je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12254
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:11

Hoe ga je er zelf mee om? Ben je zelf buiten je geloof om ruimdenkend of volg je strikt dat wat de kerk je opdraagt? Mijn man komt van de zware kerk af, kan zich in heel veel dingen niet vinden die in de kerk worden verkondigd. Dat was voor hem ook een reden om er afstand van te nemen. Ik ben niet gelovig, heb wel op een middelbare school gezeten welke christelijk was. Doe verder ook niets met het geloof en schop er ook niet tegen aan. Een ieder moet doen wat goed voelt.
Ik merk wel dat zeker in onze oude woonplaats de oude garde met man en macht vast probeert te houden aan het geloof, dat vooral de jongere garde er wat ruimer mee omgaat, wat vrijer zijn in hun denkwijze en daardoor ook meer open staan voor dingen zoals iemand die homo is of niet gelovig.
Mijn schoonouders hebben er erg veel moeite mee dat ik geen rok draag, dat ik niet bid, niet naar de kerk ga, me er ook niet in verdiep. Alleen op basis daarvan ben ik heel lang niet welkom geweest, zelfs na 22 jaar samen met mijn man blijft dat een ding. Ik vind het jammer dat mensen die zo in dat stramien blijven denken niet opmerken dat ze mensen om hun heen er mee weg jagen. Tijden veranderen. Je voedt als ouder je kind op zoals je denkt dat het goed is, als je kind ouder wordt en zelf keuzes gaat maken is het denk ik het belangrijkste dat ze gelukkig zijn en anderen om hun heen niet bewust kwetsen en juist behulpzaam zijn als dat echt nodig is. Dan denk ik dat de opvoeding geslaagd is. Het zal altijd een kwestie blijven van dat de keuze van een ander niet jouw keuze hoeft te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de keuze dan een slechte is.

AnnaXBoy

Berichten: 471
Geregistreerd: 05-09-09

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:21

@meggiemeg
Dat vind ik ook vaak zo triest aan een geloof. Dat je schoonouders jou dingen gaan opleggen waar jij niks mee te maken hebt. Prima dat je geloofd. Lekker doen ook als je er gelukkig van wordt, maar waarom andere dingen verplichten? Dat is dus bij veel gelovige het geval (niet iedereen natuurlijk) en waarom ik het negatief associeer.

meggiemeg

Berichten: 12254
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:37

AnnaXBoy schreef:
@meggiemeg
Dat vind ik ook vaak zo triest aan een geloof. Dat je schoonouders jou dingen gaan opleggen waar jij niks mee te maken hebt. Prima dat je geloofd. Lekker doen ook als je er gelukkig van wordt, maar waarom andere dingen verplichten? Dat is dus bij veel gelovige het geval (niet iedereen natuurlijk) en waarom ik het negatief associeer.


Ik denk dat je daardoor ook gaat krijgen dat mensen tegen het geloof aan gaan schoppen.
Het is inderdaad jammer want de start is daardoor niet de leukste en dat blijft er gevoelsmatig dan vaak wel tussen in hangen.

anjali
Berichten: 15219
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:40

Ouders zijn meestal niet blij als hun kind aankomt met een partner die niet van hetzelfde geloof is,ook al omdat dan inderdaad de kleinkinderen niet volgens hun traditie zullen worden opgevoed.Dit kan een bron van onenigheid worden.

meggiemeg

Berichten: 12254
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:48

Klopt, nu waren mijn schoonouders ook niet blij met een schoondochter die wel van de juiste kerk was, dus dat zegt niet altijd wat...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:14

De bekeringsdrift van gelovigen vind ik één van de meest storende factoren van religie. Prima als jij een bepaald ritueel aan wil hangen, maar dring dat nooit aan anderen op. Als zijzelf geen abortus willen laten doen vanwege het geloof, helemaal prima, maar laat andere vrouwen met rust!

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:22

elnienjo schreef:
De bekeringsdrift van gelovigen vind ik één van de meest storende factoren van religie. Prima als jij een bepaald ritueel aan wil hangen, maar dring dat nooit aan anderen op. Als zijzelf geen abortus willen laten doen vanwege het geloof, helemaal prima, maar laat andere vrouwen met rust!


Wat heeft dit te maken met wel of niet je kinderen het geloof mee geven :?

