Corona en vakantie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:27

ApplePapple schreef:
Schopje omhoog in dit topic met een vraag.
Ik zou graag eind maart naar Tenerife gaan +-10 dagen.
Ik heb een herstelbewijs die tot eind april geldig is. Is dit genoeg (met de regels die nu gelden?) Of moet ik dan ook nog testen? Voor terugreis naar NL volgens mij sowieso niet.

Ook staat er dit op de website van de overheid:
'Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.'

Maar, waar kan ik zo'n document laten maken? Ben echt een leek in heel dit gebeuren :Y)

Het is op dit moment nog te vroeg om te zeggen hoe of wat ben ik bang. Ik weet wel dat je moet reizen met een boosterprik omdat anders je reiscertificaat niet meer geldig zal zijn.
Regels die er nu zijn kunnen in maart heel anders zijn

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33874
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:30

Ik zou nu ook niks boeken, ik heb zo'n idee dat de regels voor die tijd nog wel 3x veranderd zijn. Zeker als je niet gevaccineerd bent kan het zo maar zijn dat je er niet in mag.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:32

ApplePapple schreef:
Schopje omhoog in dit topic met een vraag.
Ik zou graag eind maart naar Tenerife gaan +-10 dagen.
Ik heb een herstelbewijs die tot eind april geldig is. Is dit genoeg (met de regels die nu gelden?) Of moet ik dan ook nog testen? Voor terugreis naar NL volgens mij sowieso niet.

Ook staat er dit op de website van de overheid:
'Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.'

Maar, waar kan ik zo'n document laten maken? Ben echt een leek in heel dit gebeuren :Y)


Coro­na­vi­rus
Reizen met uw Coronabewijs in de CoronaCheck-app
U kunt de CoronaCheck-app (het digitale coronabewijs – DCC) gebruiken. Met deze app maakt u een QR-code aan om te reizen naar andere landen van de Europese Unie (EU) en Schengen. U maakt de QR-code aan door een vaccinatiebewijs, testbewijs of herstelbewijs toe te voegen in de CoronaCheck-app. Neem ook een geprinte versie van de QR-code mee.

Soms is uw coronabewijs niet voldoende. Een land kan om meer documenten vragen. Lees het hele reisadvies voor u vertrekt. Hier vindt u de voorwaarden en uitzonderingen. Lees meer informatie over het coronabewijs op Rijksoverheid.nl.

Meer informatie?
Ga naar de website van de Europese Unie waar u nog meer informatie kunt vinden over de voorwaarden voor inreizen. Ook kunt u daar de lokale coronamaatregelen vinden, zoals bijvoorbeeld de regels over mondkapjes en over de openstelling van restaurants, musea en toeristische attracties.

Inreisbeperkingen Spanje
Het laten zien van één van de volgende 3 documenten is verplicht voor reizigers uit Nederland (met elk vervoermiddel) vanaf 12 jaar:

