Nog meer mensen helemaal alleen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkeeee
Berichten: 6299
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:41

Hallotjes :) leuk zo'n topic!! praat graag mee als dat mag.

Al mooi wat jaartjes alleen en totaal geen probleem mee. Maar moet ook eerlijk toegeven dat ik voor deze c... tijd ook weinig thuis was en als ik dan een keertje wat meer tijd had om thuis te zijn dan was dat echt genieten. Lekker even een rust momentje en lekker lui zijn. Dan zit ik nu opeens al weken thuis. Eerste weken ging best wel goed en elke ochtend mooi op tijd op mijn thuis kantoor. Zo noem ik het inmiddels maar thuis kantoor.. werkte wel vaker een keer een dag deel of dagje thuis, maar dat is anders dan hele weken.. Het begint wel iets te wennen maar moest vooral de eerste weken wel wat onthaasten. Ik zat zo in een flo van hup overdag werken, daarna 2 a 3 paarden rijden, wedstrijden, trainingen, vergaderingen, besturen, organisatie wedstrijden ect ect ect… hooguit 2 avonden in de week op een normale tijd thuis en voor de rest meestal pas na 22u. Dat is nu allemaal anders, oké de paarden doen na het werk kan nog wel steeds. Dat is wel echt super fijn! Dan kan ik toch even van huis en lekker bezig zijn. Op stal dat van mijn ouders is zie ik af en toe nog wel eens iemand, maar we houden wel allemaal afstand. Mijn ouders vallen in de risico categorie.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 19:54

Welkom! :wave:
Dat is een hele overgang ja, ik had een soortgelijk leven voor Corona. Fijn dat je nog naar je paarden kan enzo!

Ik ben vandaag even bij mijn ouders langs geweest. Was wel weer heel leuk! In de tuin, op 1,5 meter. Nu nog maar een beetje zenuwachtig dat ik ze ziek heb gemaakt (zelf heb ik geen klachten maar je weet maar nooit natuurlijk :') )

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:37

Sheran schreef:
Hoi! Hoe is het met jullie? Leven jullie nog? Of zijn er echt zo weinig mensen alleen?

Ja, ook nog in leven.
Ging opzich redelijk. Vandaag echt wel pittiger. Ben het alleen zijn zo zat. Ik zie echt niemand, behalve 1 keer in de week naar de supermarkt. En ik heb dan wel katten, maar die zijn mij ook zat hoor, die liggen continue in een andere kamer. En helpen ook niet om de eenzaamheid tegen te gaan, als ik eerlijk ben. :=
Ik zou zo graag weer gewoon dansles volgen, irl i.p.v. via een scherm, of bij mijn vriendinnen zijn. Met name mijn beste vriendin en haar gezin mis ik enorm. En mijn nichtjes en neefje.

Vandaag is het echt zo'n dag dat ik de uren aftel tot ik mag slapen (nog 12 en dan mag ik m'n tandjes gaan poetsen *\o/* ). Ben er echt klaar mee en ga dit echt niet jarenlang trekken. En maanden ook liever niet.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:43

Ik heb wat meer rust in huis gekregen. Normaal kon ik heel onrustig worden. Was altijd weg en op stal. Nu heb ik zelfs paar keer in mijn tuin gezeten!! Eerste jaar sinds 5 jaar dat ik hier woon haha.

Ik vermaak mij prima. Af en toe video bellen. Ga vaak langs m'n ouders (kort, op afstand dat wel) dus die zie ik nog even vaak als normaal. En zie elke dag stal genoten. Eigenlik weinig veranderd. Behalve dan overdag collega's. Andere afspraken had ik al niet veel en gaven mij ook veel stress. Mis de mensen wel en het is altijd gezellig. Maar het geeft ook veel rust het niet te hoeven, niet te plannen, niet te stressen of ik niet teveel uit eten ga en het financieel wel kan, en dus 9ok geen nee hoeven te verkopen. Dat geeft eigenlijk best veel rust.... Best erg. Want het is altijd leuk en gezellig. Maar is dus ook wel iets verplichts dat weer minpunten met zich mee brengt.....

