Onenigheid met vriendin van vriend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Onenigheid met vriendin van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:37

Sorry als dit verkeerd staat, verplaats het vooral!

Normaal zou ik een dergelijk verhaal niet op Bokt plaatsten, maar ik kom er nu niet meer uit.

De afgelopen jaren was ik goed bevriend met een meisje van mijn studie. We woonden ook in hetzelfde studentenhuis, en ze kon bij mij altijd terecht met haar (vooral petty) problems. En ik ook bij haar. Dacht ik.
Begin dit jaar zat ik met wat persoonlijke struggles, en daarvoor heb ik ook wel op haar geleund. Twee maanden geleden (toen ze terugkwam van enkele maanden reizen) verhuisde ze uit het studentenhuis. Ze wilde me niet vertellen waar naartoe.
Enkele weken later kwam op een avond dan toch het hoge woord eruit:

-Ze kon door mijn persoonlijke struggles niet meer met mij in een huis wonen
- Het feit dat ik eind vorig jaar plannen last minute had moeten afzeggen door een heftige paniekaanval, was teveel voor haar
- Mijn struggles waren te veel voor haar geweest.

Dit vatte ze samen onder de beschrijving "we zijn gewoon uit elkaar gegroeid".

Normaalgesproken zou ik zeggen "her loss" en gewoon doorgaan met mn leven. Helaas ken ik mijn vriend via haar, en zijn zij heel goed bevriend. Dus zal ik haar altijd tegenkomen op zijn verjaardag, andere evenementen waar we gezamenlijk geïnteresseerd in zijn etc. (we wonen allemaal in dezelfde woonplaats, dus supermarkt kan ook nog)
En zelfs dat zou nieteens een groot probleem zijn geweest, mocht het niet zo zijn dat ik via mijn vriend ook het een en ander van de aftermath heb meegekregen.

Kennelijk, noemde zij het "jammer" dat ik niet meer met haar wil praten/omgaan (wat in mijn ogen een vrij normale reactie is op dat soort messen in je rug krijgen). Hiermee laat ze aan mij zien dat ze totaal geen verantwoordelijkheid neemt voor haar acties.
Ook weet ik dat ze een aantal dingen in het verhaal verdraait heeft tegenover hun vriendengroep, waardoor zij een stuk zonniger uit de verf komt. Het ironische hieraan, is dat ze mij die ene avond nog vroeg of we normaal tegen elkaar konden blijven doen omwille mijn vriend. Blijkbaar geld dat alleen voor mij, en mag zij mij de bad guy maken wat ze wilt en een hele vriendengroep tegen me opzetten.

Ik voel me nu dus ook niet meer op mijn gemak bij die hele vriendengroep. Die voor mijn vriend heel veel betekent en ik dus niet vind dat ik die hem kan afpakken. Ik weet bijv. nu al dat ik er bij hun viering an Oud&Nieuw niet bij wil zijn, dan zit ik me een hele avond van binnen op te vreten. Maar ik voel me ook niet op mijn gemak in de positie waarin ik nu zit, en dat is alles en iedereen ontwijken.


Enig idee wat ik in deze situatie aanmoet?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Onenigheid met vriendin van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:40

Je laat jezelf in die positie drukken he. Kop op, jij weet hoe het zit en gaan.

Niet zielig lopen doen, dat zij dingen zegt/doet/verteld/niet verteld of wat dan ook. Vanuit jezelf leven, niet de mening van een ander zo belangrijk vinden.

Je kan een gesprekje opnieuw aanknopen met haar, dat je het jammer vind dat ze dingen spuwt die niet kloppen, maar verwacht daar niet teveel van.

De rest, die waait wel over. Lekker naar de vriendengroep gaan, terloops de waarheid laten vallen als je belangrijk vind dat zij die weten, en verder gewoon je ding doen. Be strong!