Een vaccinatiebewijs. Een bewijs van volledige vaccinatie (EMA of WHO-goedgekeurd), waarbij de laatste dosis minstens 14 dagen voor vertrek is gezet. Als u één dosis heeft ontvangen omdat u bent hersteld van COVID-19, krijgt u als het goed is een QR- code waarin staat: 1 van 1 vaccinaties ontvangen. Dit wordt in Spanje geaccepteerd als volledig gevaccineerd. Reist u met een papieren vaccinatiebewijs, let dan op de volgende zaken: *Als u bent hersteld van COVID-19 en 1 dosis heeft ontvangen, en er staat op het bewijs niet dat u volledig gevaccineerd bent, dan is het tonen van 1 vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna niet voldoende. Dan raden we u aan een test te doen. ** Het papieren document moet zijn opgesteld in de Spaanse, Engelse, Franse of Duitse taal of voorzien van een officiële vertaling in 1 van deze talen. ***Op het vaccinatiecertificaat/bewijs moet vermeld staan: naam, data vaccinaties, type vaccin, het batchnummer, land waar vaccinatie is gezet, contactgegevens van de vaccinerende instantie en contactgegevens van de uitgevende instantie van dit certificaat of bewijs.
Een testbewijs. Een NAAT(PCR)-test van maximaal 72 uur oud bij aankomst, of een antigeentest van maximaal 48 uur oud bij aankomst. Op het mee te nemen certificaat van de negatieve test moet vermeld staan: naam, nummer reisdocument, contactgegevens testinstituut, type test, tijdstip en datum test en negatief resultaat. Testresultaten moeten in het Spaans, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld of voorzien zijn van een officiële vertaling in 1 van deze talen.
Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.
Reist u met de boot of met het vliegtuig? Dan moet u binnen 48 uur voor vertrek een online gezondheidsformulier invullen. Dit is te vinden via de website van de Spaanse overheid (informatie in het Engels). Dit geldt ook als u alleen voor een overstap op het vliegveld bent. Na het invullen van dit formulier ontvangt u een QR-code, deze wordt gecontroleerd bij aankomst op de luchthaven.

Let op: dit is een andere QR-code dan de QR-code in uw CoronaCheck-app.

Coronavirusmaatregelen (COVID-19) in Spanje
In Spanje zijn maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus (COVID-19) terug te dringen.

Landelijke maatregelen
In Spanje is 1,5 meter afstand houden de regel. Het dragen van mondkapjes is overal in Spanje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar. Deze regel geldt in de openbare binnenruimtes zoals winkels, overheidsgebouwen en in het openbaar vervoer, maar ook buiten op straat. De mondkapjesplicht geldt ook voor stations en perrons en reizen per taxi, boot en vliegtuig. Er zijn uitzonderingen voor het dragen van mondkapjes. U hoeft geen mondkapje te dragen in natuurgebieden waar men gemakkelijk 1,5 meter afstand kan houden, of tijdens het sporten in de buitenlucht. Voor personen met een medische indicatie of ademhalingsproblemen, handicap of gedragsproblemen gelden uitzonderingen.

Regionale maatregelen
Ook nemen regionale overheden aanvullende maatregelen over bijvoorbeeld lokale in- en uitreisverboden, de maximale groepsgrootte op terrassen en binnenshuis, de openingstijden van winkels en horeca etcetera. Deze maatregelen verschillen per regio. Voor meer informatie over maatregelen per regio kunt u de volgende pagina raadplegen (kies "Travel to Spain, select your destination region" (informatie in het Engels), en kies uw gebied op de kaart).

Klachten of symptomen
Meld u bij de lokale gezondheidsautoriteiten als u klachten of symptomen heeft die lijken op het coronavirus. Zorg dat u zich laat testen en vermijd contact met anderen, totdat u de testuitslag heeft. Hier vindt u de instructies van het Spaanse ministerie van Gezondheid (informatie in het Engels) voor als u symptomen heeft die kunnen wijzen op COVID-19 en een lijst met telefoonnummers van de verschillende autonome regio’s (informatie in het Engels) als u klachten heeft. Als u contact heeft gehad met een positief geteste persoon, lees dan hier het advies over hoe te handelen (informatie in het Engels).

In quarantaine
Als de testuitslag voor vertrek positief is, wordt u niet toegelaten aan boord van een vliegtuig naar Nederland. Volg in dat geval de adviezen op van de lokale gezondheidsautoriteiten. Dit betekent ook dat u verplicht in quarantaine moet, ook uw ongevaccineerde reisgenoten. U moet dan zelf uw terugreis uitstellen of omboeken en een passend verblijf vinden voor minimaal 7 dagen. Ook moet u ervoor zorgen dat u uw accommodatie niet hoeft te verlaten voor eerste levensbehoeften. Schakel hulp in van hotelpersoneel, vrienden of familie en eventueel een bezorgservice. Als u geen klachten heeft, mag u de quarantaine na 7 dagen beëindigen. Als u symptomen heeft moet u minimaal 7 dagen in quarantaine en minimaal 3 dagen klachtenvrij zijn voordat u de quarantaine mag beëindigen. U kunt daarna opnieuw een antigeen sneltest laten doen. Het is op dit moment nog niet mogelijk in Spanje een herstelbewijs aan te maken met de CoronaCheck-app. Neem altijd contact op met de GGD in uw woonplaats in Nederland als u positief getest bent.

