Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:45

Daphara schreef:
Trouwens nog wel een andere leuke verkoper. Verkocht een dunne bodywarmer (ik heb er blijkbaar nog niet genoeg) dus ik bood er op, bod werd geaccepteerd en ik vroeg of het in een A4 envelop zou passen als voor verzending. De meeste bodywarmers die ik gekocht heb zijn allemaal zo verstuurd, dus als brievenbuspakket. Maar ze zei dat het niet zou passen, dus ik heb betaald voor pakketpost.

Vandaag melde ze dat het toch wel in een A4 envelop paste en dat ze het te veel betaalde geld in de jaszak had gedaan.


Dit verhaal krijgt een staartje, ik heb de bodywarmer namelijk nooit ontvangen en verkoper kan geen track en trace geven. Ze beweerde dat ze het met gewone brievenbuspost verzonden heeft, dus met postzegels in plaats van als brievenbuspakket.

Na meerdere keren haar bericht gestuurd te hebben en gevraagd te hebben naar de t&t, maar nooit antwoord gekregen van verkoper tot ze opeens kwam met dat het via gewone post verstuurd was.
Na 10 dagen was het nog niet binnen, dus heb haar aangesproken dat ik een oplossing van haar verwacht, ik heb betaald voor verzending met track en trace, het is als verkoper haar verantwoording dat het item op plaats van bestemming komt.

Beweert ze weer dat het verzonden is en het te veel betaalde geld in de jaszak zit.

Ik werd boos, wat heb ik er aan als teveel betaald geld in een jaszak zit van een item dat ik nooit ontvangen heb? Toen ik zei dat ik het idee had dat ik opgelicht werd en dat ze het helemaal niet verzonden had, ontkende ze het niet eens. Ik zei dat ik aangifte zou doen als zij geen oplossing zou bieden en ze wenste mij veel succes.

Dus ik heb het gemeld bij marktplaats (die alleen een aantekening op het account zetten) ik heb het gemeld bij online betaalplatform, die ook alleen een aantekening op het account zetten en toen liep ik vast, want meer gegevens had ik niet.... nog niet.

In de periode tussendoor, toen ik geen contact kreeg, had ik al eens met een ander account geboden op een item van haar. Dat bod werd afgelopen vrijdag geaccepteerd.
Dus “andere ik” vroeg om haar bankrekeningnummer en naam om het bedrag over te maken, die verkoper netjes gaf.
Toen bleek ineens dat “andere ik” een parter heeft (ik hoop maar dat hij knap is) en dat de partner van “andere ik” toevallig morgen voor zijn werk in de buurt van de woonplaats van de verkoper is, of hij het misschien op kan halen na zijn werk?

Verkoper vind dat prima en (andere) ik kreeg het adres. En nu kan ik met alle gegevens aangifte doen bij de politie! Ja zelfs voor €12,65 laat ik dit niet over mijn kant gaan.

MizzMontana

Berichten: 5693
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:50

Kan je andere ik die bodywarmer niet aan de deur ophalen? Als je dan de bodywarmer in je handen hebt vertel je dat het je het geld wat ze van je krijgt per post hebt verstuurd. :+

SweetVanille
Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:53

MizzMontana schreef:
Kan je andere ik die bodywarmer niet aan de deur ophalen? Als je dan de bodywarmer in je handen hebt vertel je dat het je het geld wat ze van je krijgt per post hebt verstuurd. :+



Het gaat om een ander artikel..
Maar inderdaad, ik was persoonlijk even verhaal+ geld terug gaan halen denk ik :)

MizzMontana

Berichten: 5693
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:09

SweetVanille schreef:
MizzMontana schreef:
Kan je andere ik die bodywarmer niet aan de deur ophalen? Als je dan de bodywarmer in je handen hebt vertel je dat het je het geld wat ze van je krijgt per post hebt verstuurd. :+



Het gaat om een ander artikel..
Maar inderdaad, ik was persoonlijk even verhaal+ geld terug gaan halen denk ik :)


Ja dat snap ik ook, het was een grap.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:40

Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:44

Poekkie schreef:
Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o


Ach er wordt toch niks mee gedaan. En waar ligt de grens he? Ik heb ooit aangifte gedaan voor 60 euro. Was dat ook te weinig dan? Het gaat ook om het principe al vond ik 60 euro serieus geld.
Maar goed, politie doet er niks mee vanwege te weinig capaciteit. Alleen als jouw aangifte overeenkomt met eerdere (of eventueel latere) gevallen dan is er een kans dat het wordt opgepakt. Iemand die dus 1 keer iemand oplicht ontspringt altijd de dans.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:45

Poekkie schreef:
Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o


Nee.

