Wegverkeer bord 30

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:36

Omdat ik mijn antwoord nergens kan vinden, stel ik mijn vraag op bokt

Zonet zat ik om 21:00 in de auto en kom ik langs een bord met 30. Daarboven staat een bord met werk in uitvoering.
Er was niemand bezig op locatie en het werk ligt naast de weg.

Ben ik nu verplicht om 30 te rijden ?

( Er stond wel een automatische flitspaal en omdat de bestuurder achter mij geen afstand hield 50 gereden. Hopelijk ben ik safe :') _/-\o_ )

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:39

Lijkt me van wel, ja.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:40

Je moet wel degelijk 30 rijden daar als het bord niet is afgeplakt of omgedraaid. En iemand dicht achter je is geen reden te hard te rijden. :n

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:41

karuna schreef:
Je moet wel degelijk 30 rijden daar als het bord niet is afgeplakt of omgedraaid. En iemand dicht achter je is geen reden te hard te rijden. :n



Hij zat zo danig dicht achter mij dat remmen gewoon gevaarlijk was.. ik hoef hem niet boven op mij.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:42

soesita schreef:
Lijkt me van wel, ja.


Helaas dan zie ik die paarse envelop binnenkort wel op de stoep denk ik. -O-

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:43

Ja je moet idd 30 rijden en als je een bumperklever hebt zou ik juist langzamer gaan rijden, dan botsen ze ook minder hard op je.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:43

Rem aantikken helpt vaak wel om mensen afstand te laten houden. voor die tijd al zelfs. Ik hoop dat je meest wel vooruit kijkt zodat je dit soort borden iets eerder ziet en dan gas los laat op tijd. Scheelt ook straf remmen. :j

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:44

Het lange antwoord is: ja
Als je 30 moet langs een school dan mag je ook niet 50 als de school gesloten is.

Als de flitser een vaste flitser is dan staat deze meestal gewoon op de ‚normale‘ snelheid dus ik verwacht niet dat je geflitst bent.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:45

karuna schreef:
Rem aantikken helpt vaak wel om mensen afstand te laten houden. voor die tijd al zelfs. Ik hoop dat je meest wel vooruit kijkt zodat je dit soort borden iets eerder ziet en dan gas los laat op tijd. Scheelt ook straf remmen. :j


Bosrijk gebied dus die is helaas niet zo goed van ver te zien. Maar ik had eerder moeten anticiperen.
Maar dat is wel een goed idee. Die ga ik onthouden :)

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:46

Tja, ik heb altijd zo iets als ze zo graag achterop willen dan gaan ze ook maar. Alle kosten komen voor hun rekening dus dat maakt mij dan niet zoveel uit.. hoop voor je dat je niet geflitst bent, kan natuurlijk dat deze flitser altijd al op dit traject staat en niet op km's boven de 30 ingesteld staat. Dan heb je geluk.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:48

Sizzle schreef:
Het lange antwoord is: ja
Als je 30 moet langs een school dan mag je ook niet 50 als de school gesloten is.

Als de flitser een vaste flitser is dan staat deze meestal gewoon op de ‚normale‘ snelheid dus ik verwacht niet dat je geflitst bent.


Ik zag het vanuit mijn ooghoek een driehoekige lange paal met afbeeldingen van een camera erop. Die staat er naar mijn weten nog niet zo lang. Ik denk dat die er is neergezet omdat daar wel vaak 80/100 wordt gereden. 60 is de normale snelheid.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:48

Zoals hierboven aan is gegeven dien je te houden aan de snelheid aangegeven op de borden.

Als de persoon achter jou zo gevaarlijk aan het rijden was is het niet aan jou om dat op te lossen door te hard te gaan rijden. Daarmee kan je de situatie gevaarlijk maken voor andere mensen als ze bijvoorbeeld wel aan het werk waren geweest oid.

Daarbij zou ik zelf ook niet zachter gaan rijden of de rem aan tikken. Als de situatie dusdanig gevaarlijk is kan je altijd de politie bellen en het kenteken door geven ( al moet dat als je stil staat of handsfree natuurlijk :D )

https://www.politie.nl/mijn-buurt/lokal ... %20daarvan.

Edit; Link van de politie toegevoegd

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:50

Kristy1998x schreef:
Tja, ik heb altijd zo iets als ze zo graag achterop willen dan gaan ze ook maar. Alle kosten komen voor hun rekening dus dat maakt mij dan niet zoveel uit.. hoop voor je dat je niet geflitst bent, kan natuurlijk dat deze flitser altijd al op dit traject staat en niet op km's boven de 30 ingesteld staat. Dan heb je geluk.


