Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:56

Dat snap ik je wantrouwen want ik vind het opvallend dat het zo kraakt en piept in de ziekenhuizen in Nl want dat gegeven speelt hier niet. Er is geen uitgestelde zorg hier en we hebben nu 65% bezetting in de ziekenhuizen. Dus het loopt op. De hoogste hier was 115% bezetting. Maar vaccineren is hier in Frankrijk heel b e belangrijk. Overal in de grotere winkels zaken, hoor je om de zoveel minuten over afstand houden, handen wassen, mondkapjes, en laat u vaccineren tekst uitgesproken door Macron. Dus ook hier wordt ook vol ingezet op vaccineren (90% van de 12++) en boosteren (40% vr 18++). In de zorg mag je alleen nog werken als je gevaccineerd bent. Dus tel je zegeningen want Nederland wordt niets verplicht nu.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:01

Ja ik ben ook onwijs blij dat hier die verplichting nog niet is, maar ben zelf bang dat het er wel snel zal komen.

Ik denk dat ik het engste van dat alles vind dat er mensen zijn die verplichting of uitsluiting middels 2g aanmoedigen. Het idee dat iemand ons recht van vrije keuze niet belangrijk vind. Met een ruime 85% vaccinatie graad zou toch al een grote stap gezet moeten zijn en als het voldoende zou werken hadden die laatste mensen zich ook wel laten vaccineren.

Ik vraag mij wel eens af of mensen echt bereid zijn om elk half jaar een booster prik te gaan halen, misschien wel de rest van hun leven?

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:02

Waarom zou ik argwaan hebben terwijl er elk jaar 5 miljard meer naar de zorg gaat?
Klopt er veel niet? Jazeker maar om dat door te trekken door niet te vaccineren is kortzichtig want dan heb je gewoon meer risico dat je juist wel gebruik van die zorg moet maken.
Dus wil iemand de zorg helpen en de kosten laag houden?
Vaccineren a 30 euro ipv drie weken ziekenhuis a 50 tot 60.000 euro.

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:02

Hoe verder met de zorg is een veel complexer vraagstuk dan in dit topic vaak geschetst wordt. Meer geld naar de zorg is ook niet zomaar de oplossing. Van elke 4 euro die de overheid uitgeeeft, gaat er al 1 naar de zorg. De zorgverzekering veel duurder maken levert wel extra geld op, maar dan is er ook weer extra zorgtoeslag nodig en dus moet er weer verder geschoven worden.

Hoe nu verder met de zorg (in Nederland) wordt in een los topic dan ook al bekeken. Maar het is in ieder geval een stuk genuanceerder dan "de overheid wil de zorg niet uitbreiden", al is het maar omdat er geen blik zorgmedewerkers open te trekken valt.

[CV] Hoe verder met de zorg?

imaudy
Berichten: 5104
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:07

pien_2010 schreef:
Dat snap ik je wantrouwen want ik vind het opvallend dat het zo kraakt en piept in de ziekenhuizen in Nl want dat gegeven speelt hier niet. Er is geen uitgestelde zorg hier en we hebben nu 65% bezetting in de ziekenhuizen. Dus het loopt op. De hoogste hier was 115% bezetting. Maar vaccineren is hier in Frankrijk heel b e belangrijk. Overal in de grotere winkels zaken, hoor je om de zoveel minuten over afstand houden, handen wassen, mondkapjes, en laat u vaccineren tekst uitgesproken door Macron. Dus ook hier wordt ook vol ingezet op vaccineren (90% van de 12++) en boosteren (40% vr 18++). In de zorg mag je alleen nog werken als je gevaccineerd bent. Dus tel je zegeningen want Nederland wordt niets verplicht nu.


Hier in de winkels die gewoon open zijn merk je niks. Er hangt geen ander sfeertje meer zoals in het begin.
Is dat bij jullie nog wel zo?

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:09

bigone schreef:
Waarom zou ik argwaan hebben terwijl er elk jaar 5 miljard meer naar de zorg gaat?
Klopt er veel niet? Jazeker maar om dat door te trekken door niet te vaccineren is kortzichtig want dan heb je gewoon meer risico dat je juist wel gebruik van die zorg moet maken.
Dus wil iemand de zorg helpen en de kosten laag houden?
Vaccineren a 30 euro ipv drie weken ziekenhuis a 50 tot 60.000 euro.



