Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:01

Nou ik wilde laatst een hoofdstel kopen moest verzonden worden. Was geen gekke prijs maar ook niet heel goedkoop. Dus ik betaald maar kreeg maar niks dus via het account van mijnvriend gereageerd of het hoofdstel er nog was; ja want de vrouw die hem wilde betaalde maar niet. Hij ging nu eerst op vakantie en daarna kon hij wel weer reageren voor verdere afspraken verkoop. Dus ik met mijn eigen account bericht gestuurd met bewijs van betaling dat ik de politie in zou lichten. Zegt hij; sorry dat ik zo laat reageer ik was heel ziek en moest plotseling naar het ziekenhuis. Maar als je zo reageert krijg je hem ook niet meer. Dus ik zei dat ik het geld terugwilde. Nou hij zou het overmaken maar heeft het dus nooit gedaan. En voor samenzwering met mijn vriend wilde hij mij ook aangeven bij de politie. :\
Geld niet meer terug, politie heeft het druk met andere dingen blijkbaar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:17

Laatst een deken verzonden, eerst gaf het postkantoor aan dat het adres niet kopt, nar husi gereden, gecontroleerd en klopte wel. Nar een ander gereden en daar verzonden. Nu net gevraagd of het aangekomen is zegt ze van niet. 25-10 verzonden door mij Gelukkig een foto van die code gemaakt en gebeld met post nl en hun geven aan dat het 26-10 is geleverd.
poedersuiker pakketje, verdiende er al niks op, 2 x 10 km gereden om het verzonden te krijgen, net 10 minuten gebeld en nog niet duidelijk waar het is

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:56

Om te voorkomen dat mensen ongewild op mijn stoep staan (ik verkocht laatst bv mijn fiets, die zouden ze zo uit de tuin kunnen halen) geef ik de straatnaam + plaats. Het nummer krijgen ze als ze een kwartiertje van tevoren even appen/bellen. Als ze dan niet komen weet ik in ieder geval dat ik op moet letten.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:14

Lynn_Nikita schreef:
Laatst een deken verzonden, eerst gaf het postkantoor aan dat het adres niet kopt, nar husi gereden, gecontroleerd en klopte wel. Nar een ander gereden en daar verzonden. Nu net gevraagd of het aangekomen is zegt ze van niet. 25-10 verzonden door mij Gelukkig een foto van die code gemaakt en gebeld met post nl en hun geven aan dat het 26-10 is geleverd.
poedersuiker pakketje, verdiende er al niks op, 2 x 10 km gereden om het verzonden te krijgen, net 10 minuten gebeld en nog niet duidelijk waar het is


Dat gebeurt wel vaker geloof ik.. is het een nieuwbouwwijk? Vaak gaat het daar mis omdat de adressen nog niet helemaal goed zijn ingevoerd in het systeem.

mavantos

Berichten: 3604
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:25

Ik was/ben opzoek naar een canvas (hengsten)deken voor mijn jonge paard. Had ik er eentje gevonden, stond al een hele tijd op Marktplaats en de vraagprijs was €50. Verkoper had het deken al een hele tijd op zolder liggen (zat onder het stof) en kostte nieuw €65. Maat was goed en ik wilde het deken echt wel graag hebben, maar over een vraagprijs mag je onderhandelen naar mijn mening. Dus ik had voorgesteld of we het konden doen voor €50 inclusief verzendkosten ipv exclusief. Nee, dat kon echt niet volgens verkoper. Mijn tweede poging was €50 euro voor het deken en dan de verzendkosten delen (€52,50 totaal). Dit was, zoals je al kan raden, ook niet goed. Het deken moest €55 euro inclusief verzendkosten kosten.

Nou, voor die €2,50... Hou maar, zoek wel een andere :=

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:45

Ik had een La Valencia rijbroek van mijn dochter te koop staan, maximaal 5 keer gedragen dus echt zgan.
Vroeg ik 17.50 voor.
Kwamen enorm veel reacties op.
Waaronder 1 dame die maar bleef appen over de staat, onderhandelen over de prijs en nog eens over de staat, en of de prijs incl verzenden was.
Intussen dat ze maar berichten bleef sturen heb ik de broek verkocht aan iemand die gewoon vraagprijs plus verzendkosten wilde betalen.
Dat aan de eerste dame medegedeeld, nou belachelijk vond ze het, want ze had toch al aangegeven dat ze de broek wilde?
Nou , nee dus.
Op een gegeven moment maar niet meer op haar gereageerd maar ze heeft nog zeker 5 berichten gestuurd, die ik niet eens meer gelezen heb.


