Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 12:07

Ondanks dat ik geen Doutzen Kroes ben, niet in minirok en naveltruitje over straat ga overkomt mij dit helaas dagelijks. Ongevraagd door mannen nageroepen/nagesist worden of gewoon lomp platvloerse opmerkingen naar mijn hoofd krijgen. Terwijl ik over straat loop en niets of niemand aanleiding geef om op die manier contact te willen maken.

Nu vraag ik me oprecht af, waarom blijven mannen dit op deze manier doen en heeft deze aanpak weleens succes ofzo? Misschien dat er hier op een forum vol vrouwen wel zijn die zeggen 'ik vind dit geweldig en heb zo mijn vriend/man/liefde van mijn leven ontmoet'. Ik ken eigenlijk geen enkele vrouw die dit leuk/prettig/sexy vind dus ik ben oprecht benieuwd hoe dit gedrag dan in stand blijft?

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:11

Ik denk dat dit hetzelfde fenomeen is als mannen die (ongevraagd) bepaalde foto's sturen, of denken iemand in hun bed te krijgen door enkel maar dubbelzinnig of zelfs platvloerse talk.

Ik vraag me ook af of iemand daar echt al succes mee gehad heeft...

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:15

Ik moet er altijd wel om lachen en ervaar het meestal als compliment. Die mannen nemen toch even de tijd en moeite om je te vertellen (schreeuwen) dat je een "focking lekkere bitch" bent op 2 meter afstand :')

Wanneer ze echt in je gezicht komen en door blijven gaan wordt het een ander verhaal.

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:16

Ik kan hier zo boos om worden. Wat denken dat soort kerels wel niet?? Ik vind het onbegrijpelijk dat dit soort gedrag nog steeds getolereerd wordt. Laatst een gesprek gehad met mijn moeder waarin ze vertelde dat een 15-jarig meisje (dat er al wat ouder uitzag, maar wel nog steeds maar 15 jaar was) nageroepen en gesloten werd door een stel bouwvakkers. Mijn moeder is naar hun leidinggevende gestapt en heeft gezegd dat dit echt onacceptabel is. Dat meisje is 15!! En wordt gewoon half aangerand op deze manier! Waarom denken mannen dat ze dit recht hebben?? Gelukkig was deze man het met haar eens en heeft zijn mensen erop aangesproken, dit gedrag is gestopt. Maar dit moet veel vaker ter sprake gebracht worden. Het moet niet meer normaal gevonden worden dat mannen vrouwen constant nafluiten. Of verder doorgedacht: mannen hebben zich gewoon altijd te gedragen naar vrouwen, klaar. Pfffft... ik kan hier wel over door blijven gaan, al zoveel meegemaakt en gehoord, kan er echt boos om worden....

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:17

topsylover schreef:
Ik moet er altijd wel om lachen en ervaar het meestal als compliment. Die mannen nemen toch even de tijd en moeite om je te vertellen (schreeuwen) dat je een "focking lekkere bitch" bent op 2 meter afstand :')

Wanneer ze echt in je gezicht komen en door blijven gaan wordt het een ander verhaal.


Jij ervaart dat misschien zo, maar ik vermoed dat veel vrouwen zich niet echt prettig voelen hierbij.

Lestrange01

Berichten: 2811
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:18

Ik vraag het me ook af. Ik kan niet normaal over straat in de stad zonder minimaal 5 keer nageroepen te worden in minder dan 20 minuten. Zeer vermoeiend.

Zelfs als ik gewoon in een dikke winterjas loop

Ik voel me er zeer onveilig bij en ga nu ook zo min mogelijk nog rotterdam in. Tenzij ik mijn moeder bij me heb; dan zijn ze plots stil

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 12:19

Vind jij dat echt een compliment topsylover?
Ik ervaar dat inderdaad ook helemaal niet zo. Een compliment is imo geen random brul of termen als*focking lekkere bitch* :? Maar misschien ben ik dan wel heel ouderwets dat kan.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:19

Waar woon jij ergens dat dit dagelijkse kost is? Ik woon sinds februari in een van de slechtste buurten van Den Haag, nauwelijks autochtonen meer te vinden.. het soort buurt waar je zou verwachten dat dit regelmatig gebeurd (vooroordelen enzo) en tot dusver: niets, nada, noppes.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:22

Ik zoek nog steeds de perfecte one-liner om ze direct te kakken te kunnen zetten bij hun vrienden. Iemand suggesties? :P

linoleumJarig

Berichten: 6490
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:23

JackenJill schreef:
topsylover schreef:
Ik moet er altijd wel om lachen en ervaar het meestal als compliment. Die mannen nemen toch even de tijd en moeite om je te vertellen (schreeuwen) dat je een "focking lekkere bitch" bent op 2 meter afstand :')

Wanneer ze echt in je gezicht komen en door blijven gaan wordt het een ander verhaal.


