Low buy challenge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:25

Kerstcadeaus en eigenlijk alle cadeaus koop ik heel het jaar door, als ik ergens iets voor een leuke prijs zie waarvan ik weet dat iemand dat waardeert.
Een favoriet luchtje bv of een leuk geschensetje.
Elk jaar zijn bv geschenksets na de feestdagen of moeder/vaderdag extra in de aanbieding. Idem met speelgoed voor mijn neefje.
Zo heb ik niet ineens een dure maand en altijd iets achter de hand wanneer ik iemand een bedankje wil geven en het financieel niet goed uitkomt

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:49

Zo doe ik het ook, met 4 kinderen thuis waarvan 2 kinderen nog in sinterklaas geloven. Vanaf juni of juli begin ik met inkopen, zodat het niet in november in ene een groot bedrag is

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:49

Hoi!

Mag ik hier ook mee komen kletsen? Ik lees al een tijdje dit topic mee. Heb gisteren mijn zorgverzekering en autoverzekering eens bekeken. Van mijn zorgverzekering heb ik een goedkopere gevonden (heb alleen basisverzekering) en heb besloten per jaar te betalen, leverde 2% korting op. Ook een maximaal eigen risico, €22 per maand minder! Mijn autoverzekering bleek ik ook per jaar te kunnen betalen, dit leverde 3% korting op. Daarnaast had ik een module aanstaan die ik niet nodig heb en rijd ik minder kilometers dan ik had opgegeven. Ik ben best trots op mezelf haha.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:55

YoniB schreef:
Hoi!

Mag ik hier ook mee komen kletsen? Ik lees al een tijdje dit topic mee. Heb gisteren mijn zorgverzekering en autoverzekering eens bekeken. Van mijn zorgverzekering heb ik een goedkopere gevonden (heb alleen basisverzekering) en heb besloten per jaar te betalen, leverde 2% korting op. Ook een maximaal eigen risico, €22 per maand minder! Mijn autoverzekering bleek ik ook per jaar te kunnen betalen, dit leverde 3% korting op. Daarnaast had ik een module aanstaan die ik niet nodig heb en rijd ik minder kilometers dan ik had opgegeven. Ik ben best trots op mezelf haha.


dat zijn inderdaad leuke besparings

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:07

Ik lees nog steeds mee. Helaas is er nog weinig van terecht gekomen. Maar vanaf nu ga ik weer mee doen! Geen onnodige uitgaven meer.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 22:48

Blingh ik heb alleen kerst gevierd met familie dus wij hielden het klein qua cadeaus
En ik heb bewust niet naar budget gekeken, maar naar een cadeau dat bij de persoon past.
Zo had de ene iets van 5 euro, en de ander iets van 100 euro.
Maar allen waren blij, en hebben nuttige dingen gehad.
En ik wist het hele jaar al dat deze kosten eraan kwamen dus accepteer dat gewoon en plan dat in.

Nou had ik dit jaar wel geluk want mijn familie heeft mij gesponsord met geld deze kerst.
Ze wisten van mijn openstaande rekeningen van de paarden. En dat ik beter geld kon gebruiken dan de zoveelste rijbroek of douchegel.
Ben er erg blij mee zo’n meevaller.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 04:52

In 2020 ga ik het ook anders aanpakken.
Vind de tips wel goed van degene die het 'hele' jaar door cadeaus koopt voor kerst/verjaardagen. Kun je de uitgaves veel meer spreiden en beter budgetteren.

Dreamy

Berichten: 24066
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:45

Ik volg ook, wil/moet ook wat meer op mijn uitgaven gaan letten :j Wil meer ruimte voor belangrijkere dingen ipv prullaria.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:51

xU_Blinghx schreef:
In 2020 ga ik het ook anders aanpakken.
Vind de tips wel goed van degene die het 'hele' jaar door cadeaus koopt voor kerst/verjaardagen. Kun je de uitgaves veel meer spreiden en beter budgetteren.


