Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:57

Ik hoop het, want het hangt samen. Testen en dan niets met de resultaten doen heeft geen zin, en een app waar geen gegevens aangeboden zijn doet ook niks. De 2 samen kunnen ons hopelijk wel helpen.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:59

Cer schreef:
Volgens mij zijn er aan alle kanten heel veel mensen met heel veel dingen bezig.. dus ik denk dat er best een aantal dingen tegelijk geregeld kunnen worden.. dus bijv het testen en de apps tegelijk ontwikkelen.. :j


In theorie zou dat moeten kunnen maar ik heb het idee dat er nu dus weer veel minder aandacht is voor het bevoorraden en testen van mensen in de zorg, juist omdat de discussie veel over apps gaat. En die tests en voorraden van beschermend materiaal zijn nog niet overal goed geregeld!

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:00

Hoorde vandaag het ultime alternatief voor de Corona app. Een boekje waarin je opschrijft met wie je op welke contact hebt gehad. Ben je besmet weet je wie je moet waarschuwen. Schijnt in Nieuw Zeeland ofzo gebruikt te worden.

Ik vind em geniaal!

Wie is voor?

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:21

Ja handig, weet jij wie je allemaal tegenkomt in de supermarkt?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:47

Ik kom niemand tegen in de supermarkt, ik houd royaal afstand. Dus naast degene die afrekent eigenlijk niemand. Dat past wel in mijn boekje....

Daarnaast een app de de halve bevolking toch niet gaat installeren is dit wellicht beter.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:22

Pareltjes schreef:
Hoorde vandaag het ultime alternatief voor de Corona app. Een boekje waarin je opschrijft met wie je op welke contact hebt gehad. Ben je besmet weet je wie je moet waarschuwen. Schijnt in Nieuw Zeeland ofzo gebruikt te worden.

Ik vind em geniaal!

Wie is voor?

Zodat de overheid weet waar ik ben geweest en met wie ik daar was..? Zodat zij die mensen kunnen waarschuwen? Dan weten ze gelijk wat ik heb uitgespookt :+

Zonder gekheid, ik zie niet direct hoe zo'n boekje de druk op de GGD's zou verlichten. Het gaat er volgens mij om dat de GGD die mensen niet hoeft te informeren maar dat dat 'vanzelf' gaat.
Ik dacht niet dat je hier je 'contacten' zelf mag informeren, bij tuberculose ofzo..? Dat doen zij dan toch?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:24

Pareltjes schreef:
Hoorde vandaag het ultime alternatief voor de Corona app. Een boekje waarin je opschrijft met wie je op welke contact hebt gehad. Ben je besmet weet je wie je moet waarschuwen. Schijnt in Nieuw Zeeland ofzo gebruikt te worden.

Ik vind em geniaal!

Wie is voor?

Doet me heel erg aan een balboekje uit de romans van Jane Austen denken -O-

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:29

Die maak je vooraf toch?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:45

Daar heb je dan ook weer gelijk in, hoog tijd dat ik die boeken eens terug ga lezen. Als de lockdown nog lang duurt ga ik dat zeker doen :j

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 23:32

Cer schreef:
Pareltjes schreef:
Hoorde vandaag het ultime alternatief voor de Corona app. Een boekje waarin je opschrijft met wie je op welke contact hebt gehad. Ben je besmet weet je wie je moet waarschuwen. Schijnt in Nieuw Zeeland ofzo gebruikt te worden.

Ik vind em geniaal!

Wie is voor?

Zodat de overheid weet waar ik ben geweest en met wie ik daar was..? Zodat zij die mensen kunnen waarschuwen? Dan weten ze gelijk wat ik heb uitgespookt :+

Zonder gekheid, ik zie niet direct hoe zo'n boekje de druk op de GGD's zou verlichten. Het gaat er volgens mij om dat de GGD die mensen niet hoeft te informeren maar dat dat 'vanzelf' gaat.
Ik dacht niet dat je hier je 'contacten' zelf mag informeren, bij tuberculose ofzo..? Dat doen zij dan toch?



Geen idee, maar het bespaard wel tijd. Gewoon bijhouden wanneer waar met wie. Denk dat het wel hun werk wat simpeler maakt als je het zo bij de hand hebt. En zoveel werk is het nu ook weer niet.

