Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:37

Druk is niet zo erg. Hooguit wat lastig.
Maar inderdaad het asociale gedrag. Loslopen honden, afval, schreeuwende mensen.
Hier zijn mtb paden en ruiterpaden soms gescheiden, soms kruisen ze elkaar en soms is het hetzelfde pad. Gescheiden gaat prima, kruisen is heel goed opletten en met je paard en rijden op hetzelfde pad moet je eigenlijk niet willen nu :=

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:39

Hier dan niet van de ruiter uit gezien, maar als hondenmama. Wij lopen in de weekenden sowieso maar zelden nog in de buitengebieden, bossen, heide (& losloop gebied) tenzij ik echt met andere honden samenloop zodat m'n hond daar afleiding van heeft. Maar alleen met d'r is het echt niet leuk meer met alles wat je constant tegenkomt - en vooral vaak idd asociaal gedragende mensen) en dan is ze niet reactief ofzo, maar je bent toch elke 10m wel bezig met wandelaars passeren, gillende kids, en ook andersom (aangezien het vooral lijkt te gaan over mensen die ruiterpaden lastig vallen, maar: ruiters die net zo goed GEEN rekening houden met je ondanks dat het geen ruiterpad is en dan met 3 man sterk/breed langs je af komen draven als dolle stieren terwijl je geen kant op kunt met je hond en ze op een halve meter langs je af vliegen... Er is dus van alle kanten wel wat te zeggen hier. Ik ben iig blij dat ik normaal doordeweeks de mogelijkheid heb met de auto de omgeving in te gaan, dat scheelt dan wel. Maar momenteel zit je natuurlijk met de vakantie en zal het nu ook doordeweeks ook veel drukker gaan zijn al. Ook vast nog een hoop mensen die massaal kerstwandelingen gaan doen ook deze week, brr... ik loop voor de ontspanning van zowel hond en mij maar da’s gewoon lastig zo haha. Jammer genoeg wonen we in een populaire wandel omgeving en maakt het ook weinig uit waar je dan gaat lopen nu.

Ik ga zo rond 9 een rondje losloop doen op de heide hier, dan zal het hopelijk alleen 'druk' zijn met vaste hondenmensen *\o/*
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 21-12-20 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:42

Ik woon op de Utrechtse heuvelrug en vind het hier al jaren druk in de weekend’s. Veel fietsers, sporters, ruiters, wandelaars en met mooi weer veel gezinnen. Fijn rijden moet je in de avond of vroeg in de ochtend doen.

Nu is het helemaal druk, maar dat snap ik wel. Het is voor veel mensen nog de enige uitwijkmogelijkheid. Ik ken de bossen heel goed en weet de drukte te vermijden maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Dus ik geef hun de ruimte en blijf daar nu zelf van weg.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:42

Hier valt het heel erg mee eigenlijk. Gister op buitenrit geweest. Het was wel iets drukker dan normaal maar er waren mensen op het land bezig. En hier houden ze sowieso goed rekening met paarden over het algemeen. Honden worden meteen aangelijnd/bij geroepen. Fietsers en auto's minderen tempo en houden goed afstand. Dus eigenlijk totaal geen last van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:47

Als ik op drukke tijden met alle andere wandelaars, mountainbikers, fietsers en ruiters naar het bos ga, dan maak ik mezelf onderdeel van het probleem. Dan verwijt ik anderen iets waar ik zelf ook aan bijdraag. Ik heb nou eenmaal niet meer recht op mijn portie bos in het weekend dan een ander.

Dus maar even anders plannen.

Overigens is het hier doordeweeks prima te doen hoor. En in het weekend op sommige plekken ook nog wel. De grote natuurgebieden zijn een beetje de Efteling vab deze coronatijd geworden. Maar er zijn hier genoeg plekken die weinig bekendheid genieten en rustig zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:51

Gisterenmorgen vogelonderzoek doen voor Sovon.
Vogels tellen om jaarlijks op vaste punten de vergelijking te doen.

-O- het was op sommige plekken zo druk met mensen in het bos\waterkant dat ik alleen wat overvliegende meeuwen kon tellen en eksters en kauwen die trekken zich nergens wat van aan........

