Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:27

Wat ik me afvraag: waarom moet hij naar Arnhem verhuizen ivm HBO? Ik ben bijvoorbeeld tijdens mijn universiteit ook thuis blijven wonen. OV wordt vergoed en je kan goed doorsparen voor een eigen huisje. Is dat niet veel makkelijker?

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:28

CRos95 schreef:
Wat ik me afvraag: waarom moet hij naar Arnhem verhuizen ivm HBO? Ik ben bijvoorbeeld tijdens mijn universiteit ook thuis blijven wonen. OV wordt vergoed en je kan goed doorsparen voor een eigen huisje. Is dat niet veel makkelijker?


Hij "moet" ook niet per se, maar wil wel graag. Sowieso graag het huis uit en dit is een mooie kans daarvoor, voor ons beide.

culaccino schreef:
Ik heb ook je eerdere topics gelezen en ik snap je struggles heel goed. Die woningmarkt is zo frustrerend! Ik vroeg me nog af: wat is voor jou belangrijker? In Arnhem e.o. wonen, of een baan die aansluit op je studie? Want in dat laatste geval zou ik éérst op zoek naar werk, zodat je niet nog eens moet verhuizen omdat het misschien niet te bereizen is vanuit bijv. Rheden of zo. Maar als het voor jou belangrijker is dat je lekker met Nala over de Veluwe kan rijden en dat 'werk ook maar werk' is, dan kun je inderdaad alvast op zoek naar woonruimte (en werk) in die omgeving.

Nala schreef:
Ik ben al druk op zoek naar een beter betaalde part of fulltime baan in Arnhem en omgeving, en hoop hier binnenkort meer over te horen. Ik ben echter bang dat ik niet serieus genomen wordt omdat ik op 125km afstand woon... Maarja, zonder baan geen woonplek in de buurt.

Ik ben ook bang straks wél een baan te hebben in de buurt van Arnhem, maar er geen woonplek te vinden...

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Hier kan ik wel op inhaken. Terwijl ik nog in Groningen studeerde, werd ik aangenomen voor een fulltime baan in Gelderland. Ik had daar geen woonruimte of logeerplek. Blijkbaar word je ook dan serieus genomen; mijn werkgever vroeg tijdens het sollicitatiegesprek wel of ik bereid was om te verhuizen, maar nam me dus al aan voordat ik onderdak had.

Een paar weken daarna had ik een tijdelijke (poedersuiker)kamer gevonden en later ben ik verhuisd naar iets definifievers. Het was wel een helse zoektocht dus ik herken je wanhoop, helaas. Omdat ik nog geen dag had gewerkt, kon ik geen loonstrook aan de verhuurder overleggen (ja, die wilden ze :roll:); wel was een intentieverklaring veelal voldoende. Maar ja, moet je wel werk hebben.

Wat je ook doet en beslist, ik wens jullie heel veel succes en hoop dat je gauw leuk werk en een fijn huis vindt!


Precies het dikgedrukte. Bedankt voor het hart onder de riem! Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:35

Kijk, dat maakt het wel een stuk makkelijker! :))

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 04:28

Dan noem je me ook een omgeving. Arnhem is én heel duur in de huur, én de woningmarkt is daar momenteel heel schaars. Ik zelf (als Arnhemmer) woon nu in 's-Heerenberg. Een stuk betaalbaarder, dichtbij de duitse grens, dichtbij Arnhem, en een stuk rustiger.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:01

Ik zou je kennins kring nagaan voor antikraak. Het snelle opzeggen gaat vaak 2 kanten op natuurlijk. Dat je voor beide iets tijdelijks huurt totdat je het juiste plekje vind. Zonder eerst je bankrekening af te knijpen.

