Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:47

Mars schreef:
Compliment zie ik hier echt niet in, zou niet weten hoe. Voel me totaal niet gevleid ofzo.
Stond ooit in een kroeg waarop een man naar me toe kwam met ‘hoi ik hoop dat je dit niet vervelend vind maar ik zag dat je echt super mooie tattoos hebt, wilde ik even zeggen’. Dat vond ik heel tof en een compliment maken op een normale manier.


Precies dat, Mars.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:52

Mars schreef:
Dat schelden is inderdaad ook een ding, bij het gebrul en gesis zet ik ook mijn blik op oneindig en loop stug door. Dan ben je idd een arrogante K-h0er of toch ineens K-lelijk.
Vraag me dan af, hebben ze geen zusjes, nichtjes etc? Zouden ze t fijn vinden als die ook zo worden nageroepen op straat?

Compliment zie ik hier echt niet in, zou niet weten hoe. Voel me totaal niet gevleid ofzo.
Stond ooit in een kroeg waarop een man naar me toe kwam met ‘hoi ik hoop dat je dit niet vervelend vind maar ik zag dat je echt super mooie tattoos hebt, wilde ik even zeggen’. Dat vond ik heel tof en een compliment maken op een normale manier.

die zien ze niet als het stuk vlees als ze andere vrouwen zien.

Mijn idee is dat het echt niet uit maakt hoe je reageert of juist niet reageert, het is meestal stoer doen en provoceren.
Het enige waar ik ze een keer mee stil heb gekregen is een hele overdreven buiging met handbewegingen á la land van ooit te doen na het gesis mijn kant op.
Ze waren verbaast en stil, en schoten daarna in de lach... maar geen lelijke verwijzingen.

Soms werkt er op af gaan en met ze praten trouwens ook, maar daar moet je maar net zin/tijd voor hebben en het moet wel veilig kunnen. Met mijn achtergrond en opleiding heb ik dit ook weleens gedaan, soms best met goed resultaat.
En dat werkt ook nog weleens, juist omdat het veelal respectloos stoer doen in en ze werkelijk geen idee hebben wat ze echt aan het doen zijn.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:56

Wat ik wel grappig vind.. toen ik in Brazilië was vorige winter, in Rio en teresepolis, gebeurde dit helemaal niet. Ik liep daar in jurkjes en korte broeken. Met 1 andere jonge vrouw, dus niet alsof ik iemand bij me had dit andere afschrok

Werd ik een aantal keer bijna overvallen? Ja zeker.

Is er ook maar één man geweest die mij aanstaarde, na floot, na siste, iets tegen me zei, me op een seksuele manier oncomfortabel liet voelen? Nee. In drie weken, waarin ik door veel straten heb gelopen (ook de niet veilige), door niemand. Ik zag dit ook niet gebeuren naar andere vrouwen die daar waren

Wel een aantal keer dat een man of vrouw naar me toe kwam om te zeggen dat ze me mooi vonden (in het Portugees dus mijn begeleider moest het vertalen), dat vond ik juist heel lief.

Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:57

Ik ervaar dat soort geroep/gesis als erg onprettig. Gelukkig verplaats ik me nu meer met de auto dan lopend of met de fiets, dus heb ik er niet meer zoveel last van.

Waarom mannen dat doen... sja. Geen idee. Ik kende ook wel een paar vrouwen die mannen naroepen, maar dat is wel de uitzondering. Het zijn vooral mannen.

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:58

Ik val onder die 6% die het niet meemaakt gelukkig (ofja, heb het één keer meegemaakt toen ik een jaar of 12-14 was). En ik ben daar alleen maar blij om. Enorm respectloos gedrag. Zelfs een beest gedraagt zich niet zo. Ik voelde me er destijds onveilig door en inderdaad als een lustobject waar ze gewoon graag hun *** in douwen.

