Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urona447
Berichten: 2813
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:33

En dan is het ook nog maar de vraag of persoon 1 daadwerkelijk het product wil kopen als jij daar staat.

Ik geef je groot gelijk !

Tinka

Berichten: 3790
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:07

Hier in het dorp is geen afgifte punt en ook geen supermarkt trouwens. Voor het dichtstbijzijnde punt moet ik een kwartier rijden, zonde van de tijd en benzine. Ik verstuur dus alleen in het weekend als we boodschappen gaan doen. Uiteraard zeg ik dat er wel bij.

Ceetje_bokt
Berichten: 5180
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:18

MarcoBorsato schreef:
Ik geef nooit sterren. Ik vind dat systeem zo stom en natuurlijk niet handig dat zo'n verkoper het niet door communiceert maar om dan hier te gaan overleggen hoeveel sterren je moet geven vind ik ook wel een beetje gek.

Fijn dat jij nooit sterren geeft, maar niet iedereen is zoals jij.

Mij stoort het als je zegt dat je het boek direct verzendt, maar niks zegt als dat niet lukt.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:24

Ceetje_bokt schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik geef nooit sterren. Ik vind dat systeem zo stom en natuurlijk niet handig dat zo'n verkoper het niet door communiceert maar om dan hier te gaan overleggen hoeveel sterren je moet geven vind ik ook wel een beetje gek.

Fijn dat jij nooit sterren geeft, maar niet iedereen is zoals jij.

Mij stoort het als je zegt dat je het boek direct verzendt, maar niks zegt als dat niet lukt.


Dat snap ik wel, maar om het meteen zo af te straffen vind ik mweh. Er kan toch iets tussen komen?

DuoPenotti

Berichten: 29892
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:26

Dan kun je als verkoper toch ook een berichtje schrijven als het anders is dan afgesproken?
Daar moet de koper toch niet achteraan?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:27

silvericathy schreef:
Gister ook een mooie gehad, was met twee mensen tegelijk in gesprek om iets van mij te kopen.

Persoon 1: twijfelde nog over het bedrag, want het was een flink stuk rijden... Anderhalf uur. Dus ik gaf aan het voor dat bedrag ook wel te willen brengen.
Kreeg ik terug of ik het dan voor een lager bedrag €x wilde brengen.

Persoon 2, had ik tegelijkertijd met persoon 1 mijn vraagprijs medegedeeld en moest er nog even over nadenken. In de minuut dat persoon 1 een lager bedrag voorstelde ging persoon 2 akkoord met mijn vraagprijs en zou het komen halen.

Dus akkoord gegeven aan persoon 2, en dat medegedeeld aan persoon 1.

Die was natuurlijk niet zo blij, en bood zelfs meer dan mijn vraagprijs als ik het toch kwam brengen.


Uiteindelijk gewoon verkocht aan persoon 2.

Gaat me dan echt om het principe... Iemand biedt aan om dan zo'n drie uur voor jou in de auto te gaan zitten.. en ipv te zeggen ow dat is fijn, ik geef je nog wat voor de benzine..
Proberen om nog meer van de prijs af te krijgen.



Zou wel fijn zijn om te weten als je nog met iemand anders in gesprek bent.

En het is ook netjes als je met iemand in onderhandeling bent eerst die persoon af te wachten en dan naar de 2 persoon te gaan.
Zo handel ik en dat is ook een zeer beleefde vorm.


En als persoon 1 binnen 4 minuten zegt het toch voor de vraagprijs te willen is dat ook niet dagen wachten.
En proberen kan toch altijd wat is daar mis mee op een bedrag van 500 euro?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:44

Ik had het net zo gedaan. En natuurlijk kun je altijd proberen, maar dan heb je kans dat het je neus voorbijgaat.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:53

Ik begrijp heel goed dat het irritant is als iemand niet even communiceert dat ze het pakket niet weg hebben kunnen brengen, maar we hebben het hier over particuliere verkoop he.
Het is netjes om even een berichtje te sturen als er iets tussenkomt, maar je bent het iemand niet verplicht.
Ik heb ook het idee dat men er zo aan gewend is dat alles wat er in een webshop besteld word de volgende dag bezorgt word dat álles dus ook maar zo snel mogelijk moet.
Als je iets ècht snel nodig hebt ga je maar naar de winkel, als je iets op marktplaats koopt heb je gewoon te maken met een mens met een compleet leven die die verkoop er tussendoor moet zien te proppen, die echt niet alles uit zn handen laat vallen zodra hij/zij een item verkoopt.
Ik zal dan ook never nooit een slechtere beoordeling geven als iemand iets niet op stel en sprong verzend.

