet).

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:46

Afbeelding
Och, ik ga steeds meer neigen om dan tegen die persoon te zeggen tuurlijk is het gras pimpelpaars. Veel plezier ermee.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:50

Nouja, ik denk dat het best een probleem in onze scholing blootlegt. Dus mensen zijn niet zo zeer dom of stom, maar juist onwetend, er is gebrek aan know-how, zegmaar. Je ziet dat een (eng) grote groep mensen veel moeite hebben met het scheiden van goede bronnen van slechte. En daardoor nemen ze dingen voor waar aan die niet kloppen; en verspreiden die informatie weer naar anderen (waarna je informatie krijgt van mensen die je kent, dus algemeen genomen sneller voor waar aanneemt).

De andere kant van die munt is dat deze misinformatie-verspreiders ook een platform hebben die hun daarin helpt. De algoritmen van social media zorgen dat, als jij eenmaal in die koker komt, je eigenlijk alleen informatie krijgt die past bij die zienswijze. Of die zienswijze nu klopt of niet.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:03

IMANDRA schreef:
Pien volgens mij heb je een foutje, je zegt dat het niet klopt dat vaccineren het risico op COVID verkleint
_O- :)F aiai, inderdaad ik bedoel natuurlijk te zeggen dat het niet klopt dat niet vaccineren het risico op covid verkleint.


IMANDRA schreef:
Je ziet dat een (eng) grote groep mensen veel moeite hebben met het scheiden van goede bronnen van slechte. En daardoor nemen ze dingen voor waar aan die niet kloppen; en verspreiden die informatie weer naar anderen (waarna je informatie krijgt van mensen die je kent, dus algemeen genomen sneller voor waar aanneemt).


Dit dus en het gaat om vaak hele lieve leuke fijne aardige mensen. De mensen zelf zijn niet verkeerd het gaat om de informatie en ook hoe die verspreid wordt en tot hen komt via die algoritmes.
Ik ben daar zeer maar dan ook zeer bezorgd over. Want als de wetenschappelijke feiten er niet meer toe doen waarin ik voor een deel ook nog eerlijke ervaringsfeiten belangrijk vind en in mee kan gaan, dan is de wereld dus vogelvrij en kunnen we iedereen wel geloven.

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:04

Klopt, genoeg hoog opgeleide mensen die er heel diep in zitten. Daar zou je van mogen verwachten dat ze wetenschap onderzoeken en niet aan de kant schuiven. Mijn broer heeft ook paars gras in de voortuin en is absoluut een slimme gast alleen op dit punt zwaar in de rabbit hole gedonderd. Heb wel geprobeerd om met hem te praten maar op elk wetenschappelijk bewijs krijg je het wappie antwoord terug : Ja maar en dan komt de volgende variant. Dus heb hem nu maar sterkte gewenst mocht Corona aan zijn deur kloppen.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:11

We hadden vroeger het populaire boek "Australië op blote voeten", dat vertelt van een vrouwelijke arts die meereist met de aboriginals. Iedereen was lyrisch en liep er mee weg, maar wat bleek en ik citeer nu de aboriginals
Citaat:
Aboriginals, die zich door de witte 'body snatchers' in hun culturele identiteit aangetast voelen, hebben al wel eens gedreigd met een proces tegen Marlo Morgan, schrijfster van het succesvolle boek 'Australië op blote voeten'. Deze New Age-angehauchte auteur verspreidt met haar 'echt gebeurde' zwijmelverhaal over een uitstervende Aboriginal-stam vooroordeel-bevestigende leugens, luidde de klacht van een Aboriginal-organisatie.
Het boek is van A tot Z gelogen, ze is nooit meegetrokken met de aboriginals en ik ben er zelf toen ook ingetrapt. Zo schaamtevol.
Dat gebeurt nu nog steeds en heel veel.En dat is niet OK en daar moeten we allemaal alert op zijn en ook tegen opstaan, hegt is niet onschuldig→ toen niet en nu niet.

imaudy
Berichten: 5100
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:13

bigone schreef:
Klopt, genoeg hoog opgeleide mensen die er heel diep in zitten. Daar zou je van mogen verwachten dat ze wetenschap onderzoeken en niet aan de kant schuiven. Mijn broer heeft ook paars gras in de voortuin en is absoluut een slimme gast alleen op dit punt zwaar in de rabbit hole gedonderd. Heb wel geprobeerd om met hem te praten maar op elk wetenschappelijk bewijs krijg je het wappie antwoord terug : Ja maar en dan komt de volgende variant. Dus heb hem nu maar sterkte gewenst mocht Corona aan zijn deur kloppen.


Wat heb jij in je voortuin? Geen gras? }>

Telpeva

Berichten: 14837
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:20

IMANDRA schreef:
Nouja, ik denk dat het best een probleem in onze scholing blootlegt. Dus mensen zijn niet zo zeer dom of stom, maar juist onwetend, er is gebrek aan know-how, zegmaar. Je ziet dat een (eng) grote groep mensen veel moeite hebben met het scheiden van goede bronnen van slechte. En daardoor nemen ze dingen voor waar aan die niet kloppen; en verspreiden die informatie weer naar anderen (waarna je informatie krijgt van mensen die je kent, dus algemeen genomen sneller voor waar aanneemt).

De andere kant van die munt is dat deze misinformatie-verspreiders ook een platform hebben die hun daarin helpt. De algoritmen van social media zorgen dat, als jij eenmaal in die koker komt, je eigenlijk alleen informatie krijgt die past bij die zienswijze. Of die zienswijze nu klopt of niet.