Zelf had ik een Bucas deken gekocht, zou nieuw zijn maar ze had verkeerde maat besteld en kon niet meer ruilen.
50 euro overgemaakt incl verzenden, ik zeg nog duidelijk, stuur me track and tracé code, zou ze doen.
Ze zou de deken zaterdags verzenden.
Ik zondag gevraagd of ze me de track and tracé code nog door wil geven, dat negeerde ze. Deken was verzonden zei ze, zou dinsdag wel aankomen.
Dinsdag geen deken, weer om track and tracé code gevraagd, ehm die was ze kwijt?!
Vreemd, heb nog twee dagen gewacht en toen toch wel duidelijk gemaakt dat ik graag mijn geld terug wilde.
Deken was echt wel verstuurd zegt ze nog, nou ik geloofde er niet meer zo in.

Ze heeft me wel netjes geld teruggestort dat wel.

Evelienepien

Berichten: 3306
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:26

xSCWx schreef:
Om te voorkomen dat mensen ongewild op mijn stoep staan (ik verkocht laatst bv mijn fiets, die zouden ze zo uit de tuin kunnen halen) geef ik de straatnaam + plaats. Het nummer krijgen ze als ze een kwartiertje van tevoren even appen/bellen. Als ze dan niet komen weet ik in ieder geval dat ik op moet letten.


Nou, dit vind ik een hele slimme tip :)* !
Ikke laatst gratis bankstel, zou worden opgehaald, gegevens gegeven en jullie raden het al ....
Enja, dan vraag ik me toch wel stiekem af vanne ... als “ze” etc

Was overigens wel de 1e x dat men niet kwam , gelukkig!

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:38

Dan zou ik sowieso geen afspraak maken als ik iets ophaal wil ik gegevens ook nummer. Ik navigeer via telefoon dus geen tijd om iets van tevoren nog om huisnummer te vragen

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:42

Van mij zou je t mogen houden als ik niet gewoon een adres met huisnummer krijg.

Evelienepien

Berichten: 3306
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:20

Vjestagirl schreef:
Van mij zou je t mogen houden als ik niet gewoon een adres met huisnummer krijg.


Nou, ik hield het dus toch wel ookal had ik mijn huisnr wel gegeven _O-

Nu is het niet meer nodig maar als ik van te voren aangeef dat ik zo “handel” omdat ik in het verleden nare ervaring heb gehad met meteen alles door te geven en ophaler zou daar geen begrip voor op kunnen brengen, zou het bij mij zelf al een :evaw: voor de geinteresseerde!
Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg meer zijn ...
Mocht ik in de toekomst nog ophaaldingen hebben, ga ik deze zeker gebruiken...

Ophaler kan bij indraaien straat auto even stilzetten en bellen; dan weet je als aanbieder iig zeker dat iemand komt en is niet heel je ochtend / middag / avond aan gort!

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:28

Ik geef ook niet dagen van tevoren mijn hele adres hoor. Heb een keer een mafklapper gehad die lekker tegen middernacht alvast kwam aanbellen, want hij was toch in de buurt.

Ik woon alleen, ben net wat voorzichtiger geworden.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:44

Ik zet s’avonds mijn bel uit.
Er word niet vaak aangebeld, maar heb ook eens een nachtbeller gehad en ik wens geen herhaling >;)

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:58

Ik sta echt versteld over wat mensen hier mee maken. Ik mag echt van geluk spreken.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:24

De mensen waar ik contact mee heb gehad voor een afspraak vonden het totaal niet raar, het ging dan wel om grote bedragen. Ik geef dan wel mijn telefoon nummer zodat ik sneller kan reageren, geeft ook vertrouwen. Scheelt misschien ook dat mijn straat kort is, zo’n 80 meter dus als je aan de ene kant staat ben je ook zo aan de andere kant. Moet je niet doen als je op de oudebildtdijk woont ofzo :+

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:27

Ik snap nooit zo goed dat mensenzo ingewikkeld doen over huisnr geven. Als ze 15 vab te voren bellen en je geeft je huisnr is het toch ook geen garantie dat ze komen of dat ze daarna geen gekke dingen doen?

