je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:53

nps schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het gaat hier over zondagochtend tijdens de kerkdienst hè? Beetje onpraktisch.


Daarom, kinderen moeten dus per sé mee naar de kerkdienst van de ouders waar ze leuke dingen doen maar wél alleen met mensen binnen het geloof. Geen eigen keuze en al een stukje vorming. Dat is een bewuste keuze van de ouders. De kerk is vast niet de enige plek in de wijde omgeving waar ze heen kunnen, ook al is het onpraktisch om ze ergens anders heen te brengen. Je geeft al een stuk geloof mee waar het kind geen keuze in heeft.

*en wat marleen hier aangaf. Ik zat vroeger lekker met m'n cavia op de bank telekids te kijken op zondagochtend terwijl mijn ouders een beetje uitsliepen, waarna we altijd een super relaxed uitgebreid ontbijt hadden. Zaaalig.


Wij gingen niet, misschien had ik wel gewild en ook leuk gevonden, maar wel gaan was onbespreekbaar. Dus werd ik bewust weggehouden van gelovige mensen - geen eigen keuze en al een stukje vorming.
(Ik mocht trouwens ook geen tv/Telekids kijken op zondagochtend, èn ik had ook al geen cavia :') )
Ik bedoel maar, als kind heb je soms/vaak gewoon geen keus. En word je dus gevormd door de manier waarop je ouders leven en door hun wereldbeeld wat ze daardoor aan jou meegeven.
Is dat perse erg, ik denk van niet.

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:54

Mijn man en ik voeden onze kinderen niet gelovig op. Ik zelf ben niet gelovig (ook niet gedoopt). Mijn man is wel gelovig opgevoed maar doet daar nu niets mee. Ik ben zelf door mijn ouders ook niet gelovig opgevoed. Alleen mijn oma wilde vroeger graag dat ik mee deed bidden enzo. Als mijn dochters later een geloof willen, mogen zij dat zelf kiezen.

Anoniem

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:58

Mocht ik kinderen krijgen ga ik ze niet gelovig opvoeden. Ben gelukkig zelf heel vrij opgevoed. Ging wel mee naar de kerk, maar na de basisschool hield dat op. Ik ben zelf echt atheïst en kijk meer naar de wetenschap. Deed ik als kind al ondanks dat we de bijbel onder onze neus kregen.

Ik heb ook mensen zien doordraaien in het geloof en dat heeft me er nog bewuster van gemaakt hoe je je kind dan eigenlijk afzondert om ook met andere "soort" kinderen om te gaan

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:03

Marije_1997 schreef:
Mocht ik kinderen krijgen ga ik ze niet gelovig opvoeden. Ben gelukkig zelf heel vrij opgevoed. Ging wel mee naar de kerk, maar na de basisschool hield dat op. Ik ben zelf echt atheïst en kijk meer naar de wetenschap. Deed ik als kind al ondanks dat we de bijbel onder onze neus kregen.

Waarom denkt iedereen toch dat het elkaar bijt? In onze kerk is meer dan 50% van de volwassen leden universitair geschoold. Artsen, natuurkundigen, wiskundigen, techneuten.
Het zijn twee verschillende dingen. Wetenschap gaat over hoe, geloof over waarom.

Klijntje schreef:
Wij gingen niet, misschien had ik wel gewild en ook leuk gevonden, maar wel gaan was onbespreekbaar. Dus werd ik bewust weggehouden van gelovige mensen - geen eigen keuze en al een stukje vorming.
(Ik mocht trouwens ook geen tv/Telekids kijken op zondagochtend, èn ik had ook al geen cavia :') )
Ik bedoel maar, als kind heb je soms/vaak gewoon geen keus. En word je dus gevormd door de manier waarop je ouders leven en door hun wereldbeeld wat ze daardoor aan jou meegeven.
Is dat perse erg, ik denk van niet.