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:49

Daphara schreef:
Daphara schreef:
Trouwens nog wel een andere leuke verkoper. Verkocht een dunne bodywarmer (ik heb er blijkbaar nog niet genoeg) dus ik bood er op, bod werd geaccepteerd en ik vroeg of het in een A4 envelop zou passen als voor verzending. De meeste bodywarmers die ik gekocht heb zijn allemaal zo verstuurd, dus als brievenbuspakket. Maar ze zei dat het niet zou passen, dus ik heb betaald voor pakketpost.

Vandaag melde ze dat het toch wel in een A4 envelop paste en dat ze het te veel betaalde geld in de jaszak had gedaan.


Dit verhaal krijgt een staartje, ik heb de bodywarmer namelijk nooit ontvangen en verkoper kan geen track en trace geven. Ze beweerde dat ze het met gewone brievenbuspost verzonden heeft, dus met postzegels in plaats van als brievenbuspakket.

Na meerdere keren haar bericht gestuurd te hebben en gevraagd te hebben naar de t&t, maar nooit antwoord gekregen van verkoper tot ze opeens kwam met dat het via gewone post verstuurd was.
Na 10 dagen was het nog niet binnen, dus heb haar aangesproken dat ik een oplossing van haar verwacht, ik heb betaald voor verzending met track en trace, het is als verkoper haar verantwoording dat het item op plaats van bestemming komt.

Beweert ze weer dat het verzonden is en het te veel betaalde geld in de jaszak zit.

Ik werd boos, wat heb ik er aan als teveel betaald geld in een jaszak zit van een item dat ik nooit ontvangen heb? Toen ik zei dat ik het idee had dat ik opgelicht werd en dat ze het helemaal niet verzonden had, ontkende ze het niet eens. Ik zei dat ik aangifte zou doen als zij geen oplossing zou bieden en ze wenste mij veel succes.

Dus ik heb het gemeld bij marktplaats (die alleen een aantekening op het account zetten) ik heb het gemeld bij online betaalplatform, die ook alleen een aantekening op het account zetten en toen liep ik vast, want meer gegevens had ik niet.... nog niet.

In de periode tussendoor, toen ik geen contact kreeg, had ik al eens met een ander account geboden op een item van haar. Dat bod werd afgelopen vrijdag geaccepteerd.
Dus “andere ik” vroeg om haar bankrekeningnummer en naam om het bedrag over te maken, die verkoper netjes gaf.
Toen bleek ineens dat “andere ik” een parter heeft (ik hoop maar dat hij knap is) en dat de partner van “andere ik” toevallig morgen voor zijn werk in de buurt van de woonplaats van de verkoper is, of hij het misschien op kan halen na zijn werk?

Verkoper vind dat prima en (andere) ik kreeg het adres. En nu kan ik met alle gegevens aangifte doen bij de politie! Ja zelfs voor €12,65 laat ik dit niet over mijn kant gaan.


En dan gaat andere ik aangifte doen maar dan nog heb je geen geld terug of het artikel.
Met de aangifte gaan ze niets doen en zij merkt er weinig van.
Zou eerder als het in de buurt is langs gaan.
maar aan de andere kant ik kan me ook voorstellen dat een bodywarmer in een envelop fout kan gaan in de sorteer machine.
Dat is dan wel haar fout maar in eerste instantie gaf jij aan dat je meerdere bodywarmers in een envelop hebt laten verzenden.
Lastig dus.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:49

Poekkie schreef:
Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o


Nee dat is niet overdreven. Oplichting is oplichting, of dat nou om €1 of €1000 gaat.
Als ze weg komen met oplichting van een klein bedrag, dan wordt de grens steeds verder opgeschoven. Juist het feit dat veel mensen de moeite niet nemen om een klein bedrag aan te geven, maakt dat deze oplichters er keer op keer mee weg komen en in totaal best grote bedragen onschuldige mensen afhandig gemaakt worden.

Of vind jij het oké om iemand voor €12,65 op te lichten?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:57

cinniz123 schreef:
En dan gaat andere ik aangifte doen maar dan nog heb je geen geld terug of het artikel.
Met de aangifte gaan ze niets doen en zij merkt er weinig van.
Zou eerder als het in de buurt is langs gaan.
maar aan de andere kant ik kan me ook voorstellen dat een bodywarmer in een envelop fout kan gaan in de sorteer machine.
Dat is dan wel haar fout maar in eerste instantie gaf jij aan dat je meerdere bodywarmers in een envelop hebt laten verzenden.
Lastig dus.


