Low buy challenge

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:50

Na het doorspitten van mijn kledingkast eind augustus heb ik besloten dat ik in principe het komende jaar geen noodzakelijke uitgaven heb op dat gebied.

Dus: een jaar lang geen kleding kopen tenzij vervanging van kapotte artikelen.
Tot nu toe gaat het goed :)

Heb ook een aparte rekening voor vaste lasten (met automatische overboeking naar spaarrekening) en een “spend it all”-rekening voor boodschappen en wat voor extra’s dan ook.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10465
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:55

daantjuhhh schreef:
Mijn broeken gaan wel 5 jaar tot 8 jaar mee. :oo


Dat redden ze bij mij niet... Ik loop ze bij mn bovenbenen kapot, en dan maakt t niet uit of ik een dure of goedkope broek heb, ze schuren allemaal kapot...

Door goedkopere broeken te kopen heb ik er meer en slijten ze minder snel :')

DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:02

Ik wil dit ook graag gaan doen, denk dat een topic wel een goede stok achter de deur is!

Ik ben Suzanne, 20 jaar en student in Amsterdam. Mijn probleem ligt bij het kopen van goedkope kleding die sneller slijt en toch even langs de AH to go op het station, wat een stuk duurder uitvalt dan iedere keer naar de supermarkt... :=

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:55

Ik geef vooral bakken met geld uit in de supermarkt. Woon alleen en heb 1x in de week mijn vriend te eten. Ik eet zelf bizar weinig maar blijf maar kopen en gooi dus ook te veel weg. Ik heb nu tegen mezelf gezegd dat ik nog maar 1x in de week naar de supermarkt mag en probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen. Ik kan denk ik nog wel een half jaar uit de vriezer/voorraad eten dus dat moest ik maar doen.

Ik ben een sucker als het gaat om impuls aankopen, lekkere dingen (die ik vervolgens niet of nauwelijks opeet), stukje vanuit het verleden. Je kunt het lichaam wel aanpassen/aanpakken maar je hersenen werken toch anders.

Kleding moet ik ook echt mee stoppen, maar ook dat is een gevolg van een nieuw lichaam. Alles past en zit goed/staat leuk en dat is zo verleidelijk. Wat dat betreft was ik toen ik nog dik was, een stuk goedkoper :D

upendo

Berichten: 22305
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:45

Wij hebben aparte spaarpotjes waar we geld op storten als ons salaris gestort is.

Standaard bedragen voor boodschappen/leuke dingen doen/vaste lasten/spaargeld.

Door zo'n potje moet je in zekere zin altijd nadenken omdat je het eerst terug moet storten naar je betaalrekening.

Boodschappen laten we altijd bezorgen, via AH kan dat al voor 50 euro per week. Ben je rond de 200 euro per maand kwijt, je móet vooruit plannen dus 'oeps, die pizza's hadden niet gehoeven' zit er dan niet meer in.

En we maken per maand een planning wanneer we leuke dingen willen doen of wanneer we gaan shoppen, dan kunnen we daarmee bepalen hoeveel geld we kwijt gaan zijn per maand.

De rest sparen we allemaal weg.

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:01

Ik ken twee vrouwen (van ongeveer 30 jaar oud) die altijd heel stijlvol en leuk gekleed gaan. Van beide weet ik dat ze alles (behalve ondergoed) tweedehands kopen en voor een futje er altijd tiptop uitzien. Zij maken daar een sport van.
Met mooi weer is het ook heel leuk om een lekker stokbrood en wat brie of ander beleg te kopen en in een park gezellig te picknicken.

Ik koop zoveel mogelijk tweedehands, beter voor het milieu en voor mijn portemonnee.

Zuinig zijn kan ook een soort sport worden, op Facebook is de pagina 'Vrekken en Consuminderen' waar ook wel goede tips op staan (ook wel onzin-dingen hoor, maar dat is overal).