Precies! Iedereen voedt zijn kinderen op met zijn eigen normen en waarden. Liever mét geloof? Prima. Liever zonder? Ook prima. Leef en laat leven.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:12

Ik ben Katholiek opgevoed en vond het echt verschrikkelijk. Ze hebben me een soort van moeten dwingen mijn communie te doen (ze vertelden me dat ik daarna heel veel cadeautjes kreeg, als ik het niet zou doen liep ik die mis. Op een leeftijd van plus minus 10 jaar ben je daar nog erg gevoelig voor natuurlijk). Ik heb nooit geloofd in "het Bijbelse verhaal", ik ben er denk ik te praktisch/wetenschappelijk voor aangelegd. Ik heb het mijn ouders kwalijk genomen dat ze het me zo hebben opgedrongen (en die mega saaie uren in de kerk pfff), ik werd er ook echt ongelukkig van. Het enige wat ik nu nog doe bij mijn ouders is bidden voor het eten, maar dat is voor mij meer een "bedankt voor wat we allemaal hebben etc.".
Mijn advies is daarom: laat je kind er kennis mee maken, maar laat hem zelf beslissen...

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:16

Nee het zou mijn keuze helemaal niet zijn. Geloof is iets heel persoonlijks, iets vrij complex en wat erg diep kan gaan. Dat past imo helemaal niet voor een opgroeiend kind. Mijn ouders zijn beiden katholiek en ook zo opgevoed, maar ze hebben er voor gekozen (gelukkig) om mij niet te dopen en mij dus de vrije keuze te laten. Geloof en spiritualiteit is iets wat vanzelf moet komen. En als ik in mijn entourage kijk zie ik dat het er bij de kinderen ingestampt word 'omdat dat zo hoort' (dopen, communie, vormsel) terwijl de kids er zelf geen klap van begrijpen, voor mij is dat geen geloof maar onzin. Laat ze zelf kiezen waar ze zich door hun individuele ontwikkeling in kunnen vinden, dat hoort hun recht te zijn.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:19

Klijntje schreef:
Wij gingen niet, misschien had ik wel gewild en ook leuk gevonden, maar wel gaan was onbespreekbaar. Dus werd ik bewust weggehouden van gelovige mensen - geen eigen keuze en al een stukje vorming.
(Ik mocht trouwens ook geen tv/Telekids kijken op zondagochtend, èn ik had ook al geen cavia :') )
Ik bedoel maar, als kind heb je soms/vaak gewoon geen keus. En word je dus gevormd door de manier waarop je ouders leven en door hun wereldbeeld wat ze daardoor aan jou meegeven.
Is dat perse erg, ik denk van niet.


Van mij had je gemogen hoor, al is het maar omdat je geen cavia en Telekids had ;). Alleen ga je dat als kind dus niet zomaar naar de kerk op jonge leeftijd wanneer je ouders dat niet doen.

Het is denk ik zeker niet erg gevormd te worden door het wereldbeeld van je ouders, maar dat beeld kan soms best beperkend zijn en werken. Volgens mij doet geloof heel veel goeds en moois (dat zie ik ook echt bij mijn zus) maar het denk ik ok heel beperkend zijn. Denk bijvoorbeeld Jehova's getuigen. Ik heb voor mijn gevoel meer keuze gehad omdat ik níet gelovig ben opgevoed - als ik had gewild had ik altijd nog gelovig kunnen worden, net als mijn zus. Omgekeerd kán lastiger zijn omdat je hele gemeenschap en iedereen die je kent gelovig is. Dat knaagt bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:20

Blue_Eyes schreef:
Marije_1997 schreef:
Mocht ik kinderen krijgen ga ik ze niet gelovig opvoeden. Ben gelukkig zelf heel vrij opgevoed. Ging wel mee naar de kerk, maar na de basisschool hield dat op. Ik ben zelf echt atheïst en kijk meer naar de wetenschap. Deed ik als kind al ondanks dat we de bijbel onder onze neus kregen.

Waarom denkt iedereen toch dat het elkaar bijt? In onze kerk is meer dan 50% van de volwassen leden universitair geschoold. Artsen, natuurkundigen, wiskundigen, techneuten.
Het zijn twee verschillende dingen. Wetenschap gaat over hoe, geloof over waarom.