Verder waren veel vogels ondergedoken.

Elisa2

Berichten: 37329
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:04

Sinds corona is het hier ook erg druk in de bossen, gelukkig heb ik de luxe om uit verschillende bossen te kiezen en zit er in een buurt een enorm bos waar de meeste mensen de weg toch niet echt kennen dus daar kun je nog steeds rustig wandelen.

welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:06

Best begrijpelijk toch, dat er mensen nog naar buiten willen en niet de hele dag binnen willen zitten? Iedereen hier die "klaagt" doet er zelf ook aan mee. Je mag (totaal begrijpelijk ivm Corona) niet zoveel meer (sporten op de club, thuiswerken, kinderen thuis, niet meer winkelen, pretparken en dierentuinen dicht) maar je wilt er toch even uit, vooral met kinderen in een een (te) klein huis. Stop met je erover te frustreren, scheelt veel energie. Ga op tijden dat het rustig is of loop verder bij de parkeerplaats vandaan, dan wordt het meestal ook rustiger.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er wel aan de regels gehouden moet worden, oa honden aangelijnd in gebieden waar dat moet. Ik denk dat wij als ruiters allang blij mogen zijn dat we ons paard nog hebben om elke dag naar toe te kunnen als vertier. Voor veel mensen is alles stopgezet. Laat ze dan ook lekker genieten in de natuur.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 21-12-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:08

safina schreef:
Als ik op drukke tijden met alle andere wandelaars, mountainbikers, fietsers en ruiters naar het bos ga, dan maak ik mezelf onderdeel van het probleem. Dan verwijt ik anderen iets waar ik zelf ook aan bijdraag. Ik heb nou eenmaal niet meer recht op mijn portie bos in het weekend dan een ander.

Dus maar even anders plannen.

Ik ga niet naar het bos, ik woon er :+ als ik dus alle recreanten ontwijk, kom ik nooit meer buiten!

@Welmoedz, zou prachtig zijn als ze zich aan de regels houden, maar dat doen velen niet. Vandaar misschien de irritatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:09

moonsparkle schreef:
Dilan93 schreef:
Supermarkten zijn idd ook drama.

Ben vorige week maandag om half 7 gegaan. Liepen alleen 2 vakkenvullers, zo rustig heb ik het de afgelopen tijd niet gezien :')


Ik durf niet te vroeg want dan is het ook ouderen uurtje :o

Ik was in de avond :) vlak voor Rutte zn toespraak en rond etenstijd.

Ouderenuur is hier geloof ik ook in de ochtend, maar dan ga ik nooit

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:13

Hier is het ook heel erg druk. En dat is ook wel begrijpelijk, zeker nu er nog weer meer dicht is zoeken mensen hun heil in de bossen. Ik gun ook een ieder zijn of haar ontspanning, maar de manier waarop sommige mensen huishouden in het bos.. Inderdaad losse honden, losgeslagen kinderen, MASSAAL midden in het bos parkeren terwijl er overal op de toegangspaden 'verboden toegang, uitgezonder bestemmingsverkeer' staat. Maar ja, er wordt niet gehandhaafd dus rijdt men massaal met de auto over de zandpaden om maar zo dicht bij het bos te kunnen parkeren. Stel je voor dat je wat langer moet lopen :roll:

Met mijn jonge paard ga ik nog wel gerust het bos in, die kijkt toch nergens naar en vindt het wel gezellig al die mensen. Maar met mijn jachtpaard hoef ik in het weekend het bos niet meer op te zoeken. Je moet om de haverklap stappen, er vliegen honden en kinderen over het pad en als je dat allemaal dan overleefd hebt wordt je van de sokken gereden door de zoveelste die een 'verboden toegang' bord niet snapt.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik met het jachtpaard in het weekend het bos niet meer in ga. Scheelt een hoop frustratie, maar jammer is het wel. Niet iedereen heeft namelijk de luxe om doordeweeks in het bos te rijden. Er moeten ook centjes worden verdiend om datzelfde paard te kunnen onderhouden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:13

