Discussie: inbreker in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:45

Ik ben echt een miet dus zou denk ik wegrennen, of als die op mijn kamer staat net doen of ik slaap :')

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:45

Telpeva schreef:
Bij mij gebeurde het dus midden in de nacht, ik hoorde kabaal in de logeerkamer. Af en toe krijgt de kat van de buren het voor elkaar om stiekem binnen te komen, het raam had ik wel voor het slapen gaan dicht gemaakt dus ik dacht eigenlijk dat het de kat van de buren was die herrie maakte, dat ik hem per ongeluk in die kamer had opgesloten. Dus daar ging ik met mijn slaperige kop, pyama aan, even het raam open maken om de kat vrij te laten. Deur open, en toen stond er dus een vent :+
In zo'n situatie heb je geen tijd om na te denken over jezelf verstoppen, geen tijd om een knuppel, een mes, of je telefoon te pakken, of om na te denken over mogelijk verwarde personen. Dan neemt een soort instinct het van je over, dan word je kwaad, je bevriest, of je wil vluchten. Ik werd kwaad, de reden dat ik hem geen pijn heb gedaan is omdat ik niet bij hem kon komen, anders had hij waarschijnlijk wel hoofdpijn eraan over gehouden.
Die vent wist niet hoe hard die moest rennen.


paasei, alleen het idee al dat er dan ineens zo’n vent staat :oo Ik bevries alleen al bij het idee... Maar hopelijk krijs ik dan ook gewoon de hele buurt elkaar. En ergens ben ik ook altijd bang dat het dan net in de zomer gebeurd als het knetterwarm is en ik net alleen in m’n onderbroek in bed lig, oeps :')

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:48

Nikass schreef:
Wauw... Ik ga er maar vanuit dat je een grapje maakt ;)


Nee ben bloed serieus.
Wie denkt die gene om ongewenst in mijn huis te komen?
In Amerika is het dood normaal dat je je eigendom beschermt.

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:48

Bizar om verhalen te horen van mensen die het echt eens is overkomen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:56

Mijn vader heeft bij ons ooit ook inbrekers weg gejaagd. In die tijd mocht je nog zonder vergunning een jacht geweer hebben. De hond los en men vader met het geweer er achter. Nog geen 5 minuten later stonden ze gewoon bij de buren te proberen. Politie gebeld terug weg gejaagd... Ze hebben nog gezocht in de velden maar die waren niet te vinden.

Een leerkracht van mij vertelde eens dat er bij hun was ingebroken. Stond een tuinstoel midden in de tuin. Die inbrekers hebben hun serre heel de avond in de gaten gehouden tot iedereen ging slapen. Dat vind ik zo een enge gedachte..

Ik zou zelf volgens mij gewoon mega mega bang zijn. Ik vind een honkbal knuppel achter de deur wel echt een fijn idee. Al is het maar dat ze schrikken dat je een knuppel vast hebt.

Door dit topic bedenk ik me dat ik toch wel een alarm systeem wil in het nieuwe huis :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:58

AnoukWelsh schreef:
Nikass schreef:
Wauw... Ik ga er maar vanuit dat je een grapje maakt ;)


Nee ben bloed serieus.
Wie denkt die gene om ongewenst in mijn huis te komen?
In Amerika is het dood normaal dat je je eigendom beschermt.


Iemand katskapot slaan gaat veel verder dan nodig is om je eigendom te beschermen. Dan heb je het over wraak. Eigenrichting. Mep je hem de deur uit, dan zou ik het nog snappen. Maar jij hebt het over slopen. En dan schiet je echt wel door.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:58

AnoukWelsh: Ja daarom woon ik gelukkig niet in Amerika :D
Maar jij hebt geen last van je geweten als je iemand blijvend invalide hebt geslagen?