Omdat het ook vaak zo is. Mijn familie langs moeders kant is evangelisch. De evolutie theorie is een verzinsel, alles komt door God, opwarming van de Aarde is Gods straf etc. Je krijgt wat je verdient. Mijn middelste zus is zwaar autistisch + borderline. Dit is een straf van God voor zonden van mijn vader en noem maar op.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:28

Zoals dit verhaal dus bevestigd. Die verhalen zijn er óók, die kant heeft geloof ook. Kinderen die echt nare herinneringen hebben aan de kerk en er beschadigd uitkomen. Of uitgekotst worden omdat ze homo zijn, of zwanger. Of de leer in twijfel trekken. Ga maar eens weg uit de enige gemeenschap die je kent (of blijf er intens diep ongelukkig inzitten).

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:40

Ik ben ook opgevoed met een geloof (Jehovah's Getuige). Ik heb dat geloof ook zelf aanvaard. En ik heb mijn dochter daarin ook opgevoed. Dat zijn dan de normen en waarden die je meegeeft.
Maar de realiteit is dat je ook al geef je nog zoveel normen en waarden mee, je kind altijd zelf een keuze moet maken. Wat ik dan ook fijn vindt aan mijn geloof is dat je niet als kind gedoopt wordt maar dat pas doet op een moment dat je zelf die keuze kunt maken. Voor sommigen in dat geloof is dat eerder, voor sommigen is dat later. Sommigen maken die keuze helemaal niet.
Geloof is niet iets dat je kunt dwingen. Dat moet vanuit jezelf komen. Je hart moet erbij betrokken zijn.
Betekent ook dat als mijn dochter kiest niet dat geloof aan te hangen dat ik haar keuze accepteer.
Op dit moment heeft ze niet veel interesse in het spirituele alhoewel ze wel gelooft dat er een God is die alles heeft gemaakt. En ze gelooft ook wel in hoe we denken over onze toekomst. Maar is er nog niet zo mee bezig en is vooral bezig met het hier en nu. Met school, met de paarden etc etc. Uberhaupt nog niet zo bezig met de toekomst.
Maar zoals ik het hier lees is bij ieder geloof (en dat is ook zo bij het onze) mensen die zo op hun eigen manier kinderen daarin opvoeden. Dat heeft niet zozeer te maken met het geloof zelf, maar meer hoe je als ouders denkt dat je moet opvoeden. Geloof is 1 ding, maar er zijn ook ouders die vreselijk veel druk op hun kinderen leggen om een bepaald niveau in opleiding te behalen. Alles met de beste intenties natuurlijk, maar niet altijd allemaal even opvoedkundig verantwoord.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:41

Klijntje schreef:
Op de middelbare school (‘Bijzonder neutraal onderwijs’ opgezet door hooggeplaatst Philips personeel wat hun bloedjes van kinderen niet op katholiek of protestant onderwijs wilde) werd het feit dat ik geen enkele basis had meegekregen echt wel een gemis, met name bij het vak Kunstgeschiedenis. Zoveel symboliek en betekenis waar ik helemaal niets van begreep en waar ik echt een inhaalslag te maken had tov veel van m’n klasgenoten.
Ik ben uiteindelijk zelf op onderzoek uitgegaan, heb daar een hele hoop van geleerd (en nog steeds) en hoop m’n eigen kinderen wat meer basis te kunnen meegeven. Wat ze daar dan mee doen moeten ze zelf weten.

edit: typo


Dit had ik dan weer andersom met Biologie, het hele hoofdstuk evolutie werd op mijn middelbare school overgeslagen en dat was niet zo handig. De basis van alles is eigenlijk evolutie en natuurlijke selectie. :') Dan heb je wel even wat gemist als je Biologie gaat studeren.

Ik zie het niet echt als een probleem om je kinderen mee te nemen naar de kerk en ze mee te laten doen met welke leefwijze je dan ook hebt. Dat heb ik zelf ook gedaan en ik heb er niks aan over gehouden. Ik heb nooit wat gehad met de kerk en ik vond het saai en wat depressing maar ik heb geen trauma's en ik ben er ook niet enorm door beinvloed.

Maar op school vind ik het eigenlijk niet thuis horen. Religie zelf hoort er wel bij, maar meer als lessen over wat er bestaat, wat het betekent, de achterliggende gedachte, etc. Ik heb op mijn middelbare school wel lessen gehad over de Islam, Hindoeisme, Boeddhisme, etc. Dat vond ik wel nuttig.
Dat alles in het thema van een religie staat hoeft van mij niet.

