Crisissituatie in Londen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:40

Ik ben helemaal niet cijfermatig aangelegd maar als ik kijk naar aantal gevallen per miljoen mensen, zijn dat er in het VK veel meer dan in BE.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:42

Ja, nu wel. Maar Belgie heeft dus al veel hogere mate van “new cases” gehad, die zaten eind oktober op 1500 new cases per million. Het dubbele van UK nu. En toch heb ik niet gehoord dat België eind Oktober in code zwart zat.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:45

Klopt hoor. Onze piek was het allerhoogste. Meer dan een hoge alp }>
Maar we zijn ook snel weer gezakt dankzij meteen ingrijpen.

Dat ons gezondheidssysteem niet gecrasht is, is omdat het er hier toch wel anders aan toe gaat dan in de UK.
Daar hebben ze elk jaar met de grieppiek al troubles, dus dit kunnen ze er echt niet bijhebben.

Al heeft het echt niet veel gescheeld. De taferelen in de ziekenhuizen rondom Luik waren niet om aan te zien.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:07

Kijkend naar de discussies, denk ik niet dat een deel van hier inziet hoezeer we hier al aan die rand zitten. Meerdere afdelingen binnen de zorginstelling waar ik zo nu en dan bijspring, kampen nu al met gigantische tekorten door corona. Dan hebben we het over handen op de vloer, vaste verpleegkundigen uit het team die zelf ziek zijn geworden, patiënten die anders behandeld moeten worden vanwege covid. Hele afdelingen staan vol. Ter informatie: Dit betreft afdelingen met dementerende ouderen, revalidanten etc. Daarnaast heb je binnen de reguliere zorg in het ziekenhuis ook tekorten doordat er overal en nergens verpleegkundigen, artsen en andere zorgmedewerkers wegvallen doordat ze ziek zijn en een lange herstelperiode hebben.

Dat de avondklok overwogen wordt en Schiphol nog niet dicht zit en mensen dus nog steeds voor de lol op vakantie kunnen gaan, vind ik ronduit schandalig en een grove middelvinger naar de mensen die relatief onschuldig een avondwandeling maken. Pak die ellende waar iedereen bovenop elkaar de koffertjes sorteert aan. Als dat eerder was gedaan, hadden we die enge variant uit GB waarschijnlijk ook langer kunnen weren.

Het zou ook tijd worden dat de complotgekkies en mensen die oproepen tot protest tegen de maatregelen ook wat meer tegenwicht krijgen. Het is toch van de zotte dat we een gigantische crisis hebben overal en nergens en dat er door een deel wordt gepleit om zoveel mogelijk de vrijheid weer terug te nemen?!

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:23

Pharootz eens met je! Echt 100% met je eens.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:44

Klopt hoor Pharootz.

Dat vliegverkeer en die vakanties zijn inderdaad van de zotte.
Is net hetzelfde als een schip laten vertrekken met halfopen boegdeuren. Dan doe je onderweg niks anders dan water scheppen om niet te verzuipen :+

Of we die britse variant dan langer hadden buitengehouden ? Misschien wel. Misschien niet.
Als ik zie hoeveel trucks er weken en weken stonden aan te schuiven om voor de brexit toch nog naar en van de UK te geraken, dan heeft het virus daar ook al alle kansen gekregen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 18:52

secricible schreef:
Ik zat vandaag op ourworldindata te kijken en moet zeggen dat ik wel enigzins verrast was.
[ [url=m/BxoP6C.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is de piek van UK. Die is echt een stuk lager dan België en toch hebben we daar niet die mate van crisis gezien. Ik wil nergens ontkennen dat de UK variant ineens niet gevaarlijk is, maar het zet dingen ergens ook wel weer in perspectief voor mijn gevoel... of mis ik nu ergens wat?


Kijk de briefing van afgelopen dinsdag even en dan sta je gegarandeerd helemaal strak.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:55

Pharootz diep respect voor jullie...

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:29

Arabesk schreef:
secricible schreef:
Ik zat vandaag op ourworldindata te kijken en moet zeggen dat ik wel enigzins verrast was.
[ [url=m/BxoP6C.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is de piek van UK. Die is echt een stuk lager dan België en toch hebben we daar niet die mate van crisis gezien. Ik wil nergens ontkennen dat de UK variant ineens niet gevaarlijk is, maar het zet dingen ergens ook wel weer in perspectief voor mijn gevoel... of mis ik nu ergens wat?