Ik sta iig nooit met m’n kind bij een abortuskliniek...

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:27

Offtopic maar ik vind dat in/uitschrijven wel wonderlijk. Ik zou denken, als je gelooft en besluit daar iets mee te willen, dan is dat puur iets tussen jou en God (of wie/wat dan ook).
En als je er op een gegeven moment klaar mee bent, dan verklaar je dat, aan jezelf, en aan die God, en hak je de knoop door en ga je vervolgens verder zonder elkaar.
Waar komt dat inschrijven en die contributie dan vandaan? Dat staat toch los van elkaar.

Ik hou van mijn paarden, breng graag tijd met ze door, bouw een band met ze op en vind het leuk om over ze te blijven leren. Dan kan ik daarnaast ook nog lid worden van een rijvereniging maar die twee dingen zijn niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Of is dit geen goede vergelijking :D

Overigens heeft de kerk mijn man nog weten te bereiken, hij is gedoopt en heeft communie gedaan bijna 30jr geleden (Hij weet zelf ook niet waarom) en heeft daarna nooit meer een kerk van binnen gezien (behalve als toerist omdat ie moest van mij :+ )
Tig keer verhuisd sindsdien, en toch eerder dit jaar een brief op de mat over de inzegening van de nieuwe Mariakapel in het naastgelegen dorp. Echt, huh? Hoe dan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:30

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:
De bekeringsdrift van gelovigen vind ik één van de meest storende factoren van religie. Prima als jij een bepaald ritueel aan wil hangen, maar dring dat nooit aan anderen op. Als zijzelf geen abortus willen laten doen vanwege het geloof, helemaal prima, maar laat andere vrouwen met rust!


Wat heeft dit te maken met wel of niet je kinderen het geloof mee geven :?

Ik sta iig nooit met m’n kind bij een abortuskliniek...

Veel hardcore religieuzen keuren abortus openlijk af. In de Amerikaanse biblebelt hangen er zelfs billboards met anti abortus propaganda.

Memories

Berichten: 2636
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:32

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:
De bekeringsdrift van gelovigen vind ik één van de meest storende factoren van religie. Prima als jij een bepaald ritueel aan wil hangen, maar dring dat nooit aan anderen op. Als zijzelf geen abortus willen laten doen vanwege het geloof, helemaal prima, maar laat andere vrouwen met rust!


Wat heeft dit te maken met wel of niet je kinderen het geloof mee geven :?

Ik sta iig nooit met m’n kind bij een abortuskliniek...


Nouja, het zal je tegenvallen hoeveel mensen protesteren tegen o.a. abortus als gezinsuitje zien :o In die zin vind ik het wel deels relevant, als kind krijg je daar behoorlijk wat van mee en of dat nou een goede manier is van religieuze opvattingen meegeven aan je kind, daar valt over te twisten. Niet dat elke gelovige anti-abortus is of daar daadwerkelijk tegen protesteert met of zonder kind, maar toch.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:44

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Wat heeft dit te maken met wel of niet je kinderen het geloof mee geven :?

Ik sta iig nooit met m’n kind bij een abortuskliniek...

Veel hardcore religieuzen keuren abortus openlijk af. In de Amerikaanse biblebelt hangen er zelfs billboards met anti abortus propaganda.


Dat weet ik, maar hoe is dat relevant in dit topic. We wonen niet eens in Amerika :?

Memories: dat vind ik wel heftig. Ik sta overigens ook niet zonder kind te demonstreren.

Ik vind die demonstraties hetzelfde als alle andere demonstraties, zinloos tijdverdrijf van mensen die toch al weinig om handen hebben. Vaak zijn het ook al dezelfden die voor zwarte piet, voor de boeren en tegen Corona demonstreren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:49

verootjoo schreef:
Dat weet ik, maar hoe is dat relevant in dit topic. We wonen niet eens in Amerika :?

Memories: dat vind ik wel heftig. Ik sta overigens ook niet zonder kind te demonstreren.

Ik vind die demonstraties hetzelfde als alle andere demonstraties, zinloos tijdverdrijf van mensen die toch al weinig om handen hebben. Vaak zijn het ook al dezelfden die voor zwarte piet, voor de boeren en tegen Corona demonstreren.