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:03

Ik ga meevolgen :) Niet omdat sparen niet lukt, maar als ik wat beter kan omgaan met mijn centjes kan ik vast gewoon nog méér sparen.

Ik en manlief zijn best voorzichtig in onze boodschappen.
Gooien nooit iets weg en ons eten 'past' meestal niet goed bij elkaar omdat we maar iets in de pan gooien, maar daar besteden we niet zo zeer aandacht aan.

Hebben we iets nodig, dan checken we het eerst 2dehands.

Waar we wél op falen, is bijvoorbeeld uit eten.
Dan denken we 'voor die ene keer kan het wel eens wat meer zijn'.
Of bij shoppen: 'och, voor die ene keer dat we eens gaan winkelen'.
Dan opeens gaat er geld buiten goed om normaal 2 - 3 gewoon zelf van te koken of 2 - 3 te winkelen.

De afgelopen 4 weken is er belachelijk veel geld uitgegeven aan afhaaleten laten leveren.
Ik zit in een rolstoel (gebroken knie) en manlief gebroken voet, dus 't is gewoon handig.

Maar nu moet ook die knop even om O:)
Dus ik volg :D

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 16:19

Wauw wat veel reacties!

Ik denk dat ik uiteindelijk ook niet heel veel moeite ga krijgen met kleding. Nu nog wel. Maar ben ik eerlijk dan heb ik liever een duurzaam kledingstuk van een onbekend merk die ik jaren tijdloos kan dragen, dan een middagje shoppen en flink inslaan in de stad. Dus ik moet daar gewoon voor gaan. Klaar met de sale etc.

Afgelopen zomer was er een kledingruil bij ons in de buurt. Was ook leuk. Kostte me 5 euro entree en ik kwam met een berg leuke dingen thuis. En een ander weer blij met mijn afgedankte spullen.
En inderdaad niemand die ziet of je kleding nieuw of tweedehands was hoor en wat je eraan uit hebt gegeven.

Ik vind het zelf ook moeilijk om voor een beetje te gaan. Ik blijf liever thuis en koop niks. Dan dat ik een middagje shoppen ga en een beetje kopen mag. Want een beetje wordt al snel een beetje meer. Toen ik nog student was. Gaf ik nooit wat uit. En dat vond ik helemaal niet lastig. Toen ik ging werken is mijn budget gegroeid en daarmee is ook mijn uitgavenpatroon veranderd.

Op dit moment is er qua boodschappen doen bijna geen bezuiniging meer mogelijk.
Dat heeft zo moeten groeien. Vroeger kocht ik maar wat. Nu maak ik begin van de week een lijst met gerechten voor 7 dagen en welke ingrediënten ik nodig heb. Met mijn lijstje ga ik naar de winkel en ik trek geen andere dingen uit het vak en dat lukt me goed.
Het enigste struikelpunt is de snoepafdeling, dan roept de suikerverslaving. Dus elk winkelbezoekje zeg ik tegen mezelf dit gangpad ga ik niet in, punt.
Het scheelt ook dat wij maar 1 a 2 x per week boodschappen doen. Hoe vaker je gaat hoe duurder het wordt leek wel.

Ik zie hello fresh voorbij komen en in mijn situatie zou dat duurder zijn. Wij kopen veel ingrediënten zelf redelijk goedkoop in. En mijn vriend is kok en maakt de gerechten supersnel klaar. Maak je lange werkdagen of heb je sowieso geen energie of inspiratie om te koken dan kan ik me voorstellen dat zoiets een hele goede oplossing is. Beter dan elke dag afhaal.

Qua eten kunnen wij vooral bezuinigen op een burgertje bij de Mac of een ijsje bij de bios. Van die kleine dingen die oplopen. Terwijl je ook gewoon een uurtje later thuis een boterham had kunnen smeren. Want meestal koop ik dit soort dingen terwijl ik eigenlijk al onderweg naar huis ben....