cursebreaker schreef:
Hier dan niet van de ruiter uit gezien, maar als hondenmama. Wij lopen in de weekenden sowieso maar zelden nog in de buitengebieden, bossen, heide (& losloop gebied) tenzij ik echt met andere honden samenloop zodat m'n hond daar afleiding van heeft. Maar alleen met d'r is het echt niet leuk meer met alles wat je constant tegenkomt - en vooral vaak idd asociaal gedragende mensen) en dan is ze niet reactief ofzo, maar je bent toch elke 10m wel bezig met wandelaars passeren, gillende kids, en ook andersom (aangezien het vooral lijkt te gaan over mensen die ruiterpaden lastig vallen, maar: ruiters die net zo goed GEEN rekening houden met je ondanks dat het geen ruiterpad is en dan met 3 man sterk/breed langs je af komen draven als dolle stieren terwijl je geen kant op kunt met je hond en ze op een halve meter langs je af vliegen... Er is dus van alle kanten wel wat te zeggen hier. Ik ben iig blij dat ik normaal doordeweeks de mogelijkheid heb met de auto de omgeving in te gaan, dat scheelt dan wel. Maar momenteel zit je natuurlijk met de vakantie en zal het nu ook doordeweeks ook veel drukker gaan zijn al. Ook vast nog een hoop mensen die massaal kerstwandelingen gaan doen ook deze week, brr... ik loop voor de ontspanning van zowel hond en mij maar da’s gewoon lastig zo haha. Jammer genoeg wonen we in een populaire wandel omgeving en maakt het ook weinig uit waar je dan gaat lopen nu.

Ik ga zo rond 9 een rondje losloop doen op de heide hier, dan zal het hopelijk alleen 'druk' zijn met
vaste hondenmensen *\o/*


Je hebt gelijk hoor, er zijn best wel wat ruiters die net zo asso zijn. Ik ben altijd even net en vriendelijk tegen wandelaars en fietsers. Vraag altijd beleefd of ik langs mag en hou mijn paard in. Heel soms, als de weg breed genoeg is, vraag ik of het hen stoort als ik mijn paard laat versnellen. Mij hebben ze altijd geleerd om hoffelijk te zijn.

Ik verwacht ook niet dat mensen zich inhouden voor mij, ze zijn ook maar aan het genieten van hun hobby. Vrijdag was mijn verzorgster mee op de fiets en wilde een mtb tonen hoe stoer ie wel was door met zijn fiets in de modder te springen. Paard lief is 5,5 en wordt pas sinds deze winter doorgereden, die keek zijn ogen uit toen de modder alle kanten uit ging en deed even gek. Ik lag krom van het lachen, mijn verzorgster wat minder. Vlak achter ons was er een ander groepje mtb, had ik niet gezien. Paard wilde lekker versnellen, maar mocht niet van mij, als ik stap zeg is het stap, dus had ik geen aandacht voor wat er achter mij gebeurde. Blijkbaar heeft mijn verzorgster de mtb aangesproken. Echt jammer dat ik het niet gehoord heb, die mensen deden niets fout en moeten zich helemaal niet aanpassen aan mij. Ik heb niet meegekregen hoe deze mensen gereageerd hebben, maar zou het hen absoluut niet kwalijk nemen moesten ze ff gevloekt hebben.

Idem met de los lopende honden hier. Voor corona waren het de locals. Wij hebben wel een losloopzone, maar daar vindt je een stel asso's. Losloopzone staat gelijk voor niet luisteren. Je start met 1 hond en eindigt met een roedel, zonder andere baasjes te zien. Bijtincidenten zijn er schering en inslag, dus zoeken mensen alternatieven. Paard geeft geen moer om blaffende honden aan de leiband of loslopers die rustig met hun baas mee lopen. Ben al heel vaak bij mensen met jonge honden gestopt, die graag hun pup laten kennis maken met een paard. Tof, goed leermoment voor beiden. Ik steek nooit het belerend vingertje op dat loslopen niet mag, maar trek mijn mond wel open als hun hond onder en achter mijn paard zit en gewoon niet terug naar de baas gaat. Vind het zelf echt wel dat je moet geven en nemen en dat je al eens een oogje moet toe knijpen om mekaar iets te gunnen. Het wordt bij mij pas een ergernis, als mensen zich onverantwoord beginnen te gedragen of geen rekening houden met de anderen.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:58