Dat is fijn.. Besparen ze toch al 60 euro aan vaccinaties op mij.. Oh en die booster natuurlijk. 90 euro bespaart. Het ziekenhuis heb ik ook niet gelegen dus ook dat was geen punt.

Wat wel geld gekost heeft zijn de testen voor toegang testen, zonder klachten heeft testen geen zin. Dus die zijn weg gegooid geld. Ik had mijn leven wel gewaagd en gewoon naar die dingen toe gegaan. ( niet dat ik bij zoveel mensen of bedrijven kom hoor.. Maar die enkele keer een uitje met de kids vinden wij wel leuk )

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:09

Citaat:
Met een ruime 85% vaccinatie graad zou toch al een grote stap gezet moeten zijn en als het voldoende zou werken hadden die laatste mensen zich ook wel laten vaccineren.


En daar zit het pijnpunt en dus ook het probleem nl dat ongevaccineerden niet in staat zijn om in te zien dat de kleinste groep zorgt voor de meeste (IC) opnames. Dat is een blinde vlek en het totaal ontkennen van de feiten.
Dus de vaccinaties werken wel degelijk alleen "men" (veel ongevaccineerden) wil of kan dat niet zien.

Welk sfeertje bedoel je Imaudry?

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:12

wilmatj schreef:
bigone schreef:
Waarom zou ik argwaan hebben terwijl er elk jaar 5 miljard meer naar de zorg gaat?
Klopt er veel niet? Jazeker maar om dat door te trekken door niet te vaccineren is kortzichtig want dan heb je gewoon meer risico dat je juist wel gebruik van die zorg moet maken.
Dus wil iemand de zorg helpen en de kosten laag houden?
Vaccineren a 30 euro ipv drie weken ziekenhuis a 50 tot 60.000 euro.



Dat is fijn.. Besparen ze toch al 60 euro aan vaccinaties op mij.. Oh en die booster natuurlijk. 90 euro bespaart. Het ziekenhuis heb ik ook niet gelegen dus ook dat was geen punt.

Wat wel geld gekost heeft zijn de testen voor toegang testen, zonder klachten heeft testen geen zin. Dus die zijn weg gegooid geld. Ik had mijn leven wel gewaagd en gewoon naar die dingen toe gegaan. ( niet dat ik bij zoveel mensen of bedrijven kom hoor.. Maar die enkele keer een uitje met de kids vinden wij wel leuk )

Dus je hebt al Corona gehad?

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:12

Mizora schreef:
Hoe verder met de zorg is een veel complexer vraagstuk dan in dit topic vaak geschetst wordt. Meer geld naar de zorg is ook niet zomaar de oplossing. Van elke 4 euro die de overheid uitgeeeft, gaat er al 1 naar de zorg. De zorgverzekering veel duurder maken levert wel extra geld op, maar dan is er ook weer extra zorgtoeslag nodig en dus moet er weer verder geschoven worden.

Hoe nu verder met de zorg (in Nederland) wordt in een los topic dan ook al bekeken. Maar het is in ieder geval een stuk genuanceerder dan "de overheid wil de zorg niet uitbreiden", al is het maar omdat er geen blik zorgmedewerkers open te trekken valt.

[CV] Hoe verder met de zorg?


Dit wil ik ook zeker niet zeggen, maar als er naar gevraagd wordt na de persconferenties bijvoorbeeld. Dan wordt daar ook geen duidelijkheid over gegeven. Mensen opleiden kost tijd, klopt maar we zijn al 2 jaar verder. Dat het niet alleen een overheid ding is oke misschien wel. Misschien moet dan ook gepraat worden met de zorgverzekeringen door de overheid. Of hier iets op bedacht worden in samenwerking met. Als ze aan de bevolking aangeven dat ze wat proberen of kijken is dat een heel ander verhaal dan. We investeren veel geld in handhaving QR en de zorg krijg hooguit een kleine bonus. Het is immers niet voor niets dat er steeds meer personeel stopt in de zorg branche.

Maar goed ik weet daar ook veel te weinig over, maar mij als normale burger doen ze overkomen dat ze er geen behoefte aan hebben om te investeren. Investeren in de zorg is namelijk ruim... In dit geval investeren in ic personeel en bedden.

imaudy
Berichten: 5104
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:13

pien_2010 schreef:
Citaat:
Met een ruime 85% vaccinatie graad zou toch al een grote stap gezet moeten zijn en als het voldoende zou werken hadden die laatste mensen zich ook wel laten vaccineren.