Mijn vrouw en ik hebben eerst anti kraak gehuurd bij een voor haar bekende verhuurder.(VPS) Vervolgens zijn we op ons gemakje opzoek gegaan naar een betaalbaar koophuis. Wij waren voor 70m ongeveer 700 pm kwijt inclusief. En dan tel ik de keuken en badkamer niet mee want die zaten aan de andere kant van het gebouw apart(deze waren niet gedeeld met de rest van de bewoners) . Wij woonde in Vught 5 min van de Den Bossche onderwijs boulevard af. Dus ook nog vrij centraal voor een nette prijs. En als der iets was wat gefikst moest worden werd daar ook niet moeilijk overgedaan. Meestal binnen 1 dag en als het langer duurde werd er geld van het huur bedrag afgehaald.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:35

Even buiten de schaarste: hoe wil je rondkomen van 1000 euro gezamenlijk inkomen per maand als je een huurhuis hebt? Dat ben je alleen al aan vaste lasten kwijt en dan heb je nog niet eens boodschappen gedaan. Betalen jullie de studie zelf?

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:42

Ben bang dat je alleen iets kan vinden zoals een kamer en geen huis. Je hebt een Facebookpagina voor huren in Arnhem waar elke dag wel kamers op staan.

Wij wonen ook in Arnhem in een huurhuis en bij ons was de eis zelfs dat we samen 4x de huur moesten verdienen om in aanmerking te komen. De huur is 1200 euro per maand :=

Suzanne F.

Berichten: 49367
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:14

Liezel1 schreef:
Even buiten de schaarste: hoe wil je rondkomen van 1000 euro gezamenlijk inkomen per maand als je een huurhuis hebt? Dat ben je alleen al aan vaste lasten kwijt en dan heb je nog niet eens boodschappen gedaan. Betalen jullie de studie zelf?


Nee haar vriend wil maximaal gaan lenen bij DUO om dit te kunnen betalen.
Ik kan niet vaak genoeg en duidelijk genoeg benadrukken: doe dit niet. En accepteer dit ook niet van je vriend. Hij gaat hier de oliebol mee in en trekt jou mee als je bij hem blijft in de toekomst. Sowieso is dit een instelling van niks. Lekker makkelijk lenen omdat je je eigen behoeften wilt vervullen. Dit is simpel korte termijn denken. Doe dit niet. Blijft thuis wonen, ga sparen, zoek elkaar vaak op als het kan en werk aan jullie toekomst. Maak de studies af en zoek een goede baan. Dan kunnen jullie samen bouwen aan een zekere toekomst en begin je niet met een valse start en ellende.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110783
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:11

Met Suzanne eens!
Het klinkt zo verleidelijk om maximaal te gaan lenen, maar er komt ellende van.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:12

Nala schreef:
Saaams schreef:
Maar ik vraag me af, ook al staan je ouders garant.

Je kan toch niet voor €1000 per maand een huis(je) huren, daar komt nog g/w/l, servicekosten, verzekeringen, boodschappen ect. Waar haal je dat vandaan, dat gaat niet uit een potje van €1000?

Ik zou toch kijken of je thuis kan blijven wonen of eventueel een kamer huren.


Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.


Jij verwacht dus zo'n 2.000 euro netto te verdienen na afstuderen. Dat is ergens tussen de 2.500 en 3.000 euro bruto. Met rechten of geneeskunde is dat haalbaar, maar met jouw studie ook?

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:25

Nala schreef:
Daihyo schreef:
Antikraak zou nog een optie zijn, bijvoorbeeld via Ad Hoc of Interveste.
Verder zou ik een rondje makelaars gaan bellen. Om te vragen of ze iets in de verhuur hebben, maar ook hier kun je je soms inschrijven.
Het is hier in de regio ontzettend moeilijk en duur inderdaad. Beperk je ook niet alleen tot Arnhem, maar ook omliggende dorpen. Deze hebben vaak een goede verbinding met OV richting Arnhem. Denk aan Rheden, Velp, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Huissen, Elst, enz. En zelfs Apeldoorn is met OV nog prima te doen richting Arnhem. Dat maakt je zoekgebied alweer wat groter.


