Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:37

Oef Pharming eindje onderuit

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:15

Alfen en Fastned *\o/*

Ik had ook nog wat Accsys gekocht, had hun producten toevallig net de week ervoor eens opgezocht om eventueel zelf te gebruiken en toen zag ik ze als aanrader bij pennywatch staan. Verhaal was goed, product vind ik zeer interessant, daar verwacht ik de komende jaren een flinke groei.

Wie gebruikt / kent de site pennywatch? Wat vind je er van?

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:31

Stilletjes hier

Iemand nog wat nieuws?

Pharming en ik zijn geen setje meer verkocht met 350€ verlies ik kijk wel als ie nog 0.50€ wordt wil ik wel gokje wagen maar voor nu niet
Deels geld terug naar mijn spaar en wat BESI en Accsys gekocht

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:07

Hier weinig nieuws haha.
Alfen blijft maar stijgen := We zitten op 500% nu..
Vestas ook, die blijft lekker hoog staan.
De rest gaat best prima.
Maar we wachten nog steeds op leuke koopkansen zonder risico :))

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:15

Vestas is een leuke, wanneer heb je die gekocht?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:17

Lekker 8nnemiek!
Hier ook geen nieuws. Over 2 weken is weer een aankoopmoment, dus ik ben me aan het oriënteren op wat ik wil gaan kopen. Ik heb zitten kijken naar Adyen, maar 1960,- voor een aandeel vind ik voor nu nog teveel.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:26

Vestas was volgens mij ons allereerste aandeel. Een jaar of drie geleden gok ik. Hij stond een hele tijd redelijk stabiel, en sinds dit jaar schiet ie flink de lucht in.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:49

Ik merk dat ik, naast mijn 2 standaard ETFs, aandelen die ergens tussen de 1-25€ zijn, leuker vind. Ik heb er ook 2 van tesla die nu eindelijk lekker de plus in gaan, maar fastned en alfen vind ik veel leuker omdat je er meer voor kunt kopen. Ik zal dus ook geen asten bijv kopen of meer tesla, maar liever een kleiner bedrijf dat meer kans heeft om te groeien.

En nee, ik heb verder geen kennis van zaken :+

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:22

Koop kansen zonder risico wil ik ook :))

Annemiek 500% dat is super mooi zeg goed gedaan
Hier is Alfen 45% in de plus
ArcelorMittal is de koploper 65% in de plus natuurlijk was dat een gokje dus kocht ik er extreem weinig van stomstomstom

Vestas ken ik weer niet

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:24

Oja windmolens kennen we wel te hoog

Als ik geld zou hebben zou ik wel in Adyen willen stappen maar 10 aandeeltjes en je bent bijna 20000€ armer

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:25

Hier heb ik een etf eruit gezet. Die vind ik te saai. Voor risicospreiding hou ik er wel 2 aan, maar 3 was iets te enthousiast haha.

Hier is alles stabiel, ik wilde inleggen in wish, maar ook die ipo is al voor 20 euro op de markt gekomen. Soepel dit :')

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:26

tita schreef:
Oja windmolens kennen we wel te hoog

Als ik geld zou hebben zou ik wel in Adyen willen stappen maar 10 aandeeltjes en je bent bijna 20000€ armer


Dit heb ik ook wel een beetje. Ik vind aandelen tot 100 euro wel te doen. Ik koop namelijk in setjes van 300 (euro, niet aandelen haha) minimaal. Mijn 3 aandelen apple zijn zo ook best leuk, maar het feit dat het er maar 3 zijn blijft jammer :')

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:28

Ik mag ETF er niet uit doen van papa zijn cadeau’tje aan mij

Hoeveel heb je er Inge 2 verschillende of 2 stuks

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:39

tita schreef:
Ik mag ETF er niet uit doen van papa zijn cadeau’tje aan mij

Hoeveel heb je er Inge 2 verschillende of 2 stuks


Ja dat snap ik dan helemaal! Ik heb er nog 2 soorten, hier heb ik meerdere participaties in: vanguard s&p 500 en ishares automation and robotics. Hier probeer ik maandelijks in te leggen, maar er is altijd weer iets anders moois om te kopen. Volgende maand toch maar weer eens bijleggen in vanguard.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:22

Hoi! Ik wil me ook graag melden. Wij zijn net begonnen met beleggen via degiro.

Ik hoop dat ik hier met vragen terecht kan, want soms duizelt het me!

Is het nu bijvoorbeeld slim om 100 aandelen van Shell te kopen? Hij staat op net geen 15 euro.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:24

Welkom :)

Ik zou eerst gaan bedenken waarom je wil beleggen. En hoeveel en met welk geld.

Voor later? Wil je eerder met pensioen? Of wil je nu snel geld verdienen? Of vind je het gewoon een kick en ben je bereid om risico te nemen?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:48

Iedere maand zo'n 500 euro beleggen voor de lange en korte termijn. Vermogen opbouwen om eerder met pensioen te kunnen is de ultieme wens.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:34

denice schreef:
Iedere maand zo'n 500 euro beleggen voor de lange en korte termijn. Vermogen opbouwen om eerder met pensioen te kunnen is de ultieme wens.