En daar zit het pijnpunt en dus ook het probleem nl dat ongevaccineerden niet in staat zijn om in te zien dat de kleinste groep zorgt voor de meeste (IC) opnames. Dat is een blinde vlek en het totaal ontkennen van de feiten.
Dus de vaccinaties werken wel degelijk alleen "men" (veel ongevaccineerden) wil of kan dat niet zien.

Welk sfeertje bedoel je Imaudry?


In het begin liep iedereen een beetje koud en angstig om elkaar heen afstand te houden. Nu is de sfeer gewoon wel plezierig.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:14

bigone schreef:
wilmatj schreef:

Dat is fijn.. Besparen ze toch al 60 euro aan vaccinaties op mij.. Oh en die booster natuurlijk. 90 euro bespaart. Het ziekenhuis heb ik ook niet gelegen dus ook dat was geen punt.

Wat wel geld gekost heeft zijn de testen voor toegang testen, zonder klachten heeft testen geen zin. Dus die zijn weg gegooid geld. Ik had mijn leven wel gewaagd en gewoon naar die dingen toe gegaan. ( niet dat ik bij zoveel mensen of bedrijven kom hoor.. Maar die enkele keer een uitje met de kids vinden wij wel leuk )

Dus je hebt al Corona gehad?


Nee de besmetting kans is zo nihiel klein blijkbaar dat ik al 2 jaar veilig ben.. :Y)

Volgens mij is vaccineren geen kosten besparing, dat is alles wat ik probeer te zeggen. Want je moet ook de kosten mee nemen van de eventuele risicos die een vaccinatie met zich mee brengt. Het zou immers ook kunnen dat ik in het ziekenhuis terecht zou komen door de vaccinatie.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:19

Hier waar ik woon (kan elders anders zijn) houdt iedereen afstand en heeft mondkapje op (is verplicht). Verder is het gewoon gezellig Imaudy.
In Nederland voelde ik me niet op me gemak. Mensen kwamen erg dichtbij en de meesten hadden geen maskertje op. Wij wel en dat voelde raar en ongemakkelijk voor ons. Wij waren in Nederland toen de maskertjes net afgeschafd waren.

Wilmatj als je zegt dat vaccineren geen kostenbesparing is ga je voorbij aan de kosten die niet gevaccineerden op dit moment vanwege oververtegenwoordiging in ziekenhuizen en IC voor hun rekening nemen. Dat is echt een ontkenning vd feiten.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:27

pien_2010 schreef:
Hier waar ik woon (kan elders anders zijn) houdt iedereen afstand en heeft mondkapje op (is verplicht). Verder is het gewoon gezellig Imaudy.
In Nederland voelde ik me niet op me gemak. Mensen kwamen erg dichtbij en de meesten hadden geen maskertje op. Wij wel en dat voelde raar en ongemakkelijk voor ons. Wij waren in Nederland toen de maskertjes net afgeschafd waren.

Wilmatj als je zegt dat vaccineren geen kostenbesparing is ga je voorbij aan de kosten die niet gevaccineerden op dit moment vanwege oververtegenwoordiging in ziekenhuizen en IC voor hun rekening nemen. Dat is echt een ontkenning vd feiten.


bedenk even dat 85 % 60 of 90 euro aan vaccinatie kosten hebben gemaakt.
Een deel van die mensen hebben ook gewoon in het ziekenhuis gelegen met de nodige kosten.

Daarnaast heb je nog 15 % die geen vaccinatie kosten hebben gemaakt.
Ook hiervan een deel mensen die in het ziekenhuis heeft gelegen.

Dus zwart wit kun je niet vertellen wie nu zoveel kosten maken, daar is volgens mij geen berekening van gemaakt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:27

Waarom moet er eigenlijk zoveel campagne gevoerd worden, wanneer die vaccinaties zo goed zijn. Dat zou dan toch een zelfloper moeten zijn. De farma-industrie weten tenminste hoe je een campagne voert. Ze beloven je dat de inenting wel heel lang werkt. Wanneer ik een garagehouder was en ik verkocht iemand een auto en zeg die gaat jaren mee. Gaat ie kapot, zeg ik dan koop je er toch nog een. Is daar de APK naar drie maanden verlopen, zeg ik dat is de schuld van je buurman, want die heeft geen auto bij mij gekocht. Verhaal gejat van een filmpje wat ik kreeg toegestuurd.