Ja klopt doe ik ook. :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:05

magda_90 schreef:
xU_Blinghx schreef:
In 2020 ga ik het ook anders aanpakken.
Vind de tips wel goed van degene die het 'hele' jaar door cadeaus koopt voor kerst/verjaardagen. Kun je de uitgaves veel meer spreiden en beter budgetteren.


Ja klopt doe ik ook. :)


Hmm misschien ook eens proberen!

En geen dingen kopen 'omdat ze in de aanbieding zijn' -_-

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 07:13

Dat kan op zich wel. De Etos had laatst bijvoorbeeld 1+1 gratis op Etos eigen merk, Prodent etc. Precies de dingen die ik al gebruik en toen heb ik wel wat bulk ingeslagen. Scheelde toch ruim 20 euro en dan hoef ik er de aankomende 2 maanden niet meer naar toe.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:49

Iedereen de beste wensen hier en hoop dat alle jaarwisselingen goed verlopen zijn! :D

Hier ga ik/we dit jaar echt aan de slag met besparen. M'n vriend heeft gister een groot besluit genomen na lang wikken en wegen. Supergaaf, maar en gaat wel een groot deel van het inkomen wegvallen daardoor. Spannende tijd het komende half jaar, maar gaat lukken!

Enige wat nu nog aangeschaft mag worden:
- nieuw zadel voor m'n paard, dit is echt nodig en dat bedrag heb ik ook al bijna bij elkaar
- dekje voor eronder, gezien ik alleen vzh dekjes heb en dit een dressuurzadel wordt
- en we hebben een vakantie geboekt voor Juli, dus daar gaat geld voor opzij

Ik hoop met wat verjaardaggeld over 3 maanden wel nog m'n E-rijbewijs te halen, maar mocht dat geld ergens anders voor nodig zijn doen we dat :)
Ik zou graag een trailer (+andere auto) willen, maar dit stellen we even uit.

Hoop motivatie en tips uit dit topic te halen, en wens iedereen ook heel veel succes! :D

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:52

Witroosje: wat stoer dat je vriend zo’n uitdaging aan durft te gaan! Heel veel succes en geluk gewenst!

De afgelopen dagen hier gaat het goed wat betreft deze challenge!
Nu volhouden :D

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:28

Ja vind ik ook! Hij gaat echt aan de slag met z'n eigen bedrijf nu, maar daar gaat (zeker in het begin) veel tijd inzitten dus moet hij flink minder gaan werken op z'n huidige baan om dit tot een succes te brengen. Grote uitdaging en best even spannend, maar we staan er goed in :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:19

Mag ik mij hier ook melden? Ik ga er waarschijnlijk in inkomen heel hard op achteruit vanaf dit jaar (aanvullende WW vervalt; heb een laag salaris en werk ook niet fulltime).

Wil vanaf nu weer een kasboek gaan bijhouden (vroeger veel gedaan) en geen onnodige kleding meer kopen (heb er een handje van...met name voor bij de paarden).

Hoe vaak mogen jullie iets nieuws voor in je garderobe kopen? Is dat bijv 1x per maand a 50,- of is dat ook nog te rooskleurig

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:28

Ik koop kleding als ik het nodig heb, eerder niet :)
Ik zet daar niet specifiek geld voor opzei, want ik heb niet echt nieuwe kleding nodig voorlopig.
Misschien wat leuks voor m'n vakantie straks, maar als dat geld er niet is dan niet :)

Ik ga zeker niet iedere maand wat nieuws kopen, zou niet weten waar dat voor nodig is

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:37

Hier nog een die er dit jaar op achteruit gaat qua salaris. De afgelopen maanden heb ik naar aanleiding van dit topic mijn geld bewuster uitgegeven. Of eigenlijk, niet uitgegeven natuurlijk. Het verbaasde me hoeveel je dan nog kunt besparen!

Qua kleding koop ik alleen iets als ik het echt leuk vindt, het voor meerdere gelegenheden bruikbaar is, makkelijk te combineren is en voor meerdere jaren mee kan. Voor nu heb ik voor de winter voldoende kleding. Dan koop ik in principe niks. Als ik het echt leuk vind, koop ik het pas als ik na een paar dagen nog steeds spijt heb dat ik het niet heb meegenomen.