Maar ik kan er ook slecht tegen als mensen tegen me gaan lopen praten, in de trein of zelfs bij de kapper, als zijnde flirten. Zit ik echt niet op te wachten. Laat me gewoon met rust. :roll:

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:59

Ik maak dit ook echt zelden mee. Nou kom ik al een tijdje (lees, sinds maart :+ ) niet verder dan het winkelcentrum hier in de buurt en dus niet meer in het centrum van de stad. Maar ook voor die tijd werd ik echt nooit nageroepen hier.

Op vakantie in Marokko wel, maar dat was meer roepen dan sissen.

Ik vind het ook niet vleiend, of een verpakt compliment. Zo is het volgens mij ook zeker niet bedoeld. Wel om een reactie uit te lokken, positief dan wel negatief. Vandaar ook de bizarre reacties als je ze negeert, dan ben je inderdaad ineens niet meer dat lekkere mokkel maar een arrogant k*twijf.

Century

Berichten: 5963
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:04

Ik kan ook wel kwaad worden als het afgedaan wordt met "zie het als een compliment". Dat is het niet. Het is net zo ongewenst gedrag als aangerand of verkracht worden. Ik ben geen lustobject, ook niet alleen voor je ogen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:05

Ik kijk naar profiels om te kijken hoe knap jullie zijn :D maar nie,and is echt zichtbaar.

Sinds ik kids heb ben ik minder aantrekkelijk maar soms hoor ik het nog wel.
Dan schenk ik ze mijn mooiste glimlach en neem hun compliment van harte tot me en roep dankjewel....of ander opmerking :D

Waarom zou ik me eraan storen :Y) ik geniet er liever van
Laatst bijgewerkt door tita op 03-12-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:05

94% joh? Wauw, ik word echt NOOIT nagefloten ofzo.
Snap dat het heel vervelend kan zijn, maar ik vraag me vanuit mijn eigen onzekerheid dan toch af of ik dan toch echt zo lelijk ben als dat ze met de pesterijen vroeger op school altijd zeiden :=

Wat betreft bijdehante opmerkingen terug: ik had zo’n vriendin die echt overal lak aan had. Zij kreeg vanaf de stijger de opmerking ‘waar geen die mooie beentjes naartoe?’ Waarop zij zich omdraaide en met de handen in de zij terug riep ‘naar huis als er niks tussen komt’ :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:07

Century schreef:
Ik kan ook wel kwaad worden als het afgedaan wordt met "zie het als een compliment". Dat is het niet. Het is net zo ongewenst gedrag als aangerand of verkracht worden. Ik ben geen lustobject, ook niet alleen voor je ogen.



:wow:

Ga je mond eens spoelen..... nog nooit aangerand of verkracht geweest te zijn of echt ongewenst benaderd
Geloof me dat is echt heel anders

Ogen heb je gekregen om te kijken en naar iemand fluiten wil nog niet zeggen dat het een lustobject is

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:07

Matheno schreef:
Ik vind het altijd wel grappig als bouwvakkers dat doen. Zwaai dan altijd even vriendelijk terug.
Was een keer in Amsterdam en toen deed een groepje buitenlanders iets soortgelijks, maar die riepen erna meteen allerlei scheldwoorden. Dat vond ik toen wel redelijk intimiderend.


Nou die bouwvakkers deden dat jaren terug ook hoor en ik vond dat echt niet intimiderend.
De andere groep deed dat bij mijn dochter, die reageerde niet en werd uitgemaakt voor k*prutsmuts, dat is het verschil, de ene groep fluit en gaat verder met hun werk en de andere groep maakt je uit voor rotte vis.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:09

Verschrikkelijk vind ik het. Ik snap ook niet wat er zo nuttig aan is, behalve dan stoer willen doen tegenover vrienden. Vorig jaar nog een hele discussie gehad met een teamgenoot van mijn vriend. We zaten bij een restaurant, hadden in de middag al de nodige biertjes gedronken. Nu heeft het voetbalteam er sowieso wel een handje van om het randje op te zoeken, maar tot zover kon ik de humor er wel van inzien. Tot die avond bij het restaurant. Er fietste een vrouw voorbij, waarop een man van in de dertig schreeuwde naar haar: hee lekker wijf, ik zou je doen! Nou pardon?!

