Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:14

8nnemiek schreef:
Inderdaad eerst beginnen met het lezen van een of meerdere boeken, of een cursus doen, is wel aan te raden :j
Ik heb volgens mij wel eens wat boeken hier gedeeld die mijn vriend aanraadde, zou je even door mijn oude berichten moeten scrollen.

Shell is niet echt een bedrijf waar ik nu nog veel geld in zou leggen. Ze kunnen hooguit verdubbelen als ze ooit weer hun oude top aantikken, maar ik verwacht niet dat ze op korte termijn nog flink gaan groeien.
Wat ik kan aanraden is een schaduwportefeuille aanmaken, en daar bedrijven in stoppen die je interessant vindt. Zo kun je zien wat ze doen, een beetje gevoel ervoor krijgen, zonder dat je geld kan verliezen. En als er dan een bedrijf echt lekker laag staat kun je er dan voor kiezen om aandelen ervan te kopen.

Verder zijn etf’s en fondsen inderdaad leuk om mee te beginnen. Daar zul je niet rijk mee worden, maar ze zijn wel wat stabieler en daarmee ook minder kans dat ze echt hard onderuit gaan.


Maar is dit iets wat is weggelegd voor Jan Modaal die geen uren/dagen tijd heeft om zich te verdiepen in aandelen? Ik denk dat de meeste mensen veel meer baat hebben bij stabiel rente compounden over de jaren en maandelijks inleggen om met vervroegd pensioen te kunnen gaan, dan dat ze actief speculeren, de meeste mensen hebben er gewoon niet genoeg verstand van om dat te kunnen doen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:45

Ik vind het lastigste om te kunnen zien welke aandelen dividend uitkeren en hoe vaak (Kan ik nergens terugvinden bij mijn broker-app?) En welke fondsen bijvoorbeeld ook dividend uitkeren. Hoe zit dit? Is er een handige website waar je dat kunt zien ofzo?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:07

Morningstar, Yahoo Finance, Seeking Alpha :j
Je kan per aandeel ook gewoon googelen of en hoe vaak ze dividend uitkeren.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:39

Merci, ik ben al steeds aan het Googelen inderdaad, had ergens verwacht dat dit te onprofessioneel zou zijn haha.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:59

Badeendje schreef:
Maar is dit iets wat is weggelegd voor Jan Modaal die geen uren/dagen tijd heeft om zich te verdiepen in aandelen? Ik denk dat de meeste mensen veel meer baat hebben bij stabiel rente compounden over de jaren en maandelijks inleggen om met vervroegd pensioen te kunnen gaan, dan dat ze actief speculeren, de meeste mensen hebben er gewoon niet genoeg verstand van om dat te kunnen doen.

Zeker waar ja :j Als je echt een simpele en relatief veilige manier zoekt om wat rente te krijgen die je vroeger op je spaarrekening kreeg, dan zijn ETF's daar prima voor :j
Ook fijn als je bv nog jong bent en de tijd hebt om te wachten totdat die rente zich opstapelt tot een noemenswaardig bedrag, want dat duurt natuurlijk wel even.

Zelf willen we graag over 5 jaar met pensioen, maximaal 10, en dan leven van oa de winst/dividend van de aandelen, en in zo'n geval brengen ETF's toch te weinig op. Dus het ligt helemaal aan je doel inderdaad.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:35

Ik raad je ook aan om de site van Mr Fob te lezen. Daar staat ook een duidelijke blog over investeren in ETF's als beginner. Dan kun je wel alvast starten en je daarna verder inlezen.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:56

Een beleggingsfonds en een ETF lijkt wel op elkaar toch? Is dat hetzelfde of waar verschilt het in?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:32

Verschil zit 'm in actief en passief beheer en de kosten die daarvoor gerekend worden. Dit soort dingen zou ik echt Googelen ipv op een paardenforum vragen, is de moeite waard om even in te duiken.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:23


Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:12

Ik had nooit aandelen, tot ik me ging verdiepen in financiële onafhankelijkheid.

Nu is het ongeveer 2/4 etf, 1/4 verdeeld over 3 aandelen en 1/4 is 1 aandeel in Mars via een speciaal programma dat in 3 jaar uitbetaald, startend over 2 jaar. We hebben minder spaargeld als beleggingen, ik denk dat dat ongeveer 3/5 aandelen is en 2/5 spaargeld, maar spaargeld zo hoog is ook alleen maar omdat we sparen voor de bouw van ons nieuwe huis. Daarna houden we een goede buffer maar de rest gaat in beleggen en aflossen hypotheek.

