Corona en vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:34

Autumnn schreef:
Joman schreef:
Dat geld ga je juist kwijtraken als iedereen z'n geld gaat terugvragen.


Maar wie was er eerder, de kip of het ei? Want er wordt gezegd (ik quote jou even, betrek het niet alleen op jou aub), egoïstisch als je je geld terug wilt. Want anders gaat het bedrijf failliet. En raken mensen hun baan kwijt en kunnen daardoor niet meer eten, geen hypotheek meer betalen.
Maar degene die het geld van zijn/haar vakantie terug wilt, is misschien ook wel zijn/haar baan kwijt. Die kunnen daardoor ook niet meer eten en geen hypotheek meer betalen. Dan gaat het toch over hetzelfde?


Ieder moet dit voor zich bepalen en prioriteiten stellen. Als je zelf een tekort aan geld denkt te krijgen, vraag dan je geld terug. Als dit niet dreigt, dan vraag je een voucher :) Zo zou ik het zelf aanpakken.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:39

Zolang we niet op onze buik aan de beademing liggen valt het allemaal mee.

Neemt niet weg, dat ik vanuit de andere kant→ namelijk aanbieder van een vakantiehuis wil reageren. We hebben de 1ste annulering binnen en in goed overleg die vakantie verplaatst naar volgend jaar zonder extra kosten. Mijnheer wil ons graag alvast betalen zodat we het verlies in twee jaar kunnen opvangen <3

We verwachten in totaal een verlies van 50% minimaal vergeleken bij vorig jaar. Want mensen annuleren niet alleen, ze boeken ook minder. Ondanks dat we aan hebben gegeven dat mensen mogen omboeken naar volgende jaar (zonder kosten) of hun geld terug kunnen krijgen, wordt er begrijpelijker wijs niet geboekt. Dus van twee kanten komt het verlies binnen.

Het is sneu als je vakantie niet kan doorgaan, vandaar dat we ook om boeken. Het is sneu als er geen geld binnen komt en ook heel spannend (zorgelijk, want hoe moet het nu allemaal). Maar meer of minder is het niet voor ons, ondanks dat we het inkomen nodig hebben als aanvulling op ons klein pensieontje. We zijn nu al op alles aan het bezuinigen.

Aan de andere kant hebben we ook pech gehad met onze vakantie. Ons Nederland verblijf hebben we met 4 dagen in gekort vanwege de Corona. De laatste 4 dagen stond familie in Brabant op bezoek en dat hebben we laten vallen.
Onze vakantie met vrienden in april naar de UK hebben we gecanceld en verplaatst naar volgend jaar. Omdat er nog niets betaald was hoefde dat ook niet en dat komt nu wel goed uit. En onze vakantie naar Nederland eind dit jaar gaat wellicht ook niet door want daar is misschien geen geld voor.

MAAR het is jammer niets meer en niets minder. Zolang wij of onze dierbaren niet op de buik hoeven te liggen op de IC mogen wij niet klagen en gaan we volgend jaar weer leuke dingen doen of paar jaar later als we het niet kunnen betalen. *D


raket schreef:
Een oproep tot wat vriendelijkheid lijkt mij niets mis mee.
+:)+ Sluit ik me bij aan.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:45

Ik denk dat je in deze tijden het beste vriendelijk contact op kan nemen met de reisorganisatie en samen met hun naar een oplossing kunt zoeken. Denk aan het verzetten van je vakantie, een tegoedbon of misschien toch annuleren maar accepteer dan wel de voorwaarden die daaraan vast zitten. Er was hier iemand in het topic die zei dat je nu het beste je geld terug kon vragen omdat het geld er nu nog is. Dat is onzin, de bedrijven in het toerisme zien hun inkomsten massaal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wat denk je dat die bedrijven doen? Juist, geld vasthouden om hun liquiditeit op pijl te houden. Ze moeten wel anders vallen ze om. Een groot drama voor deze bedrijven. Als je daaraan mee werkt dan zorg je dat de totale reisbranche in elkaar zakt. Dat betekent dat meerdere mensen hun baan gaan verliezen en bedrijven massaal omvallen en het faillissementen gaat regenen. Denk na, probeer het samen met de organisatie op te lossen. Als je nu alleen keihard voor jezelf gaat ja dan ben je in mijn ogen echt heel egoïstisch.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:49

pien_2010 schreef:
Zolang we niet op onze buik aan de beademing liggen valt het allemaal mee.