Jij ervaart dat misschien zo, maar ik vermoed dat veel vrouwen zich niet echt prettig voelen hierbij.

Het probleem is meestal dat ze geen compliment geven. Ze denken het zelf wel. Maar eigenlijk is het enkel met de verwachting dat jij op hun reageert en anders kan je 10 seconden later al snel een ‘vuile ho*er’ zijn.

Een ‘compliment’ die eigenlijk een eis voor reactie is, ben ik niet van gediend.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:24

Naar mijn idee is het bijna altijd een kwestie van stoer doen (zeker als ze met meerdere zijn) en het eigen ego willen strelen. Het heeft imo vaak weinig of niks te maken met de persoon die langs loopt ( en hoe ‘lekker’ ze die al dan niet vinden/er daadwerkelijk ‘iets’ mee zouden willen doen)maar alles met het ego van de schreeuwer. Daarom blijven ze het ook doen want ja de vriendjes die erbij staan vinden het maar wat geinig, echt superleuk tijdverdrijf zo.
En ja mij overkomt het ook wel eens, ik negeer het en loop door. Geen zin in dat patsergedrag.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:27

Eigenlijk komt het hier vrijwel nooit voor. Laatst wel een keer en toen dacht ik 'oh... ik lig nog wel in de markt? :') '

In landen als Mexico en Jordanië werd ik constant nagefloten. Dus dan is het een verlichting om hier te wonen. Ik geloof dat het iets te maken heeft met de oerdrang van mannen om zich voort te planten. Het blijven toch beestjes he... := :+

Matheno

Berichten: 7945
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:28

Ik vind het altijd wel grappig als bouwvakkers dat doen. Zwaai dan altijd even vriendelijk terug.
Was een keer in Amsterdam en toen deed een groepje buitenlanders iets soortgelijks, maar die riepen erna meteen allerlei scheldwoorden. Dat vond ik toen wel redelijk intimiderend.

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:31

Hier gebeurd het gelukkig amper, maar ik heb vooral ook als ik langs bepaalde groepen jongens/mannen loop vooral de ''don't talk to me'' houding met oortjes in en stug naar de straatstenen kijken, vooral doen alsof ik het niet hoor :+ (wat ook een vrij reële optie is, gezien ik mijn muziek soms gewoon wat hard heb staan :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:31

Waar wonen jullie dan?
Ik heb daar zelf geen last van en hoor daar hier in de buurt ook nooit iemand over.

moonsparkle
Berichten: 21746
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:32

Matheno schreef:
Ik vind het altijd wel grappig als bouwvakkers dat doen. Zwaai dan altijd even vriendelijk terug.
Was een keer in Amsterdam en toen deed een groepje buitenlanders iets soortgelijks, maar die riepen erna meteen allerlei scheldwoorden. Dat vond ik toen wel redelijk intimiderend.


Dit heb ik vaak meegemaakt, als ik niet reageer dan wordt ik vervolgens uitgescholden :roll: Ook als ik in mijn joggingpak loop. Het lijkt me inderdaad meer een kwestie van stoer doen.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:33

Ik woonde vroeger in Amsterdam en had daar toen heel veel last van als ik van het CS kwam lopen. Zo erg dat er soms een hele groep jongens/mannen achter me aan bleef lopen tot aan de dam. Als je ze negeert dan wordt je uitgescholden en als je beleeft glimlacht en zegt niet geïnteresseerd te zijn in afspraakjes dan blijven ze denken dat er nog hoop is. Ik vond het heel erg moeilijk om daar op een manier mee om te gaan zodat je zo snel mogelijk van dit ongewenste gedrag af bent. Het enige wat me heeft geholpen in de winter is een lange, zwarte sjaal die ik als een boerka om mijn hoofd en gezicht wikkelde en dan vooral ook niemand aankijken. Te triest voor woorden gewoon. :')

Zolang ik niet gevold wordt vind ik het wat minder erg. Dan negeer ik het gewoon of zeg goedemorgen en loop door. Het wordt trouwens wel minder nu ik ouder wordt... ook weer een voordeel van ouder worden. ;)
Laatst bijgewerkt door Jessix op 03-12-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Berichten: 1573
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:33

Narya schreef:
Waar woon jij ergens dat dit dagelijkse kost is? Ik woon sinds februari in een van de slechtste buurten van Den Haag, nauwelijks autochtonen meer te vinden.. het soort buurt waar je zou verwachten dat dit regelmatig gebeurd (vooroordelen enzo) en tot dusver: niets, nada, noppes.