Het doet me denken aan die man in opsporing verzocht; de man rijdt auto en wordt afgesneden. Hij wordt boos en haalt de afsnijder in en stopt voor hem. De afsnijder stopt ook. De man stapt uit en loopt naar de afsnijder en gaat tegen hem tekeer. Er blijken meer mannen in de afsnijder auto te zitten. Ze stappen uit en slaan de man in elkaar.
De man ligt nu in het ziekenhuis en is voor het grootste deel van zijn lichaam verlamd. Het is onduidelijk of hij misschien nog een gedeelte van zijn functies terug krijgt, maar momenteel kan hij vanaf zijn ellebogen naar beneden niets.

Deze man ging tekeer, al dan niet terecht, maar hoe dan ook niet leuk. Dat is iets anders dan inbreken uiteraard, maar een inbreker kan ook deze lichamelijke gevolgen hebben. Ook als hij een gelegenheidsdief is die om wat voor reden ook tot zijn criminele daad over gaat. Erg! En fout! Maar de "straf" die jij hem oplegt is niet in verhouding.
En terecht dat jij daar straf voor zou krijgen van een rechter, maar alsnog is zijn leven voor goed naar de maan.
Ik zou dat iemand niet willen aandoen :n

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:00

Ieder zo zijn eigen mening. Ik of mijn vriend zou hem toch echt een flink pak rammel geven.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:04

AnoukWelsh schreef:
Ieder zo zijn eigen mening. Ik of mijn vriend zou hem toch echt een flink pak rammel geven.


Mijn mening is wel redelijk gevormd door het wetboek van strafrecht en de toepassing daarvan. Waarom vind je dat je recht hebt om met zoveel geweld te reageren?

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:05

@prrr ik zie een vreemde met verkeerde intenties in mijn huis als bedreiging. Bedreiging is bij mij aanvallen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:06

AnoukWelsh schreef:
Ieder zo zijn eigen mening. Ik of mijn vriend zou hem toch echt een flink pak rammel geven.


Uiteraard ieder zijn eigen mening, ik respecteer je mening in een openbaar forum :)
En dat je m niet al te zachtzinnig het huis uit werkt begrijp ik wel, maar zijn knieschijven kapot slaan vind ik eng berekenend, waarom?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-12-20 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:06

AnoukWelsh schreef:
@prrr ik zie een vreemde met verkeerde intenties in mijn huis als bedreiging. Bedreiging is bij mij aanvallen.


Waar houdt dat op? Dood? Stuk? Of is weg voldoende?

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:12

Omdat ik heel hard heb moeten leren dat als je niet terug vecht je dus slachtoffer wordt. Ooit vond ik carnaval super leuk, tot dat ik in een lift werd geduwd door 4 mannen en ze mij lastig vielen. Als ik toen niet fysiek gehandeld had, had het heel anders afgelopen.

Dus ja ik vecht terug en zal voor niets aan de kant stappen.

@prrr wanneer het genoeg is? Als hij weg zou zijn uit mijn huis en er geen seconde over na hoeft te denken om ooit nog in m buurt te komen.

Edit: er zijn 3 type reacties op een bedreigende situatie. Bevriezen, vluchten of vechten. Ik zou voor vechten kiezen.

Als er iemand op straat mishandeld zou worden zou ik de eerste zijn die er tussen springt om het slachtoffer te beschermen. Zouden jullie dat niet doen? Of ga je dan ook eerst toekijken en de politie bellen?
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 04-12-20 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:19

AnoukWelsh schreef:
@prrr wanneer het genoeg is? Als hij weg zou zijn uit mijn huis en er geen seconde over na hoeft te denken om ooit nog in m buurt te komen.


Lastig lopen met kapotte knieschijven...

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:24

Prrrr schreef:
AnoukWelsh schreef:
Ieder zo zijn eigen mening. Ik of mijn vriend zou hem toch echt een flink pak rammel geven.


Mijn mening is wel redelijk gevormd door het wetboek van strafrecht en de toepassing daarvan. Waarom vind je dat je recht hebt om met zoveel geweld te reageren?