Neemt niet weg, dat ik vanuit de andere kant→ namelijk aanbieder van een vakantiehuis wil reageren. We hebben de 1ste annulering binnen en in goed overleg die vakantie verplaatst naar volgend jaar zonder extra kosten. Mijnheer wil ons graag alvast betalen zodat we het verlies in twee jaar kunnen opvangen <3

We verwachten in totaal een verlies van 50% minimaal vergeleken bij vorig jaar. Want mensen annuleren niet alleen, ze boeken ook minder. Ondanks dat we aan hebben gegeven dat mensen mogen omboeken naar volgende jaar (zonder kosten) of hun geld terug kunnen krijgen, wordt er begrijpelijker wijs niet geboekt. Dus van twee kanten komt het verlies binnen.

Het is sneu als je vakantie niet kan doorgaan, vandaar dat we ook om boeken. Het is sneu als er geen geld binnen komt en ook heel spannend (zorgelijk, want hoe moet het nu allemaal). Maar meer of minder is het niet voor ons, ondanks dat we het inkomen nodig hebben als aanvulling op ons klein pensieontje. We zijn nu al op alles aan het bezuinigen.

Aan de andere kant hebben we ook pech gehad met onze vakantie. Ons Nederland verblijf hebben we met 4 dagen in gekort vanwege de Corona. De laatste 4 dagen stond familie in Brabant op bezoek en dat hebben we laten vallen.
Onze vakantie met vrienden in april naar de UK hebben we gecanceld en verplaatst naar volgend jaar. Omdat er nog niets betaald was hoefde dat ook niet en dat komt nu wel goed uit. En onze vakantie naar Nederland eind dit jaar gaat wellicht ook niet door want daar is misschien geen geld voor.

MAAR het is jammer niets meer en niets minder. Zolang wij of onze dierbaren niet op de buik hoeven te liggen op de IC mogen wij niet klagen en gaan we volgend jaar weer leuke dingen doen of paar jaar later als we het niet kunnen betalen. *D


raket schreef:
Een oproep tot wat vriendelijkheid lijkt mij niets mis mee.
+:)+ Sluit ik me bij aan.



Ik snap je en ik vind dat jullie er netjes mee om gaan wat betreft het omboeken.

Waar bijvoorbeeld mijn ouders erg bang voor zijn, is dat hotel a hun nu €600 heeft gekost en dat datzelfde hotel a in oktober ineens €900 kost.

Als je dan een voucher hebt van €600 kan je dus niet meer naar hotel a zonder dat je een (stevig) bedrag moet bijbetalen.

Dan "moet" je dus een ander hotel/ bestemming uit gaan zoeken. Voor sommige mensen zou dat niets uitmaken, maar als je heel specifiek 1 hotel op 1 bestemming hebt uitgekozen, dan is het natuurlijk echt heel erg zuur dat je daar dan niet meer heen kan.

Jullie hebben natuurlijk maar één accommodatie, geen 500 verschillende hotels.

Dus mensen die bij jullie omboeken, weten zeker dat ze dezelfde accommodatie krijgen als eerst.

En wat ik uit jou post heb begrepen, mogen ze voor hetzelfde bedrag terug komen en komen er geen onverwachte prijsstijgingen om de hoek kijken.

raket

Berichten: 4096
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:56

Wij hebben nu ook onze zinnen gezet op 1 hotel/ lokatie. Maar ik kan tussendoor wat anders boeken en volgend jaar gaan als de prijzen de pan uitschieten. We zullen zien.

Gezondheid eerst.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:02

Ik ben ook heel benieuwd, wij vertrekken (zoals het er nu nog uit ziet) 13 juli naar Jordanië, hoop echt heel erg dat alles dan een beetje rustig is en door kan gaan maar we gaan er al niet meer van uit...

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:06

mvdende schreef:
Dus mensen die bij jullie omboeken, weten zeker dat ze dezelfde accommodatie krijgen als eerst.