Klopt maar de gevolgen die je er zelf aan kan overhouden zijn nou niet zo’n pretje (rug/nekklachten). Je weet dat die dicht op je zit dan span je toch automatisch je spieren aan.

Ik hoop dat ik mazzel heb maar ik zie het somber in :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wegverkeer bord 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:52

Yep als het bordje er staat moet je 30 rijden.
En met zo'n klever zet je je richting aan naar rechts, je laat hem erlangs en rijdt rustig weer verder, dan is er geen probleem.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:52

Je moet dn idd 30 rijden.
Mij is met ook vertelt dat de boetes voor snelheids overtredingen bij werkzaamheden ook duurder zijn dan gewone snelheid ovetredings boetes. Geen idee of dit ook echt klopt.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:54

karuna schreef:
Rem aantikken helpt vaak wel om mensen afstand te laten houden. voor die tijd al zelfs. Ik hoop dat je meest wel vooruit kijkt zodat je dit soort borden iets eerder ziet en dan gas los laat op tijd. Scheelt ook straf remmen. :j



Nee dit absoluut niet doen, dit zal vaak goed gaan, maar kan voor een schrikreactie zorgen die nogal gevaarlijk is!

Gewoon rustig afremmen, desnoods even een plekje zoeken waar je even de bumperklever voorbij kan laten gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:55

Ik heb die optie vaak toegepast maar helaas bus en zachte berm en weinig uitwijk mogelijkheid pas ik de kort rem aantikken toe. Dat werkt meestal heel erg goed :D

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:56

AmyJamess: ja, maar dat geldt alleen als er ook daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Dat was hier niet het geval.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:00

Shadow0 schreef:
AmyJamess: ja, maar dat geldt alleen als er ook daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Dat was hier niet het geval.


Thanks! Zo leer je nog eens wat :')

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:01

karuna schreef:
Ik heb die optie vaak toegepast maar helaas bus en zachte berm en weinig uitwijk mogelijkheid pas ik de kort rem aantikken toe. Dat werkt meestal heel erg goed :D


Totdat degene achter je denkt dat je hem een remtest wil geven, vol in de rem gaat met nog iemand er achter en/of van de weg rijdt. Gewoon niet gek laten maken en doorrijden dan.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:02

Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:04

Suzanne F. schreef:
Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.


Dat zou wel een opluchting zijn.
En ik weet niet hoe streng ze zijn rond wegwerkzaamheden (al denk ik van wel), maar misschien dat je het ook kunt aanvechten dat er iemand achter je reed waardoor je niet veilig af durfde/kon remmen. Als er een foto gemaakt is, moet dat ook te zien zijn.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 22:06

Suzanne F. schreef:
Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.


Ik hoop het.

Op internet even rond gespeurd. Als ik mijn zicht en gedachten mag geloven was het een driehoekige paal van bouwatch. Gebruiken veel bedrijven om hun terrein te beveiligen zei een vriendin
Dus hopelijk was de paal enkel voor het terrein _/-\o_

( daarvoor langs een ander stuk in de omgeving gereden waar ook zo’n paal stond. Daar reed ik wel braaf de toegestane snelheid die op de borden stond. Maar die stond ook op een bouwterrein )

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:12

Niobe schreef:
karuna schreef:
Rem aantikken helpt vaak wel om mensen afstand te laten houden. voor die tijd al zelfs. Ik hoop dat je meest wel vooruit kijkt zodat je dit soort borden iets eerder ziet en dan gas los laat op tijd. Scheelt ook straf remmen. :j

Nee dit absoluut niet doen, dit zal vaak goed gaan, maar kan voor een schrikreactie zorgen die nogal gevaarlijk is!


...ik ken 'rem aantikken' als "een remsignaal geven".
Alleen de remlichten gaan efkes aan.
Ik heb het geleerd en toegepast als een aankondiging 'ik ga dadelijk remmen', of 'ik ga mijn gas loslaten'.

Waar denk jij aan, dat je het gevaarlijk vindt?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:37

AmyJamess schreef:
Je moet dn idd 30 rijden.
Mij is met ook vertelt dat de boetes voor snelheids overtredingen bij werkzaamheden ook duurder zijn dan gewone snelheid ovetredings boetes. Geen idee of dit ook echt klopt.


Klopt. Die zijn duurder.