Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:34

sureido schreef:
Ik ben eigenlijk bang dat wat voor maatregelen je ook treft, het virus niet meer onder controle te krijgen is. Je ziet ook in de landen om ons heen waar wel de avondklok geldt en er een totale lockdown is dat de besmettingen stagneren. Ik denk dat er gewoon een te grote groep mensen is, en die blijft groeien met hoe langer het duurt, die geen zin meer er in hebben. Dit gaat nog langer duren als in maart en met dat vooruitzicht haken steeds meer mensen af, want Pietje zit ook met 10 man thuis. Veel mensen hadden hoop op dat vaccin, en als dan De Jonge zegt dat de maatregelen dan nog steeds niet afgebouwd kunnen worden, dan snap ik dat mensen steeds meer de hoop verliezen.

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af wanneer die maatregelen wel afgebouwd kunnen worden. In maart deed iedereen zijn best om de zomer te redden. In de zomer amper besmettingen, maar vervolgens mag je nog steeds eigenlijk niks want in de kroeg bijvoorbeeld moest je ook blijven zitten en op anderhalve meter van elkaar. Dat is voor mij eerlijk gezegd ook geen beloning geweest voor maanden binnenzitten.


Het is imo niet zo dat wij maar lijdzaam moeten afwachten tot de overheid met de ideale oplossing komt voor het virus. Wij zijn ook verantwoordelijk en we zijn een sámenleving. Dus wat we op zijn minst kunnen doen is ons aan de regels houden -ook al komen die niet altijd logisch over- en zelf nadenken en eventueel een stapje meer doen.

Het virus volledig onder controle krijgen zal imo inderdaad niet (snel) lukken, maar wel het zorgen dat het zoveel mogelijk beperkt wordt, zodat er zo min mogelijk slachtoffers vallen en iedere zieke behandeld kan worden. Niet alleen corona patiënten, maar ook kankerpatiënten, transplantatie patiënten, enz.
Ik gun het mijn vriendin bijvoorbeeld, die op een operatie wacht. Tot die tijd kan ze bijna niet lopen. Maar als er teveel personeel naar de corona afdeling moet, dan wordt haar operatie uitgesteld.
Ik gun het ook mensen die revalideren na een ernstig ongeluk, met hersentrauma bijvoorbeeld. Niet fijn als er geen capaciteit is om je te helpen, of wanneer je arts nèt dienst heeft gehad op de covid afdeling, en na de pauze jou moet behandelen. Ondanks de beschermende maatregelen toch geen fijn idee.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:35

En ze hadden gewoon meteen goed op moeten treden. Beter 3 weken alles dicht maar dan oook alles dan nu weer 3 maanden dit halve gedoe. Het schiet gewoon niet op zo. Dus geen efteling, middagen shoppen in de stad enzovoort

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:37

Dat ben ik met je eens Jester :j

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:38

@Maralyn is inderdaad om te tellen hoeveel klanten er zijn in de supermarkt. De karretjes zijn aangepast naar wat er max in de winkel mag lopen.

@Tengeltje ik vind het krom dat traiteurs enzo juist op een enkeling na alleen maar voor groepen van 8-10-15+ kersteten aanbieden, we mogen niet eens met zoveel samenkomen. We zijn met 6 2de Kerstdag en mijn moeder staat liever niet zelf in de keuken. Maar ik zie dus alleen eten voor 2 of 4 personen of voor die grote groepen aangeboden zien worden op 1 lokale na.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:41

Maar zoiets is gewoon niet realistisch in landen als de onze. Nooit iedereen houdt zich eraan. Hier leggen ze nog dagelijks feestjes en bv enkele weken terug nog een trouwfeest van 100 man stil. Dan kan je blijven regels maken, altijd is er een percentage die niet mee wil doen en dus is zoiets zinloos.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:43

Nikass schreef:
Diablo schreef:
Hier (Duitsland) worden, tot nu toe, de maatregelen iets versoepeld, wat wil zeggen dat je met kerst met 10 man bij elkaar mag zijn. Of dit zo blijft, weet ik niet, Merkel wil eigenijk strengere maatregelen. Maar ze kunnen zeggen wat ze willen, met kerst mogen alle 3 mijn kinderen met aanhang thuis zijn, dat laat ik me niet ontzeggen.

