NaNoWriMo 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 14:21

Hey Bokkers!

Volgens mij is er voor dit jaar nog geen topic over de NationalNovelWritingMonth oftewel NaNoWriMo.
Ik schrijf al jaren, heb 1 boek uitgegeven en ben bezig met het volgende. Ik hoor al jaren een hoop voorbij komen en ken een aantal auteurs die elk jaar hieraan meedoen.

In het kort: 50.000 woorden schrijven in de maand november. Dan heb je al een mooi deel van een roman af.

Ik had nog wat ideeën op de plank liggen en heb gekozen voor een thriller met een gave twist aan het einde.

Zijn er meer bokkers die dit jaar (weer) gaan schrijven? ik ben benieuwd naar jullie eerdere ervaringen en waar je op dit moment aan werkt

Groetjes!

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:23

Leuk! Het lijkt me ook leuk om mijn boek af te schrijven. Maar ik merk soms wel dat ik wat externe support nodig heb, en dat ik meelezers heel fijn zou vinden. Mijn vrienden hebben er nooit zoveel zin in :P

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 14:25

Sheran schreef:
Leuk! Het lijkt me ook leuk om mijn boek af te schrijven. Maar ik merk soms wel dat ik wat externe support nodig heb, en dat ik meelezers heel fijn zou vinden. Mijn vrienden hebben er nooit zoveel zin in :P



Misschien kunnen we daarin wat voor elkaar betekenen. Ik hoop aan het eind van november al een mooi concept af te hebben en proeflezers zijn dan altijd welkom :)

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:00

Ik meld mij! Ik heb straks nog 1 afspraak en daarna kan ik gaan beginnen.

Wat over mijn verhaal:
Ik wil een fantasy feel good schrijven omdat ik tijdens het lezen merk dat ik daar wel eens zelf behoefte aan heb.

Mijn hoofdpersonage is de grote stad helemaal zat. Ze is geboren in een dorp en solliciteert naar een baan op een manege in haar oude woonplaats. Ze mag op gesprek komen en vanaf het moment dat ze weer terug in het dorp is, gebeuren er rare dingen en lijkt het verleden zich te herhalen.

Ik ben benieuwd wat mijn personages mij gaan vertellen en ik hoop ooit een boek uit te brengen voor ervaring met eigen tekeningen erin.:)

Op nanoWrimo heet ik Alyarac trouwens, mochten jullie interresse hebben.:)

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:50

LvdO schreef:
Sheran schreef:
Leuk! Het lijkt me ook leuk om mijn boek af te schrijven. Maar ik merk soms wel dat ik wat externe support nodig heb, en dat ik meelezers heel fijn zou vinden. Mijn vrienden hebben er nooit zoveel zin in :P



Misschien kunnen we daarin wat voor elkaar betekenen. Ik hoop aan het eind van november al een mooi concept af te hebben en proeflezers zijn dan altijd welkom :)


We kunnen zeker een ruil doen wat mij betreft! Zou een goede motivatie zijn.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:01

Mij mag je ook benaderen om proef te lezen. Alleen maar handig.:) Grammatica is niet mijn sterkste punt, maar als je sfeer mist in je stuk en dat je echt nodig hebt, kan ik je wel mee helpen.:)

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:31

Wat betreft mijn verhaal is het meer inhoud dan grammatica. Grammatica en spelling kan ik zelf behoorlijk goed - maar ik vraag me wel dingen af met betrekking tot mijn personages. Zijn ze geloofwaardig, zijn ze interessant - en hoe loopt het verhaal? Is het afgezaagd? Zijn de wendingen logisch? Heb je zin om verder te lezen?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:35

Mijn doel is om dit jaar ook weer mee te doen. Ik heb de afgelopen 14 jaar meestal meegedaan, een paar heb ik overgeslagen, maar tot nu toe heb ik pas 3x de eindstreep gehaald.

Mijn grote probleem voor dit jaar is dat ik absoluut 0 inspiratie heb. Ik heb geen onderwerp, geen plot, geen wereld waar ik in zou willen schrijven en het toetsenbord van mijn laptop heeft vandaag definitief de geest gegeven. De Q deed het al tijden niet meer, net als de ctrl. De D werd ook steeds moeizamer, en nog wat letters waren niet betrouwbaar meer, maar nu doen ook de Enter en de backspace het niet meer. Ik heb maar een los toetsenbord aangesloten....

En toch, toch doe ik mee en ga ik gewoon weer een poging wagen. Er zijn allerlei redenen dat het dit jaar meer kans maakt dan de afgelopen jaren namelijk, voornamelijk in de vorm van meer tijd en meer energie. Dus ik ga er weer voor.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:47

Sheran schreef:
Wat betreft mijn verhaal is het meer inhoud dan grammatica. Grammatica en spelling kan ik zelf behoorlijk goed - maar ik vraag me wel dingen af met betrekking tot mijn personages. Zijn ze geloofwaardig, zijn ze interessant - en hoe loopt het verhaal? Is het afgezaagd? Zijn de wendingen logisch? Heb je zin om verder te lezen?