Helemaal mee eens :j ik denk ook dat internet, algoritmes + social media zeker een bron (wellicht een van meerdere bronnen, maar imo zeker weten 1 bron) is van de tweedeling die je hier en daar ziet. Online aandacht, het gevoel van aanzien, en ook geld verdienen (met bijvoorbeeld ads en opnieuw de algoritmes) vinden veel mensen nu eenmaal heel interessant, en niet iedereen is even eerlijk met wat die online neerzet voor die aandacht, likes, geld, enz. Daardoor ontstaat imo ook die groepjesvorming van mensen die onderling hetzelfde denken, en daarmee ook het denken in wij vs zij, ipv gewoon 'wij allemaal'. En dat vind ik echt heel treurig

Soms vraag ik mij wel eens af hoe alles had verlopen als we nu in dezelfde pandemie hadden gezeten, maar dan zonder al die social media, dus zonder facebook, whatsapp, twitter, enz. Zouden we ons dan ook zo opfokken over wel vaccineren, niet vaccineren, en elkaar uit maken voor rotte vis en dergelijke? Maar goed dat is koffiedik kijken natuurlijk :+

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:26

Telpeva schreef:
IMANDRA schreef:
Nouja, ik denk dat het best een probleem in onze scholing blootlegt. Dus mensen zijn niet zo zeer dom of stom, maar juist onwetend, er is gebrek aan know-how, zegmaar. Je ziet dat een (eng) grote groep mensen veel moeite hebben met het scheiden van goede bronnen van slechte. En daardoor nemen ze dingen voor waar aan die niet kloppen; en verspreiden die informatie weer naar anderen (waarna je informatie krijgt van mensen die je kent, dus algemeen genomen sneller voor waar aanneemt).

De andere kant van die munt is dat deze misinformatie-verspreiders ook een platform hebben die hun daarin helpt. De algoritmen van social media zorgen dat, als jij eenmaal in die koker komt, je eigenlijk alleen informatie krijgt die past bij die zienswijze. Of die zienswijze nu klopt of niet.

Helemaal mee eens :j ik denk ook dat internet, algoritmes + social media zeker een bron (wellicht een van meerdere bronnen, maar imo zeker weten 1 bron) is van de tweedeling die je hier en daar ziet. Online aandacht, het gevoel van aanzien, en ook geld verdienen (met bijvoorbeeld ads en opnieuw de algoritmes) vinden veel mensen nu eenmaal heel interessant, en niet iedereen is even eerlijk met wat die online neerzet voor die aandacht, likes, geld, enz. Daardoor ontstaat imo ook die groepjesvorming van mensen die onderling hetzelfde denken, en daarmee ook het denken in wij vs zij, ipv gewoon 'wij allemaal'. En dat vind ik echt heel treurig

Soms vraag ik mij wel eens af hoe alles had verlopen als we nu in dezelfde pandemie hadden gezeten, maar dan zonder al die social media, dus zonder facebook, whatsapp, twitter, enz. Zouden we ons dan ook zo opfokken over wel vaccineren, niet vaccineren, en elkaar uit maken voor rotte vis en dergelijke? Maar goed dat is koffiedik kijken natuurlijk :+


Inderdaad. Van wat ik begrijp was er vroeger meer vertrouwen en werd zo’n vaccin gewoon gehaald (al zou het meemaken van de ernstige ziektes waartegen vaccins helpen ook zeker meespelen).

Het lastige is dat veel wetenschappers niet goed zijn in communiceren in Jip en janneketaal. Zet daar tegenover de “bad actors” waar jij op doelt, die júist alle nuance eruit gooien en alles op de simpelste manier neerzetten (of in baudet’s geval, combinatie van dat én dure woorden om als expert gezien te worden).

Wetenschappers zijn helemaal niet gewend om hun bevindingen zo te communiceren. Dat wordt aan wetenschapsjournalisten en gewone journalisten “overgelaten” die helaas vaak de broodnodige nuance eruit laten, waardoor het kan lijken dat de wetenschap zich continu bedenkt.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:31

Telpeva schreef:
Soms vraag ik mij wel eens af hoe alles had verlopen als we nu in dezelfde pandemie hadden gezeten, maar dan zonder al die social media, dus zonder facebook, whatsapp, twitter, enz. Zouden we ons dan ook zo opfokken over wel vaccineren, niet vaccineren, en elkaar uit maken voor rotte vis en dergelijke? Maar goed dat is koffiedik kijken natuurlijk


Mensen zouden veel rustiger zijn geweest. En omdat je niet anoniem was, elkaar het recht in het gezicht vertelde én mensen zich gewoon fatsoenlijker gedroegen (althans de grootste groep) zou het nooit zo uit de klauwen zijn gelopen.
Er waren ook misstanden (denk alleen maar aan al die ellende veroorzaakt door priesters) , nare zaken die je als kind kon meemaken als je voor een dubbeltje geboren was, maar al die flauwekul en onzin en bedreigingen door hele groepen dat is echt iets van deze tijd.

Vroeger werd echt niet door iedereen de vaccinaties gehaald, ikzelf hield er ook een afwijkend vaccinatie schema op na bij mijn kinderen, maar mensen vonden dat hooguit niet verstandig maar dan was het dat ook. Ik heb dat ooit verteld in het vaccinatie topic hier op Bokt (is al meer als 30 jaar geleden dat dit speelde die keuzes) en ik kreeg me toch een bak ellende over me heen→ heb ik echt als heel erg schokkend ervaren. Dat heb ik vroeger nooit gehad.
MAAR ik wist echt wel dat ik daardoor ook een risico nam met mijn kinderen en beschermd werd door diegene die zich wel lieten vaccineren. Dus heb nooit allerlei broodjes aap verkondigd om mijn eigen keuze te rechtvaardigen. Er was toen veel minder bekend rondom vaccinaties als nu maar genoeg om te weten dat vaccinaties helpen.