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:41

Een lastige situatie TS. Ik kan uit het verhaal niet zo halen of je haar na haar vertrek nog gesproken hebt. Want dat lijkt mij de eerste stap: dit met haar zelf opnemen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:43

Laat het los. Oprecht. Ben van mening dat dit soort situaties zo dramatisch worden als dat je ze zelf maakt. Relax, maak je er niet zo druk om, en blijf gewoon leuk normaal doen tegen die vriendengroep. Als jij je nu gaat afzonderen, maak je het "gedoe" enkel groter en ongemakkelijker. Sta erboven en denk er niet te moeilijk over.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:44

Ik denk dat een gesprek met haar aan gaan niet zoveel zin heeft, ik denk wel dat het belangrijk is dat je jouw stem laat horen in die vriendengroep. Vertel ze jouw kant van het verhaal en dan kunnen ze zelf bepalen wat ze ermee doen.

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:46

Je laat je wel overdonderen , je kan ook gewoon denken " prima " maar houd je niet weg, als zij ook ergens is waar jij bent doe dan alsof het een vreemde is en knik vriendelijk maar ga je niet verstoppen .Ik denk dat dat voor je vriend ook niet leuk is. En dat jij gewoon je zelf blijft in de vriendengroep hebben ze echt wel door dat de ander sprookjes loopt te verkondigen.kop op hoor :(:)

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:47

Rug recht en blijven doen wat je altijd al deed. Dus gewoon je ding doen met de vriendengroep en haar wat meer links laten liggen. Kortste pijn, kun je het snelst weer verder.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat het geen vervelende situatie is waar je in bent gekomen. Maar omwille van één iemand jouw plezier en dat van je vriend laten vergallen in de vriendengroep, dat is wel te veel eer voor je "vriendin".

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:51

Citaat:
Kennelijk, noemde zij het "jammer" dat ik niet meer met haar wil praten/omgaan (wat in mijn ogen een vrij normale reactie is op dat soort messen in je rug krijgen).

1. Zij geeft netjes haar grenzen aan, waarom is dat een mes in je rug?
2. Waarom vind jij het normaal om niet meer met haar te praten als je haar tegenkomt?

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:52

Wat een nare situatie zeg, ik kan me voorstellen dat je je minder op je gemak voelt in die vriendengroep nu. Ik mis een beetje de positie/acties van je vriend in het verhaal. Staat hij 100% achter jou? Ik neem aan dat hij z'n vriendengroep ook wel heeft verteld hoe de vork echt in de steel zit? Jij bent tenslotte wel ZIJN vriendin en hij mag het best voor je opnemen. :)

En klopt het dat het meer zijn vriendengroep is dan jouw vriendengroep? Als je bijv. met oud & nieuw dit echt niet met die groep wilt vieren, ga gewoon samen wat leuks doen? Oud & nieuw in het buitenland vieren, of bij familie?

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:56

Dank jullie wel voor de bemoedigende reacties.

Ik zit zelf niet echt in die vriendengroep (doe alleen af en toe ook iets met ze via mn vriend en eerst die vriendin) en zie/spreek ze dus ook niet vaak.

Ik heb zelf nog een keer met haar proberen af te spreken (oa ook voor iets financieels voor ons studentenhuis), maar ze had in een week compleet geen tijd om naar een gebouw 5 minuten bij haar nieuwe woning vandaan te komen. Face to face afspreken ga ik dus ook niet meer proberen. Zij is verbaal heel sterk, ik ben verbaal heel zwak en een luisteraar. (Wel heb ik haar een lange mail gestuurd met hoe ik vond dat ze zich gedragen had).

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:02

GDG schreef:
Citaat:
Kennelijk, noemde zij het "jammer" dat ik niet meer met haar wil praten/omgaan (wat in mijn ogen een vrij normale reactie is op dat soort messen in je rug krijgen).

1. Zij geeft netjes haar grenzen aan, waarom is dat een mes in je rug?
2. Waarom vind jij het normaal om niet meer met haar te praten als je haar tegenkomt?


