Low buy challenge

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spottedponie
Berichten: 2963
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:45

Leuk topic!

Voor mij ook wel goed om eens kritisch op m’n uitgaven te letten, met name omdat we aan het sparen zijn voor een huis... boodschappen zijn de grootste kosten iedere maand, en sinds de geboorte van onze dochter vliegt het geld eruit...

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:57

Goed initiatief, wel gemerkt de afgelopen jaren dat een doel hebben beter helpt dan het sparen om het sparen. Toen we ( man en ik) jong waren hadden we onze zinnen op een vrijstaande woning met land gezet. Twee jaar knetterzuinig geweest en gruwelijk veel gespaard waardoor dit kon. Toen er kids kwamen, vooral toen ze gingen studeren bleef er niet zoveel over, we betaalden studiegeld keer drie dus ga maar na . Laatste jaren is het spaardoel eerder stoppen met werken voor mijn man en gaat de helft van het geld op de rekening. En het komt in zicht maar wij zitten in een andere levensfase met een groot inkomen dus ben je jong en begin je net dan is het vaak moeilijker. Maar ook dan kun je zuinig leven zonder jezelf alles te ontzeggen. Goedkoop boodschappen doen, abonnementen zoeken die goedkoper zijn, zuinige auto , kleding van mp . Ik heb vorige maand een pakket kleding gekocht , 45 stuks voor 250 euro . Iemand was er uitgegroeid, 15 jeans, 30 tops/truien waarvan veel niet gedragen en jeans die echt duur zijn. 90% past en de rest weggeven.

Kyno

Berichten: 10441
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:54

Leuk topic!

Wij sparen van ons salaris direct een x bedrag, maar eigenlijk wil ik dit binnenkort wel graag verhogen want ik vind dat er alsnog behoorlijk veel op gaat aan (onnodige) luxe. Net wat te vaak eten bestellen / terrasje pakken / ergens koffie met gebak doen / uit eten gaan. Maar ook kleding en van alles voor de paarden wat niet écht nodig is.

Nu werken we er beiden natuurlijk ook hard voor en willen we ons niet alles ontzeggen, maar een beetje bewuster mag wel. :)

Ik ga daarom vanaf komende maand het vaste spaarbedrag met 50 euro verhogen en een budget hanteren voor uitstapjes/extra’s, kleding en extraatjes voor de paarden:

Uitstapjes/extra’s : € 60,- per maand
Kleding: € 25,- per maand (mijn kast puilt echt uit)
Paarden extraatjes (niet absoluut noodzakelijk voor gezondheid/welzijn) : € 30,- per maand

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:12

Ik lees/doe mee!

Op sociale dingen (koffietjes etc.) en cadeaus bespaar ik niet, maar verder wil ik minder kopen.

Kleding heb ik echt meer dan genoeg (zowel voor werk, sociaal, thuis als sport) en probeer ik sowieso ook steeds duurzamer te kopen (dus geen goedkope troep en zoveel mogelijk in Europa gemaakt).
Boeken heb ik ook genoeg en anders is er ook nog zoiets als de bibliotheek en bovendien komen verjaardag en kerst er ook weer aan.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:35

Leuk topic!
Ik volg ook en doe ook mee!

Door diverse omstandigheden de afgelopen jaren niet kunnen sparen en een lege spaarrekening :o.

Nu het de afgelopen maanden financieel gelukkig weer beter gaat en sinds deze maand een vast contract heb, wil (en moet) het anders.
Uiteraard heb ik ook een aantal doelen om voor te sparen:

- op mezelf gaan wonen. Dit zal huren worden, kopen gaat in mijn eentje helaas niet. Ik heb al wel een aantal spullen, maar nog lang niet alles.

- de spaarpotjes voor paard en hond weer aanvullen.

- sparen om weer wat geld achterruit te hebben in geval van nood.

