Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:46

beatje schreef:
Met zo'n mentaliteit voer je van te voren een verloren strijd.
Waar ik woon komt de politie echt wel als je belt.Maar wat ze niet weten kunnen ze ook niet voorkomen.


Plus dat elke documentatie van stappen die je zelf hebt ondernomen in je voordeel spelen als er wat gebeurt.

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:53

Ow jeetje... Wat een nare verhalen daar over de grens! Op zijn minst is het "niet netjes" wat ze doen. Je hebt rekening te houden met de omgeving.

Is dit iets typisch Belgisch? Ik heb het idee dat er hier in Nederland toch netter omgegaan wordt met elkaar en elkaar bezittingen/dieren (uitzonderingen zijn er altijd).

Hoe is het eigenlijk met je paard en de wonde? Heb je nog een röntgenfoto laten maken? Je zou dit alsnog kunnen laten doen. ALS er een kogeltje zit nog dan heb je wel bewijs dat er niet veilig gejaagd is (ongeacht of je paard hier hinder van heeft).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 23:09

blondies schreef:
Ow jeetje... Wat een nare verhalen daar over de grens! Op zijn minst is het "niet netjes" wat ze doen. Je hebt rekening te houden met de omgeving.

Is dit iets typisch Belgisch? Ik heb het idee dat er hier in Nederland toch netter omgegaan wordt met elkaar en elkaar bezittingen/dieren (uitzonderingen zijn er altijd).

Hoe is het eigenlijk met je paard en de wonde? Heb je nog een röntgenfoto laten maken? Je zou dit alsnog kunnen laten doen. ALS er een kogeltje zit nog dan heb je wel bewijs dat er niet veilig gejaagd is (ongeacht of je paard hier hinder van heeft).

Wonde? Je bedoelt een ander topic (weet welk topic namelijk over paard met een wondje maar deken niet stuk)

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:24

Tja, toen wij een paar jaar terug de politie belden, werd er wel adequaat gereageerd, en dat was niet zo ver van TS af.
Ik begrijp niet goed wat je nu eigenlijk wilt. Je bent niet blij (en terecht, ik zou ook niet happy zijn) maar vervolgens lijk je niet echt bereid om er ook wat aan de doen en ga je ook niet in op vragen daarover. Hoe belangrijk is het issue dan eigenlijk?

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:13

Art_Ificious schreef:
blondies schreef:
Ow jeetje... Wat een nare verhalen daar over de grens! Op zijn minst is het "niet netjes" wat ze doen. Je hebt rekening te houden met de omgeving.

Is dit iets typisch Belgisch? Ik heb het idee dat er hier in Nederland toch netter omgegaan wordt met elkaar en elkaar bezittingen/dieren (uitzonderingen zijn er altijd).

Hoe is het eigenlijk met je paard en de wonde? Heb je nog een röntgenfoto laten maken? Je zou dit alsnog kunnen laten doen. ALS er een kogeltje zit nog dan heb je wel bewijs dat er niet veilig gejaagd is (ongeacht of je paard hier hinder van heeft).

Wonde? Je bedoelt een ander topic (weet welk topic namelijk over paard met een wondje maar deken niet stuk)


Ow jeetje.. de topics lijken wel erg op elkaar. Sorry! Mijn eerste twee alinea's blijven wel relevant ;)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:53

Vraagje; hoe vaak jagen ze in 1 gebied normaal gesproken?
Hier zijn ze nu al 2x geweest met maar 5 weken ertussen!En er is naar mijn idee ook nog eens erg weinig wild.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:09

In principe zou dat wekelijks kunnen zijn. De wildbeheerseenheid van jouw gebied heeft tellingen gedaan en op basis daarvan een beheersplan gemaakt, waarin staat hoeveel dieren er geschoten gaan worden. Er zal gejaagd worden tot ze de doelstellingen hebben behaald.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:16

Ok ..thanks!
Ik kan me alleen niet voorstellen dat er hier überhaupt wat geschoten moet worden,ik zie in vergelijking met onze vorige woonplaats zelden tot nooit wild .Toen we 2 jaar geleden hier kwamen wonen zagen we dagelijks 5 reeën,die zien we al een jaar niet meer.Hazen zien we ook niet,wel een enkele fazant.
Een koppel patrijzen loopt hier ook :) ,maar die mogen ze ( gelukkig)niet schieten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 15:46

Nja hier zijn het uitgezette fazanten. Had er 3 voor mijn auto en die vlogen nog niet eens weg toen mijn ma uitstapte.
Dat vind ik dan nog het ergste dieren uitzetten als levende schietschijven.