Dus je word ziek en je overhandigd je balboekje aan de ggd.... :j

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 07:13

Cer schreef:
Zonder gekheid, ik zie niet direct hoe zo'n boekje de druk op de GGD's zou verlichten. Het gaat er volgens mij om dat de GGD die mensen niet hoeft te informeren maar dat dat 'vanzelf' gaat.
Ik dacht niet dat je hier je 'contacten' zelf mag informeren, bij tuberculose ofzo..? Dat doen zij dan toch?

Toevallig (?) heeft de NOS daar nu een artikel over.
https://nos.nl/l/2331268
De samenvatting is dat in de afkorting GGD de O van organisatie en overzicht ontbreekt. Elke GGD heeft zijn eigen werkwijze.

Staat ook in hoe Duitsland het doet. Ik vind dat er na deze pandemie stevig geëvalueerd mag worden.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 07:34

Nja, dat is denk sowieso wel wat nu (pijnlijk?) duidelijk wordt... dat NL eigenlijk een heel slechte organisatie is.. Wij vergelijken het hier thuis wel eens met een slecht geleid bedrijf.. Er zijn veel verantwoordelijkheden die bij partijen zelf liggen, maar net als in het gewone bedrijfsleven kan de ene manager de verantwoordelijkheid en sturing wel aan, en de ander niet.
Je bent als directeur niet altijd in staat om overal bovenop te zitten en moet dit dus overlaten aan je managers (en zij weer aan hun teamleaders bijvoorbeeld)
Er zijn altijd mensen die prima hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en er zijn mensen die bij alles aan het handje meegenomen moeten worden.
(aan de andere kant, als je iemand vanuit het bedrijfsleven aan de top zet, wil dat ook niet altijd goed uitpakken, zie de USA := )

Vwb het stuk, ik meen dat er een werkgroep opgericht is/wordt voor het vaststellen van voorwaarden voor bron- en contactonderzoek.
Daarnaast denk ik als epidemioloog Bosman vindt dat de instructies niet duidelijk zijn, hij daar misschien als medewerker aan het voorstel, daar zelf ook aan kan trekken?

Overigens geeft hij wel aan dat iedereen die in contact is gekomen met een besmet iemand, in isolatie moet (en niet alleen diegene met symptomen). Daar maakt hij dan geen vrienden mee denk :+

Maar wellicht kijkt die werkgroep dan naar Duitsland en neemt daar ook weer wat van over, omdat ze ook nauw contact houden met buitenlandse collega's.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 08:16

Nouja ik vind die warrigheid in NL eigenlijk echt niet kunnen. Alles mag, er is geen lockdown, zolang dit, dat, zus en zo maar niet doet, maar het is wet hoor. Maarja ohja er is geen lockdown. Mensen gaan dan denken er is geen lockdown dus het kan. Zeker jongeren die zien het allemaal abstracter.

Heb het in het begin al gezegd, mensen willen duidelijkheid. We doen het wél of we doen het niet.
Persoonlijk heb ik het idee dat NL hiermee regelmatig achter de feiten aan loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:44

Pareltjes schreef:
Nouja ik vind die warrigheid in NL eigenlijk echt niet kunnen. Alles mag, er is geen lockdown, zolang dit, dat, zus en zo maar niet doet, maar het is wet hoor. Maarja ohja er is geen lockdown. Mensen gaan dan denken er is geen lockdown dus het kan. Zeker jongeren die zien het allemaal abstracter.

Heb het in het begin al gezegd, mensen willen duidelijkheid. We doen het wél of we doen het niet.
Persoonlijk heb ik het idee dat NL hiermee regelmatig achter de feiten aan loopt.


Gelukkig woon je hier niet :(:) . Een intelligente lockdown is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. De naam zegt het al een beetje....