Ik las over een moestuin bij moonsparkle.
Dat heb ik geprobeerd. Niet zozeer om te besparen. Maar het tuinieren leek me leuk. Alleen ontbrak het me toch aan tijd. Te veel andere hobby’s. Uiteindelijk schoot het onkruid de grond uit en waren de medetuinders boos.
De meeste groentes halen wij nu bij de toko, wat laag in prijs is. En wat we daar niet kunnen krijgen haal ik bij de supermarkt. Wel allemaal bij dezelfde. Meerdere winkels afgaan wordt me te veel.

Ik las iets over een huishoudboekje. Dat heb ik. Voor mijn eigen uitgaven. Wat vriend uitgeeft ga ik niet bijhouden. Hij leeft over het algemeen goedkoper dan mij. En we hebben gedeeltelijk gescheiden rekeningen.

Ik zag iemand zeggen zet dan een spaarbedrag opzei. Doe ik als mijn loon binnenkomt standaard. Maar als de kosten bij de paarden oplopen. Of mijn geld is op maar de maand niet om en ik heb nog boodschappen nodig. Dan breek ik hem natuurlijk ook even hard weer aan...
Het zou wel kunnen werken voor de dingen die ik graag wil maar niet hard nodig heb. Dan is op gewoon op. Maar dat soort dingen ga ik dit jaar niet kopen. Dus tip voor de toekomst hihi.

En ik las iets over een wishlist aanleggen. Ga ik mee beginnen haha. Heb ik eindelijk wat te vragen met kerst als familie erom vraagt. En ik durf te wedden dat sommige dingen er alweer snel af kunnen. Ik het na een weekje nadenken plots niet meer hard nodig heb.

Ik zou ook heel graag willen verhuizen.
We staan al heel lang op een wachtlijst.
Maar stel we zijn volgende maand eindelijk aan de beurt voor een huurhuis dan kan ik op dit moment niet eens een goede vloer betalen. En lenen wil ik eigenlijk niet aan gaan beginnen.

Knap hoor, iedereen die begint of is begonnen.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:39

XxLMMxX schreef:
Ik zag iemand zeggen zet dan een spaarbedrag opzei. Doe ik als mijn loon binnenkomt standaard. Maar als de kosten bij de paarden oplopen. Of mijn geld is op maar de maand niet om en ik heb nog boodschappen nodig. Dan breek ik hem natuurlijk ook even hard weer aan...
Het zou wel kunnen werken voor de dingen die ik graag wil maar niet hard nodig heb. Dan is op gewoon op. Maar dat soort dingen ga ik dit jaar niet kopen. Dus tip voor de toekomst hihi.

Dat is toch een kwestie van discipline? Ik heb ook maanden gehad dat ik nog maar een heel klein bedrag op mijn rekening had en nog 2 weken de maand door moest. Nu kan ik gelukkig een aantal keer per week op het werk eten (gratis) maar ik heb ook dagen op soep en stokbrood geleefd (je hebt voor nog geen €1,- een pakje wat je aanmaakt met water, zakje soepgroenten er door (hoeft nog niet eens)). Heb je toch wat te eten en is nog lekker ook. En iedereen heeft wel eens wat in de vriezer liggen denk ik dan (ik sowieso friet en frikandellen etc of eten wat ik eerder al eens heb ingevroren). Tja niet altijd het lekkerste om te eten maar soms moet je wat.

Ik kom alleen aan mijn spaarrekening voor mijn dieren maar absoluut niet voor mijzelf. Dan moet ik die maand maar gewoon ontzettend zuinig leven. In mijn beleving staat mijn spaarrekening altijd op €0,-. Kortom, ik kan er niet aankomen wat er staat 'niks' op.

upendo

Berichten: 22305
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:28

Of een rekening bij een andere bank zonder pinpas waar je maandelijks je spaargeld naartoe wegschrijft. Kun je minder makkelijk snel terugschrijven.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33860
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:41

daantjuhhh schreef:
Mijn broeken gaan wel 5 jaar tot 8 jaar mee. :oo

Helaas... 20 of 120 euro ik slijt broeken enorm hard. Spijkerbroeken Max 1 jaar. Koop die dus tweedehands of goedkoop / in de sale. Slijten tussen mijn benen helaas.

