Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:57

Blussem schreef:
Dat je bij kerst maar 3 mensen mag ontvangen terwijl je al met 300 verschillende huishoudens wel in een dierenpark mag rond lopen . Ja je raad het wel wat wij met kerst doen.

Ik raad het wel ja, maar dat is omdat ik eerdere berichten van je gelezen hebt.

Dat het mág betekent nog niet dat het verstandig is. Vuistregel is om fysieke contacten zoveel als mogelijk te beperken.
Al de rest qua regels is niet meer dan een manier om dat op zo'n manier te bewerkstelligen dat het:
A) in grote lijnen door iedereen te begrijpen en op te volgen is
B) te handhaven is
C) dat doel bereikt op een manier die zo min mogelijk nevenschade veroorzaakt.

Op de invulling van de regels kun je allerlei aanmerkingen hebben, maar zelfs jij zult begrijpen dat het doel, contact zoveel mogelijk beperken, niet wordt bereikt door bewust de grenzen van wat nog mag op te zoeken, of zelfs te overschrijden.

Zebrastreep

Berichten: 9849
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:02

_San87_ schreef:
Zebrastreep schreef:
Wat ik niet snap is dat iedereen zijn eigen regels maakt of een slap excuus zoals ik houd mij lang genoeg aan de regels ik mag nu bijv wel een dag naar de Efteling (zulke mensen heb ik ook thuis).


Dat is om het voor jezelf leefbaar te houden. Iets leuks in het vooruitzicht maakt lastige dingen draagbaarder.

Of dat goed is of niet, laat ik in het midden.


Daarom de kleine dingen als uitje ziet. Ik zie nu naar mijn paard ook als uitje of een rondje op de mountainbike. Naar school gaan voelt soms al als een uitje. Ik ben vooral dankbaar dat ik nog niet ziek ben geworden en dat houdt mij meer in leven dan dat ik iets tijdelijk niet mag

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 15:16

Ik vind dat nu zo’n dooddoener...
Tuurlijk zijn er heel wat mensen die er heel erg ziek van zijn en sterven of heel lang nodig hebben om te recupereren, maar laten we ook realistisch zijn dat het gros van de mensen geen of amper last heeft als ze Corona doormaken...

Het hele systeem van regels is vooral bedoelt om het zorgsysteem niet te laten crashen, niet omdat ze bang zijn dat doorsnee, gezonde 20-30-40-jarigen zullen sterven omdat ze besmet raken met Corona....

Hier in de omgeving al enorm veel besmettingen geweest en behalve wat milde griep-klachten, bleef, behalve 2 personen,, iemand die enorm zwaarlijvig is en iemand met diabetes, iedereen ok.
Dat is ook gewoon de realiteit. Als je gezond bent, is er relatief weinig gevaar.
Het gevaar zit hem meer in gezonde mensen die de oudere of zwakkere mensen massaal zouden besmetten.

LWDaisy

Berichten: 4812
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:31

Ik werk als huishoudhulp, en kreeg afgelopen dinsdag de opmerking dat mijn klant van die dag (oudere dame) wilde dat ik mijn mondmasker zou opzetten.

Ik kon er niet mee lachen, om eerlijk te zijn. In de winkel ed draag ik een mondmasker zonder te zeuren, maar er 4 uur mee werken, liever niet. En ja, ik besef dat er mensen genoeg zijn die dagelijks langer met dat mondmasker rondlopen, maar in mijn functie was ik het nog niet tegen gekomen.

En dan helemaal krom: ik heb, zoals gevraagd, mijn mondmasker daar gedragen. Maar de dame zelf? Die niet. Dus ik moet mijn mondmasker dragen om haar te beschermen, maar zelf moet ik niét beschermd worden? Echt super l*llig vond ik dat.

Edit: net even met mijn baas gebeld. De klant mag het van mij verlangen, MAAR moet het dan zélf ook dragen.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 11-12-20 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:37

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet waarom de ouderen/kwetsbare niet een grotere stap terug nemen. De hele bevolking/economie wordt nu geraakt om de ouderen/kwetsbare te beschermen. Lijkt mij beter dat degene die niet goed zullen herstellen van corona strengere maatregels krijgen ipv de hele bevolking.

Daarbij mondkapjes werken niet. Dat is al bewezen, ik begrijp dan ook niet hoe mensen denken dat als ze een mondkapje op doen ze niet besmet zullen raken. Kijk maar naar de cijfers van de afgelopen 2 weken. Die zijn gewoon omhoog gegaan terwijl iedereen verplicht een mondkap op heeft. Ik vind het een bizar slechte regel die is ingevoerd zonder enig bewijs.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:59

tengeltje11 schreef:
Ik vind dat nu zo’n dooddoener...
Tuurlijk zijn er heel wat mensen die er heel erg ziek van zijn en sterven of heel lang nodig hebben om te recupereren, maar laten we ook realistisch zijn dat het gros van de mensen geen of amper last heeft als ze Corona doormaken...