Ik moet wel zeggen dat ik dit meer meemaak bij blanke jonge mannen dan bij allochtonen.
De vuilste en rotste opmerkingen werden gemaakt vanop, helaas, bouwwerven, kleine bestelwagentjes van techniekers, ...
Ik zeg niet dat ze nooit van allochtone afkomst waren, maar toch echt niet zo vaak.
Wat ik dan wel weer al met allochtone mannen heb gehad en niet met blanke is dat ze bv. bij de bushalte ofzo naast je komen staan en je aanspreken "dag mevrouw, hoe is het met u?" of op een andere manier proberen een gesprek aan te knopen. Heb hier niet altijd zin in, maar kan het wel veel meer appreciëren dan de seksuele aantijgingen die over de straat moeten geschreeuwd worden. Voel je je ook minder door bedreigd.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul waarom ze dit doen. Stoerdoenerij onder elkaar en groepsdruk? Heb zelden een individu gezien die zoiets deed, meestal zijn ze toch minstens met 2.
Ik ken in ieder geval genoeg mannen die van dit soort gedrag walgen om te weten dat het echt niet iets "normaal" is.

Heb er zelf trouwens vroeger zo enorm veel last van gehad dat ik pertinent gewoon geen vrouwelijk flatterende kledij meer draag in het openbaar. Ik ben ook flink aangekomen sinds vroeger en moet wel zeggen dat ik het nu bijna nooit meer meemaak en vind het heerlijk zo!
Maar het hoort natuurlijk niet dat je jezelf moet aanpassen op straat om niet lastig gevallen te worden.
Zou ook liever niet willen nadenken bij wat ik aantrek als ik alleen de straat op moet.

PoelieWoelie schreef:
Ik zoek nog steeds de perfecte one-liner om ze direct te kakken te kunnen zetten bij hun vrienden. Iemand suggesties? :P


Oh wat zou dat heerlijk zijn, gewoon zo 1 reactie waarop ze met hun mond vol tanden achterblijven :D

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:35

Ik vind het vreselijk. Net als jij draag ik niks aanstotends, ik ga zelfs zo ver dat ik bewust bedekkende/jongensachtige kleding draag omdat je anders continu ongevraagde aandacht krijgt. Ook loop ik bepaalde routes niet en ga ik s'avonds niet alleen naar buiten. Nieteens voor de deur, want ik heb met directe buren nare ervaringen gehad.

En dan nog word ik toch aangestaard en krijg ik disrespectvolle en vieze reacties naar me gegooid, puur omdat ik een jonge meid ben denk ik. Heeft verder niks mee te maken of je knap of niet bent denk ik. Zie er zelf gewoon 'normaal' uit. Dan hebje echt t gevoel alsof je rondloopt als een of ander object ipv iemand die gewoon in alle rust boodschappen wilt doen of de hond wil uitlaten. Vaak zijn het meerdere mannen/jongens bij elkaar die dit doen en intimiderende types. Heb ook een x gehad dat ik s'avonds achtervolgt werd door een auto die het fietspad waar ik op reed blokkeerde en me echt de auto in wilde krijgen. Ook gehad dat mensen je uitschelden als je ze negeert. Ik heb dit nooit als positief ervaren... Hun zijn sterk en met velen, ik ben 'zwak' en alleen. Natuurlijk heb je dan geen overhand in zulk soort situaties.

Overigend geen disrespect naar de vrouwen die dit wel fijn vinden. Iedereen is anders. Maar voor mij is dit puur disrespectvol en ben er oprecht van overtuigd dat cat calling en aanranden (ongepaste aanrakingen of zelfs erger) of stalken soms hand in hand gaan.

Dit soort dingen gebeuren mij nooit wanneer ik samen ben met broer, vriend of ouder. Je word duidelijk getarget wanneer je in een kwetsbare positie zit.

Ik moet zeggen dat ik alleen in slechte buurten heb gewoont. In andere buurten komt dit duidelijk veel minder/niet voor merk ik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Nagesist/nageroepen worden, met welk nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:37

Helaas hetzelfde aan de hand en ik ben de knapste thans niet.
Vooral in de zomer door dakwerkers of bouwvakkers...

Maar ook aan de wei door een oudere man... Héél irritant, voel me er soms niet veilig bij.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:37

Mars schreef:
Vind jij dat echt een compliment topsylover?
Ik ervaar dat inderdaad ook helemaal niet zo. Een compliment is imo geen random brul of termen als*focking lekkere bitch* :? Maar misschien ben ik dan wel heel ouderwets dat kan.