Gezondheidssituatie
Over het algemeen is de gezondheidssituatie in Spanje vergelijkbaar met die in Nederland. Als u wilt checken of er voor Spanje bijzonderheden zijn, kijk dan op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Neem voor meer informatie over bijvoorbeeld vaccinaties, contact op met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.

Terugkeer naar Nederland
Reist u terug naar Nederland? Check waaraan u moet voldoen bij aankomst in Nederland.

Volg de adviezen op van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Was regelmatig goed uw handen, snuit uw neus in papier en gooi het papier na het snuiten weg, was uw handen daarna weer goed. Dit geldt ook voor als u hoest en niest. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Testlocaties in Spanje
Online: wanneer u zoekt op “prueba PCR/antígenos” in combinatie met de plaats waar u verblijft.
Meer informatie over testlocaties op luchthavens:
Eurofins Megalab: Barcelona, Alicante, Valencia, Bilbao, de Balearen en Canarische eilanden
Travel Covid test center: Madrid, Malaga en Sevilla
Zie voor meer informatie over de testlocaties in Spanje de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Gekopieerd uit de reisapp

ApplePapple

Berichten: 2745
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:33

purny schreef:
ApplePapple schreef:
Schopje omhoog in dit topic met een vraag.
Ik zou graag eind maart naar Tenerife gaan +-10 dagen.
Ik heb een herstelbewijs die tot eind april geldig is. Is dit genoeg (met de regels die nu gelden?) Of moet ik dan ook nog testen? Voor terugreis naar NL volgens mij sowieso niet.

Ook staat er dit op de website van de overheid:
'Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.'

Maar, waar kan ik zo'n document laten maken? Ben echt een leek in heel dit gebeuren :Y)

Het is op dit moment nog te vroeg om te zeggen hoe of wat ben ik bang. Ik weet wel dat je moet reizen met een boosterprik omdat anders je reiscertificaat niet meer geldig zal zijn.
Regels die er nu zijn kunnen in maart heel anders zijn



Maar, als ik (zoals de regels nu zijn) binnen die 180 reis dat het herstelbewijs geldig is, maakt wel of geen boosterprik toch niet uit?

Sorry als ik domme dingen vraag hoor maar ik snap van de regels niks meer en het verandert zo vaak :(

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:38

Daarom is er nu nog geen zekerheid over te zeggen.

Toen ik naar NY ging moest ik 3 dagen van te voren testen. De dag voordat ik vertrok belde mijn tante op en vroeg mij of het nog door kon gaan ivm dat je ineens een dag van te voren moest testen.

Mijn neefje vroeg mij welke eisen er werden gesteld aan vakantie voor NY...

Ik kon hem dat niet antwoorden aangezien de eisen continu veranderen.

Waarschijnlijk heb je wel een booster nodig aangezien deze nieuwe regels per 1 februari ingaan. Booster kun je halen vanaf 3 maanden wanneer je positief bent.

ApplePapple

Berichten: 2745
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:39

purny schreef:
Daarom is er nu nog geen zekerheid over te zeggen.

Toen ik naar NY ging moest ik 3 dagen van te voren testen. De dag voordat ik vertrok belde mijn tante op en vroeg mij of het nog door kon gaan ivm dat je ineens een dag van te voren moest testen.

Mijn neefje vroeg mij welke eisen er werden gesteld aan vakantie voor NY...

