Welke rijstrook snelweg veiligst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:24

Ik heb altijd geleerd bij rijles bij inhalen wat gas bij te geven voor de bevordering van het verkeer :+

Ik haat mensen die in het midden blijven hangen, die mogen ze echt allemaal meteen een boete geven. Kan daar geen automatisch camera systeem voor komen? :D ik haal ze ook rechts in als het echt een heel lang leeg stuk is, met een boze blik erbij. Vaak gaan ze dan naar rechts.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:28

Soms ga ik van rechts op het laatste moment helemaal naar links en meteen weer naar rechts, meestal snappen ze die hint wel, maar sommige zijn echt gewoon duffe dozen :o?

Ineke2

Berichten: 33146
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:30

Het is echt te vaak dat ik links om mensen heen slalom, terug naar rechts ga dat dan ineens een kwartje valt van o goh er is ruimte ik kan ook naar rechts :roll:

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:30

Rennie89 schreef:
Soms ga ik van rechts op het laatste moment helemaal naar links en meteen weer naar rechts, meestal snappen ze die hint wel, maar sommige zijn echt gewoon duffe dozen :o?

Of zijn meer met hun telefoon bezig dan met autorijden.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:31

Ook dat idd, maar dat merk je ook aan de rijstijl. Slingerend etc. Gewoon gevaarlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:34

Ik hoop dat Goof dit topic een keer onder manlief zijn neus schuift, scheelt weer een frustratiefactor op de weg :') :Y)

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:36

Ik ben de uitzondering hier.
Ik rij zoveel mogelijk links.
Maar ik rij altijd te hard en heb altijd Flitsmeister aan.
Ik kleef echter nooit en houd afstand. :D
En ik ben alleen bezig met het verkeer, ik let goed op en ik anticipeer.

Ik zie veel mensen geen ruimte geven bij op- of afritten en vooral bij invoegen geen gas geven...... en met een lage snelheid invoegen.

Ineke2

Berichten: 33146
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:40

Geen gas geven bij invoegen is hier wel echt een irritatie punt, vooral als ik er achter zit, want dan kan ik ook geen gas geven.

1x voegde iemand met 60km in, ik heb toen hij van de invoegstrook weg was eerst nog flink gas bijgegeven en kon gelukkig aan het einde van de strook met een normale snelheid vóór die slak invoegen.

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:41

Rennie89 schreef:
Ook dat idd, maar dat merk je ook aan de rijstijl. Slingerend etc. Gewoon gevaarlijk.

Nou; ik reed eens met een touringcar over de A2 (niet zelf, ik was passagier) en het viel me op dat ongeveer de helft van de automobilisten met iets anders bezig was dan autorijden. Dat zag je niet altijd direct aan het rijgedrag.


Electra63 schreef:
Ik ben de uitzondering hier.
Ik rij zoveel mogelijk links.
Maar ik rij altijd te hard en heb altijd Flitsmeister aan.
Ik kleef echter nooit en houd afstand. :D
En ik ben alleen bezig met het verkeer, ik let goed op en ik anticipeer.

Ik zie veel mensen geen ruimte geven bij op- of afritten en vooral bij invoegen geen gas geven...... en met een lage snelheid invoegen.

Dat laatste....
Ik heb al meerdermalen Nederlanders in de problemen zien komen in GB. Daar moet je op de oprit snelheid maken zodat je met gelijke snelheid in kunt voegen. Die Britten maken in principe ook plek voor je, als je met de juiste snelheid aan komt.
Britse snelwegen kennen ook geen invoegstrook. Komen die Ollanders met 80km/h bij het einde van het puntstuk..... Ja, sorry, maar daar kun je als automobilist niks mee. Als het niet druk is, gaat het wel, maar als je dan in de middagspits in wil voegen, moet je op je pinnetje gaan staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:46

Ik ben geen heilige hoor, echt niet. Maar soms als ik mensen hoor praten, dan zeg ik toch weleens; Op de snelweg is 100 de maximum snelheid. Dat mensen denken dat we dan allemaal 100 moeten, is eigenlijk onzin.
Dan begint men over met het verkeer mee, veilig rijden enzo. Maar max 100 is feitelijk ook max 100. Daar binnen moet het verkeerd geregeld worden samen.

Als je zelf hard wil rijden en dan gaat afgeven op andere mensen die zich netjes gedragen, maar iets rustiger rijden, is omgekeerde wereld.