In het wetboek van strafrecht is niet voor niets noodweer en noodweerexces opgenomen.
Wanneer iemand ongevraagd je huis betreedt heb je geen idee van zijn/haar intenties... komt hij wat stelen, is hij in de war, of is hij er op uit om jou wat aan te doen.
Geen idee, ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen... liever een straf dan het niet na kunnen vertellen.
Dat risico heeft de inbreker genomen toen hij of zij ongevraagd mijn huis binnen trad. Dus ik neem ook maar even aan aan dat de inbreker het in zijn overweging heeft meegenomen voordat hij mijn huis binnen kwam.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:26

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat als je het idee hebt dat iemand in huis is en/of je ziet sporen van inbraak, je lawaai maakt zodat deze persoon zich uit de voeten kan maken. Daarna direct politie bellen.

Ga nooit een confrontatie aan als je dit kan vermijden. Je weet niet of deze persoon gewapend is, of misschien rare dingen gaat doen omdat hij/zij betrapt is.. Ga niet de held uithangen.

En ja.. Mocht je toch onverwacht oog in oog met deze persoon staan... Wanneer jij fysiek aangevallen wordt en je verdedigt in huis, zal je in je recht staan. Maar wanneer jij de inbreken belaagt en onverwacht op het hoofd mept en deze blijvende schade overhoudt.. Dan ben jij strafbaar.

Maar ik ben geen kundige qua strafrecht.
Weet alleen dat ik hier nu nog een trauma aan over gehouden heb en het er heel moeilijk mee heb als mijn man nachtdienst heeft. Gelukkig heb ik een goede waakse hond in huis.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:28

c_alsemgeest schreef:
Prrrr schreef:
AnoukWelsh schreef:
Ieder zo zijn eigen mening. Ik of mijn vriend zou hem toch echt een flink pak rammel geven.


Mijn mening is wel redelijk gevormd door het wetboek van strafrecht en de toepassing daarvan. Waarom vind je dat je recht hebt om met zoveel geweld te reageren?

In het wetboek van strafrecht is niet voor niets noodweer en noodweerexces opgenomen.
Wanneer iemand ongevraagd je huis betreedt heb je geen idee van zijn/haar intenties... komt hij wat stelen, is hij in de war, of is hij er op uit om jou wat aan te doen.
Geen idee, ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen... liever een straf dan het niet na kunnen vertellen.
Dat risico heeft de inbreker genomen toen hij of zij ongevraagd mijn huis binnen trad.


Noodweer en noodweerexces gaat in het eerste geval over de dreiging van de specifieke situaitie en in het tweede geval over een overdreven reactie daarop die is ontstaan door de gemoedstoestand. Dat is dus niet van te voren al melden dat je van plan bent om iemand zijn knieschijven stuk te slaan. Daar zit het begrip proportionaliteit tussen - wat ik eerder al zei: dat je hem het huis uit mept snap ik, dat je iemand bewust voor de rest van zijn leven invalide wil maken niet. En ja, ik heb twee keer te maken gehad met inbraak, en nee, daar heb ik helemaal geen last van gehad (moet ik zeggen: ik was niet thuis, bij de eerste keer wel katten foetsie).

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:32

Tja nogmaals meningen verschillen. Bij mij zijn ze iig aan het verkeerde adres. ;)

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:32

Ik slaap er waarschijnlijk compleet doorheen , word ik toch wakker dan check ik even of mijn man niet toevallig uit bed is en dan pak ik een mes uit mijn nachtkastje en ga ik kijken met telefoon in aanslag. Ik zal een inbreker de kans geven om weg te gaan en valt hij mij aan zal ik niet aarzelen het mes te gebruiken. Goede rechter die mij dan veroordeeld .

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:36

Maar ben je niet logischerwijs ongeveer altijd overmand door emotie als je oog in oog staat met een persoon die je huis ongevraagd betreed en waarvan je dus niet weet wat hij gaat doen?