ongevaccineerden wat een raar woord. Er zijn gewoon mensen die hebben zich wat laten spuiten. Omdat ik geen spinazielust ben ik toch ook geen ongespinazieeter. Geinig hoe al deze negatieve woorden worden overgenomen. Ook interessant te lezen, dat sommige in dit topic weten hoe andere denken. Het stoppen in hokjes is hier wel duidelijk. Wat ik me afvraag, is hoe zien jullie de toekomst. Voortaan niets meer samen doen, omdat het kijkkastje zegt dat de ene groep gevaarlijk is. Waarom laat je elkaar niet in waarde en oordeel niet over iemands keuze. Waarom niet op je eigen gevoel,i.p.v. het gevoel wat je behoort te hebben volgens de media. Niet de regering is schuld aan het te weinig bedden, nee dat zijn mensen die geen prikje hebben gehaald. De vaccinatie werkt niet zo lang, daarzijn de ongeprikte schuld.

Waarom denk je dat er mensen demonstreren ongeacht geprikt of niet. Is het niet raar dat verpleegsters zich niet willen inenten, ook al werken ze op de IC? En wordt het niet eens tijd in het nieuwe jaar niet meer mee te werken aan dat splijten. We zijn allemaal mensen. Zou dat geen mooi voornemen zijn.

Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:38

wilmatj schreef:
Dus zwart wit kun je niet vertellen wie nu zoveel kosten maken, daar is volgens mij geen berekening van gemaakt.


Reken je even mee?

12 miljoen * 90 euro vaccinaties = 108 miljoen

60.000 IC opnames (2/3 van het totaal in 2 jaar en dat zal wel laag zijn ingeschat) * 14 dagen (gemiddelde, vermoedelijk te laag) * 2500 euro (= kosten 1 ligdag, ook laag ingeschat) = 2.1 miljard

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:42

Ibbel schreef:
wilmatj schreef:
Dus zwart wit kun je niet vertellen wie nu zoveel kosten maken, daar is volgens mij geen berekening van gemaakt.


Reken je even mee?

12 miljoen * 90 euro vaccinaties = 108 miljoen

60.000 IC opnames (2/3 van het totaal en dat zal wel laag zijn ingeschat) * 14 dagen (gemiddelde, vermoedelijk te laag) * 2500 euro (= kosten 1 ligdag, ook te laag ingeschat) = 2.1 miljard


Mag ik vragen hoe jij aan die kosten voor 1 ligdag komt dan? Zijn die kosten ergens terug te halen?
Tel ook die kosten van de gevaccineerde met ic opnamen erbij en de ziekenhuis kosten na vaccinatie, want daarvan zijn ook een deel mensen in het ziekenhuis terecht gekomen.

Als je dan nog aan zo'n onwijs verschil komt neem ik mijn woorden terug. Maar aangezien er nog steeds vele gevaccineerde zijn die ook op ic terecht komen, kan ik me dit bijna niet indenken. We hebben ook een tijdje 50/50 in het ziekenhuis gehad natuurlijk.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:43

Ibbel schreef:
wilmatj schreef:
Dus zwart wit kun je niet vertellen wie nu zoveel kosten maken, daar is volgens mij geen berekening van gemaakt.


Reken je even mee?

12 miljoen * 90 euro vaccinaties = 108 miljoen

60.000 IC opnames (2/3 van het totaal in 2 jaar en dat zal wel laag zijn ingeschat) * 14 dagen (gemiddelde, vermoedelijk te laag) * 2500 euro (= kosten 1 ligdag, ook laag ingeschat) = 2.1 miljard


Fijn een deskundige die de cijfers paraat heeft. Bedankt Ibbel. Ik schrik er zelfs van.

imaudy
Berichten: 5104
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:45

wilmatj schreef:
Ibbel schreef:

Reken je even mee?

12 miljoen * 90 euro vaccinaties = 108 miljoen

60.000 IC opnames (2/3 van het totaal en dat zal wel laag zijn ingeschat) * 14 dagen (gemiddelde, vermoedelijk te laag) * 2500 euro (= kosten 1 ligdag, ook te laag ingeschat) = 2.1 miljard


Mag ik vragen hoe jij aan die kosten voor 1 ligdag komt dan? Zijn die kosten ergens terug te halen?
Tel ook die kosten van de gevaccineerde met ic opnamen erbij en de ziekenhuis kosten na vaccinatie, want daarvan zijn ook een deel mensen in het ziekenhuis terecht gekomen.