Als ik in de straat nog moet gaan bellen voor een huisnr mag je het lekker houden en zoek ik wel een andere verkoper.

Snap dat mensen voorzichtig zijn, maar er kan tijd wat gebeuren. Dan moet je gewoon op een openbare plek afspreken.

Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:37

Ik heb een super ervaring gehad.

Ik heb gisteren op een boek een bod gedaan, akkoord gegeven en ik kon het vanavond ophalen. Boek ziet er nog keurig uit. Heb deze persoon 5 sterren gegeven.


Maak het helaas wel eens anders mee dat totaal geen reactie krijg op bijv. Een vraag

Remmon
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:46

Ik heb mijn dressoir te koop staan. Kreeg een berichtje of hij nog te koop was en ze wilde hem voor de vraagprijs gelijk overnemen en wilde hem zaterdags komen halen. Ik zei is goed. Toen stuurde ze een link voor een betalingsverzoek. Dan kon ze hem gelijk betalen. Vond ik erg raar. Ik heb ook geantwoord graag contant betalen bij ophalen. Nooit niks meer van gehoord.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:54

Wanneer ik grote spullen of dure spullen te koop heb staan die kopers perse af willen halen dan vraag ik om een aanbetaling. Willen ze dat niet jammer dan.
Gebeurt niet zo vaak maar had het een keer bij de hand dat ik een duur sieraad er op had staan en meneer maakte regelmatig een nieuwe afspraak en maar vragen om ons adres. Ze krijgen van mij ook plaats en straat en dan een half uur van te voren het nummer. Die man haakte meteen af toen ik om een aanbetaling vroeg, volgende koper had er geen moeite mee en maakte een afspraak en betaalde het volledige bedrag vooraf.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:00

Remmon schreef:
Ik heb mijn dressoir te koop staan. Kreeg een berichtje of hij nog te koop was en ze wilde hem voor de vraagprijs gelijk overnemen en wilde hem zaterdags komen halen. Ik zei is goed. Toen stuurde ze een link voor een betalingsverzoek. Dan kon ze hem gelijk betalen. Vond ik erg raar. Ik heb ook geantwoord graag contant betalen bij ophalen. Nooit niks meer van gehoord.


Dat zijn oplichters... Die heb ik ook gehad. Je krijgt geen betaallink als je iets verkoopt, het is juist andersom..
Jij moet een link sturen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:05

Zo had ik mijn 6 naalds borduur machine te koop staan.
Gehele set inclusief software en alles erop en eraan twv ruim 12.000 te koop voor 7000.
Koopje want ding was nog geen 6 maanden oud en amper gebruikt..

Krijg ik een bod van 3100,aangegeven dat ik dat bod niet serieus kon nemen.

Meneer vond omdat ik wel aardig wat verdient zou hebben met de machine hij die prijs niet hoeft te betalen..

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:14

maaike5581 schreef:
Zo had ik mijn 6 naalds borduur machine te koop staan.
Gehele syet inclusief software en alles erop en eraan twv ruim 12.000 te koop voor 7000.
Koopje want ding was nog geen 6 maanden oud en amper gebruikt..

Krijg ik een bod van 3100,aangegeven dat ik dat bod niet serieus kon nemen.

Meneer vond omdat ik wel aardig wat verdient zou hebben met de machine hij die prijs niet hoeft te betalen..

_O- ik zou antwoorden dat hij er goed mee zal gaan verdienen dus daarom die prijs dus makkelijk kan betalen ~~}>

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:16

future_vet schreef:
Helaas laatst een hele vervelende situatie meegemaakt. Lang verhaal, have fun...

Wij verkochten een dure smartphone. Veel fraudeurs op marktplaats die we gelukkig wel goed konden herkennen op marktplaats. (Ja ook jaren al een account maar perce gelijk oversteken willen gebruiken etc etc).

