Low buy challenge

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:39


rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:55

Ik lees ook graag mee!
Ik moet ook echt meer gaan sparen.. heb een prima salaris, maar doordat ik vorig jaar 2/3 maand 'werkloos' ben geweest loop je toch gauw achter de feiten aan. En voor dat je het weer heb opgevuld.
Daarnaast rijd ik een aantal (5 of 6 per seizoen) internationale eventingwedstrijden. Alles met elkaar, startgeld/reiskosten etc. is €500 per wedstrijd niks. Toch niet zo handig als je al een gat hebt.. Zo gaat het sparen ook een stuk minder.

Ik woon nog lekker bij mijn ouders thuis, dus nog niet zo heel veel vaste lasten. Wel 2 paarden, waarbij 1 echt van mezelf. Die kosten betaal ik dus volledig zelf, de andere is officieel van mijn moeder. Zij pakt dus de vaste kosten (voer/smid/veearts). Als ze extra's als supplementen oid nodig hebben zijn de kosten voor mij. Net als lessen en wedstrijden.

Blijft natuurlijk wel een feit dat ik uiteindelijk toch een keer het huis uit zal moeten, dus een beetje spaarpotje is wel fijn.


Voor wat betreft kleding; ik ben groot fan van het verlanglijstje op Zalando. Dingen die ik leuk vind zet ik daar op, en met enige regelmaat kijk ik dan even dat lijstje door... hmm eigenlijk vind ik dat toch niet zo heel leuk, en hop hij is weer weg.

Ook maak ik altijd lijstjes welke spullen ik 'nodig' heb. Daar gaat soms toch wel iets af wat eigenlijk niet zo heel erg nodig is..
Zo kan je beter nadenken wat je precies wilt, en dus impulsaankopen vermijden.

Ik ben wel iemand die graag kwaliteit heeft, ik geef dus bijvoorbeeld best €200 aan die mooie Equiline rijbroek uit, omdat ik weet dat deze heerlijk zitten, en heel erg lang mee kunnen. Aankopen waar ik echt geen spijt van krijg.

Verder.. Kortings acties afwachten ipv gelijk bestellen als het toch niet zo erg hoognodig is.

En nu ik toch bezig ben. Misschien zou ik vaker zelf mijn boterhammen naar mijn werk mee kunnen nemen, ipv kopen in de kantine (ja maar... die zijn zo lekker...)

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:06


XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:14

Goede week hier gehad. Ben de hele week met de hond op groepsreis geweest. Al lang geleden geboekt. En alles was inclusief. Dus heerlijk ontspannen gewandeld en niks uitgegeven. Behalve benzine. We zouden 1x buiten de deur eten en toen bood een medewandelaar zomaar aan te betalen dus dat kwam helemaal mooi uit. Hond was wel bekaf. We zouden eigenlijk morgen naar huis maar ik ben een dagje eerder gegaan.

Plannen voor de rest van het weekend zijn 2 keer naar de bios. We hebben een movie pas abbonement die we heel goed benutten. En het voornemen is om geen snackjes daar te kopen. Heb dit ook richting vriend uitgesproken zodat hij me eraan herrineren kan zodra ik het moeilijk krijg haha.
Yoga lesje meedoen. Ik ben afgestudeerd yoga docent en geniet erg van deze hobby maar ik heb er ook wel wat op bezuinigd ,want voorheen ging ik al die prachtige studio’s in de buurt af en betaalde dan hoofdprijzen voor losse lesjes en nu heb ik gewoon op 1 plek een betaalbaar abbonement afgesloten en kan zo vaak gaan als ik wil. Evengoed is er nog steeds genoeg afwisseling en het scheelt veel geld. Wil morgen ook nog even een lekkere wandeling met de hond maken. En naar stal om de pony’s te voeren.

Lobke goed bezig met marktplaats! Ik heb heel veel hier liggen wat eigenlijk nog wel voor een klein prijsje weg kan. Wil dat echt eens gaan uitzoeken. Scheelt ruimte. En elke euro is mooi meegenomen. Leuk ook van je cadeaubonnen, kan ik ook altijd erg blij van worden.

Magda je schema ga ik niet redden. Klonk wauw dus ik dacht even opslaan. Maar hiervoor hou ik echt niet voldoende over van mijn salaris. Ik kan evt wel een schemaatje volgen met iets lagere bedragen. Mooi streven de 10.000.