Daar loop ik ook vaak tegenaan. Meestal ben ik dan zolang met een stuk bezig dat ik het niet meer zie,dus daarin kunnen we zeker samenwerken.:)

@Mizora, op facebook de groep Dutch NanoWrimo heeft een schrijver van Dizary Project een lijst gedeeld voor dit soort problemen. Misschien kan die lijst je ook helpen?

xYaartje
Berichten: 1466
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:46

Wat leuk! Een nanowrimo 2023 topic! Ik meld mij ook hier! Ik doe al ruim 12 jaar mee aan nano met soms her en der een break. Waar ik normaal de eindstreep haal lukte dat vorig jaar helaas toch niet. Dus dit jaar ga ik er weer voor!

Ik schrijf op het moment voor nanowrimo een Harry Potter next generation fanfic waar ik al even aan werk. Heb wel een romance/drama origineel klaar liggen, maar dat ligt zo ver uit mijn comfort zone dat ik nog niet zeker weet of ik daar deze nano aan ga beginnen. Voorlopig klooi ik vooral met mijn HP fanfic aan.

De teller staat nu ieder geval al op 587 woorden voor vandaag! De rest van de avond word gebruikt om het dagdoel te behalen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:17

Ik overweeg mee te doen, maar ik heb zo ontzettend geen tijd deze maand :=

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:10

Dat is een tijd geleden dat ik een Harry Potter Fanfiction heb gelezen, maar leuk! Ik ben benieuwd.:)

Ik heb hier de tactiek om de timer op een half uur te zetten en dan een pauze voor mijzelf te gunnen uitgeprobeerd. Kreeg daarmee toch 800 woorden per half uur uit mijn handen. Misschien kan dat helpen naar de tijd die je vrij hebt Maartje_M? Al is het alleen maar brainstormen?

Hier heb ik het dag doel met 1.812 woorden gehaald. Lekker begin zo en hoofdstuk 1 daarmee afgerond.^^

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:25

Ideeën heb ik genoeg, maar zitten om ze op te schrijven is een tweede… maar misschien ga ik het toch maar eens proberen.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:56

Ik meld me ook! Over twee dagen komt mijn eerste boek uit, reden te meer om Nano te gebruiken voor (hopelijk) een volgend boek ^^ ik zit vandaag op 2781 woorden, een mooi eindaantal. En een aantal wat ik waarschijnlijk niet veel dagen ga redden :=

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:06

Oh ik heb echt een uur naar mijn scherm zitten staren en me afgevraagd of ik hier zou reageren... toch maar, hoewel ik nog geen idee heb waar dit op uit gaat draaien.

Ik ben in 2003 fanatiek gaan schrijven, altijd een beetje af en aan. In 2013 werd dit serieuzer, en in 2015 schreef ik mijn eerste echte boek (een driedelig fanfic niet meetellende). Hiermee heb ik literary agents aangeschreven, wel aanbiedingen gehad van kleine publishers om uit te geven, maar ik vond de contracten slecht en dus heb ik dit niet gedaan. In 2016 de volgende afgeschreven en ge-edit (excuus, ik ga snel naar het Engels - ik heb zeven jaar in de UK gewoond en al mijn werk is ook in het Engels geschreven) en vervolgens weer literary agents aangeschreven. Dit keer met meer geluk; december 2016 tekende ik voor vertegenwoordiging. Voorjaar 2017 zijn we 'on sub' gegaan, en in voorjaar 2019 heb ik afscheid genomen van mijn agent, door zeer verschillende meningen en ook omdat mijn agent gewoon haar werk niet deed zoals ze dat moest doen. Best een flinke klap gehad van hoe het gelopen is, in 2019 en 2020 nog wel wat aangemodderd, maar eigenlijk was de zin er echt he-le-maal af. Dus alles aan de kant gegooid en toen ik in 2021 weer naar Nederland kwam, heb ik me gefocust op de paarden. Een week of twee geleden schoot de (voor nu althans) juiste insteek voor een concept te binnen, en binnen 48 uur had ik mijn hele 'beat sheet' ingevuld. Ik heb helemaal geen insteek om 50k te schrijven; ik wil gewoon weer kijken of ik het kan oppakken en er lol in heb. Er hangt op dit moment vooral een laagdrempelig doel aan: ik zou heel graag (mezelf bewijzen dat ik) een eerste versie wél af kan schrijven, iets waar ik na de split met mijn agent echt enorm mee heb zitten worstelen.

Goed, lang verhaal, maar wat support lijkt me leuk, evenals andere mensen aan te modigen. :)

Edit: ik schrijf Young Adult (en dit boek is een contemporary).

Voor de mensen die boeken uit hebben:
In het Nederlands of Engels? In eigen beheer of een uitgever die het heeft opgepakt? En wat? :) Verder ben ik niet nieuwsgierig hoor...