Het hele systeem van regels is vooral bedoelt om het zorgsysteem niet te laten crashen, niet omdat ze bang zijn dat doorsnee, gezonde 20-30-40-jarigen zullen sterven omdat ze besmet raken met Corona....

Hier in de omgeving al enorm veel besmettingen geweest en behalve wat milde griep-klachten, bleef, behalve 2 personen,, iemand die enorm zwaarlijvig is en iemand met diabetes, iedereen ok.
Dat is ook gewoon de realiteit. Als je gezond bent, is er relatief weinig gevaar.
Het gevaar zit hem meer in gezonde mensen die de oudere of zwakkere mensen massaal zouden besmetten.


Is de reden van het zorgsysteem niet te laten crashen dan niet genoeg?
Denk dat iedereen gebaat is dat ieder nog de zorg kan krijgen die nodig is, niet dat dokters moet gaan kiezen wie de zorg krijgt en wie minder.

friendly
Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:20

Van de week kwam mijn collega met eentje: je moet niesen in je elleboog maar ipv een hand geven moet je nu die zelfde elleboog geven. Er dan maar van uit gaan dat ze m gewassen hebben :=

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 16:26

dromertje2 schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik vind dat nu zo’n dooddoener...
Tuurlijk zijn er heel wat mensen die er heel erg ziek van zijn en sterven of heel lang nodig hebben om te recupereren, maar laten we ook realistisch zijn dat het gros van de mensen geen of amper last heeft als ze Corona doormaken...

Het hele systeem van regels is vooral bedoelt om het zorgsysteem niet te laten crashen, niet omdat ze bang zijn dat doorsnee, gezonde 20-30-40-jarigen zullen sterven omdat ze besmet raken met Corona....

Hier in de omgeving al enorm veel besmettingen geweest en behalve wat milde griep-klachten, bleef, behalve 2 personen,, iemand die enorm zwaarlijvig is en iemand met diabetes, iedereen ok.
Dat is ook gewoon de realiteit. Als je gezond bent, is er relatief weinig gevaar.
Het gevaar zit hem meer in gezonde mensen die de oudere of zwakkere mensen massaal zouden besmetten.


Is de reden van het zorgsysteem niet te laten crashen dan niet genoeg?
Denk dat iedereen gebaat is dat ieder nog de zorg kan krijgen die nodig is, niet dat dokters moet gaan kiezen wie de zorg krijgt en wie minder.


Dat zeg ik toch niet? Jonge, gezonde mensen die ‘ik ben al blij dat ik nog gezond ben’, slaat nergens op, daar gaat het over, want voor het gros van de jonge, gezonde bevolking, is er geen of amper gevaar. Dat staat los van het zorgsysteem.

Verder volg ik Dabiscui.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:33

Er is wel een risico voor jonge publiek als die niet meer goed verzorgd kunnen worden bij andere aandoeningen, als die na een accident niet op de intensieve terrecht kunnen omdat die vol ligt.
Dus nee, dan sterven ze niet direct aan corona zelf maar wel indirect door corona.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:00

En definieer 'kwetsbaren'. Ik heb astma, dus ik val in principe in de kwetsbare groep. Tegelijk is er nu al een probleem met de leerkrachtenbezetting, als alle leerkrachten thuis gaan blijven die astma hebben, of een andere aandoening waardoor ze onder kwetsbaar vallen, dan hebben we een gigantisch tekort. Hetzelfde geldt voor supermarktmedewerkers, mensen in de zorg, postbezorgers, noem maar op. Ook onder essentiële beroepen zitten heel veel mensen uit de kwetsbare groep. Ja, ook relatief jonge mensen. Je kunt niet alle kwetsbaren afschermen, want dan heeft de maatschappij een groot probleem.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:03

tengeltje11 schreef:
Daar ik heus niet de enige zal zijn die met regels in contact komt waarvan je denkt ‘hunk?dit houdt toch geen steek?’
Open ik hier maar een topic over, want voor best wat mensen in mijn omgeving, zorgt dit voor enorm voor frustratie.