We hadden een potentiële koper die graag wilde komen.
s avonds kwam hij met zijn vader langs. Telefoon hadden we in het doosje zitten en los een hoesje erbij. Hij bekeek de telefoon en wilde hem wel graag hebben. Maar ze moesten wel nog even pinnen. (Snap ik aan de andere kant wel, want je weet niet bij wie je binnenstapt). Mijn vriend legde de weg uit waardoor we eigenlijk afgeleid waren van de telefoon. Ze gingen de deur uit op weg naar de pinautomaat.
Op het moment dat ze de deur uitlopen gaat het scherm van het toestel aan. Mijn vriend roep “sh*t, hij is verwisseld”. Toestel zat ineens in het hoesje en omdat ze dus moesten pinnen had ik argwaan, daarnaast leek het dat het scherm heel anders eruit zag dan normaal. Allemaal talen te zien en Nederlands zagen wij er niet 1.2.3 tussen staan. Gezien ze pas net de deur uit waren riep ik “Bel 112 en ga er achteraan”. Het moeilijke was vooral dat het serienummer er niet meer achterop staat tegenwoordig. check maar eens YouTube filmpjes van namaak iPhone X, bijna niet te onderscheiden van echt..

Mijn vriend komt ze nog tegen (al bellend met de politie, die we uiteraard meteen hebben gezegd geen levensbedreigende situatie). Toen kwam er twijfel. In de adrenaline heeft mijn vriend toch geroepen van blijf staan en geef mijn telefoon terug. Vader en zoon verbaast, boos en kwamen mee terug naar voor het huis. Ze ontkende en wij begonnen ook te twijfelen. Politie kwam ook want dat wilde de vader graag, en wij ook want er was een niet chille sfeer ontstaan.

Lang verhaal kort. Toen de agenten er waren konden wij even binnen goed checken. Agenten waren er namelijk nog niet zo 1,2,3 van overtuigd dat het een misverstand was. Ze hadden dit eerder meegemaakt. Telefoon was niet verwisseld. Wij hebben ons heel erg schuldig gevoeld. Maar op dat moment leek het gewoon echt zo. We wisten niet zeker of het ons toestel was, en voor het zelfde geld was hij wel verwisseld en waren wij honderden euro’s armer. Hij voelde ook veel lichter aan. (Ons nieuwe toestel is een stuk zwaarder).
Uiteindelijk opgelost door toestel voor stuk minder aan ze te verkopen.

Moet zeggen dat ik er echt slecht van geslapen had.

1 ding geleerd. Ik verkoop nooit meer zo’n smartphone op marktplaats.

Ohhh wat erg
☺☺

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:17

maaike5581 schreef:
Zo had ik mijn 6 naalds borduur machine te koop staan.
Gehele set inclusief software en alles erop en eraan twv ruim 12.000 te koop voor 7000.
Koopje want ding was nog geen 6 maanden oud en amper gebruikt..

Krijg ik een bod van 3100,aangegeven dat ik dat bod niet serieus kon nemen.

Meneer vond omdat ik wel aardig wat verdient zou hebben met de machine hij die prijs niet hoeft te betalen..


Heb ik gehad met de naai en borduurmachine van mijn moeder na haar overlijden. Zoveel belachelijke boden gehad (inclusief alle uitbreidingen, garen, motieven enz. De winkel schatte de waarde op 2.500 euro van alles bij elkaar) Ik was bijna in staat om het te houden en het zelf te leren doen. Ergste bod was 250 euro, want ze was toch nu dood en ik zou hem toch nooit gebruiken...

Uiteindelijk heb ik hem weggegeven aan een vriendin die het heel krap had maar echt van het zelf kleding maken was en met de hand die dingen borduurde. Haar machine ging kapot en ze had geen geld om hem te vervangen. Ik krijg nog steeds om de zoveel tijd een borduursel of iets genaaid door haar. (ze heeft de patronen en dus mijn maten ook gekregen)

HopeDreamer

Berichten: 970
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:45

janna schreef:
Remmon schreef:
Ik heb mijn dressoir te koop staan. Kreeg een berichtje of hij nog te koop was en ze wilde hem voor de vraagprijs gelijk overnemen en wilde hem zaterdags komen halen. Ik zei is goed. Toen stuurde ze een link voor een betalingsverzoek. Dan kon ze hem gelijk betalen. Vond ik erg raar. Ik heb ook geantwoord graag contant betalen bij ophalen. Nooit niks meer van gehoord.


Dat zijn oplichters... Die heb ik ook gehad. Je krijgt geen betaallink als je iets verkoopt, het is juist andersom..
Jij moet een link sturen.