Het is relevant in een topic over religie omdat het toch een vorm van indoctrinatie betreft die op niets wetenschappelijks is gebasseerd.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:09

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Normen en waarden "omdat het in een boek staat" vind ik armoedig tot en met.
Feit is wel dat de bijbel (... dat betekent hetzij bibliotheek, hetzij 'dik boek'...) in talloze verhalen, gedichten, leefregels, vergelijking en wat al niet over dit soort zaken DISCUSSIËRT.

... daarstraks op het journaal |( |( een stel malloten dat nog nooit echt de bijbel heeft gelezen : het huwelijk wordt genoemd in de tien Woorden (geboden zijn het eigenlijk niet eens) - maar nadrukkelijk niet exclusief verplicht ofzo gesteld.
En kennelijk nooit gehoord van aartsvader Abraham met twee vrouwen, laat staan aartsvader Jacob met laten we zeggen vier vrouwen...
Of de liefde van Jonathan, die David hoger achtte dan de liefde van vrouwen....

Wat jij hier aanhaalt komt uit het Oude Testament.Sinds de komst van Jezus hebben we het Nieuwe Testament, waar Christenen dus in geloven en navolgen.


Eh, aangezien Jezus een Jood is, en nadrukkelijk verwees naar de wet/ Thora, de Profeten en de psalmen (tegenwoordig zegt men 'Thora, Profeten en geschriften', christenen noemen dit het oude testament, hoewel het niet oud is en geen testament..)
en hij dus als goede Jood nadrukkelijk in gesprek was, inclusief discussie en commentaar, met de Thora, de profeten en geschriften
vind ik dat zogezegd het oude testament er volop bijhoort.

Shenavallie
Berichten: 11649
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:57

anjali schreef:
Ouders zijn meestal niet blij als hun kind aankomt met een partner die niet van hetzelfde geloof is,ook al omdat dan inderdaad de kleinkinderen niet volgens hun traditie zullen worden opgevoed.Dit kan een bron van onenigheid worden.

Dat vertaal ik als geen respect hebben voor je medemens. Het draait toch uiteindelijk om de persoon en niet de (al dan niet opgelegde) opvattingen? Ik begrijp tot nu toe van gelovigen dat alles draait om liefde voor elkaar. Liefde is iets universeels, niet alleen voor mensen met dezelfde (al dan niet opgelegde) opvattingen, lijkt mij. Als iedereen eens zelf mocht kiezen in plaats van dingen opgelegd krijgen, dan zou de wereld een stuk mooier zijn.
Datzelfde denk ik trouwens over mensen die op personen van hetzelfde geslacht vallen: je valt op een persoon, niet op diens geslacht. Voor mij een goede reden dat scholen alleen nog maar openbaar worden, zodat iedereen gelijke kansen heeft.

Nog even on-topic:
Ik heb van heel dichtbij mee mogen maken hoe een echtpaar vanuit gelovige invloeden zich vrij hebben gemaakt van alle verplichtingen en verwachtingen. Zij zijn beide sinds ruim 20 jaar met een niet-gelovige partner verder gegaan (zij waren meer uit verwachting van de kerk en de gemeenschap met elkaar getrouwd) en zijn daar vandaag de dag nog allebei zeer gelukkig mee. Dit heeft wel heel wat ellende meegebracht (lees: JG). Ook hun kinderen hebben ze zelf laten kiezen wat ze wilden: geen van allen is met de kerk verder gegaan en zijn (evengoed, voor de mensen die daar een ander idee over hebben) prachtige mensen geworden.
Daarom ben ik ook een groot voorstander van kinderen zelf de keuze op een bepaalde leeftijd te laten maken. Leg kinderen uit waarom je bidt: niet omdat dat de enige waarheid is, maar omdat het jou een fijn gevoel geeft. Zeg kinderen niet dat ze dat ook moeten doen, maar laat ze daar zelf voor kiezen. Het moet voor hen ook goed voelen en niet alleen om de ouders of de gemeenschap te pleasen. Geef je kinderen het gevoel dat ze het waard zijn te bestaan, ook als ze wat anders kiezen. En ja, zorg dat ze die dag dat je naar de kerk gaat mogen kiezen of ze bij een vriendje willen spelen of dat ze meegaan. Maak geen reclame voor de kerk, maar laat ze het zelf ontdekken. En als ze niet mee willen, prima! Het is geen 'verplicht' bezoekje aan opa en oma. En als je bang bent voor de mening van de gemeenschap? Dan klopt er mijns inziens iets niet in de gemeenschap en moet je jezelf eens heel hard achter de oren gaan krabben.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:10