Vergeet ook niet een keer te kijken naar pensioen beleggen. Dat is ook erg interessant voor de lange termijn omdat je nu geen inkomstenbelasting over dat geld betaald, dat betaal je pas als je het mag laten uitkeren via een lijfrente oid.

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:27

Ik hou het voorlopig nog bij peaks, ik heb niet genoeg ruimte financieel om maandelijks een noemenswaardig bedrag ik te kunnen leggen en het risico te kunnen lopen het kwijt te raken. Wel heb ik in december weer meegedaan aan de ESOP regeling van mijn werk. Ik heb het er gellof ik al eens eerder over gehad met betrekking tot een eerder jaar. Je legt een bedrag in van je bruto salaris, dat gaat dan voor een start unitvalue in aandelen van het bedrijf. Als de koers zakt tot onder de startwaarde dan blijft de inleg veilig maar stijgt de koers dan stijgt de waarde van je inleg mee. Aan het eind van de loopptijd van 5 jaar wordt het bedrag dat het dan waard is weer bij je bruto salaris opgeteld als ik het goed begrepen heb.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:10

Wij zijn begonnen met wat ETF’s en een paar fondsen, en ongeveer even veel aandelen, vanwege de risicospreiding. Maar inmiddels hebben we de fondsen en ETF’s bijna allemaal verkocht.
Qua spaargeld hebben we pakweg de helft spaargeld en de helft aandelen, maar dat is vooral omdat we wat achter de hand willen houden voor als er een mooie kans voorbij komt. Uiteindelijk willen we alles inleggen op wat leefgeld na, genoeg om een jaartje op te kunnen teren voor het geval dat.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:23

Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:03

karin1994 schreef:
Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.



Ik beleg zelf ..... laat dat anderen niet voor mijn doen.
Mijn vader wilde Microsoft kopen en was niet goed volgens de Rabobank :') jammer dat ie er naar geluisterd heeft.

Een bank of beleggingsadviseur is geen garantie voor winst.

Denice
Ik snap je wel hoor je wil wat ervaring en advies hebben van anderen.
Alles opzoeken op internet maakt het niet makkelijker en ook die boeken niet soms is gewoon om te horen hoe en wat
Dus even voor jou

Trackers ik heb Vaneck gekocht in juli 2019
Resultaat totaal ontvangen dividend 35€ en winst op aandelen is nu 152€ dus als ik de boel nu verkoop heb ik totaal winst van 187€ in anderhalf jaar
Je wordt er niet rijk van maar goed

Wat heb ik
Ruim 1100 aandelen verdeeld over bedrijven.
25 Trackers
600 opties
1000 Rabo certificaten

En wat doorlopende Turbo’s

Doe ik het goed mwahhhhhh kan niet met pensioen vind ik het leuk :j super leuk

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:20

karin1994 schreef:
Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.

Mijn vriend is ook deels begonnen bij de Rabobank met een offensief pakket. Prima als je er zelf niet te veel tijd in wil steken en gewoon automatisch elke maand wat in wil leggen bijvoorbeeld.
Wij hadden best leuke winsten in 2018 en 2019. Daarna hebben we alles verkocht van de Rabobank.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 08:56

karin1994 schreef:
Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.


Ik heb, hoewel ik klant ben van de rabo, gekozen om zelf via ING te beleggen. De kosten van de rabobank zijn bizar hoog. In de podcast van jong beleggen hebben ze laatst een berekening gemaakt, waaruit bleek dat hij na 30 jaar ongeveer 200.000,- afgedragen zou hebben aan de rabo. Das nou echt letterlijk weggegooid geld, want je krijgt er niets "meer" voor. En dan heb ik de kosten van de adviseur nog niet eens meegerekend.

Dus mijn tip: verdiep je goed in je broker en de kosten die ze rekenen voor advies, transacties, service, e.d.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:06

Doubtless schreef:
karin1994 schreef:
Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.


Ik heb, hoewel ik klant ben van de rabo, gekozen om zelf via ING te beleggen. De kosten van de rabobank zijn bizar hoog. In de podcast van jong beleggen hebben ze laatst een berekening gemaakt, waaruit bleek dat hij na 30 jaar ongeveer 200.000,- afgedragen zou hebben aan de rabo. Das nou echt letterlijk weggegooid geld, want je krijgt er niets "meer" voor. En dan heb ik de kosten van de adviseur nog niet eens meegerekend.

Dus mijn tip: verdiep je goed in je broker en de kosten die ze rekenen voor advies, transacties, service, e.d.