Als ze nou eens bij scholen gaan controleren. Als die uit gaan, staan er honderden jongeren op elkaar geklit.'s Avonds, op bepaalde plekken, komen tig jongeren met auto's bij elkaar. Ze blijven dan natuurlijk niet in de auto zitten, maar zo dicht mogelijk bij elkaar. Zo lang daar niet op gehandhaafd wordt, laat ik me kerst met mijn kinderen niet afpakken.


Ik begrijp dat kerst met de hele familie fijn en belangrijk kan zijn, maar "ik laat me kerst met mijn kinderen niet afpakken"?? Serieus? Is het zóveel belangrijker dan het voorkomen van corona slachtoffers?

Lau07: komt op mij ook inconsequent over ja. En die "zielige" jongeren mogen van mij ook strenger gehandhaafd worden op hun gedrag. Inderdaad voor dat kleine hartpatiëntje, en anderen!

Die laatste zin vind ik echt heel naar en laag van je. Je weet goed genoeg dat jongeren het op het moment erg zwaar hebben, zonder perspectief en alleen maar online lessen en geen contact met leeftijdsgenoten en studiegenoten.

En op je andere quote: ja, we zijn een samenleving maar het werkt helaas niet zoals jij nu stelt, want zoals ik al zei, hebben steeds minder mensen zin in dat ‘samen’ en trekken lekker zijn of haar eigen plan en gaat lekker winkelen en zoekt de mazen van de wet op. Omdat ze het denk ik nog niet van dichtbij hebben meegemaakt. En gelukkig dat het grootste deel van Nederland ook niet schokkende gevallen van Corona hebben meegemaakt, maar deze mensen snappen misschien ook minder goed waarvoor we het zouden moeten blijven doen.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:48

Ook gezonde mensen kunnen het gewoon erg moeilijk hebben door weken of maanden opgesloten te zitten, dat wordt vaak vergeten... ondernemers die hun zaak kapot zien gaan door het hele gebeuren,.... dus logisch dat mensen achterpoortjes zoeken, anders gaan ze er helemaal aan onderdoor. Ongelijk kan ik ze niet geven...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:55

tengeltje11 schreef:
Ook gezonde mensen kunnen het gewoon erg moeilijk hebben door weken of maanden opgesloten te zitten, dat wordt vaak vergeten... ondernemers die hun zaak kapot zien gaan door het hele gebeuren,.... dus logisch dat mensen achterpoortjes zoeken, anders gaan ze er helemaal aan onderdoor. Ongelijk kan ik ze niet geven...

Daarom zeggen ook echt heel veel mensen die ik ken: met de feestdagen ben ik er even klaar mee en ga ik gewoon mijn familie uitnodigen / met vrienden oud & nieuw vieren. Ze hebben een lichtpuntje nodig.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:02

Jester_ schreef:
En ze hadden gewoon meteen goed op moeten treden. Beter 3 weken alles dicht maar dan oook alles dan nu weer 3 maanden dit halve gedoe. Het schiet gewoon niet op zo. Dus geen efteling, middagen shoppen in de stad enzovoort

Dit vind ik ook, liever 3 weken niks dan nu 3 maanden zo halve bak.
Oh ja edit: en met deze aanpak heb je ook niet dat 'hij wel, ik niet'. Ik snap namelijk wel dat de horeca klaagt bij het zien van beelden zoals black friday.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:13

Sureido ik hoop niet dat ik je persoonlijk heb gekwetst, want dat was absoluut niet mijn bedoeling.
Ik ben wel van mening dat jongeren van tegenwoordig (uiteraard zijn er uitzonderingen) niet veel meer kunnen verdragen en maar weinig accepteren. "Vroeger" was dat anders, en ik vind het bepaald geen verbetering van de mentaliteit en weerbaarheid.
Daar zijn ze niet persé zelf volledig veroorzaker van, dat is dan ook weer zo; de maatschappij is helaas steeds meer álles willen en overal recht op denken te hebben.
Maar als ik kijk naar wat de meeste jongeren nu in normale tijden hebben daar hadden generaties eerder nog geen fractie van. Nooit.
En tegenwoordig is het dus blijkbaar al een probleem om tijdelijk wat te minderen.
Voor mij is dat niet te begrijpen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:39

Ik kan wel begrijpen waar je vandaan komt, maar vroeger is niet meer nu. Je bent gewoon gewend aan wat je had, en als dat wegvalt is dat gewoon zwaar. En dan heb ik het niet alleen over het feesten, maar ook gewoon in de collegebanken zitten en mensen om je heen hebben. Dat heeft niks te maken met weinig kunnen verdragen, maar het is wel knap lastig om van een druk sociaal leven, naar een leven op een studentenkamer van 10 m2 te gaan.