1. Omdat zij jarenlang bij mij binnen mocht/kon lopen voor heel veel minor problems, en zij 24/7 bij mij terecht kon. Zij heeft mij in die jaren al regelmatig de deur gewezen met als reden "ik zit te eten" of "ik zit een serie te kijken". Dingen die ik voor haar pauzeerde omdat ik dacht dat ik een goede vriendin was als ik haar die ruimte gaf, en een luisterend oor bood als zij dat nodig had. Vervolgens kan ik niet bij haar terecht. Bovendien gaat zij slachtoffer spelen op MIJN mentale problemen (paniekaanval, heb ik helaas geen controle over, heb ik ook niet voor de lol). Ik heb met haar redelijk vaak over die paniekaanvallen gepraat, dus ja, dat doet pijn.
2. Waarom zou ik dat willen? Voor mij is ze zo goed als een vreemde.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:05

Art_ofLiving schreef:
Wat een nare situatie zeg, ik kan me voorstellen dat je je minder op je gemak voelt in die vriendengroep nu. Ik mis een beetje de positie/acties van je vriend in het verhaal. Staat hij 100% achter jou? Ik neem aan dat hij z'n vriendengroep ook wel heeft verteld hoe de vork echt in de steel zit? Jij bent tenslotte wel ZIJN vriendin en hij mag het best voor je opnemen. :)

En klopt het dat het meer zijn vriendengroep is dan jouw vriendengroep? Als je bijv. met oud & nieuw dit echt niet met die groep wilt vieren, ga gewoon samen wat leuks doen? Oud & nieuw in het buitenland vieren, of bij familie?


Hij was niet bij het gesprek die avond. Daarom vind hij het lastig een kant te kiezen. Dat hoeft van mij ook niet echt, juist omdat hij dus via twee kanten heeft gehoord wat er gebeurd is, en die twee kanten zijn anders. Hij heeft haar mijn kan van het verhaal proberen te vertellen, en mij haar kant. Daarom weet ik dus ook wat van de "aftermath". Zij heeft het die vriendengroep 1 op 1 verteld, het werd nooit in de groep besproken. Hij vindt het dus ook heel awkward om zomaar erover te beginnen en haar aan te spreken op dingen waarvan hij niet precies weet hoe de vork in de steel zit
Hij weet wel dat het mij pijn doet en heeft daar heel veel begrip voor.

Zijn afspraak met die vrienden staat al, dus ik zal dan zelf iets moeten verzinnen (ikzelf heb weinig vrienden in deze woonplaats)
Laatst bijgewerkt door 0Lunerancea0 op 24-10-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:05

2 verhalen
2 mensen
2 visies

Lastig, maar wat jij op de ene manier ervaart kan zij op een andere manier ervaren.

Praten praten praten.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:07

0Lunerancea0 schreef:
GDG schreef:
1. Zij geeft netjes haar grenzen aan, waarom is dat een mes in je rug?
2. Waarom vind jij het normaal om niet meer met haar te praten als je haar tegenkomt?


1. Omdat zij jarenlang bij mij binnen mocht/kon lopen voor heel veel minor problems, en zij 24/7 bij mij terecht kon. Zij heeft mij in die jaren al regelmatig de deur gewezen met als reden "ik zit te eten" of "ik zit een serie te kijken". Dingen die ik voor haar pauzeerde omdat ik dacht dat ik een goede vriendin was als ik haar die ruimte gaf, en een luisterend oor bood als zij dat nodig had. Vervolgens kan ik niet bij haar terecht. Bovendien gaat zij slachtoffer spelen op MIJN mentale problemen (paniekaanval, heb ik helaas geen controle over, heb ik ook niet voor de lol). Ik heb met haar redelijk vaak over die paniekaanvallen gepraat, dus ja, dat doet pijn.
2. Waarom zou ik dat willen? Voor mij is ze zo goed als een vreemde.

Eerst was ze een goede vriendin en nu een vreemde?