Kijk de briefing van afgelopen dinsdag even en dan sta je gegarandeerd helemaal strak.



Die heb ik dus zitten kijken en moet zeggen dat ik daar 2 nachten slecht van geslapen heb. Ik kreeg echt het gevoel dat de UK variant onhoudbaar was qua terugdringen en ik voelde best wel een beetje paniek dat we daar op af stevende met als enige optie vertraging terwijl we al relatief hoog zitten qua aantallen.
Vandaar dat dit voor mij dingen ook wel weer wat in perspectief zette. Hij is blijkbaar wel terug te dringen (hoewel moeizaam) en de beelden nu in UK zijn dus niet direct een zekerheid voor NL en zeker niet al met deze getallen.
Ik besef me dat die curve denkbeeldig heel hard omhoog gaat als UK niet direct had ingegrepen en ik wil zeker niet bagatelliseren, in tegendeel :)

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:42

Pharootz, diep respect voor de zorg, altijd al gehad.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 21:58

De vraag is niet of maar wanneer die variant hier de overhand krijgt en dan kun je zo maar een R van meer dan 1 krijgen ondanks de lockdown en ben je dus aan het eind van je maatregelen en loopt de druk op de zorg verder op en die zal dan bezwijken waardoor basiszorg niet meer gegarandeerd kan worden.

Alsof je een stuwdam uit een stuwmeer trekt. De pompen staan inmiddels wel aan om het stuwmeer leeg te pompen maar de vraag is wat er eerder gaat gebeuren. Het breken van de stuwdam of dat de pompen in de tussentijd genoeg weg krijgen (lockdown en vaccinaties). Die dam breekt onherroepelijk...

Vandaar dat zelfs de avondklok weer op tafel ligt.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:01

REden Arabesk, dat Frankrijk nu in het hele land de avondklok 18.00 uur heeft verordend vanaf zaterdag. Ze zijn erg bezorgd over de Engelse variant want komt hier bij 1% van de besmettingen voor.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 22:04

pien_2010 schreef:
REden Arabesk, dat Frankrijk nu in het hele land de avondklok 18.00 uur heeft verordend vanaf zaterdag. Ze zijn erg bezorgd over de Engelse variant want komt hier bij 1% van de besmettingen voor.


Nederland moddert ondertussen door.....

En de variant is opgedoken in een verzorgingshuis. Verrassing....

Net als in februari denken ze dat het om enkele gevallen gaat, maar ondertussen woekert ie allang als een veenbrand en poef staat de boel straks ineens in lichterlaaie.

Dat is het gemene van exponentiële groei.

"Een vijver groeit in twee weken dicht met lelies, op exponentiële wijze. Op welke dag is de vijver voor de helft met lelies bedekt?"

Spoiler:
op dag 13, want elke dag verdubbelt de hoeveelheid lelies dus de dag voor totale bedekking is de helft bedekt.
Op dag 12 een kwart
Op dag 11 een achtste
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-01-21 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:07

Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
Arabesk schreef:
De vraag is niet of maar wanneer die variant hier de overhand krijgt



Ik zou zeggen:
aangezien het risico reëel is.,
is de vraag hoe we deze variant gaan tegenhouden.
Lijkt mij veel relevanter dan sensatie/ doemscenario's.
Citaat:
en dan kun je zo maar een R van meer dan 1 krijgen ondanks de lockdown en ben je dus aan het eind van je maatregelen

Volgens mij is de lockdown strenger geworden toen, en omdat de R boven de 1 kwam.
... en dan kun je bijvoorbeeld denken aan het sluiten van Schiphol, de avondklok etc.

Citaat:
Alsof je een stuwdam uit een stuwmeer trekt.

Dat wil Willem Engel geloof ik.
Citaat:
De pompen staan inmiddels wel aan om het stuwmeer leeg te pompen maar de vraag is wat er eerder gaat gebeuren. Het breken van de stuwdam of dat de pompen in de tussentijd genoeg weg krijgen (lockdown en vaccinaties).


????