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:20

Leuk om te lezen hoe jullie er mee omgaan.
Ik vond de onzekerheid de eerste weken erg lastig. Het alleen zijn niet zo. Ik ben altijd graag op mezelf. Mits daar een waardevol werkzaam leven tegenover staan.
Ik was juist bezig me om te scholen tot muziekagoog, muziek brengen in de zorg, en had er al veel werk in. Maar omdat ik de instellingen nu niet in mag ben ik 85% van m'n werk kwijt.
Een paar sessies kan ik nog online doen.

Langzaam maar zeker begin ik in een ritme te komen waarin ik wat aan m'n opleiding kan werken.
Om af te studeren moet ik een compositie maken waar de hele klas aan mee speelt, die begint aardig vorm te krijgen. M'n scriptie helaas nog niet.

Ik heb wel een, voor mij, vrij moeilijk stuk op de piano meegepakt en ben weer eens wat gaan oefenen.
Met muziekinstrumenten in huis hoef ik me nooit te vervelen.

En natuurlijk ben ik superveel bij m'n paard! Ook woon ik vlakbij het bos, en in je eentje in het bos wandelen mag gewoon, dus dat doe ik ook veel. Dat was altijd al een van m'n lievelingsdingen om te doen. Ik baal zelfs dat er nu ook zo veel andere mensen in het bos zijn.

Ik heb een paar vriendinnen en kennissen die op gepaste afstand nog wel een beetje normaal doen, dus soms spreek ik live met iemand af en we gaan veel samen paardrijden.

Eigenlijk heb ik niet veel minder sociaal contact dan anders. Alleen ik mis m'n ouders. Ik heb m'n moeder al 5 weken niet gezien. M'n vader begint iets laconieker te doen en is van de week hier geweest om samen te wandelen. Binnen blijven eten durft hij dan toch niet aan, maar prima, we hebben elkaar gezien!

En werk...ik ben zzp'er en wil dolgraag weer aan het werk. Ik heb TOZO gekregen, meer dan ik verwachtte, maar ik werk er veel liever zelf voor, want ik heb zo'n gaaf vak!!

JsA

Berichten: 305
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:29

Hoi Hoi,

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb wat bij gelezen en ik snap jullie echt. Ik woon alleen en ik mag nog wel werken (dierenartsenpraktijk) maar daarna is paard verzorgen en gelijk naar huis. Vaak doe ik 's avonds sporten en in het weekend vaak avondje naar de bios of gewoon gezellig ergens een drankje doen met vriendinnen. Helaas kan en mag dit nu niet (wat noodzakelijk is!) waardoor je, je nu echt alleen voelt. Ik kan normaal heel goed alleen zijn maar nu wordt het toch wel iets te veel. Ik begin me te ergeren aan mijn buren die hard muziek draaien de hele tijd. Normaal ben ik niet zo maar ik merk dat ik niet meer kan ontspannen of het van me af kan zetten, het is nu slapen, werken, eten en slapen terwijl normaal kan je alles van je af sporten of af praten met vriendinnen ik moet zeggen dat mis ik wel echt de sociale contacten met vrienden. Ik zie 1x per week mijn ouders en mijn broer nog maar daarnaast is dat het wel.
Ik was blij dat ik dit topic tegen gekomen ben. Er zijn gelukkig meer mensen zoals ik alleen wonend.

Groetjes Mai

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:19

Mag ik hier ook meepraten?

Het "geluk" gehad dat ik even tijdelijk bij mijn ouders zat ivm klussen in nieuwe huisje, maar nu sinds vrijdag verhuisd en nu dus helemaal alleen.
Normaal groot deel van het weekend weg met wedstrijdsporten en door de weeks s avonds trainen (gaat allemaal niet door) en overdag van s ochtends vroeg tot begin van de avond aan het werk op locatie bij klanten. Maar ook dat is veranderd naar thuiswerken.

Hoe slaan jullie je hier een beetje doorheen als inmiddels "ervaringsdeskundigen"? Tips & tricks om het nog een beetje leefbaar te houden?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 20:27

DideH schreef:
Mag ik hier ook meepraten?

Het "geluk" gehad dat ik even tijdelijk bij mijn ouders zat ivm klussen in nieuwe huisje, maar nu sinds vrijdag verhuisd en nu dus helemaal alleen.
Normaal groot deel van het weekend weg met wedstrijdsporten en door de weeks s avonds trainen (gaat allemaal niet door) en overdag van s ochtends vroeg tot begin van de avond aan het werk op locatie bij klanten. Maar ook dat is veranderd naar thuiswerken.