(Het is natuurlijk wat anders als iemand je wekenlang aan het lijntje houdt, of keer op keer afspraken niet nakomt, maar dan nog geef ik ze liever het voordeel van de twijfel. Je kunt niet in iemands privéleven kijken!)

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:10

Shae schreef:
mvdende schreef:
Edit: ik heb nog nooit gelijk oversteken gedaan, maar volgens mij moet de ontvanger (jij dus) aan marktplaats aangeven dat je het pakkje hebt ontvangen én dat je er tevreden mee bent. Pas dan wordt het geld vrijgeven aan de verkoper.


Nope. Het geld wordt vrijgegeven na ontvangst van het pakketje, of als ontvanger niets aangeeft na 7 dagen.

Je krijgt als verkoper dus alleen je geld niet als de koper binnen 7 dagen aangeeft het niet te hebben ontvangen. Wel of niet tevreden zijn staat er los van.

Maar het pakketje is vrijdag ontvangen, volgens de Post NL app. Dus zij heeft het binnen. Even met screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

Het geld zal wel komen, maar ik vraag me dan af waarom het niet automatisch wordt afgevinkt als "pakket is ontvangen en je krijgt je geld" op het moment dat dat in Post NL wijzigt en als ontvangen staat. Waarom moet de ontvanger nu nog alsnog aanvinken dat ze het heeft?

(Dit gaat over gelijk oversteken)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:15

Laurora schreef:
Ik begrijp heel goed dat het irritant is als iemand niet even communiceert dat ze het pakket niet weg hebben kunnen brengen, maar we hebben het hier over particuliere verkoop he.
Het is netjes om even een berichtje te sturen als er iets tussenkomt, maar je bent het iemand niet verplicht.
Ik heb ook het idee dat men er zo aan gewend is dat alles wat er in een webshop besteld word de volgende dag bezorgt word dat álles dus ook maar zo snel mogelijk moet.
Als je iets ècht snel nodig hebt ga je maar naar de winkel, als je iets op marktplaats koopt heb je gewoon te maken met een mens met een compleet leven die die verkoop er tussendoor moet zien te proppen, die echt niet alles uit zn handen laat vallen zodra hij/zij een item verkoopt.
Ik zal dan ook never nooit een slechtere beoordeling geven als iemand iets niet op stel en sprong verzend.

(Het is natuurlijk wat anders als iemand je wekenlang aan het lijntje houdt, of keer op keer afspraken niet nakomt, maar dan nog geef ik ze liever het voordeel van de twijfel. Je kunt niet in iemands privéleven kijken!)

Als een koper betaald heeft, ben je imo als verkoper zeker wel verplicht om even een berichtje te sturen dat het wat later wordt omdat het niet gelukt is om op de afgesproken dag het item op de post te doen.
Verplaats je zelf in de koper zeg maar. Het kost echt niet zoveel tijd en moeite om 2/3 zinnen te typen.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:02

Het is absoluut netjes, maar verplicht vind ik het echt niet. Het enige waar je toe verplicht bent is het item binnen afzienbare tijd leveren. Als dat een paar dagen later is omdat er iets tussengekomen is, so be it.
Persoonlijk laat ik het ook wel weten als het niet meteen lukt om te posten hoor, maar als koper heb ik me er werkelijk nog nooit aan gestoord dat een pakketje een paar dagen later aankwam omdat de verkoper het niet meteen verzond en dat ook niet vertelde, laat staan dat ik een lagere beoordeling zou geven om zoiets.
(het is natuurlijk wat anders als het langer dan een paar dagen duurt)
Mja, da's mijn mening.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:13

Het is netter, het is fijner, het is handiger, het is leuker, het is beleefder, het is gepaster,... klopt allemaal. Maar het is niet ineens 3 sterren waard omdat je eenmalig misschien eens een oeps-momentje hebt. Als de transactie van begin tot einde vlot verloopt met enkel 1 moment waarin de kans groter is dat het eerder om onhandigheid en vergeetachtigheid gaat dan echt bewust kwaad willen doen, dan vind ik een lagere beoordeling dan 5 sterren heel erg streng, heel erg streng. 1 kans geef ik de meeste mensen wel.
Maar ook dat is maar een mening. Waar om werd gevraagd natuurlijk.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:16

Eerlijk gezegd verwacht ik, als de verkoper niet anders aangeeft, dat ze het pakje morgen en anders uiterlijk overmorgen wegbrengen. Dat vind ik ook redelijk als ik zelf de verkoper ben: ik wil het verkopen, ik verwacht prompte betaling van de koper (ik vind het ook niet leuk als ze daar zonder iets te zeggen een paar dagen over doen), dan mag de koper ook prompte verzending verwachten van mij.

Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken om het zo snel te verzenden dan laat ik dat altijd weten, net als dat ik het laat weten zodra het wel verzonden is en wat de T&T code is.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:33

En je doet zaken met een onbekende, niet met een bedrijf en er worden veel mensen opgelicht. Ik zou me wel ongerust maken als het pakje niet de volgende dag verstuurd zou worden.

Lisitano

Berichten: 4937
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:49

Maar er zijn best veel mensen die zeg maar werken. Ik werk van 8:30 tot 17:00u en heb een half uur reistijd. Ik moet voor 18:00u mijn kind ophalen.
Het pakketpunt is open van 09:00 tot 17:30u.

Ik post dus alleen op mijn vrije dag. Overigens zeg ik dat er wel bij. Als er echt haast is neem ik het mee naar werk en offer ik mijn lunchpauze op om het dan op een punt daar weg te brengen. Moet je wel heel aardig doen anders kan je me wat.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:01

Vjestagirl schreef:
Eerlijk gezegd verwacht ik, als de verkoper niet anders aangeeft, dat ze het pakje morgen en anders uiterlijk overmorgen wegbrengen. Dat vind ik ook redelijk als ik zelf de verkoper ben: ik wil het verkopen, ik verwacht prompte betaling van de koper (ik vind het ook niet leuk als ze daar zonder iets te zeggen een paar dagen over doen), dan mag de koper ook prompte verzending verwachten van mij.

Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken om het zo snel te verzenden dan laat ik dat altijd weten, net als dat ik het laat weten zodra het wel verzonden is en wat de T&T code is.

Dit dus...
Als de verkoper zegt ik doe het pakje morgen op de post dan verwacht ik die volgende dag een t&t code.
Ik doe dat zelf ook geven zodra ik die heb.

Als de verkoper het toch niet red om het op de post te doen, dan verwacht ik een berichtje met iets als sorry het is niet gelukt, het werd laat met werk. Ik verstuur het morgen oid.
Wat de reden ook is dit is uiteraard een voorbeeld.

Juist omdát het geen winkel is verwacht goede vlotte communicatie over en weer als de deal gesloten en er betaald is.

Als dat niet het geval is, is mijn beoordeling geen 5 sterren.

Gelukkig gebeurd het niet vaak dat ik een verkoper nog “ achter de broek aan moet zitten “ met opsturen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 16-05-21 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:03

Op werkdagen heb ik grote moeite om voor 18u bij het postkantoor te kunnen zijn. Met DHL is het een stuk gemakkelijker. Dat punt zit in een tankstation en heeft veel ruimere openingstijden. Ik kan daardoor niet altijd dezelfde of de volgende dag verzenden, maar ik probeer wel zo snel mogelijk aan te geven wanneer het zéker verzonden kan worden. Bij de verkoop van een zadel heb ik wel eens aangegeven dat ik iets meer tijd had voor het regelen van de juiste verpakking. Voor mij als koper is de redelijke termijn voor verzending maximaal een week (en dan heb ik wel graag dat dit wordt vermeld, zodat ik weet wat ik kan verwachten).

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:10

Ik geef het meteen aan wanneer ik ga versturen, maar het is lang niet altijd de volgende dag. Ik ga niet moeilijk doen met mijn werk voor een pakketje.

Meestal stuur ik dan iets van "je betaling is binnen, bedankt! Ik doe het woensdag op de post voor je. Is dat goed?"

En als ze echt haast hebben, wil ik best moeite doen het eerder te posten. Maar dat is nog maar één keer geweest :-)

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:15

Kleine moeite om het even te laten weten als het anders loopt, dat waardeer ik als koper en ook als verkoper laat ik het weten als het anders wordt. Ik vraag er ook vaak zelf om, of ze iets willen laten weten. Als je dan een datum krijgt en er vervolgens zelf achteraan moet om te horen dat het anders wordt, nee dat vind ik niet zo netjes.