Iedereen heeft het lastig, maar 'zielige' jongeren vind ik een hele harde uitspraak, we leven in het nu en nu zijn die mogelijkheden er, ook voor de generatie die 40 jaar geleden een jongere was en nu ook profiteert van alles wat 'nu' mogelijk is. In die generatie zitten ook mensen die vinden dat ze nu overal recht op hebben en willen ook alles.

Als we eens allemaal zouden stoppen met oordelen over dat de een het zwaarder heeft dan de ander en dat sommige groepen het totaal niet zwaar mogen hebben want pietje ligt aan de beademing in het ziekenhuis, die heeft het pas zwaar! Zou de hele crisis misschien al een stukje makkelijker zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:46

Je maakt het wat te zwart/wit ;)
Niemand hoeft op 10m2 te verblijven, we hebben geen volledige lockdown. En dat is nou precies wat ik bedoel; je mag nog ontzettend veel! Maar blijkbaar zie je alleen wat er niet meer mag...

Er zijn mensen die het moeilijk hebben, ook jongeren, uiteraard! Maar mij stoort wel dat die doelgroep steeds apart genoemd wordt. Ik denk dat het een verkeerde benadering is, om maar te benadrukken hoe moeilijk het is om tijdelijk wat te minderen. We zouden ook kunnen kijken wat er nog steeds allemaal kan, zeker in vergelijking met sommige andere landen waar de regels veel strenger zijn.
Iedereen heeft last van de maatregelen, jongeren niet persé meer dan anderen. Maar waarom niet accepteren dat het even niet anders is?

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:51

Sommige regels (vanuit de overheid) lijken enorm onlogisch, maar zijn ingesteld om interactie en verplaatsing te verminderen.
Ik vind het een beetje apart dat kinderen wel met 30 in de klas zitten, maar niet met elkaar mogen chillen. Maar met dat in het achterhoofd kan ik het wel verklaren. (“School móet, chillen niet persé”. Dus als je dat kan uitsluiten is er al iets gewonnen).

Maar de volgende kan ik niet volgen (was dan wel weer gewoon een tuincentrum hoor):
“In verband met corona spijkeren we geen kruis meer onder de kerstbomen”.....
Want??? Daar krijg je enorm corona van?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:00

Ik denk dat dit topic niet echt de plaats is voor deze discussie, het gaat hier over rare regels en het was ook best een leuk topic dus laten we hier vooral geen 2e of 3e algemeen corona topic van gaan maken, want de mentaliteit die daar heerst begint hier nu ook te ontstaan.

Dusss weer ontopic :)

Ik werk dus bij begrafenissen en wij mogen de prentjes uitdelen en de collecte innen niet meer uitvoeren vanwege het aangeven van voorwerpen. Maar vervolgens moeten wij wel de bloemen aangeven en aanpakken van de familie. :Y)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:13

Mooi he :')
Als de overheden alle regels wel volledig uitgeslitst hadden in alle opties en alle uitzonderingen beschreven, had er nu een topic gelopen over dat gedrocht van een regelboek van een miljoen pagina's wat ook geen hond zou lezen :')

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:21

Waarom is het überhaupt mogelijk om deel van je boete terug te krijgen van de belastingdienst (nl) als je een eigen zaak hebt?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:17

Dat er vanuit de overheid duidelijke uitzonderingen zijn voor mensen die met een medische reden geen mondkapje kunnen dragen dit niet hoeven maar ik nu toch mijn werk niet meer kan uitvoeren omdat een bepaalde instantie dus die uitzondering niet accepteert.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:53

Ik vind het ontzettend krom dat ik aansprakelijk ben als er één of andere idioot besluit als geintje op één van de paarden te springen en dan eraf klapt. Kennisje van mij is dat overkomen en dat is juridisch echt een heel gedoe geweest.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:53

Pepperrr schreef:
Wat ik sowieso niet snap is dat sporten niet meer mag. Sporten heeft juist een goede invloed op de weerstand namelijk. Iedereen komt nu thuis te zitten = stress = lagere weerstand...