Ik doe ook mee, moet echt even oppassen. Eigen eten meenemen ipv op het station wat kopen en minder uitgeven aan kleding. :o

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 22:37

Marliez zolang ik niet in de schulden zit haal ik liever een paar euro van mijn spaar rekening dan de hele week moeten teren op soep en brood. Ik vind gezond eten net even te belangrijk om op te bezuinigen. Eet je met t seizoen mee dan hoeft een maaltijd niet veel te kosten. Tuurlijk voor je dieren moet je soms je rekening aanbreken, en of je het voor jezelf doet is een keuze. Maar ik ga mezelf niet onder mijn dieren plaatsen nee. Dan maak ik toch de keuze, die rekening wel aan te breken.
Ik snap dat dat misschien anders ligt als je echt niks hebt. Dan moet je idd wat. En is alles goed.

Upendo je doet me aan iets herrineren. Ik heb een rekening lopen waarvan ik niet pin, maar wel maandelijks voor de pinpas betaal. Aankomende week gelijk maar even gaan omzetten naar een rekening zonder betaalpas.

Daantjuh zolang als jou red ik het niet met kleding haha. Vertel me je geheim.

Zet m op marlinderooz

Steenbok12
Berichten: 7856
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:37

Hier gaan we komend jaar veel kosten hebben maar hebben ook doelen.. t.z.t. een huis kopen, nieuwe auto en ik ben zwanger. Dit gaat betekenen dat ik waarschijnlijk minder zal gaan werken het eerste jaar. Maar ook opvang, zorgkosten rondom bevalling e.d. zullen er even bij komen.

Ben nu vooral bezig met wat moet nieuw en wat mag ook tweedehands voor de baby. Heb al veel gekregen en gescoord ook via MP.
Sommige dingen wil ik dan wel weer nieuw en moesten in huis ook drastisch aanpassingen doen om het leefbaar te maken met baby.

Ook vooral bewust omgaan met heb ik het zelf nu nodig. Eten we buiten dw deur of koken we lekker iets speciaals thuis.

Ook in de supermarkt veel uitgegeven omdat mijn eetlust totaal van slag was. Dat is nu weer op orde en merk dat financieel ook weer terug. Grotere porties maken. Op gezond eten wil ik idd ook niet bezuinigen, maar vriezer vol en impuls aankopen beheersen doet veel!

We wonen goedkoop maar alles wat we kunnen uitsparen kan op de rekening voor een huisje later maar ook het makkelijker wordt met alle veranderingen. Ben erg benieuwd.

Wel ook beide een zorg salaris. Dus wil vooral proberen straks de zondagen erbij te pakken zodat ik ondanks dat ik minder werk wat meer toelagen krijg.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:16

Wat een leuk topic ben zelf ook steeds kijken waar ik op kan bezuinigingen qua boodschappen maar kom steeds rond hetzelfde uir

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:49

Hier ookal beetje mee bezig en plan van aanpak voor het nieuwe jaar als ik in mijn huisje zit.
Wil een extra rekening openen waar geld opgaat voor de leuke dingen en boodschappen gaat contant. Elke maand vast bedrag pinnen daarvoor en wat overblijft gaat apart in een potje.
Dat is het plan.
Kleding heb ik de komende jaren genoeg, zelfs als het versleten raakt heb ik nog genoeg ter vervanging. Vooral sokken zou ik een half jaar mee vooruit kunnen zonder te hoeven wassen. (Iets met 2x per jaar actie van 3 paar voor 50 cent)

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 08:43

ChantalSmook goed idee die zondagen.
Misschien ook maar wat vaker doen. Ik werk flexibel, plan gedeeltelijk mijn eigen dagen.
Ik heb geen vaste verplichtingen in het weekend dus eigenlijk maakt het totaal niet uit of ik een doordeweekse of weekend dag werk. En dan is de extra toeslag mooi meegenomen.