TS, vooruit, geef jezelf een schop onder je kont! Jij laat dit gebeuren, hoe meer jij in jezelf terugtrekt, hoe meer die vriendengroep gaat inzien dat zij gelijk heeft en jij mensen snel laat vallen. Dus ga gewoon door met je dingen doen met die groep.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:09

Het klinkt toch wel of zij ook haar aandeel in jullie vriendschap heeft geleverd en je regelmatig heeft gesteund. Dat ze haar grenzen aangeeft is haar goed recht. Dat dit voor jou heel teleurstellend is, dat begrijp ik ook heel goed.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 24-10-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:10

Praat er over met je vriend dat zij niet compleet eerlijk is, dan kan je daarna nog altijd beslissen wat je er verder mee doet. Eventueel een gesprek met zijn 3tjes om de lucht te klaren en om te voorkomen dat er een ander verhaal wordt verteld dan wat er is besproken. Door je zelf in de hoek te laten zetten geef je haar meer macht over de situatie dan dat ze verdient, ga naar het feest, maak er een hele gezellige avond van, heb je geen behoefte om met haar te praten dan doe je het niet, wens haar een mooi nieuw jaar toe om 00.00 uur en ga verder met feesten met de anderen die er aanwezig zijn. Daardoor laat je haar zien dat je boven haar roddels staat. Door haar de beste wensen te doen laat je aan de anderen ook een andere kant zien van jezelf.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 24-10-19 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:11

0Lunerancea0 schreef:
GDG schreef:
1. Zij geeft netjes haar grenzen aan, waarom is dat een mes in je rug?
2. Waarom vind jij het normaal om niet meer met haar te praten als je haar tegenkomt?


1. Omdat zij jarenlang bij mij binnen mocht/kon lopen voor heel veel minor problems, en zij 24/7 bij mij terecht kon. Zij heeft mij in die jaren al regelmatig de deur gewezen met als reden "ik zit te eten" of "ik zit een serie te kijken". Dingen die ik voor haar pauzeerde omdat ik dacht dat ik een goede vriendin was als ik haar die ruimte gaf, en een luisterend oor bood als zij dat nodig had. Vervolgens kan ik niet bij haar terecht. Bovendien gaat zij slachtoffer spelen op MIJN mentale problemen (paniekaanval, heb ik helaas geen controle over, heb ik ook niet voor de lol). Ik heb met haar redelijk vaak over die paniekaanvallen gepraat, dus ja, dat doet pijn.
2. Waarom zou ik dat willen? Voor mij is ze zo goed als een vreemde.

Ik vind dat je nogal overtrokken reageert. Zet je ego opzij doe gewoon normaal tegen haar en blijf lekker leuke dingen doen in de vriendengroep.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:12

Ik zou er ook proberen boven te staan. Ik heb me zelf ook in iemand vergist die ik als goede vriendin beschouwde. In het begin wilde ik haar niet zien, nu is het gesleten en praat ik gewoon weer met haar. Ik houd het alleen oppervlakkig en deel geen persoonlijke dingen meer.

Waarom? Omdat we in dezelfde groep zitten. Het wordt heel akward voor iedereen anders. En dan ga ik ervoor kiezen om thuis te blijven om dat ongemakkelijke gevoel maar niet te hebben en dat weiger ik. Want het is veel te gezellig met die groep

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Onenigheid met vriendin van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:17

Wat maak je het onnodig moeilijk voor jezelf ts. Hoop oprecht voor je dat je daaraan werkt. :(:)

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:17

Niqui schreef:
Een lastige situatie TS. Ik kan uit het verhaal niet zo halen of je haar na haar vertrek nog gesproken hebt. Want dat lijkt mij de eerste stap: dit met haar zelf opnemen.


Die avond was na haar vertrek. Toen heb ik haar direct al verteld dat ik me weggegooid voel. Ze is teruggekomen die avond en noemde het toen "uit elkaar gegroeid zijn" en dat we wel normaal met elkaar door een deur zouden moeten omwille mijn vriend.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:18

__Sannne schreef:
Wat maak je het onnodig moeilijk voor jezelf ts. Hoop oprecht voor je dat je daaraan werkt. :(:)


Dat probeer ik.