Berdien schreef:
Hier is het ook heel erg druk. En dat is ook wel begrijpelijk, zeker nu er nog weer meer dicht is zoeken mensen hun heil in de bossen. Ik gun ook een ieder zijn of haar ontspanning, maar de manier waarop sommige mensen huishouden in het bos.. Inderdaad losse honden, losgeslagen kinderen, MASSAAL midden in het bos parkeren terwijl er overal op de toegangspaden 'verboden toegang, uitgezonder bestemmingsverkeer' staat. Maar ja, er wordt niet gehandhaafd dus rijdt men massaal met de auto over de zandpaden om maar zo dicht bij het bos te kunnen parkeren. Stel je voor dat je wat langer moet lopen :roll:

Met mijn jonge paard ga ik nog wel gerust het bos in, die kijkt toch nergens naar en vindt het wel gezellig al die mensen. Maar met mijn jachtpaard hoef ik in het weekend het bos niet meer op te zoeken. Je moet om de haverklap stappen, er vliegen honden en kinderen over het pad en als je dat allemaal dan overleefd hebt wordt je van de sokken gereden door de zoveelste die een 'verboden toegang' bord niet snapt.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik met het jachtpaard in het weekend het bos niet meer in ga. Scheelt een hoop frustratie, maar jammer is het wel. Niet iedereen heeft namelijk de luxe om doordeweeks in het bos te rijden. Er moeten ook centjes worden verdiend om datzelfde paard te kunnen onderhouden :))

Moeten ze wel parkeer gelegenheid voor de borden creëren. Verder vind ik die borden dubieus wij hebben het opgezocht maar bestemmingsverkeer is ook nogal breed interpreteerbaar.
Wij slaan inderdaad het bos in de buurt maar over in het weekend. Nu vakantie dus dat kan voor ons ook.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:05

Volgens mij mag je er gewoon in als er staat alleen bestemmingsverkeer. Ik heb de definitie even gegoogled

Onder bestemmingsverkeer wordt verkeer verstaan dat een bestemming heeft op het aanliggende deel van de weg. De term wordt doorgaans gebruikt op een onderbord bij verkeersborden, bijvoorbeeld uitgezonderd bestemmingsverkeer. Onder het bestemmingsverkeer vallen bijvoorbeeld aanwonenden of werknemers, bezoekers of leveranciers van aanliggende bedrijven.

Je bezoekt het bos wat ligt aan het aanliggende deel van de weg. Of moet het echt om een gebouw gaan die je bezoekt?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-12-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:06

safina schreef:
Als ik op drukke tijden met alle andere wandelaars, mountainbikers, fietsers en ruiters naar het bos ga, dan maak ik mezelf onderdeel van het probleem. Dan verwijt ik anderen iets waar ik zelf ook aan bijdraag. Ik heb nou eenmaal niet meer recht op mijn portie bos in het weekend dan een ander.

Dus maar even anders plannen.

Overigens is het hier doordeweeks prima te doen hoor. En in het weekend op sommige plekken ook nog wel. De grote natuurgebieden zijn een beetje de Efteling vab deze coronatijd geworden. Maar er zijn hier genoeg plekken die weinig bekendheid genieten en rustig zijn.


Denk dat dat toch afhangt van het gedrag van een groepje. Als ik bv. in het weekend ga, ga ik idd liever met de hond als er nog een andere hondeneigenaar mee is zodat ze gewoon meer met d'r eigen groepje bezig blijft aangezien ze nog jong is en er ih weekend momenteel onwijs veel prikkels zijn tijdens een korte wandeling al, maakt niet uit waar we gaan; dan is het echt overal druk. Maar dan valt ze in principe dus ook niemand lastig die we tegenkomen normaliter hoor, en de honden van m'n wandelmaatje/vriendin waar ik regelmatig mee loop met een roedel bv ook niet. Dus ik zie dat dan niet als meedoen met probleem gedrag en meer recht hebben als een ander, als je gewoon normaal loopt en niemand lastigvalt, om maar een voorbeeld te noemen.

