Baby buiten laten slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:03

Wat een leuk topic! Hier als kind misschien ook wel buiten geslapen, geen idee eigenlijk. Maar ik vind het zeker een optie mocht er hier gezinsuitbreiding komen. Net aan mn vriend gevraagd en die vind het in de zomer een prima optie, maar in de winter niet. Ik haal hem nog wel over, haha! Het hok kan hij mooi zelf timmeren. Grappig dat er zoveel mensen toch echt 'tegen' zijn, ik zie alleen maar voordelen.

Voor de mensen uit de randstad, die aandragen dat de luchtkwaliteit daar slechter is; hoe is de luchtkwaliteit in huis? Scheelt dat veel met buiten? Oprechte vraag, ik kom niet uit de Randstad en in mijn ogen is de lucht binnen hetzelfde als buiten, maar warmer. Of is het daar normaal om een apparaat te hebben dat de lucht schoonmaakt oid?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:10

Ik snap best dat mensen het niet kennen maar ben wel een beetje verbaasd over de rigide houding als er heel veel uitleg wordt geplaatst. Hier deed de opvang het ook en kregen wij de vraag of we het goed vonden als hij daar in sliep. Helemaal prima, heerlijk heeft hij daar in geslapen en voor thuis heb ik een elastische hor voor over zijn buggy bak gekocht zodat hij daarin veilig kon liggen zonder dat er beesten bij in kwamen. Het kan prima maar ik zou wel zorgen dat die kamer snel af kwam. Je weet niet of het weer er altijd naar is en bovendien is het thuiswerken voorlopig waarschijnlijk ook nog wel aan de orde dus geef jezelf de rust en ruimte om te kijken wat je wil in plaats van altijd veroordeeld te zijn tot je kind buiten zetten (of je man :+)

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:11

LWDaisy schreef:
Ik heb de OP ook wel met enige verbazing gelezen, in alle eerlijkheid.
Ik heb zelf geen kinderen, maar snap wel dat buitenlucht gezond kan zijn. KAN zijn, want ik weet niet hoe het met de lucht gesteld is waar TS woont :)

Ik las de OP met verbazing, niet door het "buiten slapen" maar door de "waarom". Ik lees vooral dat het kind buiten slaapt omdat moeder & dochter binnen moeten werken, en vader boven, en dat er geen slaapkamer beschikbaar is voor het kind, dat deze nog niet klaar is. Waar slaapt de kleine 's nachts dan?

Op die manier komt het over alsof het kind buiten geparkeerd wordt omdat het anders voor geluidsoverlast zorgt, en bij gebrek aan ruimte. Ook omdat ik lees dat het kind in een kinderwagen slaapt - nogmaals, ik heb geen kinderen dus kan dit compleet fout bekijken, maar heeft een kind niet bepaalde bewegingsvrijheid nodig in de slaap? Kan hier mis in zijn hoor! :)

Buiten slapen, ik denk niet dat het iets voor mij zou zijn. Ik ben een kouschijter, mijn deken is opgetrokken tot onder mijn neus :+ Natuurlijk zou ik me goed kunnen aankleden, maar hoe gezond is het om in een skipak te slapen, met muts en handschoenen? Nah, dan slaap ik liever binnen met de raam open, of met de ionisator aan.


Dit dus, waarom is het klaarmaken van die slaapkamer geen topprioriteit? Over het algemeen doen kinderen er een maand of 9 over om te komen, voor ons was dat ruim genoeg om de slaapkamer 2 x klaar te maken (we verhuisden toen dochterlief 7 maand was, konden we opnieuw aan de gang). :j

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:12

Als buitenslapen zo gezond is, waarom doen paps of mams dat niet lekker zelf?

Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:18

Wauw, wat aanvallend Zoolgangster. Misschien kan je een volgende keer even bedenken dat niet iedereen (financieel of technisch) de mogelijkheden heeft om iets klaar te maken op een bepaald tijdstip? Dit buiten slapen lijkt mij in dit geval een prima optie. Niet iedereen vind dat, of kent dit principe, maar dat zegt nog niet dat dit geen mogelijkheden zijn. Iedereen doet wat hij/zij kan en wat goed voelt.

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:25

Mijn kinderen sliepen ook altijd buiten.
Als je blijkbaar wandelt met een wandelwagen is dat normaal als ze buiten slapen. Als je vervolgens thuiskomt moet je het kind wakker maken om naar binnen te gaan?

Ik zou gewoon een logeer bedje neerzetten of zoiets dergelijks.
Als dat niet past kan je vrij makkelijk een soort bak bouwen. Onder een laagje isolatiefolie voor onder laminaat en de kou trekt niet meer omhoog

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:28

Zoolgangster schreef:
Als buitenslapen zo gezond is, waarom doen paps of mams dat niet lekker zelf?