En wat ik uit jou post heb begrepen, mogen ze voor hetzelfde bedrag terug komen en komen er geen onverwachte prijsstijgingen om de hoek kijken.


Als mensen hun vakantie om boeken in april→ naar volgend jaar april met evenveel dagen dan zelfde prijs. Wil je naar het hoofdseizoen, dan moeten ze wel bij betalen omdat die periode gewoon veel duurder is.

Dus we doen niet aan prijsstijgingen. Mocht het zo zijn, dat mensen die tijd nu gewoon kunnen betalen dan vragen we aan ze of ze dat willen doen. Als het mensen betreft die net als wij veel van hun inkomen verliezen of geen inkomen hebben dan betalen ze niets en komen ze volgend jaar terug als ze willen en betalen ze dan. Dus we overleggen gewoon en dat kan omdat we een kleine accommodatie is.

Mensen die nu boeken weten al van te vore (want staat op de site) dat als er Corona problemen blijven, ze gratis kunnen annuleren cq omboeken. Ook hoeven ze niet gelijk een aanbetaling te doen. Dit in de hoop dat we nog augustus vol krijgen en september/ oktober want mensen durven begrijpelijkerwijs niet te boeken nu.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:31

Aranel schreef:
Alenthe05 schreef:
@Aranel: waar heb jij gevonden dat Canada tot eind juni op slot ging ?


Google even op
'Canadian borders closed june 30th' en je vindt verschillende sites die het vermelden! :)

Oa hier
https://www.cicnews.com/2020/03/canada- ... 13934.html


Ik vraag me af of dit een betrouwbare website is. Op alle Nederlandse websites wordt geen einddatum genoemd (behalve ''in iedere geval 30 dagen''). En op de website van de Canadese overheid staat ook geen einddatum genoemd: https://travel.gc.ca/travelling/health- ... otices/221

Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 18:48

Klopt, ik hou ook nog een kleine slag om de arm maar ga er eigenlijk van uit dat het hele feest niet doorgaat. De vliegmaatschappij heeft alle vluchten tot 30 april in ieder geval geschrapt.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:05

Wij zouden 22 juni naar Kroatië vliegen. Voor het eerst gekozen om alles zelf te regelen en niet via een organisatie. Hoop dat we iets terug kunnen krijgen en anders is het wel een beetje zuur, maar gezondheid gaat voor!

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:46

Ik zou samen met een vriendin begin juli een weekje naar Tsjechië gaan. In Januari via booking.com een leuk vakantiehuisje gevonden, geboekt en betaald. Ik ga er niet vanuit dat we kunnen gaan en hoop dat we of geld of voucher terug krijgen of kunnen omboeken.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:46

Wij hadden geboekt en betaald om half juni naar Tenerife te gaan. Ik vind vooral de onzekerheid vervelend. Liefst blijven wij dit jaar helemaal thuis ivm risicogroep. Maar voorlopig is nog niet bekend wat Tui gaat doen met vakanties na 1 mei. Logisch ook, want het duurt nog even en ook zij moeten afwachten hoe de wereld er tegen die tijd uit ziet. Ik hoop dat ook in juni de vakanties door Tui geannuleerd worden en wij daardoor ook een voucher zouden krijgen. En dan krijg je misschien een voucher, maar wanneer kun je weer veilig reizen? Is dat in het najaar, volgend voorjaar of wie weet pas over twee jaar... Ik vind het nog best ingewikkeld.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:54

vilheide schreef:
Ik zou samen met een vriendin begin juli een weekje naar Tsjechië gaan. In Januari via booking.com een leuk vakantiehuisje gevonden, geboekt en betaald. Ik ga er niet vanuit dat we kunnen gaan en hoop dat we of geld of voucher terug krijgen of kunnen omboeken.