Als brievenbuspakket wil dat best, gewoon in een A4, flink tape er omheen en het wordt gesorteerd als pakket, niet als post, daar zit wezenlijk verschil tussen.
Het zijn geen dikke gewatteerde bodywarmers, meer dunne vestjes.

In dit geval had verkoper eerst aangegeven dat het niet als brievenbuspakket zou passen, dus ik heb betaald voor gewone pakketpost.
Ik geloof trouwens helemaal niet dat verkoper het verzonden heeft, ook niet met postzegels. Mocht ze dat wel gedaan hebben, dan zou ze normaal reageren en naar een oplossing willen zoeken.
Toen ik haar, na zoveel dagen wachten, vertelde dat ik dacht dat ze niets verzonden had, ontkende ze het niet eens en toen ik haar beschuldigde van oplichting wenste zij mij succes met de aangifte.
Dat is imo nou niet bepaald gedrag van iemand die eerlijk is.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:04

Poekkie schreef:
Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o

Als je bedenkt dat iemand dat misschien niet 1 keer doet maar 100 keer..

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:04

Ik snap je punt.
Maar ben bang dat ook ‘de verkoper’ weet dat er met een aangifte niets wordt gedaan en dus mede daardoor je succes wenst.

Ik snap dat je je in de zeik genomen voelt en is je goed recht dat je aangifte gaat doen alleen zal je er zelf helaas niet mee geholpen zijn in dit geval.

Lisitano

Berichten: 4947
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:07

Ik snap het wel hoor. Als ze het maar benauwd van je krijgt :D

Ik had kleding verkocht, vrijdagavond. Op zaterdagochtend een berichtje of ik het wel verzonden had want ze had nog niets ontvangen :+ Ik moest moeite doen mijn reactie op normale toon te geven :=

Ze wilde ook niet met t&t verzonden hebben dus we kunnen het ook niet volgen. Ik heb haar nog gewaarschuwd dat de post nu niet echt lekker loopt.
Hopelijk gaat het gewoon goed.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:08

Daphara schreef:
Poekkie schreef:
Is het niet een beetje overdreven om iemand aan te geven voor 12 euro? :o


Nee dat is niet overdreven. Oplichting is oplichting, of dat nou om €1 of €1000 gaat.
Als ze weg komen met oplichting van een klein bedrag, dan wordt de grens steeds verder opgeschoven. Juist het feit dat veel mensen de moeite niet nemen om een klein bedrag aan te geven, maakt dat deze oplichters er keer op keer mee weg komen en in totaal best grote bedragen onschuldige mensen afhandig gemaakt worden.

Of vind jij het oké om iemand voor €12,65 op te lichten?


Ik vind het niet ok om iemand op te lichten, al is het voor een euro.
Maar tot 25 euro zou het me al de moeite niet waard zijn eerlijk gezegd :o
Tenzij je langs gaat, daar kan je wel meer mee dan via de administratieve politieprocedure.

Daarnaast... ben je effectief opgelicht? Misschien is dat pakketje echt verzonden geweest? Als ik berichtjes in een heel agressieve toon terug zou krijgen (geen idee of dat hier het geval is), zou ik als verkoper ook gewoon mijn middenvinger terugsturen als mijn pakketje kwijt raakt, maar dat maakt me nog geen oplichter.

Alja

Berichten: 25661
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:09

Maar hierboven wordt geschreven dat de verzender verantwoordelijk is dat het bij de koopster terecht komt?
Maar hoe zit het als iemand kiest voor postzegels? En het komt niet aan?
En ik als verkopende partij een filmpje van het posten heb?
Bij mij houd mijn verantwoordelijkheid dan echt wel op namelijk.
Lekker makkelijk om de verkoper er aansprakelijk voor te houden terwijl die op een gegeven moment er ook niks meer aan kan doen.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:22

Alja schreef:
Maar hierboven wordt geschreven dat de verzender verantwoordelijk is dat het bij de koopster terecht komt?
Maar hoe zit het als iemand kiest voor postzegels? En het komt niet aan?
En ik als verkopende partij een filmpje van het posten heb?
Bij mij houd mijn verantwoordelijkheid dan echt wel op namelijk.
Lekker makkelijk om de verkoper er aansprakelijk voor te houden terwijl die op een gegeven moment er ook niks meer aan kan doen.


Als ik ter goeder trouw iets heb verzonden, houdt mijn verantwoordelijkheid imo ook op bij het verzenden zelf, al dan niet met een foto of filmpje van het pakketje.
Het gaat om tweedehandsspullen, geen nieuwe met garantiebewijs.