Maar zou je kunnen uitleggen waarom ik het me lastig maak? Ik zie er tegen op om ergens heen te gaan waar 7 mensen tegen me zijn, 1 in het midden staat en alleen ik aan mijn kant sta.


Edit:
Gezamenlijke evenementen ed kijk ik ook niet tegenop, want dan hoef ik maar beperkt met haar interactie te hebben. Maar hun bijeenkomsten zijn vaak spelavonden en dat soort gezellige dingen, waar je echt met elkaar bezig bent.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Onenigheid met vriendin van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:28

Ik begrijp het niet zo goed.

Je vriendin is verhuisd met de uitleg dat zij de paniekaanvallen niet meer aankon. En heeft dit ook zo aan de vriendengroep verteld? Dat mag toch gewoon, wat is daar 'een mes in de rug' aan? Iemand met regelmatige paniekaanvallen kan zwaar wegen op de omgeving en het is niet fout om daar je grenzen te stellen.

Verder lees ik nergens dat ze kwaad op je is of je bewust probeert te vermijden buiten dan dat ze geen behoefte heeft om persoonlijk af te spreken?

Niemand van de vriendgroep heeft je gecontacteerd, aangesproken op je struggles of ook maar enigszins aangevallen? Waarom zouden ze dan kwaad op je zijn?

Ik lees ook nergens dat je vriend ergens gedwongen wordt partij te kiezen, behalve door jou. Maar tegen mensen die helemaal niet naar tegen je hebben gedaan?

Ik begrijp je denkwijze niet helemaal, maar denk dat er best wat dingen beter even gerelativeerd worden.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:29

Je trekt er ontzettend zwaar aan en bent al vanalles aan het invullen voor de rest van de groep. Ga er gewoon neutraal in en mocht het niet leuk zijn ga je gewoon niet weer mee met die groep. Zo simpel kan het zijn.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:32

Tjonge, ik hoor wel veel 'zij' in je verhaal. Het is een domper als iemand je zo behandeld als jij vind dat je altijd voor haar klaar stond. Neemt niet weg dat jij dat altijd toe gelaten hebt.
Heb je überhaupt met die mensen gepraat die 'tegen jou' zijn? De realiteit wil nog wel eens verschillen met de wat iemand denkt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:35

Poekkie schreef:
Ik begrijp het niet zo goed.

Je vriendin is verhuisd met de uitleg dat zij de paniekaanvallen niet meer aankon. En heeft dit ook zo aan de vriendengroep verteld? Dat mag toch gewoon, wat is daar 'een mes in de rug' aan? Iemand met regelmatige paniekaanvallen kan zwaar wegen op de omgeving en het is niet fout om daar je grenzen te stellen.

Verder lees ik nergens dat ze kwaad op je is of je bewust probeert te vermijden buiten dan dat ze geen behoefte heeft om persoonlijk af te spreken?

Niemand van de vriendgroep heeft je gecontacteerd, aangesproken op je struggles of ook maar enigszins aangevallen? Waarom zouden ze dan kwaad op je zijn?

Ik lees ook nergens dat je vriend ergens gedwongen wordt partij te kiezen, behalve door jou. Maar tegen mensen die helemaal niet naar tegen je hebben gedaan?

Ik begrijp je denkwijze niet helemaal, maar denk dat er best wat dingen beter even gerelativeerd worden.


Daar sluit ik me wel een beetje bij aan. Ik lees nergens dat ze je zwart heeft gemaakt o.i.d. ? Ik denk dat je het voor jezelf heel moeilijk maakt en een groter ding van maakt dan het is. Ik snap dat het heel vervelend is dat ze zich van je afzondert, maar zo gaat het leven. Mensen komen en mensen gaan.
Rug recht, lachen en vooral, doen alsof je neus bloed. Dán ben je sterk en onafhankelijk! En je huisgenote vooral in de war :))