Maar de Belgen doen het veel beter toch. Of wacht, nee....
Belgen vinden Nederlandse corona-aanpak laks, maar cijfers zijn niet beter - https://nos.nl/l/2330579

Ik vraag me af hoe Belgen zouden reageren als ik op een forum daar een topic zou openen alleen maar om als Nederlander het Belgische beleid te bashen. Ik denk zomaar dat ze het een beetje onfatsoenlijk zouden vinden. Denk je niet, Pareltjes? Echt geïnteresseerd in meningen over de app ben je niet hè?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:49

Pareltjes schreef:
Hoorde vandaag het ultime alternatief voor de Corona app. Een boekje waarin je opschrijft met wie je op welke contact hebt gehad. Ben je besmet weet je wie je moet waarschuwen. Schijnt in Nieuw Zeeland ofzo gebruikt te worden.

Ik vind em geniaal!

Wie is voor?

De gewone bewust aangegane contacten herinner ik me zo ook wel. Het zal juist gaan om het feit dat je in de supermarkt bent geweest of in de trein en die contacten ken je niet. En tijdens je incubatietijd heb je wellicht 5 dagen met de trein gereisd. Hoe willen ze dan de andere reizigers opsporen?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:56

ik vraag me af hoelang ze dat opsporen nog gaan volhouden eigenlijk. Er zijn al vreselijk veel besmettingen en zo’n 500.000 die we “ gemist “ hebben.

Als er zoveel rond lopen die besmet zijn/ of geweest dan hobbelen we toch vreselijk achter de feiten aan?
Inmiddels moet je er vanuit gaan dat iedereen die je tegenkomt besmet is. En je daar dan ook naar gedragen. En natuurlijk hopen dat die ander net zo fatsoenlijk is. Ik denk dat ik meer zou inzetten om mijzelf zo goed mogelijk te beschermen ( in mijn gedrag en fysieke bescherming ).

Die app gaat aangeven dat je in de buurt van een besmet persoon bent geweest, dan ben je toch al te laat?
Of hij moet je een stroomstoot geven...ho stop..er staat een besmet persoon voor je!
Willen ze dan iedereen die in de buurt geweest in quarantaine gaan zetten? Moet je afwachten op symptomen? Dan maakt het uiteindelijk toch niet anders dan er nu al wordt gedaan?

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:34

Zolang er niet eens duidelijkheid is over wat we met een eventuele app willen bereiken (uitdoving van het virus? Of alleen vertraging? Of zelfs snellere besmetting, want er staan straks IC-bedden leeg dus er kan wel een tandje bij?) valt er ook in redelijkheid niets te zeggen over de app.

Nieuw Zeeland is helder. Die willen het virus gewoon overal stoppen. Aan de grens, in het land en in de ziekenhuizen. Dan dient het bijhouden van contacten ook een duidelijk doel: zo snel mogelijk opsporen van besmettingen en daar maatregelen op treffen.

Maar hier is er geen helder uitgesproken doel. We proberen nadrukkelijk niet alle besmettingen te vermijden. Het testbeleid is niet gericht op zo goed mogelijk weten wat er gebeurt.
(En de GGD gaf blijkbaar gisteravond aan dat ze wel degelijk op zouden kunnen schalen in contactonderzoek, als dat gevraagd zou worden. Maar dat het dus niet gevraagd is? Ook dat is een patroon dat best vaak voorkomt. Bij de tests, bij de beschermende middelen, er kan veel meer als het ministerie duidelijk zou vragen wat ze willen.)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:40

Shadow0 schreef:
Zolang er niet eens duidelijkheid is over wat we met een eventuele app willen bereiken (uitdoving van het virus? Of alleen vertraging? Of zelfs snellere besmetting, want er staan straks IC-bedden leeg dus er kan wel een tandje bij?) valt er ook in redelijkheid niets te zeggen over de app.

Sorry?
Waarop zou je dit baseren? Snellere besmetting??


Citaat:
Maar hier is er geen helder uitgesproken doel. We proberen nadrukkelijk niet alle besmettingen te vermijden. Het testbeleid is niet gericht op zo goed mogelijk weten wat er gebeurt.
(En de GGD gaf blijkbaar gisteravond aan dat ze wel degelijk op zouden kunnen schalen in contactonderzoek, als dat gevraagd zou worden. Maar dat het dus niet gevraagd is? Ook dat is een patroon dat best vaak voorkomt. Bij de tests, bij de beschermende middelen, er kan veel meer als het ministerie duidelijk zou vragen wat ze willen.)

