Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:30

Héél veel sterkte, ts. Kan me niet voorstellen hoe dit voor je moet zijn, zo erg.
Wat een trieste situatie.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:40

Als ik jouw was zou ik gewoon heen gaan.
Je hebt een goede band met je grootmoeder en dit kunnen zij niet maken.
F*ck hun regels.

Heel veel sterkte!

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:48

Vreselijk dat je familie een ruzie wil uitvechten over het hoofd van een stervende oma en een treurend kleinkind heen. Hoe diep kun je zinken...

Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen waar je meer spijt van zal krijgen. Dat je niet gaat om de goede vrede te bewaren of dat je wel gaat en in ieder geval een kans hebt om afscheid te nemen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze je met grof geweld die kamer uitslepen als je binnen komt lopen. Gewoon direct naar dat bed doorlopen, zonder aandacht voor de rest van de aanwezigen te hebben.

Dat gezegd hebbende, je oma weet echt wel hoeveel je van haar houdt en hoeveel ze voor jou betekend heeft. Dat moet je je echt realiseren, die rust moet je jezelf gunnen.

Heel veel sterkte :(:)

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:54

Jeetje...Wat erg en egoïstisch van de familie. Wat vinden de kinderen van je oom en tante hiervan? Het is tenslotte ook hun oma.

Ik zou echt gewoon gaan. Als hun een beetje respect hebben gaan ze niet in discussie met jou waar je erg zieke oma bij is. Of met alle kleinkinderen gewoon gaan. Kunnen ze echt niks zeggen.

Die discussie volgt dan wel als je de kamer uit bent... Je hebt dan iig even afscheid kunnen nemen.

Heel veel sterkte!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:57

Wat een hele nare situatie.
Fijn dat je de verpleging nog hebt kunnen spreken, weet hoe de situatie er voor staat en dat ze jouw wensen aan haar door willen geven.

Probeer om het "bij het ziekenhuis komen" nu even los te laten omdat je weet dat je dat hoe dan ook niet meer redt en bijvoorbeeld een rustig plekje opzoeken waar je heel bewust afscheid kan nemen. Ik heb het gevoel dat ze dat ook zal merken en dat het beter is dan bij haar in gespannen sfeer.

Ik wens je enorm veel sterkte en hoop dat je nog zo goed mogelijk afscheid kan nemen.

BigOne
Berichten: 38272
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:00

Wanneer je het gevoel hebt dat je hier geen spijt van gaat krijgen dat je haar niet meer gezien hebt dan laat je het zo, maar anders, in de auto en fiets die oom en tante.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:02

Bedankt allemaal voor de lieve woorden.

De brief vind ik een heel goede tip. Ik kan op dit moment niet helder denken, schrijven gaat niet lukken, maar zodra ik er klaar voor ben, ga ik zeker mijn gevoelens op papier zetten.

Ik bergrijp zeker degenen die zeggen dat ik toch moet gaan. Ergens heb ik ook het gevoel dat mijn oma op haar kleinkinderen wacht, maar ik weet heel zeker dat ze ook geen ruzie aan haar bed wil en wil haar dat besparen. Mijn oma is mijn alles, ik zou nooit iets doen waarvan ik weet dat het haar pijn zou doen.

Vorige maandag heeft ze mijn moeder nog gevraagd wanneer ze nog eens naar mij zouden komen. Ik woon ver weg en we zien mekaar niet veel meer. Wat het voor mij ook extra moeilijk maakt, is dat ik vorige maand haar verjaardag vergeten ben. Mijn vriend en ik waren aan het plannen hoe we dit recht konden zetten en nu krijg ik de kans niet meer.

BigOne
Berichten: 38272
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:23

Ga er toch heen, het is een uur rijden en de verpleging zal je ongetwijfeld helpen. Wat ik niet snap, je moeder zit er ook bij te waken en staat hier achter??

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:39

Ik zou er ook heen gaan en de verpleging aan je oom en tante laten vragen of je even afscheid mag nemen. Als dat niet mag zit je in dezelfde situatie als nu, maar misschien voelt het fijn voor je om toch bij haar in de buurt te zijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:46

heeel veel sterkte

Ik vind je tante en oom behoorlijk kinderachtig bezig. Ik zou gewoon gaan! als ze je er niet bij willen hebben kan je net zo goed in de wachtkamer gaan wachten.