Dit heb ik ook gehad, bij een Christ barebackpad die ik toen te koop had. Heb toen bij Marktplaats geïnformeerd, omdat ik het niet vertrouwde. Was inderdaad oplichting.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:55

Alsik geen huisnr krijg ga ik niet
Heb al eens meegemaakt dat mensen dan ineens vergaten op hun mp te kijken en dat ik daar dus maar sta voor jan piep...

Van de week zou ik voor 20 euro baby speelgoed halen en die mevr gaf haar nr maar niet...
En pas echt als ik op 1 minuut afstand van dr huis was...
Ik zei nee ik kan niet zonder nr komen

Nee enkel als ik echt onderweg was kreeg ik t...
ik was al onderweg ,had al 1 uur in t winkelcentrum gewacht op hhet nr ,want was nagenoeg bij haar straat.. maar ga niet voor niks erheen...

Nou ik heb r maar succes gewenst

Een keer ging ik visjes kopen een die mevrouw had haast om ze te verkopen

Ik wilde 3 stuks maar ze bood me een ander soort aan voor 20 euro,maar ik wilde die helemaal niet,die vissen konden niet eens samen

De visjes waar ik voor kwam waren maar 5 euro.
Ze zocht wel een huisje met spoed,dus ik bood aan dan evt ze te brengen bij mijn zwager die wel dat soort vissen had ,maar dan voor een klein prijsje
Nee ..ze wilde echt 20 euro

Ok helaas dan neem ik ze niet voor je mee

Mevrouw wilde mijn nr...prima
Ik onderweg met enkel de straatnaam...
Ik moest bellen als ik er was

Mevrouw heeft 6x gebeld en 3 smsen of ik er was...

Ik heb duidelijk aangegeven dat de reis 10 min duurde... en maar bellen ...


Ok.zodra ik in de straat was moest ik appen dan gaf ze t nr.
Ik appen
1 min 2 .. 3 min
Ik weer appen bellen ...appen
10 min later ...niks
Ik besluit dat ze niet reageert en wil terug.

Ineens kreeg ik het huisnr sorry was je vergeten
(Raar na al die telefoontjes maar goed)

Ik kom aan binnen 4 min..
Ik bel aan.... en nog eens nog eens bel op dr nr... bel op whatsapp..
12 min later zeg ik doei
Bedankt voor de tijd en belminuten verspilling... ik ga succes ermee

Na 25 minuten belt ze met excuses
SOrry ik ben er niet ,mijn man was vergeten dat je kwam ik ben nu op mijn werk nl blablabla...

Ok geen probleem.laatste kans dan ,want was toch op de hoek een bakkie doen bij mijn moeder

Ik zei over 15 min ben ik er
(Had ook al die tijd mijn pasgeborene mee ,die moest ik voeden enzo

Nou dat is noet de afspraak je zou direkt komen ..zij boos...

Uiteindelijk toen ik aankwam weer 5 minutenmoeten wachten voor er open gedaan werdt....door haar

Ze was dus gewoon thuis...
Al de visjes zaten erin ook die ik NIET wilde
Ze wilde 25 euro....
Ik netjes gezegd dat ik die niet wilde en sowieso most ze ze niet samen doen!

Eentje had al een hap uit de vin..
Keek ze heel schaapachtig en beledigd en dat t al zoveel moeite had gekost ze te vangen
En nu moest ik ze nemen want ze gaat ze niet terug stoppen...

Ik zei dat t idd zielig is voor die visjes ,maar en ik duidelijk nee gezegd had en dat ik maar 10 had..
Zegt ze ok voor 7 euro mag je ze..

Ik zei ik telebankier je die 2 euro anders wel

Ze keek heel argwanend( terwijl ik HAAR wilde helpen ..ik wilde ze niet maar had meelij met de visjes)

Ze rukte zo die visjes terug uot mijn handen .. haalde ze razensnel eruit terwijl ik voor een gesloten deur stond en gaf de zak met bestelde visjes....
Ik betaald
Keek ze naar de baby ineens heel aardig enzo en ineens excuses voor t wachten


Ben ik bijna thuis ,apt ze dat ik toch die andere mag voor die 5 euro

Ja nu ga ik niet weer terug heb vriendelijk bedankt

Sorry voor t lange verhaal