Ik woon in het Noorden en wil ook wel als het eenmaal rustiger wordt, voorbij Staphorst zeg maar, flink door rijden, maar daar is het dan praktisch leeg. Ik rij niet expres met volle vaart op mensen in, ik kijk vooruit en zie als zij in de situatie komen dat ze moete inhalen etc.

Ik heb altijd Almere-Amsterdam gereden en dan ook in spits een stuk door Amsterdam. Dan sta je veel in de file en ik weet gewoon dat ik geen helikopter heb en dat agressieve geen zin heeft.

Maar als je dan bij mensen in de auto zit die geen file gewend zijn en meteen helemaal opgefokt raken, snap ik het gewoon niet. Dat is de sutuatie en daar moet je het mee doen.

Of als er 's avonds/'s nachts aan de weg egwerkt wordt en banen worden afgesloten. Aan het eind krijg je het duwen, wegblazen etc.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:01

In het midden plakken is net zo fout als harder dan 100 km per uur rijden.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:09

sureido schreef:
In het midden plakken is net zo fout als harder dan 100 km per uur rijden.

Uhm ik vind dat je dat niet kan zeggen, boetes zijn voor eigen portemonnee en het grootste gedeelte van de mensen die constant te hard rijd (zoals ik bijvoorbeeld :+ ) die houden meer rekening met het overige verkeer en kijken goed vooruit dan degene die 100 of langzamer rijden. Geen gebruik van achteruit spiegel of zijspiegels, richting aan naar links en gaan zonder te kijken of ze wel kunnen noem maar op. Tuurlijk heb je er afentoe achterlijke gladiolen tussen zitten maar het grootste gevaar zit niet bij de hardrijders ;) . onnodig midden en links rijden kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen en al helemaal als je je precies aan de snelheid houd of zelfs langzamer rijd. Doorstroming van het verkeer en rekening houden met elkaar is het belangrijkste van alles als je je begeeft op de weg.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:10

sureido schreef:
In het midden plakken is net zo fout als harder dan 100 km per uur rijden.


Lekker allemaal honderd rijden op de 3 of 4 rijstroken :D

Ik vind dat ik veel minder gevaarlijk rijd, dan de keurig-100-rijders, die niet in hun spiegels kijken, geen ruimte geven (baan opschuiven, gas los of juist gas geven) aan anderen die invoegen of moeten opschuiven.
Die niet anticiperen.
Ik zie 100 m vooruit al, dat bijv. iemand van baan wil of moet veranderen. Ik hoef ook zelden op mijn rem te trappen op de rijksweg.
Ik zie het gewoon al gebeuren.
Die automobilisten die altijd stoïcijns vooruit kijken :D .
Of erger, die lekker met 100 links blijven rijden, omdat je maar 100 mag. En niet opzij gaan, om een ander wel met 120 of meer te laten inhalen op de linker baan.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:11

Electra gewoon bijna zelfde reactie als mij lol :+ denk dat wij dezelfde rijstijl hebben hihi

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:16

Rennie89 schreef:
Electra gewoon bijna zelfde reactie als mij lol :+ denk dat wij dezelfde rijstijl hebben hihi


Ja.... ik rijd dan ook in een door velen hier verguisde auto :D

Toch al 40 jaar mijn rijbewijs en geen enkel ongeluk. Terwijl er jaren zijn geweest dat ik meer dan 30.000 km per jaar reed in de Randstad.

Ik blijf erbij dat anticiperen het aller belangrijkst is in het verkeer.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:22

Zo lang heb ik mijn rijbewijs dan weer niet maar nog nooit een bekeuring op snelweg gehad (wel bij flitspaal op 80 km weg uit m’n nachtdienst 3 jaar geleden ofzo).

Ik houd mij maar sporadisch aan de snelheid :+ was 1 x aan de kant gezet door politie die niet wist dat je 130 km mocht rijden ipv 100 en mij ook verkeerd gemeten. Dus geen bekeuring toen gekregen (had 3 secondes met inhalen 142 km gereden ) met die bus achter mij, geen gevaarlijke situaties, gewoon goed rekening houden met de rest...

zie van te voren ook wanneer een auto naar links gaat en gaat deze toch niet, gas bij geven en gaan ze achter mij inhalen, top toch? Nooit twijfelen in het verkeer, daar komen miscommunicaties van. Goed om je heen en vooruit blijven kijken.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:24

Wij hebben wel regelmatig een bekeuring gehad.