Edit: Sowieso vind ik dat ze meer moeten gaan 'hameren' op een gezonde leefstijl. Nu is er maar kritiek op jij hebt overgewicht dus jij bent risicogroep. Laat mensen dan juist lekker sporten, moedig ze aan om gezond te eten.

Ik ken zo veel mensen die juist alleen maar mentaal en fysiek ongezonder zijn geworden door het hele thuiszitten. En ja, dan is er meer kans op besmetting.

Hoezo mag sporten niet meer?

Overigens heb ik corona gekregen tijdens een groepsles samen met nog minimaal 5 anderen. Ik sportte 5x per week ofzo, gezond, jong, geen slecht immuunsysteem, en toch corona gekregen en nu anderhalve maand later nog niet helemaal hersteld. Ik zou het terecht vinden dat ze de sportscholen weer dichtgooien, hoe verdrietig ik dat ook vind.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:00

CalipsoLover schreef:
DezeNaam schreef:
Oh ja, hoe kon ik deze nu vergeten. De avondklok in België. :') Want stel je nu eens voor dat je na 12 uur nog buiten loopt- de straten zijn ongelooflijk druk... Het krioelt er namelijk van de geesten en voordat je het weet kunnen geesten ook drager zijn van het C-virus. :+

(Ik snap dat ze 'groepsvorming' willen vermijden maar dan verbied je dat toch gewoon? In plaats van weer een regel te stellen die echt nergens op slaat. Het is niet alsof de politie met deze regel minder moet controleren dan als ze op groepsvorming zouden moeten controleren.)

Is ook gewoon hartstikke in strijd met onze grondwet. Het slaagt idd nergens op. Wat als ik 's nachts of 's avonds laat nog gebeld wordt dat mijn paard niet in orde is?


1 woord: handhavingskosten.

Het is gewoon een economische overweging, of dat het rechtvaardigt is iets anders natuurlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:01

Ik zou het terecht vinden als ze de middelbare scholen en mbo’s sluiten als ik dit soort dingen zie.

https://vm.tiktok.com/ZSGMNETV/

Bizar dat dit kan en dan ondertussen mag je maar wel met 30 bij een uitvaart (crematorium) en de besmettingen rijzen weer de pan uit. Gok eigenlijk als ze weer grotendeels online zouden doen, de besmettingen echt zullen dalen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:06

tengeltje11 schreef:
Qua vaccin had ik ook hoop, maar in België zijn ze ondertussen weer beginnen met stoken.

Zelfs als je gevaccineerd bent, moet je in quarantaine als je in nauw contact stond met iemand die Pos test. Wie heftige allergische reacties kan krijgen op eender wat, mag bv al het pfizer vaccin krijgen en als je kinderen wil, zou je al 2 maand moeten wachten na een vaccin met proberen. Hoe lang het vaccin dan blijft beschermen is ook een raadsel en ga zo maar door.

Dus eerlijk, ik heb geen hoor idee meer dat dat vaccin de wereld zal redden van Corona....


Dat is zo omdat men momenteel nog niet weet of een gevaccineerd persoon nog andere mensen kan besmetten. Het is dus mogelijk dat men bij (sommige) vaccins zelf niet ziek wordt maar anderen wel kan besmetten en indien die (nog) niet gevaccineerd zijn kunnen die dan wel ziek worden.

Logisch toch dat men nog voorzichtig is met de vaccins? het is nu eenmaal geen wondermiddel.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Regels die totaal onlogisch zijn/lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:25

30 personen in een sportschool is toegestaan, maar 22 personen op een voetbalveld van minimaal 100x50 meter is verboden.
Dat is toch niet uit te leggen.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:58

JMJ schreef:
30 personen in een sportschool is toegestaan, maar 22 personen op een voetbalveld van minimaal 100x50 meter is verboden.
Dat is toch niet uit te leggen.


Dat vind ik dus ook. In de buitenlucht, als goed is ben je ook nooit lang bij elkaar

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:03

JMJ schreef:
30 personen in een sportschool is toegestaan, maar 22 personen op een voetbalveld van minimaal 100x50 meter is verboden.
Dat is toch niet uit te leggen.

Die 30 mogen daar alleen samen zijn als ze zich aan de afstandsregels houden.
Bij een contactsport als voetbal is dat per definitie onmogelijk.