Bv bij ons op school zijn de warme maaltijden afgeschaft.... voor de lagere school, niet voor de kleuters.
Klein detail, de hele school loopt door elkaar en speelt met elkaar op de speelplaats en ook de kinderen dit dus geen warm meer mogen eten, blijven gewoon in dezelfde kantine boterhammen eten. Verplicht vanuit hogerhand en slaat volgens mij echt nergens op....

Daarnaast een dochter die danst.
Een uurtje ballet in de dansschool, een uurtje ballet in de kunstacademie.
De dansschool moet sluiten, hobby, de academie mag open blijven, onderwijs.
Wie snapt zoiets nog?

Idem, zelf volg ik een deeltijdse kunstopleiding.
Wij mogen maar per 1 in een lokaal. Kunstonderwijs. Volwassenenonderwijs mag dan weer met 10 in een lokaal. Hoezo rechtlijnige regels?

Ik begrijp best dat er regels gesteld moeten worden, maar zo’n dingen slaan toch echt nergens op? Op zie ik dit zo verkeerd?

Nog mensen die regels tegenkomen waarvan je denkt van ‘hunk? Waar slaat dat nu op?’

Het hele Corona gebeuren slaat nergens op, alle regels gaan nergens over. Ik kan er wel blijven opnoemen. Dit alles heeft niks meer met Corona van doen.
Ik ben echt benieuwd waar dit heen gaat lijden

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:26

friendly schreef:
Van de week kwam mijn collega met eentje: je moet niesen in je elleboog maar ipv een hand geven moet je nu die zelfde elleboog geven. Er dan maar van uit gaan dat ze m gewassen hebben :=


Ik was mn "elleboog" niet.

Nou ja, de elleboog zélf wel, maar de kledingstukken gaan echt niet na elke nies in de wasmachine.

Vesten draag ik zn 3 dagen voordat ze in de wasmachine belanden, maar mijn winterjas wordt in een winter 1 misschien 2 keer uitgewassen. Daar zitten dan met pech tientallen niezen in....

Ik nies eigenlijk dus ook niet in mijn elleboog als ik buiten ben in de open lucht. Vind het maar smerig al dat snot aan je jas.

En ik ga mijn dure €200 winterjas niet elke week uitwassen want dan is die binnen een halve winter verrot.

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 17:53

dromertje2 schreef:
Er is wel een risico voor jonge publiek als die niet meer goed verzorgd kunnen worden bij andere aandoeningen, als die na een accident niet op de intensieve terrecht kunnen omdat die vol ligt.
Dus nee, dan sterven ze niet direct aan corona zelf maar wel indirect door corona.

Dat is geen waar, als ic vol ligt, selecteren ze... dus iemand jong die altijd gezond was, krijgt voorrang op bv een oud en zwak iemand.
Is al altijd zo geweest, hoe cru ook.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:03

tengeltje11 schreef:
dromertje2 schreef:
Er is wel een risico voor jonge publiek als die niet meer goed verzorgd kunnen worden bij andere aandoeningen, als die na een accident niet op de intensieve terrecht kunnen omdat die vol ligt.
Dus nee, dan sterven ze niet direct aan corona zelf maar wel indirect door corona.

Dat is geen waar, als ic vol ligt, selecteren ze... dus iemand jong die altijd gezond was, krijgt voorrang op bv een oud en zwak iemand.
Is al altijd zo geweest, hoe cru ook.

Dat is nu net wat we willen voorkomen: dat er gekozen moet worden wie dat IC bed krijgt en wie we aan zijn lot overlaten. Als we daar niet met zijn allen moeite voor willen doen, wat voor maatschappij zijn we dan?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:21

Wil jij dan dat het zo ver komt? Van egoisme gesproken.
Men heeft ook gezegd dat men naar het totaal beeld kijkt, leeftijd is er 1 van maar is niet allesbepalend.
Dus het kan even goed zijn dat je kind sterft en niet de oudere omdat ze gekozen hebben voor de oudere.
Maar je zou het al niet zo ver moeten willen laten komen.

Sclimpre: Inderdaad, erg dat bepaalde mensen dat niet kunnen opbrengen onder het mom, het zijn toch de oudere die sterven.
Hoe egoïstisch kan je zijn.

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 18:57

Maar daar gaat het toch niet over? Dromertje beweert gewoon dat bv een jong iemand kan sterven als bv ic vol ligt, wat gewoon niet klopt.
Dat heeft niets te maken met willlen dat het zo ver komt toch?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:04

Er kan inderdaad een jong iemand sterven als het zo ver komt dat ze moeten kiezen. Leeftijd is 1 ding, maar ze houden nog met andere zaken rekening dan enkel dat.

En wat de leeftijd de persoon ook heeft, doet er niet toe. Het had vermeden kunnen worden.