Kan je niet meer annuleren? Of heb je een vakantiehuis geboekt zonder gratis annuleren?

marleen_usar

Berichten: 24665
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:05

Wij zouden met de band naar Normandië gaan om daar te spelen. Dat is begin juni, wij gaan niet. We horen nog of we het geld van de accommodatie terug krijgen.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:11

Hier helaas geen zussenreisje naar Ibiza dit jaar. Gaan eerst maar ons best doen gezond te blijven en plannen daarna wel weer wat. Geen idee of we ons geld voor de tickets terug gaan krijgen maar gezondheid is belangrijker dan geld dus anders nemen we ons verlies.

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:08

Whale schreef:
vilheide schreef:
Ik zou samen met een vriendin begin juli een weekje naar Tsjechië gaan. In Januari via booking.com een leuk vakantiehuisje gevonden, geboekt en betaald. Ik ga er niet vanuit dat we kunnen gaan en hoop dat we of geld of voucher terug krijgen of kunnen omboeken.


Kan je niet meer annuleren? Of heb je een vakantiehuis geboekt zonder gratis annuleren?


Inderdaad geboekt zonder annuleren. Er natuurlijk niet vanuit gegaan dat er zo'n wereldramp zou gaan plaatsvinden.

Niniane

Berichten: 6444
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:39

Mijn vriend en ik zouden 23 mei vertrekken naar het zuiden van Italie, Puglia. Nou, daar hoeven we niet op te rekenen. Behalve de vliegtickets hebben we nog niks betaald, dus we gaan proberen om te schuiven met data maar ben benieuwd in hoeverre RyanAir moeilijk gaat doen.

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:43

Ik zou eigenlijk op dit moment in het vliegtuig zitten voor 3 weken Bali met m’n beste vriendin -O-

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 03:01

Wij hebben een reis naar Curaçao staan voor half mei. Tui heeft nog niks geannuleerd vanaf mei, maar swij gaan er vanuit dat het niet door gaat.

Wel ben ik blij met de info in dit topic. Wij hebben al betaald ala 3000 euro. Ik kan pas weer vrij krijgen op mijn werk vanaf november. Alleen door persoonlijke omstandigheden kunnen wij waarschijnlijk tzt deze reis niet maken. Vandaar dat we ons geld graag terug willen in dat geval.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 04:21

Wij zouden eigenlijk naar Oostenrijk zijn gegaan op wintersport op 14 Maart.
Gelukkig dat 12 Maart bekend werd dat alles op slot ging. 11 Maart werd nog gezegd dat er groen licht was voor op vakantie te gaan naar Oostenrijk.

Ik zei nog tegen mijn vriend; blij dat we niet 2 dagen eerder hadden geboekt, want dan hadden we namelijk alweer om kunnen draaien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:24

Wij zouden in mei naar mijn vriendin in Hongarije gaan. Dat gaat niet door, maar daar had ik ook niks voor geboekt.
In juli staat Kreta op het programma. Dat geld staat gereserveerd, heb vooralsnog alleen een aanbetaling gedaan. Vind het nu nog te vroeg om daar iets mee te doen. Als het zover is en het kan niet doorgaan kan ik vast wel om boeken naar een latere datum of krijg ik een voucher ofzo... (sunweb)

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:35

Wij hadden begin juli vakantie naar Landal in Duitsland gepland. Alleen de aanbetaling gedaan maar heb het uit voorzorg toch maar geannuleerd. Hopelijk dat we tegen die tijd maar iets leuks in NL kunnen doen ...

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:58

Wij hebben/hadden de Trans Mongolia op de planning staan. Vertrek 25 July naar Rusland, gevolgd door Mongolie en China. Erg onzeker dus of dat door kan gaan, ik vind het ook lastig om onze kansen in te schatten...

marleen_usar

Berichten: 24665
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:33

Mijn man zou naar Schotland gaan eind jullie, maar Schotland 3 weken achter met Nederland als het om Corona gaat.Ik weet eigenlijk al zeker dat hij niet gaat.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:22

Ach jongens, ik kom hier gewoon even mee huilen.
Ik zou 1 mei trouwen. Op Mauritius ;(
Alles geregeld, maar dat gaat dus ook niet door.
Enkel met een heel select groepje (alleen ouders en broers) zouden we gaan. Het leek mij zo speciaal en intiem...

Mijn moeder werkt in het onderwijs dus we zitten vast aan schoolvakanties... Hoop nu op de herfstvakantie...