Wat heeft het voor nut om boos te worden over zoiets? Die mannen geven je een ruw verpakt compliment. Wees er blij mee! :) Dit is net als vrouwen van 30 die boos worden als je ze om hun ID-kaart vraagt in de supermarkt. Mens wees blij met het compliment, ik had je ook een ouwe graftak kunnen noemen. :+

Ik woon in Rotterdam en het bovenstaande compliment kreeg ik op de Binnenrotte. Het gebeurt mij overigens ZEER zeer zelden dat ik nageroepen word, zelfs in het centrum.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:40

Leuk artikel in dit kader, van vorig jaar:
Nafluiten en kushandjes geven op straat mag, is vrijheid van meningsuiting
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-nasissen

Opvallend stukje hieruit met naar mijn mening opzienbarende percentages:
Citaat:
Bijna alle vrouwen hebben er last van
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat 94 procent van de vrouwen tussen de 18 en 45 jaar in 2017 met straatintimidatie te maken heeft gehad.

81 procent van de vrouwen negeert het gedrag, 74 procent loopt zo snel mogelijk door, 51 procent kijkt afkeurend, 26 procent probeert een grapje te maken of het weg te lachen. 21 procent zegt geen interesse te hebben en 4 procent gaat het gesprek aan.

Is het altijd vervelend als mannen op straat iets roepen of fluiten? Nee: 41 procent van de vrouwen geeft aan het vleiend te vinden als mannen op straat hen complimenteren met hun uiterlijk.

Ik vind het respectloos, nutteloos en kansloos gedrag en het zorgt er alleen maar voor dat vrouwen zich onveilig (gaan) voelen op straat. En alleen al daarom moet het aangepakt worden. De straat is van en voor ons allemaal en het kan niet zo zijn dat de (een deel) van de ene helft van de bevolking het voor een groot deel van de andere helft van de bevolking ongemakkelijk maakt.

En het probleem hiermee is dat er geen goed verweer mogelijk is. Zeker niet als je alleen op straat bent. Negeer je de boel, dan ben je arrogant en een ***. Zeg je er wat van dan kan je tegenwoordig ook zomaar een klap of een mes verwachten. En als je hetzelfde terug doet wordt er zodadelijk een vrouw aangerand of verkracht dan is het ook nog "ze vroeg erom".

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:43

Narya schreef:
Waar woon jij ergens dat dit dagelijkse kost is? Ik woon sinds februari in een van de slechtste buurten van Den Haag, nauwelijks autochtonen meer te vinden.. het soort buurt waar je zou verwachten dat dit regelmatig gebeurd (vooroordelen enzo) en tot dusver: niets, nada, noppes.


Dan mag je van geluk spreken *\o/* Ik denk dat verreweg de meeste (jonge) vrouwen dit niet kunnen zeggen.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 12:44

Dat schelden is inderdaad ook een ding, bij het gebrul en gesis zet ik ook mijn blik op oneindig en loop stug door. Dan ben je idd een arrogante K-h0er of toch ineens K-lelijk.
Vraag me dan af, hebben ze geen zusjes, nichtjes etc? Zouden ze t fijn vinden als die ook zo worden nageroepen op straat?

Compliment zie ik hier echt niet in, zou niet weten hoe. Voel me totaal niet gevleid ofzo.
Stond ooit in een kroeg waarop een man naar me toe kwam met ‘hoi ik hoop dat je dit niet vervelend vind maar ik zag dat je echt super mooie tattoos hebt, wilde ik even zeggen’. Dat vond ik heel tof en een compliment maken op een normale manier.

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:45

Als jonge meid kon ik me wel gevleid voelen door een paar fluitende mannen op een bouwsteiger (slissende mannen had je toen niet bij ons in het dorp :D ). Ik was nog piepjong, een tikkie onzeker en met opspelende hormonen natuurlijk :)

Later, ouder en wijzer, ben ook ik er anders over gaan denken. Het voelt niet prettig en het is niet respectvol. Vrouwonvriendelijk: ze nemen er een bepaalde positie mee in en drukken jou in een bepaalde positie. En laten we wel wezen, die types waar we het over hebben zijn, in mijn ogen althans, niet bepaald aantrekkelijk. Niet qua type en niet door dat gedrag. Ik zit niet op dat soort aandacht en aandacht van dat type te wachten.

Een welgemeend, persoonlijk en respectvol gebracht compliment van het andere geslacht kan ik wel waarderen :)