Ik heb niet echt vaste bedragen die ik van mezelf uit mag geven. Soms koop ik een paar maanden geen kleding en dan een paar keer in de maand wat, bijvoorbeeld.
Ik let er gewoon op dat ik wat ik koop ook echt nodig heb.
De boodschappen haal ik op de markt. Dat scheelt enorm. Van de week weer een tas vol groenten en fruit voor 12 euro. Kan ik ruim een week van eten.

Zelf koffie meenemen in de trein ipv bij de Starbucks halen, melk en eieren bij de boer halen, actietreintickets kopen ipv je ov-kaart gebruiken.. met kleine dingen kan je toch al leuk besparen.

In de app van de snsbank worden alle uitgaven per maand ingedeeld in categorieën. Zo heb ik een mooi overzicht wat ik heb uitgegeven.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:54

eekhoornerik schreef:
Hoe vaak mogen jullie iets nieuws voor in je garderobe kopen? Is dat bijv 1x per maand a 50,- of is dat ook nog te rooskleurig


Ik zet iedere maand 50 euro apart voor kleding. Dat wil dus niet zeggen dat ik 1x per maand 50 euro uitgeef eraan want daarmee koop ik bv ook schoenen etc. die duurder zijn dan 50 euro.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:07

eekhoornerik schreef:
Hoe vaak mogen jullie iets nieuws voor in je garderobe kopen? Is dat bijv 1x per maand a 50,- of is dat ook nog te rooskleurig


Wanneer de kledij die ik heb kapot gaat of zo versleten is dat ik het niet meer voor het doel kan gebruiken.
Ik zorg dat ik start met een volledige garderobe waarmee ik ook nog een paar leuke en afwisselende outfits mee kan maken en that's it. Wanneer er dan iets aan vervanging toe is of niet meer gebruikt kan worden voor het doel (je wilt niet met een trui met dunner wordende slijtplekken naar het werk), pas dan mag ik het nieuw kopen en dan ook gewoon 1 stuk, dus niet dan ineens 4 truien bijkopen.
Zo heb ik nu al, buiten op een drietal paar sokken na, al 4 maanden geen kledij meer gekocht en dit zit er in de komende tijd ook niet aan te komen denk ik. Misschien een dun jasje voor in het tussenseizoen, want daar is de rits deze lente van kapot gegaan en ik weet niet of repareren nog veel nut heeft, dat moet ik eens bekijken.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:10

Dat is wel slim Alwiene :j. En inderdaad waarom zou je elke maand iets moeten kopen?

@amber, zie je er tegenop om in inkomen omlaag te gaan? Ik ga er (als ik er geen loonsverhoging doorkrijg) netto zo’n 700 euro op achteruit en dat is best een behoorlijk bedrag. Hoop echt dat ik er nog een paar treden bij ga krijgen.

Vriend en ik zijn nogal van de leuke stadjes bezoeken en het draait vaak op shoppen uit. Gister besproken dat we vaker de natuur in gaan (wonen op de Veluwe) ipv shoppen. Vandaag al een heerlijke wandeling gemaakt.

PS: nieuwe kleding kopen is inderdaad ook iets wat vaak gebeurd voor mijn werk. Daar is het gebruikelijk om af en toe iets nieuws te showen zeg maar...Eigenlijk best onzin als ik er nu over nadenk...

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:48

Ik wil ook actief mee gaan doen. Ik las al een maandje mee, maar de knop moet echt om. Gunde mezelf nog de stress in december :'). En daar heb ik ook gebruik van gemaakt, weer veel te veel geld uit gegeven. Schoenen had ik wel nodig, maar hadden niet zo duur gehoeven. Fitbit was niet nodig, maar hoop wel dat het me motiveert om naar de sportschool te blijven gaan met mijn nieuwe kleding *kuch*.