Ik kon hem dat niet antwoorden aangezien de eisen continu veranderen.

Waarschijnlijk heb je wel een booster nodig aangezien deze nieuwe regels per 1 februari ingaan. Booster kun je halen vanaf 3 maanden wanneer je positief bent.


Heb je hiervan een link? Of iets? Ik mis blijkbaar echt veel, ben er eerlijk gezegd ook weinig mee bezig haha...

ApplePapple

Berichten: 2745
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:41

knollentuin schreef:
ApplePapple schreef:
Schopje omhoog in dit topic met een vraag.
Ik zou graag eind maart naar Tenerife gaan +-10 dagen.
Ik heb een herstelbewijs die tot eind april geldig is. Is dit genoeg (met de regels die nu gelden?) Of moet ik dan ook nog testen? Voor terugreis naar NL volgens mij sowieso niet.

Ook staat er dit op de website van de overheid:
'Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.'

Maar, waar kan ik zo'n document laten maken? Ben echt een leek in heel dit gebeuren :Y)


Coro­na­vi­rus
Reizen met uw Coronabewijs in de CoronaCheck-app
U kunt de CoronaCheck-app (het digitale coronabewijs – DCC) gebruiken. Met deze app maakt u een QR-code aan om te reizen naar andere landen van de Europese Unie (EU) en Schengen. U maakt de QR-code aan door een vaccinatiebewijs, testbewijs of herstelbewijs toe te voegen in de CoronaCheck-app. Neem ook een geprinte versie van de QR-code mee.

Soms is uw coronabewijs niet voldoende. Een land kan om meer documenten vragen. Lees het hele reisadvies voor u vertrekt. Hier vindt u de voorwaarden en uitzonderingen. Lees meer informatie over het coronabewijs op Rijksoverheid.nl.

Meer informatie?
Ga naar de website van de Europese Unie waar u nog meer informatie kunt vinden over de voorwaarden voor inreizen. Ook kunt u daar de lokale coronamaatregelen vinden, zoals bijvoorbeeld de regels over mondkapjes en over de openstelling van restaurants, musea en toeristische attracties.

Inreisbeperkingen Spanje
Het laten zien van één van de volgende 3 documenten is verplicht voor reizigers uit Nederland (met elk vervoermiddel) vanaf 12 jaar:

Een vaccinatiebewijs. Een bewijs van volledige vaccinatie (EMA of WHO-goedgekeurd), waarbij de laatste dosis minstens 14 dagen voor vertrek is gezet. Als u één dosis heeft ontvangen omdat u bent hersteld van COVID-19, krijgt u als het goed is een QR- code waarin staat: 1 van 1 vaccinaties ontvangen. Dit wordt in Spanje geaccepteerd als volledig gevaccineerd. Reist u met een papieren vaccinatiebewijs, let dan op de volgende zaken: *Als u bent hersteld van COVID-19 en 1 dosis heeft ontvangen, en er staat op het bewijs niet dat u volledig gevaccineerd bent, dan is het tonen van 1 vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna niet voldoende. Dan raden we u aan een test te doen. ** Het papieren document moet zijn opgesteld in de Spaanse, Engelse, Franse of Duitse taal of voorzien van een officiële vertaling in 1 van deze talen. ***Op het vaccinatiecertificaat/bewijs moet vermeld staan: naam, data vaccinaties, type vaccin, het batchnummer, land waar vaccinatie is gezet, contactgegevens van de vaccinerende instantie en contactgegevens van de uitgevende instantie van dit certificaat of bewijs.
Een testbewijs. Een NAAT(PCR)-test van maximaal 72 uur oud bij aankomst, of een antigeentest van maximaal 48 uur oud bij aankomst. Op het mee te nemen certificaat van de negatieve test moet vermeld staan: naam, nummer reisdocument, contactgegevens testinstituut, type test, tijdstip en datum test en negatief resultaat. Testresultaten moeten in het Spaans, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld of voorzien zijn van een officiële vertaling in 1 van deze talen.
Een herstelbewijs. Als u bent hersteld van COVID-19 dan kunt u Spanje inreizen met een herstelbewijs. Dit document moet minimaal 11 dagen na de eerste positieve NAAT-test zijn afgegeven en maximaal 180 dagen. Het document moet door een autoriteit of medische instantie zijn opgesteld. Dit moet in het Spaans, Engels, Frans of Duits. Op het document moet vermeld staan: naam, datum van de eerste positieve NAAT-test, type NAAT-test en land van afgifte.
Reist u met de boot of met het vliegtuig? Dan moet u binnen 48 uur voor vertrek een online gezondheidsformulier invullen. Dit is te vinden via de website van de Spaanse overheid (informatie in het Engels). Dit geldt ook als u alleen voor een overstap op het vliegveld bent. Na het invullen van dit formulier ontvangt u een QR-code, deze wordt gecontroleerd bij aankomst op de luchthaven.