School is voor leren en niet voor indoctrinatie. En al helemaal niet voor het veroordelen van iemands geaardheid of leefwijze of wat dan ook. Iemand die op hetzelfde geslacht valt moet op school juist het gevoel kunnen hebben dat dit geaccepteerd is, zelfs als het thuis niet geaccepteerd wordt. Ik kan me niet voorstellen hoe traumatisch het is als je je hele leven bezig moet zijn met het verbergen van je geaardheid.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:43

Ik ben niet gelovig opgevoed, zelfs anti-gelovig in het algemeen en anti-christelijk in het bijzonder. Ook dat heeft zo zijn effecten gehad. Ik zat op een openbare basisschool waar 90% wel gelovig was, ik mocht van mijn ouders ook niet meedoen met de geloofslessen toen. Vond ik heel stom in eerste instantie maar hoe ouder ik werd hoe meer ik de negatieve kanten van het geloof ging ervaren als kindje. Klasgenootje die kanker kreeg en dat dat de wil van God zou zijn, kindjes die elkaar pestten met het geloof, trauma's bij kindjes omtrent het thema naar de hel gaan... Einde basisschool was ik er toen wel klaar mee := Daardoor toen ik puber was, lekker betweterig en rebels doen met de andere anti gelovigen tegen de wel gelovige kinderen in de klas := Uiteindelijk richting volwassenheid heeft zich dat helemaal rechtgetrokken toen ik ineens uit mezelf interesse kreeg voor religies, maar als het aan mijn opvoeding had gelegen was ik nu nog steeds zwaar anti-christelijk geweest.

Inmiddels ben ik dus niet meer anti-gelovig, ik leef redelijk volgens het boeddhisme en je zou me dus een boeddhist kunnen noemen maar ik hang dat label liever niet op mezelf. Dat is voor mij noch een religie noch alleen een levenswijze, ik noem mezelf ook liever spiritueel dan gelovig als ik er toch een naam aan moet geven := Ik draag het ook niet in hele heftige mate uit naar de buitenwereld. Ik wil geen kinderen maar zou ik ze wel hebben dan zou ik ze waarschijnlijk wel met een licht boeddhistische inslag opvoeden. Waarbij ik ze ook uitdrukkelijk zou leren over andere geloven in de wereld en absoluut de vrije keuze aan hen zou overlaten :j

Wat ik vooral jammer vindt is dat er vaak zo weinig aandacht is voor religie buiten het christendom, of buiten het eigen geloof wat wordt aangeleerd wat vaak het christelijke geloof is. Of dat was zo toen ik nog jong was, is dat nog steeds zo erg? Ik snap het wel met de christelijke achtergrond die Nederland heeft maar ik vind het enorm zonde. Er is zoveel meer dan alleen dat en ik denk dat het goed is daarover te leren, zeker als kind/jongere.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:55

Binnen het gezin zal een kind altijd wel een stukje geloof (en normen, waarden, moraliteit) meekrijgen, dat hoort er een beetje bij en dat is prima.

Buiten het gezin ben ik zelf erg tegen op segregatie op basis van geloof. Wat mij betreft mogen geloofstroom scholen dan ook per direct openbare worden. Ik denk dat het begrip en aandacht voor andere culturen en geloven bij een kind een mooie basis legt voor later. Niet dat nare wij tegen zij.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:09

Rytir schreef:
Buiten het gezin ben ik zelf erg tegen op segregatie op basis van geloof. Wat mij betreft mogen geloofstroom scholen dan ook per direct openbare worden. Ik denk dat het begrip en aandacht voor andere culturen en geloven bij een kind een mooie basis legt voor later. Niet dat nare wij tegen zij.

