Vier jij sint Maarten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vier jij snt Maarten?

Ja
94 (41%)
Nee
124 (54%)
Wattes?
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229


Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:49

Fitzroy schreef:
We gingen ook vaak uit eten. Waren we niet thuis, is dat ook onaardig ? :D
Ik heb er niets mee, zelf nooit gevierd en het werd eerst nooit gedaan, maar kwam steeds zuidelijker. Ik houd niet van opgedrongen feesten.


Normaal gesproken gaan wij ook altijd uit eten. Alleen dit jaar helaas niet.

NatasjavE schreef:
Normaal gesproken is het heel erg druk met Sint Maarten. Maar gisteren maar 3 keer de deur open gedaan voor 3 groepjes kinderen.

Nou wilde mijn oudste eerst wel en daarna niet gaan lopen. Het was hier ook wel erg slecht weer.

Ik vier het overigens niet. Ik heb alleen een bak snoep klaar staan.


Die regel hebben ze hier ook, daar houden ze zich alleen niet aan.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:50

Zeker doen wij mee! Heerlijk, weet nog precies hoe opgewonden ik als kind was om rond te gaan met mijn mooie lampion. Reuze spannend voelde dat. Nog mooier dan sinterklaas of kerst :)

Daarom snap ik totaal niet dat er mensen zijn die kinderen dat misgunnen. Kom op man tis 1x per jaar en een hele kleine moeite. Vind je dan ook dat we sinterklaas en kerst maar moeten afschaffen?

Je zou een kind misschien blij kunnen maken, yikes! Dat moeten we echt vermijden!

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:55

Ja wij vieren hier (rond Alkmaar) zeker Sint Maarten. Gisteravond 27 kindjes gehad en dat is rustig, andere jaren gingen wij wel over de 100 kindjes. Bij droog weer, vuurkorf in de voortuin, borreltje voor de ouders, snoepje voor de kids. Vind het altijd de start van de feest maand(en).

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:56

In mijn woonplaats lopen er wel veel kinderen maar ik haal ook het geluid van de bel er af en gordijnen dicht.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:58

Sint Maarten is volgens mij vnl iets van Noord Holland.
Op de school waar ik werk, net aan NH wordt het door alle kinderen gedaan, we vieren het op school ook.
Zelf woon ik net in ZH en daar loopt een enkeling, maar wordt er in principe niks mee gedaan.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:01

20 jaar geleden liep ik mee met een lampionnenoptocht vanuit school. Geen idee of dat nu nog steeds zo gebeurt. Maar dat langs de deur gaan voor snoepjes ken ik niet.
Edit: ik woon vlakbij Eindhoven.
Laatst bijgewerkt door Isabel op 12-11-19 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:02

Voor het eerst niet bewust meegekregen. Ten eerste omdat ik moest werken, ten 2de er wonen hier in de buitenwijk geen jonge kinderen. Al had ik halloween kinderen voor de deur staan. Gelukkig had ik net snoepgoed gehaald dus had ik iets voor hun...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:14

Ik vier het niet... ik hou, net als Whale, niet van kinderen die komen zingen en hun handje ophouden.
Voorheen zorgde ik altijd voor een avonddienst op mijn werk, op 11-11... maar ik heb een nieuwe baan, waarbij avonddiensten niet voorkomen. Ik ben gister ook lekker lang op stal gebleven.

En daar komt bij dat ik mijn geld liever uitgeef aan mijn dieren... we hebben een hoop dieren en die kosten veel geld. Geld waar we hard voor werken. Soms kunnen extra'tjes helemaal niet (als de VA weer eens is geweest ofzo :+ )... en dat beetje geld dat we dan over hebben geef ik liever uit aan mezelf en mn dieren, en niet aan andermans kinderen.

En als kind heb ik ook nooit aan Sint Maarten gedaan... wat leer je je kind ermee? Wij leerden vroeger altijd "Kinderen die vragen worden overgeslagen"... en hier gebeurt het tegenovergestelde.

Noem me juffrouw Prikkebil... dat mag... maar mijn prioriteiten liggen nu eenmaal ergens anders.

Gelukkig voor de kinderen was mn vriend thuis en die vindt Sint Maarten wel leuk, dus de ongeveer 20 kinderen hebben keurig snoep van hem gehad.

Mijn ouders, die 2 dorpen verderop wonen, hebben overigens maar 1 kind aan de deur gehad... en raad eens wie nu de sjaak is om alle chocolade, die over is, op te eten?

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:24

Hier (Den Haag) wordt bij mijn weten geen St. Maarten gevierd. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit gevierd heb althans en ik heb in mijn volwassen leven ook nog nooit kindjes met een lampion aan de deur gehad. In onze wijk komen ze wel langs voor Halloween. Daar krijg je netjes een flyer voor in de bus, als je mee wil doen, dan hang je die zichtbaar op. Geen flyer opgehangen? Dan wordt er ook niet aangebeld. Prima geregeld dus.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:30

In mijn oude woonplaats in Noord-Holland was het altijd loeidruk met Sint Maarten. Waar we nu wonen heb ik het nu 2x meegemaakt en geen kind gezien, maar we wonen dan ook in het buitengebied en ze moeten eerst onze lange donkere oprit over om überhaupt onze boerderij te zien.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:32

Ik snap wel dat mensen niks met andere kinderen hebben maar ik vind het toch jammer. Soms ook leuk om iets voor een ander te doen toch, beetje saamhorigheid mag best. Het is ook maar 1x per jaar, niet dat ze elke maand 4x bij je op de stoep staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:36

Pantykous schreef:
Ik snap wel dat mensen niks met andere kinderen hebben maar ik vind het toch jammer. Soms ook leuk om iets voor een ander te doen toch, beetje saamhorigheid mag best. Het is ook maar 1x per jaar, niet dat ze elke maand 4x bij je op de stoep staan.