Tevens ben ik te weten gekomen dat het kleine stukje maisveld naast mijn wei van een jager is. Dat wordt expres ingezaaid omdat daar de fazanten dan in gaan schuilen. En om ze daar te schieten moeten ze wel in mijn wei komen, kan niet van een andere kant beschoten worden.

Nu ze beweren stellig NIET in mijn wei geweest te zijn. Maar mijn rood-wit lint was ook ineens aaneengeknoopt... Hoe komt zoiets dan? Zullen kabouters gedaan hebben zeker >;)

Weidebazin gelooft er denk ik ook niet veel van. Volgende week de 21ste is er weer jacht. Dit zou de laatste jachtdag zijn van het seizoen. Maar weidebazin gaat dan mijn paarden op haar stuk wei zetten dichter bij hun thuis.

En nadat weidebazin bij hen gehoor is gaan halen lagen er plots 3 cartouchen in een kleine 3-hoek op 4m van waar de fazantveren in mijn wei lagen. (Kale wei dus valt goed op) Ook vreemd want we hadden die omgeving volledig afgespeurd. En er lag toen gegarandeerd niks meer in de wei. Dus dit is er met opzet gelegd geweest

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:15

Kan je de wei niet beter afzetten? of schieten ze over je wei heen. Een wildcamera of meerdere neer zetten waar je denkt dat ze komen,dan kan je het terug kijken.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:47

Hier komen de jagers niet op ons land, bij de omliggende weilanden en akkers mogen ze wel jagen. Veel wild gaat ook vaak bij ons het land op (alsof ze weten dat het een veilig stuk is als ze daar gaan zitten).
Een paar jaar terug wilde 1 van de jagers ook aanleggen om te schieten maar kreeg heel best de wind van voren van de anderen omdat het naar hun zin te dichtbij was bij onze wei waar de paarden lopen. Mochten ze wel wat schieten wat bij ons op het land zit hoeven ze ook echt niet op halen... Dan komen ze mij eerst nog tegen.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:48

@ TS: Dan snap ik nog nooit waarom je zelf niets onderneemt. Je klaagt en je klaagt, maar je kunt ook gewoon actie ondernemen. En dat kun je dan je weidebazin wel verwijten dat zij niets doet, maar waarom doe je zelf niets? Ik vind dat altijd zo nutteloos, klagen en de hele wereld de schuld geven, maar vervolgens zelf niets doen...... beetje lekker makkelijk wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 21:35

Tja ik heb zo'n jager toevallig achter mij aan de kassa gehad in de winkel. Die was over de jacht bezig toevallig en hoeveel hij geschoten had. Ik heb me serieus ingehouden. Maar was een beer van een man, daar wil ik geen ruzie mee.

En gezien ze me nu al lijken te pesten door na het klagen 3 cartouchen in mijn wei te leggen denk ik niet dat ik veel kan beginnen tegen hen. Wat als ze dan opzettelijk de wei open zetten zodat de paarden vrij kunnen lopen de bossen in? Dat is waar ik namelijk bang voor ben helaas

Ik ga volgend jachtseizoen sowieso wel Wildcamera's plaatsen. Nu zijn er geen bewijzen want de jagers blijven stellig ontkennen dus hun woord tegen het mijne. Als ik hen op beeld heb ga ik ermee naar de politie. Eens zien wat ze dan nog gaan doen.

Het gebied zelf laten ontkleuren is helaas niet aan mij. Dit kan en mag ik als huurder niet zelf doen helaas. Verhuizen zoals ook al vernoemd was vind ik de jagers hun zin geven. Dat is dus zeker niet wat ik van plan ben. Tevens ga ik nergens nog zo'n goede plaats vinden als ik nu heb.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:43

Maar als ze de 21e (das nog 11 dagen vanaf nu) gaan jagen, kun je toch alsnog nú wildcamera’s ophangen? Dan is het niet meer jouw woord / woord van de weidebazin tegen dat van hen, maar jouw camerabeelden tegen hun woord. Sta je altijd sterker. Er zijn prima wildcamera’s die pas gaan filmen als ze beweging waarnemen (wel een tikkie onhandig met paarden als die in dezelfde wei lopen, maar dat lijkt me minder belangrijk).