Een zwaar gereformeerde kennis van mijn moeder zat in een relatie die de kinderen sloeg en geestelijk kapot maakte. Zij is al die jaren erbij gebleven met het idee „wat God verbonden heeft..etc“ . Heel triest al je blijkbaar niet meer zelf kan nadenken omdat het geloof zo zwaar weegt. Mijn moeder heeft haar toen ertoe gezet om toch te scheiden. Dat viel niet lekker in de gereformeerde kerkgemeemschap (mijn moeder is katholiek) :=

Een van de sneuste situaties die ik meegemaakt heb was een vriendin/vriend paartje van mijn broer. Zij werd per ongeluk zwanger en haar ouders gaven haar 2 opties: trouwen of alle verbindingen met familie en kerk verbreken.
Dan heb je het echt niet begrepen met naastenliefde ;(

Ook zo triest vond ik het voor een lieve paardenverzorgster uit een gereformeerd gezin. Zij mocht komen verzorgen in een broek als ze maar heel zeker stelde dat ze niet gezien kon worden vanaf de straat want dat was slecht voor de reputatie 8)7
(Hoe leer je je kinderen liegen). Uiteindelijk mocht ze niet meer komen omdat haar moeder kind nummer veel te veel kreeg en zij nu voortaan uit school volledig thuis moest meehelpen met de jongere kinderen. Weg eigen tijd en eigen ontwikkeling.

Zulke dingen zou niemand mee moeten geven aan hun kinderen :n

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:24

Sizzle schreef:
Een zwaar gereformeerde kennis van mijn moeder zat in een relatie die de kinderen sloeg en geestelijk kapot maakte. Zij is al die jaren erbij gebleven met het idee „wat God verbonden heeft..etc“ . Heel triest al je blijkbaar niet meer zelf kan nadenken omdat het geloof zo zwaar weegt. Mijn moeder heeft haar toen ertoe gezet om toch te scheiden. Dat viel niet lekker in de gereformeerde kerkgemeemschap (mijn moeder is katholiek) :=

Een van de sneuste situaties die ik meegemaakt heb was een vriendin/vriend paartje van mijn broer. Zij werd per ongeluk zwanger en haar ouders gaven haar 2 opties: trouwen of alle verbindingen met familie en kerk verbreken.
Dan heb je het echt niet begrepen met naastenliefde ;(

Ook zo triest vond ik het voor een lieve paardenverzorgster uit een gereformeerd gezin. Zij mocht komen verzorgen in een broek als ze maar heel zeker stelde dat ze niet gezien kon worden vanaf de straat want dat was slecht voor de reputatie 8)7
(Hoe leer je je kinderen liegen). Uiteindelijk mocht ze niet meer komen omdat haar moeder kind nummer veel te veel kreeg en zij nu voortaan uit school volledig thuis moest meehelpen met de jongere kinderen. Weg eigen tijd en eigen ontwikkeling.

Zulke dingen zou niemand mee moeten geven aan hun kinderen :n


Mijn moeder heeft een relatie met een man uit een gelovig dorp. Zijn vrouw is overleden en hij heeft veel steun gehad aan het geloof en aan de dominee. De dominee was laatst op bezoek en vroeg of mijn moeder en hij geen verbintenis aan wilden gaan. Mijn moeder zei dat ze dat niet wilde aangezien zij in Brabant woont en hij in Zuid Holland en ze beiden ook hun eigen leven en kinderen hebben. Ze heeft toen ook tegen de dominee gezegd dat ze op aparte slaapkamers sliepen. Echt idioot ben je 74 en 64 jaar en moet je jokken omdat je bij elkaar in bed kruipt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:28

verootjoo schreef:
Ik vind die demonstraties hetzelfde als alle andere demonstraties, zinloos tijdverdrijf van mensen die toch al weinig om handen hebben. Vaak zijn het ook al dezelfden die voor zwarte piet, voor de boeren en tegen Corona demonstreren.