En niemand van de mannen die hem daarop aansprak. Blijkbaar de normaalste zaak van de wereld? Toen een vriendin van mij en ik er iets van zeiden en boos werden, vonden een paar van hen dat we maar zeurde. Want het was toch een compliment? We moesten maar blij zijn met zulke aandacht. Toen aangegeven dat als ze echt een compliment willen ze geven ze iets kunnen zeggen over hoe we ons kleden, onze uitstraling, mooie ogen of iets in die trant.

Vind het echt een naar en vies gevoel geven als iemand me zo naroept..

In de stad had ik laatst een jongere man die naar mij toekwam en zei dat hij vond dat ik een leuke stijl had en dan met name de broek die ik aan had heel leuk vond. Nou, dat vond ik een compliment.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:13

Ik negeer het altijd, heb altijd zo iets van waar bemoei jij je nou weer mee. :roll:
Ik vind de ervaring wel echt anders als iemand dat roept en dan weer verder aan het werk gaat of dat je vervolgens weer een hele lading aan scheldwoorden er achter aan krijgt.

Maar misschien ben ik bevooroordeeld, want ik werk op een bouwbedrijf. :o

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:16

tita schreef:
Century schreef:
Ik kan ook wel kwaad worden als het afgedaan wordt met "zie het als een compliment". Dat is het niet. Het is net zo ongewenst gedrag als aangerand of verkracht worden. Ik ben geen lustobject, ook niet alleen voor je ogen.



:wow:

Ga je mond eens spoelen..... nog nooit aangerand of verkracht geweest te zijn of echt ongewenst benaderd
Geloof me dat is echt heel anders

Ogen heb je gekregen om te kijken en naar iemand fluiten wil nog niet zeggen dat het een lustobject is

Nee, het is nog niet zo erg als aanranding en verkrachting, maar het maakt wel deel uit en draagt bij aan wat ze in het Engels "rape culture" noemen. Oh, overigens, aanranding heb ik dus al wel meerdere keren meegemaakt. Vanaf dat ik een jaar of 12/13 was door jonge gastjes op een schoolfeest, maar ook nu ik ouder ben in clubs bijvoorbeeld. Is de rede dat ik niet meer uitga.

Ogen heb je gekregen om te kijken, maar niet om iemand mee uit te kleden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de leeftijdsgroepen die mee deden met het onderzoek dat hierboven is aangehaald. Wat ik in dit topic zoal lees is de scheiding tussen jongere meiden en mensen die al wat ouder zijn, al kinderen hebben gehad, etc. Kan me goed voorstellen dat de verdeling tussen diegene die het wel als een compliment zien en diegene die zich er onveilig door voelen, verschilt per leeftijdsgroepen.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:18

Ik moet stiekem wel lachen om deze reclame van vroeger, terwijl ik het niet normaal vind :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:19

tita schreef:
Century schreef:
Ik kan ook wel kwaad worden als het afgedaan wordt met "zie het als een compliment". Dat is het niet. Het is net zo ongewenst gedrag als aangerand of verkracht worden. Ik ben geen lustobject, ook niet alleen voor je ogen.



:wow:

Ga je mond eens spoelen..... nog nooit aangerand of verkracht geweest te zijn of echt ongewenst benaderd
Geloof me dat is echt heel anders

Ogen heb je gekregen om te kijken en naar iemand fluiten wil nog niet zeggen dat het een lustobject is

Niet? Wat wil het dan zeggen?
Ik fluit op mijn hond. Dus dat is wellicht ook nog een alternatief, dat ze je zien als een soort hond.
Iets anders kan ik er ook echt niet van maken dan dat je op zo'n moment gezien wordt als een stuk vlees. Vind het ook absoluut geen compliment.

