Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:52

Ik probeer altijd een boek te lezen, mijn telefoon te laten voor wat het is en echt tot rust te komen. Helaas door stress de laatste tijd heel slecht geslapen en had ik slaapmedicatie nodig. Nu gelukkig niet meer. Heel soms als ik na een uur nog wakker lig pak ik een valeriaan tabletje, de rest heb ik dan al doorlopen. Ik moet vooral geen spannende series of films of dergelijke kijken en zo min mogelijk met 'het leven' of alles wat daarbij komt kijken bezig zijn :Y)

Je hebt wel eens van die plaatjes. Als je wakker bent ben je moe en zodra je je kussen raakt ontploft je hoofd, nou zo is mijn hoofd. Frustrerend :')

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:01

Ik word elke nacht wakker, meerdere keren. Ik ben erachter gekomen dat dressuuurproef voor de volgende dag oefenen zeer slaapwekkend is. Hier ben ik achter gekomen toen ik subtop ging rijden en de proef uit m'n hoofd moest doen. Voor het galop gedeelte lag ik eruit.... Verder, helemaal tegen alles in, tv aan met timer helpt me ook. Als ik wacht tot ik weer in slaap zou gaan vallen zonder afleiding dan ga ik juist piekeren.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:02

Headspace werkt voor mij mega slaapverwekkend :+

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:10

Lezen, filmpjes kijken, tv kijken. Als dat allemaal geweest is en ik slaap nog niet ga ik er gewoon uit en naar beneden en op de bank zitten. En als ik een hele slechte nacht heb en dus echt niet in slaap kom ga ik in bad :+

Ik moet niet gewoon blijven liggen zonder iets te doen, dan kom ik nooit in slaap. Juist als ik iets ga doen word ik 9 van de 10 keer uiteindelijk wel een keer moe. En soms ook niet en dan is dat maar zo en ga ik wat nuttigs doen.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:12

Beste werkt hier de honden een rondje uitlaten en daarna spelletje spelen tot ik weer duf wordt

LWDaisy

Berichten: 4803
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:17

Hanafubuki schreef:
Luisterboek! Vaak eentje die ik al ken omdat ik dan niet persé op hoef te letten en het niet erg is als ik in slaap val :+


Doe ik ook!
Of zo van die relax-filmpjes op Youtube, ik kies altijd Cozy cabin sounds (haardvuur, regen, onweer) of Beach sounds (zee, golfjes).

Heeeeeeeerlijk!

Niobe

Berichten: 7991
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:24

tantesam schreef:
Ik word elke nacht wakker, meerdere keren. Ik ben erachter gekomen dat dressuuurproef voor de volgende dag oefenen zeer slaapwekkend is. Hier ben ik achter gekomen toen ik subtop ging rijden en de proef uit m'n hoofd moest doen. Voor het galop gedeelte lag ik eruit.... Verder, helemaal tegen alles in, tv aan met timer helpt me ook. Als ik wacht tot ik weer in slaap zou gaan vallen zonder afleiding dan ga ik juist piekeren.


Hopelijk gebeurt dat dan niet tijdens het rijden van de proef :=

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 19:26

xDenies schreef:
Ik probeer altijd een boek te lezen, mijn telefoon te laten voor wat het is en echt tot rust te komen. Helaas door stress de laatste tijd heel slecht geslapen en had ik slaapmedicatie nodig. Nu gelukkig niet meer. Heel soms als ik na een uur nog wakker lig pak ik een valeriaan tabletje, de rest heb ik dan al doorlopen. Ik moet vooral geen spannende series of films of dergelijke kijken en zo min mogelijk met 'het leven' of alles wat daarbij komt kijken bezig zijn :Y)

Je hebt wel eens van die plaatjes. Als je wakker bent ben je moe en zodra je je kussen raakt ontploft je hoofd, nou zo is mijn hoofd. Frustrerend :')


Dat laatste is wel herkenbaar ja :')

Ik ben écht jaloers op mensen die juist hun hoofd op het kussen leggen en gelijk weg zijn. Hoe dan :')

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:31

Wat mij meestal helpt is in gedachten plaatsnamen (of landen, diersoorten, popartiesten etc)
in alfabetische volgorde af te gaan.
Dus plaatsnamen met een A bedenken, dan verder met de B etc etc.
Dat helpt mij altijd, want zo denk je niet aan andere dingen, en het is zo saai en slaapverwekkend dat het ook werkelijk helpt :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:39

Sommigen zweren bij ASMR (zie YouTube) of White noise (o.a. Spotify) maar het beste werkt gewoon opstaan en wat gaan lezen en opnieuw proberen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:40

Barbet schreef:
Wat mij meestal helpt is in gedachten plaatsnamen (of landen, diersoorten, popartiesten etc)
in alfabetische volgorde af te gaan.
Dus plaatsnamen met een A bedenken, dan verder met de B etc etc.
Dat helpt mij altijd, want zo denk je niet aan andere dingen, en het is zo saai en slaapverwekkend dat het ook werkelijk helpt :)