Off topic maar ik kan het niet laten te reageren;
Je scheert alle demonstranten over één kam en vindt demonstreren überhaupt zinloos tijdverdrijf?
Ik vind dat een ontzettend domme en bekrompen reactie!
Wees blij met het recht om te demonstreren! (Ook al is dat tegen abortus. ;) )
Je hebt er nl. een heleboel vrijheden aan te danken! ;)

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:31

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Dat weet ik, maar hoe is dat relevant in dit topic. We wonen niet eens in Amerika :?

Memories: dat vind ik wel heftig. Ik sta overigens ook niet zonder kind te demonstreren.

Ik vind die demonstraties hetzelfde als alle andere demonstraties, zinloos tijdverdrijf van mensen die toch al weinig om handen hebben. Vaak zijn het ook al dezelfden die voor zwarte piet, voor de boeren en tegen Corona demonstreren.

Het is relevant in een topic over religie omdat het toch een vorm van indoctrinatie betreft die op niets wetenschappelijks is gebasseerd.


Joh ga ergens anders offtopic. Je bent zo irrelevant bezig nu.

Ontopic:

Mijn partner is zwaar gelovig opgevoed maar gelooft niet meer. Mijn familie is al generaties lang goddeloos.

Onze kinderen moeten hun eigen beslissing nemen. Er staan hier een bijbel, een torah en een koran in de kast.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:34

Citaat:
Mijn moeder heeft een relatie met een man uit een gelovig dorp. Zijn vrouw is overleden en hij heeft veel steun gehad aan het geloof en aan de dominee. De dominee was laatst op bezoek en vroeg of mijn moeder en hij geen verbintenis aan wilden gaan. Mijn moeder zei dat ze dat niet wilde aangezien zij in Brabant woont en hij in Zuid Holland en ze beiden ook hun eigen leven en kinderen hebben. Ze heeft toen ook tegen de dominee gezegd dat ze op aparte slaapkamers sliepen. Echt idioot ben je 74 en 64 jaar en moet je jokken omdat je bij elkaar in bed kruipt.


Mij ontgaat van alles.
De protestanten kennen geen 'kerkelijk huwelijk', wat wel kan is een relatie (in)zegenen.

Deze mensen hebben een relatie, de vraag of zij prijs zouden stellen op het (in)zegenen van de relatie lijkt mij zo stom nog niet.
Uiteraard kun je om wel honderd redenen 'nee, dank je' zeggen - daar hoef je ook geen verantwoording voor te geven,
maar het heeft niets te maken met wat er al dan niet in bed gebeurt.

(Zware refo's vinden vast wel dat er getrouwd moet worden, maar niet iedereen is zo en mijn oog viel op het woordje 'verbintenis'.)

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:23

Interessant topic. Wat wel altijd zo is: de meest 'extreme' verhalen blijven natuurlijk hangen en worden smakelijk doorverteld. Ik vind het jammer dat het geloof door zulke verhalen zo'n negatieve bijsmaak krijgt.

Onze kinderen worden wel gelovig opgevoed, ze zijn ook gedoopt. Ze gaan naar een christelijke basisschool straks, maar wij wonen hartje biblebelt dus de meeste scholen hebben wel iets met het geloof. Ik hoop dat ze straks zelf ook de keuze maken om te geloven, zo niet dan zal dat vast pijn doen maar dan is het niet anders.

Stef Bos zei dat laatst zo mooi tijdens Beste Zangers:
Soms moet je kiezen tussen je eigen idealen en de liefde voor je kind.

In sommige kringen wegen de eigen idealen helaas dan zwaarder, ik weet wel dat ik dan áltijd voor mijn kind zou kiezen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mijn moeder heeft een relatie met een man uit een gelovig dorp. Zijn vrouw is overleden en hij heeft veel steun gehad aan het geloof en aan de dominee. De dominee was laatst op bezoek en vroeg of mijn moeder en hij geen verbintenis aan wilden gaan. Mijn moeder zei dat ze dat niet wilde aangezien zij in Brabant woont en hij in Zuid Holland en ze beiden ook hun eigen leven en kinderen hebben. Ze heeft toen ook tegen de dominee gezegd dat ze op aparte slaapkamers sliepen. Echt idioot ben je 74 en 64 jaar en moet je jokken omdat je bij elkaar in bed kruipt.