Als je dan nog aan zo'n onwijs verschil komt neem ik mijn woorden terug. Maar aangezien er nog steeds vele gevaccineerde zijn die ook op ic terecht komen, kan ik me dit bijna niet indenken. We hebben ook een tijdje 50/50 in het ziekenhuis gehad natuurlijk.


Juist! Goochelen met cijfers heet dat.

Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:47

Een normale ligdag in het ziekenhuis is 800-1200 euro. Een verdubbeling/verdrievoudiging voor de IC is niet heel erg raar om aan te nemen, maar als een IC ligdg 5000 euro kost, zou me dat niet verbazen.

Ik heb voor de IC gerekend dat 2/3 dat er ligt ongevaccineerd is, dus de gevaccineerden vallen er buiten. Totaal aantal is terug te rekenen op de cijfers van de afgelopen 2 jaar.

Wat betreft de eventuele bijwerkingen van vaccineren, daarvoor is bij mijn weten niemand op een IC terecht gekomen, maar daar mag je best nog 10.000 x 2500 euro voor optellen voor 'gewoon gemiddeld 2 daagjes ziekenhuis vanwege bijwerkingen' bij optellen als je dat per se wilt. Kom je op 25 miljoen, en dat is peanuts.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:51

Citaat:
Juist! Goochelen met cijfers heet dat.
wat jij doet is totale ontkenning want Ibbel zit aan de lage kant.

imaudy
Berichten: 5104
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:53

Ibbel schreef:
Een normale ligdag in het ziekenhuis is 800-1200 euro. Een verdubbeling/verdrievoudiging voor de IC is niet heel erg raar om aan te nemen, maar als een IC ligdg 5000 euro kost, zou me dat niet verbazen.

Ik heb voor de IC gerekend dat 2/3 dat er ligt ongevaccineerd is, dus de gevaccineerden vallen er buiten. Totaal aantal is terug te rekenen op de cijfers van de afgelopen 2 jaar.

Wat betreft de eventuele bijwerkingen van vaccineren, daarvoor is bij mijn weten niemand op een IC terecht gekomen, maar daar mag je best nog 10.000 x 2500 euro voor optellen voor 'gewoon gemiddeld 2 daagjes ziekenhuis vanwege bijwerkingen' bij optellen als je dat per se wilt. Kom je op 25 miljoen, en dat is peanuts.


Mooi dat die vaccinatiecentra geheel gratis zijn. Zijn die als plantje uit de grond gekomen?

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:54

imaudy schreef:
Ibbel schreef:
Een normale ligdag in het ziekenhuis is 800-1200 euro. Een verdubbeling/verdrievoudiging voor de IC is niet heel erg raar om aan te nemen, maar als een IC ligdg 5000 euro kost, zou me dat niet verbazen.

Ik heb voor de IC gerekend dat 2/3 dat er ligt ongevaccineerd is, dus de gevaccineerden vallen er buiten. Totaal aantal is terug te rekenen op de cijfers van de afgelopen 2 jaar.

Wat betreft de eventuele bijwerkingen van vaccineren, daarvoor is bij mijn weten niemand op een IC terecht gekomen, maar daar mag je best nog 10.000 x 2500 euro voor optellen voor 'gewoon gemiddeld 2 daagjes ziekenhuis vanwege bijwerkingen' bij optellen als je dat per se wilt. Kom je op 25 miljoen, en dat is peanuts.


Mooi dat die vaccinatiecentra geheel gratis zijn. Zijn die als plantje uit de grond gekomen?


Hier de werkelijke berekeningen die beiden kosten laten zien. Ibbel zat zeer zeer laag

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... are-totaal

Ik citeer een allinea
Citaat:
" style="box-sizing: inherit; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); line-height: 1; color: rgb(153, 168, 173); text-decoration: none; cursor: pointer; display: flex; padding: 0.7rem 1rem; margin-bottom: 0px; -webkit-box-orient: horizontal; -webkit-box-direction: normal; flex-flow: row nowrap; position: relative; font-size: 15px; font-weight: 500;">NieuwsEconomieSportEntertainmentTechLifestyleEditieNLUitzendingen

Van test tot IC-opnameKosten coronabehandeling: van paar tientjes tot tienduizenden euro's

Aangepast: 13 november 2020 12:33

Een verpleegkundige verzorgt een coronapatiënt op de ic in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht.Beeld © ANP / Robin Utrecht

Een behandeling van een coronapatiënt op de intensive care loopt flink in de papieren. Op basis van cijfers van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft RTL Z een berekening gemaakt van hoe duur een coronabehandeling ongeveer is. De kosten kunnen oplopen tot tienduizenden euro's per behandeling.

