Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:53

karrij schreef:
Lusitana schreef:
Waarom is het altijd een "zij zijn erger" in discussies?

Hier in Portugal zie je totaal niet de agressie en tweedeling omdat ze heel erg duidelijk maken dat vaccineren niet in de plaats komt van de andere maatregelen.
Iedereen moet testen waar nodig en iedereen moet gewoon gewoon afstand houden en mondkapjes dragen in openbare gelegenheden.
Er is wat dat beteft geen enkel verschil tussen gevaccineerden en ongevaccineerden.


Er is ook bijna niemand meer ongevaccineerd in Portugal 98% is namelijk gevaccineerd.

En ook die grote groep houdt dus gewoon afstand, heeft een mondkapje op en test wanneer nodig.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:56

En toch waren daar extra maatregelen nodig ondanks alle gevaccineerden, die zich ook nog eens aan de maatregels houden..

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:07

Ja, nieuwe mutatie, weetjewel. Omikron, voor het geval je het gemist hebt.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:11

Ibbel schreef:
Ja, nieuwe mutatie, weetjewel. Omikron, voor het geval je het gemist hebt.


O daar werken de maatregels niet voor?

De maatregels waren daar aangescherpt naar aanleiding van dreigende cijfers eind september/begin november. Toen was er nog geen Omikron.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:16

BeFunny schreef:
Ibbel schreef:
Ja, nieuwe mutatie, weetjewel. Omikron, voor het geval je het gemist hebt.


O daar werken de maatregels niet voor?

De maatregels waren daar aangescherpt naar aanleiding van dreigende cijfers eind september/begin november. Toen was er nog geen Omikron.

Maatregelen zijn begin december aangescherpt.
Citaat:
In Portugal is begin deze maand al besloten mondkapjes weer verplicht te stellen in winkels en horeca. De coronapas keert terug en in nachtclubs moeten ook gevaccineerden zich laten testen. Hetzelfde geldt voor iedereen die het land binnenkomt: je hebt een negatieve test nodig.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... na-omikron

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:17


Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:31

BeFunny schreef:
En toch waren daar extra maatregelen nodig ondanks alle gevaccineerden, die zich ook nog eens aan de maatregels houden..

Natuurlijk, omdat zo nu en dan regels versoepeld worden, dat steevast uitloopt in nieuwe uitbraken.
Vaccinaties betekent niet einde corona. HIER is dat duidelijk gemaakt aan de bevolking die dus ook geen moeite heeft met maatregelen.

Overigens zijn mondkapjes in supermarkten en openbare ruimtes altijd verplicht geweest, ik weet niet waarom er gesuggereerd wordt dat het niet zo was.

Waar het om gaat is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gevacinneerden en ongevaccineerden.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:40

Lusitana schreef:
BeFunny schreef:

Waar het om gaat is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gevacinneerden en ongevaccineerden.


En dat vind ik echt goed.
Zo zou het M.I moeten zijn.

Ik ben het ook eens dat vaccinatie geen einde Corona betekend ;) Maar dat de maatregels zeker wel noodzakelijk zijn.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:29

Zie het als een ander virus dat vaak muteert: influenza, dat griep veroorzaakt. Miljoenen mensen laten zich 1 maal per jaar of vaker (bij slecht immuunsysteem) voor vaccineren en toch blijft het gewoon steeds uitbreken en kunnen gevaccineerden toch nog ziek worden als er net een variant rondgaat dat niet in het vaccin zat. Corona is ook gewoon zo´n virus dat altijd muteert en dus niet de wereld uit te helpen is met vaccinatie zoals een virus dat niet muteert waarbij het dus meteen levenslang helpt.

Het enige dat echt helpt is proberen het niet te krijgen door bv afstand te houden en mondkapjes te dragen (en ja, het virus kan daar door maar het laat het virus wel dichterbij neerslaan dan bij geen mondkapje, vandaar dat de combinatie van afstand en mondkapje eventueel met extra spatscherm om het nog dichterbij neer te laten slaan, het veiligst is).

Testen is een grote hulp, maar gezien het feit dat er blijkbaar ook veel mensen zijn die het nodig vinden die te vervalsen, niet waterdicht tenzij terplekke onder toezicht uitgevoerd.

Ik denk dat veel onvrede onstaan is door slechte voorlichting, waardoor mensen een verkeerd beeld hebben van een ander. Ik snap niet dat als je gewoon inzicht hebt in hoe het werkt, je tegen maatregelen kunt zijn.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:40

Corona-virussen muteren helemaal niet zo vaak. Dit in tegenstelling tot influena, die de koning der mutaties is. Je kunt covid19 dus ook op dit vlak niet vergelijken met de griep = influenza. Covid19 muteert enkel met enige regelmaat omdat er zo enorm veel besmettingen zijn en alle tot nu toe succesvolle mutaties zijn ontstaan in gebieden met geen tot lage vaccinatiegraad (delta is in december 2020 in India ontstaan).

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:56

Het gaat er om dat het, net als bv, maar niet uitsluitend, influenza (en ik neem dat omdat iedereen het kent), geen virus is waarbij een vaccinatie levenslang werkt en het dus niet de wereld uit te helpen is via eenmalige vaccinatie, zoals bv bij ziektes die we wel succesvol hebben kunnen laten verdwijnen of bijna. Omdat het kan muteren, net als het influenza virus.
En volgens mijn bron (die ik even ga zoeken om te dubbelchecken)was het corona virus in de eerste maanden al 125 x gemuteerd, ik vind dat vaak.