Het is niet dat ik in de financieel “slechte” tijd veel onnodige dingen heb gedaan. Maar nu de laatste paar maanden het weer beter gaat, heb ik me enigszins laten gaan :o
Vanaf nu wil ik weer alleen dingen kopen die nodig zijn. Ik ben wel iemand die van kwaliteit houd. Voor mij geldt bijvoorbeeld: ik koop liever eens in de 4-5 jaar een goede (dure) winterjas dan elke winter een nieuwe jas. Dit geldt voor alle kleding en net zo voor eten. Ik koop liever goed eten met een goede oorsprong en dan wat minder dan erg goedkoop en veel.

Leuke tips hoe ik dat overzichtelijk allemaal bij kan houden, zijn meer dan welkom :).

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:37

Gelijk maar even goed bezig geweest. Spaarpotjes en automatisch sparen ingesteld in mijn internet bankieren :+

_Lobke_

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:55

Wat een super leuk topic en er worden goede tips gegeven. Ik ben ook al een tijdje bezig met een low buy challenge. Ik had verwacht meer moeite te hebben met het kopen van kleding maar dat viel reuze mee het grootste probleem is het niet kopen van paardenspullen tenzij nodig en dat is best lastig want ik kan altijd wel weer een reden bedenken waarom iets nodig is

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 18:12

De afgelopen drie dagen zijn goed gegaan.
Boodschappen gedaan en getankt, dat was noodzakelijk.
Verder alle rekeningen weggewerkt die zijn blijven liggen. Ruimt lekker op en nu weet ik vanaf welk financieel punt ik start.
Ik wacht nu alleen nog op een dikke kliniek rekening.

Ik lees veel over fietsen. Ik heb geen fiets meer. Woon in een slechte buurt, wordt veel gejat en gesloopt. In de toekomst wil ik wel heel graag weer een goede gaan kopen.
Ik doe nu veel met de auto. Wel een kleine zuinige.

Lobke nu ik met mijn pony’s op een grote pensionstal sta vind ik ook opeens dat ik veel meer nodig heb dan toen ik bij een privé stal stond. Nu ze geblesseerd zijn valt het mee, gaat al het geld richting de verzorging. Maar toen ik actief leste bij de ponyclub was regelmatig een fijne rijbroek of een goed dekje erbij wel aan de orde. En dat is een luxe die ik mezelf voorheen niet gunde.

Welkom iedereen die zich ook bij het topic aangesloten heeft.

_Lobke_

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:22

Wat ben jij goed bezig! Slim op je rekeningen zo snel mogelijk te betalen!
Haha en dat met die pensionstalling is volgens mij echt zo ik sta ook op een redelijk grote pensionstalling maar het is soms net alsof je elkaar inspireert om weer wat leuks te kopen als een dekje, hoofdstel, frontriem enzovoort.

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:43

XxLMMxX schreef:
De afgelopen drie dagen zijn goed gegaan.
Boodschappen gedaan en getankt, dat was noodzakelijk.
Verder alle rekeningen weggewerkt die zijn blijven liggen. Ruimt lekker op en nu weet ik vanaf welk financieel punt ik start.
Ik wacht nu alleen nog op een dikke kliniek rekening.

Ik lees veel over fietsen. Ik heb geen fiets meer. Woon in een slechte buurt, wordt veel gejat en gesloopt. In de toekomst wil ik wel heel graag weer een goede gaan kopen.
Ik doe nu veel met de auto. Wel een kleine zuinige.

Lobke nu ik met mijn pony’s op een grote pensionstal sta vind ik ook opeens dat ik veel meer nodig heb dan toen ik bij een privé stal stond. Nu ze geblesseerd zijn valt het mee, gaat al het geld richting de verzorging. Maar toen ik actief leste bij de ponyclub was regelmatig een fijne rijbroek of een goed dekje erbij wel aan de orde. En dat is een luxe die ik mezelf voorheen niet gunde.
Vragen of je de rekening in 2 of 3 keer kan betalen ipv in 1 keer?

Welkom iedereen die zich ook bij het topic aangesloten heeft.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:43

Goed bezig!