Mijn vriend en ik zijn beide even slechte slapers. Dus wij hebben wel eens om en om het “tokkie namen alfabet” gedaan. _O-

Cerosa

Berichten: 772
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:06

Wat Barbet hierboven zei, maar dan net even anders.
Het alfabet afgaan, en met elke letter 3 woorden bedenken. Ananas, afval, avonden.. Bank, bewegen, broek..
Vaak haal ik de J niet eens, omdat ik dan al in slaap gevallen ben. Mocht het echt een rusteloze nacht zijn, maak ik het mezelf moeilijk door in één thema te blijven. Dus inderdaad plaatsnamen, fruit.. Noem het maar op!

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:08

Muziek luisteren, The Goldberg Variations, of een stripboek lezen, Donald Duck of zo.
Dat werkt wel redelijk.

Even uit het raam kijken en naar buiten staren, helpt soms ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:10

Ik doe eigenlijk niks. Ik blijf in bed liggen. Mijn ervaring is dat ik dan Ik dan uiteindelijk vanzelf weer in slaap val. Dingen gaan doen of dingen bedenken werkt bij mij averechts. Dan ben ik aan en duurt het veel langer voor ik weer terug in slaap val.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:11

IsaCalixa schreef:
Dat laatste is wel herkenbaar ja :')

Ik ben écht jaloers op mensen die juist hun hoofd op het kussen leggen en gelijk weg zijn. Hoe dan :')


Heel herkenbaar, ook altijd jaloers op geweest. Ik hoor ieder geluidje .. zelfs door de op maat gemaakte oordopjes heen :(

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:17

Op spotify een playlist white noise of binaural beats opzetten, op een volume dat je echt je best moet doen om het goed te horen. Mocht je daar niet van in slaap vallen, ontspant het je toch waardoor je wel je rust pakt. Ik zet hem al enkele maanden aan Snachts (heel slecht slapen, van helemaal niet tot ca 2-3 uur per nacht in blokken van een half uurtje) dit heeft mij wel geholpen om in ieder geval nog iets te kunnen presteren overdag. En inderdaad bij weg te dommelen. Ook minder in paniek bij het wakker schrikken.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:23

xDenies schreef:
IsaCalixa schreef:
Dat laatste is wel herkenbaar ja :')

Ik ben écht jaloers op mensen die juist hun hoofd op het kussen leggen en gelijk weg zijn. Hoe dan :')


Heel herkenbaar, ook altijd jaloers op geweest. Ik hoor ieder geluidje .. zelfs door de op maat gemaakte oordopjes heen :(

Ik hoor ook alles, maar zet een mentale knop om die toelaat er niet op te reageren en het naar de achtergrond te plaatsen. Dat maakt dat je kunt slapen. Het enige waar ik echt niet door kan slapen is als de honden blaffen. Of als er in de stal wat meer te horen is dan normaal gesstommel.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:51

Als ik echt niet kan slapen ga ik er even uit, wat water drinken, even iets lezen en dan er weer in.
Maar meestal helpt het al om even naar binaural beats te luisteren op spotivy.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:10

Woorden achterstevoren spellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:16

:wave: Hier iemand met een meervoudige slaapstoornis.
Niet veel dingen helpen om te slapen, maar luisteren naar Bob Ross zorgt er wel voor dat ik rustig word :+

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 21:34

Cayenne schreef:
:wave: Hier iemand met een meervoudige slaapstoornis.
Niet veel dingen helpen om te slapen, maar luisteren naar Bob Ross zorgt er wel voor dat ik rustig word :+


Oh ja, Bob Ross! Niets is zo rustgevend als die man. <3

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:59

Een dressuur proef oefenen in je hoofd inderdaad. Ik val soms bij de eerste uitgestrekte draf al in slaap haha! Gewoon eens proberen, het is een aanrader :D

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:16


belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:08

Uit bed gaan en wachten tot je volgende slaapronde.
Je lijf en hersenen aanleren dat je bed en slaapkamer zijn om te slapen.

En accepteren dat je niet kan slapen ipv je er aan te ergeren

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:59

Ligt er een beetje aan waarom ik niet kan slapen.
Bij te warm:
Dekbed wisselen en even naar de wc, glas water drinken en weer terug het bed in, evt ventilator en/of aircooler aanzetten.
Bij te koud:
Dekbed wisselen of extra dekbed op bed gooien, evt een extra laagje kleding aan en een kruik in bed leggen.
Bij te druk in mijn hoofd:
Uit bed gaan, kop thee zetten, kleine/stille huishoudelijke klusjes doen of op andere wijze afleiding zoeken (spelletje, boek, legpuzzel, film/serie, creatieve hobby) of een nachtelijke wandeling met de honden maken.