Denice

Advies van ander opvolgen is de slechtste raadgever.
Maar bijna iedereen zit in aandelen om er beter van te worden alleen we zijn allemaal verschillend en geloven in ander opties

Mijn persoonlijke noot
100 aandelen van 15€ Ben je nu ong 1503€ kwijt als jij dat geld kan missen en lang op plank kan laten liggen is dat een goed idee
In mijn optiek gaat de Shell niet failliet gebeurd dat wel dan zijn er zoveel problemen dat jij je niet meer druk maakt om die 1500€
Nu krijg je ook dividend 4x per jaar

En is een solide aandeel
Wil je nog safer kun je voor EFT gaan dat is een bundel samengesteld AEX aandelen

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:48

Denice, het klinkt alsof je geen verstand hebt van individuele aandelen en je kan er mijn insziens dan ook beter ver vandaan blijven, tot je wat meer ervaring hebt. In jouw geval zou ik je aanraden om je in te lezen in ETF’s. Dit zijn “mandjes” van een grote collectie aandelen. Je hebt ETF’s voor bepaalde sectoren, maar bijvoorbeeld ook een AEX ETF en een ETF die de hele wereldindex volgt. Aangezien je voor de lange termijn wilt beleggen zou ik je aanraden om je hier meer in te verdiepen. Dit is wel een goede blog wat dat betreft:

https://www.financieelonafhankelijkblog ... beste-etf/

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:44

Dankjewel! Ik ga zo die blog eens lezen.
We zijn uiteraard nog beginners, maar wie niet als hij begint?

We beleggen niet met geld dat we niet kunnen missen en zijn voorlopig aan het rommelen op degiro.

Die ETF's lijkt me een goede eerste stap om ons in te verdiepen.

Ook lees ik nu 'de intelligente belegger'. Iemand nog meer boekentips?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:57

Ik heb een vierweekse online cursus gedaan, om de basis uitgelegd te krijgen. Zoiets kan ik je zeker aanraden! Daar leer je ook wat je concreet moet doen (en hoe) om je doel te behalen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:24

Rommelen op de giro doe ik ook :D is gewoon leuk
Beetje hobby

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:54

Inderdaad eerst beginnen met het lezen van een of meerdere boeken, of een cursus doen, is wel aan te raden :j
Ik heb volgens mij wel eens wat boeken hier gedeeld die mijn vriend aanraadde, zou je even door mijn oude berichten moeten scrollen.

Shell is niet echt een bedrijf waar ik nu nog veel geld in zou leggen. Ze kunnen hooguit verdubbelen als ze ooit weer hun oude top aantikken, maar ik verwacht niet dat ze op korte termijn nog flink gaan groeien.
Wat ik kan aanraden is een schaduwportefeuille aanmaken, en daar bedrijven in stoppen die je interessant vindt. Zo kun je zien wat ze doen, een beetje gevoel ervoor krijgen, zonder dat je geld kan verliezen. En als er dan een bedrijf echt lekker laag staat kun je er dan voor kiezen om aandelen ervan te kopen.

Verder zijn etf’s en fondsen inderdaad leuk om mee te beginnen. Daar zul je niet rijk mee worden, maar ze zijn wel wat stabieler en daarmee ook minder kans dat ze echt hard onderuit gaan.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:00

denice schreef:
Dankjewel! Ik ga zo die blog eens lezen.
We zijn uiteraard nog beginners, maar wie niet als hij begint?

We beleggen niet met geld dat we niet kunnen missen en zijn voorlopig aan het rommelen op degiro.

Die ETF's lijkt me een goede eerste stap om ons in te verdiepen.

Ook lees ik nu 'de intelligente belegger'. Iemand nog meer boekentips?


Sorry, ik denk dat mijn comment een beetje bot overkwam. Als eerste, leuk dat jullie beginnen met beleggen! Je moet inderdaad nooit met geld beleggen dat je niet kan missen, maar het is ook zonde om willekeurig te beleggen zonder enig idee te hebben wat je doet, want dan loop je ook rendement mis (en daar doe je het uiteindelijk voor). In je beredenering schrijf je ‘is het nu een goed idee om shell te kopen, want de koers was ooit x en is nu x-y, dus uiteindelijk ga ik winst maken’. Hierin maak je de denkfout dat de koers niet per se weer terug hoeft te komen op x (bij shell is dat wellicht wel te verwachten, maar absoluut geen zekerheid) en bovendien wil je graag zo efficient mogelijk rendement maken. Als shell jaarlijks 1% groeit, dan had je beter een aandeel of ETF kunnen kopen die veel meer groeide, want 1% is best weinig. Shell koop je ook vooral voor het dividend, maar wie zegt dat ze hun oude dividend ooit weer aan gaan houden? Niemand kan het je vertellen. Dat maakt beleggen lastig, maar ook leuk! Je kan er zeëen van tijd in kwijt, maar je kan het ook geheel geautomatiseerd doen en er nagenoeg niet naar omkijken. Persoonlijk kies ik grotendeels voor de tweede strategie, omdat ik geen zin heb (en tijd wil vrijmaken) om me te verdiepen in individuele aandelen. Ik vind het wel heel leuk om hier mee te lezen over wat er zoal wordt gekocht, en om die bedrijven te leren kennen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:10

Bedankt Badeendje, voor je uitgebreide antwoord. En ik kan wel wat hebben hoor :+

We gaan voorlopig beginnen met een boek lezen en overwegen een cursus.

Uiteindelijk willen we wel beleggen voor de lange termijn met misschien wat spannendere aandelen erbij. Ik heb het idee dat ik de afgelopen weken al vijftig nieuwe termen heb geleerd, maar het voelt op dit moment nog niet alsof we genoeg kennis hebben (logisch) zodat we echt weten wat we doen.