Rozebadeend klinkt als een gave ervaring jouw wedstrijden! Zet hem op met de boterhammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:22

SETEFURII schreef:
Relaxed schreef:

Jeetje, das toch pittig sparen.. :o


Nogal idd, leuk 10k sparen, maar het moet ook kunnen idd :+

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:53

Pantykous schreef:
Je mag dat linkje best delen hoor :D


Had ik in mijn hoofd gedaan. :P Excuses.

Die van Relaxed bedoel ik inderdaad. Het moet inderdaad wel kunnen. Ik ben mijn studieschuld zat en vandaar dat ik dit nu ook wil doen, dan ben ik daar weer van af. :j Liever even de broekriem strak maar daarna wel vrij van schulden.

Op Pinterest staan tal van voorbeelden, je hoeft natuurlijk niet die van 10k te doen.

Succes Rozebadeend!

Xxlmmxx klinkt als een geslaagde week. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:56

Het is wel een leuke manier, soort spaarbingo :D ken er ook 1 dan doe je in week 1 1 euro, week 2 2 euro enzovoort..

Deze is ook leuk: https://pin.it/gj5mmnf2kmk4yn

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:22

Owja en die heb je dan ook weer met Monopoly, maar dat was mij teveel geteken. :P

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:33

Ik doe vanaf nu ook mee. Moet echt nodig mn spaar rekening weer bijvullen. Ik geef vooral onnodig veel uit aan boodschappen

Kyno

Berichten: 10440
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:36

Poeh,... die 10K ga ik inderdaad met de beste wil van de wereld niet redden...

Die dobbelsteen is daarentegen wel leuk!

Ik ga in 2020 maar eens voor de € 5000,- . :) moet haalbaar zijn als ik een beetje m’n best doe!

zonnebloem18

Berichten: 24865
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:48

SETEFURII schreef:
Relaxed schreef:

Jeetje, das toch pittig sparen.. :o

Nogal ja, gemiddeld ruim 800 per maand, dat is ongeveer 1/4 van ons inkomen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:09

Haha, dat dacht ik nou ook :D

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:46

Niet 1/4 van het mijne zonnebloem haha.

Maar evengoed knap al zou je 25 procent van je inkomen apart kunnen zetten!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:42

Sinds kort koop ik enkel huismerken. Ookal zijn (of waren) we echt wel merk liefhebbers, het lukt prima. Heinz ketchup is echt vele duurder dan huismerk ketchup (0,80 euro voor een fles van 1 liter..). En er blijft zoveel extra over op de rekening. Toch de moeite waard vind ik. En alles wat extra overblijft gaa we ook echt te sparen. Scheelt toch wel enkele euro's op een jaar.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:06

Ik wil eigenlijk ook wel volgen. Ik kan redelijk goed sparen, maar mijn grootste vijand zijn toch 'trends'.
De Magic Brush is ideaal om je paard schoon te borstelen, hup, dan kopen we dat toch. Dat die dingen ook in de Action liggen voor minder dan een euro, tjaaaaa. Een Dopper is lekker handig en goed voor het milieu, kopen die handel. Terwijl er zoveel soorten herbruikbare waterflessen zijn voor maar een fractie wat een Dopper kost.

Enige voordeel is dat ik de trends dan ook wel daadwerkelijk gebruik. Het is niet dat ik iets koop om in een kast weg te laten rotten, maar toch, het zou goedkoper kunnen.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:07

SETEFURII schreef:
Sinds kort koop ik enkel huismerken. Ookal zijn (of waren) we echt wel merk liefhebbers, het lukt prima. Heinz ketchup is echt vele duurder dan huismerk ketchup (0,80 euro voor een fles van 1 liter..). En er blijft zoveel extra over op de rekening. Toch de moeite waard vind ik. En alles wat extra overblijft gaa we ook echt te sparen. Scheelt toch wel enkele euro's op een jaar.


Ik heb dat ook geprobeerd met verzorgingsproducten, bijvoorbeeld die voor de menstruatie. Maar ondanks dat Always en OB behoorlijk duur zijn, zijn ze wel heel irritant nog steeds het beste. :=

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:10

Ik ben hier ook altijd ontzettend mee bezig, ben ontzettend goed in sparen op zich, zodra mijn salaris binnen komt kijk ik altijd naar wat moet ik echt uitgeven deze maand, vaste lasten, benzine, moet er iets aangekocht of gedaan worden wat belangrijk is die maand zoals de hoefsmid extra of iets.
Weet inmiddels aardig uit mijn hoofd wat er uit gaat/moet en dan daarnaast hou ik nog +- 50- 100 euro in de maand voor mij zelf voor leuke dingen of spullen die ik wil hebben, de rest gaat direct op de spaarrekening.
Mijn challenge is dan altijd om de maand door te komen met dat wat nog op de lopende rekening staat. Zo heb ik wel altijd iets te besteden, want no buy vind ik niks, het leven moet wel leuk blijven, maar op deze manier denk je wel 2x na of het belangrijk genoeg is en ben je bewuster van je uitgaven.