Stel, je krijg klachten en laat je testen en die test komt positief terug. Je hebt dus corona en je moet in quarantaine. Maar zolang de klachten niet erger worden, hoef je niet naar de huisarts. De kosten vallen dan dus mee.

De test is namelijk gratis voor jou, als je je hebt laten testen bij de GGD. Dit komt omdat de overheid deze testen betaalt. Zo'n GGD-test kost de overheid al snel 65 euro. De totale kosten komen dan uit op 65 euro.

Huisarts

Als de klachten erger worden, dan moet je naar de huisarts. Na een gesprek met de huisarts wordt er de conclusie getrokken dat er verder geen actie nodig is. Voor een huisartsconsult wordt maximaal 30 euro per consult gerekend, meldt Zorgverzekaars Nederland (ZN).

Dit betekent dat de totale kosten uitkomen op 95 euro: 65 euro voor het testen bij de GGD plus 30 euro voor het consult bij de huisarts.

 

Lees ook:Ziekenhuis Dordrecht weigert nieuwe coronapatiënten: geen personeel

Verpleegafdeling van het ziekenhuis

Dit zijn tot nu toe de milde gevallen, maar het zou zo maar kunnen dat je naar het ziekenhuis wordt doorverwezen vanuit de huisarts. Als je eenmaal naar het ziekenhuis moet, dan lopen de kosten snel op. 

Eenmaal in het ziekenhuis, hoeft niet iedereen meteen naar de intensive care. Veel patiënten komen op de verpleegafdeling terecht, en dat kost naar schatting zo'n 500 euro per dag.

Hoe lang ligt een patiënt dan gemiddeld in het ziekenhuis? Uit onderzoek van de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV) komt naar voren dat een coronapatiënt gemiddeld zeven dagen op de verpleegafdeling ligt en/of dertien dagen op de intensive care.

Bij een patiënt die na behandeling op de verpleegafdeling al weer naar huis mag, lopen de kosten toch al op tot zo'n 3.500 euro (7 x 500 euro). Daar komen de 95 euro aan kosten voor het testen en bezoek aan de huisarts nog bij.  

 

Lees ook:Alarmerende stijging ziekteverzuim door coronastress, angst voor golf van burn-outs

Intensive carekosten

De behandelkosten lopen pas echt op als iemand er zo slecht aan toe is, dat hij of zij op de intensive care terecht komt. Omdat hier veel personeel werkt met dure apparatuur en medicijnen, gaat het om forse bedragen.

Wat gebeurt er op de ic?

Het coronavirus kan voor ernstige ontstekingen zorgen in de longen. Door deze ontstekingen kan er longweefsel beschadigd raken. Deze beschadigingen maken het voor patiënt vrijwel onmogelijk om op eigen kracht genoeg zuurstof binnen te krijgen.

De behandeling van coronapatiënten op de IC is dan ook gericht gericht op de toediening van zuurstof en het kunstmatig beademen, meldt het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht op de website. Een beademingsmachine neemt het ademhalen over van de patiënt. Een patiënt die kunstmatige beademing nodig heeft, wordt vaak in slaap gebracht door middel van medicijnen.

Afhankelijk van hoe ernstig een patiënt er aan toe is en hoeveel zorg deze dus nodig heeft, zijn er drie prijsklassen voor een IC-behandeling. Voor niveau 1 geldt 2.400 euro per dag, voor niveau 2 2.800 euro, meldt ZN. Wat een dag ic op niveau 3 kost, blijft onbekend.

Duizenden euro's per dag

En onder welk niveau de behandeling van een coronapatiënt valt is ook nog onduidelijk. "Een dag op de IC kost, naar een ruwe schatting, ongeveer 2.500 euro", laat woordvoerder Maaike Grevelink weten. 

Ervan uitgaand dat een coronapatiënt gemiddeld dertien dagen op de IC ligt, brengt  de kosten van een behandeling op zo'n 32.500 euro (13 x 2.500 euro). Wanneer we de eerdere kosten (voor testen, huisartsconsult en verpleegafdeling) daarbij optellen komen we op een bedrag van 36.095 euro.