Iedere maand aan het einde kom ik geld te kort en moet ik aan mijn spaarrekening komen die gewoon al niet zo groot is als student zijnde. Ik leen maximaal bij ome duo dus na mijn studie staat helaas een flinke studieschuld te wachten. Helaas de eerste twee jaar van mijn opleiding privé veel tegenslag gehad en geen tijd gehad om te werken. Nu fulltime bezig met stage, dus geen puf om te werken. Dus helaas.. Misschien tijdens mijn laatste jaar :'). Met dat vooruitzicht en het graag zsm willen afbetalen kan ik het beste nu vast beginnen met het besparen aanleren.

Ik wil beginnen met het opruimen van eigenlijk het hele huis. Ik heb veel prullaria en kleding die ik niet draag, toch oogt mijn kast heel vol. Hetzelfde geld voor de schoenen. Ik draag maximaal 2 paar, terwijl ik er toch ruim 10 heb staan.. Paardenspullen koop ik momenteel niet, helaas even geen paard om te rijden. Dus proberen te sparen voor een eigen.

Tips van jullie zijn zeker handig! Naar de markt gaan staat al genoteerd in mijn agenda, was al begonnen met 1x per week boodschappen doen wat heel veel geld scheelt. Omdat ik ook wil afvallen hoop ik geld te kunnen besparen met bestellen, wat ik af en toe toch echt nog wel doe samen met mijn vriend omdat we beide geen zin hebben in koken. Ook in huis qua schoonmaakmiddelen wil ik wat minder uit gaan geven. Mede vanwege het geld, maar ook mede omdat ik het idee heb dat het milieuvriendelijker kan.

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:12

Wat kleding betreft kan de kringloopwinkel ook echt een hele goede tip zijn. Er zitten écht nog hele leuke en goede du n gen tussen. Een tijdje terug vond ik voor een tientje een trui die nieuw 180 kostte. En een spijkerbroek van 15 die nieuw rond de 120 kost. Niet dat die hoge prijs belangrijk is, maar om aan te geven dat het echt een schijntje is wat je bij de kringloop betaald, want dit is merkkleding. Andere kledingstukken zijn tussen de 3 en 8 euro ofzo.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:59

Eekhoornerik, ik zie er best wel tegenop ja. Zit dit jaar twee jaar in de ziektewet, dus er zit een uitkering aan te komen. Ik weet er verder nog niks van, hoeveel ik krijg etc. Dus best wel spannend!
700 euro is ook een pittig bedrag! Geen gemeentelijke potjes waarvoor je in aanmerking kom?

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 22:15

YoniB hier verschilt het per kringloop.
Wij hebben 1 winkel waar alles 1 euro kost.
Soms heb je echt geluk daar.
Als ik kleding wil bijkopen kijk ik daar.
Sinds ik aan low buy doe.

Ook is er een winkel waar je kleding kan ruilen. Zonder kosten. Trui voor trui etc. Als ik geen nieuwe kleren nodig heb maar graag eens wat anders aantrek dan kijk ik daar.

De andere kringlopen bij ons zijn niet veel soeps.
Kijken naar het merkje. Googlen wat.
En dan betaal je zo een paar tientjes voor een tweedehands broek. En dan leg ik liever nog iets bij en koop wat nieuws

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:25

XxLMMxX schreef:
YoniB hier verschilt het per kringloop.
Wij hebben 1 winkel waar alles 1 euro kost.
Soms heb je echt geluk daar.
Als ik kleding wil bijkopen kijk ik daar.
Sinds ik aan low buy doe.

Ook is er een winkel waar je kleding kan ruilen. Zonder kosten. Trui voor trui etc. Als ik geen nieuwe kleren nodig heb maar graag eens wat anders aantrek dan kijk ik daar.

De andere kringlopen bij ons zijn niet veel soeps.
Kijken naar het merkje. Googlen wat.
En dan betaal je zo een paar tientjes voor een tweedehands broek. En dan leg ik liever nog iets bij en koop wat nieuws


Het verschilt hier inderdaad ook per kringloop. Sommige winkels vind ik echt verschrikkelijk, daar vind ik ook niet zoveel, en sommige zijn echt duur inderdaad.