Discussie: inbreker in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:35

sevke schreef:
Mijn honden zouden dit dilemma ongetwijfeld voor mij oplossen.



Hier ook...

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:38

Wat heldhaftig is hier iedereen, ik zou toch zelf echt vluchten, ga echt niet een inbreker op heterdaad betrappen, dan vertrek ik zelf wel :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:40

Gini schreef:
Magrathea schreef:

Maar dit vind ik dan ook weer raar, stel het is een verward persoon die ooit in jouw huis heeft gewoond en denkt dat ie er nog steeds woont? Dan trap jij die dus in elkaar en bel je niet eens de politie?


Het gaat over inbrekers en ze heeft het over "zo iemand". Ik denk dat we ervan moeten uitgaan dat iedereen in dit topic, ook Urona447, het heeft over "inbrekers".

Maar hoe weet jij dat het een inbreker is en niet een verward persoon? Met al dat geblaat hier over dat mensen wel even op een inbreker af zouden gaan met een mes of een honkbalknuppel durf ik te betwijfelen dat mensen de situatie eerst even zouden analyseren voordat ze erop af gaan.

Wel een hoop opgekropte agressie hier zeg :o Dat iemand in zou breken geeft jou geen recht om dan maar eens lekker op die persoon in te rammen.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:03

Even gequote van indebuurt.nl

'Als je een inbreker op heterdaad betrapt, mag je hem aanhouden. Maar je mag daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken. Doe je dat wel, dan maak je je schuldig aan ‘eigenrichting’. Dat betekent: daders van misdrijven bestraffen zonder dat hier een rechterlijke procedure aan te pas komt, en dat is strafbaar.

Het wordt sowieso afgeraden om voor eigen rechter te spelen, maar wat als je in een situatie komt dat je toch geweld moet gebruiken? Of je een inbreker mag slaan hangt af van twee rechtsbeginselen: noodweer en noodweerexces. Noodweer wordt in artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht uitgelegd als het gebruiken van geweld voor ‘de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.’ Mits het geweld proportioneel is, mag je dus geweld gebruiken om jezelf te verdedigen.

Proportioneel betekent dat er niet meer of ernstiger geweld gebruikt mag worden dan noodzakelijk is om de inbreker tegen te houden. Noodzakelijk houdt in dat je geen andere keus hebt dan geweld te gebruiken. Via de achterdeur vluchten of iemand opsluiten heeft dus de voorkeur. (Maar pas daar ook mee op, want voor je het weet word je beschuldigd van onrechtmatige vrijheidsbeneming). '

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:04

Ook een verward persoon heeft niks in mijn huis te zoeken.

Ik weet zeker dat mijn honden ingrijpen, eentje is al bijna 1 x door de voordeur heengegaan, toen hij 's ochtends om 06.00 uur niet doorhad dat moeders vriend voor de deur stond.

En hij kan zelf de binnendeuren openen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:06

Opsluiten is erg tricky, inderdaad door de onrechtmatige vrijheidsbeneming. Zal ik ook niemand aanraden ;)


Mooi stuk van indebuurt.nl

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:07

Ik denk dat heel intimiderend en boos schreeuwen nog weleens kan werken, omdat dat niet de reactie is die ze verwachten. Oh en een intimiderende hond :Y) Maar wat ik zelf zou doen, geen idee.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:14

Been there, dus ik weet hoe ik reageer :+ het was sochtends vroeg en ik hoorde wat gerommel naast het bed. Werd half wakker, deed mijn ogen open zag een stel benen in een zwarte broek naast het bed. Geheel verbouwereerd zei ik tegen mijn toenmalige vriend ‘wtf, er staat een dude naast het bed’. Die reageerde nog slomer met ‘huh?’ :+ betreffende meneer draaide zich direct om en liep weg, waarop ik me afvroeg, is het nu een goed plan om in mijn onderbroek halfnaakt achter een vreemde man de straat op te rennen? En wat doe ik dan als ik bij die kerel ben? Conclusie: opstaan, kopje koffie zetten en de politie bellen, hier ben ik voor verzekerd :')

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:15

Nikass schreef:
De meeste inbrekers hebben geen plannen ;)

Bij mijn zusje is ingebroken toen zij en haar man en de kinderen thuis waren en boven lagen te slapen. Ze hebben niets gehoord of gemerkt. Er was veel weg aan digitale apparatuur (camera's, mobiele telefoons, tablet enz)


Helaas hebben wij 2 keer een inbraak meegemaakt die beide keren dus wel uitgebreid gepland waren. De 1e keer in de zomervakantie. We waren allemaal thuis, maar elke dag tussen de middag zo'n 2 uur weg. Dat is echt in de gaten gehouden meerdere dagen. In die tijd is er toen ook ingebroken.