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:03

6.3% = 1 op de 16 mensen met corona heeft fysio nodig
2.5% = 1 op de 40 ongevaccineerden met corona komt in het ziekenhuis.
0.4% = 1 op 6 van de ziekenhuisopnames belandt op de IC (splitsing wel/niet gevaccineerd wordt hier niet gemaakt. Gemiddeld liggen jongere mensen wel langer op de IC, en dit zijn relatief vaak ongevaccineerden. Er is immers bekend dat de gemiddelde leeftijd van ongevaccineerde ziekenhuisopnames bijna 20 jaar lager is)
0.12-0.25% = 1 op de 400-800 gevaccineerden met corona komt in het ziekenhuis (gerekend met de bescherming na 5 maanden, daarvoor is de kans op ziekenhuisopname zelfs nog kleiner).
0.02-0.04% = 1 op 6 van de ziekenhuisopnames belandt op de IC (zie uitleg hierboven)
<0.001% = Minder dan 1 op de 100.000 gevaccineerden komt vanwege de vaccinatie in het ziekenhuis en eigenlijk altijd zeer kort en verpleeg (dagopnames).
3.15% = 1 op 32, de kans op long covid is ongeveer de helft bij gevaccineerden, dit neem ik mee als richtlijn bij de fysio.

Een gemiddelde fysioserie is 20 behandelingen
Een gemiddelde verpleegopname vanwege covid19 duurt 8 dagen
Een gemiddelde IC-opname vanwege covid19 duurt 16 dagen, vaak gecombineerd met 8 dagen verpleeg indien overleven. (zie de rapporten van stichting NICE)

Fysio is gemiddel 31 euro per behandeling
Verpleegopname is gemiddeld 500 euro per dag
IC-opname is minimaal 2500 euro per dag

Vaccinatie op 30ziekenhuisbescherming weer terug van 90-95 naar 97-98% bescherming kijkend naar buitenlandse data.

Fysio kost dus gemiddeld 620 euro
Verpleegopname kost dus gemiddeld 4000 euro
IC-opname kost dus gemiddeld 40.000 euro
Dagopname vanwege vaccinatieschade* 500 euro

Iemand die niet gevaccineerd is loopt op den duur corona op. Kosten voor de werkgevers omdat je sowieso 5 dagen niet kan werken, meestal 3 weken niet kan werken, in 10% van de gevallen zo'n 3 maanden niet of niet volledig kan werken en in 1% van de gevallen langer dan 6 maanden volledig of gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt, nemen we voor het gemak nog even niet mee.

4000*2.5% + 40000*0.4% + 620*6.3% = 299 euro per ongevaccineerd persoon.

Na eenmaal covid19 doorgemaakt te hebben ben je niet voor eeuwig beschermd en ook niet volledig tegen ernstige ziekte, maar lijken de kansen vergelijkbaar met iemand die gevaccineerd is.

Iemand die wel gevaccineerd is loopt over het algemeen minder kans op om corona te krijgen. Al is dat met de omicron-variant weer afwachten. Laat ik 2 scenario's doorrekenen. Na de booster 50% minder kans op besmetting en evenveel kans op besmetting.

4000*0.18% + 40000*0.03% + 620*3.15% + 500*0.001% + 3*30 = 129 euro per gevaccineerd persoon, incl. vaccinaties.
0.5 * (4000*0.18% + 40000*0.03% + 620*3.15% + 500*0.001%) + 3*30 = 109 euro per gevaccineerd persoon, incl. vaccinaties.

https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
https://www.ad.nl/binnenland/verdubbeli ... ~a481b7e8/

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:04

Ibbel schreef:
Een normale ligdag in het ziekenhuis is 800-1200 euro. Een verdubbeling/verdrievoudiging voor de IC is niet heel erg raar om aan te nemen, maar als een IC ligdg 5000 euro kost, zou me dat niet verbazen.

Ik heb voor de IC gerekend dat 2/3 dat er ligt ongevaccineerd is, dus de gevaccineerden vallen er buiten. Totaal aantal is terug te rekenen op de cijfers van de afgelopen 2 jaar.

Wat betreft de eventuele bijwerkingen van vaccineren, daarvoor is bij mijn weten niemand op een IC terecht gekomen, maar daar mag je best nog 10.000 x 2500 euro voor optellen voor 'gewoon gemiddeld 2 daagjes ziekenhuis vanwege bijwerkingen' bij optellen als je dat per se wilt. Kom je op 25 miljoen, en dat is peanuts.



wat je dan dus zou moeten rekenen:

gevacineerde
12 miljoen * 90 euro vaccinaties = 108 miljoen
30.000 ic opnames * 14 dagen * 2500 euro =1.050 mil
vaccinatie ziekenhuis 10.000 * 2500 = 25 mil
totaal = 1183 mil

60.000 * 14 dagen * 2500 euro = 2.1 miljard

Ja ik zie een verschil, maar in jou 60.000 heb je hier rekening gehouden met het eerste jaar dat er niet gevaccineerd kon worden? Is dat helemaal een eerlijke berekening?