Let op: dit is een andere QR-code dan de QR-code in uw CoronaCheck-app.

Coronavirusmaatregelen (COVID-19) in Spanje
In Spanje zijn maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus (COVID-19) terug te dringen.

Landelijke maatregelen
In Spanje is 1,5 meter afstand houden de regel. Het dragen van mondkapjes is overal in Spanje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar. Deze regel geldt in de openbare binnenruimtes zoals winkels, overheidsgebouwen en in het openbaar vervoer, maar ook buiten op straat. De mondkapjesplicht geldt ook voor stations en perrons en reizen per taxi, boot en vliegtuig. Er zijn uitzonderingen voor het dragen van mondkapjes. U hoeft geen mondkapje te dragen in natuurgebieden waar men gemakkelijk 1,5 meter afstand kan houden, of tijdens het sporten in de buitenlucht. Voor personen met een medische indicatie of ademhalingsproblemen, handicap of gedragsproblemen gelden uitzonderingen.

Regionale maatregelen
Ook nemen regionale overheden aanvullende maatregelen over bijvoorbeeld lokale in- en uitreisverboden, de maximale groepsgrootte op terrassen en binnenshuis, de openingstijden van winkels en horeca etcetera. Deze maatregelen verschillen per regio. Voor meer informatie over maatregelen per regio kunt u de volgende pagina raadplegen (kies "Travel to Spain, select your destination region" (informatie in het Engels), en kies uw gebied op de kaart).

Klachten of symptomen
Meld u bij de lokale gezondheidsautoriteiten als u klachten of symptomen heeft die lijken op het coronavirus. Zorg dat u zich laat testen en vermijd contact met anderen, totdat u de testuitslag heeft. Hier vindt u de instructies van het Spaanse ministerie van Gezondheid (informatie in het Engels) voor als u symptomen heeft die kunnen wijzen op COVID-19 en een lijst met telefoonnummers van de verschillende autonome regio’s (informatie in het Engels) als u klachten heeft. Als u contact heeft gehad met een positief geteste persoon, lees dan hier het advies over hoe te handelen (informatie in het Engels).

In quarantaine
Als de testuitslag voor vertrek positief is, wordt u niet toegelaten aan boord van een vliegtuig naar Nederland. Volg in dat geval de adviezen op van de lokale gezondheidsautoriteiten. Dit betekent ook dat u verplicht in quarantaine moet, ook uw ongevaccineerde reisgenoten. U moet dan zelf uw terugreis uitstellen of omboeken en een passend verblijf vinden voor minimaal 7 dagen. Ook moet u ervoor zorgen dat u uw accommodatie niet hoeft te verlaten voor eerste levensbehoeften. Schakel hulp in van hotelpersoneel, vrienden of familie en eventueel een bezorgservice. Als u geen klachten heeft, mag u de quarantaine na 7 dagen beëindigen. Als u symptomen heeft moet u minimaal 7 dagen in quarantaine en minimaal 3 dagen klachtenvrij zijn voordat u de quarantaine mag beëindigen. U kunt daarna opnieuw een antigeen sneltest laten doen. Het is op dit moment nog niet mogelijk in Spanje een herstelbewijs aan te maken met de CoronaCheck-app. Neem altijd contact op met de GGD in uw woonplaats in Nederland als u positief getest bent.