Ogen heb je gekregen om te kijken, je mond om 'm dicht te houden als er niks fatsoenlijk uit kan komen. Kijken doen ze zoveel ze willen.

Waar ik woon is het ook wel eens de hobby om niet alleen opmerkingen te maken maar je ook te benaderen/langs je te komen lopen. Dat voelt gewoon onveilig en onaangenaam. Want nee, ze doen veelal niets, maar daar moet je dan maar op hopen he, dat je niet die ene hebt die toch wat gaat doen?

Helaas ben ik ook van de gelukkige die regelmatig lastig gevallen wordt. En dat link ik niet aan knap zijn maar eerder aan het feit dat ik klein en tenger ben. Ik veronderstel dat ze gewoon hun machtspositie proberen te verkrijgen door te intimideren. Want het is geen compliment, het is intimidatie. Welke reactie je als vrouw ook geeft, je krijgt sowieso een agressieve tegenreactie. Ze dwingen je in een positie waarin geen echte uitweg is want zowel negeren als reactie geven geeft hen het "recht" om op een bepaalde manier te reageren op je keuze.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-12-20 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:19

Ach ik vind dat de dames tegenwoordig wel erg snel zijn met dat soort uitspraken hoor en aanranding of verkrachting gaat wel erg ver.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:19

tita schreef:
Century schreef:
Ik kan ook wel kwaad worden als het afgedaan wordt met "zie het als een compliment". Dat is het niet. Het is net zo ongewenst gedrag als aangerand of verkracht worden. Ik ben geen lustobject, ook niet alleen voor je ogen.



:wow:

Ga je mond eens spoelen..... nog nooit aangerand of verkracht geweest te zijn of echt ongewenst benaderd
Geloof me dat is echt heel anders

Ogen heb je gekregen om te kijken en naar iemand fluiten wil nog niet zeggen dat het een lustobject is


Ik vind het net extra intimiderend en beangstigend om nageroepen te worden nadat ik erger heb meegemaakt, het brengt die dreiging en angst meteen heel erg terug.
Als ik jonger was (voor ik iets dergelijks had moeten meemaken), vond ik het vreselijk irritant,
als ik het nu nog eens meemaak, klopt mijn hart meteen weer in mijn keel en gaat mijn hele lijf in paniekmodus.

Laat daar ook net het probleem zitten volgens mij, het zijn geen complimenten, het is iemand die uitspreekt of laat merken jou op een bepaalde manier te zien, een manier die jij niet wil. Dat is bedreigend. Dat is aandacht die je niet wil en zeker niet op die manier. Ik vind er helemaal niets compliment aan als ik in mijn jogging naar huis wandel met 2 zware boodschappentassen en de man die ik passeer in mijn oor fluistert:" k wil je pakken, lekker wijf".
Een equivalent zou zijn dat een heel zwaar afgetrainde, intimiderende man hetzelfde zou doen naar een andere man. Waarom is naroepen van mannen naar vrouwen toe bedreigend? Omdat de realiteit van escalatie reëel is.
Ben wel eens benieuwd hoe al die mannen zouden reageren als ze straks allemaal zouden nageroepen worden door zulke intimiderende andere mannen. Ik heb de reactie van een hetero in een homo-bar eens gezien, ongemakkelijk was een serieus understatement. En dat is het soort van aandacht dat catcalling is, ongemakkelijk en bedreigend. Als iemand daar immuun voor is, good for you, ik bewonder je relativeringsvermogen, maar niet iedereen kan dat.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:20

PoelieWoelie schreef:
Ik moet stiekem wel lachen om deze reclame van vroeger, terwijl ik het niet normaal vind := [ Video ]


_O-
Wel kijken maar aankomen niet!

Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:23

Ik vind het ontzettend vervelend. Opbokken met je gefluit of geroep, ik heb niet om je input gevraagd over mijn lichaam/gezicht/kleding. Ik vind het verre van een compliment en ervaar het als intimiderend en bedreigend gedrag.
Wat iemand dan ook denkt ermee te kunnen bereiken vraag ik me al jaren af...
Laatst bijgewerkt door Niki_ op 03-12-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:24

PoelieWoelie schreef:
Ik moet stiekem wel lachen om deze reclame van vroeger, terwijl ik het niet normaal vind := [ Video ]


Ik hoop van harte dat ik ooit aankom op de werf, zo'n opmerking naar mijn hoofd krijg geslingerd en dan mooi aan de bouwvakker in kwestie ga vertellen:" ja, maar dat ga je opnieuw moeten doen, zo heb ik dat niet getekend"

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:24

topsylover schreef:
Mars schreef:
Vind jij dat echt een compliment topsylover?
Ik ervaar dat inderdaad ook helemaal niet zo. Een compliment is imo geen random brul of termen als*focking lekkere bitch* :? Maar misschien ben ik dan wel heel ouderwets dat kan.

Wat heeft het voor nut om boos te worden over zoiets? Die mannen geven je een ruw verpakt compliment. Wees er blij mee! :) Dit is net als vrouwen van 30 die boos worden als je ze om hun ID-kaart vraagt in de supermarkt. Mens wees blij met het compliment, ik had je ook een ouwe graftak kunnen noemen. :+

Ik woon in Rotterdam en het bovenstaande compliment kreeg ik op de Binnenrotte. Het gebeurt mij overigens ZEER zeer zelden dat ik nageroepen word, zelfs in het centrum.


Er is gewoon een term voor dit gedrag: straatintimidatie. Ieder mag natuurlijk zelf kiezen waar hij/zij blij van wordt, maar dit vergelijken met je ID moeten laten zien in een supermarkt, slaat natuurlijk als een tang op een varken.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:31

Ik vind het gewoon pure intimidatie, de keren dat ik na gefloten wordt of dat ze schreeuwen of je op tinder zit en ik daar niet op reageer. Worden ze regelmatig zeer opdringerig, ik ben al een keer helemaal naar huis gevolgd terwijl ze dingen bleven roepen, moest helemaal om fietsen tot ik ze eindelijk kwijt was.

En ik woon niet eens in een grote stad, er zijn winkels die ik vermijd omdat ze daar op de parkeerplaats rond fietsen en alle jonge meiden na roepen, en als je daar niet op reageert rijden ze je zowat aan. Ik vind daar niks vleiends aan.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:38

@denisesilver

Helemaal mee eens.

Het is geen compliment het is een nare opmerking. Stel je voor dat onze vaders, ooms, broers, vrienden en partners meisjes naroepen op straat? Nou, dat gebeurt niet, want de mensen in mijn directe omgeving zijn respectvol en kunnen goed onderscheid maken in wat wel en niet respectvol is. Catcalling is dat absoluut niet.

Overigens is er in westerse landen niet sprake van een ware rape culture. Dit is vergetrokken en bagatelliseert de problemen in landen waar écht een rape culture heerst (india).

Dit neemt niet weg dat cat calling negatief is en er gewoon over gesproken moet worden.

edit: typefoutjes

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:43

Ik krijg altijd Judeska neigingen als ik zoiets meemaak. Nu kom ik op weinig plaatsen waar dit gebeurt en heb ik meestal een grote hond bij me :') wellicht helpt dat ook.
Maar ik moet zeggen dat mij opvalt dat mijn blonde vriendinnen/collegas er meestal VEEL meer last van hebben als ik (of ik heb gewoon een quasimodo gezicht).
Ik vind het altijd vervelend en negeer het. Maar het is gewoon een schreeuw om aandacht.
Waarom schelden mensen nogsteeds met ziektes? Aandacht.
Stoerdoenerij en gevoelig voor groepsdruk.