Die slapen over t algemeen niet meer overdag :+
Mijn kleine nichtje slaap overdag ook buiten, daar slaapt ze een stuk beter door / langer dan binnen.

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:33

Succubi schreef:
Mijn kinderen sliepen ook altijd buiten.
Als je blijkbaar wandelt met een wandelwagen is dat normaal als ze buiten slapen. Als je vervolgens thuiskomt moet je het kind wakker maken om naar binnen te gaan?

Ik zou gewoon een logeer bedje neerzetten of zoiets dergelijks.
Als dat niet past kan je vrij makkelijk een soort bak bouwen. Onder een laagje isolatiefolie voor onder laminaat en de kou trekt niet meer omhoog


Zucht, ik heb dus een onderkoeld kind gehad dat "gewoon" even mee was op de markt, laat staan wat er was gebeurd als ik dat kind in een konijnenhok had gegooid. Dat een inuit dat doet of een Zweed zal me een zorg wezen, dit is NL, met ander weer, meer vocht en waterkou. In Zweden voel je met min 30 minder kou dan hier bij 5 graden.


Verder ben ik onaardig, ja, en nee, we waren niet rijk toen we een kinderkamer klaarmaakten. Ik vind een fatsoenlijk onderkomen nou eenmaal topprioriteit, we hebben geen paleis, en hadden nooit hoge eisen, maar wat voor werk is het nou om even een slaapkamer leeg te ruimen, en hop, bedje erin klaar. Dan ziet het er maar wat minder luxe uit. Ik snap het echt niet hoor. Mijn man had notabene een hernia toen we verhuisden, en we kregen het nog voor elkaar.

https://www.ad.nl/buitenland/baby-vriest-dood-op-balkon-ouders-wilden-hem-in-frisse-lucht-laten-slapen-bij-20-graden-onder-nul~af781f75/ ik bedoel maar... Kind in de kou laten vind ik veel onaardiger.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-11-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:34

Al die boze mensen die het schandalig vinden dat een kind buiten slaapt :')
Altijd leuk als mensen een mening geven zonder te weten waar ze het over hebben.

En zoolgangster.. leuk voorbeeld, maar -20 is toch nier vergelijkbaar met deze situatie of wel?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:40

Zoolgangster schreef:
Succubi schreef:
Mijn kinderen sliepen ook altijd buiten.
Als je blijkbaar wandelt met een wandelwagen is dat normaal als ze buiten slapen. Als je vervolgens thuiskomt moet je het kind wakker maken om naar binnen te gaan?

Ik zou gewoon een logeer bedje neerzetten of zoiets dergelijks.
Als dat niet past kan je vrij makkelijk een soort bak bouwen. Onder een laagje isolatiefolie voor onder laminaat en de kou trekt niet meer omhoog


Zucht, ik heb dus een onderkoeld kind gehad dat "gewoon" even mee was op de markt, laat staan wat er was gebeurd als ik dat kind in een konijnenhok had gegooid. Dat een inuit dat doet of een Zweed zal me een zorg wezen, dit is NL, met ander weer, meer vocht en waterkou. In Zweden voel je met min 30 minder kou dan hier bij 5 graden.


Verder ben ik onaardig, ja, en nee, we waren niet rijk toen we een kinderkamer klaarmaakten. Ik vind een fatsoenlijk onderkomen nou eenmaal topprioriteit, we hebben geen paleis, en hadden nooit hoge eisen, maar wat voor werk is het nou om even een slaapkamer leeg te ruimen, en hop, bedje erin klaar. Dan ziet het er maar wat minder luxe uit. Ik snap het echt niet hoor. Mijn man had notabene een hernia toen we verhuisden, en we kregen het nog voor elkaar.

https://www.ad.nl/buitenland/baby-vriest-dood-op-balkon-ouders-wilden-hem-in-frisse-lucht-laten-slapen-bij-20-graden-onder-nul~af781f75/ ik bedoel maar... Kind in de kou laten vind ik veel onaardiger.


Adem even in en uit, betrek het niet op jezelf. Prima dat het jouw keus niet is, maar andere ouders kiezen er wel voor.

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:43

Kimbers schreef:
Al die boze mensen die het schandalig vinden dat een kind buiten slaapt :')
Altijd leuk als mensen een mening geven zonder te weten waar ze het over hebben.

En zoolgangster.. leuk voorbeeld, maar -20 is toch nier vergelijkbaar met deze situatie of wel?


Bij een hogere temperatuur duurt het inderdaad langer voor een kind onderkoeld raakt, afhankelijk van het bedje, maar het ging me om het verhaal eronder, van dat kinderdagverblijf. Gaf ook al een boel heisa omdat de rest van Nederland het ook niet heel geslaagd vindt om ukkies buiten te laten slapen. Je moet wel heel goed weten wat je doet... En dat weten veel mensen niet, want in NL is het, voor velen behoorlijk nieuw. En het maakt natuurlijk ook uit of je het in de zomer doet of nu. Ik zou nu begin december geen kind buiten laten slapen.

