Baby buiten laten slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:28

Mijn slapen niet buiten maar in geen van de slaapkamers zetten we de verwarming op,dus ook niet van de kinderen en overdag wordt de raam opengezet om te luchten.
Nooit geen problemen gehad.

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:11

Lutjepotje is heerlijk en super gezond!
Mijn oudste heeft ook tot 2 jaar er in geslapen. Ging tot -10 daarin. Gewoon dik pak aan, muts op, wantjes om.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:21

Iets heel gewoons, ook in mijn/onze kindertijd.
En trouwens, de slaapkamers waren in ons huis sowieso niet verwarmd. Dus als het vroor, stonden de bloemen op de ramen. Krijg je echt niks van.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:26

senna21 schreef:
Iets heel gewoons, ook in mijn/onze kindertijd.
En trouwens, de slaapkamers waren in ons huis sowieso niet verwarmd. Dus als het vroor, stonden de bloemen op de ramen. Krijg je echt niks van.


Ik heb het nooit gedaan met onze kinderen dat buiten slapen maar mijn oude slaapkamer vroren in de mijn.planten altijd dood :+ :+ dus koud was het daar ook en ik sliep prima nu op kamer van de kids ook geen verwarming aan en overdag raam los wel hebben ze een dik dekbed en een flanellen pjama+ hemd aan en ze slapen prima

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:50

Woehoe, internethelden alert!
Er worden hier een hoop ongevraagde meningen gedeeld. Who cares wat je ervan denkt te vinden, dat vraagt TS niet. En al helemaal bijzonder om je mening te geven zonder te weten/ in te lezen waar je überhaupt over praat. Of goed te lezen wat er staat.. of aannames te doen.

Dus, kan iedereen nu weer terug naar on topic? 8-)

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:11

Haha ik moet zo lachen om deze topic. Ik kom zelf uit Noorwegen en mijn moeder liet mij vaak in de wagen liggen al was het -20.

Ging ik dood? Zo te zien niet. Waarom? Omdat wij er over nadeken wat je je kind aankleed. Mestaal gebruik je wol direct op het huid om warmte te houden en dan winterkleding en slaapzak.

Voor de vrouw met de koude kind op het markt had. Kan het zijn dat je je kind niet goed had aangekleed? Veel mensen denken dat een fleece trui warm genoeg is. Dat is niet zo. Polyester is niet een warm material...

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:43

Haha ik moet wel lachen om veel mensen in dit topic.
In mijn baby en kinderkamer vroeger stonden de ijsbloemen op de ramen en nee er was geen verwarming. Alleen in de woonkamer, verder nergens in huis.
Wij woonden in hartje Rotterdam dus écht buiten slapen was geen optie maar anders hadden mijn ouders er vast geen probleem in gezien.

In onze slaapkamer was het immers niet veel warmer met enkel glas en weinig isolatie :+

speurneusc

Berichten: 5419
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:50

ik ben 54 en ik weet zeker dat in mijn familie nog nooit een baby buiten heeft geslapen, nou wil ik absoluut geen kinderen, maar als ik er achter kwam dat een opvang dat standaard deed, ging mijn kind er niet heen.

fijn je kind buiten..... en dan in de buiten gebieden... wolven snackjes zeker in zweden zal dat in opkomst zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:55

speurneusc schreef:
ik ben 54 en ik weet zeker dat in mijn familie nog nooit een baby buiten heeft geslapen, nou wil ik absoluut geen kinderen, maar als ik er achter kwam dat een opvang dat standaard deed, ging mijn kind er niet heen.

fijn je kind buiten..... en dan in de buiten gebieden... wolven snackjes zeker in zweden zal dat in opkomst zijn
Niemand staat met een pistool tegen je hoofd om je kind buiten te laten slapen, dus waarom maak je je er zo druk om? :')

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:57

Jeetje, overdrijven is ook een vak :') Ik wist niet dat kdv in Nederland dit ook deden, leuk! Buiten slapen is heel gezond. Al keek ik ook wel een beetje vreemd op hoor, de eerste keer dat ik een baby in zo'n konijnenhok zag liggen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:03

Ja joh, zo pakt Zweden de mondiale overbevolking aan.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:07

Een toelichting van de plaatselijke kinderopvangorganisatie hier:

Buiten slapen

In Scandinavische landen is buiten slapen al heel gewoon. De frisse buitenlucht zorgt voor meer weerstand door een grotere opname van vitamine D. Uit medisch oogpunt is buiten slapen absoluut verantwoord. Kinderen die vaak verkouden zijn of last hebben van luchtweginfecties en allergieën zijn hierbij gebaat.

Kou is niet erg; daar worden de kinderen op gekleed: een dikke slaapzak en/of deken, naarmate de temperatuur lager is en wanten en een muts bij vorst. Wij maken gebruik van een speciale vierseizoenen buitenslaapzak.

Door het geluid van de natuur kunnen kinderen zich beter ontspannen.