En ik snap ook dat iedereen natuurlijk graag de natuur in wil, maar wat dan idd al vaker aangehaald is geworden; als mensen dan eens wat meer rekening met elkaar zouden houden. Ik vind idd niet dat de een meer recht heeft als de ander, maar ik vind het best problematisch wat je ziet in de weekenden; hoe het er aan toe gaat dan. Hier in Zuid-Limburg maakt het eigenlijk weinig uit waar je naartoe gaat, zelfs de saaie veldwegen zijn druk. Er zijn zo ontiegelijk veel wandelroutes te vinden hier. Een bos hoef je dus al echt niet op te zoeken bv. en op de Brunssummerheide hier blijf je ook om in de mensen en mountainbikers. Daar was eerder dit jaar ook al problemen mee; dat ze echt heel veel oproepen moesten doen om mensen proberen thuis te laten blijven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 21-12-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:10

welmoedz schreef:
Ga op tijden dat het rustig is of loop verder bij de parkeerplaats vandaan, dan wordt het meestal ook rustiger.


Het hele punt is dat het juist op de momenten die voorheen rustig waren, nu ook druk is en dat locaties die voorheen rustig waren nu ook druk is.
Ik loop graag wandelingen van 2,5/3 uur, dus ik ben al snel weg bij een parkeerplaats en zoek de meest verlaten stukje bos op, maar ook die zijn nu niet rustig meer.
Stukjes natuur rondom mijn woonplaats waar ik al jaaaren loop en nooit iemand tegenkwam worden nu overspoeld met mensen.
En daar mag je best wel een keer van balen. Zeker als die mensen zich dan ook nog eens niet aan de afspraken en regels houden.

Ik sprak afgelopen voorjaar een boswachter en zij vertelde dat ze zag dat mensen simpelweg niet weten hoe ze zich in een bos moeten gedragen omdat ze er nooit geweest zijn en daardoor flinke schade aan de natuur toebrengen. Dat is toch belachelijk.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:11

criollo_yess schreef:
Hier in het bos ook veel drukker dan voor de corona. Er zijn veel meer mountainbikers dan voorheen, maar ik ken het bos goed en weet precies waar ik ze tegen kan komen. Over het algemeen zijn ze hier wel vriendelijk, echter ook vaak onwetend over paarden, dus waarschuwen niet altijd als ze van achteren aankomen.

Een groot deel van ons bos is losloopgebied voor honden, dus veel wandelaars met honden. Bijna altijd lijnen ze (paniekerig) aan als ik er aan kom. Gelukkig is geen van mijn paarden angstig.

Als ruiter mag je hier overal wel rijden behalve op de kleine gemarkeerde wandelpaadjes en de atb routes. Dus ik kan toch wel de rustiger paden nemen als ik dat wil. En eigenlijk vind ik het ook wel gezellig wat meer volk in het bos. Kom/kwam ook vaak genoeg helemaal niemand tegen.......


Jij lijkt naast mij te wonen, hier precies hetzelfde.

Wij hebben het geluk dat we 1 weg over kunnen en dan een stuk bos hebben wat geen losloopgebied is en niet aan het dorp grenst, waardoor het daar veel rustiger is, als we dus ff lekker gas willen geven, gaan we dus een langere ronde en kan dat gewoon.

In het bos aan mijn huis grenzend is het druk inderdaad. Maar goed, daar mag je zelf met de auto of crossmotor rondrijden, is het losloopgebied, 2 atb routes en dan de wandelaars en ruiters/menners.

Aso's onder de hondenbezitters, mountainbikers en ruiters heb en hou je altijd. Alleen valt het met drukte gewoon meer op helaas.

Beseft iedereen die hier klaagt over de drukte op zondag, dat wij daar zelf ook aan bijdragen?
Jij bent zelf ook 1 van die mensen die zich op een drukke tijd in het bos bevind he.