Gezondheidssituatie
Over het algemeen is de gezondheidssituatie in Spanje vergelijkbaar met die in Nederland. Als u wilt checken of er voor Spanje bijzonderheden zijn, kijk dan op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Neem voor meer informatie over bijvoorbeeld vaccinaties, contact op met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.

Terugkeer naar Nederland
Reist u terug naar Nederland? Check waaraan u moet voldoen bij aankomst in Nederland.

Volg de adviezen op van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Was regelmatig goed uw handen, snuit uw neus in papier en gooi het papier na het snuiten weg, was uw handen daarna weer goed. Dit geldt ook voor als u hoest en niest. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Testlocaties in Spanje
Online: wanneer u zoekt op “prueba PCR/antígenos” in combinatie met de plaats waar u verblijft.
Meer informatie over testlocaties op luchthavens:
Eurofins Megalab: Barcelona, Alicante, Valencia, Bilbao, de Balearen en Canarische eilanden
Travel Covid test center: Madrid, Malaga en Sevilla
Zie voor meer informatie over de testlocaties in Spanje de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Gekopieerd uit de reisapp



Ja, deze informatie had ik inderdaad ook gevonden. Maar het zou mij echt gaan om dat stukje van herstelbewijs en dat je dan een officieel document nodig hebt? Ik heb die Corona check app?

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:43

Dit komt uit de app van buitenlandse zaken, daar kan je aanklikken van welke landen je info wilt en word je continu op de hoogte gehouden van alle veranderingen per land

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:44

De regels veranderen vanaf 1 februari voor geldigheid en landen trekken het zelf ook steeds meer aan. Dus ik zou er niet op gokken. Je moet ook echt een herstelbewijs hebben in één van die talen dus niet je corona check app die is niet voldoende.

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:46

ApplePapple schreef:
purny schreef:
Daarom is er nu nog geen zekerheid over te zeggen.

Toen ik naar NY ging moest ik 3 dagen van te voren testen. De dag voordat ik vertrok belde mijn tante op en vroeg mij of het nog door kon gaan ivm dat je ineens een dag van te voren moest testen.

Mijn neefje vroeg mij welke eisen er werden gesteld aan vakantie voor NY...

Ik kon hem dat niet antwoorden aangezien de eisen continu veranderen.

Waarschijnlijk heb je wel een booster nodig aangezien deze nieuwe regels per 1 februari ingaan. Booster kun je halen vanaf 3 maanden wanneer je positief bent.


Heb je hiervan een link? Of iets? Ik mis blijkbaar echt veel, ben er eerlijk gezegd ook weinig mee bezig haha...



BRUSSEL - De spelregels voor het Europees coronareisbewijs gaan waarschijnlijk op 1 februari veranderen. Reizigers moeten vanaf dat moment uiterlijk negen maanden na hun vaccinatie een boosterprik halen om vrij te kunnen reizen met hun QR-code.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/442825470/de-jonge-nederlander-op-tijd-geboosterd-voor-reisbewijs

Het beste is ook om pas vanaf 1 februari te kijken...

En de site van nederlandwereldwijd in de gaten te houden

ApplePapple

Berichten: 2745
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:48

Spenk schreef:
De regels veranderen vanaf 1 februari voor geldigheid en landen trekken het zelf ook steeds meer aan. Dus ik zou er niet op gokken. Je moet ook echt een herstelbewijs hebben in één van die talen dus niet je corona check app die is niet voldoende.