Het buitenbed dat wordt gebruikt in ons kinderdagverblijf voldoet aan de wettelijke gestelde Europese
normen voor meubilair. Door de bijzondere constructie van het bed zijn regen en wind geen spelbreker bij het buiten slapen. Het beddengoed en matras worden ‘s nachts binnen bewaard, zodat het aangenaam warm is en niet vochtig wordt. Daarnaast is het bed voorzien van een hor die insecten en andere dieren bij de kinderen vandaan houdt. Door de solide en wendbare wielen is het bed goed en eenvoudig verplaatsbaar. Dit geeft ons de mogelijkheid het bed binnen ons zichtveld te plaatsen. Eén blik door het raam en we zien hoe het met het slapende kindje is.


Het gaat er echt wel verantwoord aan toe en natuurlijk maak je als ouders de keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:10

Limoen schreef:
Op bokt zijn er altijd veel meedenkers & tips beschikbaar dus daar zou ik graag eens gebruik van maken haha. :D

Wij hebben een dilemma wat betreft de slaapjes overdag.

Onze zoon slaapt al vanaf het begin buiten, onder de veranda. Hij is nu 5,5 maand, hij slaapt daar in de kinderwagen.
Het is voor ons de ideale (en enige) oplossing.

Hij slaapt lekker buiten, wij (mijn dochter en ik) spelen en werken lekker binnen.
Mijn man werkt thuis, die werkt boven. Hij moet altijd veel bellen en vergaderen, dus genoeg lawaai aan z'n kont :')

Dat is ook de reden dat de baby dus niet boven kan slapen in een bedje. Want daar moet mijn man werken.
We hebben overigens ook nog geen aparte slaapkamer voor hem. We zijn een 3e slaapkamer aan het bouwen. Dat is bijna klaar, maar dat duurt nog wel even. Als dat klaar is zou mijn man bijv. op de nieuwe slaapkamer kunnen werken en de baby op de kamer die er het verst vandaan is. Maar voor nu is dat dus sowieso geen optie.

En.. Jawel, hij past bijna niet meer in de kinderwagen. Dus we hebben een probleem :') Hoe en waar moeten wij hem laten slapen _O-

Voor nu is het eigenlijk de enige optie dat hij onder de veranda blijft slapen overdag. Maar hoe doe je dat als hij niet meer in de kinderwagen past? En hoe doe je dat in de winter met warm houden?

Iemand tips, ideeën of ervaringen?


Een kinderwagen is geen goedgekeurd slaapmiddel voor je kind. Kan zelfs gevaarlijk zijn. Je hebt speciaal goedgekeurde buitenslaapplaatsen. Waarom zou je kind niet naast je man kunnen slapen? Je hoort de baby toch helemaal niet als die slaapt?
Slaapt jullie kind ook snachts buiten?

Je hebt ook speciaal beddengoed voor buitenslapers. Tip is geen jas met cappuchon. Tips kun je ook navragen bij een opvang in de buurt die buitenbedjes heeft.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:15

Evamarie schreef:
Een kinderwagen is geen goedgekeurd slaapmiddel voor je kind. Kan zelfs gevaarlijk zijn. Je hebt speciaal goedgekeurde buitenslaapplaatsen. Waarom zou je kind niet naast je man kunnen slapen? Je hoort de baby toch helemaal niet als die slaapt?
Slaapt jullie kind ook snachts buiten?

Je hebt ook speciaal beddengoed voor buitenslapers. Tip is geen jas met cappuchon. Tips kun je ook navragen bij een opvang in de buurt die buitenbedjes heeft.

Hier heeft ts al antwoord op gegeven.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 03:31

speurneusc schreef:
ik ben 54 en ik weet zeker dat in mijn familie nog nooit een baby buiten heeft geslapen, nou wil ik absoluut geen kinderen, maar als ik er achter kwam dat een opvang dat standaard deed, ging mijn kind er niet heen.

fijn je kind buiten..... en dan in de buiten gebieden... wolven snackjes zeker in zweden zal dat in opkomst zijn



Een afgesloten bedje net buiten de deur, voor het raam in het zicht...en jij denkt dat ongedierte/ roofdieren daar bij in de buurt komen? Als het echt gevaarlijk zou zijn dan zou dit in juist de scandinavische landen niet zo gebruikelijk zijn...
En iedereen snapt dat je je kind niet midden in de stad voor je voordeur zet zonder toezicht( alhoewel ook dot vroeger in nederland heel gebruikelijk was)

Mijn kinderen hebben vanaf jongs af aan na de dagelijkse wandeling waarbij ze in slaap gevallen waren, heerlijk buiten geslapen..gewoon in de afgesloten achtertuin voor het raam..ook hartje winter( als je gaat wandelen liggen ze toch in dezelfde kou???) Dus of ik nu een wandeling maak van 2 uur of van een half uur en ze daarna 1,5 uur buiten laat staan..ik zie het verschil niet..
Onderkoelen doet een goed gezonde, doorvoedde baby echt niet, als je ze maar goed aankleedt met de juiste materialen.


Veel gezonder lijkt me dan een niet geventileerd kamertje met een temp. Van 20 graden...

Maar iedereen zijn mening...is ook maar waar je mee opgegroeid bent natuurlijk...mijn ouders waren ook al echte buitenmensen en ik werd als baby ook buiten gezet en slaap nog altijd met de ramen wijd open.

Ik heb juist gezocht naar kdv waar ze buiten slapen aanboden...helaas niet kunnen vinden in de buurt. Toen de keuze gemaakt voor kdv waar ze zomer en winter( dus ja ook met vorst) heerlijk minstens uur per dag, meestal meer, naar buiten gingen met de kinderen( ook met de baby's)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:03

Shae schreef:
Ja joh, zo pakt Zweden de mondiale overbevolking aan.


:') :')

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:15

Ik vind het toch wel weer bijzonder dat de mensen die het hardste schreeuwen dat dit kindermishandeling is, degenen zijn zónder kinderen en die allemaal ook heel bewust zeggen nóóit kinderen te willen. Ten eerste, verdiep je in de materie en accepteer dat je geen (ervarings)deskundige bent; ten tweede, waar maak je je druk om??

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:23

Het enige wat ik niet snapte, ‘derde kamer is bijna klaar, maar duurt nog even’.

Dan hebben een aantal over oordelen, de reactie van TS is niet veel anders (over de verbouwing). Maar, toe maar, het is alleen maar dat ik iets niet begreep.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:23

Shae schreef:
Ja joh, zo pakt Zweden de mondiale overbevolking aan.


:')

Anoniem

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:26

Hier heeft dochter ook nog een tijd buiten geslapen. Binnen kon ik er gewoons niets mee. Reed ik haar buiten dan was ik nog niet het erf over en ze sliep al. Idem met de draagboek. Moest ik een rondje buiten lopen en ze sliep terwijl dat binnen echt niet lukte. Ze was super goed ingepakt. Heeft het nooit kou gehad. Toen ze te groot werd sliep ze weer binnen. Ze slaapt nu nog zonder verwarming, met een kersenpitkussen voor kinderen bij haar om in te slapen.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:43

Ik zou vooral bang zijn dat m'n kind opeens is verdwenen.
Ik wist helemaal niet dat een ding is. Zo kom je nog eens achter dingen :').

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:48

anjali schreef:
Mazida schreef:
Mijn kinderen slapen buiten op het kinderdagverblijf in een soort van 'konijnenhok' met gaas ervoor. Ze hebben speciale slaapzakken om kinderen op de kou te kleden. Lekker gezond buitenlucht, wel eerst goed in verdiepen natuurlijk.

Ik heb geen verstand van kinderen,maar dit topic verbaast me.Je gaat met het huidige koude weer kinderen toch niet buiten laten slapen? In de Tropen kan dat wel maar niet in Nederland vind ik.Zelfs Eskimo's hebben een iglo.Je gaat zelf nu toch ook niet buiten slapen?Lekkere kinderdagverblijven zeg.



uhm wat een rare reactie, het is heel gezond om buiten te slapen.
Op scouting gaan we ook gewoon met de koters op kamp en slapen we onder een zeiltje.

Maar zo zijn er natuurlijk ook mensen die hun paard met 5 gr al onder 3 dekens hebben

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:01

Britt schreef:
Ik vind het toch wel weer bijzonder dat de mensen die het hardste schreeuwen dat dit kindermishandeling is, degenen zijn zónder kinderen en die allemaal ook heel bewust zeggen nóóit kinderen te willen. Ten eerste, verdiep je in de materie en accepteer dat je geen (ervarings)deskundige bent; ten tweede, waar maak je je druk om??


Ik wil geen kinderen maar als ik wel een kind zou willen, dan zou ik het kindje ook zoveel mogelijk buiten laten slapen. Ik heb zelf astma en slaap altijd veel beter als ik aan het kamperen ben.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:02

deksel schreef:
Ik zou vooral bang zijn dat m'n kind opeens is verdwenen.
Ik wist helemaal niet dat een ding is. Zo kom je nog eens achter dingen :').


Hij ligt op de veranda.... naast de achterdeur. Waar zou een baby heen moeten gaan dan?
Hij ligt in het zicht vanaf binnen, veilig in een bedje in een afgesloten achtertuin.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:22

Deze hele discussie was niet gebeurd als TS had geschreven dat het kind in een onverwarmde enkelglas serre lag :)) Net zo koud, maar hé, dan is het opeens bínnen.
Dan was het advies geweest: zet er een tweede kinderbedje neer en klaar :+
Nu is het een veranda (open dus, maar verder qua temp heel weinig verschil met een serre in de winter) en de pleuris breekt uit.

Succes met het bouwen van de aanbouw TS. Dat is een klus is altijd langer duurt dan je denkt, ook als je het wel door een aannemer laat doen (been there, done that). Hopelijk gaat het niet (hard) vriezen, want dan heb je voor je het weer zo een paar weken vertraging.