Ik wist dat men in Groningen dat al deed, maar niet in deze tijd van het jaar.

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:50

Alsof het vroeger in de bedstee zoveel warmer was :+ Zolang er geen tocht en vocht is denk ik dat een kind prima zijn eigen temperatuur kan regelen.
Mijn moeder, haar moeder en vrouwen generaties ervoor hebben het aan elkaar doorgegeven. Zij kwamen allemaal van het platteland, of het daar mee een verband heeft weet ik niet. Maar minder gezond zijn we er niet om geworden. Kom op mensen, het is 2020! Soms zijn oude gebruiken echt zo gek niet.

Century

Berichten: 5988
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:58

Ik moest ook even schakelen, maar ik slaap zelf ook het best in een koude kamer. Boven de 18 vind ik al te warm en slaap ik slechter. Vanuit dat perspectief vind ik het al wat begrijpelijker.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:01

Sting schreef:
Wauw, wat aanvallend Zoolgangster. Misschien kan je een volgende keer even bedenken dat niet iedereen (financieel of technisch) de mogelijkheden heeft om iets klaar te maken op een bepaald tijdstip? Dit buiten slapen lijkt mij in dit geval een prima optie. Niet iedereen vind dat, of kent dit principe, maar dat zegt nog niet dat dit geen mogelijkheden zijn. Iedereen doet wat hij/zij kan en wat goed voelt.


Mijn niet populaire mening is dat je geen kind moet nemen als je financieel krap zit... maar goed... *duikt weg* :')
Maar dan als dit wel gebeurt, of door onvoorziene omstandigheden:

Veel gemeenten hebben bepaalde potjes of vrijwilligersgroepen voor dergelijke situaties.
Kan in geld, of in natura met een groepje klussers welke de kamer gereed maakt.
Buiten slapen is idd gezond, veel kinderen slapen buiten zelfs beter. Maar je moet wel echt goed opletten voor onderkoeling of tocht. Zeker als hij bv een keer ziek is. Dan is het fijn om wel een kinder kamer achter de hand te hebben.
Ik denk dat een soort serre idee buiten ook zou kunnen... maar dan is het afmaken van een kamer vaak sneller.

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:09

Ook iets om te bedenken: een beetje buitenbed kost al gauw zo'n 500 euro. Dan zou TS haar buitenbedje hebben, maar 500 euro aftikken... En dan zou de slaapkamer ook nog niet af zijn. Vandaar dat ik het over prioriteiten stellen heb.
Ik weet heel zeker dat het ons geen 500 euro gekost heeft (omgerekend en rekening houdend met inflatiecorrectie) om de slaapkamer van onze dochter voor elkaar te krijgen...

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:10

Maar je gaat er nu vanuit dat het een geldkwestie is?

Maar ja, ik snap ook niet dat je het niet wil vergelijken met Zweden en dan vervolgens zelf een artikel over een baby uit Rusland plaatst. Oh well.

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:14

MarcoBorsato schreef:
Maar je gaat er nu vanuit dat het een geldkwestie is?

Maar ja, ik snap ook niet dat je het niet wil vergelijken met Zweden en dan vervolgens zelf een artikel over een baby uit Rusland plaatst. Oh well.


Zucht, het ging me om de rest van het artikel, (zoals ik al schreef) maar hier een betere link: https://www.kinderopvangtotaal.nl/deskundigen-zetten-vraagtekens-bij-slaaphuisjes/

TS of iemand anders begon zelf over geld. Dat dat meespeelde om de slaapkamer van de baby niet af te hebben. Daarom ga ik nu ervanuit dat het ook een geldkwestie is, naast het feit dat het huis blijkbaar een beetje vol is nu paps thuiswerkt.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-11-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:14

Toen dat kinderdagverblijf vond ik niet normaal, want dat kindje lag echt heel lang te huilen en niemand kwam kijken.
Buiten slapen op zich kan prima zijn maar in deze tijd vind ik het best eng, honden en katten worden ook uit tuinen gestolen.
En als je zelf binnen bent merk je niet zoveel van wat er buiten gebeurd, dat zou ik ook niet prettig vinden.

Wij hadden zelf een ouderwetse kinderwagen van iemand gekregen, die zijn stukken groter.
Dus waarschijnlijk past het kindje daar nog wel in?
Die kun je vast op mp kopen of bij de kringloop voor een prikkie.

