Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 13:22

Hoihoi, dit topic is niet bedoeld voor tips om in slaap te vallen, maar ideeën voor als je wakker ligt (dus plafondstaren). :')

Soms heb ik al alles geprobeerd (geen blauw licht, ramen open, niet zwaar eten, gedachten uit je hoofd schrijven, mediteren), noem het maar op, maar lig ik nog steeds wakker.

Ik verveel me dan soms gewoon, dus ik ben benieuwd wat anderen dan doen :) ga je bijv een boek lezen of muziek luisteren of ga je het huishouden doen, iets eten/drinken..

Altijd beter om dan maar eventjes iets (simpels) te gaan doen dan in bed blijven liggen en te blijven draaien.. denk ik dan :) tips zijn welkom!(ook voor welke boeken/muziek etc. )
Laatst bijgewerkt door Fearn op 30-08-21 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:23

Luisterboek! Vaak eentje die ik al ken omdat ik dan niet persé op hoef te letten en het niet erg is als ik in slaap val :+

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:26

Podcast opzetten op spotify met een timer, zodat ie vanzelf stopt. Verzwaarde deken helpt mij ook.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:34

Niet lachen.. Ik zet Shrek op en val in slaap. _O- Gewoon via de telefoon.
Ook nog een fantastische vent gevonden waarbij dit ook werkt. Kan een van ons niet slapen, Shrek aan! _O-

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 13:39

Captain schreef:
Niet lachen.. Ik zet Shrek op en val in slaap. _O- Gewoon via de telefoon.
Ook nog een fantastische vent gevonden waarbij dit ook werkt. Kan een van ons niet slapen, Shrek aan! _O-


Omg, Shrek is wel heel leuk :') en lekker simpel, best een goed idee.

Imre, is zo'n verzwaarde deken niet warm?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:46

Meestal heb ik het te warm als ik 's nachts wakker word. Ik ga dan even afkoelen op de wc en bed open zodat dat ook kan afkoelen. Meestal val ik daarna redelijk snel weer in slaap.
En lukt dat niet, dan toch maar gewoon blijven liggen met de ogen dicht en aan iets moois/leuks denken.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:47

Ik zet tegenwoordig standaard een luisterboek aan. Timer op 30 minuten en in de meeste gevallen ben ik binnen 10 minuten in slaap gevallen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:05

Ik pak letterlijk mijn wakkere leven op. Meestal ben ik super productief in de wakkere uren. Lezen, leren, wasje strijken, rondje met de hond of ik ga mijn teennagels lakken. Soms is het met een uurtje over en ga ik slapen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:10

Komt de lijst
- verzwaringsdeken
- medicatie
- blauw licht filter
- veel koolhydraten eten
- podcast luisteren
- luisterboek
- lezen
- even uit bed

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 14:19

Welke podcasts of luisterboeken raden jullie aan? :)

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:34

Ik heb ASMR helemaal ontdekt om in slaap te kunnen komen. Afgelopen weken heel veel stress gehad en daardoor erg liggen piekeren. Maar bij de ASMR filmpjes (ik luister graag naar Lucy ASMR) val ik rustig in slaap.
Bij luisterboeken heb ik juist het probleem dat ik het verhaal teveel wil volgen en mezelf dwing om wakker te blijven, bij ASMR heb ik dat niet.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:42

Bij mij werkt Youtube. :') Meestal kijk ik een filmpje van EmmyMade ofzo ( CookTube zeg maar :') )

Wat ook werkt is een luisterboek of meditatie app. :)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:46

Ik heb zelden slaapproblemen, maar als ik wakker wordt van het hondengeblaf bv en niet meteen weer in kan slapen, ga ik lezen. Meestal vallen mijn ogen na een pagina of twee wel dicht en kan ik maar net aan
mijn bril en het boek wegleggen en het licht uitdoen.

Piekeren doe ik niet, dat laat ik voor de volgende dag. Desnoods maak ik een notitie van belangrijke dingen of iets wat ik niet mag vergeten. Ik ga naar bed om te slapen, en doe dat ook. Ik doe ook niks anders in mijn slaapkamer dan slapen, dat helpt enorm. Je draait dan ook onbewust een soort knop om als je de kamer betreed.

(Ik kan trouwens wel de paarden op stal horen en aan de een kant vind ik dat altijd wel gezellig, maar aan de andere kant, als het dan anders klinkt dan anders, lig ik wel weer te luisteren en als het lang duurt ga ik wel kijken)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:57

IsaCalixa schreef:
Welke podcasts of luisterboeken raden jullie aan? :)


categorie nieuws / wetenschap / informatief: (slaapt het lekkerst)
- onbehaarde apen
- nrc vandaag
- universiteit van Nederland
- universiteit van Vlaanderen
- cocaïne koorts
- de dienst
- de Deventer mediazaak (erg goed)
- de correspondent
- betrouwbare bronnen
- de Vlaamse kunstroof (er goed)
- de brand in het landhuis (erg erg goed)
- de blankenberge tapes (spannend en erg goed)
- focus wetenschap
- de dag

Luchtig / populaire met minder inhoud
- Zelfspodcast
- man man man de podcast
- poespas de podcast
- geuze en gorgels
- echt gebeurd (korte afleveringen en erg goed)
- nooit meer slapen
- trust nobody (OVER WIE IS DE MOL IS ECHT TOP)