Die keer dat er 's nachts ingebroken werd terwijl wij allemaal lagen te slapen was dus ook een bende die uitgebreid onderzoek deed en vooral inbrak bij huizen met bepaalde auto's voor de deur. Alle autosleutels oa weg, maar 1 auto ook echt meegenomen. Het 1e wat wij moesten doen van de politie was de andere auto's wegbrengen, anders zouden ze die later komen halen. Dat was in de omgeving in die tijd al enorm vaak gebeurd en die auto's die ze meenemen werden ondanks GPS nooit meer gevonden. Allang de grens over of gps uitgeschakeld. En dus echt met een aantal man naar binnen en gewapend.

Ik wil trouwens absoluut niet dat mijn hond het op lost en ik heb zelfs een bak onder de brievenbus. Mijne is getraind, maar deinst ook absoluut niet terug om een vreemde te bijten die in mijn huis of tuin komt. Dat vind ik echt te gevaarlijk, neem die spullen maar mee, maar laat de hond met rust.
Die bak onder de brievenbus heb ik sinds er in mijn kennissenkring een hond vergiftigd is en daarna ingebroken. Hond heeft dagen bij de DA gelegen, maar is overleden. Bij andere kennissen is het geprobeerd.

Ik vertrouw er maar op dat de waakborden afschrikken en het feit dat de hond echt te keer gaat. Hij heeft door het blaffen wel inbrekers bij buren een paar huizen verder weggejaagd.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:21


TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:24

Anastasia24 schreef:
''Is het geoorloofd geweld te gebruiken tegen iemand die zonder toestemming in jouw huis komt?''
Zeker, in mijn wereld wel.
Maar ik weet dat ik dat nooit zou winnen, vooral niet als de persoon inderdaad een wapen zou hebben. Dus is het slim? nee... Maar als ik het kon, ja, dan zou diegene waarschijnlijk een ritje ziekenhuis maken. :+

Ik wist niet dat je wettelijk geen geweld mag gebruiken als iemand ongewenst op je terrein komt? Ik vind Nederland maar een raar land...


Volgens mij is het zelfs zo dat je 3 waarschuwen, voordat je iets onderneemt.
Tenminste dit was wel zo op je erf.
En je mag een burgerarrest verrichten.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:29

Even wat nuance aanbrengen

Strafbaarheid =/= strafbaar of dat je ook daadwerkelijk straf krijgt.

4 voorwaarden voor strafbaarheid
1. menselijke gedraging (mens moet de handeling verrichten, aangestuurd door mensen valt hier ook onder maar een boze gans die je aanvalt bijvoorbeeld niet (nu heel logisch maar vroeger werden dieren ook terecht gesteld))

2. gedraging valt binnen een delictsomschrijving (wat je doet, moet ook een strafbaar feit zijn. Even bot voorbeeld mbt iemand slaan; een high five geven mag wel maar iemand in zn gezicht slaan niet. In beide gevallen "sla" je tegen iemand aan)

3. gedraging is wederrechtelijk (wat je doet, is ook daadwerkelijk tegen de wet)
> kan worden geheeld (dus dat het handelen toch niet wederrechtelijk is) door rechtvaardigingsgronden (redenen):
3.1. Overmacht in de zin van noodtoestand (Je ziet iemand verdrinken, klimt over een hek met een verboden toegang bordje om die persoon te redden)
3.2. Noodweer (zelfverdediging)
3.3. Wettelijk voorschrift
3.4. Bevoegd gegeven ambtelijk bevel (politie zegt doe x, terwijl dat normaliter wellicht niet zou mogen)
3.5. Ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid (beetje ingewikkelder maar zoek voor de grap het zogenaamde Veearts-arrest op voor een goed voorbeeld)

4. gedraging is verwijtbaar (wat je hebt gedaan, is wél wederrechtelijk maar niet aan jou toe te rekenen. Kan ook weer worden geheeld, dit maal door schulduitsluitingsgronden (dus rechter zegt; ja is fout maar ik reken het je niet aan)):
4.1. ontoerekeneningsvatbaarheid (denk aan TBS'ers en psychische stoornissen)
4.2. Psychische overmacht (zB als iemand een geweer op je gericht houdt)
4.3. Noodweerexcess (zelfverdediging die niet subsidiair (Je gaat iemand in elkaar slaan terwijl je ook kan weglopen of iets anders kan doen) of proportioneel is (je gaat langer door met slaan dan nodig is)
4.4 onbevoegd gegeven ambtelijk bevel (door een persoon gegeven die hiertoe niet bevoegd is)
4.5 Afwezigheid van alle schuld (je hebt echt geen idee dat je iets strafbaars hebt gedaan, je kon dit ook niet weten en je hoefde dit ook niet te weten (zie bijvoorbeeld het Melk en Water-arrest).