Het punt is: hoe zie je dat voor je? Want om dat te doen, moet je gaan tornen aan de vrijheid van onderwijs (en dus aan de grondwet).
Als je de vrijheid van onderwijs afschaft krijg je dus dat scholen een vastgesteld staatsprogramma moeten gaan afwerken en dat andere vormen van bijzonder onderwijs (bv vrije school, jenaplan) ook niet meer mogen. Het is namelijk niet mogelijk om te zeggen ‘je mag een school inrichten volgens je eigen idealen, behalve als dat religieuze idealen zijn’. Dat is dan weer discriminatie en dat mag ook niet :)

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:15

Ik ben zelf niet gelovig, mijn man is katholiek opgevoed. Hij zegt zelf dat je hem een echte 'paplepel' katholiek kunt noemen. Zijn ouders waren best streng in de leer. Verzuiling was toen wel erger dan nu. En dat ging best ver. Kadootjes bijvoorbeeld, die moesten perse in een winkel gekocht worden van iemand met hetzelfde geloof. En daaruit blijkt voor mij dat het geloof in zo'n situatie dus helemaal niet zo vrijblijvend was. En in mijn ogen kan bij de 'extreme' varianten, zoals JG, al helemaal geen sprake zijn van vrijwillig/vrijblijvend etc.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:21

Blue_Eyes schreef:
Marije_1997 schreef:
Mocht ik kinderen krijgen ga ik ze niet gelovig opvoeden. Ben gelukkig zelf heel vrij opgevoed. Ging wel mee naar de kerk, maar na de basisschool hield dat op. Ik ben zelf echt atheïst en kijk meer naar de wetenschap. Deed ik als kind al ondanks dat we de bijbel onder onze neus kregen.

Waarom denkt iedereen toch dat het elkaar bijt? In onze kerk is meer dan 50% van de volwassen leden universitair geschoold. Artsen, natuurkundigen, wiskundigen, techneuten.
Het zijn twee verschillende dingen. Wetenschap gaat over hoe, geloof over waarom.


Ja dat begrijp ik ook niet. Ik ben hbo opgeleid en doe nu een wetenschappelijke opleiding en houd me bezig met wetenschappelijk onderzoek :')
Alsof je dan geen christen kan zijn. Ik kijk momenteel de hele dag naar de wetenschap.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:24

Blue_Eyes schreef:
Rytir schreef:
Buiten het gezin ben ik zelf erg tegen op segregatie op basis van geloof. Wat mij betreft mogen geloofstroom scholen dan ook per direct openbare worden. Ik denk dat het begrip en aandacht voor andere culturen en geloven bij een kind een mooie basis legt voor later. Niet dat nare wij tegen zij.

Het punt is: hoe zie je dat voor je? Want om dat te doen, moet je gaan tornen aan de vrijheid van onderwijs (en dus aan de grondwet).
Als je de vrijheid van onderwijs afschaft krijg je dus dat scholen een vastgesteld staatsprogramma moeten gaan afwerken en dat andere vormen van bijzonder onderwijs (bv vrije school, jenaplan) ook niet meer mogen. Het is namelijk niet mogelijk om te zeggen ‘je mag een school inrichten volgens je eigen idealen, behalve als dat religieuze idealen zijn’. Dat is dan weer discriminatie en dat mag ook niet :)



Dat is zeker een punt ja. Daarom zou ik ook als leek niet weten hoe, gevoelsmatig echter... Onderwijsvormen die didactisch gezien anders zijn ben ik dan wel weer voor. Jenaplan en montesori werkte voor mij prima, voor een familielid had een andere vorm beter passend geweest.

senna21

Berichten: 11869
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:28

Geloven is geen theoretisch verhaal, het gaat evengoed, en misschien wel vooral, over ervaring.
Je leert een kind ook niet de handen te wassen door het uit te leggen.
Het gaat om voordoen, meedoen en uitleggen.
En dat hoeft helemaal niet dogmatisch of eng te zijn.

Ik kom uit een gezin waarin we als kinderen allemaal ongeveer hetzelfde hebben meegekregen,maar iedereen heeft een eigen keuze gemaakt.

Het is volgens mij goed dat ouders hun kinderen laten ervaren wat voor hen belangrijk in het leven is, maar kinderen ook de ruimte geven om de eigen weg te gaan.