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 00:16

ik overweeg ook om mee te doen. Eén bezwaartje: ik heb andere hobby's voor in de avonduren en ik moet eigenlijk al alle zeilen bijzetten om het noodzakelijke werk op tijd klaar te krijgen. Nou heb ik wel ideeën voor een boek dat de eerste roman ooit in het Zeeuws zou moeten worden, maar ik weet niet of ik dat moet doen (uitgeven komt er toch niet van). In het verleden had ik vrienden die dit deden en met wie ik het samen zou kunnen doen. (Nou ja, samen... iedereen op zijn eigen apparaat met zijn eigen boekie.) Die heb ik nu niet meer, en of ik de dit de hele maand zou kunnen volhouden... Ik ben toch meer van het ergens aan beginnen en het dan tien jaar later oppakken. :)

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:25

Leuk om te lezen dat er al mensen iets uit gegeven hebben!
Ik ben ook wel vooral benieuwd naar de personen die in eigen beheer iets uitgegeven hebben. Dit heeft zelf mijn interesse.

@Musiqlog, Zeeuws is weer een vak apart. Ik herken het qua avond hobby’s hoor. Daar heb ik er zelf ook te veel van. Zeker het tekenen en schilderen is een vaste prik.

Ik gebruik het schrijven ook vooral om mijn gedachten te legen na het werk als het daar te druk was en dan iets van een half uur. Mijn aandacht is in de avond ook niet zo groot meer. Dan heb ik in principe nog altijd wel klein beetje tijd voor wat anders. Dat ritme is voor iedereen anders natuurlijk.:)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:00

Hier ook te veel andere hobby's, maar vooral een gezin en 4 paarden die toch voor gaan... maar goed, gister toch maar begonnen voor ik naar bed ging en 532 woorden op papier gezet.
Met tot gevolg dat ik niet kon slapen omdat ik allemaal ideeën had :+

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:12

Ik doe mee aan een schrijfwedstrijd waarvan het verhaal afgeschreven moet zijn voor 24 december dus ik deze NaNoWriMo is voor mij wel de perfecte challenge om mijn verhaal af te maken. Ik zit momenteel op 26.000 woorden.

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:53

Hoe gaat het hier vandaag?

Ik heb er net even voor gezeten en zo'n 1200 woorden geschreven (totaal nu bijna 1400). Niet genoeg voor NaNo, maargoed, 50k in een maand is ook niet mijn doel. Ik heb twee dagen achter elkaar geschreven en progressie geboekt; dat is wel een aantal jaar geleden dat ik dat kon zeggen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:57

Annash schreef:
Hoe gaat het hier vandaag?

Ik heb er net even voor gezeten en zo'n 1200 woorden geschreven (totaal nu bijna 1400). Niet genoeg voor NaNo, maargoed, 50k in een maand is ook niet mijn doel. Ik heb twee dagen achter elkaar geschreven en progressie geboekt; dat is wel een aantal jaar geleden dat ik dat kon zeggen.


Ik vandaag rond de 2000 woorden.

Meid, dat is toch keigoed! Beter 100 woorden dan geen woorden, soms zit het er niet en soms wel.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:21

Ik vandaag 200 woorden :') ik moet zo nog even aan de bak dus.

Wat goed Annash!

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:32

Ja na drie jaar is het wel weer even inkomen! Maar daarom ook geen druk. Mijn enige doel is een eerste versie afmaken. Dan zie ik daarna wel verder of ik alles wil editten en weer een query letter en synopsis schrijf en op zoek ga naar een literary agent. Voor nu wil ik vooral het plezier terug.

Amamday, mooi aantal!
Myrsky, als ik het kan, kun jij het ook. :P

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:58

Ik ben op 3.222 woorden gestopt. Om het Nano doel te halen, moest ik ook nog 400 woorden, maar vond dit zo’n inspirerend getal dat ik eerder stop voor vandaag. 50.000 is inderdaad een hele kluif. Heb vroeger op een ander forum mensen meegemaakt die zelfs voor de 100.000 woorden gingen, maar dat is mij te heftig hoor.

Precies. Ook 200 woorden is een mooi getal. ^^

Schrijven jullie met muziek? Zo ja, wat voor playlist vinden jullie fijn? Hier staat dan voornamelijk filmmuziek zonder zang of ambiance muziek op.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:39

Ik doe niet officieel mee met nanowrimo, al heb ik dat wel vijf keer gedaan (en vier keer gewonnen!). Sinds 14 juli schrijf ik elke dag ongeveer 1000 woorden, waardoor ik inmiddels op 160.000 woorden zit sinds die tijd. Dit blijf ik doen. Ik ben een fanfic aan het afronden, ik heb nog één hoofdstuk te gaan en daarna ga ik aan een nieuwe fanfic beginnen om weer verder te gaan met de 1000-1500 woorden per dag.