Als je stap 2 bevestigend kan beantwoorden (de gedraging is opgenomen in het strafboek, zoals iemand slaan (mishandeling)), ben je in beginsel strafbaar. MAAR, je kan dus wel een beroep doen op een rechtvaardigings- of schulduitsluitingsgrond.

Als er een inbreker in je huis is, hangt het dus een beetje af van de situatie wat je mag doen.
Als hij gevaarlijk is, mag je hem prima slaan uit zelfverdediging. Als hij zo snel mogelijk weg probeert te komen mag je hem wel proberen aan te houden (burger arrest), maar dan moet je wel uitkijken dat je niet doelbewust een gevaarlijkere situatie creëert of daarbij (veel) geweld gebruikt.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, maar als je een inbreker in elkaar slaat moet je dus wel echt je best doen voor je daadwerkelijk zelf gestraft wordt.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:37

Mazida schreef:
Wat heldhaftig is hier iedereen, ik zou toch zelf echt vluchten, ga echt niet een inbreker op heterdaad betrappen, dan vertrek ik zelf wel :')


Ik denk dat ik net zoals jou reageer :')

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:37

Ik weet niet of de hond het oplost, maar hij gaat wél een hoop kabaal maken.

Voor de "even snel ongepland" dief zal dat waarschijnlijk genoeg afschrikken.

De hond slaapt beneden of boven met de slaapkamer deur open. Sowieso gaat hij als eerste beginnen met herrie maken.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:42

Wat een brave mensen allemaal.
Als hij niet gewapend is zou ik er alles aan doen om hem niet heel mn huis uit te laten gaan.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:45

Yep, die van ons keft ook alles wakker bij geluid... Er zit een deur tussen de hal en de woonkamer waardoor er niets door de brievenbus gedaan kan worden waardoor hij wordt uitgeschakeld. Dan zal ik dat als eerste zien denk ik. Bovendien krijgen wij melding op telefoon bij beweging op ons perceel. Dat in combo met blaffende hond is 112 en ik hang gelijk uit het raam boven. Lekker door de straat tetteren. Lampie erop (zo'n duikzaklamp). Nee daarna mag de politie hem in de buurt op gaan zoeken. Kom niet in mn veilige grot.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:45

Varekaj schreef:
NAV dit topic het weer even aangehaald. Zegt mijn schoonmoeder "als er nu eentje inbreekt en we liggen in bed, dan trek ik mijn nachtpon omhoog. Wees maar zeker dat ze dan gaan rennen"

:)) :')



Deze is te leuk :=

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:47

KarmaChansy schreef:
Varekaj schreef:
NAV dit topic het weer even aangehaald. Zegt mijn schoonmoeder "als er nu eentje inbreekt en we liggen in bed, dan trek ik mijn nachtpon omhoog. Wees maar zeker dat ze dan gaan rennen"

:)) :')


hahaha :') lekker droog


Dat weet je natuurlijk niet :')

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:49

f4bjheu schreef:
Even wat nuance aanbrengen

Strafbaarheid =/= strafbaar of dat je ook daadwerkelijk straf krijgt.

4 voorwaarden voor strafbaarheid
1. menselijke gedraging (mens moet de handeling verrichten, aangestuurd door mensen valt hier ook onder maar een boze gans die je aanvalt bijvoorbeeld niet (nu heel logisch maar vroeger werden dieren ook terecht gesteld))

2. gedraging valt binnen een delictsomschrijving (wat je doet, moet ook een strafbaar feit zijn. Even bot voorbeeld mbt iemand slaan; een high five geven mag wel maar iemand in zn gezicht slaan niet. In beide gevallen "sla" je tegen iemand aan)

3. gedraging is wederrechtelijk (wat je doet, is ook daadwerkelijk tegen de wet)
> kan worden geheeld (dus dat het handelen toch niet wederrechtelijk is) door rechtvaardigingsgronden (redenen):
3.1. Overmacht in de zin van noodtoestand (Je ziet iemand verdrinken, klimt over een hek met een verboden toegang bordje om die persoon te redden)
3.2. Noodweer (zelfverdediging)
3.3. Wettelijk voorschrift
3.4. Bevoegd gegeven ambtelijk bevel (politie zegt doe x, terwijl dat normaliter wellicht niet zou mogen)
3.5. Ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid (beetje ingewikkelder maar zoek voor de grap het zogenaamde Veearts-arrest op voor een goed voorbeeld)