Beetje verdraagzaamheid en elkaar de vrijheid van de natuur gunnen.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:14

moonsparkle schreef:
Volgens mij mag je er gewoon in als er staat alleen bestemmingsverkeer. Ik heb de definitie even gegoogled

Onder bestemmingsverkeer wordt verkeer verstaan dat een bestemming heeft op het aanliggende deel van de weg. De term wordt doorgaans gebruikt op een onderbord bij verkeersborden, bijvoorbeeld uitgezonderd bestemmingsverkeer. Onder het bestemmingsverkeer vallen bijvoorbeeld aanwonenden of werknemers, bezoekers of leveranciers van aanliggende bedrijven.

Je bezoekt het bos wat ligt aan het aanliggende deel van de weg. Of moet het echt om een gebouw gaan die je bezoekt?

Dit inderdaad, er had moeten staan voor aanwonenden. Deze borden zijn eigenlijk bedoeld tegen sluipverkeer. Dat zou kunnen op zich ... kans dat iemand dat doet lijkt mij heel klein.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:16

Ja het is zeker drukker, maar ik heb zeker geen echte last van het druk zijn.
Ik heb er zelfs regelmatig wel enorm veel gemak van. In ons gebied heel veel hekken om groepen Ijslanders uit elkaar te houden en de koeien ook binnen een bepaald gebied te houden.
Hoevaak er nu niet aangeboden wordt om een hek open te houden of weer dicht te doen voor mij, ideaal :j

Ook met mountainbikers eigenlijk vooral positieve ervaringen. De beschikbare buitenruimte is beperkt, die zullen we moeten delen, zeker nu de binnenruimte nagenoeg overal is afgesloten.
Vrijdag nog heerlijk een lange bosrit op tempo kunnen rijden.

Enige wat ik oprecht jammer vind is dat ik sinds de nazomer eigenlijk geen wild meer zie, waar dat normaal wel heel gebruikelijk is.
Toevallig vrijdag nog wel een enorm edelhert op de vlucht vlak voor me langs zien schieten, maar dat is eerder wel een zeldzaamheid. Enige plek waar ik steevast edelherten zie is idd langs het hek aan de A50 net boven Terlet, daar vinden ze blijkbaar rust, want geen wandel- of fietspaden en de auto's razen wel voorbij, maar achter een hek...

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:16

De borden zijn er juist geplaatst omdat elke winter de paden volledig aan gort gereden worden door de mensen die zo nodig ín het bos moeten parkeren. Er woont ook wel een handjevol mensen in het bos, maar dat verkeer valt echt in het niet bij het recreatieverkeer.

Er is parkeergelegenheid voor je de zandpaden op gaat ja, maar dan moet je dus verder lopen.. En dat vertikt men. De paden zijn nu goed onderhouden en het is nog niet extreem nat (geweest), maar vorig jaar waren de paden dus echt volledig onbegaanbaar geworden. En dat is best vervelend als je dus aan zo'n pad in het bos woont.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:21

Goof schreef:
welmoedz schreef:
Ga op tijden dat het rustig is of loop verder bij de parkeerplaats vandaan, dan wordt het meestal ook rustiger.


Het hele punt is dat het juist op de momenten die voorheen rustig waren, nu ook druk is en dat locaties die voorheen rustig waren nu ook druk is.
Ik loop graag wandelingen van 2,5/3 uur, dus ik ben al snel weg bij een parkeerplaats en zoek de meest verlaten stukje bos op, maar ook die zijn nu niet rustig meer.
Stukjes natuur rondom mijn woonplaats waar ik al jaaaren loop en nooit iemand tegenkwam worden nu overspoeld met mensen.
En daar mag je best wel een keer van balen. Zeker als die mensen zich dan ook nog eens niet aan de afspraken en regels houden.

Ik sprak afgelopen voorjaar een boswachter en zij vertelde dat ze zag dat mensen simpelweg niet weten hoe ze zich in een bos moeten gedragen omdat ze er nooit geweest zijn en daardoor flinke schade aan de natuur toebrengen. Dat is toch belachelijk.


Ja dit valt me idd hier in de omgeving ook heel erg op. Net een vroege wandeling gedaan ih losloop gebied en ik was om 10 voor 10 terug bij de parkeerplaats en die stond BOMVOL. Da's echt ongekend voor een doordeweekse dag. De vakantie zal dan nu ook niet meehelpen ben ik bang.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:23

Goof schreef:
welmoedz schreef:
Ga op tijden dat het rustig is of loop verder bij de parkeerplaats vandaan, dan wordt het meestal ook rustiger.