Mijn grootste zwakte is nu voor mijn dochter spullen kopen. Gelukkig betaal ik niet graag full price, dus is het veel sale en marktplaats maar dan loopt het soms nog flink op.
Als de paarden niets slopen heb ik voor allemaal genoeg dekens voor deze winter. Goede kwaliteitsdekens kopen betaald zich op lange termijn wel uit (als je geen slopers hebt), ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst dekens hebt gekocht. :o

Mijn eigen kledingkast wordt duidelijk leger (de kleding die versleten/te klein/vlekken heeft weg gedaan) daardoor minder behoefte om bij te kopen, hoe raar dat ook klinkt.

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 19:13

Zigranta ik heb op dit moment geen flauw idee om welk bedrag het gaat. Er zijn veel onderzoeken geweest dus ik verwacht wel een dikke rekening ja.
Als het bedrag groter dan mijn spaarrekening is dan ga ik vragen of ik het inderdaad in delen kan.
Straks komt de eindejaarsuitkering eraan en dan is het weer rechtgetrokken.

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:25

Niet het hele topic doorgenomen, dus wie weet is het al genoemd.

Maar wat bij mij echt helpt: ik heb de app Wunderlist op mijn telefoon (voor de boodschappen etc). Maar daar heb ik nu ook een Wensenlijst gemaakt. Voorheen kocht ik snel dingen impulsief. Nu zet ik alles op die lijst en daar moet het minstens 3 weken op staan voor ik het mag kopen. Puntje bij paaltje denk ik na 3 weken vaak: mwah, eigenlijk hoef ik het niet zo nodig meer... dus koop ik het niet meer. Heeft bij mij al verschillende aankopen gescheeld!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:21

Met kleren ga ik eerst kijken en passen.
Maar ik koop pas, als ik later een keer wakker wordt en denk, die jurk wil ik hebben!
Vaak ga ik naar de winkel, pas hem, en besluit alsnog hem niet te kopen :D

Scheelt erg veel impuls aankopen!

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:49

Ik heb al een fitbit Versa 2 en een boek niet gekocht door onder andere dit topic :D

Wil wel wat handdoeken en dekbedovertrekken inslaan bij de Hema, voor in mijn nieuwe huis, want die zijn nu in de aanbieding.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:21

Ik kom ook graag meekletsen. Hondje moest redelijk onverwacht een kruisbandoperatie. De 1400 euro die dat moest kosten had ik helaas niet liggen. Ruim 400 bij elkaar gekregen, de overige 965 bij mijn vader geleend. En hoewel mijn vader super soepel is wil ik dat zsm afbetalen. Dus flinke pas op de plaats qua onnodige uitgaven, lijkt me motiverend en inspirerend om mee te lezen en praten hier!

Willemiens

Berichten: 949
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:43

Ik lees ook mee.
Heb deze maand een paard aangeschaft, is mijn tv en laptop stuk gegaan en heb ik schade aan de vloer.
Laptop heb ik inmiddels nieuw gekocht en zijn alle toebehoren voor het paard aangeschaft. Zadel is ook aangemeten dus het spaarpotje moet weer flink aangevuld worden.
Mijn (diesel)auto heb ik ook onlangs verkocht en heb ik nu een auto van de zaak + tankpas. Mijn hemeltje lief, dat is toch ook wel een hele kostenpost minder hoor -O- ..

Ik geef momenteel niet veel geld uit aan kleding maar gaat het momenteel naar de hond toe. Hond heeft enorme verlatingsangst en blaft de hele buurt bij elkaar. Nu komt er een uitlaatservice voor de afleiding en beweging. Maar toch kreeg ik net nog klachten... Uitlaatservice kost me rond de 300eu per maand maar gelukkig compenseer ik dat redelijk met de verkoop van mijn auto.

Daarnaast probeer ik 3 x per week 'uiteten' te gaan bij mijn moeder, vader of zus. Scheelt me al een boel in boodschappen en neem ik vaak mee wat er over is.
Als ik echt krap zit dan haal ik bij stal eieren (20c per stuk) en flans ik een boerenomelet in elkaar met groente die ik nog heb liggen.
Ik probeer dan ook altijd 'blik' voer in huis te hebben zoals mais, kikkererwten, bonen, augurk etc. Haal ik bij de Lidl of toko een zak 20kg rijst.
Maak me wel schuldig aan het vele eten dat ik soms weggooi dus daar moet ik ook echt opletten en geen impulsieve dingen meer in het mandje gooien.
Lunch op werk haal ik ook te vaak dus dat wordt meenemen. Alleen ben zo inspiratie loos.......