Hoe slaan jullie je hier een beetje doorheen als inmiddels "ervaringsdeskundigen"? Tips & tricks om het nog een beetje leefbaar te houden?


Welkom! Wel leuk zeg, een nieuw huisje! Wat ik zoal doe:
- doctor who kijken
- ik ben begonnen met aquarellen ♥️
- ik schrijf verder aan mijn boek
- ik videobel met mensen
- ik werk vanuit huis

Ik heb inmiddels in deze 7 weken overigens wel 2x met iemand afgesproken zonder 1,5m. Hij ziet verder ook niemand. Dus ik zag niet helemaal het verschil tussen ons en partners. Ik werd gewoon gek.

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:54

Sheran schreef:
Ik heb inmiddels in deze 7 weken overigens wel 2x met iemand afgesproken zonder 1,5m. Hij ziet verder ook niemand. Dus ik zag niet helemaal het verschil tussen ons en partners. Ik werd gewoon gek.

Oeh, kan dat wat meer worden? Dat zou mooi zijn zeg, dat je juist in de tijd dat iedereen bij elkaar weg moet blijven een liefde vindt... (Niet dat jouw privéleven mij wat aangaat, maar ik wil het zelf zo extra graag momenteel...)

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:01

Sheran schreef:
DideH schreef:
Mag ik hier ook meepraten?

Het "geluk" gehad dat ik even tijdelijk bij mijn ouders zat ivm klussen in nieuwe huisje, maar nu sinds vrijdag verhuisd en nu dus helemaal alleen.
Normaal groot deel van het weekend weg met wedstrijdsporten en door de weeks s avonds trainen (gaat allemaal niet door) en overdag van s ochtends vroeg tot begin van de avond aan het werk op locatie bij klanten. Maar ook dat is veranderd naar thuiswerken.

Hoe slaan jullie je hier een beetje doorheen als inmiddels "ervaringsdeskundigen"? Tips & tricks om het nog een beetje leefbaar te houden?


Welkom! Wel leuk zeg, een nieuw huisje! Wat ik zoal doe:
- doctor who kijken
- ik ben begonnen met aquarellen ♥️
- ik schrijf verder aan mijn boek
- ik videobel met mensen
- ik werk vanuit huis

Ik heb inmiddels in deze 7 weken overigens wel 2x met iemand afgesproken zonder 1,5m. Hij ziet verder ook niemand. Dus ik zag niet helemaal het verschil tussen ons en partners. Ik werd gewoon gek.


Ben je een boek aan het schrijven? Tof! Waar gaat het over als ik vragen mag? :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:18

musiqolog schreef:
Sheran schreef:
Ik heb inmiddels in deze 7 weken overigens wel 2x met iemand afgesproken zonder 1,5m. Hij ziet verder ook niemand. Dus ik zag niet helemaal het verschil tussen ons en partners. Ik werd gewoon gek.

Oeh, kan dat wat meer worden? Dat zou mooi zijn zeg, dat je juist in de tijd dat iedereen bij elkaar weg moet blijven een liefde vindt... (Niet dat jouw privéleven mij wat aangaat, maar ik wil het zelf zo extra graag momenteel...)


Het is mijn ex :')

Dide: kort gezegd: een muzikant en zijn carrière :)

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:29

O, sorry. :o Maar ik vind het heel tof dat je een boek schrijft! Bij mij loopt het scheppingsproces wat minder vlot. Ik schrijf heel af en toe een korte compositie (mensen die, zoals Sheran, in het "thuiszijn en bezigheden"-topic zitten, weten dat al) en ik ben aan mijn proefschrift bezig dat nu even niet opschiet. Maar dat is een momentopname: over een maand zijn we een stuk verder...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:57