Ik vraag ook vaak aan afhalers of ze iets willen laten weten. Heb nu gratis ledikantmatras er op staan, reageerde gelijk iemand. Adres gegeven, gezegd dat ik het beschut buiten zou zetten zodat ze vandaag zelf kon kijken hoe laat ze kwam. Gelukkig ben ik er niet voor thuisgebleven, heb het net maar weer binnengehaald :roll: Had het eerst alleen op MP omdat FB soms zo storm kan lopen op zoiets met pbs maar nu gaat het dus wel op FB.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:16

beert schreef:
Ik geef het meteen aan wanneer ik ga versturen, maar het is lang niet altijd de volgende dag. Ik ga niet moeilijk doen met mijn werk voor een pakketje.

Meestal stuur ik dan iets van "je betaling is binnen, bedankt! Ik doe het woensdag op de post voor je. Is dat goed?"

En als ze echt haast hebben, wil ik best moeite doen het eerder te posten. Maar dat is nog maar één keer geweest :-)


Geef je dat niet aan voordat mensen betalen? Ik probeer dat altijd wel te doen. "Mijn rekeningnummer is X. Zodra je betaling binnen is zal ik het pakketje klaarmaken en op dag Y wegbrengen". Dan kunnen mensen er altijd nog voor kiezen om opzoek te gaan naar iemand die het sneller kan verzenden

Lisitano

Berichten: 4937
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:25

Ik heb weleens iets verkocht en de volgende dag werd mijn baby opgenomen in het ziekenhuis. Door alle commotie was ik haar vergeten in te lichten dus na een dag kreeg ik een berichtje wanneer ik het zou posten. Oops. Excuses en situatie uitgelegd.
Ik had geen idee hoe lang de opname zou gaan duren dus gevraagd of ze wilde wachten of haar geld terug wilde. Het werd geld terug wat ik prima begrijp.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje gek dat er verwacht wordt dat er de volgende dag verzonden wordt. Het verkopen is voor de lol, niet iemands' baan. Als je iets met bloedspoed nodig heb ga je het afhalen of naar de winkel en anders vraag je het even aan de verkoper en heb je geluk als het snel kan. Iemand moet het inpakken en weg brengen voor een habbekrats. Doe even rustig.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:49

Nou ik verkoop echt geen habbekrats dingen op marktplaats. Dat gaat vaak echt wel om serieus geld.
Het kan dan wel voor de lol zijn maar er wordt wel gewoon betaald.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:51

Vjestagirl schreef:
beert schreef:
Ik geef het meteen aan wanneer ik ga versturen, maar het is lang niet altijd de volgende dag. Ik ga niet moeilijk doen met mijn werk voor een pakketje.

Meestal stuur ik dan iets van "je betaling is binnen, bedankt! Ik doe het woensdag op de post voor je. Is dat goed?"

En als ze echt haast hebben, wil ik best moeite doen het eerder te posten. Maar dat is nog maar één keer geweest :-)


Geef je dat niet aan voordat mensen betalen? Ik probeer dat altijd wel te doen. "Mijn rekeningnummer is X. Zodra je betaling binnen is zal ik het pakketje klaarmaken en op dag Y wegbrengen". Dan kunnen mensen er altijd nog voor kiezen om opzoek te gaan naar iemand die het sneller kan verzenden

Ehm nee, nooit aan gedacht. Maar ik verwacht ook niet dan anderen dat ze meteen de volgende dag verzenden. Ik vind het vooral fijn als er duidelijk over gecommuniceerd wordt.

Als iemand het echt snel nodig heeft, dan wil ik het best de volgende dag op de post doen. Maar dat is nog maar één keer geweest dat iemand dat aangaf.

Nu met corona en thuis werken is het ook makkelijker hoor, ook omdat ons Post NL punt verplaatst is en nu ruimere openingstijden heeft. Maar ik ga niet standaard eerder weg van mijn werk voor een pakketje, tenzij de nood echt hoog is :-)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:52

Doe even rustig? Schiet even op! Ik heb toch redelijk wat gekocht op marktplaats en het is zonder uitzondering dezelfde of de volgende dag verstuurd, of er is iets afgesproken.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:55

Maar het ligt toch ook echt aan het item en de afspraak? Als iemand een pak elastiekjes koopt van 2 euro, dan ga ik daarvoor geen verlof opnemen om op tijd een pakketje weg te kunnen brengen.

Als je echt iets met spoed nodig hebt, dan moet je naar de winkel gaan :-)

Maar even andersom dan. Als wij op zondagavond een overeenkomst sluiten op marktplaats en ik zeg beleefd "Ik doe je pakketje woensdag op de post", annuleren jullie dan serieus de koop omdat je het niet op dinsdag krijgt, maar op donderdag?