Het is niet zo dat ze zich vooraf even netjes aankondigen, zodat jij je kan voorbereiden en kan bedenken wat je gaat doen?

Bij mijn vader werd het trouwens geseponeerd. Omdat de inbreker illegaal het pand betrad maar er uiteindelijk schade aan overhield.
En mijn vader die de inbreker geslagen had en de hond hem gebeten, maar handelde uit emotie en had ook al schade in goederen.
Uiteindelijk wel kosten moeten betalen omdat er geen "pas op voor de waakhond" bordje hing, dat werd afgetrokken van de schade die de inbreker aan de afzetting had gemaakt :')

Telpeva

Berichten: 14748
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:42

Ps, wat sommigen zeggen over wapens pakken, knieeen verbrijzelen, echt blijvende schade maken... Zelfs toen ik die inbreker aantrof voelde ik dat nog niet dat ik dat wou doen. Ja ik wou die man absoluut aanvallen, maar met het doel om hem te doen ophouden en om hem te verjagen.
Een gedachte die namelijk direct door mijn hoofd flitste op dat moment dat ik hem daar aantrof was mijn slapende familie, mijn huisdieren, het voelde alsof die in direct gevaar waren. Het gevaar moest worden afgewend, en het moment dat hij vluchtte en uiteindelijk uit het zicht verdween, toen was het voor mij ook het moment dat het klaar was.

Het heeft trouwens wel ervoor gezorgd dat ik tegenwoordig mijn mobiele telefoon altijd op mijn nachtkastje binnen handbereik leg wanneer ik ga slapen. Als ik dan het vermoeden heb dat er iemand in huis is, en ik heb de tijd om iets van een reactie daarop in te plannen, dan zou ik liefst eerst 112 bellen en mijzelf zsm opsluiten in de badkamer.

Kaulitz

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Huissen

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:51

Bij ons is een poging gedaan van inbraak in de schuur, ik was alleen thuis met de honden en stond te trillen op de benen. Op dat moment ben ik als een gek met onze Mechelaar naar beneden gerend en aan de ketting vastgemaakt en naar buiten gelopen, de beste vent 1 waarschuwing gegeven anders had ik de hond los gemaakt ( Hij was heeeeel waaks, had al meerdere keren per ongeluk vreemde mensen gebeten).. die man is het park in gerend en nooit meer terug gezien.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:52

Precies Telpeva: er is zo hier best duidelijk een verschil te zien tussen mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt en mensen die een inschatting maken van wat ze denken te zullen doen. Geloof me, het aantal mensen dat daadwerkelijk zo ‘heldhaftig’ zal reageren (en mogelijk daarmee zichzelf verder in gevaar brengen, zowel op het moment als later justitioneel gezien) is op minder dan 1 hand te tellen.

Echt waar, in het echte leven kom je niet veel verder dan bevriezen óf wegjagen.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:12

Hoe zouden jullie mannen, vaders en opa's reageren? Ben daar wel benieuwd naar dan. Ik weet het antwoord van de mijne al. Mijn opa is ook op oudere leeftijd overvallen en zelfs die sloeg met z'n wandelstok op de dader.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:19

AnoukWelsh schreef:
Hoe zouden jullie mannen, vaders en opa's reageren? Ben daar wel benieuwd naar dan. Ik weet het antwoord van de mijne al. Mijn opa is ook op oudere leeftijd overvallen en zelfs die sloeg met z'n wandelstok op de dader.


Je hoort mij ook niet zeggen dat je achterover moet leunen en het allemaal maar moet laten gebeuren, toch? Daar heb ik mijn lief niet voor nodig. Ik ben sowieso sneller wakker dan hij :)). Maar er is een tussenweg tussen zelfbescherming en helemaal kapot maken.

Ik ga ook niet stilletjes wachten om te zien wat er weg is. Maar iemand moedwillig de knieschijven kapotslaan - nee.