Bedankt voor je heldere uitleg.
Toendertijd hiervoor gekozen omdat mijn pensioen door mezelf geregeld moest worden en ik geen idee had waar te beginnen.

Maar goed omdat weer eens onder de loep te nemen dus!

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:16

Dit is de podcast waar ik naar refereer: https://podcastluisteren.nl/pod/Jong-Be ... de-podcast
Ik ben nu bij aflevering 6, dus in één van die afleveringen wordt de broker besproken (maar ik kan niet terugvinden welke precies, sorry!)

@Denice: Wellicht voor jou ook leuk om eens te luisteren!

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:54

Wij zijn inderdaad ook bij de Rabo weggegaan vanwege de hoge kosten. En omdat ze niet altijd het dividend uitbetalen of gewoon op stomme momenten bepaalde aandelen verkopen waardoor je dividend misloopt..
We hadden er nog steeds redelijk leuke winst, maar als je zelf gaat beleggen en je weet een beetje wat je doet dan is het goed te doen om een wat hoger rendement te krijgen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:48

karin1994 schreef:
Ik laat de rabobank voor mij beleggen, heb een adviseur die dat geregeld heeft.

Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben? Rendement zal wel lager liggen maar ik vind het fijn om dat te laten doen.


Je kan het m.i. net zo goed zelf doen, de rabo belegt in een wereldwijd aandelenindex en een x procent obligaties (afhankelijk van je gekozen risicoprofiel). Je kunt dat ook zelf doen, dan betaal je geen beheerkosten en heb je nagenoeg hetzelfde rendement. Ik heb dit jaar de rabobank in ieder geval continue met een paar tiende procent geoutperformed, waarschijnlijk omdat ik helemaal geen obligaties heb en hun meest offensieve profiel 10% obligaties heeft.

Ik vind de kosten van de rabo (zelf beleggen) trouwens niet duur als je enkel ETF's/fondsen koopt. Kost 0,06% per kwartaal (minimum van 5 euro) tot een ton, daarboven 0,03%, en daarnaast betaal je 0,1% per transactie, dat valt wel mee. Maar dat zijn de kosten voor zelf beleggen. Kosten van losse aandelen kopen weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat zal wel veel duurder zijn.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:05

Ik heb er wel over zitten denken om een beetje geld op een beleggingsrekening bij de ASN bank te zetten. Ik heb daar al mijn rekeningen, en ze beleggen alleen in duurzame bedrijven. Hun offensieve pakket heeft in 2019 dik 30% rendement behaalt zag ik volgens mij, maar gemiddeld zitten ze rond de 10%. Maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
Ik vind het best lastig om zelf al die duurzame bedrijven te vinden. Dus dat lijkt me wel fijn: een deel echt duurzame aandelen waar je zelf niet veel tijd in hoeft te stoppen en uit te zoeken.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:35

Ik heb van Ishare hun clean energy etf, hij doet nog niet veel. Maar ik heb hoop dat hij het wel gaat doen. We gaan het zien :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:37

Dankjewel doubtless, ik lees me helemaal suf maar vind het wel heel interessant allemaal. Tijdens het wandelen kan ik mooi deze podcast luisteren.

Ik heb nog een vraag. Wanneer verkoop je nou ETF's? Ik begrijp wat het is en dat het rendement over de lange termijn plaatsvindt. Maar wanneer besluit je of iets genoeg is? Of laat je het eindeloos oplopen mocht je het geld niet nodig hebben?
Of verkoop je de hele boel een keer en stop je het bedrag in twee andere etfs bijvoorbeeld?

Wat is jullie visie hierop?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:49

Ik zou ETF's in principe verkopen zodra je het geld nodig hebt of het geld in iets anders wil beleggen.
Óf, stel je hebt een ETF die gericht is op vastgoed, en de huizenmarkt dreigt in te zakken, dan zou je ook kunnen besluiten te verkopen. Verder zijn ETF's niet echt bedoeld om continu mee te handelen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:53

Ik heb sinds kort 2 accounts om te beleggen. 1 voor het snellere geld (dat is de bedoeling) om mee te 'spelen' en om te sparen voor het nieuwe huis bouwen, 1 account voor vervroegd met pensioen over 7 jaar.

Ik heb elke maand een bedrag dat ik beleg, van dat geld koop ik elke maand zoveel ETFs als ik er mee kan betalen. Die blijven gewoon staan dus voor het vervroegd pensioen, dividend ter aanvulling op het inkomen.

De ander leg ik ook elke maand in, het bedrag dat we anders extra zouden aflossen op de hypotheek.