Allemaal volwassen mensen.. jij hebt net zo veel recht als je moeder,oom,tante om afscheid te kunnen nemen.

HEEEL VEEL STERKTE TS. Maar kom voor jezelf op, in de zin van ik ga toch! mocht je merken dat er ruzie komt, kan je altijd nog weg gaan. maar dan heb je in ieder geval geprobeerd

voor zelfde geldt laten ze je wel toe, omdat je er dan toch al bent.

Kwal
Berichten: 4441
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:48

Ik zou gewoon heen gaan TS... Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, alleen dan zonder familieruzie. Oma lag slecht en ik woon 3 uur rijden verderop. Ik ben niet meer heen gegaan de nacht van overlijden (die dag er voor wel) en heb er nu nog spijt van (4 jaar later). Je kunt dit nooit meer over doen.

Kies voor jezelf, mochten ze je niet binnen laten heb je het in elk geval geprobeerd.

Ontzettend veel sterkte gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:51

bigone schreef:
Ga er toch heen, het is een uur rijden en de verpleging zal je ongetwijfeld helpen. Wat ik niet snap, je moeder zit er ook bij te waken en staat hier achter??


Ja, mijn ouders staan er ook achter, omdat ze de situatie anders nog verder escaleert.

De verpleging zal me zeker helpen, heb hen net nog gesproken, maar ik wil niet dat er nog meer ruzie komt, omdat ik afscheid wil nemen.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:53

xPabloBokt schreef:
Ik word hier echt plaatsvervangend verdrietig van. Onbegrijpelijk dat mensen op zo'n moment nog steeds zo ongelooflijk egoïstisch kunnen zijn.

Heel erg veel sterkte TS :(:)



En ik word hiernaast ook plaatsvervangend boos van.
Je oma komt te overlijden en jij mag niet komen van je oom en tante? Wat een egoïstisch gedoe! Bah! :( Van je familie moet je het hebben!!
Ik zou veel schijt hebben aan ze en gewoon gaan, maar dat is vanaf deze stoel wel heel makkelijk gezegd.

Veel sterkte..

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:08

Wat een vreselijke rot-situatie! Ik zou ook gegaan zijn, laat ze snel een eind opzouten zeg. Meteen een mooie gelegenheid om een eind te maken aan zulke fratsen. Het moet ook wel raar lopen, willen ze stennis lopen schoppen aan het bed van oma. Verpleging kan ze desnoods even uit de kamer zetten als ze zelf geen goed fatsoen op kunnen brengen :(:)

Nu is de sfeer daar ook al gespannen dus daarvoor hoef je het niet te laten... :(:)

Maargoed, het is al te laat begrijp ik èn jij hebt je keuze gemaakt om liever niet te gaan.
Dan rest je nog maar 1 ding: je er bij neerleggen, kaarsje aansteken en in gedachten bij oma zijn en praat met haar alsof je naast haar bed zit...dat vond ik een mooie tip :+: Op die manier kan je wellicht ook mooier afscheid nemen dan in zo'n rot-situatie met een stel zeikerds in 1 ruimte....

Hopelijk kan je deze situatie een plekje geven, wat ongelofelijk küt zeg dat het op deze manier moet...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:08

Ik zou gewoon gaan. Die oom en tante zullen er niet 24/7 bij zijn en dan ga je gewoon als zij thuis gaan slapen bijv. Afscheid nemen kan maar één keer. Bizar dat je als volwassen kleinkind wat ook nog 'ns een speciale band heeft, geweerd wordt. Zou het niet pikken in elk geval!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:09

Of vraag de verpleging mee te werken en ze even voor 'een gesprek' mee te nemen zodat jij er een half uurtje bij kunt.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:10

elnienjo schreef:
Ik zou gewoon gaan. Die oom en tante zullen er niet 24/7 bij zijn en dan ga je gewoon als zij thuis gaan slapen bijv. Afscheid nemen kan maar één keer. Bizar dat je als volwassen kleinkind wat ook nog 'ns een speciale band heeft, geweerd wordt. Zou het niet pikken in elk geval!


Eventjes topic lezen, oma van TS had enkele uren geleden al een bovendruk van 20. Het is nog maar een kwestie van uren.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:12

elnienjo schreef:
Ik zou gewoon gaan. Die oom en tante zullen er niet 24/7 bij zijn en dan ga je gewoon als zij thuis gaan slapen bijv. Afscheid nemen kan maar één keer. Bizar dat je als volwassen kleinkind wat ook nog 'ns een speciale band heeft, geweerd wordt. Zou het niet pikken in elk geval!