Persoonlijk ben ik blij met de kracht van verhalen en tradities en religie, die voorbij gaat aan het postmoderne 'geloof' van de maakbaarheid en individualisme, wat ook voor heel veel leed zorgt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:31

Hangt maar net van de studie af. Theologie kun je prima verenigen met een geloof! :D

En t hangt er ook maar net vanaf hóe Christelijk je bent hè. ;)
Maar iemand die strikt de bijbel volgt en biologie studeert, komt volgens mij best tegenstrijdigheden tegen.

Dat het (nú) in strijd is met de grondwet, wil overigens niet zeggen dat t geen goed idee zou zijn hè. ;)

En ik lees hier al een paar keer over ‘normen en waarden’ op een Christelijke school of in de kerk...
Ik vind dat echt raar; waarom zou je daar een religie(uze) instelling voor nodig hebben? Opvoeden doet, als het goed is, iedere ouder en/of school.
Daarbij twijfel ik regelmatig aan sommige normen en waarden uit religieuze hoek en durf ik best te beweren ‘Christelijker’ te zijn dan menig ander die wél gedoopt is!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:33

Asciugamano schreef:
Dat het (nú) in strijd is met de grondwet, wil overigens niet zeggen dat t geen goed idee zou zijn hè. ;)

Nou... je mag weleens gaan kijken in landen die geen vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst in de grondwet hebben staan... daar word je ook niet echt blij van.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:37

verootjoo schreef:
Ja dat begrijp ik ook niet. Ik ben hbo opgeleid en doe nu een wetenschappelijke opleiding en houd me bezig met wetenschappelijk onderzoek :')
Alsof je dan geen christen kan zijn. Ik kijk momenteel de hele dag naar de wetenschap.


Ik ben van mening dat wetenschap en het geloof in een god heel goed samengaan.
Sterker nog (in mijn ogen) hoe meer ik leer over het heelal, het menselijk lichaam, de werkelijk prachtige natuur, de ordelijkheid in de biologische processen, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er een God (of noem het een intelligentie) is die dit heeft gemaakt. Vervolgens loop je dan tegen het probleem aan dat God geen begin en geen eind heeft en dat besef gaat ons voorstellingsvermogen te boven. :D :D

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:45

Citaat:
zijn gelovig maar proberen de kinderen vooral ook op te voeden als goede toekomstige volwassenen


Naar mijn idee hoeft dit geen tegenstelling te zijn?

Volgens mij geef je altijd een geloof mee aan je kind. Alleen heeft niet alles een 'naam' om het maar zo te zeggen. Als je 'niet' gelooft, geef je een geloof mee met dat er 'niets' is. Zelfs als je het kind de keuze/de ruimte geeft om zelf dingen te gaan ontdekken. Helemaal neutraal zijn kun je nooit. De onderwerpen waarover je praat, de kranten/bladen die je leest, de politieke partij waar je op stemt, de programma's die je op tv kijkt, de concerten die je bezoekt etc. etc. maar ook vooral de dingen die je 'niet' doet, geeft allemaal een idee mee aan je kind over wat je 'gelooft'.

Iemand die aangeeft een kind helemaal vrij te laten en van alles wat mee te geven, gaat die dan naar zowel een bijv. rockband als een Nederland zingt concert? Bezoek je dan zowel een kerk, moskee als synagoge? Heb je dan zowel een Libelle als een Eva op tafel liggen? Staat er dan zowel een boek over de evolutie als een Bijbel en een Koran in de kast?
Zijn maar wat suffe voorbeelden hoor. Maar ik geloof er niet in dat je een kind compleet neutraal op kunt voeden.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:46

ik snap wel wat Marie111 bedoelt (tenminste, dat denk ik :) )
Een school waarbij alles aan bod komt is natuurlijk de meest 'eerlijke' manier om een keuze te maken later. En het kan nooit kwaad om enige basiskennis te hebben van verschillende geloven

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:48

Kwam ik tegen op Facebook.

Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:50

Kinke schreef:
ik snap wel wat Marie111 bedoelt (tenminste, dat denk ik :) )
Een school waarbij alles aan bod komt is natuurlijk de meest 'eerlijke' manier om een keuze te maken later. En het kan nooit kwaad om enige basiskennis te hebben van verschillende geloven


Waarom denk je dat op christelijke scholen geen andere geloven aan bod komen? Op de christelijke scholen die ik ken is dat wel zo :j