Nuscaniels sokken is ongeveer het enigste wat ik juist te kort kom. Dat moet ik binnekort gaan bijhalen. Tot grote ergernis van vriend leen ik nu steeds van hem. Maar dan ga ik natuurlijk voor wat goedkopere sokken en niet perse de happy socks.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:37

Duhelo schreef:
Hello fresh (of andere boxen) is in principe vrij duur (+-7.5 euro voor 1 maaltijd)


Ik eet 2x van 1 maaltijd dan wordt het al weer anders.

Ik vond het trouwens ook erg lekker.

Ook eens Marley Spoon gehad, maar daar was erg veel aziatisch, dat vond ik na een week wel weer welletjes.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:50

XxLMMxX schreef:
Marliez zolang ik niet in de schulden zit haal ik liever een paar euro van mijn spaar rekening dan de hele week moeten teren op soep en brood. Ik vind gezond eten net even te belangrijk om op te bezuinigen. Eet je met t seizoen mee dan hoeft een maaltijd niet veel te kosten. Tuurlijk voor je dieren moet je soms je rekening aanbreken, en of je het voor jezelf doet is een keuze. Maar ik ga mezelf niet onder mijn dieren plaatsen nee. Dan maak ik toch de keuze, die rekening wel aan te breken.
Ik snap dat dat misschien anders ligt als je echt niks hebt. Dan moet je idd wat. En is alles goed.

Ik zeg ook niet dat je dat moet ik doen ik zeg alleen dat sparen een kwestie van discipline is. Er zijn zo veel mogelijkheden om toch te kunnen sparen als je maar bereid bent kritisch naar je uitgaven te kijken en soms het met even wat minder te doen. Het gemak van overboeken van je spaarrekening naar je lopende rekening is er en dat is vaak een enorme valkuil. Vandaar dat ik die mensen die wel willen sparen en dat dus minder willen doen adviseer om kritisch te kijken en je spaarrekening te gaan zien als iets waar 'niets' op staat.
Het soep en brood idee was ook meer om aan te geven dat eten echt niet duur hoeft te zijn en al helemaal niet als je eten maakt waar je 2/3 dagen van kunt eten.

Pantykous

Berichten: 10500
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:51

Ik ben daar sinds augustus van dit jaar ook mee bezig :j

Voor mezelf besloten om een jaar lang alleen tweedehands kleding te kopen. Dat gaat me goed af, zeker met de lijstjes van MP. Dan hou ik het een paar dagen in de gaten en vaak is de drang al weg, of het item gewoon.

Boodschappen doe ik bij de Lidl en de appie, met 2 man en 1 kind voor 60-70 euro in de week en dat vind ik prima. Ik kook veel en uitgebreid, vaak biologisch en redelijk wat vlees dus dat is goed te doen :j

Doel voor de komende maand is om geen Starbucks te halen op mn werk.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 12:00

Ik doe mee :D

Ik ben altijd een beetje van de impulsaankopen geweest, maar omdat ik nu echt flink aan het sparen ben voor een eigen huisje moet dat eens afgelopen zijn.

Qua kleren probeer ik alleen nog te vervangen wat stuk is. Ik werk namelijk 40 uur in de week en wij hebben gewoon bedrijfskleding, dus mijn eigen kleren draag ik alleen als ik wat leuks ga doen op vrije dagen.

Boeken zijn een grote hobby van me, maar ook daar probeer ik minder van te kopen. Eerst lezen wat ik nog heb staan en alléén de nieuwe releases kopen die ik écht wil.