Het hele punt is dat het juist op de momenten die voorheen rustig waren, nu ook druk is en dat locaties die voorheen rustig waren nu ook druk is.
Ik loop graag wandelingen van 2,5/3 uur, dus ik ben al snel weg bij een parkeerplaats en zoek de meest verlaten stukje bos op, maar ook die zijn nu niet rustig meer.
Stukjes natuur rondom mijn woonplaats waar ik al jaaaren loop en nooit iemand tegenkwam worden nu overspoeld met mensen.
En daar mag je best wel een keer van balen. Zeker als die mensen zich dan ook nog eens niet aan de afspraken en regels houden.

Ik sprak afgelopen voorjaar een boswachter en zij vertelde dat ze zag dat mensen simpelweg niet weten hoe ze zich in een bos moeten gedragen omdat ze er nooit geweest zijn en daardoor flinke schade aan de natuur toebrengen. Dat is toch belachelijk.


Ik vind dat laatste echt schokkend.. Wat doen die mensen dan? Hoe moeilijk is het...

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:34

mysa schreef:
|( Ik zie geen wild meer. Alleen nog mensen.



Dat is toch ook wild. (mist een aap smilie)

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:40

SimoneeM schreef:
Goof schreef:

Het hele punt is dat het juist op de momenten die voorheen rustig waren, nu ook druk is en dat locaties die voorheen rustig waren nu ook druk is.
Ik loop graag wandelingen van 2,5/3 uur, dus ik ben al snel weg bij een parkeerplaats en zoek de meest verlaten stukje bos op, maar ook die zijn nu niet rustig meer.
Stukjes natuur rondom mijn woonplaats waar ik al jaaaren loop en nooit iemand tegenkwam worden nu overspoeld met mensen.
En daar mag je best wel een keer van balen. Zeker als die mensen zich dan ook nog eens niet aan de afspraken en regels houden.

Ik sprak afgelopen voorjaar een boswachter en zij vertelde dat ze zag dat mensen simpelweg niet weten hoe ze zich in een bos moeten gedragen omdat ze er nooit geweest zijn en daardoor flinke schade aan de natuur toebrengen. Dat is toch belachelijk.


Ik vind dat laatste echt schokkend.. Wat doen die mensen dan? Hoe moeilijk is het...


Nou ja, als eerste het achterlaten van vuil.
Maar daarnaast ook lopen waar het niet mag waardoor planten etc kapot gelopen worden. Veel jongeren die aan oevers van een watertje gaan zitten waardoor oevers kapot gaan (inzakken) waardoor planten verdwijnen, maar bijvoorbeeld ook ijsvogels geen plek meer hebben.
Betreden van rustgebieden (eventueel met loslopende honden) waardoor reeën met jongen geen veilige plek meer hebben. Dat soort dingen. Mensen gebruiken het als park, niet als bijzonder stuk natuur.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:49

Berdien schreef:
De borden zijn er juist geplaatst omdat elke winter de paden volledig aan gort gereden worden door de mensen die zo nodig ín het bos moeten parkeren. Er woont ook wel een handjevol mensen in het bos, maar dat verkeer valt echt in het niet bij het recreatieverkeer.

Er is parkeergelegenheid voor je de zandpaden op gaat ja, maar dan moet je dus verder lopen.. En dat vertikt men. De paden zijn nu goed onderhouden en het is nog niet extreem nat (geweest), maar vorig jaar waren de paden dus echt volledig onbegaanbaar geworden. En dat is best vervelend als je dus aan zo'n pad in het bos woont.

Dat weet ik maar er had gewoon een ander bord geplaatst moeten worden. Dit is al een probleem sinds de borden geplaatst zijn.
Je kan hier echt niks mee. Heel letterlijk gezien mag het gewoon. Verder staan de borden in een heel ruim gebied en niet overal is parkeergelegenheid gecreëerd.
Ik kom uit de buurt en veelal lopend maar deze borden vind ik echt dom. Had een ander bord geplaatst.