Mij ontgaat van alles.
De protestanten kennen geen 'kerkelijk huwelijk', wat wel kan is een relatie (in)zegenen.

Deze mensen hebben een relatie, de vraag of zij prijs zouden stellen op het (in)zegenen van de relatie lijkt mij zo stom nog niet.
Uiteraard kun je om wel honderd redenen 'nee, dank je' zeggen - daar hoef je ook geen verantwoording voor te geven,
maar het heeft niets te maken met wat er al dan niet in bed gebeurt.

(Zware refo's vinden vast wel dat er getrouwd moet worden, maar niet iedereen is zo en mijn oog viel op het woordje 'verbintenis'.)


Nou dit ging gewoon over een huwelijk hoor.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:01

Waarom werd er dan gesproken over een 'verbintenis'?


Ik ben er erg voor 'om beestjes bij de naam te noemen'.
Jullie moeten trouwen is iets heel anders dan 'fijn dat jullie een betekenisvolle relatie hebben, zou je daar een zegen over willen hebben?'
(En ivm onbekendheid kan een braaf en bescheiden aanbod tot het een aangezien worden voor iets heel anders...)

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:21

Jammer dat er altijd negatieve verhalen worden aangedragen omtrent gelovigen. Terwijl die buiten het geloof volop te vinden zijn. Niemand is volmaakt , ook gelovige mensen niet.

Ik vind ons geloof fijn. We hebben er steun aan. Wij voeden onze kinderen daar ook in liefde mee op. ( Dit is waar het topic over gaat ). Dus ja wij geven het mee.

En wat betreft trouwen mijn man en ik zijn in liefde getrouwd en in liefde samen. Wij hebben daar Gods zegen over gevraagd.

Toevoeging , net wat Niwla zegt in eerste stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:23

Niwla schreef:
Interessant topic. Wat wel altijd zo is: de meest 'extreme' verhalen blijven natuurlijk hangen en worden smakelijk doorverteld. Ik vind het jammer dat het geloof door zulke verhalen zo'n negatieve bijsmaak krijgt.

Onze kinderen worden wel gelovig opgevoed, ze zijn ook gedoopt. Ze gaan naar een christelijke basisschool straks, maar wij wonen hartje biblebelt dus de meeste scholen hebben wel iets met het geloof. Ik hoop dat ze straks zelf ook de keuze maken om te geloven, zo niet dan zal dat vast pijn doen maar dan is het niet anders.

Stef Bos zei dat laatst zo mooi tijdens Beste Zangers:
Soms moet je kiezen tussen je eigen idealen en de liefde voor je kind.

In sommige kringen wegen de eigen idealen helaas dan zwaarder, ik weet wel dat ik dan áltijd voor mijn kind zou kiezen.


Maar waarom zou het pijn doen als ze niet geloven? Dat snap ik niet.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:30

DeMolenhoek schreef:
Maar waarom zou het pijn doen als ze niet geloven? Dat snap ik niet.


Omdat zulke mensen echt oprecht geloven dat hun kind in de hel terecht komt ipv de hemel door de keuzes die ze maken. En dat is het ergste voor een ouder om te geloven, dat hun kind niet in de hemel komt. En ja, eigenlijk is dat uit liefde, ze willen zo graag dat hun kind in de hemel komt dat ze er alles aan zullen doen om te voorkomen dat ze 'verkeerde' keuzes maken waardoor ze in de hel terecht komen.

Ik weet het, pure indoctrinatie, maar die mensen hebben geen open blik, en geloven dit oprecht. Vandaar ook dat zij dit keuzes uit de liefde voor hun kind zullen noemen. Het hiernamaals is voor hen belangrijker dan het aardse leven.

Edit: ik spreek niet voor Niwla, maar voor orthodox gelovigen die ik ken (waarmee ik dus niet wil zeggen dat Niwla orthodox is, uit haar bericht kiest zij juist voor het kind, maar er zijn ouders die dat niet kunnen).

Even vanuit een hele andere invalshoek, wij voeden ons kind vrij op, en ze mogen de keuzes maken die ze willen, maar het zou mij dan juist weer pijn doen als mijn kind later bv orthodox islamitisch zou worden en een burka zou willen dragen bv.