Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 12:19

Hey bokkers,

De moed zakt ons even in de schoenen :')

Mijn vriend en ik willen op ons zelf gaan wonen in de buurt van Arnhem, maar zitten nogal met de inkomenseis van de meeste verhuurders. Tuurlijk, we hadden ons al lang op de lijst moeten laten zetten voor sociale huur, I know, maar voor mij stond uit huis gaan nog lang niet concreet op de radar. We hebben ons dus ook vorige maand pas ingeschreven bij de betreffende sociale huur instantie en staan lekker laag op de lijsten :')

Wij studeren op dit moment allebei nog, hij eindigt net zijn mbo en gaat vanaf augustus door naar het hbo, waardoor hij dus moet/gaat verhuizen. Ik studeer op dit moment af aan mijn uni master en hoef vanaf augustus alleen nog maar mijn master scriptie te schrijven. Op dit moment hebben we allebei maar een bijbaantje en verdienen net geen 1000 samen per maand.

Maar we worden nu uiteraard niet eens gezien of geaccepteerd voor bezichtigingen, en als we al een eerste bezichtiging mogen plannen, dan wordt deze al vrij snel weer geannuleerd vanwege ons inkomen. Zijn ouders zouden wel garant willen staan voor het betalen van de huur, en dat is super mooi en super lief, maar wordt door de meeste verhuurders niet geaccepteerd. En als student en afstuderend student heb je niet zo snel die 3-5 keer de maandhuur (vaak niet onder de 800 dus 2100 tot 4000) als bruto inkomen per maand.

Ik ben al druk op zoek naar een beter betaalde part of fulltime baan in Arnhem en omgeving, en hoop hier binnenkort meer over te horen. Ik ben echter bang dat ik niet serieus genomen wordt omdat ik op 125km afstand woon... Maarja, zonder baan geen woonplek in de buurt.

Ik ben ook bang straks wél een baan te hebben in de buurt van Arnhem, maar er geen woonplek te vinden...

Hoe hebben jullie dit gedaan?

LaPluche

Berichten: 1981
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:20

Je kan marktplaats proberen, zo ben ik aan een heel mooi appartement gekomen in Eindhoven.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:28

Voor een huurappartement moet je tegenwoordig echt álles uit de kast trekken. Dus niet alleen afwachten tot de sociale huur wat aanbiedt of dat de eigenaar van die ene leuke woning je uitnodigt voor een bezichtiging, maar echt alles tegelijk proberen. Marktplaats, facebookgroepen, verhuurmakelaars, verhuursites, studentenhuisvesting waar een partner bij in mag, via kennissen rondvragen, een dagje naar Arnhem om daar bij alle supermarkten briefjes op te hangen etc. En misschien vindt je in Arnhem uiteindelijk niets en zal je ook naar omringende plaatsen moeten kijken.

Niet afwachten of het ene wat wordt totdat je aan het volgende begint, maar misschien wel 15 woningen tegelijk najagen. Tot je hebt getekend zit je toch nergens aan vast.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:29

Gezien de regio en de enorme schaarste en pittige huren, ook voor tijdelijke vakantiehuisjes is 700 plus geen uitzondering. Is een caravan op de kop tikken en op een echte camping gaan staan nog de beste optie vrees ik. Ik heb na ruim 5 jaar en een fiks hoger inkomen niet eens iets kunnen vinden wegens niet accepteren van mijn bron van inkomsten.

Goddank vorig jaar tot mijn grote verbazing iets kunnen kopen anders had ik nu nog steeds geen woonruimte gehad

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 12:33

We hebben inderdaad op dit moment al veel lijnen uitgegooid, alleen facebook en alle kennisen nog niet, want ik wil nog niet dat mijn baan of stalling er vanaf weet... Eigenlijk vertrouw ik dat ze er niks gemeens mee gaan doen, maar je weet maar nooit... (Oh, jij wilt dan weg? Nou, dan kan je net zo goed nu vertrekken, doei!)

Ja, het idee van de caravan is inderdaad ook al in ons opgekomen :')

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:36

Antikraak ook al geprobeerd?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 12:41

quickie schreef:
Antikraak ook al geprobeerd?


Dat zien we inderdaad vaker langskomen maar voelt heel tricky.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:56

Antikraak zou nog een optie zijn, bijvoorbeeld via Ad Hoc of Interveste.
Verder zou ik een rondje makelaars gaan bellen. Om te vragen of ze iets in de verhuur hebben, maar ook hier kun je je soms inschrijven.
Het is hier in de regio ontzettend moeilijk en duur inderdaad. Beperk je ook niet alleen tot Arnhem, maar ook omliggende dorpen. Deze hebben vaak een goede verbinding met OV richting Arnhem. Denk aan Rheden, Velp, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Huissen, Elst, enz. En zelfs Apeldoorn is met OV nog prima te doen richting Arnhem. Dat maakt je zoekgebied alweer wat groter.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:06

Daihyo schreef:
Antikraak zou nog een optie zijn, bijvoorbeeld via Ad Hoc of Interveste.
Verder zou ik een rondje makelaars gaan bellen. Om te vragen of ze iets in de verhuur hebben, maar ook hier kun je je soms inschrijven.
Het is hier in de regio ontzettend moeilijk en duur inderdaad. Beperk je ook niet alleen tot Arnhem, maar ook omliggende dorpen. Deze hebben vaak een goede verbinding met OV richting Arnhem. Denk aan Rheden, Velp, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Huissen, Elst, enz. En zelfs Apeldoorn is met OV nog prima te doen richting Arnhem. Dat maakt je zoekgebied alweer wat groter.