Stuwdammen worden gebouwd om een VOL stuwmeer tegen te houden, hoor.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 22:10

Het gemene van de Britse variant is dat die zonder verandering van maatregelen 0,2 tot 0,4 bij de R waarde optelt omdat ie zoveel besmettelijker is.

Dus als nu de R waarde 0,8 is, ben je alsnog de l.ul als de Britse variant de overhand krijgt. En dat krijgt ie. Dat is namelijk de kern van evolutie. De meest gunstige variant verdringt de minder gunstige. Altijd.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:13

Hoe zit dat eigenlijk, hoe 'weet' zo'n virus wat het moet doen? En is dat een collectief instinct/besef/weet ik veel? Ja, rare vraag, ik kan het niet beter omschrijven.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:15

Puur geluk. Gewoon evolutietheorie. Er ontstaan tig mutaties en een toevallig besmettelijkere variant krijgt voorsprong.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:15

En toch is het UK gelukt nu het tij te keren Arabesk :) om de stuwdam (iig tijdelijk) te verstevigen tot er voldoende water uitgepompt is. En dat vind ik hoopvol ja, want ik had het gevoel dat dat onmogelijk was na dinsdag en dat we een soort wedloop liepen die we niet konden winnen. Het feit dat de tegenpartij iig nog te vertragen is en ook meer achterstand heeft dan ik dacht vind ik hoopvol. Waarmee ik niet zeg dat de race ineens niet meer spannend is.

Janneke, arabesk doelt op een brekende stuwdam geloof ik. Je wil zo veel mogelijk water eruit (vaccins) voor de stuwdam eruit is, zodat je niet overspoelt wordt.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:15

Wat ik begrepen heb Mysa, heeft het virus zich aangepast zodat hij gemakkelijker de menselijke cel kan binnendringen. Hij is besmettelijker maar niet gevaarlijker zo begreep ik tijdens de persconferentie vanavond in Frankrijk. De vaccinatie werkt voor deze variant.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-01-21 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:16

Ja, in termen van de evolutie (menselijk gesproken) wil iedere virusmutatie overleven,
en deze Engelse mutant is daar veel handiger in.

Het is dus zaak om de strenge maatregelen volledig toe te passen, en wellicht aan te vullen.
(De landen die 'met Kerstmis even mochten', betalen daar nu een hoge prijs voor.)
(In Nederland hebben er heus mensen met twaalf man Kerst gevierd - maar het mocht niet. Dat scheelt.)

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:20

secricible schreef:
Puur geluk. Gewoon evolutietheorie. Er ontstaan tig mutaties en een toevallig besmettelijkere variant krijgt voorsprong.


Ah, okay. Dat dacht ik dus ook. Eerder dan the survival of the fittest/doelbewuste ratrace.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 23:36

De variant is niet dodelijker maar wel besmettelijker en zal daarom meer doden maken dan een dodelijker virus dat niet besmettelijker is.

Klinkt gek, maar je kunt het gewoon uitrekenen. Dat deden ze pas geleden in de NRC.

Een virus dat 1,5 keer besmettelijker is geeft vijfmaal zoveel doden

Een virus dat 50% dodelijker is geeft nog geen tweemaal zoveel doden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:37

Gezien de britse variant nu in een verpleeghuis geland is, denk ik dat de avondklok daar zeker voor gaat helpen... Of nee wacht.. hoe laat zijn die mensen nog buiten aan de wandel dan?

L_Flo
Berichten: 151
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:49

Het Britse virus zou zich makkelijker laten verspreiden door jongeren, en die lopen savonds wel buiten :)*

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:20

De Engelse mutatie in al 'geland' in Rotterdam, Amsterdam en een gemeente pal boven Rotterdam (dorp Bergschenhoek, gem. Lansingerland).

Ik vind het schrikken dat het 'of all places' nu ook opduikt in Surhuisterveen, maar Amsterdam en (omgeving) Rotterdam zouden nog wel eens kunnen betekenen 'dat het virus gewoon per boot en vliegtuig' binnen is gekomen.

En is het zaak om de maatregelen streng toe te passen.

(Laten we blij zijn dat we nu pas met giga besmettelijke varianten te maken hebben, en dat dit niet in maart '20 gebeurde...)