Daarbij heb je dus wel gegokt en geschat met getallen waardoor dit ook kan veranderen.
1 miljard verschil, tuurlijk is dat veel te veel. Maar ik ben niet overtuigd van kloppende cijfers op deze manier.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:08

Mizora schreef:
6.3% = 1 op de 16 mensen met corona heeft fysio nodig
2.5% = 1 op de 40 ongevaccineerden met corona komt in het ziekenhuis.
0.4% = 1 op 6 van de ziekenhuisopnames belandt op de IC (splitsing wel/niet gevaccineerd wordt hier niet gemaakt. Gemiddeld liggen jongere mensen wel langer op de IC, en dit zijn relatief vaak ongevaccineerden. Er is immers bekend dat de gemiddelde leeftijd van ongevaccineerde ziekenhuisopnames bijna 20 jaar lager is)
0.12-0.25% = 1 op de 400-800 gevaccineerden met corona komt in het ziekenhuis (gerekend met de bescherming na 5 maanden, daarvoor is de kans op ziekenhuisopname zelfs nog kleiner).
0.02-0.04% = 1 op 6 van de ziekenhuisopnames belandt op de IC (zie uitleg hierboven)
<0.001% = Minder dan 1 op de 100.000 gevaccineerden komt vanwege de vaccinatie in het ziekenhuis en eigenlijk altijd zeer kort en verpleeg (dagopnames).
3.15% = 1 op 32, de kans op long covid is ongeveer de helft bij gevaccineerden, dit neem ik mee als richtlijn bij de fysio.

Een gemiddelde fysioserie is 20 behandelingen
Een gemiddelde verpleegopname vanwege covid19 duurt 8 dagen
Een gemiddelde IC-opname vanwege covid19 duurt 16 dagen, vaak gecombineerd met 8 dagen verpleeg indien overleven. (zie de rapporten van stichting NICE)

Fysio is gemiddel 31 euro per behandeling
Verpleegopname is gemiddeld 500 euro per dag
IC-opname is minimaal 2500 euro per dag

Vaccinatie op 30ziekenhuisbescherming weer terug van 90-95 naar 97-98% bescherming kijkend naar buitenlandse data.

Fysio kost dus gemiddeld 620 euro
Verpleegopname kost dus gemiddeld 4000 euro
IC-opname kost dus gemiddeld 40.000 euro
Dagopname vanwege vaccinatieschade* 500 euro

Iemand die niet gevaccineerd is loopt op den duur corona op. Kosten voor de werkgevers omdat je sowieso 5 dagen niet kan werken, meestal 3 weken niet kan werken, in 10% van de gevallen zo'n 3 maanden niet of niet volledig kan werken en in 1% van de gevallen langer dan 6 maanden volledig of gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt, nemen we voor het gemak nog even niet mee.

4000*2.5% + 40000*0.4% + 620*6.3% = 299 euro per ongevaccineerd persoon.

Na eenmaal covid19 doorgemaakt te hebben ben je niet voor eeuwig beschermd en ook niet volledig tegen ernstige ziekte, maar lijken de kansen vergelijkbaar met iemand die gevaccineerd is.

Iemand die wel gevaccineerd is loopt over het algemeen minder kans op om corona te krijgen. Al is dat met de omicron-variant weer afwachten. Laat ik 2 scenario's doorrekenen. Na de booster 50% minder kans op besmetting en evenveel kans op besmetting.

4000*0.18% + 40000*0.03% + 620*3.15% + 500*0.001% + 3*30 = 129 euro per gevaccineerd persoon, incl. vaccinaties.
0.5 * (4000*0.18% + 40000*0.03% + 620*3.15% + 500*0.001%) + 3*30 = 109 euro per gevaccineerd persoon, incl. vaccinaties.

https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
https://www.ad.nl/binnenland/verdubbeli ... ~a481b7e8/



Oke heel veel cijfers en ik mis er ook nog eens een hele hoop. Ik kan even geen vergelijking qua kosten eruit halen.
Moeten we er trouwens ook nog rekening mee houden dat gevaccineerde de komende jaren moeten blijven vaccineren?