De GGD moet aangeven wat ze met de app willen, en daar kan dan wat mee gedaan worden..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:42

Ze blijven zuinigjes met testen, dus die app gaat helemaal geen zin hebben:
Citaat:
Het kabinet wil slechts heel voorzichtig nieuwe groepen op het coronavirus testen, ook al kunnen laboratoria veel meer tests aan. Het is nog altijd 'spannend' of er ook op de lange duur genoeg benodigdheden voor de tests zullen zijn, zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vandaag in debat met de Tweede Kamer.

Iedere dag zouden ruim 17.000 mensen zich kunnen laten testen, maar dat gebeurt op een gemiddelde dag maar 7.000 keer. Dat frustreert de Tweede Kamer, die liefst zoveel mogelijk mensen zou laten testen. Dat wil het kabinet ook, verzekert De Jonge, maar hij kan het testbeleid niet zomaar royaal verruimen. Het is onmogelijk om te voorspellen hoeveel mensen daarop vervolgens aanspraak zouden maken, en dus riskeert hij dan al gauw weer een testtekort.

AD live blog

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:44

ja dat komt inderdaad door die benodigdheden.. als die aanvoer op gang blijft, dan kan het aantal testen omhoog. Maar DeJonge heeft ook geen glazen bol, als de toelevering stokt dan belooft hij wellicht iets wat hij niet waar kan maken... zo begreep ik het

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:47

Cer schreef:
Waarop zou je dit baseren? Snellere besmetting??


Voor de duidelijkheid: ik wil dat niet he! Maar aan het begin van de uitbraak werd er over groepsimmuniteit gesproken, en vooral ook dat het daarvoor nodig is dat er wel degelijk mensen besmet raken.

Nou kwam daar wel reactie op waardoor het niet meer hardop gezegd is, maar het is helemaal niet duidelijk wat het onderliggende doel van het beleid nou is.
En in het andere topic kwam de uitspraak van de Voorzitter Landelijk Overleg Acute Zorg, die op basis van de IC-bedden denkt dat versoepeling ook wel wat sneller kan. Dan vraag ik me dus af of die nog aan het rekenen is met maximale besmetting.

Citaat:
De GGD moet aangeven wat ze met de app willen, en daar kan dan wat mee gedaan worden..


Nee, de regering moet aangeven wat zij willen, en dan kan de GGD dat uitvoeren, al dan niet ondersteund met een app. Maar als onze regering en onze minister van volksgezondheid niet aan de gang gaan met helder te zijn over wat ze nou precies willen, dan kan de GGD dat niet uitvoeren. De GGD's hebben niet de leiding over het algemene beleid. Ze kunnen onderzoeken en adviseren en uitvoeren maar ze zijn niet degenen die bepalen, daar hebben we nou juist ons landsbestuur voor!

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:58

Dan heb je het debat en de hoorzittingen niet gevolgd... de app bouwers kunnen van alles maar de GGD moet dan aangeven welke functionaliteiten dat moeten zijn.
De GGD weet hoe dat contactonderzoek werkt en wat ze van de mensen willen weten, en dat kunnen de bouwers wel of niet in de app gieten..
zo is het echt al een aantal keren aangegeven door verschillende partijen...

Hoe moet de regering nou voor de GGDs bepalen hoe ze hun werk moeten doen? Dat doen ze zelf toch...
Het het OMT/RIVM heeft richting het kabinet aan gegeven dat een app kan helpen om het werk van de GGD te verlichten..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:02

Cer schreef:
Dan heb je het debat en de hoorzittingen niet gevolgd... de app bouwers kunnen van alles maar de GGD moet dan aangeven welke functionaliteiten dat moeten zijn.
De GGD weet hoe dat contactonderzoek werkt en wat ze van de mensen willen weten, en dat kunnen de bouwers wel of niet in de app gieten..
zo is het echt al een aantal keren aangegeven door verschillende partijen...

Hoe moet de regering nou voor de GGDs bepalen hoe ze hun werk moeten doen? Dat doen ze zelf toch...
Het het OMT/RIVM heeft richting het kabinet aan gegeven dat een app kan helpen om het werk van de GGD te verlichten..

Maar dan nog, de basis blijft testen testen testen en dat is het kabinet niet van plan.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:06

waarom zijn ze dat niet van plan?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:07

Zie mijn post van 24 minuten geleden.