4. gedraging is verwijtbaar (wat je hebt gedaan, is wél wederrechtelijk maar niet aan jou toe te rekenen. Kan ook weer worden geheeld, dit maal door schulduitsluitingsgronden (dus rechter zegt; ja is fout maar ik reken het je niet aan)):
4.1. ontoerekeneningsvatbaarheid (denk aan TBS'ers en psychische stoornissen)
4.2. Psychische overmacht (zB als iemand een geweer op je gericht houdt)
4.3. Noodweerexcess (zelfverdediging die niet subsidiair (Je gaat iemand in elkaar slaan terwijl je ook kan weglopen of iets anders kan doen) of proportioneel is (je gaat langer door met slaan dan nodig is)
4.4 onbevoegd gegeven ambtelijk bevel (door een persoon gegeven die hiertoe niet bevoegd is)
4.5 Afwezigheid van alle schuld (je hebt echt geen idee dat je iets strafbaars hebt gedaan, je kon dit ook niet weten en je hoefde dit ook niet te weten (zie bijvoorbeeld het Melk en Water-arrest).

Als je stap 2 bevestigend kan beantwoorden (de gedraging is opgenomen in het strafboek, zoals iemand slaan (mishandeling)), ben je in beginsel strafbaar. MAAR, je kan dus wel een beroep doen op een rechtvaardigings- of schulduitsluitingsgrond.

Als er een inbreker in je huis is, hangt het dus een beetje af van de situatie wat je mag doen.
Als hij gevaarlijk is, mag je hem prima slaan uit zelfverdediging. Als hij zo snel mogelijk weg probeert te komen mag je hem wel proberen aan te houden (burger arrest), maar dan moet je wel uitkijken dat je niet doelbewust een gevaarlijkere situatie creëert of daarbij (veel) geweld gebruikt.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, maar als je een inbreker in elkaar slaat moet je dus wel echt je best doen voor je daadwerkelijk zelf gestraft wordt.

Alsof ik weer terug in de schoolbanken zit :D

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:05

Ik heb ooit een inbreker betrapt die op de oprit met mijn auto bezig was. Heb hard HEE geroepen en ben er daarna achteraan gerend. Dus ik heb wel een beetje een idee hoe ik zou reageren.
De hond zal waarschijnlijk weinig doen.

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:20

enny schreef:
Mazida schreef:
Wat heldhaftig is hier iedereen, ik zou toch zelf echt vluchten, ga echt niet een inbreker op heterdaad betrappen, dan vertrek ik zelf wel :')


Ik denk dat ik net zoals jou reageer :')

Dat dacht ik ook altijd van mijzelf :+

Bij mij gebeurde het dus midden in de nacht, ik hoorde kabaal in de logeerkamer. Af en toe krijgt de kat van de buren het voor elkaar om stiekem binnen te komen, het raam had ik wel voor het slapen gaan dicht gemaakt dus ik dacht eigenlijk dat het de kat van de buren was die herrie maakte, dat ik hem per ongeluk in die kamer had opgesloten. Dus daar ging ik met mijn slaperige kop, pyama aan, even het raam open maken om de kat vrij te laten. Deur open, en toen stond er dus een vent :+
In zo'n situatie heb je geen tijd om na te denken over jezelf verstoppen, geen tijd om een knuppel, een mes, of je telefoon te pakken, of om na te denken over mogelijk verwarde personen. Dan neemt een soort instinct het van je over, dan word je kwaad, je bevriest, of je wil vluchten. Ik werd kwaad, de reden dat ik hem geen pijn heb gedaan is omdat ik niet bij hem kon komen, anders had hij waarschijnlijk wel hoofdpijn eraan over gehouden.
Die vent wist niet hoe hard die moest rennen.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:27

love_western schreef:
Ook een verward persoon heeft niks in mijn huis te zoeken.

Ik weet zeker dat mijn honden ingrijpen, eentje is al bijna 1 x door de voordeur heengegaan, toen hij 's ochtends om 06.00 uur niet doorhad dat moeders vriend voor de deur stond.

En hij kan zelf de binnendeuren openen.


Nou gezellig, ik hoop dat ik in nood niet toevallig bij jou aan de deur aan klop >;)

MWM wat naar! En ja, dan heb je te maken gehad met de meer professionele inbreker. Helaas zijn die meestal ook gevaarlijker.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:33

AnoukWelsh schreef:
Wat een brave mensen allemaal.
Als hij niet gewapend is zou ik er alles aan doen om hem niet heel mn huis uit te laten gaan.


En ja fouilleerd hem eerst even om daar achter te komen? :D

Telpeva: inderdaad: ik denk dat je meestal niet voorbereid bent, en je instinct het van je over neemt.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:40

Jazeker fouilleren! Met een honkbal knuppel. Om vervolgens zn knieschijven te verbrijzelen +:)+

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:44

Wauw... Ik ga er maar vanuit dat je een grapje maakt ;)