Uiteraard zijn er soms onvoorziene uitgaven zoals een bezoekje dierenarts waar je niet op gerekend en gehoopt had, dit gaat dan van de spaarrekening, maar hier staat door deze methode ook altijd voldoende op om onvoorziene kosten te kunnen betalen.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:43

Dat inderdaad. Afhankelijk hoe de maand ingedeeld wordt heb ik 50 tot 70 euro waar ik toch iets voor mijzelf mee mag doen. Dat kan een nieuw album van een artiest zijn of een nieuw boek of die ene trui bijvoorbeeld. Helemaal niets kopen vind ik niets. :o

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 11:20

Ik heb mooie spaardoelen bedacht.
Voorlopig in ieder geval. Als ik ze over een tijdje nog leuk vindt.
Dingen waarvan ik nu dacht: oh kon ik dat maar even kopen....
Terwijl ze niet noodzakelijk zijn.
Dus dit kan beter wachten tot ik een keertje geld over heb.

- Een nieuwe fiets. Mijne is gejat deze week voor mijn huis. Niet de eerste keer. Gelukkig niet hard nodig. En eigenlijk wacht ik het liefst ook eerst op een huis met een goede schuur. Maar misschien valt me een andere oplossing te binnen.
-Ik bedacht me van de week dat ik wil leren harpspelen. Natuurlijk zou ik eerst eens een proefles moeten proberen. Erg muzikaal ben ik ook niet. En met zo’n ding in onze gehorige appartementen oefenen gaat ook een punt zijn. Maar stel je wilt hier mee door betaal je zo honderden euro’s aan lessen.
- Ik kleurde in het verleden veel. Lekker ontspannen. Wil ik graag weer oppakken. Maar ik gebruik eigenlijk het liefst alleen materialen van topkwaliteit en dan zit je zo op honderden euro’s. Heb nog wel iets liggen van vroeger. Maar zou zeker een aanvulling willen/nodig hebben.

Euh natuurlijk gaan er eerst belangrijkere dingen voor. Spaarpotje voor het huis en spaarpotje voor de dieren aanvullen etc.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:27

Een tip, wanneer je inkomsten hebt, zet meteen 10% weg op een aparte rekening. In het begin wennen maar na korte tijd ben je zo gewend dat het bijna normaal word en zo kun je heel veel sparen.

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:39

Ik wil/moet veel in korte tijd sparen. Ik probeer het daarom nu andersom, ik geef mezelf elke week 100eu vrij te besteden en de rest staat op de spaarrekening (boodschappen zitten ook bij die 100eu). Benzine, huur, verzekeringen etc. haal ik weer van mijn spaarrekening. Tot nu toe gaat het wel, ik gaf veel teveel geld uit aan uit eten, kleding etc.

Willemiens

Berichten: 949
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:49

Pantykous schreef:
Je mag dat linkje best delen hoor :D

Ja ik ben ook erg benieuwd!
Ik ga volgend jaar naar de olympische spelen dus zou een mooi potje zijn :)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:01

Deze maand heb ik wel een paar rekeningen die betaald moeten worden.

En wensen heb ik best veel.. maar écht nodig is dat nog niet..
Ik zou het sparen graag wat zichtbaarder willen maken..dan alleen op de spaarrekening.
Bijvoorbeeld een soort van trackers maken zodat ik ook echt kan zien waarvoor ik spaar..

Ene regenachtige zondagmiddag, papier en potlood, ik denk dat ik maar eens creatief aan de slag ga..

En wat ik ook lastig vind, ik heb nog niet elke maand een vast inkomen. Daarom kan ik nog niet echt zeggen hoeveel ik vast sparen kan. Eind van de volgende maand weet ik dat wel.

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 13:10

Itsme2 creatief van je een tracker. Zou ook wel wat voor mij zijn om te gaan maken.
Mijn rekening heeft spaarpotjes.
Vind ik zelf ook wel fijn

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:19

Willemiens schreef:
Pantykous schreef:
Je mag dat linkje best delen hoor :D

Ja ik ben ook erg benieuwd!
Ik ga volgend jaar naar de olympische spelen dus zou een mooi potje zijn :)


Iets verderop in dit topic is het gedeeld.