Waar kan ik die regels dat die veranderen terug vinden?
En hoe kom ik aan zo'n herstelbewijs in een andere taal of gaat dat sowieso niet?

ApplePapple

Berichten: 2745
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:48

@purny Bedankt voor je informatie en de link! Ga ik dat in ieder geval zeker doen!

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:51

ApplePapple schreef:
@purny Bedankt voor je informatie en de link! Ga ik dat in ieder geval zeker doen!

Buitenlandse zaken heeft ook een app. Daar kun je Spanje markeren als favoriet. Als er dan iets veranderd dan krijg je een melding

Tancreda4

Berichten: 24128
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:49

Nu iets zeggen over maart zou ik ook niet durven. Kan nog tig keer veranderen. Versoepelen of verscherpen... Ik zou iig niet op een herstelbewijs willen zitten als ik ook een booster zou kunnen/mogen halen. Dan zou ik sowieso een booster laten zetten als je echt weg wilt. En dan nog kan het zomaar zijn dat je opeens dag van te voren moet testen / daar moet testen / in quarantine moet daar of na terugkomst. Het is een beetje een gok als je op vakantie gaat, dat maakt het niet echt makkelijker en geeft meer stress...

Het is net of je het dat waard vind.

Ik ben in december naar Polen geweest, was ook nog wel spannend met de oplopende gevallen in NL.... Gelukkig weinig troubles gehad en echt heerlijk onbezorgd kunnen genieten daar, en even geen corona aan ons hoofd (en een stuk minder maatregelen, dat was echt zo onwijs fijn, ondanks dat het misschien niet zo handig en verstandig is, ben ik heel blij dat we zijn geweest :o

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:17

Zolang je iets boekt wat makkelijk te annuleren is kun je prima op tijd boeken.

Ben je bij de GGD positief getest? Dan staat je herstelbewijs in de coronacheckapp en dan heb je hem ook in het engels.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:56

Wij zijn in november naar Tenerife geweest, we hebben alleen de Spaanse “Corona” app hoeven te gebruiken. We zijn wel gevaccineerd, toen was Tenerife op niveau 1 inmiddels zitten ze daar ook alweer op niveau 4. Mijn man gaat half maart weer heen en dan zorgt hij dat hij een paar weken ervoor zijn booster haalt. (Want vorige keer in het vliegtuig Corona opgelopen)

kysia

Berichten: 122
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:09

Ik kom hier even binnen vallen
Mijn zoon is afgelopen donderdag in de USA positief getest met een antigeen
Hij moest per direct in quarantaine
Hij is zaterdag flink ziek geweest en inmiddels klachten vrij.
Zijn vlucht naar Nederland is nu verzet
Echter mag hij pas vliegen met een negatieve test
Of een positieve PCR test met herstelbewijs
Morgen komt hij uit Quarantaine maar wat is nu wijsheid
PCR test die gegarandeerd positief is
met risico dat hij weer in quarantaine moet
Maar wel op 23 januari naar Nederland terug kan
Of antigeen in de hoop dat deze negatief is

Ook ging er al door mijn hoofd om eerst een thuis test te doen om te kijken wat daar uitkomt en aan de hand daar van te bepalen hoe nu verder

Ik krijg met geen mogelijkheid de GGD aan de telefoon om hun advies te vragen
Iemand hier ideeën of ervaring?