Als ik 100% zeker heb verzonden en de post geeft geen bericht dat het niet is aangekomen (vb via t&t als hier voor is gekozen), dan zou het heel sterk van de communicatie afhangen of ik 50/50 zou splitten of niet. Maar imo is dat zeker niet verplicht, noch een vorm van oplichting.

Dit losstaande van wat bij daphara is gebeurd. Ik heb geen bodywarmers verkocht ofzo :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5190
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:28

Als de koper kiest voor postzegels neemt die het risico. De bodywarmer zou als pakket met t&t verzonden worden. Toen de verkoopster ervoor koos om het met postzegels te versturen, hield zij zich niet aan de afspraak. Ook al is het een klein bedrag, het is niet ok. Succes met de aangifte.

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:30

Heb ik ooit een keer met een boek gehad. Mevrouw wilde het boek kopen en ik vroeg nog of ze met track en tracé wilde of met postzegels. Ze gaf zelf aan met postzegels. Dus ik dat boek opgestuurd en ruim een week later een berichtje dat ze het nog niet ontvangen had. En dat ze recht had op een product want ze had betaald... Eh ja, prima maar ik heb het verstuurd en je wilde zelf met postzegels.
Goddank stuurde ze me een paar dagen later dat ze het alsnog binnen had gekregen maar ik had het wel warm gehad. Want wat had ik moeten dan? De helft als tegemoetkoming? Of niks en een boze koper?

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:32

Heel eerlijk... als je 50/50 doet is het risico op een slechte review daarna zowat even groot als niks doen lijkt het me.

Alja

Berichten: 25661
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:47

Ik heb het nu namelijk met een envelop met kinderkleding
Twee kledingstukken 2 euro per stuk
Niet ontvangen wordt er gezegd
En ze wil een vergoeding terwijl ik dus een verzend filmpje heb.
En maar klagen dat Ze het niet breed heeft maar miss heeft ze het wel ontvangen en probeert ze het zo
Ik weet het niet maar ik trek m’n handen ervan af.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:48

Ik film altijd pakjes die ik wegstuur met postzegels. Adres duidelijk in beeld. Kunnen ze ook niet meer miemelen dat je het nooit verstuurd hebben.

In het geval van Daphara is het echt oplichting. Want afspraken zijn niet nagekomen en het komt wel heel mooi uit dat de verkoper niets kan bewijzen..

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:51

Ja ik ga voortaan ook een verzendfilmpje maken als ik met postzegels verstuur. Of track en trace.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:53

Als ik iets verzonden heb en het komt niet aan, doe ik als het met t&t is echt moeite om erachteraan te gaan, te klagen en de koper op de hoogte houden ervan etc...

Zonder t&t, jammer maar helaas kan ik als verkoper niets aan doen.

Ik maak altijd wel foto’s van het pakje, het adres en hoe het eruit ziet.

Ook als ik het met t&t verstuur.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:12

Ik verstuur gewoon altijd met PostNL en de verzendlabel automatisch via Marktplaats aanvinken bij de betaling. Dan komt er ook in de chat een melding wanneer iets verzonden en afgeleverd is en heb je nooit scheve gezichten daarover. Ik heb echt nog nooit een probleem gehad dat iets wat ik verzonden heb op die manier niet aangekomen is.

Ik had moeten eisen dat verkoper dat ook met de bodywarmer deed, hoewel ik gevraagd had om een betaalverzoek met de optie verzending via pakketpost van PostNL, zodat de track & trace automatisch in de chat zou komen. Ik had niet gezien dat ze gewoon het hele bedrag inclusief verzending in gevuld had, in plaats van PostNL verzending aan te klikken, dat zag ik later nadat ik betaald had, daarom ook dat ik meteen achter die track en trace aangegaan ben en er meerdere keren na gevraagd heb.

Hoe ze het in haar hoofd haalt om het dan maar met postzegels te versturen, ik snap het echt niet. Vandaar dat ik gewoonweg niet geloof dat zij het echt verzonden heeft.
Het past natuurlijk wel erg goed dat PostNL het kwijt geraakt is.

Ik vind verzending, en dat het aan komt bij de koper, altijd onder de verantwoording van de verkoper vallen. Tenzij de koper aangeeft het op een andere manier verzonden te willen hebbend en daar zelf het risico in te nemen.
Maar ik als verkoper weiger om het op een andere manier dan met een track en trace van PostNL te verzenden, juist om me in te dekken.
Het zou wel fijn zijn als MP met meer pakketdiensten zou gaan werken, dat er ook andere opties, dan alleen PostNL, bij komen in de keuzelijst. In dat geval zou ik open staan voor elke optie die daar geboden wordt.

anca

Berichten: 1807
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:39

In de gaten houden. Misschien bied ze hem nog eens weer te koop aan :+