Verbaas me er ook een beetje over: woorden als 'bedelen' komen voorbij. Het is toch gewoon een feestje voor (kleinere)) kinderen; zelfgemaakte lampion, liedje zingen en wat zoetigheid meenemen. Is Sinterklaas, kerst, een verjaardagspartijtje van een ander kind dan ook bedelen? Ik word juist blij van blije gezichten, geef graag en gun die kleintjes hun lol. Heeft men dan vroeger zelf geen feestjes gevierd? Wat is er mis met anderen iets gunnen? Waarom hebben sommige mensen zo'n hekel aan kinderen? Zo lang is het nog niet geleden dat je zelf kind was en in alle onschuld meedeed aan dit soort evenementen toch?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:44

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij Kerst en Sinterklaas komt er hier niemand aan de deur := En nee als kind deed ik ook niet mee aan zulke evenementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:47

Whale schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij Kerst en Sinterklaas komt er hier niemand aan de deur := En nee als kind deed ik ook niet mee aan zulke evenementen.


Het gaat daarin om het krijgen van een kadootje en het vieren van een feestje. Waarom zo zuur en een ander niet zijn lol gunnen?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:51

Omdat we nou eenmaal niet meedoen aan Sint Maarten. Dus ze kunnen om snoep vragen en een feestje vieren bij de gene die wel een kaarsje/lichtje hebben branden in de vensterbank.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:52

hier is niks geweest, woon in een wijkje waar veel alleenstaanden en ouderen zitten.
had wel het een en ander gehaald.
dus kan ik zelf snoepen :D

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:53

Ach, ieder zijn eigen keus toch? Wij hebben soms ook wel een jaar dat we geen zin in hebben om de hele avond naar de deur te lopen en een klein vermogen aan snoep weg te geven. Dus dan doen we dat jaar niet mee. Je mag meedoen, maar je moet niet ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:54

Whale schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij Kerst en Sinterklaas komt er hier niemand aan de deur := En nee als kind deed ik ook niet mee aan zulke evenementen.


Niet?. ..nee geen kinderen.

Dan komen de collectes, krantenbezorgers en alle pakketbezorgers langs. :')

Kijk als je niet mee wil doen...uiteraard prima. (Raar dat ze bij jullie zich niet aan de “regel” met het kaarsje houden,...de ouders zijn erbij neem ik aan.)
Niemand moet zich gedwongen voelen.

Ik deed hier ook niet aan mee overigens in mijn jeugd. Ik ken dit pas van sinds in hier woon.

Maar bij mij is de regel: ieder feestje is er een!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:55

JoT schreef:
Ach, ieder zijn eigen keus toch? Wij hebben soms ook wel een jaar dat we geen zin in hebben om de hele avond naar de deur te lopen en een klein vermogen aan snoep weg te geven. Dus dan doen we dat jaar niet mee. Je mag meedoen, maar je moet niet ;)



Een klein vermogen? :')

2 euro heeft het me gekost...aanbieding voor Sint Maarten bij de Appie Happie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-11-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:55

Vorig jaar gingen ze keihard op de ramen en deuren bonken, inclusief de ouders >;)

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:56

Waarom ben je onaardig als je niet mee wilt doen aan een opgedrongen iets. Ik gun ze echt wel wat snoep maar heb dus echt geen zin om die liedjes aan te horen. Ben blij dat ik dat op m'n werk ook gewoon kan delen en dan van m'n werkgever plaatjes geappt krijg over dozen en machines met snoep bij de voordeur. M'n collega gaf me de tip om me te verschansen op zolder zoals zij doet. De grap is dat zij mentor is op de basisschool waar ik werk en ik de appjes van de directeur krijg. Zij snappen namelijk wel dat niet iedereen (gezang van) kinderen leuk vindt en veroordelen tenminste niet. Ieder z'n lol, de mijne is het dus niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:58

Whale schreef:
Vorig jaar gingen ze keihard op de ramen en deuren bonken, inclusief de ouders >;)



Echt??? Ohh das wel heel erg asociaal. :wow:

Nee hier in de straat kijken we allemaal naar de kaarsjes en weten de ouders ook wel wie er mee doen en wie niet.


Edit: ik vind iemand die niet mee wil doen overigens niet onaardig hoor. Dat moet ieder voor zich weten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-11-19 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:00

NatasjavE schreef:
JoT schreef:
Ach, ieder zijn eigen keus toch? Wij hebben soms ook wel een jaar dat we geen zin in hebben om de hele avond naar de deur te lopen en een klein vermogen aan snoep weg te geven. Dus dan doen we dat jaar niet mee. Je mag meedoen, maar je moet niet ;)



Een klein vermogen? :')

2 euro heeft het me gekost...aanbieding voor Sint Maarten bij de Appie Happie.


Bij ons komen er met Halloween iets meer kinderen langs. Met een druk jaar kan ik circa anderhalf uur net zo goed mijn stoel bij de voordeur zetten :+


Whale schreef:
Vorig jaar gingen ze keihard op de ramen en deuren bonken, inclusief de ouders >;)


Echt?! Dat is niet ok, dat doe je gewoon niet!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:03

Oh echt JoT?

Halloween wordt hier niet gedaan.


Nee zelfs als het druk is met Sint Maarten is het een keer of 10 de deur opendoen. En dan heb ik meestal nog snoep over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:07

Geen Sint Maarten en geen Halloween hier. Dat laatste vind ik wel jammer.

Ik heb geen idee wat Sint Maarten inhoudt. De vergelijking met sinterklaas en kerst gaat imo spaak.