Dit hebben we inderdaad al, we zoeken al +30km rondom Arnhem.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:10

Ik zou Funda in de gaten houden, en inderdaad verhuurmakelaars. VMG (of zo iets) heeft panden door het hele land https://www.ikwilhuren.nu.
Ik huur van heimstaden, die heeft geloof ik ook enkele panden in jouw regio https://www.heimstaden.nl.
Verder heb ik mijn huurwoning via vb&t verhuurmakelaars gevonden. vbtverhuurmakelaars.nl. Ik heb de indruk dat die vooral in noord brabant en limburg zitten, maar zo nu en dan komt er ook wel eens wat voorbij in andere regio's waaronder Arnhem, Rheden etc.

Ik had ongeveer hetzelfde budget als jij.
Ik heb 3 maanden 1 a 1,5 uur rijden (afhankelijk van verkeer) van werk gewoond en uiteindelijk in de buurt wat gevonden.

Edit: excuus, ik las verkeerd. Ik had meer budget dan jullie. Maar ook op bovengenoemde websites zie ik goedkopere woningen voorbij komen.

Nog een dit: kan jouw vriend niet inschrijven voor studentenwoningen? Of is dat net zo lastig?
Laatst bijgewerkt door divided op 18-05-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:12

LunarEclipse schreef:
Ik zou Funda in de gaten houden, en inderdaad verhuurmakelaars. VMG (of zo iets) heeft panden door het hele land https://www.ikwilhuren.nu.
Ik huur van heimstaden, die heeft geloof ik ook enkele panden in jouw regio https://www.heimstaden.nl.
Verder heb ik mijn huurwoning via vb&t verhuurmakelaars gevonden. vbtverhuurmakelaars.nl. Ik heb de indruk dat die vooral in noord brabant en limburg zitten, maar zo nu en dan komt er ook wel eens wat voorbij in andere regio's waaronder Arnhem, Rheden etc.

Ik had ongeveer hetzelfde budget als jij.
Ik heb 3 maanden 1 a 1,5 uur rijden (afhankelijk van verkeer) van werk gewoond en uiteindelijk in de buurt wat gevonden.


Dan kunnen we net zo goed thuis blijven wonen :') maar het is wel een optie inderdaad. We merken vooral dat we al best veel kwijt zijn aan alle inschrijvingen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:14

Ja, ik had mij destijds ook op meerdere plekken ingeschreven. Die hebben mij uiteindelijk niks opgeleverd en inderdaad zonde van het geld. Bovengenoemde hoef je in principe geen inschrijfgeld te betalen (alleen bij ikwilhuren.nu als je het premium lidmaatschap wil).

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:18

Oké, dit is vast niet de bedoeling van de wetgever en misschien is deze route alweer afgestopt (het is lang geleden dat ik dit verhaal hoorde), maar here goes:

Vrienden van mij met te weinig inkomen hebben een stichting opgericht en zichzelf in dienst genomen. En dan kan je jezelf elk salaris toebedelen dat je wilt. Zeker nu er ouders bij willen springen, kun je die salarissen daadwerkelijk laten uitbetalen. Zodra het huurcontract is getekend, kun je dan regelen met de ouders hoe je dat kan terugbetalen.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:25

Antikraak is niet perse tricky. Ik heb bij een bedrijf gewerkt wat hier in bemiddelden. Deel van het aanbod was antikraak ivm toekomstige sloop/renovatie, deel betrof gewoon verhuur van een pand voor langere tijd of van een deel van een pand.

Nadeel van antikraak/oppasser zijn, is dat het opzegtermijn 2 weken kan zijn. Vaak doen ze wel moeite om je door te plaatsen naar een andere locatie. En soms woon je in een bedrijfspand, dat wel de minimale fasciliteiten heeft (kookplek, douche, toilet), maar niet gezellig is. En je moest soms een referentie afgeven, dit was dan iemand die al via hen huurde.

Voordelen waren oa zeer lage huur (iets van 250 euro en voor sommige contracten enkel eenmalig administratiekosten van 30 euro of zo), soms hele normale woonplekken, soms hele bijzondere panden.

Ik zou er zeker voor kijken of er mogelijkheden, want soms waren het ook gewoon particuliere verhuurders die alles uit handen gaven aan het bedrijf.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:28

KarenQ schreef:
Antikraak is niet perse tricky. Ik heb bij een bedrijf gewerkt wat hier in bemiddelden. Deel van het aanbod was antikraak ivm toekomstige sloop/renovatie, deel betrof gewoon verhuur van een pand voor langere tijd of van een deel van een pand.