Ja ik ben ook alleen en vind het soms toch verdomd lastig. Ik kan heel goed alleen zijn ook voor een paar dagen achter elkaar. Maar sinds bijna 2 weken ben ik verkouden en mag nu dus echt nergens heen. Behalve dat ik een trimsalon heb en het werk een steeds grotere bult word die ik straks allemaal moet inhalen vind het zwaarst wel dat ik echt alleen ben. Net daarvoor ook beide konijnen verloren door een fout van de dierenarts en hoewel ik van mezelf positief ben ingesteld, heb ik het soms best zwaar. Mijn broer woont in België en ik heb hem al lang niet gezien en joost mag weten hoe lang dat nog gaat duren. Mijn moeder is boven de 60 en valt dus in de 'risicogroep' zij wil dus ook, begrijpelijk, die 1,5 m afstand aanhouden. Ik heb haar niet meer gezien sinds 18 maart en hoe langer het duurt hoe moeilijker ik het vind worden om wel af te spreken (als ik weer beter ben uiteraard) en dan die afstand moet houden. Ik weet gewoon niet of ik het kan en weet niet of ik wil afspreken. Hoe doen jullie dat? Ik vind echt, met klanten, vreemden geen enkel probleem. Maar vooral m'n moeder.. Normaal knuffelen enzo en natuurlijk niet bezig met afstand, ik zit hier echt mee te worstelen. Ik ben zondag ook nog jarig, gezellig in m'n eentje vieren *\%/* #)

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:29

Kom erbij saskiakefie! Netjes dat je thuisblijft, ook al heb je "maar" een verkoudheid. Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo precies: ik ben de afgelopen maanden vaak een beetje verkouden geweest (om niet te zeggen: constant), en ik ben toch naar buiten gegaan omdat het 99% zeker geen enge ziekte is... (Als het erger was geworden, iets wat op griep lijkt, had ik mezelf wél meteen opgesloten.)

Zelf vind ik het houden van anderhalve meter afstand niet zo'n punt. Zeker niet met mijn moeder: die hoef ik niet te knuffelen. :+ Bekende vrouwen van mijn eigen leeftijd knuffel ik normaal gesproken wel, maar mijn vrienden/kennissen zie ik sowieso amper. Mijn moeder en mijn broertje waren hier eind maart nog; toen ging het eigenlijk best met anderhalve meter afstand houden.

O ja, en alvast een fijne verjaardag, ook zonder bezoek! Y)(^) Hoe zit het trouwens met hondentrimsalons, mogen die binnenkort weer open? Dan heb je iets extra's om naar uit te kijken als je weer beter bent!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:58

Dank je! Trimsalons mochten in Nederland wel open blijven gedurende deze periode zolang je de 1,5 m aanhoudt. Wat dus voor mij betekend dat ik afgelopen 2 weken goed vol zat maar door de verkoudheid niet mocht werken waar ik dit normaal natuurlijk wel had gedaan. Sterker nog ik heb maar ooit 1 dag de klanten afgebeld. Maar ik ben er ook niet helemaal zeker van of het verkoudheid of corona is hoor. Maar dan wel in een milde vorm. Het is zeker geen typische verkoudheid maar geen koorts ofzo. Ik wil gewoon geen risico vormen voor anderen en zeker omdat ik een bedrijf heb ben ik verantwoordelijk, ik raak de honden etc ook aan dusja.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:20

Ik kom mij ook melden, ik ben ook “alleen”, geen (vaste) relatie, alleenwonend en ik ben zooooooo blij dat de maatregelen wat versoepelen. Ik ben afgelopen maandag 40 geworden en voor het eerst de maatregelen doorbroken door mijn moeder en zus op bezoek te krijgen.

Wat is het heerlijk om even mensen in huis te hebben, even gezelligheid, even niet tegen mezelf of de katten praten, maar tegen mensen die op mijn bank zitten. (Heb een mega grote 6 persoons hoekbank die de halve woonkamer in beslag neemt)

We hebben netjes elkaar iet aangeraakt en zoveel mogelijk afstand gehouden, opeens bedacht ik mij dat ik ook best wel de aanraking van een ander persoon mis, maar daar moeten we nog even zonder. Ik heb het geluk eigen paarden te hebben en iig nog 3 dagen per week op de zaak te werken, dus ik ben er regelmatig uit geweest en heb wel andere mensen gezien. Toch is werk en bij de paarden wel heel anders als omgang met sociale contacten waarmee je een relatie hebt zoals familie, partner of echte vrienden.

Ik mis “normaal” toch meer dan ik gedacht had.