En als laatste moet ik ook eens stoppen met het kopen van dingen voor mijn kat die hij toch niet nodig heeft, maar ohhh wat is dat moeilijk :')

@Pantykous, hier nog iemand die áltijd starbucks haalt op werk, goed idee om dat eens een weekje niet te doen.

XxLMMxX
Berichten: 3129
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:33

Marliez ik snap nu beter wat je bedoelt en zo is het ook. Dat hele kopen is een discipline ding. Dingen kopen die je niet nodig hebt. Of die je je niet veroorloven kan. Etc.

Fireheart is de bieb een optie?

Netjes pantykous. En herkenbaar van de starbucks. Ik heb op mijn werk geen tijd om buitenshuis te eten. Dat scheelt.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:54

Ik werk sinds kort fulltime en woon nog thuis, dus dacht nu even een lekkere spaarrekening te kunnen opbouwen. Maar het viel me erg tegen wat ik na een jaar heb opgebouwd....

Dus afgelopen weekend eens goed gekeken naar inkomsten en uitgaven. En daarmee ook uitgerekend hoeveel ik per maand kan sparen. Dit ga ik nu elke keer ook apart zetten en niet meer terugboeken zoals ik eerst deed.

Alles gaat via automatische incasso en verder zijn er spaarrekeningen gemaakt voor uitgaven van kleding, hond, studie, etc.

Eten buitenshuis kopen doe ik nauwelijks, dat vind ik echt geldverspilling. Maar mijn valkuil is het kopen van kleding. Ik vind het moeilijk om hier niet teveel aan uit te geven.

Wat mij helpt is echt een duidelijk doel voor ogen te hebben (wel realistisch). Dat is voor mij nu om voor het einde van het jaar 10.000 op de spaarrekening te hebben staan.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:13

Ik doe ook mee!

Wat ik al doe: begin van de maand een bedrag overmaken op verschillende spaarrekeningen en zo mogelijk het niet terugboeken naar mijn betaalrekening. Dat helpt wel.

Doelen:
- geen kleding kopen
- zelf maaltijden koken (geen kant en klaar)
- geen snoep kopen
- meer fietsen ipv met de auto

Vooral kleding is een enorme valkuil, ik heb het niet nodig en toch koop ik het graag. En zelf koken, ben ik vaak te lui voor, dat moet ook veranderen!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:25

Ik kan per maand best wel wat sparen. Kleding koop ik misschien 1 keer per 3 maanden. Qua spullen heb ik alles wat ik nodig heb. Ik hou niet van winkelen, dat is fijn. Wij koken vaak voor twee dagen en zijn dan per persoon zo'n 4 euro per maaltijd kwijt. Tegenwoordig proberen we steeds meer te koken met wat we hebben en dus zo min mogelijk weg te gooien. Waar ik nog geld op zou kunnen besparen: we houden van uit eten gaan, dat deden we eerst toch wel 1 of 2 keer per twee weken, nu minder sinds mijn partner thuis werkt. We roken beide, dat is een hele dure hobby. Daar moeten we hoognodig eens mee stoppen. Verder leven we best ruim. We hebben beide een goede auto, beide een dure hobby (hoewel ik naast het vaste stalgeld weinig kosten maak aan de pony's), we gaan graag op vakantie. Af en toe doe ik zo maar een absurde grote aankoop: gisteren nog een winterjas gekocht van 300 euro maar die gaat dan wel 10 jaar mee (mijn vorige echt warme dure winterjas is al 10 jaar oud en in gebruik als staljas nu)

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:21

Leuk topic. Al is het bij ons zeker geen noodzaak maar vind het leuk om mee te lezen.
Afgelopen zomer zelf een electrische fiets gekocht. Hierdoor fiets ik in de zomer ( als het licht en droog is) naar mijn werk (40 km in totaal heen en terug) ik vind het heerlijk!

Tevens nieuwe auto gekocht deze is een heel stuk zuiniger en minder zwaar dus scheelt benzine en wegenbelasting.

Kleding koop ik alleen als het nodig is.