Zoolgangster

Berichten: 9667
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:16

MirandaMalik schreef:
Toen dat kinderdagverblijf vond ik niet normaal, want dat kindje lag echt heel lang te huilen en niemand kwam kijken.
Buiten slapen op zich kan prima zijn maar in deze tijd vind ik het best eng, honden en katten worden ook uit tuinen gestolen.
En als je zelf binnen bent merk je niet zoveel van wat er buiten gebeurd, dat zou ik ook niet prettig vinden.

Wij hadden zelf een ouderwetse kinderwagen van iemand gekregen, die zijn stukken groter.
Dus waarschijnlijk past het kindje daar nog wel in?
Die kun je vast op mp kopen of bij de kringloop voor een prikkie.


Toen onze dochter klein was, liep er een verwarde dame in buurt rond die kinderen aanzag voor haar eigen kinderen... dan let je ook al wat beter op. :j

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:18

Zoolgangster schreef:
MarcoBorsato schreef:
Maar je gaat er nu vanuit dat het een geldkwestie is?

Maar ja, ik snap ook niet dat je het niet wil vergelijken met Zweden en dan vervolgens zelf een artikel over een baby uit Rusland plaatst. Oh well.


Zucht, het ging me om de rest van het artikel, (zoals ik al schreef) maar hier een betere link: https://www.kinderopvangtotaal.nl/deskundigen-zetten-vraagtekens-bij-slaaphuisjes/

TS of iemand anders begon zelf over geld. Dat dat meespeelde om de slaapkamer van de baby niet af te hebben. Daarom ga ik nu ervanuit dat het ook een geldkwestie is, naast het feit dat het huis blijkbaar een beetje vol is nu paps thuiswerkt.


Ts begon niet over geld.

Zo krijg je dus rare topicwendingen.

MarjanB

Berichten: 16491
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:20

In Zweden is het idd heel normaal. M’n zusje ging vaak wandelen met de kids en dan bleven ze daarna gewoon liggen en werden ze onder de veranda geparkeerd en sliepen ze heerlijk door. Ook bij koude temperatuur.

anjali
Berichten: 15136
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:23

Wat een gedoe weer.Maar ik denk echt dat zoolgangster,die dus in tegenstelling tot mij ervaring heeft met babies,gelijk heeft dat het buiten veel te koud kan zijn voor een kind.Als ik in een volgend leven zelf een kind zou krijgen dan zou ik die echt niet buiten in de kou leggen. Maar lekker warm binnen. Dure bedjes waar ze uitgroeien zou ik niets om geven,dat zou ook een supermarktdoos mogen zijn of hondenmand wat mij betreft.Maar wel warm dus.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:25

Als ik met mijn dochter ga wandelen ligt ze toch ook in de wagen?

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:26

Ha, wat grappig... onze kinderen sliepen vroeger heel vaak na het wandelen met de hond nog een hele poos in de onverwarmde garage of bijkeuken. Lekker warm ingepakt in tig lagen, dik dekbedje erover, dek van de wandelwagen en diep in slaap geschud onderweg. Die maak je toch niet wakker. Je moet wel even je verstand gebruiken wat temperatuur en hoeveelheid laagjes en dekbedje betreft. Maar dat leer je snel genoeg. Dochterlief had een roze konijnenpakje met oortjes. Kind moet na het slaapje gewoon lekker warm aanvoelen, en daar pas je de bedekking op aan.

@Marcoborsato; ik heb vaak genoeg kindjes gezien in een wandelwagen met zichtbaar steenkoud rode handjes, koud hoofdje omdat mams zich niet realiseeerde dat een kind stil zit en een guur windje dan al snel heel erg afkoelt.
Ga zelf maar eens mennen; dan doe je onder de 14, 15 graden al snel een warme jas aan en handschoenen of een menschort omdat je het met een beetje fris windje snel echt koud krijgt. Maar dat is geen reden een goed verpakt kind niet buiten te laten slapen. En het is logisch dat je dat bedje op een luw plekje zet. Een gezonde baby, niet te jong, desnoods met kruik of warmwaterzak. Lekker slapen. Ik denk dat het huis van mijn schoonouders vroeger ook ongeveer dat soort omstandigheden had. Geen isolatie, enkel glas. Manlief zei gekscherend wel eens dat als ze het koud hadden de koelkast even open ging. Die was tenminste 7 graden. :D

Een gewoon kinderbedje met een wind-en waterdichte ombouw is eigenlijk in een paar uurtjes getimmerd.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 29-11-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:27

Warmte is veel gevaarlijker voor een pasgeboren baby dan kou. Overlijden door onderkoeling zijn echt excessen, itt kinderen die oververhit raken.

Ik vind het verhaal uit Rusland ook echt geen norm waarom lutjepotjes niet zouden moeten kunnen. Dat jochie was vergeten en stond 5uur in -20 in een buggy op het balkon...
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-11-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt