Zorgverzekering 2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:03

Tandarts is alleen handig als de kosten hoger zijn de de premie per jaar en daar zit je snel aan 2x controle en een 3 vlaksvulling

Boras
Berichten: 9956
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:04

Morganlefay schreef:
Tandarts is alleen handig als de kost hoger zijn de de premie per jaar.


Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is :)

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:20

Boras schreef:
Mijn man vraagt inderdaad ook ieder jaar aan de tandarts of hij hoge kosten verwacht.
Dat is vrij goed te voorspellen volgens mij.

Vaak wel idd. TA kan best inschatten wat de status van het gebit is.

En als iemand bvb al jarenlang alleen op controle komt en niets mankeert, zal er niet ineens een hele hoop mis zijn het jaar erop. Tenzij je ineens stopt met poetsen oid

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:51

Bon_ita schreef:
Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...


Aan welk bedrag verzekeren dacht je?
Als je 250,- euro verzekerd, kost je dat ca 125,- per jaar. Je gaat 2x per jaar voor controle. Kosten 50euro per jaar ? Je betaalt dus elk jaar 125,- om 50 euro vergoed te krijgen. Je draagt wel goed bij aan het solidariteitsprincipe.

Stel dat je een keer een kroon moet. Kosten 600,- Dan krijg je nog 200 van de 600 uitbetaald.
Totale kosten voor dat jaar
125 euro premie
400 eigen kosten kroon
50 euro voor 2 keer controle
-----
675 euro kosten

Zonder verzekering was je 650 euro kwijt geweest. En had je elk jaar dat je verder niets hebt, 75 euro bespaard.

Als je iets verzekerd, moet je het goed doen. Dan ga je voor een verzekering met een flink bedrag. Bijvoorbeeld 1000,- euro. Maar ja, daar is de premie ca 450,- per jaar voor. Zijn dure controles :-)

Dan is je plaatje: 450 premie voor 650 euro kosten in dat jaar.
in de jaren dat je niets hebt, ben je 400 euro extra kwijt.

Kortom ik zou het niet verzekeren. Je kunt beter de premie maandelijks opzij leggen en daarvan eventuele hogere kosten betalen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:31

Morganlefay schreef:
Tandarts is alleen handig als de kosten hoger zijn de de premie per jaar en daar zit je snel aan 2x controle en een 3 vlaksvulling


Ik weet niet hoe goedkoop jij verzekerd bent, maar met 2x controle en een vulling kom ik met mijn verzekering niet aan het te betalen bedrag voor een verzekering?

Ik heb nooit een tandartsverzekering. Betaal alles daarvoor gewoon zelf. Het is meestal prima te voorspellen of er iets aankomt en dan kan je sparen. Of alsnog kiezen om te verzekeren.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:15

verootjoo schreef:
Morganlefay schreef:
Tandarts is alleen handig als de kosten hoger zijn de de premie per jaar en daar zit je snel aan 2x controle en een 3 vlaksvulling


Ik weet niet hoe goedkoop jij verzekerd bent, maar met 2x controle en een vulling kom ik met mijn verzekering niet aan het te betalen bedrag voor een verzekering?

Ik heb nooit een tandartsverzekering. Betaal alles daarvoor gewoon zelf. Het is meestal prima te voorspellen of er iets aankomt en dan kan je sparen. Of alsnog kiezen om te verzekeren.

Totdat je tegen E-codes aan loopt.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:34

Mijn man kreeg een wortelkanaalbehandeling maar bleek 5 kanalen te hebben!
Zaten toen nog bij een andere ZV dus konden dik bijbetalen.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:45

Het is niet persé makkelijk, maar je hoeft je aanvullende verzekering niet bij dezelfde verzekeraar af te sluiten als de basis.

Ik heb de pech dat ik veel tandsteen heb onder mijn draad. Elke 3 maand naar de preventie assistent. Da’s pech. Maar die draad eruit en dan moet ik over een paar jaar weer een beugel. Dat is niet te verzekeren.

Eerder ging het over de basisverzekering. Ik vind dat de halfjaarlijkse controle daar ook in hoort. Als je in de bijstand zit is die 20 euro pp teveel terwijl er ook relatie is met hart en vaatziekten etc. Voorkomen is beter dan genezen

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:05

Morganlefay schreef:
verootjoo schreef:
Ik weet niet hoe goedkoop jij verzekerd bent, maar met 2x controle en een vulling kom ik met mijn verzekering niet aan het te betalen bedrag voor een verzekering?

Ik heb nooit een tandartsverzekering. Betaal alles daarvoor gewoon zelf. Het is meestal prima te voorspellen of er iets aankomt en dan kan je sparen. Of alsnog kiezen om te verzekeren.

Totdat je tegen E-codes aan loopt.


Wat zijn e-codes?

Ik heb een goed gebit, ga dat niet verzekeren. Maar ik verzeker sowieso niet aanvullend. Vind basis genoeg en betaal de rest zelf. As je zelf betaalt heb je ook nooit gedoe met een verzekering.

Maar net als hierboven vind ik idd dat controles gewoon in de basis zouden moeten zitten. Dat bespaart ook gewoon een hoop leed in de toekomst.

Boras
Berichten: 9956
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:21

Laatst bijgewerkt door Boras op 19-11-20 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:31

Ben ook wel van mening dat ze controles in het basis pakket zouden moeten stoppen. :o

Extra behandelingen voor eigen rekening of aanvullend, oke.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:36

Mondzorg is een hele lange tijd geleden uit het basispakket gehaald.
Overheid vind dit nog steeds geen primaire zorg.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:18

Flower033 schreef:
Bon_ita schreef:
Pff ik zit heel erg in dubio. Ik heb een enorm sterk gebit. Ben nu 26 jaar en heb 1x in mijn leven een gaatje gehad. Verder ga ik alleen maar 2x per jaar voor controle naar de tandarts.

Is het dan nodig om een tandartsverzekering te nemen? Aan de ene kant denk ik, nee totaal overbodig die controles betaal ik zelf wel. Aan de andere kant denk ik, wat nu als er ineens wel wat gebeurt...


Aan welk bedrag verzekeren dacht je?
Als je 250,- euro verzekerd, kost je dat ca 125,- per jaar. Je gaat 2x per jaar voor controle. Kosten 50euro per jaar ? Je betaalt dus elk jaar 125,- om 50 euro vergoed te krijgen. Je draagt wel goed bij aan het solidariteitsprincipe.

Stel dat je een keer een kroon moet. Kosten 600,- Dan krijg je nog 200 van de 600 uitbetaald.
Totale kosten voor dat jaar
125 euro premie
400 eigen kosten kroon
50 euro voor 2 keer controle
-----
675 euro kosten

Zonder verzekering was je 650 euro kwijt geweest. En had je elk jaar dat je verder niets hebt, 75 euro bespaard.

Als je iets verzekerd, moet je het goed doen. Dan ga je voor een verzekering met een flink bedrag. Bijvoorbeeld 1000,- euro. Maar ja, daar is de premie ca 450,- per jaar voor. Zijn dure controles :-)

Dan is je plaatje: 450 premie voor 650 euro kosten in dat jaar.
in de jaren dat je niets hebt, ben je 400 euro extra kwijt.

Kortom ik zou het niet verzekeren. Je kunt beter de premie maandelijks opzij leggen en daarvan eventuele hogere kosten betalen.


Bedankt voor deze super duidelijke uitleg! Dit had ik echt even nodig.

Met alles wat ik bespaar aankomend jaar aan verzekeringen en abbonementen wilde ik sowieso al op mijn spaarrekening gaan zetten, dus mocht er toch onverwachts iets met mijn gebit gebeuren kan ik dat uit eigen zak betalen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:37

Ditzo! maakte er in ieder geval wel werk van. Heb vrijdag avond mij aangemeld voor de verzekering en vandaag al een beeindigingsbrief van VGZ. Voelt best wel gek. Sinds ik me kan heugen zat ik bij VGZ :'). Maar als ik dan op de enveloppe van Ditzo! lees deze brief is CO2 neutraal, wordt ik toch wel weer beetje blij :D

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:22

Het verhoogd eigen risico verhaal is wel iets ingewikkelder. Natuurlijk moet je de lasten kunnen dragen, maar de eerste 385 betaal je sowieso zelf. Je loopt dus risico dat je 500 extra moet betalen, waarvan je 240 extra aan premie uitgeeft per jaar (is namelijk 20 euro per maand duurder dan het hoogste eigen risico). Ofwel een risico van 260 euro per jaar. In die zin zou je kunnen stellen dat je vanaf 625 aan eigen risico kosten dus het extra risico gaat lopen. Maar dat moet je aandurven en kunnen dragen.

In mijn opinie zou iedereen standaard die 385 pp op zijn rekening moeten hebben, voor het geval dat. Dan zit je niet direct in stress als je dus wel een keer gebruik maakt van je eigen risico.

Datzelfde gaat natuurlijk op voor tandarts, wat een andere bokker al aangaf. In mijn geval verzeker ik me voor 60 per jaar voor 75% tot 250 euro. Ik ga eigenlijk elk jaar over dat bedrag heen. Als ik daaroverheen zit, heb ik dus ongeveer 310 euro uitgegeven, waarvan ik 60 zelf heb bekostigd. Ofwel: 120 per jaar voor mij (60 premie en 60 voor de overige 25%), 190 (kosten min mijn premie) per jaar voor de verzekeraar. Voor mij dus een gunstigere keuze.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:30

miramii schreef:
Het verhoogd eigen risico verhaal is wel iets ingewikkelder. Natuurlijk moet je de lasten kunnen dragen, maar de eerste 385 betaal je sowieso zelf. Je loopt dus risico dat je 500 extra moet betalen, waarvan je 240 extra aan premie uitgeeft per jaar (is namelijk 20 euro per maand duurder dan het hoogste eigen risico). Ofwel een risico van 260 euro per jaar. In die zin zou je kunnen stellen dat je vanaf 625 aan eigen risico kosten dus het extra risico gaat lopen. Maar dat moet je aandurven en kunnen dragen.

In mijn opinie zou iedereen standaard die 385 pp op zijn rekening moeten hebben, voor het geval dat. Dan zit je niet direct in stress als je dus wel een keer gebruik maakt van je eigen risico.

Datzelfde gaat natuurlijk op voor tandarts, wat een andere bokker al aangaf. In mijn geval verzeker ik me voor 60 per jaar voor 75% tot 250 euro. Ik ga eigenlijk elk jaar over dat bedrag heen. Als ik daaroverheen zit, heb ik dus ongeveer 310 euro uitgegeven, waarvan ik 60 zelf heb bekostigd. Ofwel: 120 per jaar voor mij (60 premie en 60 voor de overige 25%), 190 (kosten min mijn premie) per jaar voor de verzekeraar. Voor mij dus een gunstigere keuze.


Is echt heel makkelijk om zo meer te zetten, maar dit is dus niet haalbaar voor iedereen. Al helemaal niet als je chronisch ziek bent en in een uitkering zit.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:21

Princess_ schreef:
miramii schreef:
Het verhoogd eigen risico verhaal is wel iets ingewikkelder. Natuurlijk moet je de lasten kunnen dragen, maar de eerste 385 betaal je sowieso zelf. Je loopt dus risico dat je 500 extra moet betalen, waarvan je 240 extra aan premie uitgeeft per jaar (is namelijk 20 euro per maand duurder dan het hoogste eigen risico). Ofwel een risico van 260 euro per jaar. In die zin zou je kunnen stellen dat je vanaf 625 aan eigen risico kosten dus het extra risico gaat lopen. Maar dat moet je aandurven en kunnen dragen.

In mijn opinie zou iedereen standaard die 385 pp op zijn rekening moeten hebben, voor het geval dat. Dan zit je niet direct in stress als je dus wel een keer gebruik maakt van je eigen risico.

Datzelfde gaat natuurlijk op voor tandarts, wat een andere bokker al aangaf. In mijn geval verzeker ik me voor 60 per jaar voor 75% tot 250 euro. Ik ga eigenlijk elk jaar over dat bedrag heen. Als ik daaroverheen zit, heb ik dus ongeveer 310 euro uitgegeven, waarvan ik 60 zelf heb bekostigd. Ofwel: 120 per jaar voor mij (60 premie en 60 voor de overige 25%), 190 (kosten min mijn premie) per jaar voor de verzekeraar. Voor mij dus een gunstigere keuze.


Is echt heel makkelijk om zo meer te zetten, maar dit is dus niet haalbaar voor iedereen. Al helemaal niet als je chronisch ziek bent en in een uitkering zit.


Je zou eens kunnen navragen of je gemeente een zorgverzekering aanbiedt. Sommige gemeenten doen een bijdrage in de premie en soms is zelfs je eigen risico verzekerd.

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:55

Eens met Flower. Is idd de moeite waard om dit na te vragen.

Veel mensen dragen dan een maandelijks bedrag van €32 extra af voor het ER. De gemeente betaald dab vaak een vergoeding, waardoor de premie wat lager uitvalt.

Je kunt bij de gemeente info hierover vragen, die willen nml eerst een inkomenstoets ed doen. :)

Zou dan wel goed opletten dat het pakket wat he aanvullend krijgt bij de gemeente ook passend is op de zorg die je verbruikt en je niet heel veel betaald voor een uitgebreide dekking van dingen die je niet nodig hebt.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:58

Ja, mij twee jaar terug laten lokken op die manier door de gemeente. Alle voordelen werden 't jaar erop er weer afgehaald en ik heb nog nooit zoveel extra moeten betalen in een jaar. Dus nee dankje.

Ik betaal het eigen risico aankomend jaar in termijnen, dan maar nog krapper. Iig beter dan grote rekening ineens. Maar ik zocht ook geen hulp, ik melde dat het echt niet voor iedereen te doen is dat bedrag apart te zetten.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:24

Ik heb gekozen voor ZieZo Zilveren Kruis (het kleine kindje van Zilveren Kruis). Verzekering bestaat uiteraard uit de basis, plus 6 fysio behandelingen, 100% vergoeding voor de anticonceptie, 10.000 euro vergoeding tandartskosten na ongeval en werelddekking. Hierbij gekozen voor een eigen risico van 385.

Kost mij 118 euro per maand, daar kan ik gevoelsmatig mee leven. :')

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:34

Flower033 schreef:
[
Je zou eens kunnen navragen of je gemeente een zorgverzekering aanbiedt. Sommige gemeenten doen een bijdrage in de premie en soms is zelfs je eigen risico verzekerd.


Je wilt niet weten wat dat kost...

Ik ga 175 euro betalen en je eigen risico is inderdaad verzekerd, maar betaal je ook een groot deel zelf van. Dat is sowieso al een groot bedrag, maar met een uitkering en een chronische ziekte erg veel. Vooral als alsnog niet alles vergoed wordt en je dus niet kan vergelijken met andere verzekeringen. Hier is de bijzondere bijstand voor ziektekosten of chronisch zieken ook wegbezuinigd dus als er een rekening komt die niet volledig vergoed wordt heb ik al een probleem. Ze verwijzen naar de zorgverzekeraar en als die iets niet vergoeden heb je pech.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 06:06

De kosten en dekking van de gemeentepolis verschilt per gemeente. Het is dus best heel raadzaam om dat inderdaad te checken als je een minimaal inkomen hebt.

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:07

Ik heb mijn keuze inmiddels gemaakt en ik stap over van anderzorg naar vgz. Basisverzekering met eigen risico van 385 euro (en de optie om dit gespreid te betalen) en de hoogste tandverzekering. Er is een jaar wachttijd voor orthodontie (wordt verwacht voor mijn dochter) maar dan wel een vergoeding tot 2500 euro daarna. Ik betaal straks 169,95 per maand. Op dit moment nog 139,95 bij anderzorg, maar daar zit orthodontie niet in een pakket.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:58

MyWishMax schreef:
Flower033 schreef:
[
Je zou eens kunnen navragen of je gemeente een zorgverzekering aanbiedt. Sommige gemeenten doen een bijdrage in de premie en soms is zelfs je eigen risico verzekerd.


Je wilt niet weten wat dat kost...

Ik ga 175 euro betalen en je eigen risico is inderdaad verzekerd, maar betaal je ook een groot deel zelf van. Dat is sowieso al een groot bedrag, maar met een uitkering en een chronische ziekte erg veel. Vooral als alsnog niet alles vergoed wordt en je dus niet kan vergelijken met andere verzekeringen. Hier is de bijzondere bijstand voor ziektekosten of chronisch zieken ook wegbezuinigd dus als er een rekening komt die niet volledig vergoed wordt heb ik al een probleem. Ze verwijzen naar de zorgverzekeraar en als die iets niet vergoeden heb je pech.

}>

Plus het feit dat de zg collectieve kortingen er ook af moeten. En heus heb geen collectiviteitskorting maar ben meestal nog goedkoper uit en met veel minder regels.
Woensdag naar de tandarts en donderdags de eigen bijdrage langs zien komen.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:23

Iedereen hier zegt de kosten voor de zorg te begrijpen, maar persoonlijk denk ik dat er een enorm verdienmodel achter zit.

Voorbeeldje: wegens medicijn wat niet leverbaar was heb ik zelf een vervangend medicijn moeten regelen wat uit Duitsland kwam. Dit medicijn kon ik ook zelf bestellen..zelf bestellen was maar liefst e20,- goedkoper dan via de apotheek. Hoe kan dat? Lijkt mij dat de apotheek verdiend met die e20,-.

In Amerika bijvoorbeeld zijn medicijnen veel goedkoper, in NL betalen we er 3 dubbel zoveel voor. Volgens mij zou er al enorm veel bespaard kunnen worden op zorgkosten als er een neutraal, geen winstbelust bedrijf van de overheid bijvoorbeeld medicijnen zou produceren voor normale prijzen.

Dit gaat alleen nog maar over medicijnen..