—————-

Luisterboeken
- alles van Kluun
- de zeven zussen reeks

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:59

Voor mij werken de filmpjes van Psych2Go erg goed op youtube (mits je psychologie leuk vindt), rustige stem dus ogen dicht en lekker luisteren haha.
Verder ga ik vaak na een tijdje even uit bed om de katten te knuffelen, wat eten, wat drinken en dan val ik meestal daarna snel in slaap :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:00

Eerst een zenmuziekje opzetten. Werkt dat niet, dan een luisterboek aan. Werkt dat ook niet dan ga ik een suf repeterend spelletje doen om mijn hersens in slaap te krijgen, werkt dat ook niet, eruit en een kop thee drinken. Als dan de slaap nog niet werkt. Zen muziekje aan, ogen dicht en rustig blijven liggen.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:26

karuna schreef:
Eerst een zenmuziekje opzetten. Werkt dat niet, dan een luisterboek aan. Werkt dat ook niet dan ga ik een suf repeterend spelletje doen om mijn hersens in slaap te krijgen, werkt dat ook niet, eruit en een kop thee drinken. Als dan de slaap nog niet werkt. Zen muziekje aan, ogen dicht en rustig blijven liggen.

Yes voor zen muziek! Ik heb een cd met muziek op 432hz (schijnt een speciale frequentie te zijn maar vraag mij niet om details) die zet ik op een timer zodat hij vanzelf uit gaat en dat heb ik ook eigenlijk nooit door want dan ben ik al in slaap gevallen. Hij staat aan op een bluetooth speakertje, op een zacht volume dat ik hem goed hoor als ik erop focus maar dat hij ook niet storend of echt aanwezig is. Andere muziek houdt mij in veel gevallen juist wakker.

Tegen piekeren heb ik ontspanningsoefeningen, zoals afwisselend focussen op 5 geluiden die je hoort en die benoemen, dingen die je kunt zien, dingen die je voelt.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:31

Luisterboek of m'n app met regengeluiden. Heerlijk.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:05

Op Spotify heb je de podcast/luisterboeken 'Nothing much happens'. Deze verhalen zijn gemaakt om je in slaap te helpen vallen, het wordt verteld door een vrouw met een heerlijk kalm stemgeluid op een soort fluistertoon. Meestal val ik halverwege weer in slaap.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:09

Ik val altijd in slaap met Storytell. Dus als ik niet kan slapen dan luister ik een tijdje naar een boek. :D

Toevoeging: ik luister graag naar Harry Potter en de Grijze Jager.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:13

Of ik zet wat rustige muziek op. Of ik verhuis naar de bank en zet de tv aan totdat ik bijna in slaap val. Dan ga ik weer naar bed. Op die laatste manier ga je de slaapkamer niet associeren met wakker blijven. Als je niet kunt slapen ga je uit bed. Als je wel kunt slapen rol je je bed weer in.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:16

Ik heb vroeger al een uitgebreid verhaal verzonnen waar ik aan kon denken als ik me verveelde, me even wilde af sluiten van de wereld of als ik niet kon slapen. Het hielp mij om alle gedachten aan de kant te zetten door het verhaal verder te gaan verzinnen en/of te “herschrijven”.

Nu als ik niet kan slapen en lig te piekeren hoef ik vaak alleen maar aan een naam van een hoofdpersoon uit mijn verhaal te denken en dan slaap ik al :')
Soms duurt het iets langer.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 18:18

Kookaburra schreef:
Of ik zet wat rustige muziek op. Of ik verhuis naar de bank en zet de tv aan totdat ik bijna in slaap val. Dan ga ik weer naar bed. Op die laatste manier ga je de slaapkamer niet associeren met wakker blijven. Als je niet kunt slapen ga je uit bed. Als je wel kunt slapen rol je je bed weer in.


Helaas is mijn bed in dezelfde ruimte als de woonkamer :P (een studio)

Maar wat je zegt klopt wel denk ik. Heb ook regelmatig dat ik voor de tv bijna wegdommel, maar eenmaal in bed geen oog dicht doe. Het is denk ik vooral dat je er niet bewust mee bezig moet zijn, en dat 't daarom helpt om even iets anders te gaan doen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat doen jullie als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:24

In het race-seizoen: formule 1 vrije trainingen, races van NASCAR of IndyCar. Buiten het seizoen of als er geen races zijn: Barnwood Builders, Deadliest Catch, Building Alaska. Allemaal programma’s die ik ook leuk en interessant vind om te kijken, maar waar ik ook bij in slaap kan vallen. Volgende dag terugspoelen tot het moment dat ik me nog kan herinneren en weer verder kijken.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:48

Niet in slaap kunnen vallen is voor mij gelukkig een onbekend fenomeen zolang er een matras onder me ligt. Maar ik ben soms wel te vroeg wakker (ik slaap ook vroeg) en als ik geen zin heb om nog verder te slapen, struin ik AO3 en tumblr af op zoek naar fanfictie.
Waar ik op dat moment trek in heb, meestal zware hurt/comfort en whump en non-con slash. O:)