Het enige punt dat ik probeer te maken is dat vaccinatie geen heilige oplossing is alleen een ondersteuning om zelf minder ziek te worden. En dan moet je eigenlijk elke paar maanden voor een booster gaan.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:14

Levenslange bescherming na vaccinatie heeft niets te maken met of een virus wel of niet muteert, maar alles te maken met of de antistoffen na verloop van tijd afgebroken worden of niet.
De antistoffen tegen de al bekende influenza varianten verdwijnen na ongeveer een jaar (net als bij paarden trouwens) en bij Corona is dat ook het geval, zelfs nog sneller. Ook zonder dat er gemuteerd wordt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:19

Griepprik werkt maar een half jaar ( net als Corona prik? ) en nadeel van griepprik is dat de ernst van griep niet echt word gezien. Normaal komen er zo’n 50 % mensen die er voor in aanmerking komen hem halen. Is er dan ook nog een uitbraak van een streng die er net niet inzit en je hebt een heftige griepgolf.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:24

Ik hoop ook dat ze een keer kwa cijfers de tabel anders invullen
Voor zowel de besmettingen als de IC opnames.

*Volledig gevaccineerd
*Niet volledig gevaccineerd (mensen die hun booster nog niet hebben bijvoorbeeld)
*Niet gevaccineerd

Dat geeft een eerlijker en duidelijker beeld van de realiteit.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:29

Die cijfers worden zo af en toe wel gegeven waarbij één vaccinatie onder niet gevaccineerd viel. Nog steeds is op de ic de verhouding 70-30 verpleegafdeling 50-50 .

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:34

Daar heb ik dus nog geen officiële cijfers van gezien. En het lijkt erop dat ze die bewust achterhouden op momenten dat die cijfers Iig anders liggen. Ik zeg lijkt. Waarom die cijfers niet net als de andere cijfers consequent erin houden?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:34

Ibbel schreef:
Levenslange bescherming na vaccinatie heeft niets te maken met of een virus wel of niet muteert, maar alles te maken met of de antistoffen na verloop van tijd afgebroken worden of niet.
De antistoffen tegen de al bekende influenza varianten verdwijnen na ongeveer een jaar (net als bij paarden trouwens) en bij Corona is dat ook het geval, zelfs nog sneller. Ook zonder dat er gemuteerd wordt.

Dank je wel, Ibbel! Weer wat geleerd, zal meteen voorzichtiger zijn met beweringen daaromtrent, maar het blijft een feit dat eenmalige vaccinatie niet helpt.
Omdat, ik zal het anpassen ;) de antistoffen binnen een paar maanden wel zijn afgebroken.

Maar waar het om gaat is dat mensen niet de illusie moeten hebben, en voorlichters die illusie dus ook niet moeten voeden, dat met vaccinatie alles is opgelost.
Ik heb het idee dat het daar bepaald is misgegaan in Nederland, maar correct me if I´m wrong. Ik krijg het idee dat is verteld dat als iedereen maar gevaccineerd is, corona wel verdwijnt en er geen maatregelen meer nodig zijn.
Terwijl hier men blijft wijzen op de noodzaak van maatregelen.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:49

Iedereen had vorig jaar de hoop (en dat was misschien een heel erg irreële hoop, maar dat heb je met hoop al snel) dat we er met 1x vaccineren van af zouden zijn. Het was mogelijk niet erg handig van de overheid om die koers in te zetten, maar met een scenario van "we hebben geen idee of vaccineren gaat werken, en ook geen idee of 1x een ronde vaccineren genoeg zal zijn" trek je ook geen mensen over de streep. Dus in die zin snap ik het hameren op 'vaccineren is de way out' in het begin.
Wat Portugal imo absoluut heel erg goed gedaan heeft is het virus als 'de vijand' neerzetten. En een gemeenschappelijke vijand kweekt saamhorigheid. Daar heeft onze regering écht een cruciale fout gemaakt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:52

Of onze bevolking is niet zo slim :D dat zie je vandaag ook weer. Foto van een rij mensen kop aan kont wachtend voor een knipbeurt want de kapper gaat dicht. Mens denk ik dan, is geen eerste levensbehoefte, plak er wat gel in en dan zit het nog wel een paar weken.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:11

Dat ook. Rotterdam, Utrecht en Groningen bomvol 'want er moeten nog even kerstkado's worden gekocht'. WTF. Doe dat online, als je te laat bent. Djiez....

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:16

Ik knip mijn wederhelft al 2 jaar zelf trouwens. Hij zegt dat-ie ook als het mag niet meer naar de kapper wil. Hij vindt het kennelijk helemaal goed wat ik ervan maak :))
En ik heb steil haar, en lang. Staart bovenop je kop, even voorover buigen, onderste stuk eraf en klaar als je er een stuk af wilt hebben. Heb je nog laagjes ook.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:32

Knip man al zolang we samen zijn. En dat is lang. Baal ervan maar hij wil beslist niet naar de kapper. Ik knip ook mezelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41668
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:37

Nou, ik laat mijn haar lekker wel gewoon door de kapper doen. Maak er een lekker ochtendje of middagje van. En een mooi gekapt kapsel is, vind ik, erg fijn.

Ik snap mensen die hun haar nog gedaan willen hebben wel, wie weet hoe lang ze al wachten. Maar goed, het is niet anders.

Anoniem

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:50

Ik gok dat er een hele grote groep gevaccineerden is die zich afvragen wanneer 2G+ ingevoerd wordt. Zodat niet de hele samenleving zich moet beperken voor het beschermen van een kleine groep. En die dus idd vandaag dachten: dan nog maar vandaag.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:52

Ik knip mezelf. Ben in mijn leven 2x naar de kapper geweest die het beide keren hebben verprutst. Dat kan ik zelf ook wel.

Ik snap die rijen ook niet.