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:18

Ik hou vooral mijn hart vast voor de ravage aan faillissementen, depressies, armoede,... en de zelfmoorden en jaren en jaren schrijnende toestanden waar zeker weten een enorm aantal mensen in zullen belanden door het hele plaatje. Dat lijkt enorm vergeten te worden...

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:26

Eens te meer om u aan de regels te houden zodat het zo snel mogelijk op een dienbaar niveau te krijgen, dan dat het ellendig lang op een te hoog niveau zit voor lange tijd...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:37

dromertje2 schreef:
Eens te meer om u aan de regels te houden zodat het zo snel mogelijk op een dienbaar niveau te krijgen, dan dat het ellendig lang op een te hoog niveau zit voor lange tijd...

En wat is de beloning dan? Nog steeds op 1.5 meter en een max aan aantal personen, en geen evenementen?

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:38

Volgens mij mag je doen(en vooral laten) wat je wil, zolang het winter is, zal Corona altijd heel erg aanwezig blijven, want er zullen altijd mensen blijven werken(bv zorgpersoneel), die kunnen op hun beurt hun gezin besmetten, een andere contactpersoon, winkelen en besmetten daar mensen,,...
Vooral omdat heel veel mensen amper of niets merken van hun besmetting, en een winter is veel te lang om mensen en bedrijven geestelijk en financieel gezond te houden als ze moeten stilzitten of stilliggen...

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:44

sureido schreef:
dromertje2 schreef:
Eens te meer om u aan de regels te houden zodat het zo snel mogelijk op een dienbaar niveau te krijgen, dan dat het ellendig lang op een te hoog niveau zit voor lange tijd...

En wat is de beloning dan? Nog steeds op 1.5 meter en een max aan aantal personen, en geen evenementen?

De beloning is dat er minder mensen dood gaan en de mensen in de zorg ontlast worden. :)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:46

Sclimpre schreef:
tengeltje11 schreef:
[quote="dromertje2"
Er is wel een risico voor jonge publiek als die niet meer goed verzorgd kunnen worden bij andere aandoeningen, als die na een accident niet op de intensieve terrecht kunnen omdat die vol ligt.
Dus nee, dan sterven ze niet direct aan corona zelf maar wel indirect door corona.

Dat is geen waar, als ic vol ligt, selecteren ze... dus iemand jong die altijd gezond was, krijgt voorrang op bv een oud en zwak iemand.
Is al altijd zo geweest, hoe cru ook.

Dat is nu net wat we willen voorkomen: dat er gekozen moet worden wie dat IC bed krijgt en wie we aan zijn lot overlaten. Als we daar niet met zijn allen moeite voor willen doen, wat voor maatschappij zijn we dan?[/quote]

Wat ik hoop dat ze na deze pandemie wat meer gaan investeren in de zorg... Als er genoeg IC bedden zijn is het probleem al een stuk minder groot. Jaar na jaar bezuinigd, voorgaande jaren lagen de IC's ook vol met "gewone" griep gevallen alleen was het toen veel minder in het nieuws.

2 maanden geleden Gommers die niet op wil schalen want als er dan geen patiënten zijn "dan verveel je je dood".

https://youtu.be/v3Hx5pvlQBs

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:48

Ja Marjo, daar heb ik het niet over en staat nu even los hiervan, ik heb het over de opmerking dat het dan beter wordt voor die bedrijven.

Ik vraag me gewoon echt wanneer het soepeler wordt mbt afstand houden. Weinig besmettingen? Nee dan niet. Dadelijk iedereen gevaccineerd? Ik moet het nog maar zien.

Wat blijft er dan nog over?

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:49

Citaat:
Dat is nu net wat we willen voorkomen: dat er gekozen moet worden wie dat IC bed krijgt en wie we aan zijn lot overlaten. Als we daar niet met zijn allen moeite voor willen doen, wat voor maatschappij zijn we dan?


indirect wordt diezelfde keuze nu gemaakt door de regulier zorg af te schalen en mensen te beperken in hun natuurlijke gedrag. Onderzoeken en operaties worden uitgesteld. Een vriendin van mij had een knobbeltje in haar borst en kon pas na twee maanden terecht. Wat als het kwaadaardig was geweest? Dan had een tumor in die twee maanden excessief kunnen groeien en daarmee potentieel dodelijk kunnen worden. Nog niet te spreken over de mensen die psychische klachten ontwikkelen doordat ze beperkt worden in natuurlijk gedrag.

De zorg moet verbeterd worden en dat staat helemaal los van Corona. Bij iedere griepgolf is er sprake van overbelaste zorg.