Dit hebben we inderdaad al, we zoeken al +30km rondom Arnhem.


Sta je ook bij Woonkeus Stedendriehoek ingeschreven? Dat is sociale huur voor Apeldoorn/Deventer/Zutphen/Voorst/Brummen. Je kan daar ook op loting woningen reageren, dan maakt je inschrijfduur niet uit.
Mijn zoon en vriendin hebben met korte inschrijfduur een leuk maar klein appartementje in Loenen kunnen huren. Jongeren doelgroep en die vinden vaak de dorpen niks, wonen liever in een stad. Soms moet je ook een beetje geluk hebben.

marleen_88

Berichten: 14098
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:39

Suzanne F. schreef:
Liezel1 schreef:
Even buiten de schaarste: hoe wil je rondkomen van 1000 euro gezamenlijk inkomen per maand als je een huurhuis hebt? Dat ben je alleen al aan vaste lasten kwijt en dan heb je nog niet eens boodschappen gedaan. Betalen jullie de studie zelf?


Nee haar vriend wil maximaal gaan lenen bij DUO om dit te kunnen betalen.
Ik kan niet vaak genoeg en duidelijk genoeg benadrukken: doe dit niet. En accepteer dit ook niet van je vriend. Hij gaat hier de oliebol mee in en trekt jou mee als je bij hem blijft in de toekomst. Sowieso is dit een instelling van niks. Lekker makkelijk lenen omdat je je eigen behoeften wilt vervullen. Dit is simpel korte termijn denken. Doe dit niet. Blijft thuis wonen, ga sparen, zoek elkaar vaak op als het kan en werk aan jullie toekomst. Maak de studies af en zoek een goede baan. Dan kunnen jullie samen bouwen aan een zekere toekomst en begin je niet met een valse start en ellende.


Helemaal mee eens.
Ik zie/lees veel te veel onzekerheden over inkomen door salaris, maximaal bijlenen is gewoon onverstandig te noemen.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:10

Tiggs schreef:
Nala schreef:

Zoals ik al zei ben ik druk op zoek naar part of fulltime werk in de omgeving, dus dan zal ik duidelijk meer verdienen. Ook gaat mijn vriend volledig lenen bij duo (zijn keuze en verantwoordelijkheid) waarmee ons totaal beschikbaar geld al dichter bij de 3000 als 1000 zal komen te zitten.


Jij verwacht dus zo'n 2.000 euro netto te verdienen na afstuderen. Dat is ergens tussen de 2.500 en 3.000 euro bruto. Met rechten of geneeskunde is dat haalbaar, maar met jouw studie ook?


Ik zat precies hetzelfde te denken. En dan vriend die vol leent bij DUO lijkt me al helemaal geen strak plan.

Als starter kun je best het geluk hebben van een heel goed salaris, maar het gros komt daar echt niet mee weg. We starten allemaal onderaan de ladder.

Ik heb een tijdje particulier gehuurd samen met mijn vader en dan praten we over €1200 excl. Dat zijn echt geen leuke bedragen meer en had ik met enkel mijn salaris ook niet kunnen ophoesten. Dan had ik de paarden moeten verkopen en op water en brood moeten leven :+

Antikraak zou best interessant kunnen zijn. Hier in mijn dorp (30 min van Arnhem/Nijmegen met de auto) heb je antikraak voor €250 per maand. Dat is voor langere termijn want dat gebouw staat er al jaren en er zijn voorlopig geen plannen voor om het plat te gooien :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37311
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:14


Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 19:38

Zoals ik al vaker gezegd heb ga ik meer werken, en blijft ons inkomen dus niet bij 1000 per maand. We zijn ook geen onbezonnen idioten die maximaal gaan lenen en dat ook iedere maand tot op de laatste cent uitgeven. Van wat hij leent zullen we alleen het hoognodige betalen, mocht ons inkomen niet genoeg zijn, en de rest sparen we om een buffer te hebben. Mochten we die buffer nooit nodig hebben, mooi! Dan storten we dat meteen terug naar duo zodra hij stopt met studeren en hebben zo al een deel afbetaald.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:40

https://www.funda.nl/huur/apeldoorn/app ... aat-8-215/
Dit is heel klein maar wel te betalen