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:32

Ook jij welkom, en nog gefeliciteerd! Ik zie dat saskiakefie en jij bij elkaar in de buurt wonen, misschien kunnen jullie nog een keertje samen je verjaardag vieren. :)

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:53

Even zware demotivering hier.... pff net mail van werk dat de thuiswerksituatie wss nog wel gaat aanhouden tot er een vaccin is en dat we alleen met toestemming van landelijk bestuur naar kantoor of klanten mogen |(

Ik wil niet meer alleen thuis werken... :n

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 18:45

Dikke knuffel DideH!

Ik zit juist een beetje met een tegengesteld probleem: per 1 juni moet ik weer fysiek ergens aanwezig zijn en de mensen die ik nu nog spreek worden dan huiverig om mij te zien (risicogroep...)

JsA

Berichten: 305
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:11

DideH: Dat is wel een domper ja! Thuis werken is fijn maar als het nog zolang gaat duren wordt je volgens mij echt gillend gek? Sterkte!

Sheran: Ow jeetje! Daar zit je ook niet op te wachten dan..

Ik snap dat de regels en maatregelen blijven en dat is ook voor een goede reden maar ik begin het wel een beetje zat te worden. Normaal ben ik sporten of ben ik een avondje gezellig wat drinken in een restaurant in de buurt met vriendinnen of ga lekker naar de bios (ben echt een filmfreak) en ik moet zeggen dat ik het steeds meer mis nu en kijk er wel naar uit als alles straks onder controle is. Moet ook zeggen dat ik Netflix en Videoland nu wel gezien heb :x

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:16

DideH schreef:
Even zware demotivering hier.... pff net mail van werk dat de thuiswerksituatie wss nog wel gaat aanhouden tot er een vaccin is en dat we alleen met toestemming van landelijk bestuur naar kantoor of klanten mogen |(

Ik wil niet meer alleen thuis werken... :n

:( hier ook gehoord dat we in ieder geval tot september thuis moeten werken, en misschien langer ook.
Gelukkig is mijn manege weer open, daar ben ik wel blij mee.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:28

Ja het duurt wel echt lang zo he, om alleen te zitten. Ik krijg ook een beetje de zenuwen van dat gepraat over 'het nieuwe normaal'. Ik vind het overigens prima om in principe van iedereen 1,5 meter afstand te houden, maar het zou zo fijn zijn als je wel gewoon in kleine groepjes zou kunnen afspreken...

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:31

Dammie schreef:
DideH schreef:
Even zware demotivering hier.... pff net mail van werk dat de thuiswerksituatie wss nog wel gaat aanhouden tot er een vaccin is en dat we alleen met toestemming van landelijk bestuur naar kantoor of klanten mogen |(

Ik wil niet meer alleen thuis werken... :n

:( hier ook gehoord dat we in ieder geval tot september thuis moeten werken, en misschien langer ook.
Gelukkig is mijn manege weer open, daar ben ik wel blij mee.


Oh bluhh jij ook al :(

@sheran: oh dat is ook wel spannend! Thuiszorg oid?

Zit inderdaad al 8 weken lang elke dag van 7u s ochtends tot ergens s avonds naar mijn scherm te staren en elke dag begint dat riedeltje weer opnieuw. Heb nog wel een gekke kat die af en toe capriolen uithaalt, maar daar is het ook wel mee gezegd t.a.v. "leuke momenten in de dag".

Hoopte dat we deze week weer een soort van zouden mogen trainen (contactsport, dus normale variant pas per 1 sep), is de gemeente zonder dat te laten weten met groot onderhoud aan het veld. Oftewel: geen trainingsterrein = geen trainen...
Geen idee hoe lang dat nog gaat duren :x

Mijn enige uitje is op dit moment 1x in de week boodschappen doen... jeeej.... :(
Dus ik begrijp je helemaal Jsa! Ik wil gewoon weer mijn normale ritme terug..

Merk nu ook omdat ik toch niets anders te doen heb, dat ik dan maar wat langer doorwerk. Zit nu ook al op 42 directe klanturen deze week en het is pas donderdag :') Moet ik eigenlijk ook niet doen, mja... wat ga ik dan doen?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Nog meer mensen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:35

DideH: Nee, onderwijs (VO) :)

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:36

Sheran schreef:
DideH: Nee, onderwijs (VO) :)


Ahhh ja dan snap ik het!