Nadeel van antikraak/oppasser zijn, is dat het opzegtermijn 2 weken kan zijn. Vaak doen ze wel moeite om je door te plaatsen naar een andere locatie. En soms woon je in een bedrijfspand, dat wel de minimale fasciliteiten heeft (kookplek, douche, toilet), maar niet gezellig is. En je moest soms een referentie afgeven, dit was dan iemand die al via hen huurde.

Voordelen waren oa zeer lage huur (iets van 250 euro en voor sommige contracten enkel eenmalig administratiekosten van 30 euro of zo), soms hele normale woonplekken, soms hele bijzondere panden.

Ik zou er zeker voor kijken of er mogelijkheden, want soms waren het ook gewoon particuliere verhuurders die alles uit handen gaven aan het bedrijf.


Die twee weken tijd om door te gaan maakt me inderdaad nogal zorgen. Maar ik zal het zeker nog eens bekijken!

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:30

Als student kun je de normale weg meestal wel vergeten, je zult dan veel meer moeten denken in onderhuur (let op: vaak niet perse legaal, dus dan kun je niet inschrijven) of particulieren. Sommige mensen bieden bijv. een uitgebouwde zolder aan of zo.
Zijn er geen studenten huizen waar je 2 kamers in hetzelfde huis kunt huren?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:32

Sizzle schreef:
Als student kun je de normale weg meestal wel vergeten, je zult dan veel meer moeten denken in onderhuur (let op: vaak niet perse legaal, dus dan kun je niet inschrijven) of particulieren. Sommige mensen bieden bijv. een uitgebouwde zolder aan of zo.
Zijn er geen studenten huizen waar je 2 kamers in hetzelfde huis kunt huren?


Ik weet niet of ik daar dan zal mogen blijven als ik in februari afstudeer.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:35

Sizzle schreef:
Zijn er geen studenten huizen waar je 2 kamers in hetzelfde huis kunt huren?


Dat wilde ik inderdaad ook voorstellen. Ik denk echt dat jullie wat te grote wensen hebben voor 2 studenten.
Ik kon me je vorige topic nog herinneren over op jezelf wonen en heb dat er nog even bij gepakt. Dat topic bevestigt mijn gevoel ook; jij bent 23, hij is 21 en je vriend studeert nog 4 jaar. Ik denk dat het heel waardevol is om eerst een tijdje alleen te gaan wonen voordat je gaat samenwonen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:38

Vanuit daar zie je dan wel weer toch? Ze kiepen je er heus niet gelijk in Februari uit. Dat controlleert immers geen hond als jij dat er niet bij zegt, een normaal studie jaar duurt tot de zomer. Dan ben je afgestudeerd en kun je gerichter en met kortere afstanden zoeken.

Als je ook gelijk vabaf moment 1 vastigheid en zekerheid wil maak je het jezelf echt wel heel lastig om iets te vinden.
Soms moet je gewoon in het diepe springen

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:39

Aangezien jij 23 bent, kan je huurtoeslag krijgen.. wel is dat aanbod ook behoorlijk schaars en ontzettend snel weg. En zitten er regels aan verbonden. Maar wellicht financieel aantrekkelijker

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:40

Ik denk ook dat je vriend het best op zoek kan naar een studentenkamer.
In de tussentijd van het studeren bouwen jullie al wat jaren op en kunnen wat sparen. En daarna kunnen jullie altijd weer verder kijken.
Waarom moet het per sé nu? Ik denk dat jullie er gunstiger voor staan wanneer je nog even wacht met samen wonen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:41

Je kan net over de grens in Duitsland (Kranenburg) proberen, daar is het aanbod wat groter, huren wat lager en prima OV verbinding met Nijmegen en Arnhem.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:41

Ik denk dat je meer kans gaat maken wanneer je afgestudeerd bent en een vaste baan hebt.
Dan gaan ineens zoveel meer deuren open. Misschien niet de ideale situatie voor nu.
Maar tot die tijd door blijven kijken of je iets vind.

Anti-kraak is dan misschien wel een goede tussenoplossing. Of je kunt ook kijken naar tijdelijk huren. Zijn vaak woningen waar je een jaar kan wonen. En dan kun je vanuit daar kijken naar een 'normale' woning.

Ik heb zelf 6 jaar anti-kraak gewoond en beviel prima.

Andere tip: Echt makelaars gek maken. Ik had binnen 1 week een huisje in Den Haag door mezelf heerlijk op te dringen en constant makelaar gemaild en gebeld en voor elke bezichtiging aangemeld.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:42

Zeker grote studentenwoningcoöperaties hebben ook wel een regeling over niet-studerende partners, zeker als het een studio betreft. Anti-kraak voelt tricky, maar als je goed in gesprek gaat en je weet dat er bijv. pas over 4 jaar gesloopt kan worden zit je wel een tijdje goed. Je kan ook Kamernet enzo proberen, af en toe adverteren huurbazen daar ook studio's op, dan is er vaak veel mogelijk in overleg.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:43

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga zeker even verder kijken naar de andere opties die genoemd zijn.