Ik snap jullie probleem heel goed. Wij zijn ook op zoek gegaan toen ik op school zat en mijn vriend was net begonnen met werken leren. Gelukkig konden we via zijn werk een huis vinden maar we hebben ook ontzettend lang gezocht

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 19:48

Amber_anne schreef:
https://www.funda.nl/huur/apeldoorn/app ... aat-8-215/
Dit is heel klein maar wel te betalen

Ik snap jullie probleem heel goed. Wij zijn ook op zoek gegaan toen ik op school zat en mijn vriend was net begonnen met werken leren. Gelukkig konden we via zijn werk een huis vinden maar we hebben ook ontzettend lang gezocht



Bedankt voor de tip! Deze ziet er inderdaad goed uit, al is het misschien wat ver weg.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:01

Apeldoorn-Arnhem is 3 kwartier met de bus of een half uur met de auto. Dat valt toch wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:03

Tiggs schreef:
Jij verwacht dus zo'n 2.000 euro netto te verdienen na afstuderen. Dat is ergens tussen de 2.500 en 3.000 euro bruto. Met rechten of geneeskunde is dat haalbaar, maar met jouw studie ook?

Uitgaande van fulltime dienstverband is dat anders echt zo'n vreemd bedrag niet met een afgeronde master. Dat is niet voorbehouden voor een master rechten of geneeskunde. Ik zit daar als starter met een master dierwetenschappen ook ruim boven. En mijn functie sluit totaal niet aan op mijn afstudeerrichting.

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:04

Nala schreef:
Amber_anne schreef:
https://www.funda.nl/huur/apeldoorn/app ... aat-8-215/
Dit is heel klein maar wel te betalen

Ik snap jullie probleem heel goed. Wij zijn ook op zoek gegaan toen ik op school zat en mijn vriend was net begonnen met werken leren. Gelukkig konden we via zijn werk een huis vinden maar we hebben ook ontzettend lang gezocht



Bedankt voor de tip! Deze ziet er inderdaad goed uit, al is het misschien wat ver weg.


Het is een voormalig bejaardentehuis, wel mooi gerenoveerd en in een hele nette buurt.
De plattegrond bij de advertentie klopt niet met de foto’s.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:07

Ik heb Arnhem ingetypt bij Funda met een straal van 30km. Krijg zelf best veel appartementen te zien. Misschien dat er nog meer tussen staat voor jullie

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 20:07

Daihyo schreef:
Apeldoorn-Arnhem is 3 kwartier met de bus of een half uur met de auto. Dat valt toch wel mee?


Volgens google maps is het van de een naar de ander 1 uur en 45 minuten met het OV.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:08

Nala schreef:
Daihyo schreef:
Apeldoorn-Arnhem is 3 kwartier met de bus of een half uur met de auto. Dat valt toch wel mee?


Volgens google maps is het van de een naar de ander 1 uur en 45 minuten met het OV.


Ik zou via de app van de NS kijken, die is vaak wat beter

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:09

Nala schreef:
Daihyo schreef:
Apeldoorn-Arnhem is 3 kwartier met de bus of een half uur met de auto. Dat valt toch wel mee?


Volgens google maps is het van de een naar de ander 1 uur en 45 minuten met het OV.



Op zondag dan is de dienstregeling anders dan door de weeks.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 20:10

tiwi1969 schreef:
Nala schreef:

Volgens google maps is het van de een naar de ander 1 uur en 45 minuten met het OV.



Op zondag dan is de dienstregeling anders dan door de weeks.


Ik heb 'm op woensdag 8:00 gezet.