Maar inderdaad, twijfelen is ook zo gevaarlijk in het verkeer.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:27

Dat is minder als je bekeuringen krijgt maar is het risico van het vak O:) ik ben meerdere keren door het oog van de naald gekropen, een vrachtwagen die de flitser belemmerd ofzo , heerlijk. Flitsmeister ook standaard aan.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:28

Oh, maar ik rijd ook standaard te hard hoor, van mij zal je ondertussen ook geen last hebben, maar ik reageer op superpony die het over hard rijders heeft. Ik vind dat een middenrijder even fout of misschien nog fouter is dan iemand die harder rijdt.

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:30

Ahhh oké las het anders hihi.

Speedy Gonzalez aan overvloed hier _O-

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 19:42

sureido schreef:
Ik hoop dat Goof dit topic een keer onder manlief zijn neus schuift, scheelt weer een frustratiefactor op de weg :') :Y)


Als het mij niet lukt om het hem wijs te maken, dan jullie reacties ook niet ben ik bang :')

Ik zou ook echt heel graag artikelen vinden ofzo die hier iets over zeggen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:49

Ik rij zelf doorgaans binnen de toegestane marges en van de te hard rijders die verder gewoon normaal doen heb ik weinig last (hoewel ik ze wel bloed irritant vind als hun flitsmeister dan weer aangeeft dat er een flitspaal aan komt en dan naast jou blijven hangen terwijl jij eigenlijk na hun een vrachtwagen wilde inhalen :') )

Het probleem is dat het gros van de te hard rijders ook opgefokte en onverantwoordelijke rijders zijn. Gaan kontkleven en geen meter vooruit kijken. Zelf een keer gehad waar iemand met zeker meer dan 150 aan kwam sjeezen waar je 100 mag op een plek waar ook nog eens veel voorsoorteerverkeer en invoegers zijn. Dat verwacht je gewoon niet, ik had het gelukkig op tijd door dat ie heel wat harder ging dan ik eerst inschatte en staakte op tijd mijn manouvre maar ik schrok me rot. Andere keer kwam er één met een bloedsnelheid aan terwijl ik vrachtwagens aan het inhalen was, die begon te seinen vanaf een kilometer afstand. Ja doei hé.

Maar hoe je het ook went of keert, of je te hard rijdt of niet, excessieven mensen die niet opletten en niet meegaan in het verkeer zijn gewoon vervelend en meestal ook gevaarlijk.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:51

Electra63 schreef:
Ik vind dat ik veel minder gevaarlijk rijd,


Als ik een euro zou krijgen voor iedereen die dat van zichzelf vindt. :D

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:52

Goof schreef:
sureido schreef:
Ik hoop dat Goof dit topic een keer onder manlief zijn neus schuift, scheelt weer een frustratiefactor op de weg :') :Y)


Als het mij niet lukt om het hem wijs te maken, dan jullie reacties ook niet ben ik bang :')

Ik zou ook echt heel graag artikelen vinden ofzo die hier iets over zeggen.

Ik vraag me af of die gegevens bekend zijn. Welk type weg veiliger of onveiliger is, is wel bekend (hier ook al langs gekomen) maar of RWS in detail bijhoudt hoe ongelukken gebeurt zijn, vraag ik me af.

Gini schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind dat ik veel minder gevaarlijk rijd,


Als ik een euro zou krijgen voor iedereen die dat van zichzelf vindt. :D

Joh, een dubbeltje doe ik het voor _O-

Hoeveel chauffeurs zijn er in NL en België? Doe dat x0,9 (ik zal aardig zijn) kun je uittellen hoeveel je binnen zou harken :D

Anders gezegd: ik overweeg toch wel serieus om over te stappen naar een vrachtwagen als dagelijks voertuig. Weegt minimaal 4 ton, succes met terugkoppen }:)

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:31

Goof schreef:
Als het mij niet lukt om het hem wijs te maken, dan jullie reacties ook niet ben ik bang :')

Ik zou ook echt heel graag artikelen vinden ofzo die hier iets over zeggen.


Er is maar 1 artikel van belang, da's het wetsartikel dat stelt dat je rechts moet rijden :))