Hoe makkelijk oplichting gaat via marktplaats

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Hoe makkelijk oplichting gaat via marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 18:09

Eigenlijk zo bizar en makkelijk het gaat en hoe misleidend de term "gecontroleerde" verkoper is.

Mijn zoon kocht 2 garage handboeken van 2 verschillende merken auto's bij een verkoper die verschillende merken/modellen aanbiedt.
Verkoper, rekeningnummer, telefoonnummer stonden alle als "gecontroleerd" vermeld.
Betaald via marktplaats ideal.

Toen hij het ontving bleek het niet te zijn wat de verkoper beweerde te verkopen. Hij werd afgescheept met illegale kopieën compleet met codes om alles te kraken. Overigens werkte de dvd's niet.
Hierop contact opgenomen met de verkoper, die gaf aan "jullie probleem".
Aan gegeven de koop ongedaan te willen maken omdat we niet hebben ontvangen zoals besproken.
Dat ging deze niet doen en negeert sindsdien ieder bericht.

Contact opgenomen met marktplaats en die gaf aan doe maar aangifte, wij mengen ons er niet in.
Aangifte gedaan.
Vervolgens mail van MP dat ze bericht hadden ontvangen van de politie betreft onze aangifte.
Verkoper zou verwijdert worden van marktplaats. Wel met de melding dat ze het niet konden voorkomen dat hij een nieuw account zou aanmaken.

Onze verbazing was groot dat de verkoper gewoon actief bleef onder het huidige account en gewoon nieuwe advertenties kon plaatsen.
Dit nagevraagd bij marktplaats en die gaf aan, eerdere mail klopte niet en verkoper zou niet worden geblokkeerd.
Gegevens als werkelijke rekeningnummer, telefoonnummer werden niet vrij geven en rekeningnummer hadden ze niet. Dat moest ik maar opvragen bij het betaalplatform. Hier zijn we nog mee bezig maar lijken niet mee te willen werken.
Banken waarvan de betaalrekening en verzamelrekening waarop betaald is kunnen dit ook niet inzien. Ook voor de banken is dit afgeschermd.

Kortom je kan bizar makkelijk iedereen oplichten, gecontroleerde verkoper zijn stelt werkelijk niets voor. Dit wordt je automatisch als je naar marktplaats € 0,01 overmaakt.

Via google zijn we er wel achter dat de verkoper onder deze naam al verschillende personen op deze manier heeft opgelicht. Allemaal met illegale auto dvd's die niet werken.
En marktplaats houd dit soort tuig ook nog eens de hand boven het hoofd en mag lekker door gaan met zijn praktijken.

Voor mijn zoon een hele harde leerschool, zuur want hij moet hard werken voor zijn zuur verdiende centjes.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:13

Wat wil je precies? Of van je af schrijven?
Je zoon heeft een dure levensles gekregen, erg vervelend voor hem.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Hoe makkelijk oplichting gaat via marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:18

Ik vind het wel fijn dat de ts dit hier vertelt. Ik had daar geen idee van namelijk.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:20

Het probleem is én marktplaats én de politie. Of de onderbezetting daarvan.
Deze oplichters kunnen maar doorgaan en het duurt heel lang (of eigenlijk er moeten veel mensen voor goed geld worden opgelicht en een aangifte doen) voordat de politie überhaupt iets doet. Althans, dat is mijn indruk.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 18:21

Nabster schreef:
Wat wil je precies? Of van je af schrijven?
Je zoon heeft een dure levensles gekregen, erg vervelend voor hem.

Ook maar ook andere waarschuwen dat de veiligheid die marktplaats zegt te bieden met gecontroleerde verkopers gewoon pure nepperij is. Enigste die er profijt van heeft is mp zelf, die vangt overal extra geld voor. En de verkopers worden beschermd door ze en kunnen ongestoord hun gang gaan.

StalDiefdijk schreef:
Het probleem is én marktplaats én de politie. Of de onderbezetting daarvan.
Deze oplichters kunnen maar doorgaan en het duurt heel lang (of eigenlijk er moeten veel mensen voor goed geld worden opgelicht en een aangifte doen) voordat de politie überhaupt iets doet. Althans, dat is mijn indruk.

Politie heeft het te druk en marktplaats beschermd en geeft valse veiligheid. En dat laatste vind ik misschien nog wel erger

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:23

Nabster schreef:
Wat wil je precies? Of van je af schrijven?
Je zoon heeft een dure levensles gekregen, erg vervelend voor hem.


Ik denk eerder ervaring delen en waarschuwen.

Edit Wendy. Tegelijkertijd :')

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:26

Nabster schreef:
Wat wil je precies? Of van je af schrijven?
Je zoon heeft een dure levensles gekregen, erg vervelend voor hem.


Nou zeg, doeslief

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hoe makkelijk oplichting gaat via marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:00

Volgende keer gewoon langs gaan. Dat doe ik ook altijd met mijn aankopen. Ik ben nog nooit opgelicht.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:01

Ik verplaats dit topic van Nieuws en Maatschappij [NM] naar Leven Zonder Paarden [LZP] daar past dit beter

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:07

Ja klopt, oplichting via Marktplaats is heel makkelijk. Helaas mij nu 2 X overkomen. En daarvan 1 x aangifte gedaan maar is nooit echt opgepakt wegens capaciteitsgebrek bij de politie. Ze komen er dus gewoon mee weg. Maar dat is wel de gok van Marktplaats. Dan moet je het kopen bij een betrouwbare webshop.