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 10:01

De app Wunderlist heb ik ook. Niet perse voor mijn financiën maar wel voor mijn to do’s.

Alwiene wat fijn dat je kon lenen van je ouders. Ik heb ook zulke schatten. Gelukkig nog niet nodig geweest, maar fijn idee dat daar nog wat reserve geld is indien nodig.

Willemiens jouw rekening klinkt als de mijne.

Anoniem

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:14

Ik ga ook meedoen! Interessant. Hoewel ik het niet zie zitten om potjes te maken, wil ik wel graag beter nadenken over mijn eventuele aankopen en of het wel nodig is.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:04

Ik merk dat ik heel erg denk “oh dat heb ik nog nodig en oh ja dat moet ik eigenlijk ook nog kopen”. Terwijl het op dit moment helemaal nog niet zo nodig is..
Best lastig zo de eerste dagen :+
Maar dat zal vast nog minder worden.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:59

ItsMe2 schreef:
Ik merk dat ik heel erg denk “oh dat heb ik nog nodig en oh ja dat moet ik eigenlijk ook nog kopen”. Terwijl het op dit moment helemaal nog niet zo nodig is..
Best lastig zo de eerste dagen :+
Maar dat zal vast nog minder worden.


Wat helpt is een lijstje maken wat je per week en per maand nodig hebt aan boodschappen.
Dit geld reserveer je ervoor.

En dan 1x per week boodschapjes doen waarvan 1x per maand de grote maandboodschappen erbij.

En dan maak je een lijstje wat kapot is gegaan en vervangen moet worden.

Bij mij werkt dat erg goed.

Mijn lastigste post is benzinekosten, omdat dit best veel is per week, is het lastiger mijn budgetje krap te zetten.
Vroeger had ik geld voor de boodschappen en hoefde alleen te pinnen voor benzine en dit was te overzien per week.

_Lobke_

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:01

Hoe gaat het hier met iedereen?
Ik ben alweer druk bezig met alles op marktplaats zetten, zodat ik weer een extra zakcentje heb. Gelukkig ben ik ook net jarig geweest en heb allemaal cadeau kaarten gekregen. Dat is wel heel fijn dan kan ik tenminste wel weer wat kopen :p

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:56

_Lobke_ schreef:
Hoe gaat het hier met iedereen?
Ik ben alweer druk bezig met alles op marktplaats zetten, zodat ik weer een extra zakcentje heb. Gelukkig ben ik ook net jarig geweest en heb allemaal cadeau kaarten gekregen. Dat is wel heel fijn dan kan ik tenminste wel weer wat kopen :p


Wat ik daarmee deed was iets ervan kopen en dan weer ruilen en dan het geld in mijn zak voor dingen die ik wel wilde.
Maar als je van bloemen houd, kun je misschien iedere week een mooie bos bloemen er van kopen.

Een collega van had haar moeder voor haar verjaardag een aantal bloembonnen cadeau gegeven, zodat ze door het jaar heen mooie bossen kon kopen.

Misschien een optie om te vragen, volgend jaar.
Of een uit eten of theater bon.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:56

Ik sluit mij graag aan. :)

Ik heb op Pinterest een mooi schema gevonden om €10.000 in 52 weken te gaan sparen en die ga ik per week 1 van 2020 inzetten.

Daarbij, hoewel ik het ergens wel wist, koop ik best vaak nog prutsels. Ik ben nu secuur aan het bijhouden wat ik echt nodig heb (vrouwelijke verzorgingsproducten, huis verzorgingsproducten etc) en daar wil ik dan ook meer de aanbiedingen in de gaten houden want ongemerkt vliegt dat er best nog wel snel door heen.
En hoewel kaarsen erg gezellig zijn en ik ze graag per 10 aan doe per avond, het is best duur op maandbasis. :P

Pantykous

Berichten: 10500
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:25

Je mag dat linkje best delen hoor :D