Oma heeft waarschijnlijk nog maar een uur of wat, dus dat is geen optie.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:13

elnienjo schreef:
Die oom en tante zullen er niet 24/7 bij zijn en dan ga je gewoon als zij thuis gaan slapen bijv.


Thuis gaan slapen?
TS heeft hierboven de situatie beschreven en ik geloof niet dat die tijd er nog is. Normaal gesproken niet in elk geval.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:15

Ik ging gewoon, dan stond ik daar maar ineens bij haar in het ziekenhuis. En als dat dan een discussie oplevert, dan werd dat een beste discussie en dan zou ik over de gang schreeuwen: ik hou van je oma, rust zacht. Ik zou niet niet gaan. Dit zou dan mijn afscheid zijn, en dat verdient dan zo iemand.
En daarna gooide ik misschien alles wel online, met de rest van zo'n familie wil ik niets te maken hebben.
Maar ik ging absoluut, mijn oma zou een waardig afscheid van mij verdienen. En als dat niet goedschiks kan, dan wel kwaadschiks. En niet kwaadschiks van mijn kant, maar van die andere familie, ik ben namelijk goed, correct en juist dan in deze. Dat zou ik ze er ook inwrijven. Ze hoeven mij niet te vergeten als stomkop, maar dan maar als duidelijk persoon met een duidelijke lieve afscheidsdrang.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:19

germie schreef:
Ik ging gewoon, dan stond ik daar maar ineens bij haar in het ziekenhuis. En als dat dan een discussie oplevert, dan werd dat een beste discussie en dan zou ik over de gang schreeuwen: ik hou van je oma, rust zacht. Ik zou niet niet gaan.

Nee dat is fijn. Sterven terwijl je familie naast je staat te schreeuwen en ruziën. Ik snap wel dat TS haar grootmoeder dat wil besparen en haar een kalm en liefdevol overlijden gunt. Het is een vuile rotstreek dat TS niet welkom is maar ik vind het een groot gebaar van liefde van TS dat ze zich daarbij neerlegt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:19

Als er toch al ruzie is. GAAN. In de familie die ze achterlaat valt niks meer te verliezen enkel nog te winnen in de toekomst. Ga voor het afscheid wat jij nodig hebt!

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:23

Dani schreef:
germie schreef:
Ik ging gewoon, dan stond ik daar maar ineens bij haar in het ziekenhuis. En als dat dan een discussie oplevert, dan werd dat een beste discussie en dan zou ik over de gang schreeuwen: ik hou van je oma, rust zacht. Ik zou niet niet gaan.

Nee dat is fijn. Sterven terwijl je familie naast je staat te schreeuwen en ruziën. Ik snap wel dat TS haar grootmoeder dat wil besparen en haar een kalm en liefdevol overlijden gunt. Het is een vuile rotstreek dat TS niet welkom is maar ik vind het een groot gebaar van liefde van TS dat ze zich daarbij neerlegt.

Nee juist niet, er is kennelijk toch een vorm van ruzie en wie weet mag jewel gewoon ineens als je er staat. Dus ik ging absoluut en zou me al op een ruzie en discussie voorbereid hebben. DAn kan het alleen maar meevallen. Maar jij wilt immers ook afscheid nemen. Dan zou ik dat zo doen. Ik vermoed dat er gewoon iets is van erfenis inpikken. Het kan best zijn dat je nog in een testament staat. Maar ik GING, geen discussie over mogelijk. Je blijft altijd spijt houden als je niet gaat. Dus gaan.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:25

Ja ik zou ook gaan, die familie conflicten vechten ze maar een andere keer uit! Het gaat nu niet om hun en hun onuitgesproken frustraties jegens elkaar. Het gaat nu om afscheid nemen en dat kan maar 1 keer. Heel veel sterkte TS!!!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:26

Vaak lost iedereen elkaar af in deze situatie, dus dat zou kunnen betekenen dat je moeder en/of vader alleen bij je oma zijn, kan je dan niet aanschuiven bij het bed van je oma op dat moment? Dan heb je verder niets met je oom of tante te maken. Je kan maar 1x afscheid nemen en de dingen zeggen die je zo graag wilt zeggen zolang ze er nog is.