Devil_ina

Berichten: 767
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:28

kysia schreef:
Ik kom hier even binnen vallen
Mijn zoon is afgelopen donderdag in de USA positief getest met een antigeen
Hij moest per direct in quarantaine
Hij is zaterdag flink ziek geweest en inmiddels klachten vrij.
Zijn vlucht naar Nederland is nu verzet
Echter mag hij pas vliegen met een negatieve test
Of een positieve PCR test met herstelbewijs
Morgen komt hij uit Quarantaine maar wat is nu wijsheid
PCR test die gegarandeerd positief is
met risico dat hij weer in quarantaine moet
Maar wel op 23 januari naar Nederland terug kan
Of antigeen in de hoop dat deze negatief is

Ook ging er al door mijn hoofd om eerst een thuis test te doen om te kijken wat daar uitkomt en aan de hand daar van te bepalen hoe nu verder

Ik krijg met geen mogelijkheid de GGD aan de telefoon om hun advies te vragen
Iemand hier ideeën of ervaring?


Ik zou buitenlandse zaken daarvoor bellen, 0247247247 de GGD kan je daar geen antwoord opgeven. PCR zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk positief testen. Antigeen misschien ook nog wel.

Is het niet mogelijk in de VS een herstelbewijs te krijgen? Weet niet hoe de regels in het buitenland zijn wat betreft een QR code voor herstelbewijs als je geen inwoner bent.

In Nederland zul je als toerist moeten blijven tot je negatief test. Eerder kom je niet weg>
Ik hoop voor je zoon dat hij een manier vind om thuis te komen.

Ik werk op de backoffice bij de GGD.

kysia

Berichten: 122
Geregistreerd: 21-09-04

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:22

Hij kan idd een herstelbewijs krijgen in de USA
Ook op grond van een antigeen test
Maar Nederlands accepteert uitsluitend herstelbewijs op basis van PCR voor de terugreis

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:30

kysia schreef:
Hij kan idd een herstelbewijs krijgen in de USA
Ook op grond van een antigeen test
Maar Nederlands accepteert uitsluitend herstelbewijs op basis van PCR voor de terugreis

Dan toch ergens een herstelbewijs van een PCR aanvragen? Moet toch wel te regelen zijn in de VS?

kysia

Berichten: 122
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:56

Klopt Purny, maar hij heeft op dit moment geen PCR uitslag omdat hij na de positieve antigeen direct in quarantaine moest
Hij mag pas woensdag opnieuw testen als hij uit quarantaine komt
De vraag is nu doen we de pcr die gegarandeerd positief is maar wel de zekerheid geeft dat hij 23 januari terug kan vliegen met herstelbewijs
Of gokken we op een negatieve antigeen waarbij de kans op een positieve uitslag
ook aanwezig is en hij zijn quarantaine misschien moet verlengen en dan dus 5 dgn later pas weer mag testen voor pcr

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:03

Ik zou voor de PCR gaan denk ik. Als hij bij de mensen hoort die een maand of langer positief blijven dan kun je aan de gang blijven met je antigeen test.
Kijk hij niet zelf vast een thuis test doen om de kansen in te schatten?

MarliesV

Berichten: 15255
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:53

En wat is het gevolg als hij beide doet woensdag, dus en een PCR test en een antigeen.

Als de PCR dan positief is en de antigeen negatief, mag hij dan terug? Dan zou ik namelijk gewoon beide testen laten doen.

Christiene
Berichten: 7740
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:44

Vakantie word e je steeds lastiger met alle eranderende regels en quaraintane gedoe.

Ben blij dat ik in 2020 nog met de auto naar bergen ben geweest.

Was toen zoveel minder gedoe dan vorig jaar of dit jaar.

Vliegen durf ik nog niet aan als ik ook dit soort situaties weer lees.

Marlies94

Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Ergens in Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 06:22

Hallo allemaal. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Vandaag heb ik een vakantie geboekt naar Tenerife en vlieg ik a.s. maandag vanaf Keulen. Nu vind ik het vrij ingewikkeld om te zien wat ik hier voor moet regelen. Ik heb namelijk een herstelbewijs vanaf 1 november 2021 en ik las ergens dat deze in duitsland maar 90 dagen is. Moet ik mij dan nu ook laten testen voorafgaand vertrek? En bij terugkomst idem? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft! Alvast bedankt! :)