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:58

Art_Ificious schreef:
et gebied zelf laten ontkleuren is helaas niet aan mij. Dit kan en mag ik als huurder niet zelf doen helaas. Verhuizen zoals ook al vernoemd was vind ik de jagers hun zin geven. Dat is dus zeker niet wat ik van plan ben. Tevens ga ik nergens nog zo'n goede plaats vinden als ik nu heb.

Nu, dan moet je ook niet klagen, als je toch niet van plan bent iets te doen.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:23

Hier wordt ook volop gejaagd. Tussen 2 van onze weides in is een jachthut. Maar onze ponies kijken er niet van op of om. Soms is er een drijfjacht, soms 1 of 2 die voor de voet jagen. En ook af en toe wordt er met een lichtbak op vossen gejaagd. Zelfs van die felle lampen verblikken of verblozen de ponies niet. Ook heb ik nog nooit gehoord van vee of schapen die uitbraken of in paniek raakten. Jagen is niet iets voor losbollige kansloze moordenaars. Het is aan strenge regels onderworpen.Eerst moet er een pittige en ook dure cursus gevolgd worden, elke jager dient minimaal 40 ha aaneengesloten jachtterrrein te hebben, geweren moeten in een afgesloten wapenkast en de politie kan onaangekondigd komen controleren. Bij overtreding is men de akte kwijt. Dus misstanden zoals beschreven herken ik niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:13

Avalanche81 schreef:
Art_Ificious schreef:
et gebied zelf laten ontkleuren is helaas niet aan mij. Dit kan en mag ik als huurder niet zelf doen helaas. Verhuizen zoals ook al vernoemd was vind ik de jagers hun zin geven. Dat is dus zeker niet wat ik van plan ben. Tevens ga ik nergens nog zo'n goede plaats vinden als ik nu heb.

Nu, dan moet je ook niet klagen, als je toch niet van plan bent iets te doen.

Wie heeft jou in je gat gebeten? Beetje fatsoenlijk er reageren kan ook wel hoor.
Ik zeg toch dat ik volgend seizoen wel voor camera's ga zorgen. Jeetje zeg... Leren lezen is ook een vak.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:42

Ik ben heel fatsoenlijk. Ik vind dat je niet zo moet klagen, als je toch van plan bent niets te doen. Camera's gaan niets oplossen, daarmee leg je het hooguit vast, verhuizen wel en het laten ontkleuren ook. Ik geloof er niets van dat dat niet kan als je geen eigenaar bent, maar huurder, dan zou je je eigen huis als je huurt ook niet kunnen laten ontkleuren.

En ik heb gelezen hoor :) Alleen dit is gewoon een klaagtopic waar je problemen aan het creëren bent voor iedere oplossing die aangedragen wordt, dus dan lijkt de conclusie dat je gewoonweg niets wilt, niet zo onlogisch. Mensen hebben werkelijk aan alle kanten oplossingen aangedragen, maar het is niet goed of het deugt niet. De enige logische verklaring daarvoor is dat je gewoon wilt klagen, maar iets doen is teveel moeite blijkbaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:48

Nja verhuizen is geen optie. Hier zijn verder geen goede weides te huur van ten minste 1ha groot, piste ter beschikking en degelijke schuilmogelijkheid.
Manege is ook geen optie daar het adoptiepaarden zijn en ze verplicht op weidegang moeten.

En er niets aan willen doen, daar lees je dus al fout! Ik kan zelf niets doen. Het is niet mijn grondgebied en ik mag dus niet zelf laten ontkleuren. En weidebazin wil dat ook niet doen om problemen met die jagers te vermijden. Die doen nu al moeilijk naar alle omwonende die over heb klagen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:58

Als je nu al weet dat ze de 21ste komen jagen zou ik gewoon zorgen dat je op stal bent. Dan kan je het wat in de gaten houden.
Als je er van overtuigd bent dat ze de kantjes er vanaf lopen kan het echt wel helpen om ze op de vingers te kijken. Laten zien dat je aanwezig bent. Je kan ook eens proberen een gesprek aan te gaan. Maar dat is lastig als je ze "verkeerd" aanspreekt dan zullen ze inderdaad niet zo vriendelijk terug reageren maar dat is met de meeste mensen zo. Als gelijk verwijten gaat maken vraag je natuurlijk ook om een tegen reactie. En ik denk niet dat je op dit moment open kan staan voor een gesprek zonder verwijten als ik je berichten zo lees dus dat zou ik dus niet doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 00:08

Dat is het probleem nu net. Ik was er de vorige keer. En ze hadden de buurt verteld dat ze in de voormiddag zouden jagen. Ze zijn echter ook op de uitkijk geweest wanneer ik weg zou zijn. want net toen ik een half uur weg was zag ik een post op fb dat iemand z'n man jagers in mijn wei gezien had en hen had toegeroepen. (Wat exact weet ik niet maar die jagers boeide het niet)
Om 17u waren ze tevens nog bezig. Dus dat is dus ook al enorm lang uitgelopen, snap dat dus ook niet dat dat zomaar kan en mag. Paardeneigenaren in de buurt waren daar ook niet op voorzien dat het zolang uitliep, een ervan is klacht gaan inleveren bij de gemeente. Geen idee of dat iets gaat uithalen.

Ik moet helaas werken dat weekend en kan er dus niet bij blijven. Anders had ik idd het idee me schuil te houden in het berghok, auto ergens anders zetten zodat het niet opvalt dat ik er ben. Helaas lukt het dus niet IVM werken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-12-19 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:09

Maar als het gebied ingekleurd is als jachtgebied, dan zouden ze daar toch gewoon mogen jagen? Of werkt het niet zo in België?

Je laat het trouwens klinken alsof die jagers een soort maffia zijn, die je ik weet niet wat aandoen als je ze iets in de weg legt. Volgens mij zijn jagers een redelijk gemiddelde doorsnede van de bevolking en ja er zullen vast hier en daar verkeerde mensen tussen zitten. Maar de meerderheid zijn toch echt hele normale mensen, waarmee je op een normale manier het gesprek kan aangaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 00:17

Karl66 schreef:
Maar als het gebied ingekleurd is als jachtgebied, dan zouden ze daar toch gewoon mogen jagen? Of werkt het niet zo in België?

Je laat het trouwens klinken alsof die jagers een soort maffia zijn, die je ik weet niet wat aandoen als je ze iets in de weg legt. Volgens mij zijn jagers een redelijk gemiddelde doorsnede van de bevolking en ja er zullen vast hier en daar verkeerde mensen tussen zitten. Maar de meerderheid zijn toch echt hele normale mensen, waarmee je op een normale manier het gesprek kan aangaan.


Nja geen idee. Maar die ik achter me had aan de kassa wil ik geen 2e keer tegenkomen zo'n eng figuur.
En dat ze zich ook niks aantrekken van waarschuwingen zegt mij ook al genoeg. Het ontkennen tevens ook, plechtig beloven niet de weides te betreden en het dan toch doen, nee dat zijn geen betrouwbare mensen.

Vanmorgen toevallig een collega gesproken die vlak bij mijn paarden woont (wist ik pas sinds vorige week toevallig). Zij vertelde dat ze vorig seizoen aan het wandelen was met de hond en de jagers op het pad stonden (voor mijn wei maar toen stond ik er nog niet) en dat die haar zeiden maar gouw door te lopen. En toen mijn collega vroeg of ze het wel normaal vinden want er zijn heel wat paarden vlakbij in omliggende weides trokken die jagers er zich niks van aan en reageerden geïrriteerd volgens haar.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:18

Er zijn echt wel stallen/maneges in de regio die weidegang bieden, maar dat terzijde.

Ik ben het ermee eens dat je hier en in andere topics ofwel op zoek gaat naar meer problemen voor elke oplossing ofwel vreemde keuzes maakt en vreemde prioriteiten legt.

En als iemand je daarop wijst, is die persoon altijd kop van jut.

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:34

Ik ondervind nochtans hetzelfde als TS.
Buiten de jagers 'betrappen',ze over hun gedrag aan te spreken of instanties in te lichten,waar je niets meer van verneemt,blijft er uiteindelijk niets meer over wat je nog kan doen.
Uiteindelijk gaan ze gewoon door,zeker als je het niet ziet.
Dus blijft er in mijn geval niets anders over dan de pony's verplaatsen en ervoor zorgen dat de weides waar de jagers het meest komen voor het jachtseizoen kort gegraasd zijn.
Helaas was één deel van deze weides voorzien als verblijf in de winter met grote hooi opslag.